Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 4
František Křižík – uznávaný „český Edison“
Frantek Křižík (foto č. 9) se narodil 8. července 1848
vPlánici vrodině ševce. Rodiče se mu snažili poskyt-
nout vzdělání, na pražskou polytechniku byl však přijat
pouze jako mimořádný student na základě nadání,
neboť rodina nemohla zaplatit poplatek za slože
maturitní zkoušky. Finance byly rovněž důvodem, proč
polytechniku nedokončil. Začal pracovat jako úředk
na železnici, kde postupně uplatňoval první vynálezy,
jež mu přinesly proslulost ifinanční prostředky.
Východiskem Křižíkova podnikání bylo zdokonalení
obloukové lampy, na které získal vroce 1880 patent oce-
ný na výstavě vPaříži. Prodej licence na její výrobu do
zahraničí mu umožnil rozvinout další činnost.
První firmu zalil vPlzni, pozji se přestěhoval do
pražsho předstí Karlín, kde zahájil výrobu elektro-
technických zařízení na osvětlování interiérů iměstských
ulic apozději ielektrických dopravch prostřed.
Vroce 1886 se podílel na osvětlení Národho divadla,
doval lustry do budovy Žofína. Vroce 1889 na Žižkově
postavil elektrárnu pro vejné osvětlení, o šest let později
jeho firma zajistila osvětlení Václavsho nástí (pokus-
ně od roku 1894), vroce 1895 i Karna.
Od jubilejní výstavy k tramvajovým tratím
íležitostí kúschu byla Zemská jubilejní výstava pořá-
daná vPraze roku 1891. Křižík zařídil její osvětlení včetně
provedení populární světelné fontány.
V rámci výstavy byla v Křižíkově režii vybudována
iprvní elektrická tramvajová linka vPraze – zLetenských
sadů ke vchodu do Královské obory (vlce 0,8 km), od
roku 1893 vedla až k Místodržitelskému letohrádku ve
Stromovce vdélce 1,4 km. Provozona byla devět let.
Křižík budoval od roku 1892 iprvní tramvajové pro-
pojení zVysočan kdnmu Masarykovu nádraží vdélce
7,759 km. Dalším jeho projektem byla okružní dráha pro
Královské Vinohrady, která vedla vdélce 3,135km zFlory
Korunní třídou přes dnešní náměstí Míru keStátní ope,
provoz byl zahájen vroce 1897. Projektoval idruhou tr
na Vinohrady ze Spálené ulice. Unikátní bylo najení
tramvajové linky na Karlově mostě (foto č. 8) v letech
1905–1908, řešené pomocí dvou řad kontaktů mezi ko-
lejnicemi, aby troleje nenarušily historické panorama.
V roce 1899 Křík uskutnil pokusné jízdy aku-
mulátorových vozů na železniční trati NusleModřany
chenice. Vrcholem úschu bylo vybudování prv
elektrizované trati vhabsburské monarchii mezi Táborem
aBechy. Stavba začala vroce 1902 aprovoz byl zahájen
21. června 1903. Trať ajeden ze dvou vozů slouží dodnes.
Křižíkovy experimenty s elektřinou předstihovaly
technickou úroveň doby afirmu zatěžovaly. Vroce 1917
došlo kjejí nucené přeměně na akciovou společnost, nad
kterou František Křík ztratil kontrolu. Stáhl se do sou-
kromí a zemřel 22. ledna 1941 ve věku 93 let. Pohřben je
na vyšehradském Slavínu. Jeho jno však stále žije –
nese jej jedna ze stanic pražsho metra.
Bohumil Belada, Vladimír List – vizionáři metra
V době, kdy v Praze vyjela první elektrická tramvaj,
jezdila vLondýně již téměř třicet let podzemní dráha.
První vlaky, ještě poháněné parou, tam vyjely 10. led-
na 1863. Vzhledem kpotřebě větrání tunelů se jednalo
vpodstatě opodpovrchovou dráhu. Teprve první trasa
elektrické trakce, zprovozněná roku1890, dovolila bu-
dovat tunely vhloubce odpodající dnešnímu metru.
Vroce 1898 (dva roky po zahájení provozu na prvním
úseku podzemní dráhy na kontinentu vBudapti) zaslal
obchodk Ladislav Rott městské radě patrně první návrh
na metro vPraze – vsouvislosti sasanací části města
a stavbou kanalizace. Navrhoval vybudovat tunely pro
podzemní dráhu na lince KarnPrahaPodolí, kterou by
ížila druhá linka Malá Strana – Královské Vinohrady.
Upražsho magistrátu ale neusl.
Propracovaný návrh na výstavbu sítě podzemní dráhy,
která by se skládala ze čtyř tratí, předlili vroce 1926
pod názvem „Podzemní rychlá dráha pro Prahu“ inženýři
Vladimír List aBohumil Belada.
Specialista na pozemní i podzemní stavby
Rodtěm Bohumila Belady (foto č. 10) byl Křivosudov
uHavčkova Brodu, kde se narodil 11. května 1874. Po
vystudování inženýrského stavitelství nastoupil kbuda-
pešťské firmě G. Gregersen asyno, později pracoval
ufirmy Korte zavající se vorenstvím. Od roku1910
l firmu vlastní B. Belada aspol., vodní apozemní stav-
by. Vroce 1920 založil sbratrem Karlem firmu (Ing.Be-
lada aspol.) specializovanou i na podzemní stavitelství,
zejména hloubení šachet, tunelů a výstavbu kanaliza.
Postavila řadu staveb v Praze, třeba trafostanici pro
Ústřední elektrárnu vHolešovich, palác Šramota vulici
Na Příkopě nebo nakladatelství J. R. Vilímka vOpatovické
ulici. Prosperovala až do roku 1948, kdy byla znárodněna.
Belada byl jako uzvaný odborník členem správní
rady Inženýrské komory ařady dalších institucí. Zeel
vroce 1964 ve věku devadesáti let.
Spojení praktika s teoretikem
Mezkem v Beladověčinnosti bylo setkání sbrněnským
profesorem Vladimírem Listem, s nímž vypracoval vizio-
řský návrh systému pražského metra (obr. č. 11). Před-
pokdal výstavbu podzemch tunelů pro vozy selektric-
kým pohonem, jejichž čtyři trasy se podobaly současným,
etně vybudoní Nuselsho mostu (mapa č. 12).
Vladimír List, vysokoškolský pedagog a vědecký pra-
covník, se zasloužil oelektrifikaci Československa. Kromě
spoluautorství návrhu pražského metra má rovněž záslu-
hu na zavedení československých technických norem.
List, který je považon za zakladatele česho elek-
trárenství, se narodil vPraze 1. června 1877. Vystudoval
strojírenství a pozji elektrotechniku na ČVUT, pokro-
val ve studch vbelgicm Lutychu. Po návratu se stal
hlavm inženýrem ve firmě Křižík, v níž se polel třeba
na návrhu vodní elektrárny vHoříně čina elektrifikaci trati
zTábora do Bechyně. Vroce 1907 přijal nabídku na místo
profesora Elektrotechnické fakulty České vysoké školy
technické vBr, kde rovž zalil Ústav konstruktiv
elektrotechniky. Dožil se řady poct, vyznamenání ařá
vzahraničí iunás. Zeel 27. května 1971.
Ing. Alois Kraus – stavitel vltavské kaskády
Byl stavitel přehrad, jehož jméno je spojeno svýstav-
bou vodch děl Slapy (schéma č. 13), Ork aNechra-
nice v Čecch aOravskou přehradou na Slovensku.
Od roku 1935 pracoval ve firmě Lanna a později ve
Vodch stavch, kde jako vynikající projektant aor-
ganizátor výrazně ovlivnil stavbu vltavské kaskády.
Firma Lanna vyslala Ing. Aloise Krause (2. července
1912 – 7. září 2003), absolventa pražské Fakulty inže-
rského stavitelství, na stavbu do tehdejší Persie, kde
v Teheránu dokončoval stavbu obilho kombinátu. Byl
aktivním sportovcem, vystoupil zde na 5670 m vysokou
horu Damávand, což byl tehdy československý výškový
rekord. V období světové války se Kraus vrátil domů.
Pracoval na řadě vodch staveb jako stavbyvedoucí,
například na opravě Helmovského jezu, postaveného fir-
mou Lanna vroce 1912, spolu svorovou propustí amalou
vodní elektrárnou na Štvanici.
Po válce byl povolán na Slovensko jako odborník na
rozestavěnou přehradu na soutoku Bílé a Černé Oravy.
Vroce 1948 zde nastoupil jako zástupce vedoucího adílo
po vyřešení řady organizačních itechnických problémů
dokončil v roce 1953. Ještě předtím byl jako uznáva
odborník na krizové situace jmenován ředitelem VD Slapy
(stavba přehrady byla zahájena v roce 1949). Opíral se
oodborky firmy Lanna, skupinu, která později, zejména
ve státním podniku Vodní stavby, pokrovala ve výstav-
bě většiny hydrotechnických staveb vČeskoslovensku.
Inspirace u firmy Baťa
Pro velké stavby bylo nezbytné organizační a sociál
zemí. Pracovní party, které prošly učebními závody,
pak většinou zůstávaly věrné Vodním stavbám (později
Metrostavu aostatním jednotkám organizační struktury)
ina dalších dílech. To odpovídalo výuko, bytové imzdo-
vé politice, která se vmnom inspirovala zkenostmi
firmy Baťa (vbudově stavebního závodu Baťa vSezimo
Ústí bylo od 1. ledna 1952 ředitelství Vodních staveb).
Stavba Vodního díla Slapy (foto č. 14) jako části vltav-
ské kaskády byla dokončena vletech 1955 až 1956. Jed-
nalo se ogravitační hráz svýškou 68 m, objemem betonu
hráze 380 000 m² aelektrárnou ošpičkom výkonu 3 x
48 MW. Následovalo VD Ork, zahájené vroce 1954, do
provozu uvedené 22. prosince 1961 (adefinitivně dokon-
čené vroce 1963). Jako nejmohutnější dílo vltavské kas-
kády dosahuje jeho 450 metrů dlouhá betonová tížní hráz
sobjemem 1 milion m³ betonu výšky 91 met, přehradní
drž má objem 790 m³, svýkonem elektrárny 369 MW.
Uznávaný expert a sportovec do konce života
Později byl Alois Kraus povon kvýstavbě vodního díla
Nechranice. Přehradu projektoval Hydroprojekt Praha
astavěly ji Vodní stavby o. p., divize 06, Chomutov vle-
tech 1961 až 1968. Vobdobí stavby tohoto díla, které je
rozlohou 1338 ha pátou největší přehradní nádrží vČR
adélkou 3280 m nejdelší sypanou hrází ve střední Evropě,
byl Ing. Kraus jmenován hlavm odborkem pro ier-
ské stavby uStátní komise pro rozvoj akoordinaci vědy
atechniky. Působil vní až do roku 1967, kdy byl ředitelem
investičho útvaru Výstavba hlavního města Prahy, který
l za úkol především stavbu podzemní dráhy.
V době normalizace byl po politických prověrkách
ztéto funkce uvolněn. Krátce pracoval vn. p. Uranové doly
jako úsekový stavbyvedoucí na stavbě VD Želivka, později
byl zařazen na stavbu stoky zBraka do Ústřední čistír-
ny odpadch vod v Troji, jež byla dokončena roku1980.
Do důchodu odešel Ing. Kraus v roce 1984, pokračoval
ak jako uznávaný expert např. při přípravě vodního díla
GabčíkovoNagymaros na Dunaji a až do vysoho věku
spolupracoval sČSAV a ČVUT v Praze. Celý život zůstal
rný sportu. Zemřel 7.září 2003 ve věku 91 let.
Petr Zázvorka
Zdroje: Podklady k textům i fotografický materiál
pochází zejna z veřejně dostupných zdro,
osobho archivu autora, archivu ČVUT a z publikace:
Petrzvorka, Osobnosti stavitelství, vydalo
Informační centrum ČKAIT, s. r. o.
a Národní památkový ústav, Praha, 2016
9
8
10
11
12
13
14
strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
Metrostav_11_12_2017.indd 4 29.06.17 15:42
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 5
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 6
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (982 ms)

Rendering Strana 5 (102531): (0/1) (979 ms)

Rendering Strana 4 (102520): (0/1) (1026 ms)

Rendering Strana 3 (102518): (0/1) (1025 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2936/vth118713-1.jpg (3x)

 i2936/vth118716-1.jpg (3x)

 i2936/bg102520.svg

 i2936/vth118728-1.jpg (3x)

 i2936/vth118700-1.jpg

 i2936/vth118704-1.jpg (2x)

 i2936/vth118741-1.jpg (2x)