strana 2
Předání nabídky
PTÁME SE
Americko-českou nabídku na dostavbu 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín zpracovávalo téměř 300 specialistů po dobu 8 měsíců. Pod vedením zaměstnanců
společnosti Westinghouse se na ní významně podíleli
i pracovníci firem Toshiba, Metrostav a I&C Energo.
Metrostav zpracoval nabídku na generální dodávku
stavební části celé elektrárny a pomáhali mu při tom
i odborníci z jeho dceřiných firem. O náročnosti práce
svědčilo i to, že nabídka dohromady zabrala na 12 tisíc
stran, které ve 14 krabicích vážily přes 250 kg. Před
budovou společnosti ČEZ si je od Kerryho Hanahana ze
společnosti Westinghouse přebral specialista nákupu pro
projekty ČEZ Jiří Kostroun (foto č. 1–4).
Následující den se zájemci o dostavbu ETE zúčastnili
oficiálního otevření nabídek (foto č. 5). Také ta, na jejíž přípravě jsme se podíleli, byla úspěšně přijata. „Naše firma
věnovala přípravě nabídky největší úsilí v historii. Jsem
si jistý, že pro stavbu disponujeme dostatečnými schopnostmi i kapacitami a že naše technologie v řadě profesí
snesou srovnání s technologiemi vyspělých zahraničních
Ing. Jaroslava Pohana,
ředitele firmy CCE Praha
Tunely pod rybářským přístavem ve Finsku
1
2
Kalasatama znamená finsky rybářský přístav. Stejné
jméno nese i projekt, podle něhož v bývalé průmyslové
oblasti Helsinek vznikne 6 výškových domů, kanceláře
i další objekty. Za ražby tunelů a zemní práce, které jejich výstavbu umožní, odpovídá Destia Oy – společník
Metrostavu na stavbě místního metra. Tato spolupráce
přispěla i k tomu, že tým Ing. Václava Pavlovského
z divize 5 dostal za úkol vyrazit dva servisní tunely Kalasatama, které před pár dny úspěšně dokončil.
„První tunel o délce asi 220 m, který bude sloužit
jako servisní pro vysokotlaký parovod, jsme objednateli
předali v polovině června. Finští kabeláři v něm překládají
energorozvody,“ říká Ing. Pavlovský a pokračuje: „Druhý
tunel, který byl oproti zadání prodloužen na téměř 250 m,
jsme úspěšně dokončili před pár dny.“
Profil tunelů se z počátečních 46 m2 u portálu postupně zmenšil na 29 m². Nepřetržitě pracující tým, složený z devíti dělníků a čtyř techniků divize 5, je metodou
Drill&Blast vyrazil během pěti měsíců – s využitím trhacích prací a převážně v celém profilu naráz (foto). Ostění
podzemního díla vytvořil stříkaným betonem.
„Vzhledem k nedaleké stanici metra a dálničnímu mostu, který nám běží nad hlavou, jsme očekávali, že dojde
ke snížení postupů ražeb kvůli negativním projevům seismických účinků trhacích prací. Geologická situace zdej-
šího horninového masivu však byla příznivá. Dodatečnou
svorníkovou výstroj jsme museli instalovat pouze lokálně
a jen občas jsme museli výrub sanovat cementovými
injektážemi kvůli průsakům vody. Ražby obou tunelů tak
postupovaly rychlostí skoro 2,5 metru za den a dílo jsme
navíc mohli předat s asi 14denním předstihem oproti plánu,“ pochválil svůj tým vedoucí projektu, jenž si vysoce
cení úsilí všech kolegů, kteří s ním ve Finsku pracují.
Zajímavostí je, že druhý tunel Kalasatama bude existovat jen chvíli – poslouží totiž pouze k výstavbě nového
dálničního mostu. Už dnes do něj dělníci z povrchu vrtají
svislé šachty. Na pilíře, které v nich vybetonují, nasunou
připravené mostovky. Když takto vznikne na vytížené
komunikaci nový dálniční most pouze s několikadenní výlukou dopravy, horninu kolem tunelu zemní stroje odtěží.
Ve finské metropoli pracuje druhý tým Ing. Pavlovského na stavbě metra. Vyrazil už více než 1500 m traťových
tunelů a dvě ze tří technologických komor. Ta nejpozději
dokončená měla profil 258 m2 a délku 30 m. Úspěšná
práce našich kolegů dává Metrostavu dobré možnosti
uplatnění i při soutěžích o další zakázky – Länsimetro by
se třeba ještě mělo o 7 km a 6 stanic prodloužit a kolem
něj mají vznikat i podzemní garáže, jejichž vyražený prostor si s objemem nového úseku metra příliš nezadá.
–ls–, foto Václav Pavlovský
Spojení geotechnické teorie s praxí
3
4
firem, některé z nich jsou dokonce unikátní. Dostavbu
Temelína proto chápeme jako velkou výzvu a příležitost,“
řekl generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát.
Vítěze tendru vyberou odborníci z firmy ČEZ do poloviny roku 2013. V případě úspěchu by společnosti Westinghouse, Toshiba a Metrostav projekt na výstavbu obou
bloků reaktorů AP1000 v Temelíně realizovaly společně.
Vlastní stavba by se měla uskutečnit v letech 2017–2025.
–red–, foto Jusef Husák, (č. 5) archiv ČEZ
5
V Metrostavu nedávno proběhlo školení o eurokódech –
souboru evropských norem pro navrhování stavebních
konstrukcí. Specialista Ing. Richard Barvínek při něm
přednášel o normě ČSN EN 1997 věnované navrhování
geotechnických konstrukcí. Poznatky z geotechniky
mají totiž stále větší význam také při provádění staveb.
Evropské normy pro navrhování stavebních konstrukcí se začaly sestavovat už před 30 lety a po odsouhlasení
byly převzaty do souboru národních norem. O obecných
pravidlech při navrhování geotechnických konstrukcí proto dnes pojednává harmonizovaná česká technická norma
ČSN EN 1997-1 nebo-li eurokód 7. Zabývá se základovou
půdou, v níž silové účinky od vrchní stavby vyvolávají
stavy napětí podobně jako v ostatních konstrukčních materiálech. Zdůrazňuje, že při statických návrzích staveb
je nutné zabývat se celou ovlivněnou částí horninového
prostředí a do výpočtů aplikovat jeho vlastnosti, stejně
jako je to nutné u ostatních nosných konstrukcí.
Znalost vlastností zeminy je mnohem zřejmější, pokud
ji chceme využít jako stavební materiál při realizaci nejrůznějších násypů i zářezů. Tyto poznatky se u nás v poslední době uplatnily zejména při řešení stability zásypů
podzemních zásobníků v Loukově.
Pro poskytování geotechnických podkladů, jež umožňují zabývat se vlivem základové půdy (foto) na stavební
konstrukci a provádět výpočty, je nutné určit geometrii
jejího dotčeného komplexu – stanovit rozhraní určujících
vrstev a charakteristiky jejich vlastností. A to nejen ve
vertikálním směru, ale i v horizontálním. Za velmi důležité
rozhraní je nutné považovat i hladinu podzemní vody a její
možné kolísání. Zjišťování průběhu vrstev se provádí hlavně metodami inženýrské geologie, pro určování parametrů základové půdy se používají metody geomechaniky,
především laboratorní a terénní zkoušky.
Geotechnika jako vědní obor se u nás rozvíjela od
třicátých let 20. století. V roce 1992 byla zařazena jako jeden z autorizačních oborů pro stavební specialisty. Každá
z jejích částí slouží stavebnictví a rozvíjí se samostatně.
Normu ČSN EN 1997-1 doplňuje ČSN EN 1997-2, jež se
věnuje průzkumu a zkoušení základové půdy a definuje zásady pro geotechnické zkoušky i jejich užití. Postupy pro
provádění základních zkoušek obsahují normy speciální.
Ing. Richard Barvínek
Geotechnika vyšetřuje vlastnosti zemin a skalních
hornin, jejich interakci se stavebními objekty
a využitelnost jako konstrukčního materiálu. Zahrnuje
vzájemně propojené specializace, jako jsou mechanika
zemin i hornin, inženýrská geologie, zakládání staveb,
podzemní stavby a lomařství. Inženýrská geologie
obsahuje i řešení hydrogeologických otázek spojených
se stavební činností. Geotechnika má vztah k životnímu
prostředí a musí brát v úvahu také ochranu přírody.
Jaroslav Pohan spojil s geodézií celý život. Po studiích
na ČVUT nastoupil v roce 1970 do té části Vodních
staveb, ze které o rok později vznikl Metrostav. Opustil
jej po 15 letech, aby řídil geodetický útvar na stavbě
Jaderné elektrárny Temelín. Po jejím dokončení začal
podnikat. V roce 1999 založil společnost CCE Praha
a od té doby je jejím jednatelem a ředitelem. Firma
je už tři roky 100% dceřinou společností Metrostavu.
Před 5 lety jste v novinách vyslovil přání, aby se vaše
specializovaná měření stala součástí přípravy i stavby
velkých či složitých projektů Metrostavu. Splnilo se to?
Jak kde. Bezezbytku třeba na stavbě komplexu Blanka,
kde plníme funkci odpovědného geodeta. Ve spolupráci s divizí 5 jsme tu vybudovali základní vytyčovací síť
a přenesli ji do podzemí. Nejdůležitější části projektové
dokumentace jsme převedli do 3D a ve stejném systému
laserovým skenerem vyhodnotili prostorovou polohu
primárního i definitivního ostění. Provedení díla jsme tak
mohli porovnat s projektovým modelem a dokladovat odchylky. Při spolupráci s týmy divizí 2 a 5 a s jejich geodety
jsme nakonec dosáhli neuvěřitelné přesnosti při prorážkách tunelů, kde se odchylky pohybovaly jen v jednotkách
milimetrů. Spolupracovali jsme i s divizemi 4 a 5 při výsuvech mostů, dnes se velmi intenzivně věnujeme výstavbě
Trojského mostu. Na metru V.A kontrolujeme vytyčovací
sítě a spolu s útvarem auditu provádíme kontrolu geometrických parametrů zakázek s celofiremním významem.
Proč je důležité mít projektovou dokumentaci v 3D?
Je to jediná možnost, jak u složitějšího díla odhalit projektové chyby. Náklady na pořízení 3D dokumentace se tak
vyplatí. Vyloučí totiž výdaje za bourání a novou výstavbu
špatně postavených částí. Už se nám i stalo, že jsme
v 2D projektu našli metrovou chybu. 3D dokumentace
skutečného provedení je i pojistkou při reklamacích díla
se stále delší zárukou. Časem totiž všichni podrobnosti
zapomenou, v 3D však lze dohledat důkaz. Měření, která
provádíme, mohou ušetřit mnoho peněz. Někteří vedoucí
projektů si sice myslí, že se na jejich stavbách nic nestane
– pokud však ano, náklady na nápravu škod jsou vysoké.
S týmem Bc. Alexandra Tvrze z divize 5 úspěšně spolupracujete už od výstavby mostu přes Rybný potok na
D8. Co pro něj zajišťujete na Trojském mostě?
Pro celou divizi 5 je spolupráce s námi běžnou záležitostí.
Technicky a organizačně náročná stavba Trojského mostu
by se ale bez naší technologie snad ani nedala realizovat.
Pro řízení výsuvu mostní konstrukce a sledování deformací nosných prvků jsme tu použili automatizovaný systém
měření a vyhodnocování. Princip této metody spočívá
ve využití 2–3 totálních stanic, které v sekundových intervalech proměřují polohu vysouvané konstrukce. Pořízená
data jsou přenášena do výpočetního systému, jenž pomocí speciálně vyvinutého softwaru provede porovnání
s projektem. Pokud zjistí odchylku nebo tendenci, která
by k ní vedla, upozorní na ni a výsuv je možné okamžitě
přerušit, aniž by došlo ke škodě. Teď na Trojský most
zavádíme i světovou novinku – inklinometry osazené
na torzních tyčích, které přes pomocné věže z PIŽMA
budou zvedat ocelové díly mostního oblouku.
K čemu inklinometry jsou a proč je to světová novinka?
Inklinometry měří odchylky od svislice ve všech rovinách
a používají se zejména v geotechnice. Na Trojském mostě
budou nepřetržitě sledovat odchylku torzních tyčí od svislice, a to zatím nikoho nenapadlo. Náš měřicí systém je
doplněný i o čidla na měření teploty a teď do něj ještě
zapojujeme meteorologickou stanici, takže bude sledovat
i vítr a vlhkost. Tento systém průběžně vyhodnotí průběh
zvedání dílů mostního oblouku a obsluze poskytne informace pro případnou rektifikaci svislosti torzních tyčí.
Slyšela jsem, že se chystáte cestovat do Švýcarska...
Pozvali nás pracovníci Leica Geosystems, s jejichž přístroji pracujeme. Mají totiž zájem zařadit do nabídky náš
systém automatického kontinuálního měření, který lze použít i pro on-line sledování deformací. A to je velká pocta.