Architektka Eva Jiřičná na
stavbě Kongresového centra
24. března 2010 / 5 / XXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: profesorky Evy Jiřičné,
světoznámé architektky str. 2
M e t r o s t av
a .s.
č l e n
ddm
g r o u p
Divize 6 Metrostavu vrací život
pražské Kajetánce str. 2
Dráteník se „převléká“ do bezpečné
podoby str. 3
Náročná montáž ve výšce
Krátce / Aktuálně
Na adrese www.asb-portal.cz naleznete internetový portál
a on-line magazín ASB, který spravuje vydavatelství Jaga
Media. Je určen profesionálům v oblasti architektury
a stavebnictví, podnikatelům v tomto segmentu, studentům
vysokých škol i všem ostatním, které tyto obory zajímají.
Jeho denně aktualizovaný obsah tvoří odborné články,
aktuality, profily osobností a společností, analýzy, diskusní
fórum a kalendář událostí. Odkazy na texty přidané
na web za uplynulý týden můžete dostávat e-mailem
prostřednictvím internetových novin portálu ASB.
Ražby pod tramvají
V parku u zatáčky Jelení
ulice v Praze nově poutá
pozornost červená stavební
buňka s logem Metrostavu.
Sídlí v ní nepřetržitá
bezpečnostní hlídka
divize 5, telefonicky spojená
s podzemím (foto). Dává na vědomí, že ražba jižní tunelové
trouby komplexu Blanka opatrně vstupuje do prostoru
pod zdejší provozovanou tramvajovou tratí. Do konce
března ji raziči divize 5 ze stavební jámy Myslbekova
prodlouží v kalotě až do vzdálenosti 130 m od portálu.
Ve stejnou dobu vyrubou jejich kolegové asi 370 m délky
ve dřív zahájeném severním tubusu. Tím i tento tunel
podejde jezdící tramvaje, tentokrát v ulici U Brusnice.
Obě třípruhové trouby s výrubovou plochou 170–205 m²
razí tým divize 5 pod vedením Ing. Miloslava Zelenky
pomocí NRTM s horizontálním členěním výrubu.
do ko n č ení n a s t r. 3
Dopravní stavba ČR
Cena za projekt, který jsme podpořili
Do soutěže o Českou dopravní stavbu roku 2009 Metrostav přihlásil dva projekty – revitalizaci železniční
výpravní budovy v Mariánských Lázních a modernizaci
západní části stanice Praha hlavní nádraží, nástupiště
I.–IV. Soutěž vyhlásilo Ministerstvo dopravy ČR a Státní fond dopravní infrastruktury. Jedním z jejích cílů je
podpořit prezentace technologií, které mají stále větší
význam pro bezpečnost a plynulost dopravy.
Asociace profesionálních fotografů ČR udělila cenu
Osobnost české fotografie za celoživotní dílo fotografovi
Jiřímu Všetečkovi. Vyzdvihla jeho dlouholetý originální
projekt Pražský chodec a druhé, aktualizované vydání
knihy Všenáprava obrazem, která vznikla za podpory
Metrostavu. Při jejím vzniku se známý fotograf inspiroval
dílem Obecná porada o nápravě věcí lidských od Jana
Ámose Komenského. K úspěchu mu gratulujeme!
Divize 1 Subterra zahájila
úpravu starého železničního
tunelu pod Vítkovem
(foto). Do zprovoznění
Nového spojení přiváděl
vlaky na hlavní nádraží
a v budoucnosti by měl sloužit jako součást nově navržené
cyklistické stezky. Stěžejním bodem rekonstrukce bude
provést izolace proti vodě, která do tunelu na mnoha
místech prosakuje. Dále elektrikáři rozvedou novou
elektroinstalaci pro bezpečné osvětlení. Na závěr prací
divize 1 pokryje povrch nové cyklostezky asfaltem.
Konference
Metrostavu SK
Programová konference
Metrostavu SK, která
se konala 10. března
v Bratislavě, svou koncepcí
i obsahem navázala na
závěry únorové Strategické
konference Skupiny Metrostav. Zúčastnili se jí manažeři
firmy, působící ve všech sférách pracovní činnosti, pozvání
na ni přijali i zástupci vedení Skupiny v čele s prezidentem
Jiřím Bělohlavem. Generální ředitel Metrostavu SK
Ing. Vladimír Kríž (foto) v hlavním projevu zhodnotil vývoj
uplynulého roku a představil komplexní model opatření
přijatých především v oblasti obchodu a výroby v zájmu
upevnění pozic společnosti pro příští období. Program byl
ukončen oceněním nejlepších zaměstnanců za rok 2009.
Metrostav_5_10.indd 1
Breakpoint v EPC
V severozápadní části počeradské elektrárny (EPC),
vedle výrobních bloků 5 a 6 stojí nebo spíše stála
budova, složená z jednopodlažní dvoulodní haly a třípodlažního přístavku. Celý objekt zaujímal plochu
110 x 46 m. A právě na toto „fotbalové hřiště“ se dnes
upíná pozornost týmu divize 8, který vede Ing. Marek
Magerov. Vedle 15 km dlouhého nově budovaného
přivaděče surové vody, o kterém jsme psali v minulém
čísle novin, je to jejich druhé zdejší staveniště.
Objednatel a investor – ŠKODA PRAHA Invest a společnost ČEZ – dali divizi 8 Metrostavu jednoduché zadání:
změnit dosluhující objekt, sloužící zčásti jako dílny a ze
zbylé části jako administrativní blok, na moderní funkční
Budovu služeb. Ve své dispozici soustředí gastronomický
provoz pro zaměstnance, šatny a hygienické zázemí a nezbytné kanceláře pro chod administrativy.
Komplikace projektu spočívá v tom, že původní objekt
zasahuje svým půdorysem částečně i na místo, kde mají
vyrůst komín a výrobní blok nového zdroje počeradské
elektrárny. Jinými slovy: dvě třetiny zastaralé budovy jsou
určeny k demolici, přičemž její zbývající třetina zůstane
po nezbytných úpravách zachována jako stavební zázemí
pro investora a objednavatele. K této rekonstruované části
musí divize 8 připojit nový přístavek.
Na pohled tedy všechno vypadá docela jednoduše.
Skutečnost je o poznání složitější. Časové vymezení
harmonogramu činností je totiž na Budově služeb EPC
napnuté na nejvyšší možnou míru a neposkytuje snad
žádný prostor pro chybu či případné předělávky.
Portál pro profesionály
Subterra upravuje
tunel pod Vítkovem
V pražské Michli vzniká další nová
administrativní budova str. 3
Na stavbě nového zdroje 660 MWe v Elektrárně Ledvice se podílí také naše divize 7. Pro firmu EXCON zajišťuje montáž ocelové konstrukce zauhlovacích přesypných věží číslo 4 a 5 a dopravníkového koridoru mezi
nimi. Metrostavu se tak díky ní opět podařilo hlouběji
proniknout do segmentu stavebnictví, který se zabývá
montážemi technologických celků.
„Konstrukce, které nám dodává společnost EXCON,
montujeme dohromady ve výškách od 40 do 72 metrů nad zemí. Manipulaci s ocelí nám usnadňuje jeřáb
Liebherr 110 EC-B 6, jehož pojezdovou dráhu na střeše
mezistrojovny postupně ubouráváme, abychom na jejím
místě mohli pokračovat s montáží (titulní foto). Z druhé
strany nám ze země pomáhá mobilní kolový jeřáb Liebherr LTM 1800, který vyzdvihne břemeno až do výšky
140 m,“ přibližuje činnost divize 7 Metrostavu v ledvické
elektrárně vedoucí provozu ocelových konstrukcí Petr
Kadeřábek. „Práce na stavbě řídí naši technici Aleš Krajíček s Jaroslavem Kadlečkem a montáž pokračuje podle
harmonogramu, který vyplývá ze smlouvy o dílo.“
Obě zauhlovací věže rostou na střeše mezistrojovny
nového výrobního bloku, jehož stavbu řídil a koordinoval
tým Ing. Radka Zemana z divize 8. Naše „Sedmička“ pro
něj už dřív ve strojovně montovala i plošinu elektro (malé
foto). Ocelové konstrukce zauhlovacích věží s půdorysem
cca 20 x 25 m budou 33 m vysoké a budou obsahovat
několik jeřábových drah. Oceláři teď mezi ně sestavují
také prvky o 12 m nižšího koridoru dopravníku. Zatímco
nosná konstrukce věže č. 5 je už dnes hotová celá, koridor
by divize 7 měla dokončit začátkem dubna a druhou etapu
výstavby věže č. 4. do 10. května. Opláštění a další části
systému zauhlování už nejsou součástí naší zakázky.
Od úterý do soboty mezi 9. a 17. hodinou se s provozem Elektrárny Ledvice, a tím nepřímo i s naší stavbou
může veřejnost seznámit v novém Informačním centru,
zaměřeném na klasickou uhelnou energetiku. Hostům
nabízí akční, interaktivní expozici, která využívá zážitkovou formu prezentací a vysoce vyspělé audiovizuální
technologie, například 3D zobrazení a virtuální realitu.
Bližší informace o Informačním centru v nové administrativní budově, kterou před rokem dostavěl tým Ing. Josefa
Špryňara z divize 8, najdete na internetových stránkách
Skupiny ČEZ na adrese www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/uhelne-elektrarny/cr/ledvice.html.
Po dostavbě nového zdroje budou mít návštěvníci
elektrárny při exkurzích možnost vyjet i na vyhlídku,
která bude umístěná na vrcholu nejvyšší budovy v České
republice (150 m n. m.). Její schodišťové věže vznikly
rekordně rychle pomocí taženého bednění. Budovala je
naše divize 8 a v novinách Metrostavu jsme o jejich stavbě několikrát informovali. V budoucnosti budeme psát
i o pokračování našich technologických subdodávek.
Metrostav tento trend podporuje a do soutěže přihlásil stavby v kategorii D, které k bezpečnosti a plynulosti dopravy přispívají. Zakázka, kterou představujeme
dnes, zahrnovala rekonstrukci a modernizaci historické
železniční stanice v Mariánských Lázních. Podle návrhu
Metroprojektu Praha a Ateliéru designu a architektury ji
v termínu od března 2008 do dubna 2009 řídil a koordinoval tým vedoucího projektu Radka Kučery z divize 9.
Jedna z nejhezčích výpravních budov na české železnici, která pamatuje setkání anglického krále Edwarda VII. s rakouským císařem Františkem Josefem I., při
rekonstrukci prošla nejen kompletní adaptací a modernizací technologického vybavení, ale také optimalizací dispozičního uspořádání s uvolněním atraktivních ploch pro
komerční účely – obchody a služby včetně stravování.
Součástí díla bylo i zateplení objektu, harmonicky provedené v souladu s obnovenou secesní fasádou (foto).
Druhou dopravní stavbu, kterou do soutěže přihlásil
Metrostav, představíme v následujícím čísle novin. Vyhlášení vítězů soutěže proběhne 25. května 2010.
23.3.2010 14:46:18