Studentské exkurze na
stavby Metrostavu
10. dubna 2008 / 7 / XX
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Ermína Stehlíka,
ředitele výstavby z divize 5 str. 2
M e t ros t a v
a .s.
č l e n
ddm
Valcha se těší na první kanalizaci
v historii str. 3
g ro u p
Optimalizace železniční trati
z Benešova do Hostivaře str. 3
Prorážka v zemi ohně a ledu
Krátce / Aktuálně
Pozvánka na veletrh IBF 2008
Od 22. do 26. dubna 2008 se v pavilonu B na brněnském
Výstavišti Metrostav už potřinácté zúčastní mezinárodního
stavebního veletrhu IBF, který proběhne v rámci
Stavebních veletrhů Brno 2008. Naše společnost bude
mít společný stánek s Doprastavem a poprvé i se
společností Subterra. Odborní návštěvníci se mohou na
veletrh přihlašovat předem pomocí on-line registrace
na internetových stránkách www.bvv.cz/ibf a tímto
způsobem mají možnost získat vstupné za poloviční cenu.
V rámci veletrhu ve středu 3. dubna proběhne beseda
a autogramiáda s úspěšnou rychlobruslařkou Martinou
Sáblíkovou, kterou naše společnost podporuje. Metrostav
bude také generálním partnerem VI. ročníku soutěže
odborných dovedností učňů oboru tesař, který se od 23. do
25. dubna uskuteční na volné ploše před pavilonem H.
Organizátorem a spolupořadatelem soutěže bude SOŠ
a SOU stavební z Brna-Bosonoh, ve kterém od příštího
školního roku 2008/2009 budou moci studovat další
smluvní žáci Metrostavu.
Vyšší vzdělání pro naše instruktory
Zaměstnanci Metrostavu Bohumil Zelinger, Pavel
Štefaňák, Jiří Ghunter, Jiří Chytráček a Peter Maďar
jako první úspěšně absolvovali proškolení na pražské
Střední škole technické a po složení závěrečné zkoušky
získali celorepublikově platné osvědčení o rekvalifikaci
na instruktory odborného výcviku. Prokázali znalost
Pedagogického minima, které pro ně připravil kolektiv
pracovníků SŠt, a měli by být schopni poskytnout
našim smluvním žákům ještě lepší výchovný dohled na
pracovišti, než doposud. Všichni zatím mají se smluvními
žáky jen dobré zkušenosti a věří, že tímto způsobem
Metrostav může vhodně doplnit počet a strukturu
dělnického personálu. Množství instruktorů se bude
podle potřeb naší společnosti zvyšovat až na 90 odborně
proškolených pracovníků.
Cesta ke čtvrtému
titulu Bezpečný podnik
Specialisté z Hasičského záchranného sboru hlavního
města Prahy provedli na vyžádání Metrostavu kontrolu
dodržování předpisů o požární ochraně ve Stavebním
dvoře Horní Počernice, aby se naše společnost mohla
ucházet o čtvrtý titul Bezpečný podnik.
Toto prestižní ocenění Metrostavu již třikrát udělilo
Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky po
provedení auditu, který potvrdil, že nejen zaměstnanci naší společnosti, ale i pracovníci subdodavatelských firem
na stavbách a pracovištích Metrostavu dodržují předpisy
o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, o požární ochraně a ochraně životního prostředí.
Kontrola ve Stavebním dvoře Horní Počernice dopadla
dobře a z hlediska požární ochrany nejsou žádné námitky
proti tomu, aby Metrostav tento titul získal počtvrté.
Zápis z provedené kontroly podepsali za Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy major Ing. Petr Hoření a kapitán
Jiří Tyl, za Metrostav Ing. Ivo Rojík (foto zleva).
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Metrostav_07_08.indd 1
Divize 5 razí už rok a půl na severu Islandu dva silniční
dvoupruhové tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður. Bez
ohledu na roční období zkrátí po dokončení jízdu mezi
stejnojmennými rybářskými osadami z 230 zimních
či 60 letních kilometrů na pouhých patnáct. Ve čtvrtek 3. dubna bylo v kratším, 3640 m dlouhém tunelu
Siglu živo. Za přítomnosti islandského ministra dopravy Kristjána Möllera, předsedy parlamentu Sturly
Bödvarssona a řady dalších hostů se slavila jeho prorážka do dnes neobydleného fjordu Héðins.
Slavnosti se kromě státních představitelů zúčastnili
i zástupci místní samosprávy a ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup. Nechyběl ani ředitel výstavby obou tunelů
Ing. Ermín Stehlík a lidé z jeho týmu. „Prorážka našeho
prvního tunelu na Islandu je bezesporu významným
mezníkem celé stavby. V tuto chvíli máme za sebou tři
pětiny prací a i přes mnohé nepředvídané komplikace,
které realizace přináší, vyvineme veškeré úsilí, abychom
stavbu dokončili v plánovaném termínu, tedy nejpozději
v prosinci 2009,“ řekl při setkání Ing. Václav Soukup.
Jeho cesta na oslavu byla svědectvím obtíží, s nimiž
se místní lidé v dopravě dosud potýkají. Spolu s Ing. Stehlíkem jel „letní“ trasou, a i přesto, že už je jaro, jejich auto
ve sněhové vánici několikrát zapadlo. Ze čtyřhodinového
uvěznění v průsmyku je vysvobodily až grejdry.
Na „poslední odstřel“, jak slavnost nazvali místní,
však dorazili přesně včas, aby vyslechli krátký proslov ministra Möllera a spolu s ostatními zhlédli světelné efekty,
doprovázející rány odpalu poslední nálože. Po něm všechny zúčastněné dva autobusy provezly tunelem do fjordu
Heðins. „Byl s námi i potomek jedné z pěti rodin, které až
do roku 1951 ve fjordu trvale žily,“ vzpomíná Ing. Stehlík.
„Na následné oslavě v Siglu se mi pak svěřil, že první
průjezd do fjordu tunelem byl pro něj nezapomenutelný
zážitek. Vzkoušet si jej budou moci i ostatní obyvatelé,
protože jsme pro ně na neděli připravili Den otevřených
dveří, kdy je tunelem provezeme v autobusech.“
Z fjordu Heðins naši raziči ještě v dubnu zahájí protiražbu tunelu Ólafs, jehož vyražená část nyní dosahuje
téměř 40 % ze 7124 metrů jeho celkové délky.
Největším problémem, se kterým se naši stavaři v zemi ohně a ledu musejí při ražbách potýkat, je voda. V proraženém tunelu s ní nebyly až tak velké starosti, i když její
teplota leckdy přesáhla 15 ˚C, a tak byla podle technických
specifikací geotermální. „V Siglu stačily vodu zastavit cementové injektáže,“ popisuje Ing. Stehlík a pokračuje: „Při
ražbě tunelu Ólafs však narážíme na studenou tlakovou
vodu s teplotou kolem 2 ºC a přítokem z předvrtu až 2 m³
za minutu, kterou jen obtížně zastavujeme pomocí polyuretanových chemických injektáží. Zatím jsme jich nain-
jektovali přes 240 tun a to jsme prorazili jen asi 2700 m
tunelu a práce pod jeho nejvyšším nadložím s výškou více
než 800 m nás teprve čekají.“
I přes velmi nepříznivé geologické podmínky se našim
pracovníkům na Islandu daří razit v průměru 200 metrů
tunelu za měsíc. Loni v červenci se dokonce zasloužili
o jeden z nejlepších výkonů na Islandu, když na tunelu
Ólafs vyrazili za měsíc 330 metrů.
Ražba obou tunelů s běžným profilem 52,83 m² probíhala a probíhá takzvanou „skandinávskou metodou“, která
postupuje co nejdelšími, většinou pětimetrovými záběry,
jimž předchází dva až čtyři 30 metrů dlouhé a překrývající
se předvrty. Primární ostění – kotvy i stříkaný beton – je
součástí ražby, a když je dobrá skála, nedělá se hned,
ale třeba až po provedení tří záběrů. „Souběžně s ražbou
vytváříme kompletní geologickou dokumentaci stavby
včetně informací o způsobu provedení primárního ostění,“ vysvětluje Ing. Stehlík. „Investor potom na základě
našich podkladů navrhuje definitivní ostění. Na Siglu třeba
budeme dodělávat asi 3000 kotev a celý tunel musíme
přestříkat 5–8 cm betonu, místy s ocelovými drátky.“
Zhruba polovina z celkové délky tunelů bude opatřena
izolací proti vodě a mrazu. Vytvoří ji pružné polyetylenové desky o tloušťce 5 cm, které se na stěnu připevní
napíchnutím na přesně v rastru navrtané krátké kotvičky.
Na závěr stavby se přestříkají asi čtyřcentimetrovou vrstvou betonu s plastovými vlákny, která by měla zabránit
roztrhání ostění v případě požáru.
Na stavbu tunelů, kterou Metrostav provádí jako lídr
ve sdružení s místní společností Háfell, velmi pečlivě
dohlíží nejen investor, ale i obyvatelé místních obcí. Nejméně jednou týdně nacházejí na internetových stránkách
osady Siglu – www.sksiglo.is/gallery/hedinsfjardargong/
– nové záběry a postřehy ze stavby od Steingrímura Kristinssona. Tunely Siglu a Ólafs usnadní Islanďanům život.
Na Metrostav proto určitě nezapomenou.
Lenka
Svobodová,
foto
Steingrímur Kristinsson
2
Václav
Anděl,
Z Dobřan už teče do Radbuzy jen
čistá voda str. 3
Metrostav SK předal
další hotové stavby
Dva nové polyfunkční bytové domy Rustica v Bratislavě a Palác DUNA Palota v Dunajské Strede spojuje
kromě generálního dodavatele Metrostavu SK i veselá barevnost a snaha všech zúčastněných odvést co
nejkvalitnější práci. Oba domy jsou dobrou vizitkou
realizačních týmů z Divizí 01 i 02 Metrostavu SK a svědectvím o spolupráci se spokojenými investory.
Už samotný název nového domu Rustica na bratislavském sídlišti Dúbravka napovídá, že si jeho architekti
pohráli s exteriérem i interiérem. Dům v celkové hodnotě
400 milionů slovenských korun má 14 nadzemních podlaží a dvě podzemní pro garážová stání. I když v něm v přízemí nechybí prostory občanské vybavenosti, jeho základ
tvoří 192 bytů, včetně mezonetových. Velikost bytových
jednotek se pohybuje od 37 do 200 m² a ke všem patří
prostorné a pohodlné balkony, lodžie a terasy o rozloze
až 80 m² (foto č. 1).
Při malé slavnosti na závěr stavby, kde generální ředitel Metrostavu SK Ing. Vladimír Kríž předal zástupci investora symbolický klíč, jednatel společnosti AREA D-Invest
Petko Dočev na adresu realizačního týmu Ing. Richarda
Müllera z Divize 02 řekl: „Rustika je stavba, která splňuje
naše vysoké požadavky na kvalitu práce i na komunikaci
s investorem,“ a vyslovil přání častěji spolupracovat s takovým partnerem, s jakým se setkal právě zde.
1
2
Druhý odevzdaný polyfunkční bytový dům v hodnotě
víc než 105 milionů slovenských korun má netradiční slovensko-maďarský název Palác DUNA Palota. V Dunajskej
Strede je totiž téměř 80 % obyvatel maďarské národnosti.
Česky bychom nový dům nazvali jednoduše Palác Dunaj. Postavil jej tým Ľubomíra Čanigy z Divize 01 a při
přejímce primátor Dunajské Stredy Ing. Péter Pázmány
konstatoval, že obyvatelé města si ani nevšimli, jak rychle
jim před očima nová krásná dominanta města vyrostla,
protože výstavba probíhala bez jakýchkoli problémů a narušení okolního prostředí.
Palác DUNA Palota je rozdělený do tří barevně odlišných dilatačních celků (foto č. 2) a má jedno podzemní
a pět nadzemních podlaží s téměř 40 rozlehlými byty
všech různých velikostí. V přízemí se nových prostor
dočkalo místní zdravotní středisko.
K těmto dvěma právě dokončeným převážně bytovým stavbám brzo přibudou i další, protože v Bratislavě
se blíží k závěru práce na dvou polyfunkčních objektech
Dominant a Wüstenrot. Některá z těchto novostaveb by
možná mohla Metrostavu SK přinést i úspěch v blížící se
prestižní soutěži Stavba roka 2008.
–ep– foto archiv Metrostavu SK
4/9/08 9:58:50 AM