Architektka Eva Jiřičná na

stavbě Kongresového centra

24. března 2010 / 5 / XXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: profesorky Evy Jiřičné,

světoznámé architektky str. 2

M e t r o s t av

a .s.

č l e n

ddm

g r o u p

Divize 6 Metrostavu vrací život

pražské Kajetánce str. 2

Dráteník se „převléká“ do bezpečné

podoby str. 3

Náročná montáž ve výšce

Krátce / Aktuálně

Na adrese www.asb-portal.cz naleznete internetový portál

a on-line magazín ASB, který spravuje vydavatelství Jaga

Media. Je určen profesionálům v oblasti architektury

a stavebnictví, podnikatelům v tomto segmentu, studentům

vysokých škol i všem ostatním, které tyto obory zajímají.

Jeho denně aktualizovaný obsah tvoří odborné články,

aktuality, profily osobností a společností, analýzy, diskusní

fórum a kalendář událostí. Odkazy na texty přidané

na web za uplynulý týden můžete dostávat e-mailem

prostřednictvím internetových novin portálu ASB.

Ražby pod tramvají

V parku u zatáčky Jelení

ulice v Praze nově poutá

pozornost červená stavební

buňka s logem Metrostavu.

Sídlí v ní nepřetržitá

bezpečnostní hlídka

divize 5, telefonicky spojená

s podzemím (foto). Dává na vědomí, že ražba jižní tunelové

trouby komplexu Blanka opatrně vstupuje do prostoru

pod zdejší provozovanou tramvajovou tratí. Do konce

března ji raziči divize 5 ze stavební jámy Myslbekova

prodlouží v kalotě až do vzdálenosti 130 m od portálu.

Ve stejnou dobu vyrubou jejich kolegové asi 370 m délky

ve dřív zahájeném severním tubusu. Tím i tento tunel

podejde jezdící tramvaje, tentokrát v ulici U Brusnice.

Obě třípruhové trouby s výrubovou plochou 170–205 m²

razí tým divize 5 pod vedením Ing. Miloslava Zelenky

pomocí NRTM s horizontálním členěním výrubu.

do ko n č ení n a s t r. 3

Dopravní stavba ČR

Cena za projekt, který jsme podpořili

Do soutěže o Českou dopravní stavbu roku 2009 Metrostav přihlásil dva projekty – revitalizaci železniční

výpravní budovy v Mariánských Lázních a modernizaci

západní části stanice Praha hlavní nádraží, nástupiště

I.–IV. Soutěž vyhlásilo Ministerstvo dopravy ČR a Státní fond dopravní infrastruktury. Jedním z jejích cílů je

podpořit prezentace technologií, které mají stále větší

význam pro bezpečnost a plynulost dopravy.

Asociace profesionálních fotografů ČR udělila cenu

Osobnost české fotografie za celoživotní dílo fotografovi

Jiřímu Všetečkovi. Vyzdvihla jeho dlouholetý originální

projekt Pražský chodec a druhé, aktualizované vydání

knihy Všenáprava obrazem, která vznikla za podpory

Metrostavu. Při jejím vzniku se známý fotograf inspiroval

dílem Obecná porada o nápravě věcí lidských od Jana

Ámose Komenského. K úspěchu mu gratulujeme!

Divize 1 Subterra zahájila

úpravu starého železničního

tunelu pod Vítkovem

(foto). Do zprovoznění

Nového spojení přiváděl

vlaky na hlavní nádraží

a v budoucnosti by měl sloužit jako součást nově navržené

cyklistické stezky. Stěžejním bodem rekonstrukce bude

provést izolace proti vodě, která do tunelu na mnoha

místech prosakuje. Dále elektrikáři rozvedou novou

elektroinstalaci pro bezpečné osvětlení. Na závěr prací

divize 1 pokryje povrch nové cyklostezky asfaltem.

Konference

Metrostavu SK

Programová konference

Metrostavu SK, která

se konala 10. března

v Bratislavě, svou koncepcí

i obsahem navázala na

závěry únorové Strategické

konference Skupiny Metrostav. Zúčastnili se jí manažeři

firmy, působící ve všech sférách pracovní činnosti, pozvání

na ni přijali i zástupci vedení Skupiny v čele s prezidentem

Jiřím Bělohlavem. Generální ředitel Metrostavu SK

Ing. Vladimír Kríž (foto) v hlavním projevu zhodnotil vývoj

uplynulého roku a představil komplexní model opatření

přijatých především v oblasti obchodu a výroby v zájmu

upevnění pozic společnosti pro příští období. Program byl

ukončen oceněním nejlepších zaměstnanců za rok 2009.

Metrostav_5_10.indd 1

Breakpoint v EPC

V severozápadní části počeradské elektrárny (EPC),

vedle výrobních bloků 5 a 6 stojí nebo spíše stála

budova, složená z jednopodlažní dvoulodní haly a třípodlažního přístavku. Celý objekt zaujímal plochu

110 x 46 m. A právě na toto „fotbalové hřiště“ se dnes

upíná pozornost týmu divize 8, který vede Ing. Marek

Magerov. Vedle 15 km dlouhého nově budovaného

přivaděče surové vody, o kterém jsme psali v minulém

čísle novin, je to jejich druhé zdejší staveniště.

Objednatel a investor – ŠKODA PRAHA Invest a společnost ČEZ – dali divizi 8 Metrostavu jednoduché zadání:

změnit dosluhující objekt, sloužící zčásti jako dílny a ze

zbylé části jako administrativní blok, na moderní funkční

Budovu služeb. Ve své dispozici soustředí gastronomický

provoz pro zaměstnance, šatny a hygienické zázemí a nezbytné kanceláře pro chod administrativy.

Komplikace projektu spočívá v tom, že původní objekt

zasahuje svým půdorysem částečně i na místo, kde mají

vyrůst komín a výrobní blok nového zdroje počeradské

elektrárny. Jinými slovy: dvě třetiny zastaralé budovy jsou

určeny k demolici, přičemž její zbývající třetina zůstane

po nezbytných úpravách zachována jako stavební zázemí

pro investora a objednavatele. K této rekonstruované části

musí divize 8 připojit nový přístavek.

Na pohled tedy všechno vypadá docela jednoduše.

Skutečnost je o poznání složitější. Časové vymezení

harmonogramu činností je totiž na Budově služeb EPC

napnuté na nejvyšší možnou míru a neposkytuje snad

žádný prostor pro chybu či případné předělávky.

Portál pro profesionály

Subterra upravuje

tunel pod Vítkovem

V pražské Michli vzniká další nová

administrativní budova str. 3

Na stavbě nového zdroje 660 MWe v Elektrárně Ledvice se podílí také naše divize 7. Pro firmu EXCON zajišťuje montáž ocelové konstrukce zauhlovacích přesypných věží číslo 4 a 5 a dopravníkového koridoru mezi

nimi. Metrostavu se tak díky ní opět podařilo hlouběji

proniknout do segmentu stavebnictví, který se zabývá

montážemi technologických celků.

„Konstrukce, které nám dodává společnost EXCON,

montujeme dohromady ve výškách od 40 do 72 metrů nad zemí. Manipulaci s ocelí nám usnadňuje jeřáb

Liebherr 110 EC-B 6, jehož pojezdovou dráhu na střeše

mezistrojovny postupně ubouráváme, abychom na jejím

místě mohli pokračovat s montáží (titulní foto). Z druhé

strany nám ze země pomáhá mobilní kolový jeřáb Liebherr LTM 1800, který vyzdvihne břemeno až do výšky

140 m,“ přibližuje činnost divize 7 Metrostavu v ledvické

elektrárně vedoucí provozu ocelových konstrukcí Petr

Kadeřábek. „Práce na stavbě řídí naši technici Aleš Krajíček s Jaroslavem Kadlečkem a montáž pokračuje podle

harmonogramu, který vyplývá ze smlouvy o dílo.“

Obě zauhlovací věže rostou na střeše mezistrojovny

nového výrobního bloku, jehož stavbu řídil a koordinoval

tým Ing. Radka Zemana z divize 8. Naše „Sedmička“ pro

něj už dřív ve strojovně montovala i plošinu elektro (malé

foto). Ocelové konstrukce zauhlovacích věží s půdorysem

cca 20 x 25 m budou 33 m vysoké a budou obsahovat

několik jeřábových drah. Oceláři teď mezi ně sestavují

také prvky o 12 m nižšího koridoru dopravníku. Zatímco

nosná konstrukce věže č. 5 je už dnes hotová celá, koridor

by divize 7 měla dokončit začátkem dubna a druhou etapu

výstavby věže č. 4. do 10. května. Opláštění a další části

systému zauhlování už nejsou součástí naší zakázky.

Od úterý do soboty mezi 9. a 17. hodinou se s provozem Elektrárny Ledvice, a tím nepřímo i s naší stavbou

může veřejnost seznámit v novém Informačním centru,

zaměřeném na klasickou uhelnou energetiku. Hostům

nabízí akční, interaktivní expozici, která využívá zážitkovou formu prezentací a vysoce vyspělé audiovizuální

technologie, například 3D zobrazení a virtuální realitu.

Bližší informace o Informačním centru v nové administrativní budově, kterou před rokem dostavěl tým Ing. Josefa

Špryňara z divize 8, najdete na internetových stránkách

Skupiny ČEZ na adrese www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/uhelne-elektrarny/cr/ledvice.html.

Po dostavbě nového zdroje budou mít návštěvníci

elektrárny při exkurzích možnost vyjet i na vyhlídku,

která bude umístěná na vrcholu nejvyšší budovy v České

republice (150 m n. m.). Její schodišťové věže vznikly

rekordně rychle pomocí taženého bednění. Budovala je

naše divize 8 a v novinách Metrostavu jsme o jejich stavbě několikrát informovali. V budoucnosti budeme psát

i o pokračování našich technologických subdodávek.

Metrostav tento trend podporuje a do soutěže přihlásil stavby v kategorii D, které k bezpečnosti a plynulosti dopravy přispívají. Zakázka, kterou představujeme

dnes, zahrnovala rekonstrukci a modernizaci historické

železniční stanice v Mariánských Lázních. Podle návrhu

Metroprojektu Praha a Ateliéru designu a architektury ji

v termínu od března 2008 do dubna 2009 řídil a koordinoval tým vedoucího projektu Radka Kučery z divize 9.

Jedna z nejhezčích výpravních budov na české železnici, která pamatuje setkání anglického krále Edwarda VII. s rakouským císařem Františkem Josefem I., při

rekonstrukci prošla nejen kompletní adaptací a modernizací technologického vybavení, ale také optimalizací dispozičního uspořádání s uvolněním atraktivních ploch pro

komerční účely – obchody a služby včetně stravování.

Součástí díla bylo i zateplení objektu, harmonicky provedené v souladu s obnovenou secesní fasádou (foto).

Druhou dopravní stavbu, kterou do soutěže přihlásil

Metrostav, představíme v následujícím čísle novin. Vyhlášení vítězů soutěže proběhne 25. května 2010.

23.3.2010 14:46:18