strana 4
13. podzemní stavby
Pro tuzemskou tunelářskou komunitu se stalo příjemnou tradicí, že se jednou za tři roky v Praze uskuteční
mezinárodní konference Podzemní stavby. Během ní
se specialisté z oboru mohou nejen odborně a profesně
vzdělávat, ale i osobně seznamovat.
Letošní pražská konference je zajímavá i tím, že přívlastek mezinárodní rozšířila natolik, že je poprvé v historii spolupořádána i jako 3. ročník Východoevropské
tunelářské konference, která se jinak koná každé dva roky.
Přestože se tuneláři setkají až 23.–25. května 2016,
tak už dnes pracuje vědecká rada konference a více než
20členný přípravný výbor. Ten je složený jednak z akademiků, mezi něž patří třeba prof. Ing. Jiří Barták, DrSc.,
ale i z odborníků z praxe, kde naši společnost zastupuje
Ing. Boris Šebesta z divize 5. Celou událost i její organizaci
zaštiťuje Česká tunelářská asociace, jejímž předsedou je
výrobně-technický ředitel Metrostavu Ing. Ivan Hrdina.
Úspěch každého podobného setkání je sice měřen
především jeho obsahem, přispívá však k němu i množství a kvalita jeho účastníků. Proto bych vás chtěl jménem přípravného výboru pozvat k účasti na Podzemních
stavbách Praha 2016 a současně i vyzvat ke zpracování
zajímavých příspěvků ze světa podzemního stavitelství
do konferenčního sborníku. Čas sestavit úvodní abstrakt
příspěvků (300–500 slov) právě nastal. Termín jejich odevzdání totiž končí už letos 30. září. Podrobnější informace
najdete na www.ita-aites.cz nebo na www.pspraha.cz.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Nejlepší pracovníci
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
V květnu ocenili ředitelé jednotlivých divizí Metrostavu také nejlepší studenty-asistenty manažera, mistry
a dělníky za rok 2014. Všem vyznamenaným děkujeme
za dobře odvedenou práci, blahopřejeme a přejeme
hodně úspěchů do budoucnosti!
STUDENT-ASISTENT MANA ŽER A METROSTAVU
Ing. Jana Kolářová, D1
Bc. Jaroslav Bělina, D2
Ing. Kateřina Szusciková, D3 Mgr. Zbyněk Pochmon,
D5 Ing. Radek Zachař, D9
MISTR METROSTAVU
Ing. Vojtěch Česák, D1 Miloš Fillinger, D1 Ing. Stanislaw Rybczynski, D1 Ing. Peter Kysel‘, D2 Miloš
Beer, D3 Přemysl Jelínek, D3 Antonín Kocourek, D3
Jiří Zima, D3 Jozef Macko, D4 Marek Mihňák, D4
Norbert Moravčík, D4 Petr Dvořák, D5 Igor Fedynyak, D5 Miloslav Hrubý, D5 Petr Linek, D5 Ing. Jiří
Šach, D5 Ladislav Švarc, D5 Zdeněk Urbánek, D5
Rudolf Býček, D6 Miloš Kačírek, D6 Martin Padevět, D6 Tomáš Rákosník, D6 Milan Rochowanski, D6
Tomáš Veverka, D6 Jiří Krejsa, D8 Jaroslav Fiala,
D9 Miroslav Urban, D11
1
DĚLNÍK METROSTAVU
Ing. Boris Šebesta
Start českých PPP
Ve spolupráci s ministerstvy dopravy a financí uspořádala Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) v polovině dubna v Praze mezinárodní konferenci s názvem
Start českých PPP v dopravní infrastruktuře. Za Metrostav, který je dlouholetým členem ARI, se jí zúčastnili
Ing. Jan Merunka a Ing. Martin Hájek z divize 4.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok představil na konferenci
záměr a podporu využití modelu PPP pro zrychlení provádění projektů dopravní infrastruktury. Pilotními PPP
projekty by se mělo stát dokončení rychlostních silnic R4
z Prahy do Příbrami a do Strakonic a R7 vedoucí z Prahy
do Chomutova. Předkvalifikaci pro soukromé koncesionáře chce ministerstvo zahájit letos do konce roku a napřesrok hodlá spustit standardní výběrové řízení.
Vedoucí útvaru marketingu a obchodu divize 4 Metrostavu Ing. Merunka po konferenci vyzdvihl: „Zaujaly mě
příspěvky a následná diskuze se zástupci zahraničních firem HOCHTIEF PPP Solutions a VINCI Concessions, které
mají s přípravou a realizací PPP bohaté zkušenosti. Protože právě probíhá prekvalifikace na slovenské PPP projekty
– na výstavbu dálnice D4 a rychlostní silnice R7, jehož se
Metrostav účastní jako člen konsorcia SBB, – upoutala
mě i prezentace investičního ředitele Národné diaľničné
spoločnosti Pavola Kováčika. Přinesla zajímavý pohled
na první úspěšný PPP projekt na území Slovenska, tedy
v podmínkách a legislativním prostředí příbuzném ČR.
Z informací a diskuzí, které zazněly v rámci konference,
nelze s jistotou říct, zda je česká legislativa plně kompatibilní s požadavky projektů na bázi PPP.“
ARI působí jako think tank v oblasti veřejné infrastruktury sjednocující názory významných dodavatelů projektové a inženýrské přípravy, stavební realizace, správy
a údržby, financování či poradenství. Zároveň prezentuje
koncepčně ucelený názor na změny, které by měla Česká
republika podstoupit, aby její infrastruktura byla hybnou
silou ekonomické prosperity země. Další informace o ARI
naleznete na www.asociaceppp.cz.
Cena pro kalendář
V patnáctém ročníku soutěže Kalendář roku ocenila
odborná porota mezi více než 70 přihlášenými díly za
rok 2015 i kalendář Metrostavu. Vzhledem k tomu, že
získal třetí místo v kategorii Fotografie, patří hlavní
gratulace firemnímu fotografovi Josefu Husákovi.
Grafickou podobu vtiskl nástěnnému kalendáři Metrostavu pro rok 2015 jako obvykle Tomáš Machek ze studia
Side2, který na listy jednotlivých měsíců vybral snímky
našich nejvýznamnějších nedávných staveb v překvapivých podrobnostech. Dokonalý celek totiž tvoří hlavně
perfektní detaily, což ocenila i porota.
Výsledky soutěže, při níž hlavní cenu Grand Prix získal
kalendář 2015 Miloš Budník, byly slavnostně vyhlášeny
12. května v rámci veletrhu REKLAMA POLYGRAF.
2
3
4
5
6
7
8
9
Modernizace železnice v úseku Rokycany–Plzeň pokračuje po celé trase
Na mostě přes Úslavu blízko železniční stanice Plzeň hlavní nádraží začal tým divize 5 pod vedením Milana Špičky
pracovat v předstihu už loni v září, aby včas provedl potřebné přeložky sítí. Dnes už má hotovou jednu novou opěru
(foto č. 1) a u druhé se chystá na betonáže (foto č. 2 a 3). Během výluk – na první koleji začne letos 16. června a na
druhé skončí v červenci 2016 – stavbaři snesou po etapách, pro každý jízdní směr zvlášť zvlášť, původní ocelovou
konstrukci mostu, ubourají část kleneb a celé přemostění při zachování historického rázu vybudují znovu. Totéž
v podobných termínech proběhlo a ve stejných výlukách čeká i most u ulice Mohylová v Doubravce, kde betonáři
pracují na křídle opěry (foto č. 4). Novou spodní stavbu mostu pod vodorovnou spřaženou ocelovo-betonovou
konstrukcí kameníci na závěr obloží žulovými kvádry, aby vzhled díla zůstal zachován jako u železobetonové repliky
původně kamenného mostu v Ejpovicích. Vlaky po něm sice jezdí po obou kolejích už od poloviny loňského prosince,
do žulového pláště se ale začal oblékat teprve nedávno (foto č. 5). Pokračují také práce v tunelu Ejpovice (foto č. 6
a 7), který se už protáhl do délky přes 500 m. Ve spolupráci s odborníky z divizí i centrály Metrostavu a za pomoci
specialistů z vysokých škol či praxe pracuje tým divize 5 (foto č. 8) řízený Ing. Štefanem Ivorem usilovně na tom,
aby razicí stroj se jménem Viktorie na štítu vítězil nad nečekaně nepříznivou geologií a postupoval nejvyšší možnou
rychlostí. Brzo by tak mohl překonat i svůj nedávný rekord 28 metrů hotového tunelu (foto č. 9) za den.
Pavel Čechman, D1, řidič silničních motorových vozidel
Antonín Diviš, D1, strojník pracovních strojů Miroslav
Havel, D1, zedník David Landa, D1, tunelář Miroslav
Svoboda, D1, stavební zámečník Petr Bóra, D2, izolatér
Imrich Csollár, D3, provozní zámečník Josef Kantor,
D3, provozní elektrikář
Jan Poslušný, D3, strojní zámečník Jan Sádlo, D3, montér OK Tomáš Žemberi,
D3, zedník Ján Biľo, D4, stavební montážník Martin
Čurný, D4, betonář Peter Hriž, D4, tesař Mgr. František Janetka, D4, řidič silničních motor. vozidel Jindřich
Kratochvíl, D4, strojník pracovních strojů Josef Loreth,
D4, řidič silničních motor. vozidel
Peter Oravec, D4,
tesař
Petr Slavík, D4, řidič silničních motor. vozidel
Lukáš Vojtas, D4, strojník pracovních strojů Zdeněk
Zachař, D4, řidič silničních motor. vozidel Zsolt Dikan,
D5, tesař Petr Hanuš, D5, elektromontér Tomáš Hora,
D5, tunelář Petr Horváth, D5, tunelář Josef Hromják,
D5, střelmistr
Miroslav Kaňka, D5, stavební dělník
Lukáš Katriňák, D5, provozní zámečník Karel Kunta,
D5, tunelář Jiří Pecka, D5, skladník Petr Schön, D5,
strojník pracovních strojů Jiří Šulaj, D5, strojník pracovních strojů Ladislav Václavík, D5, tesař Jaroslav
Vlček, D5, provozní zámečník Miloš Walter, D5, provozní
zámečník Jiří Hejpetr, D6, zedník Alfréd Hrdý, D6,
tesař Václav Jalovecký, D6, zedník Jan Kopecký, D6,
tesař Jiří Musil, D6, tesař Karel Novák, D6, zedník
Lukáš Petrlík, D6, tesař Jan Šercl, D9, zedník Jiří
Trousil, D9, zedník Jiří Boucník, D11, provozní zámečník
Milan Koukal, D11, elektromontér Martin Srnec, D11,
provozní zámečník
S podporou divize 5
Druhý květnový víkend se v Litoměřicích a jejich okolí
uskutečnil 21. ročník triatlonu Železný TOMík, letos už
poněkolikáté opět s podporou Metrostavu.
Dvoučlenné hlídky se v sedmi kategoriích nejprve
vydaly na Labe (foto), kde v kanoích podle věku urazily
od 500 metrů do 5 km. Po přesednutí na kolo čekala na
88 dvojic náročná trasa Českým středohořím, která měřila od pěti do 23 km. V závěru museli všichni uběhnout
úsek mezi 1200 metry až 7 km. Nejstaršímu účastníkovi
závodu přitom bylo 63 let, zatímco nejmladší měl na posledním narozeninovém dortu teprve sedm svíček.
Vítězná dvojice mužů absolvovala závod v čase
2:18:59, nejlepší dorostenci byli na stejné trati o zhruba
deset minut rychlejší. Nejkratší triatlon trval 7–11letým
TOMíčkům jen něco málo přes 23 minut.
–red–, foto archiv divize 5
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 9/2015 vyšlo 25. 5. 2015 (10/2015 vyjde 9. 6. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_09_2014.indd 4
21.05.15 11:15