strana 5

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Nové logistické a skladové centrum s administrativní

budovou vyrostlo během osmi měsíců v České Třebové. Postaral se o to Metrostav, konkrétně oblastní ředitelství divize 9 pro Pardubický kraj a Královéhradecký

kraj a tým vedoucího projektu Ing. Davida Stříteského.

„Samotný areál se skládá z deseti stavebních objektů,

těmi hlavními jsou ale skladová hala s administrativní

částí,“ říká stavbyvedoucí Ing. David Hlaváč. Třípodlažní

administrativní vestavek je vybudován v hale o rozměrech

95,7 x 54,8 metru. Je sestavená z prefabrikátových prvků, založená na pilotách, opláštěná sendvičovými panely

a střešní plášť má trapézovou konstrukci. Pro investora,

společnost CFS Česká Třebová, která se zabývá přepravou a uskladněním zboží z námořních kontejnerů po celé

Evropě, v ní vznikl skladovací prostor o rozloze 4700 m².

Česká Třebová je největší středoevropský železniční

uzel pro nákladní dopravu a tamní kontejnerový terminál,

který patří k největším u nás, umožňuje na ploše 13,8 hektaru manipulaci až s 6000 kontejnery. Nové logistické

centrum společnosti CFS Česká Třebová se nachází v jeho těsné blízkosti. Odborníci očekávají, že provoz areálu

podpoří rozvoj kombinované dopravy v regionu.

1

Bývalý armádní hotel se otevře pro turisty

Tým divize 6 ukončil v květnu na Vysočině práce

na přestavbě dřívějšího objektu vojenského zařízení,

které bude jeho nynější majitel využívat jako penzion

(foto č. 1). Pro téhož investora – společnost SaZ –

od června provádí rekonstrukci bývalé ubytovny, v níž

budou byty, a v jednání jsou podle tamního oblastního

ředitele divize 6 Ing. Luboše Daleckého další dvě zakázky. Jedna v Sázavě a druhá ve slovenské Skalici.

Přestavba areálu vojenského hotelu Sázava, který

naposledy sloužil jako výcvikové a stravovací středisko

Armády České republiky, měla původně skončit letos už

v únoru. Stavbaři se zde nakonec zdrželi o tři měsíce déle.

Stav objektu, který se už téměř dvacet let nevyužíval, si

totiž vyžádal rozšíření předmětu díla a prodloužení termínu dodatkem smlouvy. „Technický stav objektu je velmi

špatný, z hlediska užívání lze říci, že je havarijní,“ uvádí

technická zpráva ze srpna 2015.

Rekonstruovaný penzion leží v malebné krajině zhruba osm kilometrů od Žďáru nad Sázavou za obcí Hamry.

2

Původní objekt s názvem Hotel Sázava byl postaven v roce 1970 pro potřeby výcviku branců a vojáků. Po rozšíření

kuchyňské části se v něm v dobách největší slávy připravovalo až 600 obědů denně. Tuto éru ukončilo rozhodnutí

o centralizaci vojenského výcviku i vzdělávání a následném přesunu všech aktivit podobného typu do střediska

ve Vyškově. Armáda ČR proto po roce 2004 přestala

Sázavu udržovat a areál nabídla k prodeji. Nynější majitel

přestavuje jeho hlavní objekt na penzion se třiceti pokoji

a restaurací, jež by měla mít kapacitu až 200 jídel denně.

Z hotelu Sázava zbyla jen část nosných konstrukcí

Projekt rekonstrukce byl zpracován s cílem změnit původní dispozice a přizpůsobit areál potřebám rekreace.

Stavbaři proto museli nejprve zbourat nevyhovující příčky, odstranit původní rozvody i poškozené části budovy.

Došlo na výměnu všech inženýrských sítí, osazení nových

oken a dveří, dělala se i nová podlaha. Bylo provedeno

zateplení budovy i střechy, budovala se nová dešťová

i splašková kanalizace včetně lapače tuků z provozu kuchyně (foto č. 2). Z původního objektu se tak v podstatě

zachovaly pouze nepoškozené části nosných konstrukcí.

Stavbaři divize 6 měli v průběhu rekonstrukce penzionu na Vysočině více zakázek, což znamenalo koordinaci

s dalšími projekty. Během loňského léta pracovali i na sanaci mostních pilířů přehradní nádrže Vír na řece Svratce

a opravě výpustního objektu vodního díla Neškaredice

poblíž Kutné Hory. Všechny uvedené stavby i rekonstrukci

penzionu řídil do listopadu Ing. Michal Kratina, rozpracované zakázky pak dokončil oblastní ředitel Ing. Dalecký.

Blanka Růžičková, foto Luboš Pavlíček

Trpělivost nepřinesla růže, ale odklon dopravy

„Na stavbu slovenského tunelu Poľana budu vzpomínat

jako na první zakázku, u níž jsem byl od prvního pokáceného stromu až do přestřižení pásky při zprovoznění

dálnice D3 v úseku Svrčinovec–Skalité. Dosud se mi to

totiž ještě nikdy nepoštěstilo. Izolovanost stavby navíc

stmelila náš projektový tým a ověřila, že se v případě

potřeby umíme na všech pozicích zastoupit,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Jiří Břichňáč z divize 5.

Spoluprací Metrostavu a Doprastavu na stavbě dálnice D3 vznikly: 875metrová úniková štola s profilem 17 m2,

898 metrů dlouhý tunel Poľana (foto) s plochou výrubu

zhruba 105 m2 a jejich tři propojky – vše s pomocí Nové

rakouské tunelovací metody.

„Stavba byla složitá zejména po geologické stránce.

Procházeli jsme flyšovým pásmem Vnějších Západních

Karpat, které se vyznačuje častým střídáním jílovcových

a pískovcových vrstev v různém stadiu zvětrání a tektonického porušení. Oproti předpokladu jsme kvůli zastižení

horší geologie a nasazení těžších vystrojovacích tříd

strávili ražbou asi o tři měsíce déle, než jsme plánovali.

Setkali jsme se přitom i s velkým rozptylem deformací

primárního ostění. V tunelové rouře, kde jsme horizontálně členěný výrub zajišťovali deštníky ze samozávrtných

svorníků, dosahovaly deformace až 150 mm. V únikové

štole se pohybovaly sice ‚jen‘ do 120 mm, vzhledem k velikosti profilu to ale bylo ještě více alarmující. Časovou ztrátu z ražeb se nám podařilo dohnat až díky současnému

nasazení tří bednicích vozů při betonování sekundárního

ostění,“ říká Ing. Břichňáč.

Stavbu dálničních tunelů ztěžuje i okolí

Práce komplikovala doprava veškerého materiálu k portálu tunelu, protože příjezdové cesty měly podélný sklon

až 20 % a zejména v zimně byly jen velmi obtížně sjízdné.

Veškerý materiál proto stavbaři museli překládat z kamionů na menší auta, aby ho vůbec k portálu dopravili. „Překvapila nás trpělivost místních lidí s výstavbou v těsné

blízkosti jejich domovů. Úzkými cestami mezi domy jsme

totiž museli provézt přes 150 tisíc m3 rubaniny a 40 tisíc m3 stavebního materiálu,“ vzpomíná vedoucí projektu.

Slavnostního uvedení do provozu 12,28 km dlouhého úseku dálnice D3 v polovičním profilu se motoristé

dočkali 10. června, kdy kromě tunelu Svrčinovec poprvé

mohli projet i tunelem Poľana. Akce, kde Slovensko jako

nejvyšší představitel zastupoval ministr dopravy a výstavby Árpád Érsek, se za Metrostav zúčastnil obchodní

náměstek divize 5 Ing. Jan Kvaš, MBA.

–red–, foto Jiří Břichňáč

Metrostav_11_12_2017.indd 5

Stavba u středoevropského železničního uzlu

něj bylo nejnáročnější právě řešení zakládání stavby

v plastickém jílovitém podloží. Veškeré zemní práce navíc

výrazně zbrzdila a dokonce zastavila letošní tuhá zima,

stavbaři mohli pokračovat jen v montáži prefabrikované

konstrukce a opláštění budovy. Toto zdržení se pak projevilo v napjatém harmonogramu prací, protože bylo potřeba stihnout v řádném termínu kolaudaci na konci května.

Stalo se a od počátku června je areál v plném provozu.

Nemalým dílem ke zdárnému dokončení stavby přispěly také další divize a firmy ze skupiny Metrostav.

Divize 3 třeba zajišťovala část zámečnických konstrukcí

a nosnou trapézovou konstrukci střešního pláště, velmi

čilá byla i spolupráce s kolegy ze společnosti SQZ.

Dnes je sice dílo Metrostavu hotovo, investor má ale

s areálem další plány – hodlá v něm postavit ještě jednu

skladovou halu. Pokud divize 9 ve výběrovém řízení uspěje, nebude pro ni díky dosavadním zkušenostem výstavba

dalšího objektu velkým překvapením.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Nejnáročnější bylo založení objektu

Hned na začátku prací čekala na stavbaře sanace složitého podloží. Probíhala dvěma způsoby. „Tam, kde to

charakteristika a složení základové půdy dovolily, jsme

podloží stabilizovali směsí dorosolu. V místech, kde bylo

podloží ke stabilizaci nevhodné, jsme je museli vyměnit

a vytvořit štěrkový polštář na geomřížích s následnou

vrstvou dorosolové desky,“ popisuje Ing. Hlaváč. Podle

km bude měřit prohlídková trasa při Dni otevřených dveří na dálnici D11

nedaleko Hradce Králové. Dílo, které buduje tým Ing. Richarda Rakouše

z divize 4, by mělo být přístupné 29. července. Sledujte náš Facebook!

Pod Ovčínem vzniklo 158 stavebních pozemků

V obci Vysoký Újezd, která se nachází asi deset kilometrů východně od Berouna, už víc než rok panuje čilý

stavební ruch. Tým Milana Marka z divize 8 na jejím

východním okraji vybudoval kompletní technickou infrastrukturu pro zasíťování 158 stavební pozemků (foto). Teď už jsou připraveny k výstavbě rodinných domů,

kterou si budou zajišťovat jednotliví majitelé pozemků

individuálně. I když má tedy Metrostav hotovo, stavební práce v lokalitě Pod Ovčínem nekončí.

Ostatně sama myšlenka dát pozemky na východním

okraji obce k dispozici pro bydlení je ve Vysokém Újezdě

stará už víc než deset let. Pravomocné stavební povolení

na zasíťování pozemků bylo totiž vydáno již v roce 2006.

„Museli jsme se proto vypořádat nejen se změnami projektové dokumentace, ale i se změnami vyjádření správců

sítí na základě změn platné legislativy,“ připomíná vedoucí

projektu. Výstavba kanalizace, vodovodu, plynovodu,

vedení VN a NN včetně trafostanic a pokládka optických

kabelů pak už probíhaly naprosto bez problémů.

Stavba byla zahájena loni v únoru a do letošního června na ploše 212 tisíc m2 vzniklo 158 nových stavebních

pozemků pro rodinné domy o výměře od 890 do 1120 m2.

O velikosti celé zakázky vypovídají i další čísla

V rámci stavby bylo přemístěno okolo 9500 m3 zeminy,

vybudováno celkem 2250 m dešťové kanalizace, 3900 m

splaškové kanalizace, 3950 m vodovodu, 3650 m plynovodu, 25 600 m2 ploch komunikací včetně chodníků

a 24 000 m² sadových uprav. Další údaje prozradí, že

ve Vysokém Újezdě dnes žije kolem 760 obyvatel. Díky

úsilí místních zastupitelů a divize 8 Metrostavu se jejich

počet už brzy může téměř zdvojnásobit.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Divize 4 rychle postupuje s modernizací úseku 06 na dálnici D1

Tým divize 4 vedený Ing. Zdeňkem Ludvíkem uvedl o třetím červnovém víkendu do provozu část zmodernizované dálnice D1

v úseku zhruba mezi 53. až 56. kilometrem. Práce včetně pokládky cementobetonového krytu (foto) tam kolegové vlastními

silami dokončili za pouhé tři měsíce od ukončení zimní přestávky. Na ostatních zatím rozpracovaných úsecích stavby mezi

Psářemi a Souticemi probíhá pokládka vozovkových vrstev, zajišťování stability skalního zářezu a dokončovací práce,

které se týkají i mostních konstrukcí. Divize 4 provádí modernizaci k plné spokojenosti investora i ministra dopravy

a dokonce v předstihu. Celý úsek 06 by měl být kompletně zmodernizován a uveden do provozu do konce letošního roku.

Modernizaci celého tahu dálnice D1 mezi Prahou a Kývalkou slibuje Ředitelství silnic a dálnic uzavřít v roce 2020.

29.06.17 15:42