strana 3
z p r avo d a j s t v í z d ivi z í
1
Divize 1 má na Ostravsku stále plno práce
Od října loňského roku vede oblastní ředitelství divize 1 Metrostavu pro Moravskoslezský kraj Ing. Libor
Chlopčík. Dohlížel tak už i na nedávné dokončení výstavby autosalonu ve Frýdku-Místku. Letošní rok jeho
tým zahájil realizací hned dvou dalších významných
zakázek a obou v Opavě – výstavbou bytového domu
Kateřinky a rekonstrukcí obecního domu.
Postavení Metrostavu v Moravskoslezském kraji bylo
vloni komplikované. Od dubna loňského roku totiž v Ostravě fungovaly hned dvě jednotky divize 1 – původní,
pod vedením Ing. Petra Pízy, a nová, vedená Ing. Liborem
Chlopčíkem. Od 1. října 2008 se sloučily a v současné
době má nové oblastní ředitelství divize 1 pro Moravskoslezský kraj třicet zaměstnanců a jednoho ředitele
– Ing. Libora Chlopčíka.
Autosalon ve Frýdku-Místku již hotový
V minulém roce divize 1 na Ostravsku zdárně dokončila
výstavbu autosalonu ve Frýdku-Místku. Stavba leží na
rušném místě vedle hlavního silničního tahu na Ostravu.
Tým vedený vedoucím projektu Pavlem Szmekem její
realizací rozšířil stávající komplex, který poskytuje řadu
služeb pro motoristy, třeba stanici technické kontroly
i měření emisí, čerpací stanici a myčku.
Stavba obdélníkového půdorysu na zastavěné ploše
770 m² má prolamovanou čelní fasádu (foto č. 2) a obklopuje ji na 2000 m² komunikací a chodníků. Dispozičně je
budova dělena na tři prodejní jednotky, kde v prvních dvou
se prodávají automobily vyšších tříd a ve třetí je prodejna
náhradních dílů pro automobily všech tříd a značek.
Celý objekt je založený na železobetonových základových pasech, které nese 38 vrtaných pilotů. Jeho nosnou
kostru tvoří ocelová konstrukce, na níž je uchycena prosklená hliníková fasáda a opláštění střechy, tvořené sendvičovými PUR panely. Zajímavostí je i to, že celá stavba je
vytápěna dvěma kotli na tuhá paliva – tzv. pelety. Realizace celého projektu trvala od června do listopadu loňského
roku. „Stavba je nevelká objemem, ale velká významem,
protože jde o první projekt nově vytvořené jednotky divize 1 na severní Moravě,“ dodal Ing. Libor Chlopčík.
Obecní dům v Opavě
Další zajímavá zakázka, kterou divize 1 zahajuje, je rekonstrukce novobarokní stavby (foto č. 3) umístěné v okružním městském parku. Byla postavena v roce 1915 podle
projektu vídeňského architekta Rudolfa Eislera a v roce
1958 byla zapsána do seznamu nemovitých kulturních
památek. Objekt byl navržen jako bankovní dům a tomuto
účelu sloužil po celou dobu svého užívání. Jeho drobné
stavební úpravy vyplývaly převážně ze zvyšujících se
požadavků na bezpečnost a technologické standardy bankovnictví. V roce 1958 byla k původnímu objektu dostavěna jednopodlažní přístavba pro technické zázemí banky.
Cílem zahájené rekonstrukce, kterou provádí tým
Ing. Marka Veselého, je přestavba budovy na společenský objekt města Opavy. Bude určený pro konání různých
kulturních a společenských akcí a prezentaci městské
historie široké veřejnosti, funkčně se tedy bude jednat
o městský obecní dům. Krásnou památku tak čeká kompletní dispoziční přestavba.
Zakázka bude náročná hned z několika důvodů. Protože jde o stavbu zapsanou na seznam nemovitých kulturních památek, budou si stavbaři muset dávat veliký pozor
na preciznost a odborné provedení všech prací. Opravy se
dočkají i umělecká díla, která budovu zdobí.
Práce na rekonstrukci začaly hned na začátku nového
roku. Stavbaři z Metrostavu se jistě i díky zkušenostem
dobře vypořádají s tím, že náročné dílo budou investorovi
muset předat hotové už za sedm měsíců.
3
Bytový dům Kateřinky v Opavě
Oblastní zastoupení divize 1 v Ostravě čeká v tomto roce
také další atraktivní projekt – stavba bytového domu Kateřinky. Pod dívčím jménem se skrývá název celé městské části Opavy, či spíše předměstí, ležícího ve směru
na Hlučín. Zdejší výstavba pomůže městu řešit problém
s nedostatkem bytové kapacity.
Metrostav v Kateřinkách postaví rozlehlý objekt, který bude mít v jednom podzemním a šesti nadzemních
podlažích garáže a celkem 64 nových bytových jednotek
všech velikostí. Dům obloukového půdorysu umožní nezastíněné výhledy z oken a teras od východu až k západu
(vizualizace č. 1). Svůj osobitý styl získá i díky zaobleným
oknům, která korespondují s půdorysem objektu. Hladkou
bílou fasádou, kombinovanou s obklady z cihelných pásků
a s kruhovými sloupy z pohledového železobetonu, vnese
nový dům do okolní zástavby styl a eleganci. Mezi jeho
křídly vznikne chráněný vnitroblok s dětským hřištěm
a odpočinkovou zónou se vzrostlou zelení.
S výstavbou komplexu divize 1 začala stejně jako
u předešlého projektu letos v lednu. Hotový bude v dubnu
roku 2010, kdy jej vedoucí projektu Pavel Szmek předá
investorovi, ostravské společnosti SB Development. Pak
už se sem budou moci nastěhovat i první obyvatelé.
Prague West už zaplňují moderní technologie
Prodejní a servisní centrum pro vozy značek Mercedes-Benz, Smart a Mitsubishi Fuso v pražských Stodůlkách se chystá na únorovou kolaudaci. Mrazy letošní
tuhé zimy týmu Ing. Jana Krysty z divize 7 Metrostavu
nevadí. Novostavba autosalonu, rekonstruované dílny
i parkoviště pro více než 230 osobních i nákladních
automobilů jsou už totiž téměř hotové.
„Dokončení stavební části zakázky jsme po dohodě
s investorem prodloužili o dva měsíce, aby mohl výhodněji montovat svoje technologie,“ vysvětluje Ing. Krysta.
„Předpokládaný termín otevření nové provozovny v březnu se nezměnil. Opravnu vozů v novostavbě (foto č. 1)
i lakovnu a klempírnu v rekonstruované hale už dodavatelé
investora vybavují zdvihací technikou a dokončují v nich
rozvody technologických médií. My provádíme konečné
úpravy povrchů a ladíme měření a regulaci. Sadové úpravy jsme odložili na jaro, ale to bylo zřejmé už od počátku
zakázky. S její realizací jsme totiž začali v červnu loňského
roku a v napjatém časovém limitu se tyto práce nemohly
stihnout v jiném vegetačním období.“
Na stavbě Prague West se vlastní prací podílelo hned
několik divizí Metrostavu. Zaměstnanci mateřské divize 7
prováděli zemní práce, zakládání i dodávku a montáž
ocelové konstrukce nového autosalonu. Divize 5 budovala
železobetonovou část nosného skeletu. Technická zařízení
budov dodávali a montovali pracovníci divize 9 Metrosta-
1
vu, kteří dnes působí jako divize 4 společnosti Subterra.
Ke slovu se dostali i specialisté z centrály, kteří pomáhali
řešit statické úkoly v projektové dokumentaci.
„Při zadání investor vycházel z obvyklých standardů,
které značka Mercedes-Benz dodržuje ve všech svých
provozovnách,“ zmínil Ing. Krysta. „Část fasády a sloupy
novostavby tak mají obklad v přesně určené modré barvě
(foto č. 2), nášlapnou vrstvu podlah v patře showroomu
právě dokončujeme z kanadského ořechu. Přesně dané
byly i některé další materiály, podstatné pro provoz.“
Lakovna a klempírna pro opravy zejména nákladních
vozů budou umístěny v rekonstruované protáhlé hale při
severním okraji staveniště. „Podlahy v opravnách jsou
z úzkých a tenkých keramických pásků, vibrovaných
do maltového lože. Podle zkušeností investora je tento
povrch velmi odolný proti mechanickému namáhání, pro
nás to byla novinka,“ doplnil Ing. Krysta a uzavřel: „Termín
dokončení zakázky byl velmi napjatý. Díky velmi dobré
spolupráci s investorem a nasazení našeho týmu i všech
dodavatelů se nám jej však určitě podaří dodržet.“
Nový rozlehlý areál už dnes vyhovuje všem požadavkům na ochranu životního prostředí. Jeho součástí je kromě rozlehlého parkoviště i malý polygon, v jehož prudkém
kopci i klopených zatáčkách mohou nabízené vozy dobře
představit své schopnosti. Stejně jako je představila divize 7 na této náročné zakázce.
2
Příbramská stavba divize 3 hladce pokračuje
Oblastní nemocnice v Příbrami se do roka dočká svého rozšíření. Díky Sdružení Příbram, jehož lídrem je
divize 3 Metrostavu pod vedením Jiřího Macháčka, ji
doplní hned dva nové pavilony. Ačkoliv se staví za plného provozu nemocnice, stavba zatím od začátku
v loňském květnu probíhá bez větších komplikací. Její
nejnáročnější úseky však na stavbaře čekají na jaře,
kdy budou nové prostory propojovat se stávajícími.
Projekt zahrnuje dva objekty, které by měly po dokončení přispět ke zkvalitnění provozu oblastní Příbramské
nemocnice. Budova C, ke které náleží také podzemní
koridor, bude sloužit jako zázemí pro operační sály, ARO,
oddělení pooperační intenzivní péče, urgentní příjem
a centrální sterilizaci. Celé jedno patro bude určeno pro
technické zařízení budovy. Druhý objekt – budova F – je
menšího rozsahu. Původní záměr vybudovat onkologický
stacionář nakonec vystřídala realizace biochemické laboratoře a transfuzní stanice. Objekt F bude technologicky
napojen na budovu C a budou v něm umístěny i technologické celky podporující provoz obou nových pavilonů.
„Do vánočních svátků se nám podařilo provést železobetonový monolitický skelet jak na objektu C, tak i na objektu F (foto). Dokončili jsme vyzdívky obvodového pláště
a u budovy F zajistili střechu proti zatékání,“ popisuje
aktuální stav zakázky vedoucí projektu Jiří Macháček.
Dodává, že se v obou objektech také již začala montovat
speciální vzduchotechnika, využívající zvlhčenou sterilní
páru, která zamezuje přístup bakteriím, a zaručuje tak
absolutně sterilní prostředí.
S provozně nejnáročnější částí stavby se začne v dubnu, kdy přijde na řadu propojování stávajícího objektu D,
který je plně v provozu, s nově budovaným objektem C.
Zbourání pětipodlažního monolitického schodiště, které
se nachází v těsné blízkosti pacientů, bude znamenat
značný zásah do nepřetržitého provozu nemocnice. Nelehký úsek čeká stavbaře ve čtvrtém a druhém nadzemním podlaží objektu C, kde se nacházejí operační sály,
jednotka intenzivní péče a oddělení ARO. Montáž zdravotnických zařízení zde bude trvat až tři měsíce.
Dostavba Příbramské nemocnice probíhá za přísných
bezpečnostních opatření a bude hotova v krátkém časovém horizontu pouhých devatenácti měsíců. Objekt F by
měl být dokončen letos v srpnu a celá zakázka, včetně
druhého pavilonu C, terénních úprav okolí a přístupových
cest, bude ukončena začátkem prosince. „Místní obyvatelé, lékaři i pacienti mají zájem, aby stavba byla dokončena
včas. Je to samozřejmě i náš cíl, a proto vítáme, že se nám
všichni místní pokud možno snaží vyjít vstříc,“ pochvaluje
si Jiří Macháček dobrou spolupráci s nemocnicí.
Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k
Jarmila Šnoblová, foto archiv divize,
2
Metrostav_01_09.indd 3
vizualizace SB Development
1/14/09 10:59:36 AM