-
Metrostav
22/2025
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav. Kolegové závodu 9 a restaurátorské práce v památkově chráněné budově nové radnice na Mariánském náměstí v Praze. Stavebnictví jako rodinné poslání: otec a syn Vítkovi.
Rok 2026 vítáme v dobré formě
Vážené kolegyně, vážení kolegové, blíží se závěr roku a já bych se rád ohlédl nejen za uplynulými měsíci, ale i za obdobím několika posledních let, které nebyly jednoduché.
22
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
18. prosince 2025
ročník 37
Rok 2026 vítáme v dobré formě
Vážené kolegyně, vážení kolegové, blíží se závěr roku a já bych se rád ohlédl nejen za uplynulými měsíci, ale i za obdobím několika posledních let, které nebyly jednoduché. Společně jsme zvládli výkyvy v cenách stavebních materiálů způsobené válkou na Ukrajině, překonali jsme dopady pandemie covidu a vyrovnali se také se zákazem účasti ve veřejných zakázkách. Přesto jsme tato náročná období překonali zdárně, v dobré kondici a se stabilními výsledky. Na to jsem hrdý a děkuji všem, kteří se podíleli na tomto úspěchu.
Ing. František Kočí, prezident Skupiny Metrostav
adost mám také z ocenění, která se nám v uplynulém roce podařilo získat. V soutěži Stavba roku 2025 byl titulem oceněn projekt rekonstrukce hotelu Fairmont Golden Prague. Zahraniční stavbou roku se stal tunel Fámjin na Faerských ostrovech a zvláštní ocenění obdržel projekt Most Červená – Schwarzenberský most. Velmi si vážím i toho, že jsme znovu uspěli ve studentské anketě TOP Zaměstnavatel 2025.
Strategické akvizice
V uplynulých letech jsme cíleně posilovali svoje kapacity. Dokončili jsme celorepublikovou síť obaloven, kterou v roce 2025 doplnily nová obalovna v Plzni a Českých Budějovicích. Tento krok navázal na předchozí fázi rozšíření surovinové základny, zejména akvizicí společnosti Reno Šumava, díky níž jsme získali několik aktivních kamenolomů v jižních Čechách. Významný posun jsme zaznamenali také v oblasti technologických projektů, kde jsme posílili naše výrobní a servisní kapacity v energetickém sektoru, a zároveň jsme získali několik zakázek.
Směřování Skupiny Metrostav
Před námi stojí úkol nastavit fungování celé Skupiny tak, aby odpovídalo očekávanému vývoji a příležitostem na trhu. Chceme nově uspořádat naše vnitřní procesy, lépe propojit činnost jednotlivých společností a být společně silnější. V této souvislosti připravujeme významnější organizační a personální změny, které budou realizovány v průběhu příštího roku. Jsem přesvědčen, že nám pomohou zvýšit efektivitu, posílit vzájemnou spolupráci a vytvořit podmínky pro další stabilní růst Skupiny Metrostav. Nadále chceme rozvíjet developerské projekty jak na českém, tak i na slovenském trhu.
SKUPINA METROSTAV VSTUPUJE DO ROKU 2026 STABILNÍ, SILNÁ A PŘIPRAVENÁ NA DALŠÍ RŮST
Důležitou oblastí našeho budoucího zaměření jsou také PPP projekty. Už dnes jsme aktivní v soutěžním dialogu u dvou dopravních staveb, a to dálnice D35 a projektu železničního spojení Praha–Letiště. Těmto projektům věnujeme mimořádnou pozornost – představují významnou příležitost pro náš další růst.
Stavby, na které jsme pyšní
Rok 2025 byl pro stavební činnost Skupiny velmi úspěšný. Dokončili jsme rekonstrukci hotelu Fairmont Golden Prague, dostavbu obchodního centra Varyáda, obnovu kulturního domu Slavia v Českých Budějovicích i více než tisíc nových bytů. Do provozu vstoupily zásadní dopravní projekty, úsek D1 Brno–jih, dálnice D35 Janov–Opatovec a jihozápadní obchvat Jihlavy. Úspěšně jsme dokončili také rekonstrukci Dolnolučanského tunelu, výstavbu servisního centra Emil Frey v Praze a zprovoznili traťový úsek Praha–Bubny spolu s oceněným mostem Červená – Schwarzenberským mostem.
Současně pokračují práce na několika významných projektech, zejména na výstavbě metra D, obnově Průmyslového paláce, Dvoreckém mostě a řadě rozsáhlých bytových projektů. Významným rozvojovým územím zůstává i staveniště Smíchov City. Práce postoupily také na prodloužení dálnice D11 k česko-polské hranici, na němž se podílí několik firem celé Skupiny.
Zahájili jsme rovněž nové projekty, které otevírají další prostor pro náš rozvoj. Vedle dokončené hrubé stavby spalovny komunálního odpadu EVO Komořany u Mostu odstartovala totožná stavba v Počaplech u Mělníka. Rozbíhá se výstavba Černé kostky v Ostravě, tempo nabírají práce na CirkAreně v Třinci a zahájili jsme modernizaci železniční stanice Hradec Králové.
V Německu finalizují přípravné fáze rekonstrukce Levensauerského mostu v Kielu a v Pirně jsme uzavřeli nejnáročnější etapu výstavby mostu Gottleubatalbrücke. Na norském trhu jsme dokončili práce na mostě Nerlandsøybrua a provedli zdvih ocelového mostu přes Ramfjord. Současně začaly práce na tunelu Røldal a ražba tunelu Gjønnes u Osla.
Podporujeme a pomáháme
Naše společenská odpovědnost zůstává pevnou součástí firemní kultury. I v roce 2025 jsme podpořili řadu aktivit v oblasti sportu, kultury i charity. Tradičními projekty byly Metrostav handy cyklo maraton, darování krve či dlouhodobá spolupráce s kulturními institucemi. Pokračovaly také výzvy v rámci SportujeM a nově jsme se stali generálním partnerem běžeckého štafetového závodu JIZERUN. Jsem rád, že pozitivní ohlas má také naše partnerství s hokejovým týmem ČVUT Engineers Prague.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji vám za vaši každodenní práci, nasazení a profesionalitu, díky nimž si Skupina Metrostav udržuje stabilní postavení na stavebním trhu. Přeji vám i vašim rodinám klidné a radostné Vánoce a do nového roku 2026 pevné zdraví a energii.
Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2025
Krátce Aktuálně
O výzvách českého stavebnictví v ČNB
Na Setkání lídrů českého stavebnictví, které se uskutečnilo 1. prosince v prostorách České národní banky, vystoupil mezi hlavními řečníky generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran. Ve svém vystoupení pojmenoval výzvy, před nimiž náš obor stojí.
České stavebnictví dlouhodobě brzdí zejména nedostatek pracovní síly a zdá se, že nejinak tomu bude i v příštím období. Zaznělo také, že klíčovou roli bude mít stabilní investiční prostředí a předvídatelné plánování veřejných zakázek.
Přátelák s Engineers
Po roce se blíží přátelské hokejové utkání mezi Raziči Metrostav a ČVUT Engineers Prague. Zápas se odehraje na 6. ledna 2026 od 18.30 hodin na ZS Hvězda. Srdečně zveme všechny fanoušky a držíme palce našim borcům, kteří v rámci utkání pokřtí své nové dresy.
Síla partnerství: Metrostav & Cesta za snem
Stejně jako v minulých letech podepsali zástupci vedení Metrostavu (předseda představenstva Ing. František Kočí a místopředseda představenstva Ing. Aleš Gothard) smlouvu o spolupráci se spolkem Cesta za snem. Tento spolek od svého vzniku propojuje světy zdravých a handicapovaných prostřednictvím volnočasových i sportovních aktivit. Pokud se těšíte na 14. ročník Metrostav handy cyklo maratonu, zapište si do kalendáře termín 28. 7. až 1. 8. 2026. Právě v těchto dnech se budete moci do akce zapojit.
Metrostav Development
Metrostav 22/2025
Metrostav Development
Nad skálou Barrandov II. etapa: Metropole u nohou
Metrostav Development úspěšně zahájil prodej II. etapy rezidenčního projektu Nad skálou Barrandov (vizualizace). Obytný soubor nabízí moderní bydlení pro všechny, kteří touží být na dosah přírodě. Třetí dům v sobě skrývá téměř 150 nových bytů a plynule rozvíjí charakter harmonického obytného celku zasazeného uprostřed zeleně V Praze 5.
Text a vizualizace Metrostav Development
íky své poloze nad Barrandovskou skálou je tento rezidenční projekt skvělým prostředím pro život ve městě, přitom stranou od městského ruchu. Svým rezidentům přináší moderní bydlení jen kousek od centra a s jedinečným výhledem na město.
Představte si bydlení, které poskytuje klidné místo k odpočinku po dni plném shonu, takřka na dosah přírodě. Prostor, kde můžete v klidu načerpat síly, jít si zaběhat nebo se vydat s dětmi po naučných stezkách objevovat krásy okolní přírody. Rezidence Nad skálou je stranou od každodenního ruchu velkoměsta, přitom ale jen deset minut cesty do centra. Milovníci kulturních akcí a nočního městského života ocení, jak snadno se dá za zážitky ve městě docestovat městkou dopravou.
Třetí dům je trochu odlišný od prvních dvou rezidencí, které si již našly téměř všechny své obyvatele. Dům má půdorys ve tvaru nepravidelného písmene U a rozprostírá se ve svažitém terénu. Na každém z osmi pater najdeme různé typy i velikosti bytů – od menších 1+kk až po prostorné 4+kk. To nejlepší pak najdeme ve vyšších patrech, kde můžeme z bytů vyjít rovnou ven na terasy, které obyvatelům nabídnou jedinečný a ničím nerušený výhled na Prahu. Přízemí domu ukrývá prostory pro kanceláře a další služby. Samozřejmostí je dostatečný počet garážových míst a možnost parkování u domu.
každý ze třech domů má trochu jinou architekturu, ale navenek působí areál velmi kompaktním dojmem
Rezidenční bydlení Nad skálou vzniká ve spolupráci s předními architekty a designéry. Spolu s nimi se ladila základní podoba jednotlivých bytů, aby odpovídaly standardům pro moderní bydlení. Finální podoba a vybavení ale bude až na nových majitelích. Je důležité, aby se zde opravdu cítili jako doma.
Stavba II. etapy byla zahájena nyní na podzim a k nastěhování budou byty připravené v prvním čtvrtletí roku 2028. Výstavbu zajišťuje dceřiná společnost Metrostav CZ.
„Barrandov je branou do Dalejského a Prokopského údolí. Tato místa jsou protkána několika naučnými stezkami, které mapují všemožné zajímavosti přírody. Je úžasné, že se podaří postavit novou moderní čtvrť na hranici města a přírody,” říká generální ředitel Metrostavu Development Ing. Ondřej Buršík.
Ptáme se
Metrostav 22/2025
Ptáme se...
Ing. Michal Pokorný
Ředitel divize 11
Stavební vzdělaní zahájil na SPŠ stavební v Děčíně a pokračoval na ČVUT v Praze studiem oboru konstrukce dopravní stavby. Po základní vojenské službě v říjnu 1995 nastoupil do svého prvního zaměstnání na pozici asistent mistra v divizi 3, kde prošel pozicemi ve výrobě a v přípravě a jako vedoucí projektu realizoval svoji první stavbu supermarketu Tesco v Děčíně. Po několika dalších stavbách, které Michal Pokorný řídil, nastoupil do funkce výrobního náměstka divize 3. Přestože studoval dopravní stavby, praxi zahájil u pozemních staveb, u nichž již zůstal. Ředitelem divize 11 je od 1. července 2025.
Zhruba rok a půl řídíte divizi 11. Co se pro vás změnilo?
Hlavní změnou je nový tým spolupracovníků a změna náplně práce a nemyslím tím pozici ředitele. Je to změna z pozice generálního dodavatele do pozice subdodavatele nabízejícího službu půjčovny a servisu. Zároveň je to přechod od stavařské profese ke strojařině. Přestože většinu strojního vybavení, kterým divize 11 disponuje, jsem znal z pozemních staveb, tak nové pro mne bylo strojní vybavení pro tunelářské práce. Zde jsem v prvních měsících tápal v označení strojů, které kolegové používali.
Můžete připomenout, co je hlavní náplní vaší divize?
Hlavní náplní divize 11 je správa majetku strojní povahy, půjčovna strojního vybavení a servis strojů. Půjčujeme vybavení, které máme rozděleno na staveništní kontejnery, drobnou a střední mechanizaci, zdvihací zařízení a důlní techniku. Odpovídáme také za správu vozového parku z operativního leasingu.
Jak byste popsal svůj tým?
Můj tým tvoří aktuálně 35 techniků a 28 dělníků, kteří jsou rozděleni do pěti středisek a tří útvarů vedení divize. Klíčovou roli pro mne mají vedoucí středisek, které považuji za profesionály v oboru. Disponují technickými znalostmi o strojích a vybavení ve své správě a mají znalosti trhu, nejen o aktuálních cenách, ale i disponibilitě strojů na trhu. I oni se mohou opřít o odbornost svých kolegů ve střediscích, kteří zajišťují každodenní operativu a přímou komunikaci se zákazníkem.
Které stavební stroje v majetku divize 11 patří nyní k nejzajímavějším?
Patří mezi ně strojový park pro práci na důlních dílech, jedná se zejména o vrtačky, zařízení na stříkání betonu a důlní bagry od malých dvoutunových až po ty největší 45tunové. Tyto stroje vynikají robustní konstrukcí a běžný stavař se s nimi denně setkává.
Jaké klíčové úkoly vás čekají v roce 2026?
Pro rok 2026 jsou v jednání plány investic do strojního vybavení v hodnotě 260 mil. pro zajištění potřeb nejen divize 11, ale i závodů Metrostav CZ a Metrostav TBR. Vzhledem k dodacím lhůtám v řádech měsíců bude 1. pololetí důležité pro konečnou specifikaci jednotlivých strojů, výběrová řízení a finální objednání strojního vybavení. Dalším důležitým úkolem pro nás je posílení marketingu a obchodu, zejména v souvislosti se změnami uspořádání ve Skupině Metrostav, a dokázat nabídnout své služby i kolegům z dalších firem ve Skupině.
Za rozhovor děkuje David Kalců
Fotosloupek
Metrostav 22/2025
fotosloupek
Mikulášská v Metrostavu
Odborová organizace spolu s personálním úsekem Metrostavu připravili pro zaměstnance, nebo spíše jejich děti, v pátek 5. 12. třetí ročník mikulášské (snímky).
Přihlásilo se zatím největší množství dětí, lehce přes 200. Na úvodní slovo předsedy odborové organizace Ing. Petra Půty navázal příchod hlavních hostů – Mikuláše, čerta a anděla. Pro děti měli připravené dárkové balíčky, ale jen odměnou za recitaci nebo zpěv. Děti si mohly udělat fotografie nejen s nimi, ale i ve fotokoutku. Po celou dobu si také děti mohly vyrobit vánoční předměty v dílničkách pod vedením pořádající agentury, případně kolegyň z personálního oddělení.
SportujeM
Metrostav 22/2025
SportujeM
Podzimní výzva sportujem: společné úsilí má význam
Letošní Podzimní výzva SportujeM byla opět důkazem toho, že když se zaměstnanci Skupiny Metrostav spojí pro dobrou věc, dokážou dosáhnout skvělých výsledků. Výzva symbolicky odstartovala zároveň s běžeckým závodem JIZERUN. Do výzvy se postupně zapojilo přes 300 kolegyň a kolegů, kteří svými sportovními aktivitami podpořili dva dětské domovy, v Tuchlově a Krupce (foto).
Mgr. Radim Mana, foto Metrostav
o prvních týdnech bylo zřejmé, že tempo výzvy neodpovídá našim společným ambicím. Proto jsme zaměstnance oslovili motivační kampaní a nakonec i prodloužením výzvy o jeden týden. Výzva se díky tomu znovu nadechla.
Po finálním vyhodnocení výsledků jsme se rozhodli navýšit příspěvek tak, aby odpovídal úsilí, které zaměstnanci do výzvy vložili. Navíc v období, které je spojeno s pomocí a solidaritou, chceme podpořit dětské domovy co nejvíce, a proto každý z nich obdrží 30 000 Kč.
Mezi desítkou nejaktivnějších účastníků letošní Podzimní výzvy se umístili (počet bodů v závorce): Venca Šuser (301), Peter Stecík (266), Ondřej Matoušek (239), Pavel Jelen (216), Vladimír Zeman (212), Tomáš Homolka (195), Jiří Vích (194), Marek Bernát (191), Petr Kopička (173) a Lucie Marková (163).
Kompletní výsledky a přehled finálních statistik Podzimní výzvy najdou zaměstnanci Skupiny na intranetu.
Sál pražského magistrátu se rozzářil v nové kráse
Pracovníci závodu 9 Metrostavu CZ letos v říjnu dokončili restaurátorské práce v památkově chráněné budově Nové radnice na Mariánském náměstí v Praze.
Metrostav 22/2025
Metrostav CZ závod 9
Sál pražského magistrátu se rozzářil v nové kráse
Pracovníci závodu 9 Metrostavu CZ letos v říjnu dokončili restaurátorské práce v památkově chráněné budově Nové radnice na Mariánském náměstí v Praze. Ve společných prostorách magistrátu HMP se opravovaly a repasovaly původní prvky provedení interiérů a výzdoby jednacího sálu, chodeb, vstupních vestibulů a schodiště. To vše za plného provozu této historické budovy, tedy s nepatrným omezením pro jednání zastupitelů, úředníky magistrátu i přicházející návštěvníky.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
tavbu z počátku minulého století se sice podařilo dochovat v původní podobě včetně všech architektonických a dobových řemeslných prvků, ale její reprezentativní prostory nebyly podle investora opravovány už více než třicet let. Jejich technický stav neodpovídal potřebám 21. století a známky poškození již vykazovaly také původní zdobné prvky.
BĚŽNÝ PROVOZ MUSEL BÝT ZACHOVÁN
Radní pražského magistrátu schválili investici pro oživení interiérů budovy v roce 2023, potřebné práce byly zahájeny ve 2. čtvrtletí 2024. „Samotné realizaci předcházela důkladná příprava včetně vyhotovení veškerých restaurátorských záměrů a jejich podání na odbor památkové péče magistrátu,“ říká vedoucí projektu Ing. Marek Janeba.
Veškeré práce byly prováděny tak, aby bylo možné zachovat běžný provoz objektu. „V jednacím sále jsme museli pracovat během letních prázdnin. Velkým problémem byly úpravy a instalace restaurovaných prvků na schodišti a ve vestibulech,“ zdůraznil stavbyvedoucí Tomáš Fidra ze závodu 9 Metrostavu CZ.
Návrat vitráží
Restaurátorské práce zahrnovaly obnovu povrchů stěn, stropů, podlah z keramických dlaždic a kamene, dveří, pasířských prvků nebo opravy vitráží. „V jednacím sále jsme pomocí malby vytvořili iluzorní a nepochybně velmi věrné vitráže včetně stínování, které kdysi v sále byly, ale v rámci pozdějších úprav byly odstraněny a otvory zazděny,“ popisuje zajímavou změnu inženýr Janeba. Restaurátoři přitom vycházeli z nejstarší dochované opakující se barevnosti v odstínech znaku města Prahy, která se potvrdila na všech provedených sondách.
když památkáři, investor i stavbaři táhnou za jeden provaz
„S památkáři se spolupracovalo výborně. Díky nim a vstřícnosti investora se podařilo navrátit stavbě původní vzhled jako například v případě tapet na hlavním schodišti. Velké poděkování patří paní PhDr. Hoftichové z Národního památkového ústavu,“ připomíná vedoucí projektu.
Na revitalizaci interiérů magistrátu se vedle Metrostavu CZ podílela také společnost Art Hard. „Tato spolupráce, kterou jsme nastartovali již při opravách freskových sálů Lobkovického paláce na Malé Straně, se opět osvědčila,“ doplňuje inženýr Janeba.
Původně berní úřad
Budova nynější pražské radnice byla postavena v letech 1908–1912. Projektoval ji architekt Osvald Polívka a jde o stavbu, která zajímavým způsobem spojuje prvky neobaroka, secese a nastupující moderny. Sochy „železného muže“ nebo rabbiho Löwa pro ni vytvořil významný secesní sochař Ladislav Šaloun, reliéfy nad vstupem do radnice jsou dílem Stanislava Suchardy. Objekt byl původně postaven jako sídlo berního úřadu. Oficiálním sídlem magistrátu hlavního města se stal po květnovém povstání v roce 1945, kdy byla poškozena Staroměstská radnice. Dnes zde působí vedení hlavního města. Kromě primátora zde také sídlí Rada hlavního města Prahy a některé odbory. Stavba je dochována včetně všech architektonických a dobových řemeslných prvků vysoké kvality, které nás snadno přenesou do působivé doby počátku 20. století.
Sojčák v Táboře má nový parkovací dům
V pondělí 1. prosince otevřelo město Tábor nový parkovací dům (snímky) na sídlišti Nad Lužnicí, takzvaném Sojčáku. Obsahuje šest služebních parkovacích míst a 235 stání pro rezidenty, která jsou už asi z 80 % obsazená.
Metrostav 22/2025
Metrostav CZ závod 6
Sojčák v Táboře má nový parkovací dům
V pondělí 1. prosince otevřelo město Tábor nový parkovací dům (snímky) na sídlišti Nad Lužnicí, takzvaném Sojčáku. Obsahuje šest služebních parkovacích míst a 235 stání pro rezidenty, která jsou už asi z 80 % obsazená. Stavbu začal tým Michala Hryzáka 8. října 2024 ve sdružení s firmou Památky Tábor, hotovo bylo za 13 měsíců.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
ompletně dokončené dílo jsme předali investorovi 7. 11. včetně odzkoušeného navazujícího zařízení, které instalovalo samo město. Plynule jsme zde navázali na spolupráci s Památkami Tábor, protože jsme přesně před rokem společně uvedli do provozu plavecký bazén. Další společnou zakázku – výstavbu druhé ledové plochy u zimního stadionu – dokončujeme. Provádíme montáž mantinelů a kompletujeme koncové prvky,“ vypočítává vedoucí projektu Michal Hryzák ze závodu 6 Metrostavu CZ.
Realizace formou DESIGN & BUILD
Stavba parkovacího domu byla ale odlišná od všech ostatních, které tým Michala Hryzáka dosud prováděl. Probíhala totiž formou design & build. „Byla náročnější než jiné zakázky zejména v zahajovací části projektu. Během dvou měsíců jsme museli nastudovat zadání, zajistit termíny dopracování dokumentace do stupně pro realizaci a zároveň zajistit kapacity pro zahájení stavby. Nejsložitější určitě bylo sestavení harmonogramu prací, na staveniště byl v prostoru sídliště velmi omezený přístup. Většina mokrých procesů navíc vycházela do zimy a jara. Naštěstí nám počasí docela přálo,“ vzpomíná Michal Hryzák. Velkou pomoc mu opět poskytl technický tým Ing. Pavla Kasala s Ing. Romanem Vomlelem. „Věřím, že se nám společně povedlo vychytat v projektu všechny skryté vady,“ dodává.
Čtyřpodlažní parkovací dům z prefabrikovaného skeletu, který navrhli autoři z Ateliéru Dvořák architekti z Českých Budějovic, má vnější rozměry 33,90 x 53,30 m. Je částečně zapuštěný v mírně svažitém terénu a složily jej dvě o polovinu podlaží výškově posunuté části. Zelená střecha a kolem fasády vysazené popínavé rostliny zmírní přehřívání objektu v letních dnech.
„Fasádní plášť byla alfa a omega všeho, jak často znělo na stavbě. Původní architektonický návrh totiž počítal s potažením celé stavby nerezovou sítí podobnou včelímu pletivu. To ale bylo technicky neproveditelné. Nakonec jsme navrhli systém celoplošného tahokovu s okem 10–18 mm a osazení cortenových styčníků. Přes ně jsou diagonálně vedená černá nerezová lana o průměru 6 mm, po kterých budou porůstat popínavé rostliny. Jen ale do určité výšky a plochy, protože by to mohlo bránit případnému zásahu hasičského záchranného sboru,“ uzavírá vedoucí projektu.
Na sídlišti žije víc než 10 000 obyvatel. Mají k dispozici o 165 míst k zaparkování vozidel navíc, mezi nimi i stání pro invalidy a elektromobily. Díky Metrostavu CZ se mohou místní dívat do motorizované budoucnosti s optimismem.
Metrostav CZ závod 1
Metrostav 22/2025
Metrostav CZ závod 1
Stavba CirkAreny oficiálně zahájena v hokejovém duchu
V pátek 5. prosince v pravé poledne naši kolegové ze závodu 1 Metrostavu CZ oblasti severní Morava společně se zástupci města, partnerů a třineckých Ocelářů slavnostně zahájili výstavbu nového výzkumného centra CirkArena ve Statutárním městě Třinec.
RED, foto Drahoslav Ramík
ýjimečnou atmosféru akce podtrhla symbolická výměna dresů mezi HC Oceláři Třinec a CirkArenou, podpisy dresů i hokejových puků, které se následně staly součástí uložené časové schránky.
Metrostav CZ na místě reprezentoval Ing. Radomír Richter, ředitel oblastního zastoupení, a Pavel Szmek, vedoucí projektu s celým realizačním týmem. Stavbyvedoucí Ing. Václav Dronski (na snímku vlevo v popředí) převzal čestnou roli uložení časové schránky do základů budoucího díla.
V třípodlažní CirkAreně bude sídlit centrum se zaměřením na výzkum zejména průmyslových odpadů specifických pro Moravskoslezský kraj, jako jsou strusky, odprašky, bioodpady a stavební odpad, a má po ukončení těžby uhlí přispět k transformaci Moravskoslezského kraje. V současnosti jsou dokončeny geotermální vrty, ve finiši je hlubinné zakládání – piloty. V lednu začnou se základovou deskou prvního dilatačního celku a tím se stavbou železobetonové monolitické konstrukce. Ta i s ocelovou konstrukcí atria bude dokončena ve 4. kvartálu roku 2026.
Rozhovor
Metrostav 22/2025
Rozhovor
Stavebnictví jako rodinné poslání. Otec a syn Vítkovi
Před nedávnem proběhl mimořádný společenský akt, kdy byla na Pražském Hradě předána prezidentem republiky Medaile za zásluhy o stát zástupci českého stavebnictví. Kromě toho, že se vyznamenaný Ing. Jan Vítek, DrSc., těší úctyhodnému věku 100 let, těší nás určité více než jen profesní sepětí s jeho osobou. Již 29 let má Metrostav ve svých řadách jeho syna profesora Ing. Jana Vítka, CSc. experta na železobetonové konstrukce, který je mimo jiné i aktivně angažován ve vysokém školství a řadě odborných asociací.
dělat rozhovor s těmito dvěma pány současně je takovým malým profesním svátkem. A to i přesto, že máme k vícegeneračním rodinám stavařů blízko díky naší více než 50leté firemní tradici.
Čemu vděčíme za to, že jste se oba dali na stavařskou dráhu?
Jan Vítek – senior: Zajímala mne matematika a fyzika. Můj otec byl jeden ze stavbyvedoucích u pražské stavební firmy a občas mě vzal na stavbu, abych poznal, co dělá. Nenutil mne k tomuto zaměstnání. Když jsem však po maturitě vše uvážil, zdálo se mi vhodnější být stavebním inženýrem, kde je široký výběr profesní činnosti.
Jan Vítek – junior: Stavebnictví bylo již v rodině ve dvou generacích, což mělo svůj vliv. Při výběru střední školy padla volba na průmyslovku, kterou jsem považoval za atraktivnější než gymnázium. Měli jsme přístup na stavby a již tehdy jsem ocenil, že stavař po sobě zanechává dlouhodobé dílo.
Bylo těžké prorážet v 60. letech minulého století s novátorským předpínáním betonových konstrukcí?
JV – S: Bylo to zcela jinak než dnes. Státním stavebním podnikům byly stavby ministerstvem přidělovány, podnik spíše ledacos odmítal, když se mu zdálo, že to jde přes jeho kapacitu. Každý dělal to, co uměl, a nestaral se o nějaký vývoj. Ten byl omezen typizací a prefabrikací konstrukcí. Zavádět nové technologie bylo obtěžování pro změny a práce navíc. Nově zaváděný předpjatý beton byl náročný. Vyžadoval nové postupy a náročnější výpočty, bylo potřeba technické vybavení pro napínání a kotvení výztuže a stavební postupy bez skruží, které se musely nejprve vytvořit a vyrobit. Bylo i obtížné získat práci navíc od strojních podniků. Kontakt se zahraničím nebyl, nic se nedalo koupit, pouze získat občas některé informace ze zahraničních časopisů.
Vaší společnou profesní specializací jsou mostní konstrukce. Vnímáte dnes v tomto segmentu něco podobně revolučního, jako bylo tehdy předpínání?
JV – S: Technický pokrok velmi pokročil po roce 1989, kdy nastala normální situace. Také se zvýšily nároky na přesné a estetické provedení staveb, které se brzy dostalo na evropskou úroveň. Důležitá byla i nová výpočetní technika. Technický rozvoj probíhá v celé lidské činnosti, v níž stavebnictví představuje růst měst a dopravních staveb. Předpjatý beton se dále rozvíjí a zdokonaluje kvalitnějšími materiály a technologiemi.
JV – J: Předpjatý beton vedl k enormnímu rozvoji technologií výstavby podpořenému vysokou potřebou nových mostů v období po válce a rozvojem automobilismu. Dnes se s tak skokovým rozvojem nesetkáváme, pozornost se zaměřuje na větší trvanlivost předpjatých konstrukcí a dále na rekonstrukce existujících staveb, z nichž se některé blíží ke konci své životnosti.
Co byste doporučili pro zvýšení atraktivity stavebních oborů u dnešní mládeže, která se připravuje na studia?
JV – S: Technická činnost je náročná a velmi zodpovědná. Je daleko pohodlnější si za podobných nebo i lepších podmínek zvolit snadnější obory s menším rizikem, kterých je dost. Trochu je to také tím, že stavební inženýři poněkud zapomínají na propagaci své činnosti, kterou každý vidí, jakmile vyjde na ulici nebo někam jede autem.
JV – J: Ve stavebnictví se vyžaduje obvykle přítomnost na pracovišti s náročnými podmínkami na stavbě, vysokou zodpovědnost a vytrvalost. To je v rozporu s představami většiny mladší generace. Obvykle preferují volnou pracovní dobu, dlouhou dovolenou, práci z domova atd. Do stavebnictví proto přicházejí pouze ti s opravdovým zájmem a nadšením pro obor. Na veřejnosti se málo mluví o tom, co se postavilo, ale hodně o tom, co se nepovedlo, kde se něco zřítilo apod. Bylo by třeba zlepšit informovanost o zdařilých projektech a zaměřit se na propagaci oboru už v základních a středních školách.
Zajímavosti
Metrostav 22/2025
Zajímavosti
běh pro srdíčko
Sezona Milada Tour byla pro rok 2025 uzavřena. Pomyslnou tečku za ní udělal vánočně laděný závod Winter Milada Run, který se konal dne 13. prosince.
Společnost Metrostav CZ byla i letos generálním partnerem. Spolu s organizátory jsme předali šek ve výši 30 000 Kč (na snímku vpravo ředitel ústecké oblasti Ing. Petr Ort) centru pro zdravotně postižené děti a mládež SRDÍČKO.
Bc. Zuzana Savara, foto archiv Milada Tour
Studentům z praxe
Rostoucí počet stavebních zakázek a nedostatek technických pracovníků nás vede k aktivní podpoře vzdělávání budoucích stavařů. Ve spolupráci se Střední průmyslovou školou stavební ve Valašském Meziříčí jsme uspořádali dva workshopy pro čtvrté ročníky, kde studenti měli možnost poznat práci ve stavebnictví.
Představili jsme jim možnosti uplatnění po maturitě i při studiu vysoké školy a prezentovali zkušenosti absolventa Mariána Papšíka z oblasti předvýrobní přípravy a rozpočtování. Na závěr jsme představili realizaci projektu v BIM prostřednictvím Pavla Hrabalíka ze závodu 1. Díky těmto setkáním studenti získali vhled do práce v realizační firmě a možnou inspiraci pro rozhodování o jejich budoucím uplatnění.
Jitka Kovaříková, ÚPEM
Aktuality z Metrostavu i videa z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav a na webu www.metrostav.cz
První klapka pro boj se suchem
Stavbaři počátkem prosince osadili první klapku jezu budovaného na Dyji. Projekt má pomoci efektivnějšímu zaplavování jedné z nejcennějších přírodních oblastí v Evropě - Lužním lesům u Dyje v Chráněné krajinné oblasti Soutok na Břeclavsku.
Metrostav 22/2025
Fotoreportáž
První klapka pro boj se suchem
RED, stavba, foto Lesy ČR, s.p., Povodí Moravy, s.p. a ČTK
Zajímavá operace se uskutečnila počátkem prosince na Břeclavsku: stavbaři osadili první klapku jezu budovaného na Dyji. Projekt má pomoci efektivnějšímu zaplavování jedné z nejcennějších přírodních oblastí v Evropě – lužním lesům u Dyje v chráněné krajinné oblasti Soutok na Břeclavsku.
Stavbu realizují ve sdružení kolegové ze závodu 6 Metrostavu CZ pod vedením Ing. Lubomíra Mika. Za pomoci jeřábu byla do jezového tělesa usazena konstrukce o délce 23 metrů a přes 30 tun váhy. Tedy první ze dvou klapek.
Osazení klapky proběhlo za pozornosti médií a představitelů Lesů ČR a Povodí Moravy.
V ten den tak vrcholila první fáze výstavby, kdy jsou dokončené veškeré konstrukce pravého pole jezu a středového a pravobřežního pilíře včetně migrační propusti. Druhá klapka by měla být osazena na podzim příštího roku a v letech 2027 a 2028 se počítá se zkušebním provozem jezu.
Pohled na soutok Moravy a Dyje. Právě pro lužní lesy v území je projekt prospěšný. Klapky budou po většinu roku sklopené u dna, ale během případného tzv. záměrného povodňování se zvednou o 2,3 metru a s nimi i hladina řeky nad jezem. Do území Soutoku tak bude možné napustit za deset či dvanáct dnů až deset milionů metrů krychlových vody.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV
Noviny společnosti Metrostav a.s.
Šéfredaktor
David Kalců, DiS.
Složení redakční rady
David Kalců, DiS. (předseda)
Ing. Renáta Zavřelová (místopředsedkyně)
Ing. Roman Čech
Ing. Kateřina Hainzová, MBA
Mgr. Jana Kořínková, MBA
Ing. Aleš Knobloch
Ing. Petr Půta
Mgr. Radim Mana
Ing. Jitka Neklanová
Vydává
Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav
Koželužská 4, 180 00 Praha 8 – Libeň
tel: 266 019 245
www.metrostav.cz
Výroba
Boomerang Communication, s. r. o.
Novinová sazba
Povolena MK ČR E 7121
Neprodejné
7_Metrostav CZ závod 9 – Fotogalerie
Restaurátorské práce v památkově chráněné budově Nové radnice na Mariánském náměstí v Praze.
Stavbaři opravovali a repasovali původní prvky provedení interiérů a výzdoby.
Stavbaři opravovali a repasovali původní prvky provedení interiérů a výzdoby.
Veškeré práce byly prováděny tak, aby bylo možné zachovat běžný provoz objektu.
V jednacím sále jsme museli pracovat během letních prázdnin.
Restaurátorské práce zahrnovaly obnovu povrchů stěn, stropů, podlah z keramických dlaždic a kamene, dveří, pasířských prvků nebo opravy vitráží.
Restaurátorské práce zahrnovaly obnovu povrchů stěn, stropů, podlah z keramických dlaždic a kamene, dveří, pasířských prvků nebo opravy vitráží.
8_Metrostav CZ závod 6 – Fotogalerie
V pondělí 1. prosince otevřelo město Tábor nový parkovací dům na sídlišti Nad Lužnicí, takzvaném Sojčáku.
Čtyřpodlažní parkovací dům z prefabrikovaného skeletu navrhli autoři z Ateliéru Dvořák architekti z Českých Budějovic. Objekt má vnější rozměry 33,90 x 53,30 m. Je částečně zapuštěný v mírně svažitém terénu.
Parkovací dům obsahuje šest služebních parkovacích míst a 235 stání pro rezidenty.
Parkovací dům obsahuje šest služebních parkovacích míst a 235 stání pro rezidenty.
Na sídlišti Nad Lužnicí žije víc než 10 000 obyvatel. Místo 70 automobilových stání na původně hokejbalovém hřišti, kde parkovací dům vyrostl, mají k dispozici o 165 míst k zaparkování vozidel navíc.
Stavbaři nový parkovací dům stihli dokončit za 13 měsíců.
Triobo Ltd.
3rd Floor, 207 Regent Street
London W1B 3HH
United Kingdom
CN: 08995015
VAT: GB 283 4280 94https://www.triobo.com
support@triobo.com
(+44) 20 3695 0892
Ročník 2020
Ročník 2019
Ročník 2018
Ročník 2017
Ročník 2016
Ročník 2015
Ročník 2014
Ročník 2013
Ročník 2012
Ročník 2011
Ročník 2010
Ročník 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2021
Ročník 2022
Ročník 2023
Rok 2026 vítáme v dobré formě
Vážené kolegyně, vážení kolegové, blíží se závěr roku a já bych se rád ohlédl nejen za uplynulými měsíci, ale i za obdobím několika posledních let, které nebyly jednoduché.
Sál pražského magistrátu se rozzářil v nové kráse
Pracovníci závodu 9 Metrostavu CZ letos v říjnu dokončili restaurátorské práce v památkově chráněné budově Nové radnice na Mariánském náměstí v Praze.
Sojčák v Táboře má nový parkovací dům
V pondělí 1. prosince otevřelo město Tábor nový parkovací dům (snímky) na sídlišti Nad Lužnicí, takzvaném Sojčáku. Obsahuje šest služebních parkovacích míst a 235 stání pro rezidenty, která jsou už asi z 80 % obsazená.
První klapka pro boj se suchem
Stavbaři počátkem prosince osadili první klapku jezu budovaného na Dyji. Projekt má pomoci efektivnějšímu zaplavování jedné z nejcennějších přírodních oblastí v Evropě - Lužním lesům u Dyje v Chráněné krajinné oblasti Soutok na Břeclavsku.
22/2025
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav. Kolegové závodu 9 a restaurátorské práce v památkově chráněné budově nové radnice na Mariánském náměstí v Praze. Stavebnictví jako rodinné poslání: otec a syn Vítkovi.
21/2025
V blízkosti závodu Škoda Auto vznikly tři výrobní skladovací haly s rozsáhlými dopravně-obslužnými plochami. Gigant mezi jeřáby zastřešil v Litvínově novou plaveckou halu. Fotoreportáž: velká proměna Smíchova.
20/2025
Kompletně zrekonstruovaná výpravní budova v železniční stanici Františkovy Lázně slavnostně otevřena. Stavbaři dokončují nosné konstrukce nové budovy Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati (UTB) ve Zlíně. Velká pocta v Rudolfinu aneb naše tituly v soutěži Stavba roku 2025.
19/2025
Unikátní opravy interiéru památkově chráněné budovy Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Technicky nejsložitější fáze výstavby mostu v Pirně ukončena. V Táboře vzniká druhá ledová plocha. Jako jediná v kraji bude přístupná i pro parahokej.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
18/2025
Největší nákupní centrum v Karlových Varech se otevírá veřejnosti. V České Vsi na Jesenicku startuje rekonstrukce krytého bazénu. Na most přes fjord byl nasazen největší lodní jeřáb v Evropě.
17/2025
Po necelém roce byly předány nové prostory špičkového pracoviště v českobudějovické nemocnici. V Hluboké nad Vltavou byla slavnostně zprovozněna nová lávka. Baťův kanál je splavný až do Hodonína.
16/2025
S novým školním rokem odstartovala výuka ve svazkové škole Vida v Chýni. Rekonstrukce a dostavba ikonického hotelu na Václavském náměstí. Start ražby u Jílového pro středočeskou část budoucí dálnice D3.
14–15/2025
Moderní železniční koridor: trať mezi Bubny a Výstavištěm v provozu! Ze Zámeckých koníren v Karviné vzniká nové kulturní centrum. Letní příloha: lidé Metrostavu a jejich koníčky.
12–13/2025
Stavbaři divize 3 u klíčového momentu v rámci konverze historického areálu Nuselský pivovar – otevření nové pasáže s obchody. V Třinci vznikne třetí nejmodernější linka na třídění odpadu. Z původní budovy nádraží Bubny bude pamětní místo.
Příloha 2025 křížovky
11/2025
Stavbaři Metrostavu DIZ za rekordně krátkou dobu pouhých 14 měsíců vybudovali v Nymburce nový areál drážního Hasičského záchranného sboru (HZS). Tým divize 9 v resortu Dolní Morava dokončil další Apartmánový dům. Fotoreportáž: luxusní hotel v centru Prahy po rekonstrukci.
10/2025
Kousek od stanice metra Opatov začal závod 8 Metrostavu DIZ budovat parkovací dům P+R. Zhruba po 14 měsících se slavnostně otevírá zrekonstruovaný areál letního koupaliště Polanka v Třebíči. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2025.
09/2025
Tým Metrostavu TBR 13. května slavnostně zahájil stavbu první rekonstruované části Libeňského soumostí. Azylový dům v Přerově vznikl v rekordním čase. Fotoreportáž: Metrostav Párty 2025.
08/2025
Perla českého brutalismu v Pařížské, bývalý hotel InterContinental, se otevírá. Startuje modernizace hradecké chirurgie. Plavební komora v Hoříně vítá malá plavidla.
07/2025
Programová konference TEK 2025: další strategie a směřování firmy. Divize 1 v Praze dokončuje přes 300 nájemních bytů. Glajcha unikátního pracoviště Masarykovy univerzity v Brně.
06/2025
Na pražském Petříně startuje rekonstrukce lanové dráhy, do které se pustí kolegové z Metrostavu DIZ závodu 6. Dceřiná společnost Metrostav Norge se pouští do zatím největší zakázky na skandinávském trhu. Stavba Arktidy začala poklepáním na led.
05/2025
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, mottem letošního ročníku bylo „Strategie pro stabilní růst“. Rozhovor s geologem na čelbě Martinem Kříhou. Na jez Sudoměřice se vrátily vody Radějovky.
04/2025
Stavbaři Metrostavu Norge dokončili svou největší zakázku v Norsku – tunel Grenland. Betonáři divize 6 realizují rozsáhlou dodávku železobetonu u výstavby nové arény v Brně. Kolegové z Metrostavu TBR pracují jako lídr sdružení na výstavbě Dvoreckého mostu, který propojí oblast Podolí se Smíchovem.
03/2025
Tým Pavla Szmeka ze severomoravského regionu závodu 1 Metrostavu DIZ zahájil v Třinci stavbu velkého výzkumného centra. Čistička v Hamrech prošla modernizací, Sázava bude čistší. Strategicky významná stavba v Hněvicích.
02/2025
Podrobnosti o stavbě nového pavilonu pro lední medvědy v Zoo Praha. Podílíme se na stavbě zařízení pro energetické využití odpadu v Komořanech. Další jez v centru Prahy hotov s předstihem.
01/2025
Reportáž z náročného přesunu staré mostní konstrukce v Münsteru. Novoroční pozdrav generálního ředitele Metrostavu Ing. Jaroslava Herana. Fotoreportáž: Raziči zahájili rok 2025 výhrou.
22/2024
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav. Kolegové divize 9 předávají další stavby na Dolní Moravě. Tým Metrostavu Norge buduje v Norsku gigantické kaverny.
21/2024
Most s největším železobetonovým obloukem v České republice v provozu. Turecká dceřiná firma předává školy se seizmickou odolností. Pod kolínské nádraží se zavrtala Emílie.
20/2024
Jihočeským tým závodu 6 staví v Táboře zimní stadion s parametry NHL. Protipovodňová opatření na Jičínsku jsou dokončena s předstihem. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení prestižních titulů soutěže Stavba roku 2024.
19/2024
Na největším sídlišti v Táboře vyroste nový parkovací dům. Startuje výstavba dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze: na své původní místo byla přesunuta hodinová věž.
18/2024
Rekonstrukce a nadstavba koleje G pro celkem 305 osob v areálu České zemědělské univerzity ve finále. Jihlavané se mohou těšit na nový dopravní terminál. Přehled nominací našich projektů v prestižní soutěži.
17/2024
Podrobně o velké přestavbě nemocnice v Českých Budějovicích. Tým Metrostavu DIZ obnovil učebny ZŠ Chvaly v rekordním čase. Nová kanalizace a čistírna ochrání Moravský kras.
16/2024
Kolegové z divize 1 se podílejí na velké výstavbě nového Smíchova. Společnost BeMo Tunnelling přestavuje dopravní uzel v srdci Porúří. Ke Dvoreckému mostu plula třistatunová ocelová konstrukce.
14–15/2024
V blízkosti centrály na pražské Palmovce odstartovala nejočekávanější cyklistická akce Metrostav handy cyklo maraton 2024. Tunel Fámjin na Faerských ostrovech proražen. Další etapa Zeleného města dokončena.
12–13/2024
Pod pečlivým dohledem památkářů ukončil tým Ing. Marka Janeby z divize 9 rekonstrukci některých částí paláce Savarin. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím na jednu kolej. Nová stanice pro pražské záchranáře v Holešovicích.
11/2024
Bývalý obchodní dům Máj se proměnil v nepřehlédnutelné víceúčelové centrum obchodů, restaurací a zábavních zón, jeho rekonstrukci uskutečnilo sdružení divizí 8 a 1. Výstavba mostu v Pirně: 865 m z 917 m vysunuto! Přístaviště v ústecké části Brná je provozu.
10/2024
Představujeme špičkové pracoviště, které kolegové z divize 8 a Metrostavu DIZ dokončili v ústecké nemocnici. Při výstavbě nového mostu Levensau je zachraňována významná kolonie netopýrů. Nové moderní koupaliště se zázemím a atrakcemi v České Lípě na léto připraveno.
9/2024
Unikátní tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je opět v provozu. Rekonstrukce Šítkovského jezu zdárně pokračuje. Fotoreportáž: výstavba nového bezpečnostního přelivu na vodním díle Orlík.
8/2024
Prestižní zakázka v prostorech Velvyslanectví Spolkové republiky Německo. Bourací práce Libeňského mostu pokračují. V Českých Budějovicích startuje stavba nového okresního soudu.
7/2024
Programová konference TEK 2024 představila zajímavé stavby i náročnou práci našich stavbařů. Strategicky významný projekt v Hněvicích pokročil. Speciální příloha novin Metrostavu: Stavba století je tu s námi 50 let!
6/2024
Stavbaři divize 1 dokončili moderní komplex nového sídla mladoboleslavské automobilky. Poslední březnový týden patřil sedmému výsuvu mostu v německé Pirně. Fotoreportáž: návrat soch na průčelí Savarinu.
5/2024
V multifunkčním sále DOX+ v pražských Holešovicích se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav, letos s mottem „Spolupráce je naší strategií“. Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka. Centrála Metrostavu využívá čistou energii.
4/2024
Metrostav DIZ staví na okraji Chýně moderní školu pro více než 800 dětí. Ve Františkových Lázních byla slavnostně zahájena rekonstrukce nádraží. Příbram má nový parkovací dům s kapacitou přes 170 míst.
3/2024
Varyádu v Karlových Varech doplní nové obchody a multikino. Nejen nové kamenolomy pro Skupinu Metrostav. Náročný projekt v Kotouči Štramberk míří do finále.
2/2024
Modernizace plavebních komor VD Gabčíkovo ve finále. Společnost Metrostav Norge AS postaví novou silnici poblíž Tromsø v nejsevernější části Norska. Představujeme světlopropustný beton.
1/2024
Nový parkovací dům jako součást revitalizace brownfieldu v dolním centru Liberce. Stavbaři překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v České republice. Velká přestavba smíchovského nádraží v Praze je realitou.
22/2023
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Skvělá práce techniků Metrostavu i místních řemeslníků v Českém Krumlově. Horský resort Dolní Morava se dále rozrůstá.
21/2023
Nový plavecký komplex v Lužánkách zahájil provoz. Metrostav Ankara Inşaat staví školy na jihovýchodě Turecka. Stavbaři Metrostavu provedli nejrychlejší výsuv mostu v Pirně. Fotoreportáž z galavečera vyhlášení soutěže Stavba roku 2023.
Stipendium
Metrostav dlouhodobě spolupracuje se školami na všech úrovních vzdělávání. Přinášíme informace o stipendijním programu pro učně. Zajímají vás výhody tohoto programu? Co o něm říkají naši smluvní žáci a instruktoři odborného výcviku? Na dalších stránkách naleznete také vizitky našich partnerských škol.
20/2023
Rozsáhlá rekonstrukce Thomayerovy nemocnice v Krči je ve finále. Představujeme Středisko truhlářské výroby ve Hvozdnici. Nový „Pentagon“ pro zaměstnance Škody Auto. Obrazem z výstavby Dvoreckého mostu.
19/2023
Pátá etapa přestavby železničního uzlu v Plzni mezi stanicemi hlavní nádraží a Plzeň Koterov byla slavnostně ukončena. Nová tělocvična základní a mateřské školy v Drahotuši vznikla s důrazem na každý detail. Tým divize 6 dokončil výstavbu bytového domu v pražské čtvrti Lhotka.
18/2023
Moderní aquapark v Kyjově byl uveden do provozu. Nová výrobní hala pro závod Volkswagen Slovakia. Grand Opening v pátek 29. září oficiálně otevřel nový kulturní středobod v Pardubicích – obnovený areál Automatických mlýnů a Polytechnických dílen.
17/2023
Tým divize 6 dokončil na rozhraní pražských čtvrtí Chodov a Záběhlice výstavbu pěti bytových domů. Unikátní severočeská tramvajová trať získává novou podobu. Divadlo v České Lípě má hvězdné nebe.
16/2023
Kolegové z divize 3 dokončili designový bytový dům Iconik, který vyrostl v jedné z karlínských proluk. Metrostav DIZ je připraven k výstavbě nových jaderných bloků. Staroměstský jez se vrátil do 13. století.
14–15/2023
Startuje projekt, který prodlouží splavnost Baťova kanálu. Světoví filmaři mají díky divizi 8 nový ateliér. Uprostřed léta se uskutečnil 11. ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton.
12–13/2023
Startuje proměna Branického mostu v Praze a zdvoukolejnění tratě až do Krče. Turisté plující po Labi mohou využívat nové přístaviště v Roudnici. Nové bytové domy v podkrušnohorském městě Ostrov s cílem zajistit zdravé vnitřní mikroklima.
11/2023
Karlovarské Císařské lázně jsou po náročné obnově a opět se skví v plné parádě. Bazén v Karviné prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nabízí moderní zázemí nejen pro plavce. Fotoreportáž: Letní sportovní hry Metrostavu 2023.
10/2023
Nový parkovací dům P+R v blízkosti stanice metra B Nové Butovice. Jiráskovo divadlo v České Lípě je po náročné přestavbě. Metrostav jako hlavní partner legendárního veslařského závodu v Praze.
09/2023
Stavbaři dokončují zakázku rekonstrukce a dostavby budovy Fakulty lesnické a dřevařské v Suchdole. Nová skladová hala pro společnost Siko v Čimelicích. Tým divize 8 postavil v obci Místo v Ústeckém kraji novou školní budovu.
08/2023
Startuje výstavba moderního Centra urgentní medicíny v Liberci. Součástí modernizace bezpečnostního přelivu na orlické přehradě jsou specifické trhací práce. Metrostav revitalizoval Stříbrné jezero v Opavě.
07/2023
Programová konference TEK 2023 – letos nově v kongresovém centru O2 universum. V červnu startuje oprava dopravně vytíženého plzeňského mostu Milénia. Další středověký jez v centru Prahy čeká obnova.
06/2023
Kolegové z Metrostavu DIZ postaví v České Lípě nové koupaliště. Opava přivítala své nové nádraží v plném lesku. Aktuální informace z výstavby Dvoreckého mostu v Praze.
05/2023
V pražském Centru současného umění DOX se uskutečnila Strategická konference Skupiny Metrostav s mottem „Jsme jeden tým“. V Hradci Králové vyrostou nové laboratoře a vivárium. Do provozu byla slavnostně uvedena nová dotřiďovací linka v areálu firmy SAKO Brno.
04/2023
Areál zmodernizované vozovny Slovany v Plzni je dokončen. U Benátek nad Jizerou vyrostlo nové datové centrum. Fotoreportáž: rok rekonstrukce Průmyslového paláce na pražském Výstavišti.
03/2023
V neděli 19. února byl zprovozněn další úsek Západního okruhu Plzně. Tým Metrostavu DIZ dokončil práce na rekonstrukci budovy nádraží v Opavě. Vzpomínka na velké dílo na Želivce.
02/2023
Tým kolegů divize 6 ve sdružení s firmami PKS a Metrostav DIZ dokončil nový pavilon v Nemocnici Pelhřimov. Startuje velká rekonstrukce železniční trati v Praze. AFI City Vysočany: Třetí zakázka končí, čtvrtá pokračuje.
01/2023
V Blansku se ještě před Vánocemi podařilo otevřít nový most, který spojuje centrum města s oddělenou částí staré Blansko. V Praze startuje modernizace další vlakové trati! Kraj Vysočina má nové, moderní a neotřelé sídlo.
22/2022
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Rekonstrukce Jiráskova jezu v Českých Budějovicích s pomocí jedinečného postupu. Ohlédnutí za projekty roku 2022.
21/2022
Tým divizí 1 a 6 dokončil ve sdružení nejdelší tramvajový tunel v České republice. Masarykovo náměstí v Pardubicích opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Kolegové z Metrostavu Norge AS jsou součástí stavby prodloužení metra v Oslu.
20/2022
Rekonstrukce památkově chráněných budov Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích je ve finále. Metrostav TBR staví tunel na dálnici D3. Sídlo Hradní stráže v novém kabátě.
19/2022
V centru Brna nedaleko Svratky nahradil zchátralé domy moderní polyfunkční dům. Armádní muzeum v Praze na Žižkově se otevřelo veřejnosti. Nové aquacentrum ve Vrchlabí se připravuje na spuštění provozu.
18/2022
Stavbaři z libereckého zastoupení divize 8 dokončili velkou obnovu památkově chráněného novorenesančního areálu v Liberci. Slavnostním přestřižením pásky byla koncem září otevřena nová budova Fakulty zdravotnických studií UJEP. Den otevřených dveří u proměny luxusního hotelu v centru Prahy.
17/2022
Od července se v pražském obchodním domě známém pod jménem Máj pohybují stavbaři – kolegové z divize 8 se pustili do rozsáhlé rekonstrukce. Díky Metrostavu sníží Elektrárna Tušimice emise jemných prachových částic o 90 procent. Nejdelší tramvajový tunel v ČR je ve zkušebním provozu.
16/2022
Tým Jiřího Paulera z divize 9 dokončil v Praze na Hagiboru bytové domy Alfa a Beta. TBG Pražské malty: cementový litý potěr CEMFLOW slaví 20 let. Náměstí v Karviné již zdobí tři opravené historické domy.
14–15/2022
Tým divize 9 dokončil rekonstrukci památkově chráněného augustiniánského kláštera ve Vrchlabí. Koncem července se uskutečnil desátý ročník tradičního závodu Metrostav handy cyklo maraton. Kolegové z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina pracují na modernizaci a intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) ve Žďáru nad Sázavou.
12–13/2022
Projekt Park Zličín s celkem 526 bytovými jednotkami dokončen. Kolegové z divize 3 opravili renesanční zámeček v centru slovenského města Humenné. Most přes fjord v Norsku získal prestižní ocenění.
11/2022
Vyjádření prezidenta Skupiny Metrostav k rozhodnutí Vrchního soudu v Praze. Sonda z výstavby Centrálních polytechnických dílen v památkově chráněném areálu bývalých Winternitzových mlýnů v Pardubicích. Fotoreportáž: Sportovci Metrostavu v Nymburku sváděli urputné boje.
10/2022
Metrostav dokončil a předal modernizovaný pavilon urgentní medicíny v největší jihočeské nemocnici. Vltavu v Praze překlene nový most z bílého betonu. Zdražování stavebních materiálů pod lupou.
9/2022
Kolegové z divize 1 předali koncem dubna investorovi čtyřhvězdičkový hotel se 168 apartmány. Reportáž z rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech. Divize 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních.
8/2022
Tým Daniela Liperta z ústeckého zastoupení divize 8 dokončuje rekonstrukci a přestavbu synagogy v Žatci. Špičkoví čeští vodní slalomáři můžou trénovat - sportovní kanál v pražské Troji je opraven! Metrostav revitalizuje Stříbrné jezero v Opavě.
7/2022
Po dvou letech se uskutečnil 17. ročník Programové konference Metrostavu TEK. Nedaleko křižovatky Malovanka vznikne centrální mozek pražské dopravy. Kolegové z divize 5 dokončují třetí nejdelší železniční most v České republice.
6/2022
Pražské Centrum současného umění DOX hostilo velké setkání vedoucích manažerů firem Skupiny Metrostav. Divize 6 dokončila betonáž Masaryčky. Nevyhovující železniční most přes Orlík nahradí nový.
5/2022
Záchrana Libeňského mostu blíž realitě: Metrostav TBR dostal za úkol navrhnout projekt a podle něj provést opravu. Nová elegantní ocelová lávka pro pěší v Plzni již slouží. Fotoreportáž: zabezpečení přehrady Hněvkovice před velkou vodou.
4/2022
Skupina Metrostav vnímá aktuální dění a okamžitě se různými způsoby zapojila do pomoci Ukrajině. Velké mosty silničního okruhu v Brně rostou. Fotoreportáž: ražby cyklo tunelu Kronstad v norském Bergenu.
3/2022
Fakultní nemocnice Brno má nové Centrum komplexní psychiatrické péče. Velká rekonstrukce stanice metra Florenc. Stavíme nejen bytové, ale i rodinné domy. Nová expozice o stavebnictví ve vědecko-zábavním centru iQLANDIA.
2/2022
Práce u Gabčíkova se přehouply za polovinu. V Brně finišuje hrubá stavba nejdelšího tramvajového tunelu v ČR. Metrostav Development představuje exkluzivní rezidenční projekt Vilapark Klamovka.
1/2022
Levé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti se dočká obnovy. Snižujeme emise v teplárně Trmice. Technici poprvé sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na VD Orlík. Divize 8 dokončila rekonstrukci dopravního uzlu v Litvínově.
22/2021
Vánoční poselství prezidenta Skupiny Metrostav Ing. Františka Kočího. Blesková výměna mostní konstrukce v Horšovském Týnu. Metrostav Norge razí tunel v Bergenu. Rok 2021 obrazem našich staveb.
21/2021
Divize 6 na pražském Zličíně dokončila další etapu bytových domů. Práce na obnově školky poničené tornádem pokračují. Relikviář svatého Maura je již v nové expozici v Pluhovských domech a je přístupný veřejnosti.
20/2021
Společný tým techniků divizí 1 a 3 dokončuje velkou rekonstrukci jednoho z největších vojenských muzeí v Evropě. Třeboňské lázně Aurora mají nové venkovní wellness. Metrostav oslavil kulaté výroční koncertem v hale 02 universum.
19/2021
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní. Pražský barokní palác Sylva-Taroucca prochází rekonstrukcí. Divize 6 dokončila výrobní halu pro Mondi Bupak. Představujeme nový parkovací dům na Černém Mostě.
18/2021
V Brně odstartovala stavba nového plaveckého bazénu. Naše dceřiná společnost PRAGIS obnoví vodovod pod korytem Labe u obce Obříství. Demolice komína v Jablonci nad Nisou aneb v hlavní roli naši střelmistři.
17/2021
Do provozu byla uvedena druhá část optimalizovaného traťového úseku mezi železničními stanicemi Praha-Hostivař a Praha hlavní nádraží. Obnova panského sídla v Humenném na Slovensku míří do finále. Fotoreportáž: velká dopravní stavba u Plzně.
16/2021
Náročný developerský projekt Park Na Vackově se rozrostl o dalších 340 bytových jednotek. Výstavba parkovacího domu na Černém Mostě jde od finále. Snášení mostu v Horšovském Týnu za pomoci největšího kolového jeřábu v České republice. Uprostřed Vltavy proběhla nevšední betonáž.
14-15/2021
Tým divize 9 dokončil druhou etapu výstavby bytového komplexu Hodkovičky Green. Koncem července se uskutečnil letošní ročník závodu Metrostav handy cyklo maraton. Na Želivce proběhlo slavnostní zahájení provozu nové haly filtrace GAU. Ve Znojmě začala stavba nové plavecké haly.
12-13/2021
V závěru léta ukončí společný tým divizí 8 a 5 geologický průzkum v lokalitě PAD 4 na trase metra D. Zakázka pro baziliku svatého Václava je připravena. Nebe nad Českou republikou bude řídit modernější systém. Letní příloha: po českých krajích s Metrostavem.
11/2021
Na místě karlínského přístavu zchátralého v brownfield Metrostav dokončuje další budovu – River city residence. Výstavba jihlavské obalovny jde do finále. IKEM otevřel nové pracoviště nukleární medicíny. Most přes Městský ostrov v Písku září novotou.
10/2021
Recyklovaný beton spojil síly v rámci Skupiny Metrostav. Nový parkovací dům v Polní ulici v Brně již slouží. Tým divize 3 pracuje na snížení emisí v Elektrárně Tušimice. Likvidace azbestu v rámci rekonstrukce hotelu InterContinental probíhá správným postupem.
09/2021
Přestavba železniční stanice v Plzni pokračuje rekonstrukcí památkově chráněné výpravní budovy. Projekt bytových domů Zelené město v Praze 9 se rozrostl o 63 nových bytů. Divize 8 revitalizuje na severu Čech trojici jezer.
08/2021
Ve Vrchlabí vzniká od dubna nové akvacentrum. Prokopávka v Plzni se proměnila v moderní sportovní areál. Kapacita ČOV na letišti v Praze se zvýší téměř desetinásobně. Divize 5 pro turisty u Karlových Varů.
07/2021
Tým jihočeského zastoupení divize 6 přebudoval 116 let staré přemostění na unikátní ocelový zdvižný most. Z Košíř na Prahu shlížejí čtyři nové bytové domy. Představujeme dvě zakázky v teplárenském odvětví divize 8 Jádro...
06/2021
Unicity Plzeň - osm domů ve třech etapách postavil tým divize 6 nedaleko areálu Západočeské univerzity. Nové zázemí pro druhý nejvzácnější zlatnický artefakt. Po opraveném mostě v Radotíně už jezdí vlaky...
05/2021
Slavný pražský hotel InterContinental prochází kompletní rekonstrukcí a přestavbou. V Opavě začala oprava západního nádraží. Divize 9 dokončuje budovu nového depozitáře Krajské knihovny v Karlových Varech...
04/2021
Betonáři divize 6 začali pracovat na kostře první polyfunkční budovy u Masarykova nádraží. Staré domy v centru Brna Metrostav přeměnil na útulné byty pro seniory. V Žatci pokračuje rekonstrukce synagogy...
03/2021
Na Slovensku byl do provozu uveden nový úsek dálnice D1 včetně tunelu Žilina. První etapa projektu Park Zličín byla zkolaudována. Český Krumlov bude mít další turistický cíl…
02/2021
Úpravna vody Želivka je díky Metrostavu doplněna o dokonalejší filtraci pitné vody. Tým divize 9 dokončil novou stanici pro záchranáře na vojenském letišti v Čáslavi. Plavecký bazén v Karviné čeká modernizace...
01/2021
Metrostav slaví padesátiny! Přinášíme krátký exkurz do minulosti. Cestujícím v Benešově slouží nové autobusové nádraží. Stavbaři divize 9 převzali v areálu Automatických mlýnů v Pardubicích další zakázku...
Metrostav 22/2020
Metrostav 21/2020
Metrostav 20/2020
Metrostav 19/2020
Metrostav 18/2020
Metrostav 17/2020
Metrostav 16/2020
Metrostav 14-15/2020
Metrostav 12-13/2020
Metrostav 11/2020
Metrostav 10/2020
Metrostav 09/2020
Metrostav 08/2020
Metrostav 07/2020
Metrostav 06/2020
Metrostav 05/2020
Metrostav 04/2020
Metrostav 03/2020
Metrostav 02/2020
Metrostav 01/2020
Metrostav 22/2019
Metrostav 21/2019
Metrostav 20/2019
Metrostav 19/2019
Metrostav 18/2019
Metrostav 17/2019
Metrostav 16/2019
Metrostav 14-15/2019
Metrostav 12-13/2019
Metrostav 11/2019
Metrostav 10/2019
Metrostav Gabčíkovo/2019
Metrostav 09/2019
Metrostav 08/2019
Metrostav 07/2019
Metrostav 06/2019
Metrostav 05/2019
Metrostav 04/2019
Metrostav 03/2019
Metrostav 02/2019
Metrostav 01/2019
Metrostav 22/2018
Metrostav 21/2018
Metrostav 20/2018
Metrostav 19/2018
Metrostav 18/2018
Metrostav 17/2018
Metrostav 16/2018
Metrostav 14-15/2018
Metrostav 12-13/2018
Metrostav 11/2018
Metrostav 10/2018
Metrostav 09/2018
Metrostav 08/2018
Metrostav 07/2018
Metrostav 06/2018
Metrostav 05/2018
Metrostav 04/2018
Metrostav 03/2018
Metrostav 02/2018
Metrostav 01/2018
Metrostav 22/2017
Metrostav 21/2017
Metrostav 20/2017
Metrostav 19/2017
Metrostav 18/2017
Metrostav 17/2017
Metrostav 16/2017
Metrostav 15/2017
Metrostav 13-14/2017
Metrostav 11-12/2017
Metrostav 10/2017
Metrostav Special/2017
Metrostav 09/2017
Metrostav 08/2017
Metrostav 07/2017
Metrostav 06/2017
Metrostav 05/2017
Metrostav 04/2017
Metrostav 03/2017
Metrostav 02/2017
Metrostav 01/2017
Metrostav 22/2016
Metrostav 21/2016
Metrostav 20/2016
Metrostav 19/2016
Metrostav 18/2016
Metrostav 17/2016
Metrostav 16/2016
Metrostav 15/2016
Metrostav 13-14/2016
Metrostav 11-12/2016
Metrostav 10/2016
Metrostav Tunely/2016
Metrostav 09/2016
Metrostav 08/2016
Metrostav 07/2016
Metrostav 06/2016
Metrostav 05/2016
Metrostav 04/2016
Metrostav 03/2016
Metrostav 02/2016
Metrostav 01/2016
Metrostav 22/2015
Metrostav 21/2015
Metrostav 20/2015
Metrostav 19/2015
Metrostav 18/2015
Metrostav 17/2015
Metrostav 15-16/2015
Metrostav 13-14/2015
Metrostav 12/2015
Metrostav 11/2015
Metrostav 10/2015
Metrostav 09/2015
Metrostav 08/2015
Metrostav 07/2015
Metrostav 06/2015
Metrostav 05/2015
Metrostav 04/2015
Metrostav 03/2015
Metrostav 02/2015
Metrostav 01/2015
Metrostav 22/2014
Metrostav 21/2014
Metrostav 20/2014
Metrostav 19/2014
Metrostav 18/2014
Metrostav 17/2014
Metrostav 15-16/2014
Metrostav 13-14/2014
Metrostav 12/2014
Metrostav 11/2014
Metrostav 10/2014
Metrostav 09/2014
Metrostav 08/2014
Metrostav 07/2014
Metrostav 06/2014
Metrostav 05/2014
Metrostav 04/2014
Metrostav 03/2014
Metrostav 02/2014
Metrostav 01/2014
Metrostav 22/2013
Metrostav 21/2013
Metrostav 20/2013
Metrostav 19/2013
Metrostav 18/2013
Metrostav 17/2013
Metrostav 16/2013
Metrostav 14-15/2013
Metrostav 12-13/2013
Metrostav 11/2013
Metrostav 10/2013
Metrostav 09/2013
Metrostav 08/2013
Metrostav 07/2013
Metrostav 06/2013
Metrostav 05/2013
Metrostav 04/2013
Metrostav 03/2013
Metrostav 02/2013
Metrostav 01/2013
Metrostav 22/2012
Metrostav 21/2012
Metrostav 20/2012
Metrostav 19/2012
Metrostav 18/2012
Metrostav 17/2012
Metrostav 16/2012
Metrostav 14-15/2012
Metrostav 12-13/2012
Metrostav 11/2012
Metrostav 10/2012
Metrostav 09/2012
Metrostav 08/2012
Metrostav 07/2012
Metrostav 06/2012
Metrostav 05/2012
Metrostav 04/2012
Metrostav 03/2012
Metrostav 02/2012
Metrostav 01/2012
Metrostav 22/2011
Metrostav 21/2011
Metrostav 20/2011
Metrostav 19/2011
Metrostav 18/2011
Metrostav 17/2011
Metrostav 16/2011
Metrostav 14-15/2011
Metrostav 12-13/2011
Metrostav 11/2011
Metrostav 10/2011
Metrostav 09/2011
Metrostav 08/2011
Metrostav 07/2011
Metrostav 06/2011
Metrostav 05/2011
Metrostav 04/2011
Metrostav 03/2011
Metrostav 02/2011
Metrostav 01/2011
Metrostav 22/2010
Metrostav 21/2010
Metrostav 20/2010
Metrostav 19/2010
Metrostav 18/2010
Metrostav 17/2010
Metrostav 16/2010
Metrostav 14-15/2010
Metrostav 12-13/2010
Metrostav 11/2010
Metrostav 10/2010
Metrostav 09/2010
Metrostav 08/2010
Metrostav 07/2010
Metrostav 06/2010
Metrostav 05/2010
Metrostav 04/2010
Metrostav 03/2010
Metrostav 02/2010
Metrostav 01/2010
Metrostav 22/2009
Metrostav 21/2009
Metrostav 20/2009
Metrostav 19/2009
Metrostav 18/2009
Metrostav 17/2009
Metrostav 16/2009
Metrostav 15/2009
Metrostav 13-14/2009
Metrostav 11-12/2009
Metrostav 10/2009
Metrostav 09/2009
Metrostav 08/2009
Metrostav 07/2009
Metrostav 06/2009
Metrostav 05/2009
Metrostav 04/2009
Metrostav 03/2009
Metrostav 02/2009
Metrostav 01/2009
Metrostav 22/2008
Metrostav 21/2008
Metrostav 20/2008
Metrostav 19/2008
Metrostav 18/2008
Metrostav 17/2008
Metrostav 16/2008
Metrostav 15/2008
Metrostav 14/2008
Metrostav 12-13/2008
Metrostav 10/2008
Metrostav 11/2008
Metrostav 09/2008
Metrostav 08/2008
Metrostav 07/2008
Metrostav 06/2008
Metrostav 05/2008
Metrostav 04/2008
Metrostav 03/2008
Metrostav 02/2008
Metrostav 01/2008
Metrostav 22/2007
Metrostav 21/2007
Metrostav 20/2007
Metrostav 19/2007
Metrostav 18/2007
Metrostav 17/2007
Metrostav 16/2007
Metrostav 15/2007
Metrostav 14/2007
Metrostav 12-13/2007
Metrostav 11/2007
Metrostav 10/2007
Metrostav 09/2007
Metrostav 08/2007
Metrostav 07/2007
Metrostav 06/2007
Metrostav 05/2007
Metrostav 04/2007
Metrostav 03/2007
Metrostav 02/2007
Metrostav 01/2007