Dva a půl roku práce vedle
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str. 4
jaderného
reaktoru
25. května 2015 / 9 / XXVII
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Lukáše Horuty,
vedoucího projektu z divize 1 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Tunel Ejpovice roste
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Od 1. května se obchodním náměstkem divize 6 Metrostavu
stal Ing. Jan Šlajs. Další změny se od stejného data
odehrály ve vedení Metrostavu Slovakia. Jeho generálním
ředitelem je dnes Ing. Robert Pátek, Ph.D., zastupováním
ekonomického ředitele byl pověřen Ing. Marcel Rýchly
a novou funkci ředitele infrastrukturálních projektů
vykonává Ing. Milan Mockovčiak.
Mosty 2015
Také v letošním roce se
zástupci Metrostavu aktivně
zúčastnili mezinárodního
sympozia Mosty, které
se už podvacáté konalo
v Brně jako doprovodný
program veletrhu IBF.
Specialistům z oboru při něm naši kolegové představili
nový železniční most přes dálnici D3 u Sudoměřic (foto),
jehož stavbu řídil tým Ing. Jindřicha Hátleho z divize 3,
a estakádu na mimoúrovňovém křížení komunikace R35
nedaleko Opatovic nad Labem, dílo týmu Ing. Richarda
Rakouše z divize 4. Práci divize 5 – konkrétně železniční
mosty přes Argentinskou a Průmyslovou ulici v Praze –
představili zástupci projektové kanceláře.
Ocenění téměř neviditelného díla
Během veletrhu IBF 2015 byli v Brně vyhlášeni také
vítězové soutěže Stavba Jihomoravského kraje 2014.
V kategorii vodohospodářské a ekologické stavby odborná
porota ocenila prvním místem Rekonstrukci a dostavbu
kanalizace v Brně, na níž se ve sdružení v termínu
3/2012 – 2/2014 výrazně podílel tým Ing. Marka Vavroucha
z jihomoravského regionu divize 1. Jedná se o dílo velmi
prospěšné, i když je očím veřejnosti téměř neviditelné.
V ročence Česká architektura
2013–2014, která byla
pokřtěna v polovině dubna
a jejímž editorem byl
brněnský architekt Zdeněk
Fránek, se do výběru
33 nejinspirativnějších
staveb z posledních dvou let zařadily i Krkonošské centrum
environmentálního vzdělávání ve Vrchlabí, nazývané
Krtek, a nová budova Technické univerzity v Liberci (foto).
První stavbu řídil tým Ing. Pavla Trojana z divize 9, druhou
postavil tým Ing. Radka Kubeše z divize 8 Metrostavu.
Oprava dálnice D1
V pondělí 4. května
podepsali zástupci
Metrostavu a Ředitelství
silnic a dálnic ČR
smlouvu na modernizaci
pětikilometrového
úseku dálnice D1 mezi
Hvězdonicemi a Ostředkem. Dodavatelské sdružení,
v němž je lídrem naše divize 4, zahájí práce na opravě
nejvytíženější české komunikace ještě tento měsíc.
BeMo postaví další německý tunel
Kolegové z firmy BeMo Tunnelling získali zakázku
na výstavbu nového německého železničního tunelu
Zierenberger. Více než 870 m dlouhý nový jednokolejný
tunelový tubus s objemem výlomu 114 000 m³ vyrazí
rovnoběžně s již provozovaným tunelem. Práce na celkem
936 m dlouhé podzemní stavbě začnou letos v květnu
a skončit by měly v únoru 2018.
Novinky z Metrostavu
Nezapomínejte sledovat pravidelně aktualizovaný
facebookový profil Metrostavu a jeho internet i intranet!
Metrostav_09_2014.indd 1
Druhá rekonstrukce pro chemiky
v Litvínově skončila str. 3
Čtveřice vodohospodářských staveb
divize 6 str. 3
Valná hromada 2015
Také letos se valná hromada akcionářů společnosti
Metrostav sešla 7. května a opět v Centru vzdělávání
v přízemí libeňského Palmovka Parku II.
Na valnou hromadu v roce 2015 dorazili akcionáři
nebo jejich zákonní zmocněnci, kteří zastupovali více než
91,62 procenta jmenovité hodnoty z celkového množství
akcií společnosti. V průběhu jednání mimo jiné:
schválili řádnou účetní i řádnou konsolidovanou závěrku za účetní rok končící 31. prosincem 2014
rozhodli o užití vyprodukovaného zisku za rok 2014
schválili rozhodnutí o změně stanov
určili, aby audit společností Metrostav a Metrostav
S.A. Oddzial w Polsce za rok 2015 provedla společnost
PricewaterhouseCoopers Audit, s.r.o., respektive firma
EKSPERT Zakładem Usług Księgowo-Finansowych Sp.
z o.o. Grupa FINANS-SERVIS
vzhledem k novele zákona o auditorech a v souladu
se schválenou změnou stanov odvolali člena výboru pro
audit Ing. Miroslava Pánka
zvolili do funkce člena představenstva Ing. Daniela Knoteka, do funkce člena dozorčí rady Ing. Jindřicha Hesse
a Ing. Františka Potiska a do funkce člena výboru pro audit
Ing. Lukáše Kvapila
schválili dodatky ke smlouvám o výkonu funkce opětovně zvoleným členům orgánů společnosti a smlouvu
o výkonu funkce člena výboru pro audit.
Personální změny v Metrostavech
Výběr architekta
Metrostav získal zkušenosti
s Blower-door testem str. 2
Za konvertibilním razicím štítem Viktorie se uvnitř Homolky prodlužuje hotový tunel. Více informací o modernizaci
trati Rokycany–Plzeň, kterou za Metrostav řídí Ing. Tomáš Kohout z divize 5, najdete ve fotoreportáži na str. 4.
V roce 2014 Metrostav dosáhl nižších výkonů oproti
roku 2013, vývoj je ale v souladu s očekáváním a odpovídá plánovaným parametrům. Celkový výsledek hospodaření před zdaněním ve srovnání s předchozím rokem
narostl o 17,7 %. Pro rok 2015 jsou plánované výkony
a výsledek hospodaření stanoveny na reálně dosažitelnou
hodnotu. Prioritou firmy je dodržet provozní efektivnost.
Společnost Metrostav vyplatí podíl na zisku – 21,50 Kč
na jednu akcii – bezhotovostním převodem na bankovní
účet akcionáře uvedený v seznamu akcionářů, který nahrazuje evidence zaknihovaných cenných papírů vedená
Centrálním depozitářem cenných papírů.
Úspěšná prorážka únikové štoly tunelu Poľana
Pošesté bezpečně
Raziči z divize 5 pod vedením mistra Zdeňka Vycudilíka
a s předákem Jiřím Čelišem prorazili 9. května únikovou štolu tunelu Poľana do prostoru jejího východního
portálu (foto). Čelba kaloty asi 900 m dlouhé pravé
trouby tunelu Poľana postoupila ke stejnému dni přes
550 m do nitra hory. Obě podzemní díla buduje Metrostav ve sdružení s Doprastavem jako součást slovenské dálnice D3 v úseku Svrčinovec–Skalité.
Více než 870 m dlouhou štolu Poľana začali v závěru
roku 2006 razit zaměstnanci Doprastavu ve sdružení
s Metrostavem a Subterrou. Vzhledem k tomu, že v masivu nečekaně narazili na komplikované geologické podmínky s vysokými přítoky vody, museli práce přerušit už
po vyrubání pouhých 302 m z celkové délky díla a staveniště na severu Slovenska osiřelo.
Znovu ožilo až loni z jara, kdy se od západního portálu pomocí NRTM do hory „zakousli“ raziči z Metrostavu
a Doprastavu pod vedením Ing. Jiřího Břichňáče z divize 5. Z každé firmy přitom na stavbě pracuje padesátka
zaměstnanců. Raziči se střídají ve dvou směnách v sed-
Vedoucí útvaru bezpečnosti práce Metrostavu Ing. Jan
Klejch (foto vpravo) převzal pro firmu již šesté osvědčení Státního úřadu inspekce práce Bezpečný podnik.
Slavnostní předání plakety proběhlo 12. května
v Obecním domě v Opavě za účasti JUDr. Jiřího Vaňáska,
ředitele odboru BOZP Ministerstva práce a sociálních
věcí, a Mgr. Ing. Rudolfa Hahna, generálního inspektora
Státního úřadu inspekce práce (SÚIP).
Cílem programu Bezpečný podnik je zvýšit u právnických i podnikajících fyzických osob v České republice
úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a docílit
současně vyšší úrovně kultury práce i pracovní pohody
a vytvořit podmínky pro zavedení a uplatňování integrovaného systému řízení.
Již šesté osvědčení Bezpečný podnik dokazuje, že
Metrostav a jeho zaměstnanci nejen dlouhodobě dbají na
bezpečnost práce, ale že neustále vylepšovaný systém
řízení rizik nastavený ve společnosti je vysoce funkční.
Všem, kdo se na tomto úspěchu podíleli, děkujeme.
midenních turnusech. Ve štole vždy byli na čelbě čtyři
raziči, v tunelu jich na kalotě a opěří pracuje osm.
Tunel Poľana, který by měl být proražen letos do
31. července, bude prozatím postaven jen v polovičním
profilu a obousměrný provoz v něm povede pravou tunelovou troubou (PTT) s plochou výrubu zhruba 105 m². Štola
s profilem asi 17 m², jejíž osa je směrově i výškově souběžná s osou budoucího levého tubusu (LTT), poslouží prvně
jako úniková – se třemi propojkami do PTT. Její ražba ale
bude zároveň průzkumným dílem pro vybudování LTT.
„Při ražbách štoly v masivu karpatského flyše jsme
se kvůli uložení vrstev potýkali s jednostrannými tlaky na
primární ostění. Čelba při těchto situacích sice byla kompaktní ze zdravých jílovců, které jsme museli rozpojovat
trhacími pracemi, ale v těsném sousedství díla se střídaly
jejich nesoudržné vrstvy, které následně vyvozovaly vysoké tlaky a způsobovaly jednostranné příčné deformace
primárního ostění v řádu až 100 mm. V těchto oblastech
jsme proto museli ražbu zastavit a deformace urychleně
řešit dodatečnými opatřeními – kotvením, jehlováním ze
samozavrtávacích svorníků IBO a uzavíráním protiklenby,“ vzpomíná Ing. Břichňáč.
Pracovníci Metrostavu a Doprastavu vybudují stavební část tunelu a štoly včetně definitivních ostění, portálových částí a podkladních vrstev pod cementobetonovou
vozovku. Celý více než 12 km dlouhý úsek D3 Svrčinovec–Skalité by měl být uveden do provozu v říjnu 2016.
„Stavba po počátečních problémech postupuje bez větších komplikací i přesto, že dva hlavní členové z velkého
sdružení dodavatelů – Váhostav a Doprastav – prošli nebo
právě procházejí restrukturalizací,“ uzavírá Ing. Břichňáč.
Jan Klejch, foto archiv SÚIP
–red–, foto Zdeněk Vycudilík
21.05.15 11:15