Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Technologie

Metrostav se stává lídrem v recyklaci stavebního odpadu

Naši stavbaři využívají revitalizace pražských brownfieldů k průkopnickému počinu v oblasti recyklace demoličního odpadu. Přímo na staveništích dosud dokázali nadrtit a roztřídit více než 32 000 tun cihelného a přes 20 000 tun betonového recyklátu. Tak vysoké produkce se dosud podařilo dosáhnout málokterému zhotoviteli v České republice.

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto Petr Adámek

V

rámci demolic budov na některém z původních areálů vzniká směsná stavební suť. A právě té se využívá. Recyklace probíhá za použití drtičky a výsledný recyklát je poté dopraven do třídičky, která separuje požadované frakce. Cihelný recyklát je podroben široké škále zkoušek. Následně se připravená drť už v požadované frakci dopraví přímo do betonárny (foto).

Ekologicky vyspělý beton

Technicky nejvyspělejším produktem je tzv. Ecocrete, ekologický beton, který obsahuje až stoprocentní podíl recyklovaného kameniva. Materiál vyvinutý naší dceřinou společností TBG Metrostav lze použít na podkladové betony, základové pasy a patky, případně výplňové a vnitřní stěnové konstrukce.

„Na vývoji Ecocrete intenzivně pracujeme už tři roky a nyní to nese kýžené ovoce, protože se nám ho daří uplatnit v dosud bezprecedentním rozsahu. Zejména využití cihelného recyklátu reprezentuje zásadní přínos do udržitelného rozvoje českého stavebnictví. Na recyklaci pochopitelně nelze nahlížet jako na řešení nadcházející stavební surovinové krize, ale jde o efektivní způsob, jak šetřit vzácné primární kamenivo. Sledujeme cirkulární ekonomiku v praxi, což je jeden ze základních pilířů evropského programu Green dealu,“ říká Ing. Jakub Šimáček, ředitel TBG Metrostav.

suť z demolic nachází další uplatnění a šetří tak běžně používané kamenivo. primárních surovin začíná být na trhu nedostatek

„Je to mravenčí práce, ale výsledek stojí za to. Demoliční odpad musíme vyčistit od plastů, dřeva a dalších nežádoucích materiálů a následně nadrtit a roztřídit. Předpokládám, že tímto způsobem lze celkově zpracovat až zhruba 90 % veškeré stavební suti z běžných ‚bouraček‘. Tento přístup má velký význam zejména z pohledu udržitelného rozvoje, a to hned z několika důvodů: minimalizuje skládkování, snižuje nároky na dopravu a hlavně nám pomáhá ušetřit desetitisíce tun kameniva z kamenolomů a pískoven, tedy primární suroviny, kterých začíná být na trhu kritický nedostatek,“ říká vedoucí projektů z divize 3 Ing. Aleš Vejmola, který se problematice věnuje.

Cihelný recyklát stavbaři drtí na frakce 0–8 a 8–16 mm. Zatímco hrubší frakci používají zejména do betonů, jemnější spíše do zásypů. Betonový recyklát ve frakci 0–63, u níž odpadá třídění, se uplatňuje při výstavbě provizorních komunikací, provizorních či pomocných konstrukcí a na zásypy do podkladních vrstev pro budoucí komunikace.

Cirkulární ekonomika

Využití recyklovaných materiálů a druhotných surovin je jeden ze způsobů, jak přispět k tzv. cirkulární ekonomice a snížit tak náš dopad na životní prostředí a spotřebu neobnovitelných zdrojů. Cirkulární ekonomika (neboli oběhové hospodářství) se zabývá způsoby, jak zvyšovat kvalitu životního prostředí a lidského života za pomoci zvyšování efektivity produkce.

Divize 9

Ateliér AVU: historická dlažba putuje z Vietnamu

Metrostav pokračuje v Praze 7 v Bubenči s rekonstrukcí objektů Akademie výtvarných umění (AVU). Divize 9 pracuje na zakázce v památkově chráněném Ateliéru Jana Zajíce a na dvou menších akcích v hlavní budově.

Blanka Růžičková, foto archiv stavby

O

ba objekty jsou pod dohledem památkové péče a vše tak probíhá s maximálním důrazem na zachování původních prvků. „Ojedinělá je zde například dodávka historické dlažby, která k nám putuje až z Vietnamu. Takže doufáme, že k nám za aktuální situace včas dorazí,“ říká vedoucí projektu Ing. Lukáš Březina.

Rekonstrukce Ateliéru (hlavní foto) zahrnuje změnu dispozičního uspořádání, výměnu střechy včetně komplikovaných oken prolnutých do střešní konstrukce, opravu fasády, renovaci vnitřních povrchů a také úpravu vnějších komunikací.

„Práce v sochařském a malířském ateliéru, který se nachází mimo hlavní budovu AVU, jsme začali v září minulého roku. Nicméně vzhledem k dosavadnímu působení v této lokalitě a vzhledem k mimořádně vřelým vztahům, které zde vybudoval během předchozích zakázek (třeba rekonstrukce budovy Školy architektury AVU na druhém snímku) kolega Ing. David Čech, jsme byli osloveni u dalších menších akcí v hlavní budově a rádi jsme je nabídli. Ve výběrovém řízení jsme uspěli s nabídkou pro přestavbu studijního a zahraničního oddělení. U dalších dvou malých zakázek čekáme na výsledek,“ doplňuje vedoucí projektu.

Stavbaři již v Ateliéru vybourali vnitřní konstrukce, provedli statické zajištění objektu na úrovni 1.PP a rozšířili vnitřní prostory. Nosné stěny byly nahrazeny těžkou ocelovou konstrukcí v podobě vkládaných ocelových průvlaků se sloupy. Pro tyto práce využili vnitropodnikové technologie ocelářů z divize 3 a betonářů z dceřiné společnosti Pragis.

Nejsložitější část rekonstrukce – demontáž střechy – se bohužel z původně plánovaného podzimního termínu přesunula do zimních měsíců. „Naštěstí je zima pro stavbaře příznivá, takže jsme od února zahájili montáž nového ocelodřevěného krovu pod provizorním zastřešením. Některé další stavební procesy, které by se obyčejně realizovaly až po střeše, tak můžeme provádět paralelně,“ vysvětluje inženýr Březina. Připomíná, že i když jde pro Metrostav o zakázku malého významu, jedná se o stavebně velmi obtížný projekt. „Náš tým, složený z Lukáše Hošny a Jaromíra Kubelky, zaslouží velké uznání. Oba se s nástrahami projektu nadmíru popasovali a hlavně díky nim zakázka spěje ke zdárnému konci, který odhadujeme na 06/2021.“

U Ateliéru, který se nachází ve vnitrobloku obytných budov v Praze na Letné, se denně řeší také přístup na staveniště. „Před zahájením stavebních prací se objevily překážky v podobě protestů ze strany obyvatel. Souhlas jejich SVJ jsme potřebovali, protože přes jejich vjezd vstupujeme na staveniště a je třeba dodržovat jimi nastavené podmínky. Ty dodržujeme a se SVJ nejsou aktuálně žádné problémy. Nicméně veškerá činnost je prováděna pomocí drobného ručního nářadí. Možnosti jakékoli větší mechanizace jsou prakticky vyloučeny,“ popisuje vedoucí projektu.

Unikátní interiér

Ateliér v Zajícově ulici (Zajícovka) byl postaven roku 1902 pro potřeby výstavy a pobytu umělce Augusta Rodina v Praze. Slouží jako přípravná škola kresby a modelování pro první ročníky AVU. Hlavní budova AVU byla postavena v secesním slohu (nazývaném též secesní barok) v letech 1897 až 1903. Generální rekonstrukcí prošla v roce 1998. V budově se nachází unikátní interiér školní knihovny, jejímž autorem je Jan Kotěra.

Metrostav DIZ a Metrostav TBR

velké mosty silničního okruhu v brně rostou

V jihomoravské metropoli postupuje výstavba dalšího úseku Velkého městského okruhu (VMO) Tomkovo náměstí a Rokytova v Brně, který odlehčí přetíženým ulicím. V lednu proběhla betonáž (foto) prvního dílu nosné konstrukce na mostech přes Seřaďovací nádraží Brno-Maloměřice.

RED, foto archiv stavby

D

vojice mostů tvoří takřka celou stavbu. Levý most bude dlouhý 537 m a pravý 557 m. Na betonáž prvního pole bylo vy­užito 700 m3 betonu. V průběhu února také probíhaly práce na vrtání budoucích pilotů pilířů mostní estakády.

Celý projekt realizuje jako účastník sdružení Metrostav DIZ spolu se společnostmi Firesta a OHLA ŽS, spodní stavbu, nosnou konstrukci a část vybavení mostu zajišťuje ve spolupráci s Metrostav TBR. Vedoucím projektu je za Metrostav DIZ Martin Šťáva, za Metrostav TBR Martin Soukup. Práce byly zahájeny loni v červenci, dokončení mostu včetně příslušenství se předpokládá v březnu 2024.

Nové části okruhu povedou od Husovického tunelu přes řeku Svitavu a maloměřické seřazovací nádraží do Rokytovy ulice. Tam v budoucnu naváže úsek vedoucí pod vinohradským sídlištěm. Trasa je součástí silnice I/4, tvoří III. městský okruh a je významnou součástí Základního komunikačního systému Brna, je dílčí částí i mezinárodní silniční sítě E461.

 

Metrostav 4/2022, Pomoc Ukrajině
Metrostav 4/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 4/2022, Divize 6
Metrostav 4/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 4/2022, Ptáme se
Metrostav 4/2022, Centrum vzdělávání
Metrostav 4/2022, Fotosloupek
Metrostav 4/2022, Číslo
Metrostav 4/2022, Technologie
Metrostav 4/2022, Divize 9
Metrostav 4/2022, Metrostav DIZ a Metrostav TBR
Metrostav 4/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 4/2022, Naše stavby v soutěži
Metrostav 4/2022, Fotoreportáž
Metrostav 4/2022, Pomoc Ukrajině

Pomoc Ukrajině

Metrostav 4/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 4/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 4/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 4/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 4/2022, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 4/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 4/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 4/2022, Technologie

Technologie

Metrostav 4/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 4/2022, Metrostav DIZ a Metrostav TBR

Metrostav DIZ a Metrostav TBR

Metrostav 4/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 4/2022, Naše stavby v soutěži

Naše stavby v soutěži

Metrostav 4/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Metrostav DIZ a Metrostav TBR (221268): (1/3) (1 ms)

Rendering Divize 9 (221267): (2/3) (3 ms)

Rendering Technologie (221266): (1/2) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5432/item258732-small.jpg

 i5432/item258620.svg

 i5432/item258734-small.jpg

 i5432/item258733.svg

 i5432/item258735-small.jpg

 i5432/item258736-small.jpg

 i5432/item258738.svg

 i5432/item258737.svg