Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Krátce Aktuálně

Ocenění pro modernizaci zdymadla v Hoříně

Úprava ohlaví plavební komory Hořín (foto), kterou realizovali stavbaři divize 6, získala jedno z šesti čestných uznání v loňském ročníku soutěže Cena Inženýrské komory! Rekonstrukce této stavby v sobě spojila funkčnost i citlivý přístup k historické hodnotě díla. Cenu inženýrské komory každoročně vyhlašuje ČKAIT. Blahopřejeme všem kolegům, kteří se na modernizaci ohlaví plavební komory podíleli.

O Budoucnosti českého stavebnictví

Prostory Nadace ABF na Václavském náměstí v Praze hostily 11. března konferenci Transformace českého stavebnictví Nové požadavky a nové příležitosti. Autoři pod vedením SEVEn, The Energy Efficiency Center, představili Národní plán rozvoje tuzemského stavebnictví. Ten přináší deset klíčových opatření, která mají být přijata a implementována. Kolegové ze Skupiny Metrostav se účastnili panelu o digitalizaci, robotizaci, AI na stavbě a úloze vzdělávání v procesu transformace.

Památka v Žatci ožívá

Synagoga s přilehlým rabínským domem v Žatci, kterou rekonstruovali stavbaři divize 8, je opět přístupná veřejnosti. V úterý 19. března se v této druhé největší židovské památce v České republice slavnostně otevřela vernisáž první výstavy (foto). Zanedbané budovy koupil v havarijním stavu v roce 2012 Daniel Černý z Chomutova a objekt nechal postupně opravovat.

Strategická konference

Moderní technologie ve stavebnictví a velké výzvy

Druhá část Strategické konference bývá věnována odborným příspěvkům, V nichž se účastníci DOZVĚDÍ zajímavé informace o významných projektech. Jsou zde představeny i některé vybrané společnosti, a protože zajímavých témat bylo v letošním roce více, dvě přednášky byly ZAŘAZENY už do dopoledního bloku.

Mgr. Pavlína Mertl,
foto archiv Metrostavu

P

o prezidentovi Skupiny Metrostav se ujal slova ředitel společnosti BES s.r.o. Ing. Jan Freudl, který ve své přednášce shrnul vývoj firmy, věnoval se také vnitřní transformaci a strategickým cílům. Druhým řečníkem v dopolední části byl Ing. Filip Kalina, který představil aplikaci MetApp a digitální výzvy, rizika a jejich potenciál. Divákům ukázal, jak se ve stavebnictví využívají drony, umělá inteligence a další nové technologie, které se neustále vyvíjejí a zlepšují.

Odpolední blok zahájil ředitel společnosti Metrostav Norge AS Ing. Aleš Gothard, LL.M., který zaujal obecenstvo svým výkladem o právě probíhajících stavbách v severských zemích. Prvním norským projektem byla ražba úseku dvoutubusového dálničního tunelu v délce 6164 m a objemem výrubu 515 000 m3 s názvem E18 Langangen – Rugtvedt. Následovala ražba silničního tunelu Fámjins tunel v délce 1 200 m a objemem výrubu 80 000 m3 na Faerských ostrovech. V doprovodném videu byli diváci vtaženi na stavbu silničního železobetonového mostu Nye Nerlansøuybrua s délkou 574 m. Zajímavé bylo i představení ražby skalních komor 23 a 24 v Norsku, které by měly sloužit jako úložiště jaloviny ze zpracování zinkové rudy. Zmíněna byla i výstavba trámového mostu Ramfjord v délce 870 m a dalších osm mostů v délkách 20 až 80 m v rámci projektu E8 Sorbotn-Laukslett.

naši lidé v severských zemích, ale také využití dronů či umělé inteligence ve stavebnictví

Neméně zajímavou přednáškou navázal Ing. Martin Kafka (foto), který účastníkům představil závod 2 Metrostavu DIZ, v současné době lídra na českém trhu a jeho unikátní význam pro Skupinu. Popisoval EPC na poli energetiky, blíže se věnoval projektu ZEVO Mělník a jeho technickým parametrům.

Poté se slova ujal Dipl. Ing. Ronald Arnold z BeMo Tunnelling v Rakousku, který prezentoval stavbu kanalizačního sběrače ve Vídni v délce téměř 9 km raženého metodou TBM.

Posledním vystupujícím byl ředitel společnosti Metrostav Slovakia Ing. Robert Pátek. Ve své prezentaci shrnul historii a vývoj firmy, nastínil strategické cíle a směr, kterým se společnost ubírá, včetně změn, které za dobu jeho působení proběhly. Diváci zhlédli i několik zajímavých videí z projektů.

Ptáme se...

Ing. Petr Kobliha

Vedoucí střediska Půjčovna bednění a lešení divize 6

Do Metrostavu nastoupil v roce 1994, tehdy k divizi 8, kde působil servis železobetonových konstrukcí (ŽBK). S betony „prošel“ dlouhou cestu, současné rozsáhlé středisko půjčovny bednění a lešení pod divizí 6, které na stavby Skupiny Metrostav dodává nezbytné technicky vyspělé systémy, prakticky vybudoval.

Co vás před lety nasměrovalo k Metrostavu?

Do firmy jsem se dostal víceméně náhodou, odpověděl jsem na inzerát. Šlo o práci v servisu železobetonových konstrukcí, součástí byla betonárka a půjčovna byla tehdy poměrně malá.

Můžete představit  středisko půjčovny bednění a lešení?

Naší primární činností jsou zápůjčky bednění pro realizaci ŽBK. A zápůjčky proto, že jde o poměrně investičně náročnou záležitost a nemá smysl, aby to každý provoz držel sám. V současné době máme sklad v Horních Počernicích, což je cca 5000 m2 pod portálovými jeřáby. Jen pro představu, základní systémy obnášejí asi 12 000 m2 stěnového bednění, což jsou asi tři fotbalová hřiště a zhruba 34 000 m2 stropního bednění (asi 8,5 fotbalového hřiště). Denně v průměru odbavíme 20 vozidel a 35 tun materiálu, což je skoro 5000 aut ročně a skoro 9000 tun materiálu, které za rok zmanipulujeme. Provozujeme hlavně systémové stěnové a sloupové bednění od německé firmy PERI a rakouské Doka. Dále kruhová bednění, stropní bednění, závěsné lávky, prostorové podpěrné konstrukce a systémy BOZP a kolektivní ochrany. Poskytujeme i technickou podporu, návrhy bednění, konzultace atd. A máme kolegy, kteří montují lešení.

Na které stavby jste v poslední době dodávali materiál?

Jde o celou řadu staveb, více než 60 až 70 procent s provozem ŽBK divize 6 a zbytek napříč firmou. Velkou část tvoří obytné soubory jako byl Chodovec, Hagibor, Klamovka, Kolben Park, Vackov a další. Z multifunkčních staveb mohu jmenovat Masaryk Center, hotel Hybernská a VD Orlík. Pro divizi 1 jsme dodávali na BK Studentská či na rekonstrukci tramvajové vozovny Slovany. V menším rozsahu spolupracujeme i na dopravních stavbách. Co se týká lešení, dodáváme ho také včetně montáží. Z nově rozjíždějících zakázek mohu jmenovat obytný soubor Tesla Hloubětín a Arena Brno.

Rozvíjíte také více systémy kolektivní ochrany?

Ano, protože poptávka po těchto systémech bude na stavbách vyšší a poroste i tlak ze strany investorů. V současné době máme tzv. systémové zajištění volného okraje ať už se sítěmi, nebo s prkny, resp. systémové zábradlí a betonářské lávky na bednění. Aby práce byla bezpečnější, provozujeme záchytné systémy Alsipercha.

Závěrem bych chtěl zmínit, že je pro nás v poslední době obtížné udržet povědomí a spolupráci v rámci Skupiny. Dříve se o nás více vědělo, byly nějaké povinnosti naše středisko poptávat a teď se to trošku rozpouští a někdy kolegové využijí i konkurenční firmy. Je to věc, o které přemýšlíme, a i touto cestou bychom se chtěli připomenout. Disponujeme investičním majetkem značné hodnoty a mělo by být v zájmu společnosti, aby byl optimálně využíván.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 5/2024, DOX 2024: Spolupráce je naší strategií
Metrostav 5/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 5/2024, Strategická konference
Metrostav 5/2024, Ptáme se
Metrostav 5/2024, Fotosloupek
Metrostav 5/2024, Společenská odpovědnost
Metrostav 5/2024, Číslo
Metrostav 5/2024, Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka
Metrostav 5/2024, Zkouška ohněm na Florenci
Metrostav 5/2024, Výstavba rodinných domků ve Vysokém Újezdu pokračuje
Metrostav 5/2024, Pracovní příležitosti
Metrostav 5/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 5/2024, Fotoreportáž
Metrostav 5/2024, DOX 2024: Spolupráce je naší strategií

DOX 2024: Spolupráce je naší strategií

Metrostav 5/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 5/2024, Strategická konference

Strategická konference

Metrostav 5/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 5/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 5/2024, Společenská odpovědnost

Společenská odpovědnost

Metrostav 5/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 5/2024, Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka

Hráz táborského Jordánu zdobí nová lávka

Metrostav 5/2024, Zkouška ohněm na Florenci

Zkouška ohněm na Florenci

Metrostav 5/2024, Výstavba rodinných domků ve Vysokém Újezdu pokračuje

Výstavba rodinných domků ve Vysokém Újezdu pokračuje

Metrostav 5/2024, Pracovní příležitosti

Pracovní příležitosti

Metrostav 5/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 5/2024, Fotoreportáž

Fotoreportáž

3

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (345478): (1/1) (0 ms)

Rendering Strategická konference (345477): (1/2) (7 ms)

Rendering Krátce Aktuálně (345476): (2/2) (7 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i8883/item1103564-small.jpg

 i8883/item1103565-small.jpg

 i8883/item1103567-small.jpg

 i8883/item1103566.svg

 i8883/item1103568-small.jpg