Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik litrů krve se podařilo odebrat při 39. opakování prospěšné akce Daruj krev s Metrostavem. Děkujeme!

Metrostav TBR

Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka

Jordán v Táboře není jen nejstarší údolní přehradní nádrž ve střední Evropě, ale jeho hráz je i místem, kudy vede frekventovaná silnice a oblíbená pěší trasa, jejíž součástí je také lávka. Ta byla po téměř 95 letech užívání v takovém stavu, že ji nebylo možné rekonstruovat. Tým pod vedením Ing. Pavla Kuděje proto lávku loni v květnu zboural, aby na jejím místě postavil novou (foto).

Martina Vampulová,
foto Jan Luxík

N

ové dílo od konce loňského roku slouží veřejnosti a stavbaři teď na jaře ještě dokončují kamenný obklad a připravují okolní terén na výsadbu nových stromů.

„Součástí zakázky byla i rekonstrukce mostu přes přepad Jordánu. Abychom zachovali průjezd pro MHD a integrovaný záchranný systém, probíhala rekonstrukce po polovinách. Nejprve bylo nutné postavit novou technologickou lávku pro provedení přeložek sítí, aby bylo možné začít odbourávat původní nosnou konstrukci mostu. Opěry zůstaly zachovány,“ říká stavbyvedoucí Ing. Martin Rochovanský k další důležité části zakázky.

Ale zpět k nové lávce. Ta je dlouhá 191,5 metru a vede podél hráze Jordánu na jeho návodní straně. Jedná se o železobetonovou monolitickou konstrukci integrovanou s trvalým kotveným záporovým pažením, jež přenáší vodorovný zemní tlak. Samotná lávka je tvořena základovým pasem, šikmým dříkem, který je obložený kamenným kotveným kyklopským zdivem, štíhlými sloupy a deskou mostovky.

lávka byla navržena tak, aby splňovala všechny podmínky dané památkáři. však historie jordánu sahá do 15. století!

Původní lávku z roku 1929 nešlo zachránit

Než mohli stavbaři začít s budováním nové lávky, museli nejprve tu původní odstranit. Byla v havarijním stavu. Navíc patky sloupů a základový pas byly navrženy na neúnosném podloží, sloupy proto byly velmi porušeny a v některých místech muselo dojít k provizornímu podepření. V novém řešení se proto počítalo s hlubinným založením. „Při veškerých demoličních a zemních pracích byl prováděn i archeologický výzkum. Po demolici staré lávky bylo provedeno záporové pažení, kvůli dosažení úrovně základové spáry, odkud byly vrtány mikropiloty. Po dokončení mikropilot následovaly betonářské práce, které zahrnovaly vybetonování základů, dříku, sloupů, mostovky a říms,“ popisuje postup prací Ing. Rochovanský s tím, že především betonáž sloupů byla poměrně složitá kvůli jejich poměru výšky a tloušťky. Nejvyšší sloup má výšku pět metrů a jeho šířka je 300 x 300 milimetrů. Stavbaři navíc kvůli omezenému prostoru staveniště nemohli využít běžnou techniku na betonáže nebo návoz materiálu a museli hledat jiná řešení, takže nakonec používali pro betonáže stacionární pumpu.

V náročných podmínkách, které ovlivnilo i nepříznivé počasí a kalamitní stav s přívalem až 70 centimetrů sněhu za jedinou noc, tým Ing. Rochovanského rekonstrukci lávky i mostu dokončil ještě před koncem loňského roku tak, aby se na hráz Jordánu mohly vrátit automobily do dvou pruhů. V lednu pak mohli dělníci zahájit dokončovací práce, které zahrnují dokončení kamenného obkladu, a s příchodem jara začíná příprava i na terénní úpravy pro výsadbu vrb, jež na hráz Jordánu neodmyslitelně patří už třiadvacet let.

Metrostav DIZ závod 8

Zkouška ohněm na Florenci: řezání betonové desky ze 70. let

Výměna stropní desky, kterou ve sdružení realizují kolegové ze závodu 8 Metrostavu DIZ ve stanici pražského metra Florenc (snímky),  je v polovině. Stavbaři mají za sebou první etapu a větší část druhé etapy.

Mgr. Radim Mana,
foto archiv Metrostavu

D

osavadní práce spočívaly především ve výměně prefabrikovaných předpjatých nosníků v přesně stanovených víkendových výlukách. Teď bude následovat složitější fáze: bourání monolitické části stropní desky pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici, jejíž demolici bylo nezbytné upravit na základě skutečně zjištěného stavu monolitické části stropní konstrukce a po odkrytí ochranných konstrukcí. Stavbaři se musejí již teď vypořádat s náročnou logistikou a především s řadou otazníků nad technickým stavem samotné desky.

„Deska pochází ze 70. let, má tloušťku metr sedmdesát a je předpjatá lany, která jsou již na hraně životnosti. Jakýkoliv neopatrný zásah do této konstrukce může narušit její stabilitu. Proto jsme pod ní vybudovali podpůrnou nosnou ocelovou konstrukci a řezy budeme provádět striktně podle projektu statika, který byl pro tyto účely zpracován a který vychází z diagnostiky desky a na němž jsme s projektantem a subdodavateli pracovali půl roku. Abych byl upřímný, mám z toho velký respekt, ale zároveň věřím, že když jsme zvládli dosavadní logistiku s mnohatunovými nosníky ve výlukách, zvládneme i toto,“ přiznává vedoucí projektu Ing. Vojtěch Lacina.

Promyšlná logistika

Celá stropní deska nad stanicí Florenc má rozlohu 5450 m2 a stavbaři ji rekonstruují při minimálním dopadu na cestující. Součástí projektu je i kompletní hydroizolace. Stavbaři dosud vyměnili 91 z celkových 131 prefabrikovaných předpjatých nosníků. Každý z nich měří 23 m a váží cca 28 tun. Každý záběr tedy vyžaduje velmi pečlivou přípravu a promyšlenou logistiku v rámci naplánovaných víkendových výluk. Prostorem navíc vede velmi hustá a rozmanitá síť inženýrských sítí, a tak musí stavbaři průběžně překládat vedení na dočasnou nadzemní ocelovou konstrukci.

Betonová stropní deska ve stanici metra Florenc je na hranici své živostnosti, kterou potvrzuje podrobná diagnostika, jež se provádí a vyhodnocuje po celou dobu výstavby. Největší zásah dostala původní konstrukce při ničivých povodních v roce 2002.

Investorem současné rekonstrukce je Dopravní podnik hlavního města Prahy. Stavební práce začaly v březnu roku 2022 a současný předpoklad dokončení je ke konci roku 2026, ale také bude záležet, jaké skutečnosti budou jištěny v navazujících etapách výstavby. Nejviditelnější součástí projektu bude modernizace vestibulu metra a výstavba dvou eskalátorů směrem k autobusovému nádraží Florenc.

 

Původně konečná stanice

Stanice Florenc na lince C je hloubená, bezpilířová se stropem z prefabrikovaných nosníků. Do roku 1984 měla funkci konečné stanice, než byl otevřen úsek III.C směrem na Nádraží Holešovice.

 

Metrostav 5/2024, DOX 2024: Spolupráce je naší strategií
Metrostav 5/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 5/2024, Strategická konference
Metrostav 5/2024, Ptáme se
Metrostav 5/2024, Fotosloupek
Metrostav 5/2024, Společenská odpovědnost
Metrostav 5/2024, Číslo
Metrostav 5/2024, Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka
Metrostav 5/2024, Zkouška ohněm na Florenci
Metrostav 5/2024, Výstavba rodinných domků ve Vysokém Újezdu pokračuje
Metrostav 5/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 5/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 5/2024, Fotoreportáž
Metrostav 5/2024, DOX 2024: Spolupráce je naší strategií

DOX 2024: Spolupráce je naší strategií

Metrostav 5/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 5/2024, Strategická konference

Strategická konference

Metrostav 5/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 5/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 5/2024, Společenská odpovědnost

Společenská odpovědnost

Metrostav 5/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 5/2024, Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka

Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka

Metrostav 5/2024, Zkouška ohněm na Florenci

Zkouška ohněm na Florenci

Metrostav 5/2024, Výstavba rodinných domků ve Vysokém Újezdu pokračuje

Výstavba rodinných domků ve Vysokém Újezdu pokračuje

Metrostav 5/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 5/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 5/2024, Fotoreportáž

Fotoreportáž

8

Sending statistics …

Rendering Zkouška ohněm na Florenci (345483): (2/3) (5 ms)

Rendering Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka (345482): (1/3) (7 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8883/item1103573.mp4 (8 ms)

 i8883/item1103575-small.jpg

 i8883/item1103535.svg

 i8883/item1103574.svg

 i8883/item1103581-small.jpg

 i8883/item1103580.svg

 i8883/item1103582-small.jpg[p2]

 i8883/vth445962-1.jpg (2x)

 i8883/vth445965-1.jpg (2x)

 i8883/vth445969-1.jpg (2x)

 i8883/vth445972-1.jpg (2x)

 i8883/vth445975-1.jpg (2x)

 i8883/vth445980-1.jpg (2x)

 i8883/vth445982-1.jpg (2x)

 i8883/vth446000-1.jpg[p1]

 i8883/vth446006-1.jpg[p1]

 i8883/vth446010-1.jpg[p1]

 i8883/vth446038-1.jpg[p1]

 i8883/vth446039-1.jpg[p1]

 i8883/vth446037-1.jpg[p1]

 i8883/item1103575-medium.jpg[p3]