Logistika ražeb TBM metra
xxxx
více
na na
str. E2
4
V.A ve
sefotoreportáži
přestěhovala
26. července 2012 / 12–13 / XXIV
více ve fotoreportáži na str. 6
Ptáme se: Ing. Jaroslava Pohana,
ředitele firmy CCE Praha str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Tunely pod rybářským přístavem ve
Finsku jsou hotové str. 2
Mostecká pánev ze tří různých úhlů
pohledu Letní příloha str. 4
Nabídka na dostavbu Temelína
Kolaudace Antonie proběhla v den
jejího svátku str. 5
Krátce / Aktuálně
Změny ve Skupině Metrostav
Po divizi 8 Metrostavu, kde začal jako nový obchodní
náměstek působit Ing. David Houska, došlo i na změny
ve vedení Metrostavu Development. Od 1. července zde
jako nový ekonomický ředitel působí Ing. Pavel Jelínek.
Šťastný pátek třináctého
Metrostav SK uzavřel v pátek 13. července 2012
smlouvu o dílo na výstavbu budovy BUSINESS CENTRE
ve Štefánikově ulici 13–15 v Bratislavě. Zakázku v hodnotě
několika milionů eur povede v následujících 18 měsících
projektový tým v čele s Ing. Peterem Belzarem.
Držíme palce!
Kromě Barbory Špotákové
a Petra Koukala, o kterých
píšeme na straně 6,
pojede na letní olympijské
hry do Londýna i další
sportovec, kterému budou
obzvlášť v Metrostavu
všichni držet palce. Ve veslování bude totiž Českou
republiku na LOH 2012 reprezentovat i Jiří Kopáč z týmu
Ing. Přemysla Duška z divize 6. Na olympijskou trať vyrazí
v posádce čtyřky bez kormidelníka. Ať se mu daří!
Nová velká zakázka divize 3
Projektový tým divize 3 vedený Ing. Radovanem Aulíkem
zahájil v červenci stavbu Copa centra na pražské Národní
třídě. Multifunkční objekt bude mít čtyři podzemní a osm
nadzemních podlaží a kvůli jeho stavbě se na dva roky
uzavře stanice metra B Národní třída. Práce na zakázce
přerušil v roce 2009 nález gotických sklepů, které
archeologové našli při záchranném výzkumu. Jejich část
bude po dokončení centra zpřístupněna. Podrobnostem
nové stavby se věnuje článek v zářijovém vydání novin.
Srpnová zahájení
V průběhu srpna se uzavře
několik mostních staveb, na
kterých pracoval tým Ing.
Richarda Rakouše z divize 4.
Počínaje 6. srpnem budou
postupně ve dvou dnech za
sebou slavnostně otevřeny
mosty v Brandýse nad Labem (foto), Bohosticích a Voznici.
O všech akcích budeme informovat v příštím čísle.
Tradiční oslavy se opět vydařily
Stejně jako v předchozích letech byl Metrostav i letos
hlavním sponzorem Slavností solné Zlaté stezky, které
proběhly koncem června v Prachaticích. Připomněly
historii a rozkvět města ve 14.–16. století a kromě
ukázek dobových řemesel, trhů a průvodů v historických
kostýmech přinesly v kulturní části programu i vystoupení
skupin Chinaski, Kreyson a Děda Mládek Illegal Band.
Parking pro 600 aut
U rozestavěné stanice
metra Veleslavín zřejmě
vyroste podzemní záchytné
parkoviště pro 600 vozů
a autobusový terminál.
Pražští radní totiž rozhodli,
že obnoví přípravu stavby,
kterou město dříve kvůli nedostatku peněz odložilo.
Dotýkat se exponátů přísně nařízeno
Netradiční stavbu začalo nedávno ve Vítkovicích budovat
sdružení firem Vítkovice Mechanika, Subterra a Metrostav.
Projekt velkého Světa techniky v Dolní oblasti Vítkovic má
široké veřejnosti zpřístupnit vědu a techniku v atraktivní
podobě. Nová budova od architekta Josefa Pleskota začne
i se svými exponáty sloužit lidem na začátku roku 2014.
Plně kvalifikovanou nabídku na dostavbu 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín (ETE) předali 2. července zástupci sdružení v čele se společností Westinghouse Electric Company, LLC, představitelům firmy ČEZ. Na snímku zprava Ing. Petr Procházka, ředitel projektu dostavby ETE z Metrostavu, Kerry Hanahan, ředitel rozvoje zákaznických projektů
Westinghouse v ČR, obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský, Akira Izawa, obchodní a marketingový manažer nukleární divize Toshiba International (Europe), a Ing. Pavel
Djugo, zástupce ředitele projektu dostavby ETE z Metrostavu. Další informace o předání nabídky, kterou společnost ČEZ následný den přijala, naleznete na straně 2.
Plavební komoru čeká ještě zkušební provoz
Iseki Unclemole TCC
Tým Miroslava Führera, oblastního ředitele divize 6
pro Jihočeský kraj, dokončuje zajímavou zakázku
u Hluboké nad Vltavou. Od prosince roku 2010 tu stavbaři postupně vybudovali u jezu nejen plavební komoru
(foto), ale mají za sebou už i prohrábky ve vodní zdrži
přehrady Hněvkovice. Dokončili také plovoucí přístaviště pro lodní dopravu a plavební značení.
Prohrábka dna, přístaviště i značení už jsou zkolaudované a předané investorovi, kterým je Ředitelství vodních
cest ČR. Stavaři dokončili a zaplavili i horní rejdu plavební
komory a teď jen musí zlikvidovat dočasně vybudované
jímky. „Po stavební stránce je hotová i dolní rejda, kterou
Pod japonsko-anglickým názvem v titulku se skrývá
mikrotunelovací stroj pro bezvýkopovou technologii,
se kterým poprvé začal pracovat i Metrostav.
Společnost Subterra si letos v červnu zakoupila vlastní unclemole, který má průměr jeden metr. S o něco
silnějším „strýčkem krtkem“ (foto) se však dnes pravidelně setkávají i pracovníci oblastního ředitelství divize 1
Metrostavu pro Jihomoravský kraj z týmu Ing. Marka
Vavroucha, když v Brně řídí ražbu nové kmenové stoky D
v Husovicích. Řízeným protlakem zde pronajatý stroj Iseki
Unclemole TCC 1290 mm musí vyrazit více než 1200 m
dlouhou kanalizační stoku s profilem DN 1200.
Mikro TBM pracuje obdobně jako jeho větší kolegové
Tonda a Adéla na pražském metru V.A. Jen jej obsluha řídí
a navádí z povrchové kabiny, a ne z podzemí, a místo ukládání tybinků zatlačuje do raženého profilu sklolaminátové
trouby. Za jeden den Iseki vyrazí průměrně 12 m a do konce července už pod moravskou metropolí dokončil přes
300 m nového kanalizačního tunelu, který se den po dni
znatelně prodlužuje. Ražby v Brně by měli naši pracovníci
z divize 1 uzavřít do konce letošního roku.
již plavební správa zkontrolovala a začneme ji zaplavovat
vodou,“ říká Miroslav Führer. Součástí dodávky, kterou
divize 6 provádí ve sdružení s firmou SMP CZ, jsou i řídicí
systémy a velín zdejšího plavebního stupně.
V současné době probíhají práce ještě v okolí plavební
komory. Staví se komunikace, upravuje se přilehlý park
a probíhá likvidace dočasně nasazených jímek. Po dokončení čeká celou stavbu ještě zkušební provoz.
Největším technickým oříškem díla byla podle vedoucího projektu výstavba výtokového objektu Opatovického
potoka do dolní rejdy plavební komory. „Při budování pilotových stěn a při betonážích jsme museli zajistit trvalý
odtok celé této vodoteče. Dnes už je tento důležitý uzel
hotov a je plně funkční,“ dodává oblastní ředitel.
V průběhu stavby bylo nezbytné zjistit také tvrdost
dna ve zdrži Hněvkovice a určit, jakým způsobem provést
jeho prohrábku. Podle projektové dokumentace se v okolí
řeky nacházejí horniny těžitelnosti 6 a 7, takže se na ně
měla použít bourací kladiva na rypadlech. Tento postup
nakonec bylo možné provést pouze v úseku, kde se blízko
vody nachází bytová zástavba. V ostatních úsecích museli
stavbaři hloubit dno pomocí odstřelů. To se nakonec ukázalo nejen efektivnější, ale překvapivě i ekologičtější.
Nově vybudovaná plavební komora o spádu asi 3 m
(v závislosti na vodním stavu) umožní plavidlům překonat
jez v Hluboké n/V dokončený v roce 1935. Je dispozičně
vysunuta do horní vody a umístěna ve vorové propusti.
V horním ohlaví má klapková vrata s nepřímým plněním
jednostranným krátkým obtokem a v dolním ohlaví pak
desková jednokřídlá vrata s přímým prázdněním. V obou
rejdách se nacházejí čekací stání pro malá i velká plavidla.
Z velínu komory bude po dokončení stavby možné novým
řídicím systémem ovládat plavební i jezové prvky.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
–red–, foto archiv stavby