Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 2
Spojení geotechnické teorie spraxí
V Metrostavu nevno prohlo školení o eurokódech –
souboru evropských norem pro navrhování stavebních
konstrukcí. Specialista Ing. Richard Barvínek při něm
edšel o normě ČSN EN 1997 věnované navrhová
geotechnických konstrukcí. Poznatky z geotechniky
mají totiž stále větší význam také při prování staveb.
Evropské normy pro navrhování stavebních konstruk-
cí se začaly sestavovat už před 30 lety a po odsouhlasení
byly převzaty do souboru národních norem. O obecných
pravidlech při navrhování geotechnických konstrukcí pro-
to dnes pojednává harmonizovaná česká technická norma
ČSN EN 1997-1 nebo-li eurod 7. Zavá se základovou
dou, v níž silové účinky od vrchní stavby vyvoláva
stavy napětí podobně jako v ostatních konstruch ma-
teriálech. Zdůrazňuje, že při statických návrzích staveb
je nutné zabývat se celou ovlivnou částí horninového
prostředí a do výpočtů aplikovat jeho vlastnosti, stejně
jako je to nutné u ostatních nosných konstrukcí.
Znalost vlastností zeminy je mnohem zřejměí, pokud
ji chceme využít jako stavební materiál při realizaci nej-
zjších násypů i záře. Tyto poznatky se u nás vpo-
slední době uplatnily zejména při řešení stability zásy
podzemních zásobníků v Loukově.
Pro poskytování geotechnických podkladů, jež umož-
ňují zabývat se vlivem základové půdy (foto) na staveb
konstrukci a prot výpočty, je nutné určit geometrii
jejího dotčeného komplexu – stanovit rozhraní určujících
vrstev a charakteristiky jejich vlastností. A to nejen ve
vertikálním směru, ale i v horizontálním. Za velmi důležité
rozhraní je nutné považovat i hladinu podzemní vody a její
možné kolísá. Zjťování průběhu vrstev se prodí hlav-
ně metodami ierské geologie, pro určování parame-
trů základové půdy se poívají metody geomechaniky,
především laboratorní aterénní zkoušky.
Geotechnika jako vědní obor se u nás rozjela od
icátých let 20. století. V roce 1992 byla zařazena jako je-
den z autorizačních oborů pro stavební specialisty. Každá
zjejích částí sloí stavebnictví a rozjí se samostatně.
Normu ČSN EN 1997-1 dopuje ČSN EN 1997-2, ježse
nuje průzkumu a zkoušení základové půdy adefinuje zá-
sady pro geotechnické zkoušky i jejich uži. Postupy pro
provádění základních zkoušek obsahují normy speciální.
Ing.Richard Barvínek
Předání nabídky
Americko-českou nabídku nadostavbu 3. a4. bloku Ja-
derné elektrárny Temelín zpracovávalo téměř 300 spe-
cialistů podobu 8 měsíců. Pod vedem zaměstnanců
spolnosti Westinghouse se naní významně podíleli
ipracovci firem Toshiba, Metrostav aI&C Energo.
Metrostav zpracoval nabídku na generální dovku
stavební části celé elektrárny a pohali mu při tom
i odborníci z jeho dciných firem. O rnosti práce
svědčilo ito, že nadka dohromady zabrala na 12 tisíc
stran, které ve 14 krabich vážily přes 250 kg. Před
budovou společnosti ČEZ si je odKerryho Hanahana ze
spolnosti Westinghouse přebral specialista nákupu pro
projekty ČEZ Jiří Kostroun (foto č. 1–4).
sledující den se zájemci odostavbu ETE zúčastnili
oficiálho otevření nabídek (foto č. 5). Také ta, najejíž pří-
pravě jsme se podíleli, byla úsšně přijata. „Naše firma
novala přípravě nadky největší úsilí vhistorii. Jsem
si jistý, že pro stavbu disponujeme dostatnými schop-
nostmi ikapacitami aže naše technologie vřadě profesí
snesou srovnání stechnologiemi vyspělých zahraničních
firem, některé z nich jsou dokonce unikát. Dostavbu
Temelína proto cpeme jako velkou výzvu aílitost,“
řekl generální ředitel Metrostavu Ing.Pavel Pilát.
Víze tendru vyberou odborci zfirmy ČEZ dopolo-
viny roku 2013. Vípadě úspěchu by společnosti Wes-
tinghouse, Toshiba aMetrostav projekt navýstavbu obou
bloků reaktorů AP1000 vTemeně realizovaly spolně.
Vlastní stavba by se měla uskutečnit v letech 20172025.
red, foto Jusef Huk, (č. 5) archiv ČEZ
Ing.Jaroslava Pohana,
ředitele firmy CCE Praha
Jaroslav Pohan spojil sgeodézií celý život. Postudiích
na ČVUT nastoupil v roce 1970 do té části Vodch
staveb, ze které orok později vznikl Metrostav. Opustil
jej po15 letech, aby řídil geodetický útvar nastav
Jaderné elektrárny Temelín. Pojejím dokončení začal
podnikat. V roce 1999 založil společnost CCE Praha
a od té doby je jejím jednatelem a ředitelem. Firma
je už tři roky 100% dceřinou spolností Metrostavu.
Před 5 lety jste vnovinách vyslovil přání, aby se vaše
specializovaná měření stala součástí přípravy istavby
velkých či složitých projektů Metrostavu. Splnilo se to?
Jak kde. Bezezbytku třeba na stavbě komplexu Blanka,
kde plníme funkci odpovědho geodeta. Ve spoluprá-
ci s divizí 5 jsme tu vybudovali základní vytyčovací síť
aenesli ji do podzemí. Nejdůležitěí části projektové
dokumentace jsme převedli do3D avestejm sysmu
laserovým skenerem vyhodnotili prostorovou polohu
primárního idefinitivního ostění. Provedení díla jsme tak
mohli porovnat sprojektovým modelem adokladovat od-
chylky. Při spolupráci stýmy divizí 2 a5 asjejich geodety
jsme nakonec dosáhli neuvěřitelné přesnosti při proráž-
kách tunelů, kde se odchylky pohybovaly jen vjednotkách
milimetrů. Spolupracovali jsme isdivizemi 4 a5 při výsu-
vech mostů, dnes se velmi intenzivně věnujeme výstavbě
Trojského mostu. Nametru V.A kontrolujeme vytyčovací
tě aspolu sútvarem auditu provádíme kontrolu geome-
trických parametrů zakázek scelofiremním významem.
Proč je důležité mít projektovou dokumentaci v3D?
Je to jediná mnost, jak usložitějšího díla odhalit projek-
tové chyby. Náklady napízení 3D dokumentace se tak
vyplatí. Vyloí totiž výdaje zabourání anovou výstavbu
špatně postavených částí. Už se nám i stalo, že jsme
v 2D projektu našli metrovou chybu. 3D dokumentace
skutečho provedení je ipojistkou při reklamach díla
se stále delší zárukou. Časem totiž všichni podrobnosti
zapomenou, v3D však lze dohledat důkaz. Měření, která
provádíme, mohou ušeit mnoho peněz. Někteří vedou
projektů si sice myslí, že se najejich stavbách nic nestane
– pokud však ano, náklady nanápravu škod jsou vysoké.
Stýmem Bc.Alexandra Tvrze zdivize 5 úspěšně spo-
lupracujete už odvýstavby mostu přes Rybný potok na
D8. Co pro něj zajťujete naTrojsm mostě?
Pro celou divizi 5 je spolupráce snámi běžnou záležitostí.
Technicky aorganizačně náročná stavba Trojského mostu
by se ale bez naší technologie snad ani nedala realizovat.
Pro řízení výsuvu mostní konstrukce asledování deforma-
cí nosch prvků jsme tu použili automatizovaný systém
ření a vyhodnoco. Princip této metody spočívá
vevyití 23 totálních stanic, které vsekundových inter-
valech proměřují polohu vysouvané konstrukce. Pořízená
data jsou přenášena do výpočetho systému, jenž po-
mocí speciálně vyvinutého softwaru provede porovnání
sprojektem. Pokud zjistí odchylku nebo tendenci, která
by kní vedla, upozorní nani avýsuv je mné okaitě
erušit, aniž by došlo ke škodě. Teď na Trojský most
zavádíme i světovou novinku – inklinometry osazené
na torzch tích, které přes pomocné věže z PIŽMA
budou zvedat ocelové díly mostního oblouku.
Kčemu inklinometry jsou aproč je to světová novinka?
Inklinometry měří odchylky odsvislice vevšech rovich
apoužívají se zejména vgeotechnice. NaTrojském mostě
budou nepřetržitě sledovat odchylku torzních tyčí odsvis-
lice, ato zam nikoho nenapadlo. Náš měřicí systém je
doplněný i o čidla na měření teploty ateď do j jtě
zapojujeme meteorologickou stanici, takže bude sledovat
ivítr avlhkost. Tento sysm průběžně vyhodnotí průběh
zvedání dílů mostho oblouku a obsluze poskytne in-
formace pro případnou rektifikaci svislosti torzch tyčí.
Slyšela jsem, že se chystáte cestovat doŠvýcarska...
Pozvali nás pracovníci Leica Geosystems, s jejichž pří-
stroji pracujeme. Mají totiž zájem zařadit donabídky náš
sysm automaticho kontinuálho měření, který lze po-
ít ipro on-line sledování deformací. Ato je velká pocta.
strana 2
PME SE
Tunely pod rybářským přístavem ve Finsku
Kalasatama znamená finsky rybářský přístav. Stej
jméno nese iprojekt, podle něhož vbývalé průmyslové
oblasti Helsinek vznikne 6 výškových domů, kanceláře
idalší objekty. Zaražby tunelů azemní práce, které je-
jich výstavbu umožní, odpovídá DestiaOy – společk
Metrostavu nastavbě místního metra. Tato spolupráce
isla i k tomu, že tým Ing. Václava Pavlovského
zdivize 5 dostal zaúkol vyrazit dva servisní tunely Ka-
lasatama, které před pár dny úspěšně dokončil.
„První tunel o lce asi 220 m, který bude sloužit
jako servisní pro vysokotlaký parovod, jsme objednateli
edali vpolovině června. Fití kabeři vněm překládají
energorozvody,“ říká Ing.Pavlovský apokruje: „Druhý
tunel, který byl oproti zadání prodloužen natéměř 250 m,
jsme úspěšně dokoili před pár dny.
Profil tunelů se z počátečch 46 m
2
u portálu po-
stupně zmenšil na29 m². Neetržitě pracující tým, slo-
žený zdevíti dělníků ačtyř techniků divize 5, je metodou
Drill&Blast vyrazil během pěti měsíců – svyužitím trha-
ch prací aežně vcelém profilu naráz (foto). Os
podzemho díla vytvil stříkam betonem.
Vzhledem knedaleké stanici metra adálničnímu mos-
tu, který nám běží nad hlavou, jsme očekávali, že dojde
kesžení postupů ražeb kvůli negativm projevům sei-
smických účinků trhach prací. Geologická situace zdej-
šího horninového masivu však byla příznivá. Dodatečnou
svorníkovou výstroj jsme museli instalovat pouze lokálně
a jen občas jsme museli výrub sanovat cementovými
injektážemi kvůli průsam vody. Ražby obou tunelů tak
postupovaly rychlostí skoro 2,5 metru zaden adílo jsme
navíc mohli předat sasi 14denním předstihem oproti plá-
nu,“ pochlil svůj tým vedoucí projektu, jenž si vysoce
cení úsilí všech kole, ktí sm veFinsku pracu.
Zajímavostí je, že druhý tunel Kalasatama bude exis-
tovat jen chvíli – posloí totiž pouze kvýstavbě nového
lnho mostu. Už dnes doněj dělníci zpovrchu vrta
svislé šachty. Napilíře, které vnich vybetonují, nasunou
ipravené mostovky. Když takto vznikne na vytížené
komunikaci nový dálniční most pouze skolikadenní vý-
lukou dopravy, horninu kolem tunelu zemní stroje odtěží.
Vefinské metropoli pracuje druhý tým Ing.Pavlovs-
ho nastavbě metra. Vyrazil už více než 1500 m traťových
tunelů advě ze tří technologických komor. Ta nejpozději
dokončená měla profil 258 m
2
a lku 30 m. Úsšná
práce našich kolegů dává Metrostavu dobré možnosti
uplatnění ii soužích odalší zakázky – Länsimetro by
se třeba jtě mělo o7 km a6 stanic prodloit akolem
j mají vznikat ipodzemní garáže, jejichž vyražený pro-
stor si sobjemem nového úseku metra příliš nezadá.
ls–, foto Václav Pavlovský
1
2
3
4
5
Geotechnika vyšetřuje vlastnosti zemin askalch
hornin, jejich interakci se stavebmi objekty
avyužitelnost jako konstrukčho materiálu. Zahrnuje
vzájemně propojené specializace, jako jsou mechanika
zemin ihornin, inženýrská geologie, zaklání staveb,
podzemní stavby alomařství. Inžerská geologie
obsahuje iřešení hydrogeologických otázek spojených
se stavební činností. Geotechnika má vztah kživotnímu
prostředí amusí brát vúvahu také ochranu přírody.
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (1059 ms)

Rendering Strana 3 (103864): (0/1) (1061 ms)

Rendering Strana 2 (103863): (0/1) (1122 ms)

Rendering Strana 1 (103862): (0/1) (1121 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3070/vth120484-1.jpg (3x)

 i3070/vth120485-1.jpg (3x)

 i3070/bg103863.svg

 i3070/vth120486-1.jpg (3x)

 i3070/vth120487-1.jpg

 i3070/vth120489-1.jpg (2x)

 i3070/vth120491-1.jpg (2x)