Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 1
Ptáme se: Ing. Ermína Stehlíka,
ředitele výstavby z divize 5 str. 2
Valcha se těší na prvkanalizaci
v historii str. 3
Optimalizace železniční trati
z Benešova do Hostivaře str. 3
Z Dobřan teče do Radbuzy jen
čistá voda str. 3
Studentsexkurze na
stavby Metrostavu
více ve fotosloupku na str. 2
10. dubna 2008 / 7 / XX
METROSTAV A.S. ČLEN DDM GROUP
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Prorážka v zemi ohně a ledu
Pozvánka na veletrh IBF 2008
Od 22. do 26. dubna 2008 se v pavilonu B na brnsm
Výstavišti Metrostav už potřinácté zúčastní mezinárodního
stavebního veletrhu IBF, který proběhne v rámci
Stavebních veletrhů Brno 2008. Naše společnost bude
t společný stánek s Doprastavem a poprvé i se
společností Subterra. Odborní návštěvníci se mohou na
veletrh přihlašovat předem pomocí on-line registrace
na internetových stránkách www.bvv.cz/ibf a tímto
způsobem mají možnost získat vstupné za polovní cenu.
V rámci veletrhu ve středu 3. dubna proběhne beseda
a autogramiáda s úspěšnou rychlobruslařkou Martinou
blíkovou, kterou naše spolnost podporuje. Metrostav
bude také generálním partnerem VI. ročníku souže
odborných dovedností učňů oboru tesař, který se od 23. do
25. dubna uskuteční na volné ploše před pavilonem H.
Organizátorem a spolupořadatelem soutěže bude SOŠ
a SOU stavební z Brna-Bosonoh, ve kterém od příštího
školního roku 2008/2009 budou moci studovat další
smluvní žáci Metrostavu.
Vyšší vzdělání pro naše instruktory
Zaměstnanci Metrostavu Bohumil Zelinger, Pavel
Štefaňák, Jiří Ghunter, Jiří Chytráček a Peter Mar
jako první úspěšně absolvovali proškolení na pražské
Sední škole technické a po složení závěrečné zkoky
skali celorepublikově platné osvědčení o rekvalifikaci
na instruktory odborho výcviku. Prokázali znalost
Pedagogického minima, které pro ně připravil kolektiv
pracovníků SŠt, a měli by být schopni poskytnout
našim smluvním žákům ještě lepší výchovný dohled na
pracovišti, než doposud. Všichni zatím mají se smluvmi
žáky jen dobré zkušenosti a věří, že tímto zsobem
Metrostav může vhodně doplnit počet a strukturu
dělnického personálu. Množství instruktorů se bude
podle potřeb naší společnosti zvyšovat až na 90 odborně
proškolených pracovků.
Divize 5 razí už rok a půl na severu Islandu dva silnič
dvoupruhové tunely Siglufrður a Ólafsfrður. Bez
ohledu na roční období zkrátí po dokoení jízdu mezi
stejnojmennými rybářskými osadami z 230 zimních
či 60 letch kilometrů na pouhých patnáct. Ve čtvr-
tek 3. dubna bylo v kratším, 3640 m dlouhém tunelu
Siglu živo. Za ítomnosti islandského ministra do-
pravy Kristna Möllera, edsedy parlamentu Sturly
dvarssona a řady daích hostů se slavila jeho pro-
žka do dnes neobydleného fjordu Héðins.
Slavnosti se kromě stních edstavitelů zúčastnili
i zástupci místsamosprávy a ředitel divize 5 Ing. Vác-
lav Soukup. Nechyběl ani ředitel výstavby obou tunelů
Ing. Ermín Stehlík a lidé z jeho týmu. „Prorážka našeho
prvního tunelu na Islandu je bezesporu významným
mezníkem celé stavby. V tuto chvíli máme za sebou tři
tiny prací a i přes mnohé nepředvídané komplikace,
které realizace ináší, vyvineme veškeré úsilí, abychom
stavbu dokončili v plánovaném termínu, tedy nejpozději
v prosinci 2009,“ řekl při setkání Ing. Václav Soukup.
Jeho cesta na oslavu byla svědectvím obží, s nimiž
se místní lidé v dopravě dosud potýkají. Spolu s Ing. Steh-
líkem jel „letní“ trasou, a i přesto, že už je jaro, jejich auto
ve sněhové vánici několikt zapadlo. Ze čthodinového
uvěznění v průsmyku je vysvobodily až grejdry.
Na „poslední odstřel“, jak slavnost nazvali místní,
však dorazili přesně včas, aby vyslechli krátký proslov mi-
nistra Möllera a spolu s ostatními zhlédli světelné efekty,
doprovázející rány odpalu poslední nálože. Po něm všech-
ny zúčastněné dva autobusy provezly tunelem do fjordu
Heðins. „Byl s námi i potomek jedné z pěti rodin, které až
do roku 1951 ve fjordu trvale žily,“ vzpomíná Ing. Stehlík.
„Na následné oslavě v Siglu se mi pak svěřil, že první
průjezd do fjordu tunelem byl pro něj nezapomenutelný
žitek. Vzkoušet si jej budou moci i ostatobyvatelé,
protože jsme pro na neděli ipravili Den otevřených
dveří, kdy je tunelem provezeme v autobusech.“
Z fjordu Heðins naši raziči ještě v dubnu zapro-
tiražbu tunelu Ólafs, jehož vyražená část nydosahuje
ř 40 % ze 7124 metjeho celkolky.
Největším problémem, se kterým se naši stavaři v ze-
mi ohně a ledu musejí při ražbách potýkat, je voda. V pro-
raženém tunelu s ní nebyly až tak velké starosti, i když je
teplota leckdy přesáhla 15 ˚C, a tak byla podle technických
specifikací geotermální. „V Siglu stily vodu zastavit ce-
mentové injektáže,“ popisuje Ing. Stehlík a pokračuje:Při
ražtunelu Ólafs ak narážíme na studenou tlakovou
vodu s teplotou kolem 2 ºC a přítokem z předvrtu až 2 m³
za minutu, kterou jen obtížně zastavujeme pomocí poly-
uretanových chemických injekží. Zatím jsme jich nain-
jektovali es 240 tun a to jsme prorazili jen asi 2700 m
tunelu a práce pod jeho nejvyšším nadložím s výškou více
než 800 m nás teprve čekají.“
I přes velmi nepříznigeologické podmínky se našim
pracovníkům na Islandu daří razit v průměru 200 metrů
tunelu za měsíc. Loni v červenci se dokonce zasloužili
o jeden z nejlepších výkona Islandu, když na tunelu
Ólafs vyrazili za měsíc 330 metrů.
Ražba obou tunelů s běžným profilem 52,83 m² probí-
hala a probíhá takzvanou „skandinávskou metodou“, která
postupuje co nejdelšími, tšinou pětimetrovými záběry,
jimž edchází dva až čti 30 metrů dlouhé a překrývající
se předvrty. Primární ostění – kotvy i síkaný beton – je
součástí rby, a když je dobrá skála, nedělá se hned,
ale třeba až po provedení tří záběrů. „Souběžně s ražbou
vytříme komplet geologickou dokumentaci stavby
etně informao zsobu provedení primárho ostě-
ní,vysvětluje Ing. Stehlík. „Investor potom na kla
našich podkladů navrhuje definitivostění. Na Siglu třeba
budeme dodělávat asi 3000 kotev a celý tunel musíme
přestříkat 58 cm betonu, místy s ocelovými drátky.
Zhruba polovina z celkové délky tunelů bude opatřena
izolací proti vo a mrazu. Vytví ji pruž polyetyle-
nové desky o tloušťce 5 cm, které se na stěnu ipevní
napíchnutím na přesně v rastru navrtané krátké kotvičky.
Na závěr stavby se přestříkají asi čtyřcentimetrovou vrst-
vou betonu s plastovými vlákny, která by měla zabránit
roztrháostění v ípapáru.
Na stavbu tunelů, kterou Metrostav provádí jako dr
ve sdružení s místní společnos Háfell, velmi pečlivě
dohží nejen investor, ale i obyvatelé stních obcí. Nej-
méně jednou týdně nacházejí na internetových stránkách
osady Siglu – www.sksiglo.is/gallery/hedinsfjardargong/
– nové záběry a postřehy ze stavby od Steingrímura Kris-
tinssona. Tunely Siglu a Ólafs usnadní Islanďanům život.
Na Metrostav proto určitě nezapomenou.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o V á c l a v A n d ě l ,
Steingrímur Kristinsson
Metrostav SK předal
další hotové stavby
Dva no polyfunní bytové domy Rustica v Brati-
slavě a Palác DUNA Palota v Dunajské Strede spojuje
kromě generálho dodavatele Metrostavu SK i vese-
barevnost a snaha všech zúčastněných odvést co
nejkvalitnější práci. Oba domy jsou dobrou vizitkou
realizačch týmů z Divizí 01 i 02 Metrostavu SK a s-
dectm o spolupráci se spokojenými investory.
samot zev nového domu Rustica na brati-
slavském sídlišti Dúbravka napovídá, že si jeho architekti
pohráli s exteriérem i interiérem. Dům v celkové hodno
400 milionů slovenských korun má 14 nadzemních podla-
ží a dvě podzemní pro garážová stání. I když v něm v pří-
zemí nechybí prostory občanské vybavenosti, jeho klad
tvoří 192 bytů, včetně mezonetových. Velikost bytových
jednotek se pohybuje od 37 do 200 m² a ke všem patří
prostorné a pohodlné balkony, lodžie a terasy o rozloze
až 80 m² (foto č. 1).
Při malé slavnosti na závěr stavby, kde generální ředi-
tel Metrostavu SK Ing. Vladimír Kríž předal zástupci inves-
tora symbolický klíč, jednatel společnosti AREA D-Invest
Petko Dočev na adresu realizního týmu Ing. Richarda
Müllera z Divize 02 řekl: „Rustika je stavba, která splňuje
naše vysoké požadavky na kvalitu práce i na komunikaci
s investorem,“ a vyslovil přání častěji spolupracovat s ta-
kovým partnerem, s jakým se setkal právě zde.
Druhý odevzdaný polyfunkční bytový dům v hodnotě
víc než 105 milio slovenských korun má netradiční slo-
vensko-maďarský název Palác DUNA Palota. V Dunajskej
Strede je totiž téměř 80 % obyvatel maďarské národnosti.
Česky bychom nový dům nazvali jednoduše Pac Du-
naj. Postavil jej tým Ľubomíra Čanigy z Divize 01 a i
přejímce primátor Dunajské Stredy Ing. ter Pázmány
konstatoval, že obyvatelé města si ani nevšimli, jak rychle
jim ed očima nová krásdominanta města vyrostla,
protože výstavba probíhala bez jakýchkoli problémů a na-
rušení okolního prostředí.
Palác DUNA Palota je rozdělený do í barevodliš-
ných dilatačních celků (foto č. 2) a jedno podzemní
a t nadzemních podlaží s téměř 40 rozlehlými byty
ech různých velikostí. V přízemí se nových prostor
dočkalo místní zdravotní středisko.
K těmto dvěma prá dokončem převáž byto-
vým stavbám brzo ibudou i další, protože v Bratisla
se bží k závěru práce na dvou polyfunkčních objektech
Dominant a stenrot. Některá z těchto novostaveb by
možná mohla Metrostavu SK přinést i úspěch v bžící se
prestižní soutěži Stavba roka 2008.
–ep– foto archiv Metrostavu SK
2
Cesta ke čtvrmu
titulu Bezpečný podnik
Specialisté z Hasičského záchranného sboru hlavního
města Prahy provedli na vyžádání Metrostavu kontrolu
dodržování edpio požárochraně ve Stavebním
dvoře HorPočernice, aby se naše společnost mohla
ucházet o čtvrtý titul Bezpečpodnik.
Toto prestiž ocenění Metrostavu již třikt udělilo
Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky po
provedení auditu, který potvrdil, že nejen zaměstnanci na-
ší společnosti, ale i pracovníci subdodavatelských firem
na stavbách a pracovtích Metrostavu dodržují předpisy
o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, o požární ochra-
ně a ochraně životního prostředí.
Kontrola ve Stavebním dvoře Horní Počernice dopadla
dobře a z hlediska požární ochrany nejsou žádné námitky
proti tomu, aby Metrostav tento titul získal počtvrté.
Zápis z provedekontroly podepsali za Hasičský zá-
chranný sbor hl. m. Prahy major Ing. Petr Hoření a kapitán
Jiří Tyl, za Metrostav Ing. Ivo Rok (foto zleva).
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
1
2
Metrostav_07_08.indd 1 4/9/08 9:58:50 AM
Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 2

 

Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 07/2008, Strana 4

Strana 4

1

Sending statistics … done (273 ms)

Rendering Strana 2 (104258): (0/1) (265 ms)

Rendering Strana 1 (104257): (0/1) (309 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3151/vth120928-1.jpg

 i3151/bg104257.svg

 i3151/vth120929-1.jpg

 i3151/vth120930-1.jpg

 i3151/vth120931-1.jpg