strana 2
Nejsilnější spojení
Ptáme se
Armozávod divize 6 se nedávno rozrostl o dva nové
výkonné stroje na výrobu betonářské výztuže. Jako
sudičky se kolem nich v úterý 31. března sešli manažeři divize 6 se svými partnery a zákazníky, aby si je
prohlédli a „posvětili“ jejich zkušební provoz.
Až právě dolaďovaný řídící software zoptimalizuje výrobu, nejsilnější střihačka na světě Metax GECO se třemi
střihacími a měřicími drahami (foto č. 1) a nejvýkonnější
ohýbačka na trhu PERMATIC (foto č. 2, 3) výrazně zvýší
produktivitu práce celé divize 6. Propojené se stávajícími
stroji v armozávodu ušetří nejen čas a až třetinu materiálu, ale i námahu pracovníků ve výrobně.
„Našimi hlavními zákazníky jsou zejména divize Metrostavu,“ řekl při slavnostním křtu nové linky ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc a uvítal přítomnost výrobně-technického
ředitele Metrostavu Ing. Ivana Hrdiny a ředitele divize 7
Ing. Václava Švarce i ostatních hostů.
Ing. Pavla Šrámka,
ředitele divize 8 Metrostavu
1
Aventin dnes v Táboře nazývají STOP.SHOP
do ko n č ení z e s t r. 1
1
2
Obchodní centrum STOP.SHOP stojí uprostřed nové nákupní čtvrti Tábora v těsné blízkosti silnice E 55, která
vede směrem na České Budějovice. Jednopodlažní objekt
(foto č. 1), založený na pilotách, se rozkládá na ploše
10 000 metrů čtverečních. Nabízí prostory pro obchody
a služby ve velikostech od 150 do 1000 m². Své místo
mezi stylovými obchody módních značek nalezlo i kasino
(foto č. 2). Provozovny mají vstupy jen z venkovního loubí
a nebudou nijak vnitřně propojeny.
Nedílnou součást stavby tvořilo i parkoviště pro zákazníky, které dnes pojme až 417 aut. Vedle stavby samotného obchodního centra dodavatelské sdružení budovalo
i další související stavební objekty, jako jsou obslužné
či průjezdní komunikace, zpevněné plochy, cyklostezka
a další parkoviště, vše na celkové ploše 62 200 m².
Poměrně jednoduché dílo zkomplikoval funkční parovod vedený přímo pod objektem. I přes obtíže, vyvolané
zachováním jeho provozu, stavba skončila v termínu.
Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k
2
Výsledky hodnocení zaměstnanců v roce 2008
3
„Metrostav od nás vždy odebírá nejmodernější a nejvýkonnější zařízení,“ připomněl za dodavatele strojů
značky STEMA/PEDAX Ing. Jan Miazdra. Automatická
třmínkovačka stejného výrobce (foto č. 4) ulehčuje fyzicky namáhavou práci zaměstnancům divize 6 už tři roky.
Při pohledu na řídící panely starých i nových strojů
(foto č. 2, 5) všechny návštěvníky nejvíc zajímalo, jak
se tvary výztuže do automatů zadávají. „Je to snadné,“
vysvětlil jim vedoucí armozávodu Dušan Múdry (foto
č. 5 druhý zleva). „Přípravář si vybere z přednastavené knihovny softwaru tvar nebo si jej vytvoří, okótuje ho
a doplní o vypočítaný profil. Štítek s čárovým kódem už
stroj seřídí tak, že výztuž odpovídá požadavkům.“
Roční hodnocení zaměstnanců Metrostavu proběhlo
v roce 2008 podle obvyklého scénáře. Hodnotící rozhovory absolvovalo celkem 97 % zaměstnanců v pracovním poměru na dobu neurčitou.
Jako vždy přinesla analýza výsledků řadu informací –
někdy potěšujících a jindy signalizujících, že je třeba dané
problematice věnovat větší pozornost. Zaměstnanci třeba
vysoce hodnotili informovanost o pracovních úkolech
(cca 97 % odpovědí bylo pozitivních, tj. ve stupních „zcela souhlasím“ nebo „převážně souhlasím“) a schopnost
nadřízených ocenit či pochválit za vykonanou práci (cca
86 % pozitivních odpovědí). Obdobně jako vloni 65 %
zaměstnanců projevilo zájem o rozvoj odborných způsobilostí, 27 % i o rozvoj osobnostní. Hůř byla hodnocena
schopnost manažerů upozorňovat své podřízené na nedostatky v práci (jen 44 % pozitivních odpovědí).
Odpovědi týkající se spokojenosti s pracovním zařazením, pracovními a sociálními podmínkami pracovišť,
s využitím znalostí a zkušeností a s úrovní spolupráce
v rámci úseku/divize nebo celé firmy byly ve více než
90 % pozitivní. Nižší souhlas (cca 67 %) se projevil pouze
u spokojenosti s finančním ohodnocením.
Hodnocení osobnostních způsobilostí manažerů a mistrů ukázalo, že za nejobtížnější lze považovat plnění těchto firemních standardů pracovního chování a jednání:
– komunikace s podřízenými a jejich hodnocení
– schopnost přicházet s nápady na zkvalitnění a zefektivnění práce, na hospodárnost a šetření majetku firmy
– využití možnosti krátit prémiové složky podřízených
zaměstnanců při porušování pravidel BOZP
– schopnost delegovat úkoly, využívat odbornost svých
podřízených a řídit rozvoj jejich způsobilostí
– schopnost učit a vychovávat své nástupce.
V listech hodnocení bylo zaznamenalo 587 návrhů,
námětů či připomínek. Generální ředitel Ing. Pavel Pilát
po projednání výsledků hodnocení na poradě vedení uložil
ředitelům, aby jim věnovali zvýšenou pozornost a do konce dubna přijali opatření k jejich řešení. V současnosti, kdy
jednou z firemních priorit je optimalizace stavu personálu,
význam hodnocení pro zaměstnance i manažery výrazně
stoupá. Listy hodnocení se stávají zpravidla jedinými
písemnými podklady prokazujícími připravenost zaměstnanců na budoucí úkoly.
I n g . O l g a I l o v i č n á , v e d o u c í Ú P S
Profil člena Skupiny: TBG METROSTAV
4
5
Metrostav_07_09.indd 2
TBG METROSTAV patří do Skupiny Metrostav a do HeidelbergCement Group, kterou v ČR zastupuje skupina
Českomoravský beton. Spravuje moderní provozovny
na výrobu betonu na Rohanském ostrově, v Písnici
a v Radlicích a čtvrtou betonárnu v Troji (foto), která
slouží převážně pro stavbu tunelů Blanka.
TBG METROSTAV s.r.o. vznikl v září 1995. Jeho
společníky jsou z poloviny Metrostav a z poloviny firma
Českomoravský beton, dříve VULKAN Bohemia. Má na 70
zaměstnanců a výkony firmy v roce 2008 dosáhly částky
asi 800 milionů Kč. Jeho 100% dceřinou společností jsou
TBG Pražské malty a je významným podílníkem ve firmách Pražské betonpumpy a doprava a TBG Doprastav.
Mezi stavby, na kterých se TBG METROSTAV podílí,
patří tunely, mosty, vodní díla i občanská a bytová výstavba. Z jeho betonů vzniklo pražské Nové spojení, stanice
metra Letňany a bytový dům River Diamond v Karlíně.
Přispěly i k rekonstrukci Štefánikova mostu a k přestavbě
administrativní budovy City Tower. Novinkou výroby jsou
lehko- či samozhutnitelné betony s názvem Easycrete.
Divize 8 byla založena v říjnu 2000, aby řídila stavbu
trasy metra IV. C1 ze stanice Nádraží Holešovice do Ládví. Metro zůstalo v centru její pozornosti i později, kdy
v něm koordinovala odstraňování následků povodní
a v letech 2004–2008 pokračovala s jeho výstavbou
z Ládví do Letňan. Už šest let je však „Osmička“ standardní stavební divizí Metrostavu. Její obchodní činnost, personální strategii i plány do budoucnosti nám
představil ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek.
Všechny provozovny společnosti jsou opatřeny moderními technickými prvky a systémy, které významně
omezují negativní dopad výroby transportbetonu na okolní prostředí a podílí se na bezodpadové technologii.
Jednateli společnosti jsou ředitel Ing. Jan Kupeček
a Ing. Vladimír Veselý, kteří se při rozhodování řídí firemní filozofií: „Stavíme na spokojenosti našich zákazníků,
protože jejich úspěch je naším úspěchem.“
Metro bylo a jistě i stále bude v centru vašeho zájmu.
Divize 8 je však všestranná a umí stavět nejen je...
Máme za sebou realizaci mnoha významných staveb
z různých oblastí. Uvedu například administrativní budovu E v BB Centru v Praze 4, která získala ocenění za ekologický přínos. Výstavba bytového souboru Na Krutci
zase zvítězila v roce 2007 v soutěži Best of Realty. V libereckém regionu dokončujeme už třetí etapu výstavby bytového souboru Rochlice a zahajujeme výstavbu výrobní
haly v Liberci. Z ústeckého regionu bych rád připomněl
novostavbu závodu Flexfill Lovosice, která se stala Nejlepší investicí roku 2007, a City Centrum Most, které stejnou
cenu dostalo o rok později. I řada dalších staveb ukazuje,
že se umíme vypořádat s technicky náročnými díly.
Jaká je pozice divize 8 v současném období?
Rád potvrzuji, že máme zcela zajištěný výrobní program
pro rok 2009. Pravděpodobně v něm dosáhneme ještě
vyšších než plánovaných hodnot, a naše celkové výkony
od počátku tak přesáhnou 20 miliard Kč. Průběžně zlepšujeme činnost naší divize, a to jak v oblasti personální,
tak i v nabídkách a při realizaci staveb. Protože chceme
všechny zaměstnance co nejlépe informovat, umístili
jsme na intranet Strategii divize 8 pro období 2009–2012
a stejným způsobem zveřejňujeme i zápisy z našich porad. Vypracovali jsme podrobný pracovní postup týkající
se problematiky nakupování, ve kterém jsme vyřešili
i součinnosti útvarů obchodního a výrobního náměstka
a vedoucích projektů. Zavedli jsme elektronické sledování zakázek, což je systém umožňující provázání účetního
systému One World s aplikací eVŘ pro sledování výběrových řízení dodavatelů. Dosavadní výsledky zakázek,
na kterých je tento systém zaveden, ukazují, že jsme se
vydali po správné cestě.
Před pěti lety byla divize 8 pověřena také činností v ústeckém a libereckém regionu. Jak se vám zde daří?
Od počátku jsme v obou regionech chtěli působit prostřednictvím zaměstnanců, kteří v nich trvale žijí. Toto
rozhodnutí se ukázalo jako správné. Dnes tu zaměstnáváme už více než 30 pracovníků a chtěli bychom, aby
naše mimopražské zakázky ročně dosahovaly minimálně
poloviny ročních výkonů. Každý z regionů však má jiný
potenciál a odlišnou specifiku. V libereckém kraji stavíme
převážně bytové projekty pro privátní investory.
A čím je charakteristická práce v ústeckém regionu?
Když jsme analyzovali, na který segment stavebního trhu
se mimo metro zaměřit, vyhodnotili jsme jako velkou příležitost stavby z oblasti energetiky. Poptávka po energii se
totiž stále zvyšuje a elektrárny, které se stavěly převážně
v šedesátých letech minulého století, pomalu dosluhují.
V ústeckém regionu je příležitostí opravdu hodně. V současné době máme významnou zakázku v elektrárně Ledvice, kde stavíme nový výrobní blok o výkonu 660 MW.
V tomto segmentu sledujeme v regionu i další zakázky.
Probrali jsme minulost i současnost. A budoucnost?
Vzhledem k sofistikovanému systému řízení a odborně
zdatnému a loajálnímu personálu nevidím ani v dnešní
obtížné době pozici Metrostavu nijak černě. Více pozornosti budeme muset věnovat úspoře nákladů. Budeme
však také mít příležitost ověřit si vlastní schopnosti. My
se nyní především soustředíme na vypracování nabídky,
která by nám v dalším období dala příležitost podílet se
na výstavbě trasy metra V. A z Dejvic do Motola.
4/16/09 9:42:54 AM