Logistika ražeb TBM metra

xxxx

více

na na

str. E2

4

V.A ve

sefotoreportáži

přestěhovala

26. července 2012 / 12–13 / XXIV

více ve fotoreportáži na str. 6

Ptáme se: Ing. Jaroslava Pohana,

ředitele firmy CCE Praha str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Tunely pod rybářským přístavem ve

Finsku jsou hotové str. 2

Mostecká pánev ze tří různých úhlů

pohledu Letní příloha str. 4

Nabídka na dostavbu Temelína

Kolaudace Antonie proběhla v den

jejího svátku str. 5

Krátce / Aktuálně

Změny ve Skupině Metrostav

Po divizi 8 Metrostavu, kde začal jako nový obchodní

náměstek působit Ing. David Houska, došlo i na změny

ve vedení Metrostavu Development. Od 1. července zde

jako nový ekonomický ředitel působí Ing. Pavel Jelínek.

Šťastný pátek třináctého

Metrostav SK uzavřel v pátek 13. července 2012

smlouvu o dílo na výstavbu budovy BUSINESS CENTRE

ve Štefánikově ulici 13–15 v Bratislavě. Zakázku v hodnotě

několika milionů eur povede v následujících 18 měsících

projektový tým v čele s Ing. Peterem Belzarem.

Držíme palce!

Kromě Barbory Špotákové

a Petra Koukala, o kterých

píšeme na straně 6,

pojede na letní olympijské

hry do Londýna i další

sportovec, kterému budou

obzvlášť v Metrostavu

všichni držet palce. Ve veslování bude totiž Českou

republiku na LOH 2012 reprezentovat i Jiří Kopáč z týmu

Ing. Přemysla Duška z divize 6. Na olympijskou trať vyrazí

v posádce čtyřky bez kormidelníka. Ať se mu daří!

Nová velká zakázka divize 3

Projektový tým divize 3 vedený Ing. Radovanem Aulíkem

zahájil v červenci stavbu Copa centra na pražské Národní

třídě. Multifunkční objekt bude mít čtyři podzemní a osm

nadzemních podlaží a kvůli jeho stavbě se na dva roky

uzavře stanice metra B Národní třída. Práce na zakázce

přerušil v roce 2009 nález gotických sklepů, které

archeologové našli při záchranném výzkumu. Jejich část

bude po dokončení centra zpřístupněna. Podrobnostem

nové stavby se věnuje článek v zářijovém vydání novin.

Srpnová zahájení

V průběhu srpna se uzavře

několik mostních staveb, na

kterých pracoval tým Ing.

Richarda Rakouše z divize 4.

Počínaje 6. srpnem budou

postupně ve dvou dnech za

sebou slavnostně otevřeny

mosty v Brandýse nad Labem (foto), Bohosticích a Voznici.

O všech akcích budeme informovat v příštím čísle.

Tradiční oslavy se opět vydařily

Stejně jako v předchozích letech byl Metrostav i letos

hlavním sponzorem Slavností solné Zlaté stezky, které

proběhly koncem června v Prachaticích. Připomněly

historii a rozkvět města ve 14.–16. století a kromě

ukázek dobových řemesel, trhů a průvodů v historických

kostýmech přinesly v kulturní části programu i vystoupení

skupin Chinaski, Kreyson a Děda Mládek Illegal Band.

Parking pro 600 aut

U rozestavěné stanice

metra Veleslavín zřejmě

vyroste podzemní záchytné

parkoviště pro 600 vozů

a autobusový terminál.

Pražští radní totiž rozhodli,

že obnoví přípravu stavby,

kterou město dříve kvůli nedostatku peněz odložilo.

Dotýkat se exponátů přísně nařízeno

Netradiční stavbu začalo nedávno ve Vítkovicích budovat

sdružení firem Vítkovice Mechanika, Subterra a Metrostav.

Projekt velkého Světa techniky v Dolní oblasti Vítkovic má

široké veřejnosti zpřístupnit vědu a techniku v atraktivní

podobě. Nová budova od architekta Josefa Pleskota začne

i se svými exponáty sloužit lidem na začátku roku 2014.

Plně kvalifikovanou nabídku na dostavbu 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín (ETE) předali 2. července zástupci sdružení v čele se společností Westinghouse Electric Company, LLC, představitelům firmy ČEZ. Na snímku zprava Ing. Petr Procházka, ředitel projektu dostavby ETE z Metrostavu, Kerry Hanahan, ředitel rozvoje zákaznických projektů

Westinghouse v ČR, obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský, Akira Izawa, obchodní a marketingový manažer nukleární divize Toshiba International (Europe), a Ing. Pavel

Djugo, zástupce ředitele projektu dostavby ETE z Metrostavu. Další informace o předání nabídky, kterou společnost ČEZ následný den přijala, naleznete na straně 2.

Plavební komoru čeká ještě zkušební provoz

Iseki Unclemole TCC

Tým Miroslava Führera, oblastního ředitele divize 6

pro Jihočeský kraj, dokončuje zajímavou zakázku

u Hluboké nad Vltavou. Od prosince roku 2010 tu stavbaři postupně vybudovali u jezu nejen plavební komoru

(foto), ale mají za sebou už i prohrábky ve vodní zdrži

přehrady Hněvkovice. Dokončili také plovoucí přístaviště pro lodní dopravu a plavební značení.

Prohrábka dna, přístaviště i značení už jsou zkolaudované a předané investorovi, kterým je Ředitelství vodních

cest ČR. Stavaři dokončili a zaplavili i horní rejdu plavební

komory a teď jen musí zlikvidovat dočasně vybudované

jímky. „Po stavební stránce je hotová i dolní rejda, kterou

Pod japonsko-anglickým názvem v titulku se skrývá

mikrotunelovací stroj pro bezvýkopovou technologii,

se kterým poprvé začal pracovat i Metrostav.

Společnost Subterra si letos v červnu zakoupila vlastní unclemole, který má průměr jeden metr. S o něco

silnějším „strýčkem krtkem“ (foto) se však dnes pravidelně setkávají i pracovníci oblastního ředitelství divize 1

Metrostavu pro Jihomoravský kraj z týmu Ing. Marka

Vavroucha, když v Brně řídí ražbu nové kmenové stoky D

v Husovicích. Řízeným protlakem zde pronajatý stroj Iseki

Unclemole TCC 1290 mm musí vyrazit více než 1200 m

dlouhou kanalizační stoku s profilem DN 1200.

Mikro TBM pracuje obdobně jako jeho větší kolegové

Tonda a Adéla na pražském metru V.A. Jen jej obsluha řídí

a navádí z povrchové kabiny, a ne z podzemí, a místo ukládání tybinků zatlačuje do raženého profilu sklolaminátové

trouby. Za jeden den Iseki vyrazí průměrně 12 m a do konce července už pod moravskou metropolí dokončil přes

300 m nového kanalizačního tunelu, který se den po dni

znatelně prodlužuje. Ražby v Brně by měli naši pracovníci

z divize 1 uzavřít do konce letošního roku.

již plavební správa zkontrolovala a začneme ji zaplavovat

vodou,“ říká Miroslav Führer. Součástí dodávky, kterou

divize 6 provádí ve sdružení s firmou SMP CZ, jsou i řídicí

systémy a velín zdejšího plavebního stupně.

V současné době probíhají práce ještě v okolí plavební

komory. Staví se komunikace, upravuje se přilehlý park

a probíhá likvidace dočasně nasazených jímek. Po dokončení čeká celou stavbu ještě zkušební provoz.

Největším technickým oříškem díla byla podle vedoucího projektu výstavba výtokového objektu Opatovického

potoka do dolní rejdy plavební komory. „Při budování pilotových stěn a při betonážích jsme museli zajistit trvalý

odtok celé této vodoteče. Dnes už je tento důležitý uzel

hotov a je plně funkční,“ dodává oblastní ředitel.

V průběhu stavby bylo nezbytné zjistit také tvrdost

dna ve zdrži Hněvkovice a určit, jakým způsobem provést

jeho prohrábku. Podle projektové dokumentace se v okolí

řeky nacházejí horniny těžitelnosti 6 a 7, takže se na ně

měla použít bourací kladiva na rypadlech. Tento postup

nakonec bylo možné provést pouze v úseku, kde se blízko

vody nachází bytová zástavba. V ostatních úsecích museli

stavbaři hloubit dno pomocí odstřelů. To se nakonec ukázalo nejen efektivnější, ale překvapivě i ekologičtější.

Nově vybudovaná plavební komora o spádu asi 3 m

(v závislosti na vodním stavu) umožní plavidlům překonat

jez v Hluboké n/V dokončený v roce 1935. Je dispozičně

vysunuta do horní vody a umístěna ve vorové propusti.

V horním ohlaví má klapková vrata s nepřímým plněním

jednostranným krátkým obtokem a v dolním ohlaví pak

desková jednokřídlá vrata s přímým prázdněním. V obou

rejdách se nacházejí čekací stání pro malá i velká plavidla.

Z velínu komory bude po dokončení stavby možné novým

řídicím systémem ovládat plavební i jezové prvky.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

–red–, foto archiv stavby