strana 5
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Nové logistické a skladové centrum s administrativní
budovou vyrostlo během osmi měsíců v České Třebové. Postaral se o to Metrostav, konkrétně oblastní ředitelství divize 9 pro Pardubický kraj a Královéhradecký
kraj a tým vedoucího projektu Ing. Davida Stříteského.
„Samotný areál se skládá z deseti stavebních objektů,
těmi hlavními jsou ale skladová hala s administrativní
částí,“ říká stavbyvedoucí Ing. David Hlaváč. Třípodlažní
administrativní vestavek je vybudován v hale o rozměrech
95,7 x 54,8 metru. Je sestavená z prefabrikátových prvků, založená na pilotách, opláštěná sendvičovými panely
a střešní plášť má trapézovou konstrukci. Pro investora,
společnost CFS Česká Třebová, která se zabývá přepravou a uskladněním zboží z námořních kontejnerů po celé
Evropě, v ní vznikl skladovací prostor o rozloze 4700 m².
Česká Třebová je největší středoevropský železniční
uzel pro nákladní dopravu a tamní kontejnerový terminál,
který patří k největším u nás, umožňuje na ploše 13,8 hektaru manipulaci až s 6000 kontejnery. Nové logistické
centrum společnosti CFS Česká Třebová se nachází v jeho těsné blízkosti. Odborníci očekávají, že provoz areálu
podpoří rozvoj kombinované dopravy v regionu.
1
Bývalý armádní hotel se otevře pro turisty
Tým divize 6 ukončil v květnu na Vysočině práce
na přestavbě dřívějšího objektu vojenského zařízení,
které bude jeho nynější majitel využívat jako penzion
(foto č. 1). Pro téhož investora – společnost SaZ –
od června provádí rekonstrukci bývalé ubytovny, v níž
budou byty, a v jednání jsou podle tamního oblastního
ředitele divize 6 Ing. Luboše Daleckého další dvě zakázky. Jedna v Sázavě a druhá ve slovenské Skalici.
Přestavba areálu vojenského hotelu Sázava, který
naposledy sloužil jako výcvikové a stravovací středisko
Armády České republiky, měla původně skončit letos už
v únoru. Stavbaři se zde nakonec zdrželi o tři měsíce déle.
Stav objektu, který se už téměř dvacet let nevyužíval, si
totiž vyžádal rozšíření předmětu díla a prodloužení termínu dodatkem smlouvy. „Technický stav objektu je velmi
špatný, z hlediska užívání lze říci, že je havarijní,“ uvádí
technická zpráva ze srpna 2015.
Rekonstruovaný penzion leží v malebné krajině zhruba osm kilometrů od Žďáru nad Sázavou za obcí Hamry.
2
Původní objekt s názvem Hotel Sázava byl postaven v roce 1970 pro potřeby výcviku branců a vojáků. Po rozšíření
kuchyňské části se v něm v dobách největší slávy připravovalo až 600 obědů denně. Tuto éru ukončilo rozhodnutí
o centralizaci vojenského výcviku i vzdělávání a následném přesunu všech aktivit podobného typu do střediska
ve Vyškově. Armáda ČR proto po roce 2004 přestala
Sázavu udržovat a areál nabídla k prodeji. Nynější majitel
přestavuje jeho hlavní objekt na penzion se třiceti pokoji
a restaurací, jež by měla mít kapacitu až 200 jídel denně.
Z hotelu Sázava zbyla jen část nosných konstrukcí
Projekt rekonstrukce byl zpracován s cílem změnit původní dispozice a přizpůsobit areál potřebám rekreace.
Stavbaři proto museli nejprve zbourat nevyhovující příčky, odstranit původní rozvody i poškozené části budovy.
Došlo na výměnu všech inženýrských sítí, osazení nových
oken a dveří, dělala se i nová podlaha. Bylo provedeno
zateplení budovy i střechy, budovala se nová dešťová
i splašková kanalizace včetně lapače tuků z provozu kuchyně (foto č. 2). Z původního objektu se tak v podstatě
zachovaly pouze nepoškozené části nosných konstrukcí.
Stavbaři divize 6 měli v průběhu rekonstrukce penzionu na Vysočině více zakázek, což znamenalo koordinaci
s dalšími projekty. Během loňského léta pracovali i na sanaci mostních pilířů přehradní nádrže Vír na řece Svratce
a opravě výpustního objektu vodního díla Neškaredice
poblíž Kutné Hory. Všechny uvedené stavby i rekonstrukci
penzionu řídil do listopadu Ing. Michal Kratina, rozpracované zakázky pak dokončil oblastní ředitel Ing. Dalecký.
Blanka Růžičková, foto Luboš Pavlíček
Trpělivost nepřinesla růže, ale odklon dopravy
„Na stavbu slovenského tunelu Poľana budu vzpomínat
jako na první zakázku, u níž jsem byl od prvního pokáceného stromu až do přestřižení pásky při zprovoznění
dálnice D3 v úseku Svrčinovec–Skalité. Dosud se mi to
totiž ještě nikdy nepoštěstilo. Izolovanost stavby navíc
stmelila náš projektový tým a ověřila, že se v případě
potřeby umíme na všech pozicích zastoupit,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Jiří Břichňáč z divize 5.
Spoluprací Metrostavu a Doprastavu na stavbě dálnice D3 vznikly: 875metrová úniková štola s profilem 17 m2,
898 metrů dlouhý tunel Poľana (foto) s plochou výrubu
zhruba 105 m2 a jejich tři propojky – vše s pomocí Nové
rakouské tunelovací metody.
„Stavba byla složitá zejména po geologické stránce.
Procházeli jsme flyšovým pásmem Vnějších Západních
Karpat, které se vyznačuje častým střídáním jílovcových
a pískovcových vrstev v různém stadiu zvětrání a tektonického porušení. Oproti předpokladu jsme kvůli zastižení
horší geologie a nasazení těžších vystrojovacích tříd
strávili ražbou asi o tři měsíce déle, než jsme plánovali.
Setkali jsme se přitom i s velkým rozptylem deformací
primárního ostění. V tunelové rouře, kde jsme horizontálně členěný výrub zajišťovali deštníky ze samozávrtných
svorníků, dosahovaly deformace až 150 mm. V únikové
štole se pohybovaly sice ‚jen‘ do 120 mm, vzhledem k velikosti profilu to ale bylo ještě více alarmující. Časovou ztrátu z ražeb se nám podařilo dohnat až díky současnému
nasazení tří bednicích vozů při betonování sekundárního
ostění,“ říká Ing. Břichňáč.
Stavbu dálničních tunelů ztěžuje i okolí
Práce komplikovala doprava veškerého materiálu k portálu tunelu, protože příjezdové cesty měly podélný sklon
až 20 % a zejména v zimně byly jen velmi obtížně sjízdné.
Veškerý materiál proto stavbaři museli překládat z kamionů na menší auta, aby ho vůbec k portálu dopravili. „Překvapila nás trpělivost místních lidí s výstavbou v těsné
blízkosti jejich domovů. Úzkými cestami mezi domy jsme
totiž museli provézt přes 150 tisíc m3 rubaniny a 40 tisíc m3 stavebního materiálu,“ vzpomíná vedoucí projektu.
Slavnostního uvedení do provozu 12,28 km dlouhého úseku dálnice D3 v polovičním profilu se motoristé
dočkali 10. června, kdy kromě tunelu Svrčinovec poprvé
mohli projet i tunelem Poľana. Akce, kde Slovensko jako
nejvyšší představitel zastupoval ministr dopravy a výstavby Árpád Érsek, se za Metrostav zúčastnil obchodní
náměstek divize 5 Ing. Jan Kvaš, MBA.
–red–, foto Jiří Břichňáč
Metrostav_11_12_2017.indd 5
Stavba u středoevropského železničního uzlu
něj bylo nejnáročnější právě řešení zakládání stavby
v plastickém jílovitém podloží. Veškeré zemní práce navíc
výrazně zbrzdila a dokonce zastavila letošní tuhá zima,
stavbaři mohli pokračovat jen v montáži prefabrikované
konstrukce a opláštění budovy. Toto zdržení se pak projevilo v napjatém harmonogramu prací, protože bylo potřeba stihnout v řádném termínu kolaudaci na konci května.
Stalo se a od počátku června je areál v plném provozu.
Nemalým dílem ke zdárnému dokončení stavby přispěly také další divize a firmy ze skupiny Metrostav.
Divize 3 třeba zajišťovala část zámečnických konstrukcí
a nosnou trapézovou konstrukci střešního pláště, velmi
čilá byla i spolupráce s kolegy ze společnosti SQZ.
Dnes je sice dílo Metrostavu hotovo, investor má ale
s areálem další plány – hodlá v něm postavit ještě jednu
skladovou halu. Pokud divize 9 ve výběrovém řízení uspěje, nebude pro ni díky dosavadním zkušenostem výstavba
dalšího objektu velkým překvapením.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Nejnáročnější bylo založení objektu
Hned na začátku prací čekala na stavbaře sanace složitého podloží. Probíhala dvěma způsoby. „Tam, kde to
charakteristika a složení základové půdy dovolily, jsme
podloží stabilizovali směsí dorosolu. V místech, kde bylo
podloží ke stabilizaci nevhodné, jsme je museli vyměnit
a vytvořit štěrkový polštář na geomřížích s následnou
vrstvou dorosolové desky,“ popisuje Ing. Hlaváč. Podle
km bude měřit prohlídková trasa při Dni otevřených dveří na dálnici D11
nedaleko Hradce Králové. Dílo, které buduje tým Ing. Richarda Rakouše
z divize 4, by mělo být přístupné 29. července. Sledujte náš Facebook!
Pod Ovčínem vzniklo 158 stavebních pozemků
V obci Vysoký Újezd, která se nachází asi deset kilometrů východně od Berouna, už víc než rok panuje čilý
stavební ruch. Tým Milana Marka z divize 8 na jejím
východním okraji vybudoval kompletní technickou infrastrukturu pro zasíťování 158 stavební pozemků (foto). Teď už jsou připraveny k výstavbě rodinných domů,
kterou si budou zajišťovat jednotliví majitelé pozemků
individuálně. I když má tedy Metrostav hotovo, stavební práce v lokalitě Pod Ovčínem nekončí.
Ostatně sama myšlenka dát pozemky na východním
okraji obce k dispozici pro bydlení je ve Vysokém Újezdě
stará už víc než deset let. Pravomocné stavební povolení
na zasíťování pozemků bylo totiž vydáno již v roce 2006.
„Museli jsme se proto vypořádat nejen se změnami projektové dokumentace, ale i se změnami vyjádření správců
sítí na základě změn platné legislativy,“ připomíná vedoucí
projektu. Výstavba kanalizace, vodovodu, plynovodu,
vedení VN a NN včetně trafostanic a pokládka optických
kabelů pak už probíhaly naprosto bez problémů.
Stavba byla zahájena loni v únoru a do letošního června na ploše 212 tisíc m2 vzniklo 158 nových stavebních
pozemků pro rodinné domy o výměře od 890 do 1120 m2.
O velikosti celé zakázky vypovídají i další čísla
V rámci stavby bylo přemístěno okolo 9500 m3 zeminy,
vybudováno celkem 2250 m dešťové kanalizace, 3900 m
splaškové kanalizace, 3950 m vodovodu, 3650 m plynovodu, 25 600 m2 ploch komunikací včetně chodníků
a 24 000 m² sadových uprav. Další údaje prozradí, že
ve Vysokém Újezdě dnes žije kolem 760 obyvatel. Díky
úsilí místních zastupitelů a divize 8 Metrostavu se jejich
počet už brzy může téměř zdvojnásobit.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Divize 4 rychle postupuje s modernizací úseku 06 na dálnici D1
Tým divize 4 vedený Ing. Zdeňkem Ludvíkem uvedl o třetím červnovém víkendu do provozu část zmodernizované dálnice D1
v úseku zhruba mezi 53. až 56. kilometrem. Práce včetně pokládky cementobetonového krytu (foto) tam kolegové vlastními
silami dokončili za pouhé tři měsíce od ukončení zimní přestávky. Na ostatních zatím rozpracovaných úsecích stavby mezi
Psářemi a Souticemi probíhá pokládka vozovkových vrstev, zajišťování stability skalního zářezu a dokončovací práce,
které se týkají i mostních konstrukcí. Divize 4 provádí modernizaci k plné spokojenosti investora i ministra dopravy
a dokonce v předstihu. Celý úsek 06 by měl být kompletně zmodernizován a uveden do provozu do konce letošního roku.
Modernizaci celého tahu dálnice D1 mezi Prahou a Kývalkou slibuje Ředitelství silnic a dálnic uzavřít v roce 2020.
29.06.17 15:42