Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 3
strana 3
Stavby silnic, mostů atunelů, splavní toků, úpravy
poeží akotvišť ibudování technických zízení nut-
ch pro jejich využití provázelo dějiny staní spolu
srozvojem nových technologií a využíváním dokona-
lejší mechanizace výroby. Životní osudy těch, kteří ze-
jména v19. a20. století tento vývoj unás ovlivnili, by
nely být zaponány, ikdyž rytířský titul, jehož do-
sažení mohlo být kdysi ocením pro ty nejúspěšnější,
bylo v pozdějších doch nahrazeno akademickým
titulem, státním vyznamem nebo logem firmy.
Není pochyb, že mnohé ztakových stavitelů lze právem
považovat zasoást oborové historie, která ovlivnila
takézaložení společnosti Metrostav.
„Pantáta“ Vojch Lanna
Výrobce lodí, průmyslk astavební podnikatel Lanna
výrazně ovlivnil stavebnictví vČechách vdruhé polovi-
ně 19. století. Jeho firma se specializovala naregulaci
vodních toků, výstavbu mostů aželeznic. Firma Lanna
existovala jako akciová společnost až do roku 1948
aje ji možné považovat zajeden zhistorických kenů
mnoha stavebch podniků včetně Metrostavu.
Vojtěch (Adalbert) Lanna (foto č. 2) se narodil 23.dub-
na 1805 vČeských Budějovicích vrodině výrobců lodí,
ktí se podíleli nadopravě soli zrakouské Solné komory
do Prahy. Po neúspěšném studiu na Polytechnickém
ústavu v Praze se vyučil v rodinné loděnici ve Čtyřech
Dvorech. Lodí podnikal obchodní cesty po Vltavě, při
jedné znich se vroce 1824 téř utopil.
Firmu převzal ve23 letech pootcově smrti. Rozšířil
stavbu lodí, které upravil (stavěl je větší a smenším pono-
rem, aby snáze proplouvaly vorovými propustmi). Lodní
dopravu rozšířil – kromě soli převážel po vodě až doHam-
burku takédřevo, pivo, parkety adalší produkty. Úpravami
toku řeky aunifikací provozu firma rostla. Vroce1833 zís-
kala zaní všech stavebních prací na řekách odČeských
Budějovic až kDolnímu Gruntu naLabi. Dopravu urychlila
istavba koněsežné dráhy zČeských Bujovic doLince,
dojež stavby iprovozu Lanna investoval.
Vzrůstací počet na svou dobu dobře placech
dělníků nalézal denně před pátou hodinou ranní své-
ho „pantátu“, který rozděloval práci a vyval příkazy.
Lanna nezapomínal ani nareklamní činnosti – například
pozval c. ak. úředníky při pření stavby naprojížďku
lodí s občerstvem, při návšvě císe Ferdinanda I.
vČeských Budějovich vroce 1835 organizoval oslavy,
spolu skapitánem Andrewsem (zakladatelem smíchovské
Rustonovy strojírny) dotoval stavbu prvho česho vl-
tavského parku Bohemia atd.
Vznik kapitálového impéria
Firma Lanna získala zakázku nastavbu řetězového mostu
vPraze (obr. č. 1) avltavských nábřních zdí. Šlo ostav-
bu teprve druhého pražského mostu vobdobí pěti set let.
Podle návrhu inženýra Beicha Schnircha (1791–1877)
vyrostl v prodloužení Ferdinandovy (dnešní Národní)
ídy. Vroce 1898 byl provoz na m ukončen a most
nahrazen dnešním mostem Legií.
Lanna přestěhoval firmu doPrahy, kde postavil iprvní
pražské železniční nádraží (dnes Masarykovo). Stavěl Kar-
línský viadukt, zakládal důlní, hutní aželezářský komplex
naKladně avybudoval Btěhradskou dráhu. Vroce 1841
navrhl c. ak. stavebnímu ředitelství užívání parních bag-
, vroce 1843 zalil slévárnu vAdolfově, začal na své
klady splavňovat Nežárku aLnici. Vroce 1847 získal
právo na splavnění Blanice od Vodňan k Putimi. Téh
roku zahájil stavbu řetězového mostu naVltavě uPodol-
ska (po113 letech provozu přeneseného jako technická
patka doúdolí Lnice).
Lanna vytvil impérium, které vyžadovalo stále větší
roky nařízení. Zejna Kladenské závody pohlcovaly
obrovské investice zatěžující aktivity firmy a Lanna byl
proto nucen část majetku prodat. Vytvením akciové
společnosti sice firmu zachránil, neustálý stres však způ-
sobil, že 15. ledna 1866 veku nedožitých 61 let umírá.
Vojtěch rytíř Lanna – slopatou verbu
Vojtěch ryř Lanna (29. ktna 1836 – 31. prosince 1909)
evzal po smrti otce vedení společnosti vetřiceti letech
jako absolvent obchodní školy. Získal řadu zkušenos
na studijních cestách po celé Evropě i za dvanáctileté
praxe nastavbách rodinné firmy.
Spolu svýznamnými odborníky – spolupodílníky fir-
my – Janem Schebkem (1830–1899) aMicem Gbem
(1829–1891) opět rozšířil stavební činnost firmy. Nově se
začala zabývat především železničním propojením Prahy
s evropskými městy. O problémech, které bylo nutné
ekonat, sdčí skutečnost, že brány vopevnění Prahy,
kterými prožly odsrpna 1845 vlaky zOlomouce, se
musely v noci zavírat, aby se vyhovělo městské vyhlášce.
Spolu sfirmou bratří Kleinů společnost Lanna zahájila
stavbu železnice na sever do Drážďan, získala koncesi
nastavbu komplexu drah Františka Josefa I. (Velenice –
České Budějovice – Plzeň – Cheb) atrať Ústecko-teplic
dráhy. V letech 1867–1868 vybudovala Českou severní
dráhu (úsek Bakov – Česká Lípa), v roce 1869 zajila
práce natrati Strakonice – Vimperk – bavorská hranice.
Od nákladní lodní dopravy k osobním parníkům
Podokončení základní sítě drah ubývá přeprava nákladů
lodní dopravou. Severně odPrahy se však rozvíjí osobní
doprava parníky – díky regulaci Vltavy, naníž se Lanna
významně polí. Jeho firma vypracovala návrh nasplav-
ní střední adolní Vltavy aLabe až kÚstí nad Labem.
Vroce1897 zajila stavbu zdymadel uLibčic avTro-
ji, vletech 1900 –1904 postavila zdymadlo pobžMejo-
vic avletech 1902–1904 také uVraňan spolu slaterálním
kanálem Vraňany–Hořín. Stavby zdymadel pokračovaly
ještě naLabi uDolních Bkovic, uŠtětí, uRoudnice, kde
byl vybudován nac most, uLitoměřic čivPraze uost-
rova Štvanice (foto č. 4).
Vroce 1909 Vojtěch Lanna umírá. Nebyl jen stavitel,
proslul i jako znalec umění, sběratel ameceš. Sbírky
shromažďoval vpaláci vHybernské ulici ivevile vBubenči
(dnes zízení AV ČR). Byl členem výboru pro dostavbu
Rudolfina, zakladatelem anejtším přispěvatelem Umě-
lecko-průmysloho muzea vPraze, podporoval umělce
(např. Josefa Mánesa aclava Brožíka), roku 1906 ho
portrétoval Max Švabinský (obr. č. 3). Přispíval naarcheo-
logické výzkumy vrii inaarktickou výpravu Julia von
Payera aCarla Weyprechta, která roku 1873 objevila Zemi
Františka Josefa. Společenským uznáním jeho aktivit bylo
vroce 1868 povýšení došlechtického stavu.
Ryř Lanna je poben spolu se svým spolupracovní-
kem apřítelem Janem Schebkem, jenž zůstal firmě věrný
doslova až zahrob, vrodinné hrobce naOlšanech, (hřbi-
tov 5, odd. 24), kterou zdobí (jak jinak) erb slopatou.
Rozpad kapitálového impéria
V roce 1920 přešla firma Lanna pod československou
banku Bohemia, obchodní jméno však zůstalo zachono.
Poroce 1948 vznikly zvíce než 3500 zrodněch sou-
kromých firem Československé stavební závody. Donich
byly začleněny izávody PA 509 aPA202, utvořené zdivi
firmy Lanna. Porozpadu tohoto podniku vznikl závod Vo-
dostavba azněj byl sloučením sdaími závody vytven
oborový podnik Vodní stavby (Vodní stavby Praha), ze
kterého se vprůběhu vývoje vydělily specializované fir-
my – Vodní stavby Temelín (Vodní stavby Bohemia) dnes
HOCHTIEF CZ, Zakládání staveb,v roce 1971 i Metrostav.
Inženýr Jan Perner,Alois Negrelli von Moldelbe
Stavbyvedoucím první české parostrojní dráhy, která
byla v19. století jednou znárodch priorit, byl český
vlastenec inženýr Jan Perner, který navrhl ivesvé do-
bě unikátní dopravní stavbu – Pražský viadukt, který po
jeho smrti dokončil Alois Negrelli (obr. č. 5).
Jan Perner (7. září 1815 – 10.září 1845), syn mlynáře
zBratčic, vystudoval Pražskou polytechniku, jejímž ředi-
telem tehdy byl průkopník stavby železnic, vynikající ma-
tematik afyzik profesor Frantek Josef Gerstner. Perner
skal zkušenosti sželeznní dopravou vAnglii aRusku,
sdalšími českými inženýry se účastnil i stavby první rus
veřejné železnice zPetrohradu doCarsho Sela.
Vkvětnu 1837 nastoupil Perner dosoukromé společ-
nosti Severní dráha císaře Ferdinanda naúsek zeclavi
doBrna. Jako vrchní inženýr tu byl podřízen význačnému
projektantovi dopravch staveb inspektoru státch drah
inženýru Aloisi Negrellimu, narozenému 23. ledna 1799
v Prir v Jižních Tyroch. Spolu trasovali i Pražsko-
-drážďanskou dráhu z Prahy na sever. Jejich projekt
pokračovat ve směru do Děčína s ekročením hranice
vDolním Žlebu dostal přednost před variantou požadova-
nou saskou vládou se směrem naLiberec aHrádek n/N.
Osudná železniční stavba
Vroce 1842 rozhodl císař Ferdinand I. na základě Per-
nerových doporučení vést trasu OlomoucPraha adále
doDrážďan přes Pardubice Polabím. Dodavatelem stavby
byla zkušená firma Bratři Kleinové (Gebrüder Klein), pod
vedem Franze Kleina (1794–1855) ajeho bratrů. Trasa
z Olomouce do Prahy byla rozpracována do tříletého
časoho harmonogramu. Bylo nutné řešit ražby řady
tunelů (naíklad třebechovicho o délce 508 metrů
nebo chocsho sdélkou 248 metrů), klenuté viadukty
ataké stavebně nejobtížnější část trati, kterou byl skalní
odřez vúzké labské soutěsce vokolí Týnce nad Labem.
Také oumístění prvho pražského nádraží (obr. č. 6), kte-
ré stala firma Lanna, ot rozhodl návrh Jana Pernera.
ZOlomouce doPrahy vyjel první zkušební vlak taže-
ný dvěma lokomotivami nazvanými Olmütz (Olomouc)
aPrag (Praha) dne 8. srpna 1845 podeváté hodině. Před
ním jako předvoj jela lokomotiva sčeským strojvedoum
Kašparem ananí jel také Jan Perner. Zřízení železné dráhy
vČecch anaMoravě bylo považováno zavelký vlaste-
necký čin, neboť území propojila sEvropou.
Začátkem září 1845 odjel Perner naMoravu aponě-
kolika dnech se vracel doPrahy. Povýjezdu zchoceňské-
ho tunelu se postavil nastutko vagonu aotočil se, aby
si prohlédl tunelový portál, byl však zasažen sloupem vrat
uvjezdu nanádraží. Druho dne, potěžm bojioživot,
vevěku 31 let zemřel. Jeho pohřeb se stal vlasteneckou
manifesta, zPrahy byl na něj vypraven zvláštní vlak.
V současnosti druhý nejstarší most přes Vltavu
Stavbu viaduktu zHolešovic doKarna řídil po Pernerově
smrti inspektor Negrelli. Dokončil ji vroce 1850, kdy byl
povýšen do šlechtického stavu jako rytíř von Moldelbe
(predikát poukazuje na jeho aktivity na Vltavě a Labi).
Viadukt (obr. č. 7) byl navržen a postaven tak dobře, že
stal v provozu i při povodni v roce 2002.
Negrelliho čekala v roce 1854 daí výzva, když ho
francouzský podnikatel akonzul vEgyptě Ferdinand deLe-
sseps nechal vypracovat návrh nastavbu Suezsho p-
plavu. Jeho dokoení se však Negrelli nedočkal, zeel
1. října 1858, zamco průplav byl dokončen až roku 1869.
Pokrování na straně 4
Od koněspřežky kmetru, od propusti kekaskádě
1
2
3
4
5
6
7
LETNÍ PŘÍLOHA
Metrostav_11_12_2017.indd 3 29.06.17 15:42
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 5
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 6
Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 11-12/2017, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (890 ms)

Rendering Strana 4 (102520): (0/1) (876 ms)

Rendering Strana 3 (102518): (0/1) (925 ms)

Rendering Strana 2 (102509): (0/1) (924 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2936/vth118704-1.jpg (3x)

 i2936/vth118713-1.jpg (3x)

 i2936/bg102518.svg

 i2936/vth118716-1.jpg (3x)

 i2936/vth118700-1.jpg

 i2936/vth118728-1.jpg

 i2936/vth118741-1.jpg (2x)