Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 3
LETNÍ PŘÍLOHA
2
1
3
MOŽ NEVÍTE
4 5
6
8
7
9
Pohádkový most
Vstup do gotického kostela
sv.Bartoloměje v obci Kočí
uChrudimi tvoří od roku
1721 dřevěný krytý barok
most sarkádami. Spočívá
na čtech pískovcových
pilířích, je 18 metrů dlouhý,
roubený zdubových kd a původně překonával dnes již
vysušenou bažinu. Pro svůj nadčasový půvab se ocitl nejen
na poštovní známce, ale také jako kulisa v řadě známých
podkových filmů. Vroce 2010 byl vyhšen národ
kulturní památkou České republiky.
Rozebraný most
Nedaleko Ivančic se ve výšce
es 40 m vyná nad údolím
Jihlavy torzo příhradového
železničního viaduktu.
Vznikl vletech 1868–1870
ajeho konstrukce z 1238tun
železa a296tun litiny byla
francouzské výroby. Mostu se říká Eiffev, ale nedochoval
se žádný písemný doklad o tom, že by se Gustav Eiffel na
jeho stavbě polel. Viadukt měřil 373,5m abyl prvním
celokovovým mostem vRakousku-Uhersku. Sloužil až
do roku 1978, aikdyž byl zapsán mezi české kultur
patky, byl v září roku 1999 zvětší části rozebrán.
Vodní most
Opatovický kanál vznikl
vroce 1513, aby oderal
vodu z Labe a více než 30 km
dloum korytem napájel
bohdanečské rybníky. Na
jeho říčním kilometru 29,4
vede nedaleko obce Sen
es Soský potok 13,5 m dlouhý a sedm metrů široký
vodní most. Stojí tu již od středověku a do současné
podoby byl rekonstruován v roce 2003.
Nedostavěný most
Na levém břehu údolní
drže Želivka asi 1 km za
obcí Borovsko se nachází
nedostavěný, asi 120m
dlouhý a 22m široký
most zroku 1942. Měl být
součástí dálnice z Prahy do
Brna, která se zala stavět vroce 1938. Po atentátu na
Heydricha byla stavba zastavena, i když mostu chybělo
kdokončení jen 30 m. Vpoválečné době se srozhem
prací váhalo tak dlouho, až bylo rozhodnuto vést dálnici
jinou trasou. Nedostavěný most se desítky let klenul 25m
nad Sedlickým potokem. Od plného napuštění Želivky
vroce 1976 ční pouhé dva metry nad její hladinou.
Popsaný most
Segmentový železobetonový
most o čtyřech polích přes
Želivku nedaleko Dolních
Kralovic byl vybudován
vletech 1966–1968. Je
jednou zmála mostních
staveb u nás, u které je
na pamětní desce znázorněna konstrukce díla a jsou
uvedeny údaje o spotřebě železobetonu (5200 m³),
edpjatého betonu (3500 m³), betořské oceli (500t)
a oceli kpředpínání (220 t). Rovněž zde naleznete jna
investora, projektantů a stavbyvedouho. Deska je
umístěna na pomčku, kterým je zachovaná kraj
podpora někdejší ocelové dráhy lanoho jeřábu původně
poczející ze stavby přehrady na Orku.
Válcový most
Na brněnském Výstavišti
spojují pavilony čti
kryté mimoúrovňové
prosklené válcovéechody
nazývané pasarely, které
navrhli architekti manželé
Velehradští. Pasarely vedou
ve výšce 4,8 metru nad pozemní komunikací a jejich válce
zprůhledného plastu mají průměr 496 centimetrů. Jsou
jakoby obtočeny stuhovým pásem, jímž proczí teplý
vzduch vyhřívající tyto origilní přechody pro pěší.
–ls–, www.libri.cz/databaze/mosty/index.php,
foto –jh, Fotobanka.cz, Profimedia, BVV
Ten, kdo jede pomostě, nemůže obdivovat jeho konstrukci, protože ji nevidí
Galerii významných mostů vílohách novin Metrostavu uzavírají díla, která nenesou ani horní, ani dolní oblouky.
Hned ten úvodní býval v době sho vzniku středoevropskou raritou. Metrostav jej jako soást trasy B pražsho
metra dostavěl vroce 1994. Jeho 528 m dlouhý ocelový tubus chrání vozy metra odvýkyvů teploty aobyvatele
okolho sídliště Stodůlky před hlukem. Silniční estakáda nakomunikaci I/13 zChomutova doKarlových Varů
naobchvatu Ostrova (foto č. 2) překonává sdélkou 376 m Jáchymovský potok, původní silnici, vlečku acyklostezku.
Metrostav ji postavil vroce 2005. Odva roky pozji dokončil ivíce než kilometr dlouhou dálniční estakádu
vTrmich (foto č. 3). Její ocelová dvoutrámová nosná konstrukce je spřažena sželezobetonovou mostovkou.
Vevýšce 30m nad terénem ve33 polích stoupá odÚstí k úbočím Krušných hor. Most přes Rybný potok (foto č.4)
stojí nastejm úseku dálnice D8 jen okousek dál. Pro výstavbu jeho až 47 m vysokých piřů použila divize5
technologii posuvného bednění aspojenou širokou mostní konstrukci vysunula nad chráněné údolí. Lahovický
most vPraze (foto č. 5) prošel vletech 2002–2004 náročnou rekonstrukcí, při které musela být zachována doprava
navyžem silnním tahu. Díky úsilí divize 4 stavba nejen překonala enormní povodeň vroce 2002, ale získala
také ocení Mostní dílo roku 2004. Stejný projektový tým se ošest let pozji zasloil iovznik 600 m dlouho
mostu uLitořic (foto č. 6). Jeho hlavní pole přes Labe měří 151 m avzniklo díky us dosud největší provedené
letmé betonáži. Při cestě proti proudu Vltavy překonává vjezd doochranného přístavu nad jezem České Vrbné
atypický most sklopný (foto č. 7). Jeho dovku s milimetrovou přesností dokončili naši oceři před 2 lety. Poslední
dva mosty Metrostav nepostavil. Ten vStádleci uTábora (foto č. 8) patří kposledním středoevropským řetězovým
mostům. Odroku 1847 doroku 1960 sloužil jako silniční přechod přes Vltavu vPodolsku. Aby jej nezatopila Orlická
ehrada, byl jako národní technická památka rozebrán aznovu postaven přes Lužnici. Přehlídku mostů uzavírá
železnní viadukt vČervené nad Vltavou, který byl vroce 1889 jako první unás stavěn bez lešení letmou montáží.
Most přes Zlatou bránu
Mezi nejzajímavější mostní díla nasvětě patří Golden
Gate Bridge v americm San Francisku. Není však
jen ksnou dopravní stavbou (foto), ale iiponkou
technické zdatnosti svých projektantů astavitelů.
Most Golden Gate byl pod vedením Josepha Strausse
vystaven zapouhé čti apůl roku, měří 2737 m avede
67 m nad více než 100 m hlubokou mskou úžinou. Jeho
dva pylony jsou vysoké přes 227 m avzlené 1280 m.
Pro automobily jej otevřeli 28. května 1937 aodté doby
ežil dvě silná zeměese, přičemž oesy vroce 1989
dohly stupně7 Richterovy škály. Dnes pom denně
všestiproudech projíždí přes 120000 aut. Statistiky také
uvádě, že skokem z mostu spáchalo sebevraždu přes
1200 lidí. Tolik základní údaje. Málokdo však ví, že při
stavbě Golden Gate Bridge, který byl vesvé době nejdel-
ším visutým mostem nasvě, Joseph Strauss atým jeho
odborníků použili i řadu zcela nových postupů aopatření.
Pro vybudování kotevních betonových bloků, zapuště-
ch veskále naobou březích úžiny, třeba poprvé poili
pojízdné míchačky abeton svysokým obsahem křemiči-
tanu, který chrání konstrukce před účinky slané vody.
Pro výstavbu základů jižho piře, které leží 300 m
odbřehu a 30 m pod hladinou moře, muselo pomocí pro-
vizorho mostu vzniknout vodotěsné, 9000 tun těžké be-
tonové hrazení otvaru avelikosti fotbalového hřiště. Pro
zalení této pomocné konstrukce, zníž byla verpána
voda, potápěči poprvé použili podvodní trhací práce.
Nadvou 46m železobetonových pilířích musely vyrůst
242m ocelové pylony. Aby byly lehké apružné, byly navr-
ženy ze snýtovach segmentů shranou 1 m. Pro stavbu
každé věže museli montéři použít 600 tisíc nýtů.
Jak věže rostly, stávaly se pylony bludištěm, vněmž
27 žebříků propojovalo 90 různých tras. Nýtovi praco-
vali vessněném prostoru, žhavé nýty rozpouštěly olov-
natý nátěr konstrukce, jehož jedovaté výpary způsobovaly
zdravotní probmy. Strauss proto nídil, aby původní
těr byl nahrazen železitou barvou. Do šachet pylo
nechal vhát stlačený vzduch a dělci v nich museli
nosit respirátory. Stavbyvedoucí také trvali natom, aby
montéři nosili speciálně navržené kožené přilby vyztužené
ocelí aochranné brýle. Museli také používat jisticí lana.
Porušení bezpečnostních předpisů, které byly na svou
dobu zcela neobvyklé, se trestalo proptěním.
Počátkem minuho století se běžně počítalo stím, že
nakaždé stavbě zahyne přibližně jeden člověk naklad
jeden milion dolarů. Golden Gate Bridge měl stát 25 milio-
nů, ale Strauss se se ztrátou 25 životů nechl smířit. Také
ovšem věděl, že pokud se jeho lidé budou cítit bezpečně,
budou pracovat rychleji. Stavbu čas tlačil a pracovní
podmínky byly čím dál nebezpečnější – vhorch partiích
věží dosahoval vítr rychlosti přes 90 km/h, mlha snižovala
viditelnost na1 m ateplota při ní klesla až o16 °C. Ktomu
se přidával ikluzký povrch. Povětrnostní podmínky škodi-
ly stejně jako lidem také oceli – dodnes musí Golden Gate
Bridge denně ošetřovat 35členný tým natěračů.
Nosná lana, která drží most, musela být kli hmot-
nosti splétána až nastě. Kdé měří 2332 m, má asi
metr vprůru atví jej 27572 pramenů silných jako
tužka. Aby oceláři splnili termín, vynalezli nový způsob
jejich splétání, takže byli za směnu schopní zasit až
dvojnásobek kabelů. Celkem jich nainstalovali 128 ti-
síckm ahmotnost kažho lana překrila 20 tic tun.
íhradovou mostovku měly nalanech poutat tři až
152m dlouhé ocelové zásy. Aby při ukládání příhra-
doviny nedlo kezřícení svislých konstrukcí, vymysleli
inžeři, že ji budou vysouvat stejnou rychlostí na o
strany pylonů, jako vahadlo. Dělci kompletovali mos-
tovku vevýšce 68 m nad mořem rychlostí až 30 m denně.
Aby pracovali jistěji, nechal Strauss pod celou konstrukci
natáhnout záchrannou síť. Itoto opatření bylo přijato po-
prvé avyplatilo se – zachránilo život 19 lidem. Nakonec
jich přece jen při stavbě 11 zahynulo – najednoho spadl
jeřáb a10 se utopilo, když snimi spadla čttunová oce-
lová plošina a síť protrhla. Mezi novinky na stavbě patřilo
i podélné dělení mostovky měděnými dilatními spoji.
Ikdyž odstavby Golden Gate Bridge uplynulo 75 let,
stále patří k nejkrásnějším nasvě. Dvě pamětní desky
najižním pylonu připomínají jeho projektanty ijeho oběti.
strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2012, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (558 ms)

Rendering Strana 4 (103865): (0/1) (548 ms)

Rendering Strana 3 (103864): (0/1) (605 ms)

Rendering Strana 2 (103863): (0/1) (604 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3070/vth120485-1.jpg (3x)

 i3070/vth120486-1.jpg (3x)

 i3070/bg103864.svg

 i3070/vth120487-1.jpg (3x)

 i3070/vth120484-1.jpg

 i3070/vth120489-1.jpg (2x)

 i3070/vth120491-1.jpg (2x)