Letní sportovní hry
Metrostavu nejsou rekreace
3. července 2008 / 1213 / XX
více ve fotoreportáži na str. 6
Ptáme se: Ing. Richarda Barvínka,
technického experta Metrostavu str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Chytré propojení evropských vodních
cest letní příloha str. 3
Novostavby divize 9 v Karlových
Varech str. 5
Přátelské setkání ve zlíně
KRátce / aKtuálNĚ
Umístění mezi nejvýznamnějšími
Setkání stavebních odborníků
Na 80. žofínském fóru 24. června vystoupil i obchodní
ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát. Ve svém vystoupení
upozornil, že negativní pohled na stavebnictví, jenž se
ve společnosti objevuje, není oprávněný. Třeba rentabilita
našeho oboru patří k nejnižším. Také mediální obraz
staveb se při jejich realizaci často převrací. Z počátečních
obav je po dokončení díla často podiv, proč se stavba
o tolik zdržela. Největší zájem posluchačů vzbudila část
vystoupení, ve které se Ing. Pilát věnoval stavbě vodního
koridoru Dunaj – Odra – Labe, o níž se víc dočtete na str. 3.
Do doprovodného programu
Mezinárodního filmového
festivalu pro děti a mládež
ve Zlíně se i letos zařadila
soutěž Stavebnice, kterou
vymyslel a podporuje
Metrostav, tradiční partner
zlínské filmové přehlídky. Pět týmů ze základních škol v ní
tentokrát soutěžilo, kdo postaví nejzajímavější stavbu
z kostek stavebnice Lego. Všechna díla se povedla. Porota
v čele se známým režisérem Václavem Vorlíčkem za vítěze
nakonec vybrala žáky ze ZŠ Kroměříž, kteří originálně
ztvárnili představu o Novém televizním centru na moři.
Sedmý islandský den
Druhou sobotu v červnu prožil technický náměstek divize 5
Ing. Boris Šebesta na už 7. Islandském dnu, který také
letos za podpory Metrostavu uspořádal Klub islandských
fanatiků. Jeho přednáška o stavbě tunelů na Islandu
velmi zaujala a Ing. Šebesta po jejím skončení dostal
řadu dotazů. V odpovědích na ně třeba uvedl, že nejlepší
výkon našich razičů dosáhl 20 m za den a 330 m za měsíc,
že zemětřesení tunely neohrozilo a že svatby mezi našimi
pracovníky a místními obyvateli nejsou vyloučeny.
po k r a č o v ání n a s t r. 5
Známá architektka Eva Jiřičná často připomíná, že
kvalitu projektu pozná i podle toho, kolik přátel jí zbu
de po jeho skončení. Pokud méně než na začátku, byl
špatný. Z tohoto úhlu pohledu byla výstavba Univerzit
ního centra ve Zlíně velmi úspěšná. Nejen, že obohati
la město o novou architektonickou dominantu, ale dala
vzniknou řadě nových přátelských vztahů. Potvrdily se
i při slavnostním otevření nové budovy 17. června, kdy
oblá stavba plná světla, skla a čistě bílých povrchů
byla plná dobré nálady a významných hostů.
Příchozí překvapila zejména rozsáhlost a prosvětlenost atria (titulní foto), jehož akustiku vyzkoušela jako
první cimbálová muzika Hradišťan. Její tóny přivítaly i tým
Martina Churaně z divize 3. Jeho technici však po vstupu
do budovy překvapení nebyli. Znají ji totiž do posledního
detailu, protože její výstavbu řídili a koordinovali. Dodavatelské sdružení, které Metrostav vedl, stavbu dokončilo
za rok a půl. Všichni, kdo se na ní podíleli, se shodují, že
byla neobvyklá a velmi náročná. „Je to naše nejvýznamnější stavba v regionech. Celému realizačnímu týmu patří
velké uznání za dosažení vysoké kvality provedených pra-
se na podiu. „Měli to se mnou těžké, pořád jsem něco
předělávala. Kolikrát jsem s panem stavitelem Churaněm stála na lešení a říkala mu, že něco tak strašného
jsem ještě v životě neviděla. Musím se mu teď omluvit,
Metrostav to postavil dobře a i v jeho řadách mám nové
přátele,“ uzavřela své poděkování Eva Jiřičná (na foto č. 1
mezi Tomášem Baťou a prof. Hozou).
Významným řečníkem při otevření byl i rektor zlínské
Univerzity prof. Ing. Ignác Hoza, CSc., jehož předchůdce
stavbu inicioval. „Věřím, že za dva roky se tu setkáme
znovu při otevření druhé části nového areálu, budovy
Kongresového centra, které naši knihovnu uzavře do architektonického celku,“ zmínil prof. Hoza. Mezi hosty byli
i další zlínští rodáci a významní představitelé, jako ministr
pro místní rozvoj ČR Jiří Čunek, hejtman Zlínského kraje
Libor Lukáš a primátorka Zlína PhDr. Irena Ondrová.
Všichni přítomní si novou budovu prohlédli a ocenili
její do detailu propracovaný vzhled, který v jednoduchosti
tvarů a čistotě linií prokázal nejen tvůrčí schopnosti autorky, ale i organizační dovednost Metrostavu a řemeslnou
zručnost těch, kdo se na stavbě podíleli.
Infocentrum o Blance
Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (foto) ote
vřel 25. června na Letenské pláni informační centrum
o stavbě části Městského okruhu, známé jako tunely
Blanka. Provoz centra zajišťuje Metrostav, který pro
investora – hlavní město Prahu, stavbu provádí.
Centrum je otevřené každou středu od 14 do 18 hodin.
Na otázky tu budou odpovídat zástupci investora, projektanta i Metrostavu. Kromě panelů zobrazujících postup
prací, je velká část expozice zaměřena na zobrazení změn,
které Městský okruh přinese v oblasti Prahy 6, 7 a 8. Návštěvníci zde zhlédnou i vizualizace, které představí, jak
bude celý okruh vypadat za pět let, až bude v provozu.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Metrostav_12_13_08.indd 1
Poklep základního
kamene na stavbě d1
Střední Morava už řadu let netrpělivě čeká na připoje
ní k evropské dálniční síti. Stavba 0135 úseku dálnice
D1 z Kroměříže východ do Říkovic tento cíl přiblíží.
Ve čtvrtek 12. června to při slavnostním zahájení stav
by potvrdil i hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš.
Poklepem na základní kámen stavbu oficiálně zahájil
spolu s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic
ČR Ing. Alfredem Brunclíkem, Ing. Přemyslem Michálkem, poradcem ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury, se starostou Kroměříže Mgr. Milošem Malým
a zástupci čtyř společností, které tento dálniční úsek
ve sdružení realizují. Kladívka se tak chopil také zástupce
ředitele divize 4 Metrostavu Ing. Jiří Kolář (na foto vzadu
čtvrtý zprava). Naše společnost je totiž spolu s firmami
M – SILNICE a ALPINE stavební společnost CZ členem
dodavatelského sdružení, jehož lídrem je Skanska DS.
Sdružení CZECH TOP 100 zveřejnilo výsledky letošního
žebříčku „100 nejvýznamnějších firem ČR“, který
sestavuje podle tržeb za uplynulé období. Metrostav se
v něm umístil na 25. místě, ve stavebnictví byl druhý
za společností Skanska CZ, na třetí místo se posunula
společnost Stavby silnic a železnic.
Zlínská Stavebnice
Cena Pavla Kouteckého za nejlepší
dokument str. 6
1
cí, za řešení jednotlivých technických detailů i za přístup
k výstavbě v průběhu celé její realizace,“ ocenil úsilí svých
lidí ředitel divize 3 Jiří Procházka (foto č. 2 vpravo)
Mezi přítomnými oficiálními hosty vzbuzoval největší
pozornost Tomáš Baťa, který přesně za tři měsíce oslaví
neuvěřitelné devadesáté čtvrté narozeniny. I proto ho
rozesmál, ale také dojal doplněk junior, jenž za svým
jménem našel v zasedacím pořádku. Od roku 1932, kdy
tragicky zemřel jeho stejnojmenný otec, se s ním totiž
setkává dost zřídka. „Je to čest a radost být s Vámi při
otevření této nové překrásné budovy,“ poděkoval tento
stále vitální předseda správní rady Univerzity Tomáše Bati
ve Zlíně za pozvání do svého rodného města.
Prof. Ing. arch. Eva Jiřičná je sice o generaci mladší
než Tomáš Baťa, i ona však má na Zlín mnoho vzpomínek.
Od těch dětských, protože i ona se tu narodila a její otec
zde pracoval jako architekt pro Tomáše Baťu, až po ty
poslední ze stavby Univerzitního centra. „Žádná budova
nevznikne bez spolupráce mnoha lidí a proto jim chci
dnes poděkovat za to, že to se mnou vydrželi,“ usmívala
2
Nová budova oválného tvaru má pět nadzemních
a dvě podzemní podlaží. Zasklené atrium ji nad přízemím rozděluje do dvou zaoblených segmentů, spojených
ve špicích prosklenými komunikačními věžemi. Objekt
má obestavěný prostor 48 000 m³ a jeho čistá užitková
plocha dosahuje téměř 10 000 m².
V jižní části je za velkou protipožární stěnou ze skleněných tvarovek Univerzitní knihovna. Bude poskytovat
služby na bázi nejmodernějších informačních a komunikačních technologií pro 558 studijních pracovišť. Všechna
umožňují připojení na internet a 216 z nich je vybaveno
počítači. Knihovna je navržena pro 13 000 registrovaných
uživatelů a bude v ní umístěno na 210 000 svazků.
V severní části jsou z otevřených galerií přístupné
prostory sídla rektorátu. Součástí budovy je i restaurace
a přednáškový sál pro 160 osob a podzemní garáže se
150 parkovacími místy. Vše bezbariérově přístupné, vybavené nejmodernějšími technologiemi a s odpovídajícím
zázemím. Navíc s architektonickým výrazem a řemeslnou
propracovaností, které nezůstaly dlužné zlínské tradici.
Čistá voda pro život
Ve čtvrtek 12. června proběhlo poblíž pramene řeky
Radbuzy slavnostní zakončení jednoho z největších in
frastrukturních projektů v historii Plzeňského kraje.
Odkanalizování a čištění odpadních vod, známé jako
projekt Čistá Radbuza, významně podpořila Evropská
unie a realizovalo sdružení zhotovitelů v čele s týmem
Ing. Radka Böhma z divize 1 Metrostavu.
Slavnostní ukončení stavby proběhlo v centru Bělé
nad Radbuzou, kde její starosta Ing. Libor Picka přivítal
mezi dalšími hosty i zástupce Ministerstva životního prostředí Mgr. Michala Šmída, jenž všem účastníkům především poděkoval za jejich bezproblémovou spolupráci.
Devět starostů dotčených měst a obcí poté symbolicky pokřtilo pamětní desku na městském úřadě čistou
vodou z pramene řeky Radbuzy, přestřihlo pásku symbolizující dokončení projektu a usedlo do raftu (foto), který
je provezl po daleko čistší řece, než jaká tu tekla dřív. Není
divu, ve městech Bělá nad Radbuzou, Dobřany, Holýšov,
Horšovský Týn, Poběžovice, Stod a v obcích Chotěšov,
Líně a Zbůch bylo totiž díky projektu za necelé dva roky
rekonstruováno osm čistíren odpadních vod a položeno
42 807 m nové gravitační kanalizace a 7457 m výtlačných
řadů, zrekonstruováno 13 360 m stávajících kanalizačních
řadů a vybudováno 25 čerpacích stanic s přenosem dat
na dispečink. Řeka Radbuza a obyvatelé z jejího okolí se
tak i díky práci naší divize 1 dočkali nejen čistší vody, ale
i lepšího životního prostředí.
M ar t in M e y er, f o t o K r i s t ý n a B ublo v á
7/1/08 4:41:45 PM