Letní sportovní hry opět
přinesly hodnotné výkony
3. července 2017 / 11–12 / XXIX
více ve fotoreportáži na str. 6
Ptáme se: Ing. Ivana Piršče,
vedoucího projektu divize 5 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Osm ostrých serpentin
Pomáháme rozšiřovat metro
v tureckém Istanbulu str. 2
Trpělivost nepřinesla Slovákům růže,
ale odklon dopravy str. 5
Stavba u středoevropského
železničního uzlu je hotová str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Změny ve společnosti Metrostav
Od poloviny června se novým výrobním náměstkem
divize 8 stal Ing. Marek Magerov. Ing. Dušan Turanovič
z divize 5 byl jmenován ředitelem Metrostavu pro
infrastrukturu ve Slovenské republice. Ing. Josef Král
z divize 4 nahradil Ing. Michala Türka ve funkci vedoucího
projektu na stavbě dálnice D3 v úseku Bošilec–Ševětín.
BeMo a Subterra
Do provozu v plném profilu
byl 2. června uveden tunel
Kaiser Wilhelm. Jeho novou
troubu (NKWT) před třemi
lety vybudovali kolegové
z BeMo Tunnelling a Subterra
nedávno dokončila
rekonstrukci původní (AKWT). Uložení sošky sv. Barbory
(foto) zahájilo ve stejný den ražby tunelu Spitzenberg, na
kterých se opět podílejí obě dceřiné firmy Metrostavu.
Druhý úspěch Metrostavu v Turecku
Smlouvu na stavbu podzemní lanovky Aşiyan – Rumeli
Hisarüstü v Istanbulu podepsal 7. června s investorem
zástupce firmy Metrostav Ankara Inşaat. Přes 800 metrů
dlouhý tunel se sklonem 13 % firma dokončí za 720 dní.
V žebříčku nejvýznamnějších firem
CZECH TOP 100
podle tržeb za rok 2016 obsadila
Skupina Metrostav 18. místo.
Setkání lídrů českého stavebnictví
Generální ředitel Ing. Pavel Pilát, obchodní ředitel
Ing. Milan Veselský a další manažeři Metrostavu se
na Pražském hradě zúčastnili 12. června největšího
tuzemského setkání vrcholných představitelů státu
s řediteli stavebních, projektových a developerských
společností. Metrostav byl výhradním stavebním
partnerem akce a jejím účastníkům představil svou činnost
ve speciálním čísle firemních novin.
Mimořádný zájem vzbudil na Facebooku Metrostavu
záběr silnice I/44 na Červenohorské sedlo (titulní foto).
Z jihu se jako had vine po příkrém svahu a na asi 8 km
délky překonává 400m převýšení. Společný projektový
tým kolegů z Metrostavu a techniků z firmy KARETA,
jenž vedl Ing. Zdeněk Děd z divize 4, právě dokončil její
rozšíření. Už od 9. června se po ní jezdí bezpečněji.
Šest cen pro Metrostav
Ve 14. ročníku prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku 2016 převzali 15. června zástupci společnosti šest ocenění
za pět staveb Metrostavu. Tři díla obdržela hlavní titul.
Titul ČDS 2016 získaly most Oparno, rekonstrukce
mostu na trati Chomutov–Cheb a Centrální dispečerské
pracoviště v Praze, za něž si ceny postupně převzali ředitel divize 5 Ing. Roman Fuksa, obchodní náměstek divize 4
Ing. Bohumil Rohn a ředitel divize 3 Ing. Martin Plch.
Bezbariérové zpřístupnění stanice metra Můstek, dílo
divize 1, ocenilo hlavní město Praha a časopis Silnice Železnice. Obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský
převzal Cenu časopisu Stavitel za tunel Radejčín (foto).
–red–, foto Eva Kořínková
Stavba sice začala 6. října před třemi lety, vlastní
práce na ní ale trvaly jen 17 měsíců. Musely totiž probíhat mimo zimní sezonu, aby se vždy od 15. listopadu
do následujícího 15. dubna mohla užívat i udržovat jediná
přístupová cesta do vyhlášeného lyžařského střediska.
„Nejobtížnější byla logistika díla, protože na staveniště byl přístup jen ze začátku modernizované silnice v Koutech nad Desnou nebo na konci od hotelu Červenohorské
sedlo. Trasu jsme měli rozdělenou na úseky, protože jinak
by nešlo v relativně krátkém období, kdy jsme v jednotlivých letech mohli pracovat, dokončit ji celou tak, aby bylo
možné po dobu zimní přestávky obnovit silniční provoz.
Veškeré operace jsme proto museli předem velmi dobře
plánovat, aby se nám nestalo to, že třeba kvůli technologické pauze na jednom dílčím úseku nebudeme moci
pokračovat v činnostech na dalších,“ vzpomíná Ing. Děd.
Nezvyklé objemy stavebních prací
Zmodernizovanou silnici, rozšířenou v zatáčkách a ve
třech zhruba kilometrových stoupacích pruzích, chrání
Metrostav_11_12_2017.indd 1
v zářezech třináct gabionových stěn o celkové délce
téměř dva kilometry a objemu 11 465 m³. Dalších 785
m³ gabionů vymodelovalo výústní čela 60 nových či zrekonstruovaných propustků. V nepřístupném terénu, procházejícím CHKO Jeseníky, musely stroje bez narušení
okolní přírody vyhloubit 211 100 m³ výkopů a navršit
59 400 m³ násypů plus 19 900 m³ dalších, vyztužených.
Vzkaz do budoucnosti
Slavnostního otevření se zúčastnil i ministr dopravy
Před zprovozněním celého modernizovaného úseku pro
veřejnost se v Červenohorském sedle setkali představitelé státní správy v čele s ministrem dopravy Ing. Danem
Ťokem se zástupci investora a dodavatelů, aby slavnostně
přestřihli symbolickou pásku. Za Metrostav se nůžek chopil ředitel divize 4 Ing. Radim Čáp (malé foto druhý zleva).
„Stavbu nám značně zkomplikoval neukázněný polský
řidič, který dva týdny před předáním díla vjel na staveniště a vyteklou naftou z nádrže poškodil právě dokončenou
obrusnou vrstvu silnice v délce asi 1,5 km a ploše kolem
15 000 m². Abychom škodu napravili a položili novou
vrstvu, museli jsme téměř zastavit všechny další činnosti.
Definitivní vodorovné značení jsme prováděli prakticky
pár okamžiků před zprovozněním,“ říká vedoucí projektu.
Stavbaři nakonec hektický konec díla zvládli. A tak se
mohou radovat jak milovníci zimních i letních hor, kteří
snáz dojedou do srdce Hrubého Jeseníku, tak motorkáři,
kteří mohou bezpečněji projíždět své oblíbené serpentiny.
Za přítomnosti vedoucích zastupitelů Brestu a ředitele
divize 3 Ing. Martina Plcha (foto vpravo) byla 8. června
slavnostně zahájena třetí běloruská stavba Metrostavu
– rekonstrukce městské čistírny odpadních vod.
„Zakázku rozdělenou na čtyři etapy provádíme systémem Design & Build. Náš subdodavatel – firma Brestkomunprojekt – začal pracovat na projektové dokumentaci
už vloni v listopadu. Jeho řízení a kontrola jsou ale složité,
protože běloruské standardy zpracování projektové dokumentace neodpovídají požadavkům, co máme doma.
Většina místních projektantů se také málo profesně rozvíjí
a obvykle se omezuje jen na používání typových řešení,
která už z větší části neodpovídají potřebám současnosti,“
říká vedoucí projektu Ing. Pavel Hruška z divize 3.
Dnes je první etapa projektové dokumentace hotová,
schválená a stavba získala stavební povolení. Rekonstrukce a rozšíření původních objektů a dostavba jejich nových
částí promění zastaralé vodohospodářské zařízení v plně
automatizovanou městskou čistírnu odpadních vod, která
vyhoví všem soudobým požadavkům na ochranu životního prostředí. Zakázka financovaná úvěrem od Severní
investiční banky tak přispěje nejen místním obyvatelům,
ale i celé oblasti Baltského moře. Také o těchto úmyslech
informoval dopis pro budoucí generace, který aktéři slavnostního zahájení vložili do otvoru v základním kameni.
–red–, foto Helirecord, Robert Gruzovský
–red–, foto archiv stavby
Červenohorské sedlo jako jediné snižuje skoro 30 km
dlouhý hlavní hřeben jesenického masivu mezi
sedly Skřítek a Ramzová, a je proto velmi důležitým
migračním koridorem ptáků. V letech 2010–2016 zde
během podzimního tahu amatérští ornitologové v noci
odchytili celkem 79 619 ptáků 122 druhů, nejčastěji
červenku obecnou. Vzhledem k tomu, že se většina
opeřenců odchytovým sítím vyhne, odborníci odhadli,
že v průběhu jednoho podzimu přes Červenohorské
sedlo přeletí k jihu nejméně jeden milion červenek!
29.06.17 15:41