Letní sportovní hry opět

přinesly hodnotné výkony

3. července 2017 / 11–12 / XXIX

více ve fotoreportáži na str. 6

Ptáme se: Ing. Ivana Piršče,

vedoucího projektu divize 5 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Osm ostrých serpentin

Pomáháme rozšiřovat metro

v tureckém Istanbulu str. 2

Trpělivost nepřinesla Slovákům růže,

ale odklon dopravy str. 5

Stavba u středoevropského

železničního uzlu je hotová str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Změny ve společnosti Metrostav

Od poloviny června se novým výrobním náměstkem

divize 8 stal Ing. Marek Magerov. Ing. Dušan Turanovič

z divize 5 byl jmenován ředitelem Metrostavu pro

infrastrukturu ve Slovenské republice. Ing. Josef Král

z divize 4 nahradil Ing. Michala Türka ve funkci vedoucího

projektu na stavbě dálnice D3 v úseku Bošilec–Ševětín.

BeMo a Subterra

Do provozu v plném profilu

byl 2. června uveden tunel

Kaiser Wilhelm. Jeho novou

troubu (NKWT) před třemi

lety vybudovali kolegové

z BeMo Tunnelling a Subterra

nedávno dokončila

rekonstrukci původní (AKWT). Uložení sošky sv. Barbory

(foto) zahájilo ve stejný den ražby tunelu Spitzenberg, na

kterých se opět podílejí obě dceřiné firmy Metrostavu.

Druhý úspěch Metrostavu v Turecku

Smlouvu na stavbu podzemní lanovky Aşiyan – Rumeli

Hisarüstü v Istanbulu podepsal 7. června s investorem

zástupce firmy Metrostav Ankara Inşaat. Přes 800 metrů

dlouhý tunel se sklonem 13 % firma dokončí za 720 dní.

V žebříčku nejvýznamnějších firem

CZECH TOP 100

podle tržeb za rok 2016 obsadila

Skupina Metrostav 18. místo.

Setkání lídrů českého stavebnictví

Generální ředitel Ing. Pavel Pilát, obchodní ředitel

Ing. Milan Veselský a další manažeři Metrostavu se

na Pražském hradě zúčastnili 12. června největšího

tuzemského setkání vrcholných představitelů státu

s řediteli stavebních, projektových a developerských

společností. Metrostav byl výhradním stavebním

partnerem akce a jejím účastníkům představil svou činnost

ve speciálním čísle firemních novin.

Mimořádný zájem vzbudil na Facebooku Metrostavu

záběr silnice I/44 na Červenohorské sedlo (titulní foto).

Z jihu se jako had vine po příkrém svahu a na asi 8 km

délky překonává 400m převýšení. Společný projektový

tým kolegů z Metrostavu a techniků z firmy KARETA,

jenž vedl Ing. Zdeněk Děd z divize 4, právě dokončil její

rozšíření. Už od 9. června se po ní jezdí bezpečněji.

Šest cen pro Metrostav

Ve 14. ročníku prestižní celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie a inovace roku 2016 převzali 15. června zástupci společnosti šest ocenění

za pět staveb Metrostavu. Tři díla obdržela hlavní titul.

Titul ČDS 2016 získaly most Oparno, rekonstrukce

mostu na trati Chomutov–Cheb a Centrální dispečerské

pracoviště v Praze, za něž si ceny postupně převzali ředitel divize 5 Ing. Roman Fuksa, obchodní náměstek divize 4

Ing. Bohumil Rohn a ředitel divize 3 Ing. Martin Plch.

Bezbariérové zpřístupnění stanice metra Můstek, dílo

divize 1, ocenilo hlavní město Praha a časopis Silnice Železnice. Obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský

převzal Cenu časopisu Stavitel za tunel Radejčín (foto).

–red–, foto Eva Kořínková

Stavba sice začala 6. října před třemi lety, vlastní

práce na ní ale trvaly jen 17 měsíců. Musely totiž probíhat mimo zimní sezonu, aby se vždy od 15. listopadu

do následujícího 15. dubna mohla užívat i udržovat jediná

přístupová cesta do vyhlášeného lyžařského střediska.

„Nejobtížnější byla logistika díla, protože na staveniště byl přístup jen ze začátku modernizované silnice v Koutech nad Desnou nebo na konci od hotelu Červenohorské

sedlo. Trasu jsme měli rozdělenou na úseky, protože jinak

by nešlo v relativně krátkém období, kdy jsme v jednotlivých letech mohli pracovat, dokončit ji celou tak, aby bylo

možné po dobu zimní přestávky obnovit silniční provoz.

Veškeré operace jsme proto museli předem velmi dobře

plánovat, aby se nám nestalo to, že třeba kvůli technologické pauze na jednom dílčím úseku nebudeme moci

pokračovat v činnostech na dalších,“ vzpomíná Ing. Děd.

Nezvyklé objemy stavebních prací

Zmodernizovanou silnici, rozšířenou v zatáčkách a ve

třech zhruba kilometrových stoupacích pruzích, chrání

Metrostav_11_12_2017.indd 1

v zářezech třináct gabionových stěn o celkové délce

téměř dva kilometry a objemu 11 465 m³. Dalších 785

m³ gabionů vymodelovalo výústní čela 60 nových či zrekonstruovaných propustků. V nepřístupném terénu, procházejícím CHKO Jeseníky, musely stroje bez narušení

okolní přírody vyhloubit 211 100 m³ výkopů a navršit

59 400 m³ násypů plus 19 900 m³ dalších, vyztužených.

Vzkaz do budoucnosti

Slavnostního otevření se zúčastnil i ministr dopravy

Před zprovozněním celého modernizovaného úseku pro

veřejnost se v Červenohorském sedle setkali představitelé státní správy v čele s ministrem dopravy Ing. Danem

Ťokem se zástupci investora a dodavatelů, aby slavnostně

přestřihli symbolickou pásku. Za Metrostav se nůžek chopil ředitel divize 4 Ing. Radim Čáp (malé foto druhý zleva).

„Stavbu nám značně zkomplikoval neukázněný polský

řidič, který dva týdny před předáním díla vjel na staveniště a vyteklou naftou z nádrže poškodil právě dokončenou

obrusnou vrstvu silnice v délce asi 1,5 km a ploše kolem

15 000 m². Abychom škodu napravili a položili novou

vrstvu, museli jsme téměř zastavit všechny další činnosti.

Definitivní vodorovné značení jsme prováděli prakticky

pár okamžiků před zprovozněním,“ říká vedoucí projektu.

Stavbaři nakonec hektický konec díla zvládli. A tak se

mohou radovat jak milovníci zimních i letních hor, kteří

snáz dojedou do srdce Hrubého Jeseníku, tak motorkáři,

kteří mohou bezpečněji projíždět své oblíbené serpentiny.

Za přítomnosti vedoucích zastupitelů Brestu a ředitele

divize 3 Ing. Martina Plcha (foto vpravo) byla 8. června

slavnostně zahájena třetí běloruská stavba Metrostavu

– rekonstrukce městské čistírny odpadních vod.

„Zakázku rozdělenou na čtyři etapy provádíme systémem Design & Build. Náš subdodavatel – firma Brestkomunprojekt – začal pracovat na projektové dokumentaci

už vloni v listopadu. Jeho řízení a kontrola jsou ale složité,

protože běloruské standardy zpracování projektové dokumentace neodpovídají požadavkům, co máme doma.

Většina místních projektantů se také málo profesně rozvíjí

a obvykle se omezuje jen na používání typových řešení,

která už z větší části neodpovídají potřebám současnosti,“

říká vedoucí projektu Ing. Pavel Hruška z divize 3.

Dnes je první etapa projektové dokumentace hotová,

schválená a stavba získala stavební povolení. Rekonstrukce a rozšíření původních objektů a dostavba jejich nových

částí promění zastaralé vodohospodářské zařízení v plně

automatizovanou městskou čistírnu odpadních vod, která

vyhoví všem soudobým požadavkům na ochranu životního prostředí. Zakázka financovaná úvěrem od Severní

investiční banky tak přispěje nejen místním obyvatelům,

ale i celé oblasti Baltského moře. Také o těchto úmyslech

informoval dopis pro budoucí generace, který aktéři slavnostního zahájení vložili do otvoru v základním kameni.

–red–, foto Helirecord, Robert Gruzovský

–red–, foto archiv stavby

Červenohorské sedlo jako jediné snižuje skoro 30 km

dlouhý hlavní hřeben jesenického masivu mezi

sedly Skřítek a Ramzová, a je proto velmi důležitým

migračním koridorem ptáků. V letech 2010–2016 zde

během podzimního tahu amatérští ornitologové v noci

odchytili celkem 79 619 ptáků 122 druhů, nejčastěji

červenku obecnou. Vzhledem k tomu, že se většina

opeřenců odchytovým sítím vyhne, odborníci odhadli,

že v průběhu jednoho podzimu přes Červenohorské

sedlo přeletí k jihu nejméně jeden milion červenek!

29.06.17 15:41