Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 2
River Park už prozrazuje svou budoucí podobu
Podle nejnovějších analýz Trend Top je multifun
bratislavský areál River Park druhou největší roze-
stavěnou pozemní stavbou na Slovensku. Od kladů,
které jako bílá vana leží pod úrov dna nedaleho
Dunaje, jej společně staví Metrostav SK a divize 9 čes-
kého Metrostavu. Po několika měsícíchročné práce
stavba dostává svou konnou podobu.
Celý komplex ipo elí úl. I když kaž jeho
blok je jinak rozestavěa vlastní termín ukončení
stavby, tví jeden sehracelek, který řídí vedoupro-
jektu Ing. Richard Műller, jeho zástupce Ing. Peter Trávní-
ček a vedoucí týpracujích na jednotlivých bloch.
Na stav bloku C už je hotová ce nos žele-
zobetonová monolitická konstrukce, provedena tšina
střch izolací i vyzdívek a probíhají práce na fasádě.
Komplettu byl dokončen i vzorový ípokojový byt.
Blok D je technicky ročřeobjekt, vykonzo-
lovaný nad Dunaj. Pro jeho stavbu bylo nutné vybudovat
speciální podpěrnou konstrukci, která umožnila vysunu
železobetonových konstrukcí nad řeku (foto).
V bloku E, budoucím pětihvězdičkovém Kempinski
hotelu s 220 pokoji, už probíhá montáž sádrokartono-
vých konstrukcí, v bytovém bloku F stavbi vyzdívají
mezibytové íčky a osazují hliníková okna v jeho jižní
osmipodlažní části orientované k dunajské promenádě.
V jeho sever části však ještě probíhá stavba nosné kon-
strukce, která vyroste až do 14. NP. Poslední blok G tvoří
venkovní objekty a právě realizované inženýrské sítě.
Situace na stavbě se mění ze dne na den a River Park
roste jako z vody. Po dokončení na podzim 2009 nad-
ne 100 tisíc celkové nadzemní plochy a 40 tisíc
ve třech podzemních podlažích. Jeho hlavdominanta
Říční dům se zíná zvedat nad řeku a z břeží
ji mohou obdivovat i budouobyvatelé jejích luxusních
velkoplošných a mezonetových bytů. River Park nabídne
i komfortní kancelářské a obchodní prostory, širokou
nábřežní promenádu s kavárnami, restauracemi, bankou
a dalšími službami pro obyvatele i hosty Bratislavy.
Výstavba River Parku edstavuje dosud největší
zazku Metrostavu SK. Spolu s divi9, jejíž jeden tým
zajišťuje výstavbu hotelu a druhý kompletní dodávku TZB,
na této stavbě skládá jakousi pomyslnou maturitu. Nikdo
už dnes nepochybuje o tom, že jí složí úspěšně.
Emília Paldiová, foto archív stavby
Koleje pro Nové spoje
Za tunely Nového spojení v Praze odpoMetrostav
do jejich konečného předáinvestorovi. Technici
divize 5 z týmu Ing. Jiřího Tihana proto dnes finišují
s koordinací subdodavatelů, aby už 1. září s dvouletým
edstihem mohly tunely projet první vlaky.
„Naše divize dobetonovala jižní tunel už skoro ed
rokem,“ vzpomíná stavbyvedoucí Leoš Černý. Dnes
na Novém spoje z Metrostavu pracuje jen divize 9, která
dodělává tunelový vodovod, a my ještě budeme do každé-
ho bloku zavrtávat pevné geodetické body.
Zprovoznění Nového spojení se oproti vodním ed-
pokladům podařilo výrazzkrátit. Jeden rok se ušetřil
díky úsilí stavbařů, druhý proto, že dokončevenkovních
prací a terénních i sadových úprav proběhne až v době,
kdy už nové tratě budou v ověřovacím provozu.
Pokládku kolev tunelech pro s ladva subdo-
davatelé a každý jiným pracovním postupem,“ vysvětluje
Leoš Černý. „Vnašem tunelu se koleje pokládají na boso
na betonové dno, v severním, který razila Subterra, je
firma ukládá na předem navezené štěrkové lože.“
Pokdka kolejí dorazila k jižportálostěně rych-
lostí až 500 metrů za den (foto č. 1 a 2). Po nesvařené
trati vjel do jižní tunelové trouby vlakový jeřáb (foto č. 3),
který na sucho na betonové pražce před sebe položil první
kolejový pás. Po něm dnes vlaky přivážejí štěrk na podsyp
druhé koleje (foto 4 a 5). Až ji na hotové lože položí, přive-
zou po štěrk, zasypou prvkolej, podbíječka ji zvedne,
vyrovná a upevní. Pak se první kolej svaří a podbíječka z ní
vyrovná a upevní tu druhou.
Divize 5 diriguje závěrečné práce v tunelech s přehle-
dem. První vlaky jimi projedou podle harmonogramu.
Ing. Richarda Barvínka
geotechnického experta Metrostavu
Bohaté zkušenosti Ing. Richarda Barvínka v oboru geo-
techniky jsou podloženy nejen studiem, ale zejména
dlouholetou praxí doma i v zahraničí. I když je vcho-
du, pracuje už několik let jako externí expert Metrosta-
vu v úseku výrobně-technického ředitele centrály.
Co si pod pojmem geotechnika máme představit?
Kažstavba je součástí přírodního prostřea je s ním
v interakci. Zatímco geologie se zapopisem horni-
nového prosedí, geotechnika mu přiřazuje technické
parametry, aby bylo možprovádět výpty i řešení
praktických úkolů. Zahrnuje mechaniku zemin, jež zkoumá
fyzikála mechanické vlastností zemin, paí do ní me-
chanika skalních hornin, inženýrská geologie, hydrogeo-
logie, geofyzika a jiné aplikovaobory. Geotechnice se
zatím ve stavebnictví věnuje menší pozornost, než bych si
přál. A tak se i dnes stane, že se nový objekt nakloní, dojde
k sesuvu, nebo dokonce k závalu podzemního díla.
Od skončení vyso školy v roce 1955 jste z podniku
Stavební geologie vyrážel často mimo Prahu. Kam
všude Vás osud a práce zavedly?
Po průzkumu a sledování výstavby vodního díla Nechrani-
ce jsem začátkem 60. let strávil asi tři roky na stavbě širo-
korozchodné trati v Košicích. Další tři jsem pracoval jako
poradce na ministerstvu stavebnict na Kubě. Znalost
španělštiny a angličtiny jsem vyil i expedici do Jor-
dánska, kde jsme dělali průzkum pro výstavbu přehrady
a vyhnala nás odtamtud válka. V Alžíru jsem se v opravdu
nehostinné Sahaře podílel na stavbě Transsaharské silni-
ce. Nakonec jsem pracoval v Belize a šest let v Peru.
Na válku v Jordánsku máte smut vzpomínky. Jaké
byly podnky a práce v Peru?
Na Peru vzpomínám moc rád. Prvně jsem pro společnost
Electroperu ověřoval možnosti rozšíření podzemní elekt-
rárny na řece Urubamba ímo pod ruinami starobylého
města Inků Machu Picchu. Další tři roky jsem pracoval
jako geotechnický expert na projektech výstavby přehrad.
Následně jsem v Andách vedl československou expedici,
která zkoumala kvalitu přírodní hráze jezera Paron. Lí
v nadmořské výšce kolem 4200 metrů a obsahuje asi
70 milionů kubíků vody. Nacháse ve vysoce seismic
oblasti a protržehráze by zde mohlo způsobit podob-
nou katastrofu, jabyla v roce 1970 v sousedním údolí
pod horou Huascarán, kde zemřel i j dobrý kamarád,
fotograf Vilém Hekl. V ípravné fázi jsme podél jezera
vyrazili asi 1200 m dlouhou štolu a ze vzdálenosti kolem
čtrnácti metrů pode dnem jsme do jezera provedli dva
asi půlmetrové vrty a osadili je šoupaty. Měla dálkově
ovládané hydromotory a s jejich pomose z jezera dalo
bezpečně odpouštět až sedm kubívody za vteřinu. Byla
to náročná práce, ale v mimořádně krásném prostředí.
K Metrostavu Vás přivedl prof. Zdenek Eisenstein, když
se razil tunel Březno. Jaká je vaše dnešní činnost?
U ročných zakázek se pom na posuzová spolu-
působení staveb s geologickým prostředím. To v praxi
znamená, že společně s pracovníky předvýrobní přípravy
hledáme optimální řešení jak stavbu založit a jak nejlépe
vyít stní zeminu coby konstrukční materl. Při re-
alizaci staveb působím jako odborný konzultant o jehož
vyjádření se Metrostav opírá při jednáních s projektantem
či investorem. Z konkrétch projektů mohu jmenovat
Skladový areál Loukov, tunel Lučice v Chorvatsku, tunely
Dobrovského, Centrum Černý Most, tunel Ejpovice, tunel
Praha Beroun a jiné. Vlast si tu doplňuji teoretic
a praktické zkušenosti o ekonomický pohled, protože pro-
jekty vidím i z hlediska jejich proa hospornosti.
Mohl byste tvit léto na chalupě a sto toho tam
jezdíte jen na dovolenou. Co Vás táhne do práce?
Geotechnika a spolupracovníci. Asi to zní nadneseně, ale
připadám si mezi svými kolegy mladší,žím si jich a cí-
tím se v Metrostavu opravdu velmi dobře. Rád bych zde
ješchvíli stal a vychoval si stupce, protože i tady
si geotechnika zaslouží větší pozornost.
strana 2
PTÁME SE
1
Metrostav podporuje také výzkum a vývoj
Technický a technologický pokrok ve stavebnictví si
vyžádaly, aby se i Metrostav zapojil do výzkumu a-
voje. ky nim že nabízet inovace projektů a optima-
lizovat technickou kvalitu, náklady i dobu výstavby.
Metrostav se ve výzkumu a vývoji zaměřuje zejména
na požadavky konkrétních projektů a na rozvoj vnitropod-
nikových nosných technologií. Z realizace mnoha staveb
totiž máme dostatek zkušeností, abychom ocenili přínosy
nových řešení a možnosti jejich realizace v praxi.
Řada výzkumů probíhá v reálných podmínkách na
našich stavch. Aktlní otázkou je třeba požárodol-
nost tunelů. Pomocí experimentů na stavbě metra IV C2
jsme již v roce 2005 ověřili sobení betonových ostění
vystavených požáru až do teploty 1350 °C. le řešíme
užití stříkaného drátkobetonu pro primární ostění tunelů.
Vyloučil by u něj klasickou výztuž a urychlil výstavbu.
U betonových konstrukcí se prosazuje samozhutni-
telný beton. Jeho tekutý stav v době ukládání však vedl
k úvahám, že při jeho užití by bednění mohlo být výrazně
c nano, než u klasicho betonu. ře tlaků
na sloupech stanice metra Letňany prokázalo, že i spl-
nění určitých podmínek lze tlaky i tohoto betonu udržet
v mezích, při kterých jde použít standardní bednění.
Metrostav podporuje i vybrané výzkumné a vývojové
projekty, do nicse jeho experti ímo zapojují. Nejvý-
znamí je CIDEAS Centrum integrovaného navrho-
vání progresivních stavebních konstrukcí. Je orientované
na oblast nových materiálů, konstrukcí a technologií
s ohledem na jejich trvanlivost a spolehlivost v celém
životním cyklu. Výzkum respektuje i širší souvislosti
a vzájemné působení na životní prostředí z dlouhodobé-
ho pohledu udržitelného rozvoje. Umožňuje spolupráci
výzkumných týmů s předními odborníky ze tří největších
stavebních fakult v ČR ve spojení se specialisty z velkých
stavebních firem. Metrostav každoročně kupuje výsledky
práce Centra v hodnotě kolem 1,5 milionu korun. Aktiv
se podí zejména na výzkumu uplatnění vysokohod-
notného betonu při stavbě tunelů, vodonepropustného
a samozhutnitelného betonu ve spodní stava vysoko-
pevnostního betonu v konstrukcích mostů (foto č. 1).
Spolu s ČVUT v Praze Metrostav významně podpořil
výstavbu experimentálního podzemního pracoviště Josef
(foto č. 2), kde probíhá základi aplikovavýzkum. Ve
spolupráci pokračuje stavbou kanceláří a laboratoří.
Na některých projektech se naše společnost ímo
účastní a finančně je podporuje. Pro projekt na vývoj tr-
valých betonových konstrukcí nové generace se zvýšenou
odolností vůči agresivním vlivům průměrročně dává
440 tisíc korun. Výzkum se zaměřuje na užití nekovových
kompozitních mater se skleněnými či karbonovými
vlákny pro vyztužování betonových konstrukcí.
Metrostav se zapojil i do rozvoje lidských zdrojů
v technologii hydroizolací. Jako partner s firmou UNO
Praha pro něj využívá dotaci z EU na vzdělává v oblasti
navrhování, realizace a kontroly svařovaných folií.
Výběr z ednášky výrobně-technického
ř e d i t e l e M e t r o s t a v u I n g . I v a n a H r d i n y n a
diskuzním fóru veletrhu IBF 2008 v Brně
2
1
2
3
4
5
Metrostav_12_13_08.indd 2 7/1/08 4:41:48 PM
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2008, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (380 ms)

Rendering Strana 3 (104279): (0/1) (362 ms)

Rendering Strana 2 (104278): (0/1) (420 ms)

Rendering Strana 1 (104277): (0/1) (419 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3156/vth120948-1.jpg (3x)

 i3156/vth120949-1.jpg (3x)

 i3156/bg104278.svg

 i3156/vth120950-1.jpg (3x)

 i3156/vth120951-1.jpg

 i3156/vth120953-1.jpg

 i3156/vth120955-1.jpg (2x)