Dva a půl roku práce vedle

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str. 4

jaderného

reaktoru

25. května 2015 / 9 / XXVII

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Lukáše Horuty,

vedoucího projektu z divize 1 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Tunel Ejpovice roste

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Od 1. května se obchodním náměstkem divize 6 Metrostavu

stal Ing. Jan Šlajs. Další změny se od stejného data

odehrály ve vedení Metrostavu Slovakia. Jeho generálním

ředitelem je dnes Ing. Robert Pátek, Ph.D., zastupováním

ekonomického ředitele byl pověřen Ing. Marcel Rýchly

a novou funkci ředitele infrastrukturálních projektů

vykonává Ing. Milan Mockovčiak.

Mosty 2015

Také v letošním roce se

zástupci Metrostavu aktivně

zúčastnili mezinárodního

sympozia Mosty, které

se už podvacáté konalo

v Brně jako doprovodný

program veletrhu IBF.

Specialistům z oboru při něm naši kolegové představili

nový železniční most přes dálnici D3 u Sudoměřic (foto),

jehož stavbu řídil tým Ing. Jindřicha Hátleho z divize 3,

a estakádu na mimoúrovňovém křížení komunikace R35

nedaleko Opatovic nad Labem, dílo týmu Ing. Richarda

Rakouše z divize 4. Práci divize 5 – konkrétně železniční

mosty přes Argentinskou a Průmyslovou ulici v Praze –

představili zástupci projektové kanceláře.

Ocenění téměř neviditelného díla

Během veletrhu IBF 2015 byli v Brně vyhlášeni také

vítězové soutěže Stavba Jihomoravského kraje 2014.

V kategorii vodohospodářské a ekologické stavby odborná

porota ocenila prvním místem Rekonstrukci a dostavbu

kanalizace v Brně, na níž se ve sdružení v termínu

3/2012 – 2/2014 výrazně podílel tým Ing. Marka Vavroucha

z jihomoravského regionu divize 1. Jedná se o dílo velmi

prospěšné, i když je očím veřejnosti téměř neviditelné.

V ročence Česká architektura

2013–2014, která byla

pokřtěna v polovině dubna

a jejímž editorem byl

brněnský architekt Zdeněk

Fránek, se do výběru

33 nejinspirativnějších

staveb z posledních dvou let zařadily i Krkonošské centrum

environmentálního vzdělávání ve Vrchlabí, nazývané

Krtek, a nová budova Technické univerzity v Liberci (foto).

První stavbu řídil tým Ing. Pavla Trojana z divize 9, druhou

postavil tým Ing. Radka Kubeše z divize 8 Metrostavu.

Oprava dálnice D1

V pondělí 4. května

podepsali zástupci

Metrostavu a Ředitelství

silnic a dálnic ČR

smlouvu na modernizaci

pětikilometrového

úseku dálnice D1 mezi

Hvězdonicemi a Ostředkem. Dodavatelské sdružení,

v němž je lídrem naše divize 4, zahájí práce na opravě

nejvytíženější české komunikace ještě tento měsíc.

BeMo postaví další německý tunel

Kolegové z firmy BeMo Tunnelling získali zakázku

na výstavbu nového německého železničního tunelu

Zierenberger. Více než 870 m dlouhý nový jednokolejný

tunelový tubus s objemem výlomu 114 000 m³ vyrazí

rovnoběžně s již provozovaným tunelem. Práce na celkem

936 m dlouhé podzemní stavbě začnou letos v květnu

a skončit by měly v únoru 2018.

Novinky z Metrostavu

Nezapomínejte sledovat pravidelně aktualizovaný

facebookový profil Metrostavu a jeho internet i intranet!

Metrostav_09_2014.indd 1

Druhá rekonstrukce pro chemiky

v Litvínově skončila str. 3

Čtveřice vodohospodářských staveb

divize 6 str. 3

Valná hromada 2015

Také letos se valná hromada akcionářů společnosti

Metrostav sešla 7. května a opět v Centru vzdělávání

v přízemí libeňského Palmovka Parku II.

Na valnou hromadu v roce 2015 dorazili akcionáři

nebo jejich zákonní zmocněnci, kteří zastupovali více než

91,62 procenta jmenovité hodnoty z celkového množství

akcií společnosti. V průběhu jednání mimo jiné:

schválili řádnou účetní i řádnou konsolidovanou závěrku za účetní rok končící 31. prosincem 2014

rozhodli o užití vyprodukovaného zisku za rok 2014

schválili rozhodnutí o změně stanov

určili, aby audit společností Metrostav a Metrostav

S.A. Oddzial w Polsce za rok 2015 provedla společnost

PricewaterhouseCoopers Audit, s.r.o., respektive firma

EKSPERT Zakładem Usług Księgowo-Finansowych Sp.

z o.o. Grupa FINANS-SERVIS

vzhledem k novele zákona o auditorech a v souladu

se schválenou změnou stanov odvolali člena výboru pro

audit Ing. Miroslava Pánka

zvolili do funkce člena představenstva Ing. Daniela Knoteka, do funkce člena dozorčí rady Ing. Jindřicha Hesse

a Ing. Františka Potiska a do funkce člena výboru pro audit

Ing. Lukáše Kvapila

schválili dodatky ke smlouvám o výkonu funkce opětovně zvoleným členům orgánů společnosti a smlouvu

o výkonu funkce člena výboru pro audit.

Personální změny v Metrostavech

Výběr architekta

Metrostav získal zkušenosti

s Blower-door testem str. 2

Za konvertibilním razicím štítem Viktorie se uvnitř Homolky prodlužuje hotový tunel. Více informací o modernizaci

trati Rokycany–Plzeň, kterou za Metrostav řídí Ing. Tomáš Kohout z divize 5, najdete ve fotoreportáži na str. 4.

V roce 2014 Metrostav dosáhl nižších výkonů oproti

roku 2013, vývoj je ale v souladu s očekáváním a odpovídá plánovaným parametrům. Celkový výsledek hospodaření před zdaněním ve srovnání s předchozím rokem

narostl o 17,7 %. Pro rok 2015 jsou plánované výkony

a výsledek hospodaření stanoveny na reálně dosažitelnou

hodnotu. Prioritou firmy je dodržet provozní efektivnost.

Společnost Metrostav vyplatí podíl na zisku – 21,50 Kč

na jednu akcii – bezhotovostním převodem na bankovní

účet akcionáře uvedený v seznamu akcionářů, který nahrazuje evidence zaknihovaných cenných papírů vedená

Centrálním depozitářem cenných papírů.

Úspěšná prorážka únikové štoly tunelu Poľana

Pošesté bezpečně

Raziči z divize 5 pod vedením mistra Zdeňka Vycudilíka

a s předákem Jiřím Čelišem prorazili 9. května únikovou štolu tunelu Poľana do prostoru jejího východního

portálu (foto). Čelba kaloty asi 900 m dlouhé pravé

trouby tunelu Poľana postoupila ke stejnému dni přes

550 m do nitra hory. Obě podzemní díla buduje Metrostav ve sdružení s Doprastavem jako součást slovenské dálnice D3 v úseku Svrčinovec–Skalité.

Více než 870 m dlouhou štolu Poľana začali v závěru

roku 2006 razit zaměstnanci Doprastavu ve sdružení

s Metrostavem a Subterrou. Vzhledem k tomu, že v masivu nečekaně narazili na komplikované geologické podmínky s vysokými přítoky vody, museli práce přerušit už

po vyrubání pouhých 302 m z celkové délky díla a staveniště na severu Slovenska osiřelo.

Znovu ožilo až loni z jara, kdy se od západního portálu pomocí NRTM do hory „zakousli“ raziči z Metrostavu

a Doprastavu pod vedením Ing. Jiřího Břichňáče z divize 5. Z každé firmy přitom na stavbě pracuje padesátka

zaměstnanců. Raziči se střídají ve dvou směnách v sed-

Vedoucí útvaru bezpečnosti práce Metrostavu Ing. Jan

Klejch (foto vpravo) převzal pro firmu již šesté osvědčení Státního úřadu inspekce práce Bezpečný podnik.

Slavnostní předání plakety proběhlo 12. května

v Obecním domě v Opavě za účasti JUDr. Jiřího Vaňáska,

ředitele odboru BOZP Ministerstva práce a sociálních

věcí, a Mgr. Ing. Rudolfa Hahna, generálního inspektora

Státního úřadu inspekce práce (SÚIP).

Cílem programu Bezpečný podnik je zvýšit u právnických i podnikajících fyzických osob v České republice

úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a docílit

současně vyšší úrovně kultury práce i pracovní pohody

a vytvořit podmínky pro zavedení a uplatňování integrovaného systému řízení.

Již šesté osvědčení Bezpečný podnik dokazuje, že

Metrostav a jeho zaměstnanci nejen dlouhodobě dbají na

bezpečnost práce, ale že neustále vylepšovaný systém

řízení rizik nastavený ve společnosti je vysoce funkční.

Všem, kdo se na tomto úspěchu podíleli, děkujeme.

midenních turnusech. Ve štole vždy byli na čelbě čtyři

raziči, v tunelu jich na kalotě a opěří pracuje osm.

Tunel Poľana, který by měl být proražen letos do

31. července, bude prozatím postaven jen v polovičním

profilu a obousměrný provoz v něm povede pravou tunelovou troubou (PTT) s plochou výrubu zhruba 105 m². Štola

s profilem asi 17 m², jejíž osa je směrově i výškově souběžná s osou budoucího levého tubusu (LTT), poslouží prvně

jako úniková – se třemi propojkami do PTT. Její ražba ale

bude zároveň průzkumným dílem pro vybudování LTT.

„Při ražbách štoly v masivu karpatského flyše jsme

se kvůli uložení vrstev potýkali s jednostrannými tlaky na

primární ostění. Čelba při těchto situacích sice byla kompaktní ze zdravých jílovců, které jsme museli rozpojovat

trhacími pracemi, ale v těsném sousedství díla se střídaly

jejich nesoudržné vrstvy, které následně vyvozovaly vysoké tlaky a způsobovaly jednostranné příčné deformace

primárního ostění v řádu až 100 mm. V těchto oblastech

jsme proto museli ražbu zastavit a deformace urychleně

řešit dodatečnými opatřeními – kotvením, jehlováním ze

samozavrtávacích svorníků IBO a uzavíráním protiklenby,“ vzpomíná Ing. Břichňáč.

Pracovníci Metrostavu a Doprastavu vybudují stavební část tunelu a štoly včetně definitivních ostění, portálových částí a podkladních vrstev pod cementobetonovou

vozovku. Celý více než 12 km dlouhý úsek D3 Svrčinovec–Skalité by měl být uveden do provozu v říjnu 2016.

„Stavba po počátečních problémech postupuje bez větších komplikací i přesto, že dva hlavní členové z velkého

sdružení dodavatelů – Váhostav a Doprastav – prošli nebo

právě procházejí restrukturalizací,“ uzavírá Ing. Břichňáč.

Jan Klejch, foto archiv SÚIP

–red–, foto Zdeněk Vycudilík

21.05.15 11:15