strana 3

z p r avo d a j s t v í z d ivi z í

1

Divize 1 má na Ostravsku stále plno práce

Od října loňského roku vede oblastní ředitelství divize 1 Metrostavu pro Moravskoslezský kraj Ing. Libor

Chlopčík. Dohlížel tak už i na nedávné dokončení výstavby autosalonu ve Frýdku-Místku. Letošní rok jeho

tým zahájil realizací hned dvou dalších významných

zakázek a obou v Opavě – výstavbou bytového domu

Kateřinky a rekonstrukcí obecního domu.

Postavení Metrostavu v Moravskoslezském kraji bylo

vloni komplikované. Od dubna loňského roku totiž v Ostravě fungovaly hned dvě jednotky divize 1 – původní,

pod vedením Ing. Petra Pízy, a nová, vedená Ing. Liborem

Chlopčíkem. Od 1. října 2008 se sloučily a v současné

době má nové oblastní ředitelství divize 1 pro Moravskoslezský kraj třicet zaměstnanců a jednoho ředitele

– Ing. Libora Chlopčíka.

Autosalon ve Frýdku-Místku již hotový

V minulém roce divize 1 na Ostravsku zdárně dokončila

výstavbu autosalonu ve Frýdku-Místku. Stavba leží na

rušném místě vedle hlavního silničního tahu na Ostravu.

Tým vedený vedoucím projektu Pavlem Szmekem její

realizací rozšířil stávající komplex, který poskytuje řadu

služeb pro motoristy, třeba stanici technické kontroly

i měření emisí, čerpací stanici a myčku.

Stavba obdélníkového půdorysu na zastavěné ploše

770 m² má prolamovanou čelní fasádu (foto č. 2) a obklopuje ji na 2000 m² komunikací a chodníků. Dispozičně je

budova dělena na tři prodejní jednotky, kde v prvních dvou

se prodávají automobily vyšších tříd a ve třetí je prodejna

náhradních dílů pro automobily všech tříd a značek.

Celý objekt je založený na železobetonových základových pasech, které nese 38 vrtaných pilotů. Jeho nosnou

kostru tvoří ocelová konstrukce, na níž je uchycena prosklená hliníková fasáda a opláštění střechy, tvořené sendvičovými PUR panely. Zajímavostí je i to, že celá stavba je

vytápěna dvěma kotli na tuhá paliva – tzv. pelety. Realizace celého projektu trvala od června do listopadu loňského

roku. „Stavba je nevelká objemem, ale velká významem,

protože jde o první projekt nově vytvořené jednotky divize 1 na severní Moravě,“ dodal Ing. Libor Chlopčík.

Obecní dům v Opavě

Další zajímavá zakázka, kterou divize 1 zahajuje, je rekonstrukce novobarokní stavby (foto č. 3) umístěné v okružním městském parku. Byla postavena v roce 1915 podle

projektu vídeňského architekta Rudolfa Eislera a v roce

1958 byla zapsána do seznamu nemovitých kulturních

památek. Objekt byl navržen jako bankovní dům a tomuto

účelu sloužil po celou dobu svého užívání. Jeho drobné

stavební úpravy vyplývaly převážně ze zvyšujících se

požadavků na bezpečnost a technologické standardy bankovnictví. V roce 1958 byla k původnímu objektu dostavěna jednopodlažní přístavba pro technické zázemí banky.

Cílem zahájené rekonstrukce, kterou provádí tým

Ing. Marka Veselého, je přestavba budovy na společenský objekt města Opavy. Bude určený pro konání různých

kulturních a společenských akcí a prezentaci městské

historie široké veřejnosti, funkčně se tedy bude jednat

o městský obecní dům. Krásnou památku tak čeká kompletní dispoziční přestavba.

Zakázka bude náročná hned z několika důvodů. Protože jde o stavbu zapsanou na seznam nemovitých kulturních památek, budou si stavbaři muset dávat veliký pozor

na preciznost a odborné provedení všech prací. Opravy se

dočkají i umělecká díla, která budovu zdobí.

Práce na rekonstrukci začaly hned na začátku nového

roku. Stavbaři z Metrostavu se jistě i díky zkušenostem

dobře vypořádají s tím, že náročné dílo budou investorovi

muset předat hotové už za sedm měsíců.

3

Bytový dům Kateřinky v Opavě

Oblastní zastoupení divize 1 v Ostravě čeká v tomto roce

také další atraktivní projekt – stavba bytového domu Kateřinky. Pod dívčím jménem se skrývá název celé městské části Opavy, či spíše předměstí, ležícího ve směru

na Hlučín. Zdejší výstavba pomůže městu řešit problém

s nedostatkem bytové kapacity.

Metrostav v Kateřinkách postaví rozlehlý objekt, který bude mít v jednom podzemním a šesti nadzemních

podlažích garáže a celkem 64 nových bytových jednotek

všech velikostí. Dům obloukového půdorysu umožní nezastíněné výhledy z oken a teras od východu až k západu

(vizualizace č. 1). Svůj osobitý styl získá i díky zaobleným

oknům, která korespondují s půdorysem objektu. Hladkou

bílou fasádou, kombinovanou s obklady z cihelných pásků

a s kruhovými sloupy z pohledového železobetonu, vnese

nový dům do okolní zástavby styl a eleganci. Mezi jeho

křídly vznikne chráněný vnitroblok s dětským hřištěm

a odpočinkovou zónou se vzrostlou zelení.

S výstavbou komplexu divize 1 začala stejně jako

u předešlého projektu letos v lednu. Hotový bude v dubnu

roku 2010, kdy jej vedoucí projektu Pavel Szmek předá

investorovi, ostravské společnosti SB Development. Pak

už se sem budou moci nastěhovat i první obyvatelé.

Prague West už zaplňují moderní technologie

Prodejní a servisní centrum pro vozy značek Mercedes-Benz, Smart a Mitsubishi Fuso v pražských Stodůlkách se chystá na únorovou kolaudaci. Mrazy letošní

tuhé zimy týmu Ing. Jana Krysty z divize 7 Metrostavu

nevadí. Novostavba autosalonu, rekonstruované dílny

i parkoviště pro více než 230 osobních i nákladních

automobilů jsou už totiž téměř hotové.

„Dokončení stavební části zakázky jsme po dohodě

s investorem prodloužili o dva měsíce, aby mohl výhodněji montovat svoje technologie,“ vysvětluje Ing. Krysta.

„Předpokládaný termín otevření nové provozovny v březnu se nezměnil. Opravnu vozů v novostavbě (foto č. 1)

i lakovnu a klempírnu v rekonstruované hale už dodavatelé

investora vybavují zdvihací technikou a dokončují v nich

rozvody technologických médií. My provádíme konečné

úpravy povrchů a ladíme měření a regulaci. Sadové úpravy jsme odložili na jaro, ale to bylo zřejmé už od počátku

zakázky. S její realizací jsme totiž začali v červnu loňského

roku a v napjatém časovém limitu se tyto práce nemohly

stihnout v jiném vegetačním období.“

Na stavbě Prague West se vlastní prací podílelo hned

několik divizí Metrostavu. Zaměstnanci mateřské divize 7

prováděli zemní práce, zakládání i dodávku a montáž

ocelové konstrukce nového autosalonu. Divize 5 budovala

železobetonovou část nosného skeletu. Technická zařízení

budov dodávali a montovali pracovníci divize 9 Metrosta-

1

vu, kteří dnes působí jako divize 4 společnosti Subterra.

Ke slovu se dostali i specialisté z centrály, kteří pomáhali

řešit statické úkoly v projektové dokumentaci.

„Při zadání investor vycházel z obvyklých standardů,

které značka Mercedes-Benz dodržuje ve všech svých

provozovnách,“ zmínil Ing. Krysta. „Část fasády a sloupy

novostavby tak mají obklad v přesně určené modré barvě

(foto č. 2), nášlapnou vrstvu podlah v patře showroomu

právě dokončujeme z kanadského ořechu. Přesně dané

byly i některé další materiály, podstatné pro provoz.“

Lakovna a klempírna pro opravy zejména nákladních

vozů budou umístěny v rekonstruované protáhlé hale při

severním okraji staveniště. „Podlahy v opravnách jsou

z úzkých a tenkých keramických pásků, vibrovaných

do maltového lože. Podle zkušeností investora je tento

povrch velmi odolný proti mechanickému namáhání, pro

nás to byla novinka,“ doplnil Ing. Krysta a uzavřel: „Termín

dokončení zakázky byl velmi napjatý. Díky velmi dobré

spolupráci s investorem a nasazení našeho týmu i všech

dodavatelů se nám jej však určitě podaří dodržet.“

Nový rozlehlý areál už dnes vyhovuje všem požadavkům na ochranu životního prostředí. Jeho součástí je kromě rozlehlého parkoviště i malý polygon, v jehož prudkém

kopci i klopených zatáčkách mohou nabízené vozy dobře

představit své schopnosti. Stejně jako je představila divize 7 na této náročné zakázce.

2

Příbramská stavba divize 3 hladce pokračuje

Oblastní nemocnice v Příbrami se do roka dočká svého rozšíření. Díky Sdružení Příbram, jehož lídrem je

divize 3 Metrostavu pod vedením Jiřího Macháčka, ji

doplní hned dva nové pavilony. Ačkoliv se staví za plného provozu nemocnice, stavba zatím od začátku

v loňském květnu probíhá bez větších komplikací. Její

nejnáročnější úseky však na stavbaře čekají na jaře,

kdy budou nové prostory propojovat se stávajícími.

Projekt zahrnuje dva objekty, které by měly po dokončení přispět ke zkvalitnění provozu oblastní Příbramské

nemocnice. Budova C, ke které náleží také podzemní

koridor, bude sloužit jako zázemí pro operační sály, ARO,

oddělení pooperační intenzivní péče, urgentní příjem

a centrální sterilizaci. Celé jedno patro bude určeno pro

technické zařízení budovy. Druhý objekt – budova F – je

menšího rozsahu. Původní záměr vybudovat onkologický

stacionář nakonec vystřídala realizace biochemické laboratoře a transfuzní stanice. Objekt F bude technologicky

napojen na budovu C a budou v něm umístěny i technologické celky podporující provoz obou nových pavilonů.

„Do vánočních svátků se nám podařilo provést železobetonový monolitický skelet jak na objektu C, tak i na objektu F (foto). Dokončili jsme vyzdívky obvodového pláště

a u budovy F zajistili střechu proti zatékání,“ popisuje

aktuální stav zakázky vedoucí projektu Jiří Macháček.

Dodává, že se v obou objektech také již začala montovat

speciální vzduchotechnika, využívající zvlhčenou sterilní

páru, která zamezuje přístup bakteriím, a zaručuje tak

absolutně sterilní prostředí.

S provozně nejnáročnější částí stavby se začne v dubnu, kdy přijde na řadu propojování stávajícího objektu D,

který je plně v provozu, s nově budovaným objektem C.

Zbourání pětipodlažního monolitického schodiště, které

se nachází v těsné blízkosti pacientů, bude znamenat

značný zásah do nepřetržitého provozu nemocnice. Nelehký úsek čeká stavbaře ve čtvrtém a druhém nadzemním podlaží objektu C, kde se nacházejí operační sály,

jednotka intenzivní péče a oddělení ARO. Montáž zdravotnických zařízení zde bude trvat až tři měsíce.

Dostavba Příbramské nemocnice probíhá za přísných

bezpečnostních opatření a bude hotova v krátkém časovém horizontu pouhých devatenácti měsíců. Objekt F by

měl být dokončen letos v srpnu a celá zakázka, včetně

druhého pavilonu C, terénních úprav okolí a přístupových

cest, bude ukončena začátkem prosince. „Místní obyvatelé, lékaři i pacienti mají zájem, aby stavba byla dokončena

včas. Je to samozřejmě i náš cíl, a proto vítáme, že se nám

všichni místní pokud možno snaží vyjít vstříc,“ pochvaluje

si Jiří Macháček dobrou spolupráci s nemocnicí.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k

Jarmila Šnoblová, foto archiv divize,

2

Metrostav_01_09.indd 3

vizualizace SB Development

1/14/09 10:59:36 AM