Studentské exkurze na

stavby Metrostavu

10. dubna 2008 / 7 / XX

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Ermína Stehlíka,

ředitele výstavby z divize 5 str. 2

M e t ros t a v

a .s.

č l e n

ddm

Valcha se těší na první kanalizaci

v historii str. 3

g ro u p

Optimalizace železniční trati

z Benešova do Hostivaře str. 3

Prorážka v zemi ohně a ledu

Krátce / Aktuálně

Pozvánka na veletrh IBF 2008

Od 22. do 26. dubna 2008 se v pavilonu B na brněnském

Výstavišti Metrostav už potřinácté zúčastní mezinárodního

stavebního veletrhu IBF, který proběhne v rámci

Stavebních veletrhů Brno 2008. Naše společnost bude

mít společný stánek s Doprastavem a poprvé i se

společností Subterra. Odborní návštěvníci se mohou na

veletrh přihlašovat předem pomocí on-line registrace

na internetových stránkách www.bvv.cz/ibf a tímto

způsobem mají možnost získat vstupné za poloviční cenu.

V rámci veletrhu ve středu 3. dubna proběhne beseda

a autogramiáda s úspěšnou rychlobruslařkou Martinou

Sáblíkovou, kterou naše společnost podporuje. Metrostav

bude také generálním partnerem VI. ročníku soutěže

odborných dovedností učňů oboru tesař, který se od 23. do

25. dubna uskuteční na volné ploše před pavilonem H.

Organizátorem a spolupořadatelem soutěže bude SOŠ

a SOU stavební z Brna-Bosonoh, ve kterém od příštího

školního roku 2008/2009 budou moci studovat další

smluvní žáci Metrostavu.

Vyšší vzdělání pro naše instruktory

Zaměstnanci Metrostavu Bohumil Zelinger, Pavel

Štefaňák, Jiří Ghunter, Jiří Chytráček a Peter Maďar

jako první úspěšně absolvovali proškolení na pražské

Střední škole technické a po složení závěrečné zkoušky

získali celorepublikově platné osvědčení o rekvalifikaci

na instruktory odborného výcviku. Prokázali znalost

Pedagogického minima, které pro ně připravil kolektiv

pracovníků SŠt, a měli by být schopni poskytnout

našim smluvním žákům ještě lepší výchovný dohled na

pracovišti, než doposud. Všichni zatím mají se smluvními

žáky jen dobré zkušenosti a věří, že tímto způsobem

Metrostav může vhodně doplnit počet a strukturu

dělnického personálu. Množství instruktorů se bude

podle potřeb naší společnosti zvyšovat až na 90 odborně

proškolených pracovníků.

Cesta ke čtvrtému

titulu Bezpečný podnik

Specialisté z Hasičského záchranného sboru hlavního

města Prahy provedli na vyžádání Metrostavu kontrolu

dodržování předpisů o požární ochraně ve Stavebním

dvoře Horní Počernice, aby se naše společnost mohla

ucházet o čtvrtý titul Bezpečný podnik.

Toto prestižní ocenění Metrostavu již třikrát udělilo

Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky po

provedení auditu, který potvrdil, že nejen zaměstnanci naší společnosti, ale i pracovníci subdodavatelských firem

na stavbách a pracovištích Metrostavu dodržují předpisy

o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, o požární ochraně a ochraně životního prostředí.

Kontrola ve Stavebním dvoře Horní Počernice dopadla

dobře a z hlediska požární ochrany nejsou žádné námitky

proti tomu, aby Metrostav tento titul získal počtvrté.

Zápis z provedené kontroly podepsali za Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy major Ing. Petr Hoření a kapitán

Jiří Tyl, za Metrostav Ing. Ivo Rojík (foto zleva).

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Metrostav_07_08.indd 1

Divize 5 razí už rok a půl na severu Islandu dva silniční

dvoupruhové tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður. Bez

ohledu na roční období zkrátí po dokončení jízdu mezi

stejnojmennými rybářskými osadami z 230 zimních

či 60 letních kilometrů na pouhých patnáct. Ve čtvrtek 3. dubna bylo v kratším, 3640 m dlouhém tunelu

Siglu živo. Za přítomnosti islandského ministra dopravy Kristjána Möllera, předsedy parlamentu Sturly

Bödvarssona a řady dalších hostů se slavila jeho prorážka do dnes neobydleného fjordu Héðins.

Slavnosti se kromě státních představitelů zúčastnili

i zástupci místní samosprávy a ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup. Nechyběl ani ředitel výstavby obou tunelů

Ing. Ermín Stehlík a lidé z jeho týmu. „Prorážka našeho

prvního tunelu na Islandu je bezesporu významným

mezníkem celé stavby. V tuto chvíli máme za sebou tři

pětiny prací a i přes mnohé nepředvídané komplikace,

které realizace přináší, vyvineme veškeré úsilí, abychom

stavbu dokončili v plánovaném termínu, tedy nejpozději

v prosinci 2009,“ řekl při setkání Ing. Václav Soukup.

Jeho cesta na oslavu byla svědectvím obtíží, s nimiž

se místní lidé v dopravě dosud potýkají. Spolu s Ing. Stehlíkem jel „letní“ trasou, a i přesto, že už je jaro, jejich auto

ve sněhové vánici několikrát zapadlo. Ze čtyřhodinového

uvěznění v průsmyku je vysvobodily až grejdry.

Na „poslední odstřel“, jak slavnost nazvali místní,

však dorazili přesně včas, aby vyslechli krátký proslov ministra Möllera a spolu s ostatními zhlédli světelné efekty,

doprovázející rány odpalu poslední nálože. Po něm všechny zúčastněné dva autobusy provezly tunelem do fjordu

Heðins. „Byl s námi i potomek jedné z pěti rodin, které až

do roku 1951 ve fjordu trvale žily,“ vzpomíná Ing. Stehlík.

„Na následné oslavě v Siglu se mi pak svěřil, že první

průjezd do fjordu tunelem byl pro něj nezapomenutelný

zážitek. Vzkoušet si jej budou moci i ostatní obyvatelé,

protože jsme pro ně na neděli připravili Den otevřených

dveří, kdy je tunelem provezeme v autobusech.“

Z fjordu Heðins naši raziči ještě v dubnu zahájí protiražbu tunelu Ólafs, jehož vyražená část nyní dosahuje

téměř 40 % ze 7124 metrů jeho celkové délky.

Největším problémem, se kterým se naši stavaři v zemi ohně a ledu musejí při ražbách potýkat, je voda. V proraženém tunelu s ní nebyly až tak velké starosti, i když její

teplota leckdy přesáhla 15 ˚C, a tak byla podle technických

specifikací geotermální. „V Siglu stačily vodu zastavit cementové injektáže,“ popisuje Ing. Stehlík a pokračuje: „Při

ražbě tunelu Ólafs však narážíme na studenou tlakovou

vodu s teplotou kolem 2 ºC a přítokem z předvrtu až 2 m³

za minutu, kterou jen obtížně zastavujeme pomocí polyuretanových chemických injektáží. Zatím jsme jich nain-

jektovali přes 240 tun a to jsme prorazili jen asi 2700 m

tunelu a práce pod jeho nejvyšším nadložím s výškou více

než 800 m nás teprve čekají.“

I přes velmi nepříznivé geologické podmínky se našim

pracovníkům na Islandu daří razit v průměru 200 metrů

tunelu za měsíc. Loni v červenci se dokonce zasloužili

o jeden z nejlepších výkonů na Islandu, když na tunelu

Ólafs vyrazili za měsíc 330 metrů.

Ražba obou tunelů s běžným profilem 52,83 m² probíhala a probíhá takzvanou „skandinávskou metodou“, která

postupuje co nejdelšími, většinou pětimetrovými záběry,

jimž předchází dva až čtyři 30 metrů dlouhé a překrývající

se předvrty. Primární ostění – kotvy i stříkaný beton – je

součástí ražby, a když je dobrá skála, nedělá se hned,

ale třeba až po provedení tří záběrů. „Souběžně s ražbou

vytváříme kompletní geologickou dokumentaci stavby

včetně informací o způsobu provedení primárního ostění,“ vysvětluje Ing. Stehlík. „Investor potom na základě

našich podkladů navrhuje definitivní ostění. Na Siglu třeba

budeme dodělávat asi 3000 kotev a celý tunel musíme

přestříkat 5–8 cm betonu, místy s ocelovými drátky.“

Zhruba polovina z celkové délky tunelů bude opatřena

izolací proti vodě a mrazu. Vytvoří ji pružné polyetylenové desky o tloušťce 5 cm, které se na stěnu připevní

napíchnutím na přesně v rastru navrtané krátké kotvičky.

Na závěr stavby se přestříkají asi čtyřcentimetrovou vrstvou betonu s plastovými vlákny, která by měla zabránit

roztrhání ostění v případě požáru.

Na stavbu tunelů, kterou Metrostav provádí jako lídr

ve sdružení s místní společností Háfell, velmi pečlivě

dohlíží nejen investor, ale i obyvatelé místních obcí. Nejméně jednou týdně nacházejí na internetových stránkách

osady Siglu – www.sksiglo.is/gallery/hedinsfjardargong/

– nové záběry a postřehy ze stavby od Steingrímura Kristinssona. Tunely Siglu a Ólafs usnadní Islanďanům život.

Na Metrostav proto určitě nezapomenou.

Lenka

Svobodová,

foto

Steingrímur Kristinsson

2

Václav

Anděl,

Z Dobřan už teče do Radbuzy jen

čistá voda str. 3

Metrostav SK předal

další hotové stavby

Dva nové polyfunkční bytové domy Rustica v Bratislavě a Palác DUNA Palota v Dunajské Strede spojuje

kromě generálního dodavatele Metrostavu SK i veselá barevnost a snaha všech zúčastněných odvést co

nejkvalitnější práci. Oba domy jsou dobrou vizitkou

realizačních týmů z Divizí 01 i 02 Metrostavu SK a svědectvím o spolupráci se spokojenými investory.

Už samotný název nového domu Rustica na bratislavském sídlišti Dúbravka napovídá, že si jeho architekti

pohráli s exteriérem i interiérem. Dům v celkové hodnotě

400 milionů slovenských korun má 14 nadzemních podlaží a dvě podzemní pro garážová stání. I když v něm v přízemí nechybí prostory občanské vybavenosti, jeho základ

tvoří 192 bytů, včetně mezonetových. Velikost bytových

jednotek se pohybuje od 37 do 200 m² a ke všem patří

prostorné a pohodlné balkony, lodžie a terasy o rozloze

až 80 m² (foto č. 1).

Při malé slavnosti na závěr stavby, kde generální ředitel Metrostavu SK Ing. Vladimír Kríž předal zástupci investora symbolický klíč, jednatel společnosti AREA D-Invest

Petko Dočev na adresu realizačního týmu Ing. Richarda

Müllera z Divize 02 řekl: „Rustika je stavba, která splňuje

naše vysoké požadavky na kvalitu práce i na komunikaci

s investorem,“ a vyslovil přání častěji spolupracovat s takovým partnerem, s jakým se setkal právě zde.

1

2

Druhý odevzdaný polyfunkční bytový dům v hodnotě

víc než 105 milionů slovenských korun má netradiční slovensko-maďarský název Palác DUNA Palota. V Dunajskej

Strede je totiž téměř 80 % obyvatel maďarské národnosti.

Česky bychom nový dům nazvali jednoduše Palác Dunaj. Postavil jej tým Ľubomíra Čanigy z Divize 01 a při

přejímce primátor Dunajské Stredy Ing. Péter Pázmány

konstatoval, že obyvatelé města si ani nevšimli, jak rychle

jim před očima nová krásná dominanta města vyrostla,

protože výstavba probíhala bez jakýchkoli problémů a narušení okolního prostředí.

Palác DUNA Palota je rozdělený do tří barevně odlišných dilatačních celků (foto č. 2) a má jedno podzemní

a pět nadzemních podlaží s téměř 40 rozlehlými byty

všech různých velikostí. V přízemí se nových prostor

dočkalo místní zdravotní středisko.

K těmto dvěma právě dokončeným převážně bytovým stavbám brzo přibudou i další, protože v Bratislavě

se blíží k závěru práce na dvou polyfunkčních objektech

Dominant a Wüstenrot. Některá z těchto novostaveb by

možná mohla Metrostavu SK přinést i úspěch v blížící se

prestižní soutěži Stavba roka 2008.

–ep– foto archiv Metrostavu SK

4/9/08 9:58:50 AM