strana 2

Předání nabídky

PTÁME SE

Americko-českou nabídku na dostavbu 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín zpracovávalo téměř 300 specialistů po dobu 8 měsíců. Pod vedením zaměstnanců

společnosti Westinghouse se na ní významně podíleli

i pracovníci firem Toshiba, Metrostav a I&C Energo.

Metrostav zpracoval nabídku na generální dodávku

stavební části celé elektrárny a pomáhali mu při tom

i odborníci z jeho dceřiných firem. O náročnosti práce

svědčilo i to, že nabídka dohromady zabrala na 12 tisíc

stran, které ve 14 krabicích vážily přes 250 kg. Před

budovou společnosti ČEZ si je od Kerryho Hanahana ze

společnosti Westinghouse přebral specialista nákupu pro

projekty ČEZ Jiří Kostroun (foto č. 1–4).

Následující den se zájemci o dostavbu ETE zúčastnili

oficiálního otevření nabídek (foto č. 5). Také ta, na jejíž přípravě jsme se podíleli, byla úspěšně přijata. „Naše firma

věnovala přípravě nabídky největší úsilí v historii. Jsem

si jistý, že pro stavbu disponujeme dostatečnými schopnostmi i kapacitami a že naše technologie v řadě profesí

snesou srovnání s technologiemi vyspělých zahraničních

Ing. Jaroslava Pohana,

ředitele firmy CCE Praha

Tunely pod rybářským přístavem ve Finsku

1

2

Kalasatama znamená finsky rybářský přístav. Stejné

jméno nese i projekt, podle něhož v bývalé průmyslové

oblasti Helsinek vznikne 6 výškových domů, kanceláře

i další objekty. Za ražby tunelů a zemní práce, které jejich výstavbu umožní, odpovídá Destia Oy – společník

Metrostavu na stavbě místního metra. Tato spolupráce

přispěla i k tomu, že tým Ing. Václava Pavlovského

z divize 5 dostal za úkol vyrazit dva servisní tunely Kalasatama, které před pár dny úspěšně dokončil.

„První tunel o délce asi 220 m, který bude sloužit

jako servisní pro vysokotlaký parovod, jsme objednateli

předali v polovině června. Finští kabeláři v něm překládají

energorozvody,“ říká Ing. Pavlovský a pokračuje: „Druhý

tunel, který byl oproti zadání prodloužen na téměř 250 m,

jsme úspěšně dokončili před pár dny.“

Profil tunelů se z počátečních 46 m2 u portálu postupně zmenšil na 29 m². Nepřetržitě pracující tým, složený z devíti dělníků a čtyř techniků divize 5, je metodou

Drill&Blast vyrazil během pěti měsíců – s využitím trhacích prací a převážně v celém profilu naráz (foto). Ostění

podzemního díla vytvořil stříkaným betonem.

„Vzhledem k nedaleké stanici metra a dálničnímu mostu, který nám běží nad hlavou, jsme očekávali, že dojde

ke snížení postupů ražeb kvůli negativním projevům seismických účinků trhacích prací. Geologická situace zdej-

šího horninového masivu však byla příznivá. Dodatečnou

svorníkovou výstroj jsme museli instalovat pouze lokálně

a jen občas jsme museli výrub sanovat cementovými

injektážemi kvůli průsakům vody. Ražby obou tunelů tak

postupovaly rychlostí skoro 2,5 metru za den a dílo jsme

navíc mohli předat s asi 14denním předstihem oproti plánu,“ pochválil svůj tým vedoucí projektu, jenž si vysoce

cení úsilí všech kolegů, kteří s ním ve Finsku pracují.

Zajímavostí je, že druhý tunel Kalasatama bude existovat jen chvíli – poslouží totiž pouze k výstavbě nového

dálničního mostu. Už dnes do něj dělníci z povrchu vrtají

svislé šachty. Na pilíře, které v nich vybetonují, nasunou

připravené mostovky. Když takto vznikne na vytížené

komunikaci nový dálniční most pouze s několikadenní výlukou dopravy, horninu kolem tunelu zemní stroje odtěží.

Ve finské metropoli pracuje druhý tým Ing. Pavlovského na stavbě metra. Vyrazil už více než 1500 m traťových

tunelů a dvě ze tří technologických komor. Ta nejpozději

dokončená měla profil 258 m2 a délku 30 m. Úspěšná

práce našich kolegů dává Metrostavu dobré možnosti

uplatnění i při soutěžích o další zakázky – Länsimetro by

se třeba ještě mělo o 7 km a 6 stanic prodloužit a kolem

něj mají vznikat i podzemní garáže, jejichž vyražený prostor si s objemem nového úseku metra příliš nezadá.

–ls–, foto Václav Pavlovský

Spojení geotechnické teorie s praxí

3

4

firem, některé z nich jsou dokonce unikátní. Dostavbu

Temelína proto chápeme jako velkou výzvu a příležitost,“

řekl generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát.

Vítěze tendru vyberou odborníci z firmy ČEZ do poloviny roku 2013. V případě úspěchu by společnosti Westinghouse, Toshiba a Metrostav projekt na výstavbu obou

bloků reaktorů AP1000 v Temelíně realizovaly společně.

Vlastní stavba by se měla uskutečnit v letech 2017–2025.

–red–, foto Jusef Husák, (č. 5) archiv ČEZ

5

V Metrostavu nedávno proběhlo školení o eurokódech –

souboru evropských norem pro navrhování stavebních

konstrukcí. Specialista Ing. Richard Barvínek při něm

přednášel o normě ČSN EN 1997 věnované navrhování

geotechnických konstrukcí. Poznatky z geotechniky

mají totiž stále větší význam také při provádění staveb.

Evropské normy pro navrhování stavebních konstrukcí se začaly sestavovat už před 30 lety a po odsouhlasení

byly převzaty do souboru národních norem. O obecných

pravidlech při navrhování geotechnických konstrukcí proto dnes pojednává harmonizovaná česká technická norma

ČSN EN 1997-1 nebo-li eurokód 7. Zabývá se základovou

půdou, v níž silové účinky od vrchní stavby vyvolávají

stavy napětí podobně jako v ostatních konstrukčních materiálech. Zdůrazňuje, že při statických návrzích staveb

je nutné zabývat se celou ovlivněnou částí horninového

prostředí a do výpočtů aplikovat jeho vlastnosti, stejně

jako je to nutné u ostatních nosných konstrukcí.

Znalost vlastností zeminy je mnohem zřejmější, pokud

ji chceme využít jako stavební materiál při realizaci nejrůznějších násypů i zářezů. Tyto poznatky se u nás v poslední době uplatnily zejména při řešení stability zásypů

podzemních zásobníků v Loukově.

Pro poskytování geotechnických podkladů, jež umožňují zabývat se vlivem základové půdy (foto) na stavební

konstrukci a provádět výpočty, je nutné určit geometrii

jejího dotčeného komplexu – stanovit rozhraní určujících

vrstev a charakteristiky jejich vlastností. A to nejen ve

vertikálním směru, ale i v horizontálním. Za velmi důležité

rozhraní je nutné považovat i hladinu podzemní vody a její

možné kolísání. Zjišťování průběhu vrstev se provádí hlavně metodami inženýrské geologie, pro určování parametrů základové půdy se používají metody geomechaniky,

především laboratorní a terénní zkoušky.

Geotechnika jako vědní obor se u nás rozvíjela od

třicátých let 20. století. V roce 1992 byla zařazena jako jeden z autorizačních oborů pro stavební specialisty. Každá

z jejích částí slouží stavebnictví a rozvíjí se samostatně.

Normu ČSN EN 1997-1 doplňuje ČSN EN 1997-2, jež se

věnuje průzkumu a zkoušení základové půdy a definuje zásady pro geotechnické zkoušky i jejich užití. Postupy pro

provádění základních zkoušek obsahují normy speciální.

Ing. Richard Barvínek

Geotechnika vyšetřuje vlastnosti zemin a skalních

hornin, jejich interakci se stavebními objekty

a využitelnost jako konstrukčního materiálu. Zahrnuje

vzájemně propojené specializace, jako jsou mechanika

zemin i hornin, inženýrská geologie, zakládání staveb,

podzemní stavby a lomařství. Inženýrská geologie

obsahuje i řešení hydrogeologických otázek spojených

se stavební činností. Geotechnika má vztah k životnímu

prostředí a musí brát v úvahu také ochranu přírody.

Jaroslav Pohan spojil s geodézií celý život. Po studiích

na ČVUT nastoupil v roce 1970 do té části Vodních

staveb, ze které o rok později vznikl Metrostav. Opustil

jej po 15 letech, aby řídil geodetický útvar na stavbě

Jaderné elektrárny Temelín. Po jejím dokončení začal

podnikat. V roce 1999 založil společnost CCE Praha

a od té doby je jejím jednatelem a ředitelem. Firma

je už tři roky 100% dceřinou společností Metrostavu.

Před 5 lety jste v novinách vyslovil přání, aby se vaše

specializovaná měření stala součástí přípravy i stavby

velkých či složitých projektů Metrostavu. Splnilo se to?

Jak kde. Bezezbytku třeba na stavbě komplexu Blanka,

kde plníme funkci odpovědného geodeta. Ve spolupráci s divizí 5 jsme tu vybudovali základní vytyčovací síť

a přenesli ji do podzemí. Nejdůležitější části projektové

dokumentace jsme převedli do 3D a ve stejném systému

laserovým skenerem vyhodnotili prostorovou polohu

primárního i definitivního ostění. Provedení díla jsme tak

mohli porovnat s projektovým modelem a dokladovat odchylky. Při spolupráci s týmy divizí 2 a 5 a s jejich geodety

jsme nakonec dosáhli neuvěřitelné přesnosti při prorážkách tunelů, kde se odchylky pohybovaly jen v jednotkách

milimetrů. Spolupracovali jsme i s divizemi 4 a 5 při výsuvech mostů, dnes se velmi intenzivně věnujeme výstavbě

Trojského mostu. Na metru V.A kontrolujeme vytyčovací

sítě a spolu s útvarem auditu provádíme kontrolu geometrických parametrů zakázek s celofiremním významem.

Proč je důležité mít projektovou dokumentaci v 3D?

Je to jediná možnost, jak u složitějšího díla odhalit projektové chyby. Náklady na pořízení 3D dokumentace se tak

vyplatí. Vyloučí totiž výdaje za bourání a novou výstavbu

špatně postavených částí. Už se nám i stalo, že jsme

v 2D projektu našli metrovou chybu. 3D dokumentace

skutečného provedení je i pojistkou při reklamacích díla

se stále delší zárukou. Časem totiž všichni podrobnosti

zapomenou, v 3D však lze dohledat důkaz. Měření, která

provádíme, mohou ušetřit mnoho peněz. Někteří vedoucí

projektů si sice myslí, že se na jejich stavbách nic nestane

– pokud však ano, náklady na nápravu škod jsou vysoké.

S týmem Bc. Alexandra Tvrze z divize 5 úspěšně spolupracujete už od výstavby mostu přes Rybný potok na

D8. Co pro něj zajišťujete na Trojském mostě?

Pro celou divizi 5 je spolupráce s námi běžnou záležitostí.

Technicky a organizačně náročná stavba Trojského mostu

by se ale bez naší technologie snad ani nedala realizovat.

Pro řízení výsuvu mostní konstrukce a sledování deformací nosných prvků jsme tu použili automatizovaný systém

měření a vyhodnocování. Princip této metody spočívá

ve využití 2–3 totálních stanic, které v sekundových intervalech proměřují polohu vysouvané konstrukce. Pořízená

data jsou přenášena do výpočetního systému, jenž pomocí speciálně vyvinutého softwaru provede porovnání

s projektem. Pokud zjistí odchylku nebo tendenci, která

by k ní vedla, upozorní na ni a výsuv je možné okamžitě

přerušit, aniž by došlo ke škodě. Teď na Trojský most

zavádíme i světovou novinku – inklinometry osazené

na torzních tyčích, které přes pomocné věže z PIŽMA

budou zvedat ocelové díly mostního oblouku.

K čemu inklinometry jsou a proč je to světová novinka?

Inklinometry měří odchylky od svislice ve všech rovinách

a používají se zejména v geotechnice. Na Trojském mostě

budou nepřetržitě sledovat odchylku torzních tyčí od svislice, a to zatím nikoho nenapadlo. Náš měřicí systém je

doplněný i o čidla na měření teploty a teď do něj ještě

zapojujeme meteorologickou stanici, takže bude sledovat

i vítr a vlhkost. Tento systém průběžně vyhodnotí průběh

zvedání dílů mostního oblouku a obsluze poskytne informace pro případnou rektifikaci svislosti torzních tyčí.

Slyšela jsem, že se chystáte cestovat do Švýcarska...

Pozvali nás pracovníci Leica Geosystems, s jejichž přístroji pracujeme. Mají totiž zájem zařadit do nabídky náš

systém automatického kontinuálního měření, který lze použít i pro on-line sledování deformací. A to je velká pocta.