strana 2
Po roce na koridoru
PTÁME SE
Loni Metrostav zahájil práce na velkém projektu Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl.
n., II. část. Na mnoha místech vznikly nové mosty či se
pomalu rýsují nové vlakové zastávky. Zásadní proměnou prochází železniční stanice Praha-Vršovice.
Třeba původní most přes ulici Otakarova/Vršovická je
rekonstruován (foto č. 1) a v rámci 4. etapy tam probíhá
příprava na pískování ocelových nosníků. Nelze si také nevšimnout stavebního ruchu u vršovického nádraží. Kromě
nových nástupišť tu vzniká podchod (foto č. 2 a 3), který
pro pěší propojí prostor Nuslí s nádražím. „Zemní práce
a záporové pažení jsou hotové, v nejbližších dnech bude
probíhat betonáž tubusu a rampy 4. nástupiště,“ informuje stavbyvedoucí Ing. Zbyšek Vozárik. Práce v plném
proudu běží také třeba na mostě přes ulici Bartoškova
a Nad Vinným potokem (foto č. 4) či u Zahradního Města
(foto č. 5 a č. 6), kde vzniká nová zastávka.
Ing. Jaroslava Herana,
ředitele divize 1
–red–, foto archiv Metrostavu
Pomoc zkušených techniků BeMo z Innsbrucku
1
2
3
Rakouskou kancelář firmy BeMo Tunnelling (BeMo)
v Innsbrucku lze přirovnat k technickému mozku společnosti BeMo. Uchovává její letité zkušenosti i nejlepší odborná řešení či postupy osvědčené při minulých
zakázkách a toto know-how obratně přenáší do nových
projektů. Uvádíme přehled, u kterých staveb Technická
kancelář BeMo pomáhá aktuálně.
Zatímco zhotovování prováděcí dokumentace pro
tunel Herrschaftsbuck na dálnici A98 v Německu a pro
záchrannou štolu tunelu Burgberg se převážně chýlí ke
konci, v případě tunelu Spitzenberg (foto) na německé
dálnici A44 si obtížné geologické podmínky vyžadují neustálé přizpůsobování projektu razicích prací. Momentálně
probíhá ražba v úseku, pro který jsou charakteristické
složité geologické podmínky. Dochází tam k mírnému
pohybu svahu a problém je také v nízkém nadloží tunelu
(řez). Na základě dodatečného navezení a zhutnění zeminy
do části s nedostatečným nadložím, zajištění této oblasti
mikropilotovými deštníky a následnou ražbou za pomoci
dílčího členění výrubu kaloty a rozsáhlého geotechnického monitoringu byla naprojektována opatření, která
umožňují bezpečnou výstavbu tunelu v daném úseku.
Knesebeckstrasse v Berlíně a různorodé části na projektu
ve Volmarsteinu, kde na A1, jedné z nejfrekventovanějších
dálnic v Německu, probíhá rekonstrukce mostu.
U výstavby jaderné elektrárny
Kancelář v Innsbrucku pomáhá také u výstavby britské
jaderné elektrárny Hinkley Point C v Somersetu na pobřeží Bristolského zálivu. Naprojektováním startovací jámy
včetně navržení konstrukce pro zahájení TBM – ražeb pro
Hinkley Point C – dokázala Technická kancelář navázat
na svou předchozí projektovou činnost ve Velké Británii.
Kromě zhotovování prováděcí projekce spolupůsobí
Technická kancelář při zpracování nabídek na projekty
výstavby tunelů a speciálních inženýrských staveb a poskytuje pomoc stavebním týmům při přípravách a realizaci jejich pracovních činností. Zdařbůh!
J oh an ne s J äger, Rober t Do s t ál
Foto archiv BeMo
Řez tunelu Spitzenberg
Navezená
zemina
Další projekty v Německu: Baukau a Volmarstein
Od začátku roku 2019 se technická kancelář BeMo v Innsbrucku spolupodílí na technické a projekční přípravě pro
projekt hloubeného tunelu v Baukau u německého města
Herne a projektuje rozsáhlé dopravní přeložky a obchvaty na této frekventované dálniční křižovatce dálnic A42
a A43 v Severním Porýní – Vestfálsku. Dále tým techniků
v Innsbrucku zpracovává prováděcí projekt stavební jámy
Nařízení GDPR rok poté: kontroly bez nedostatků
4
5
6
Metrostav_12_13_2019.indd 2
V květnu 2019 uběhl první rok od nabytí účinnosti evropského nařízení o ochraně osobních údajů fyzických
osob, tzv. GDPR, a tudíž i první rok ochrany osobních
údajů dle nového „modelu“ v Metrostavu.
V průběhu tohoto roku jsme úspěšně dokončili proces
nastavení nových pravidel, podle nichž i nadále chráníme
osobní údaje našich zaměstnanců, obchodních partnerů
či jakýchkoliv dalších osob a toto se také promítlo do organizačně řídící dokumentace a fungování ve společnosti.
Naši připravenost na vyšší evropské standardy v této
oblasti prověřila nečekaná kontrola Úřadu pro ochranu
osobních údajů (ÚOOÚ), který se u nás na přelomu roku
2018 a 2019 zajímal především o docházkové systémy na
stavbách a o proces zpracování biometrických osobních
údajů zachycovaných těmito systémy. Zástupci ÚOOÚ
při kontrole nezjistili žádná pochybení a Metrostavu ani
nebyly vytčeny žádné zásadní nedostatky.
V průběhu měsíce června 2019 jsme za pomoci
dotazníkového šetření u jednotlivých odpovědných zaměstnanců Metrostavu ověřili, že nový systém funguje
a že s novou legislativou, mezi niž se od 24. dubna 2019
zařadil i nově přijatý zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování
osobních údajů, je zcela v souladu.
Na jaře letošního roku proběhla v rámci průběžného
proškolování zaměstnanců série školení (ilustrační foto)
pro vedoucí pracovníky působící zejména na stavbách
a v červnu pak ještě školení zaměstnanců obchodního
úseku na poradě obchodních náměstků.
Nový informační web pro zaměstnance
Ve spolupráci s Útvarem informačních technologií naší firmy vznikl na Sharepointu informační web, jehož
posláním je přiblížit všem zaměstnancům co nejsrozumitelnějším způsobem problematiku ochrany osobních
údajů v Metrostavu. Součástí tohoto webu je také pasáž
věnovaná často kladeným dotazům, s nimiž se ve své
praxi můžete setkat, a dále zde najdete také kontakty na
osoby, které vám s řešením problémů z oblasti ochrany
osobních údajů mohou být nápomocny.
K dnešnímu dni jsme v oblasti ochrany osobních
údajů nezaznamenali žádnou stížnost, což chápeme jako
povzbuzení pro naši další činnost. Aktuálně se připravuje
interní audit, který v letošním roce prověří v Metrostavu
a jeho vybraných dceřiných společnostech nastavení
úrovně ochrany osobních údajů ve vztahu k platným
právním předpisům. Do budoucna plánujeme využít,
vedle již zmiňovaného webu, také připravovaný systém
e-learningu, jehož prostřednictvím vás budeme seznamovat s dalšími novinkami a významnými události na poli
ochrany osobních údajů v naší společnosti.
M gr. Z u z an a H y n ko v á
Foto archiv Metrostavu
Letošní rok s devítkou na konci je pro něj z hlediska
souhry čísel zajímavý: Ing. Heran v roce 1989, tedy
před 30 lety, začal pracovat u Metrostavu, tehdy v divizi 9. Před 19 lety přestoupil na divizi 1 do pozice výrobního náměstka a od roku 2012 „jedničku“ řídí. Této
divizi se daří zvládat vysoký počet zakázek.
Jak sám vnímáte divizi 1 v roce 2019?
Divize 1 je specifická tím, že má velmi široký záběr činností jak z hlediska typu staveb (občanské, průmyslové,
bytové, novostavby, rekonstrukce), tak z hlediska geo
grafické působnosti v rámci České republiky. Prostřednictvím dvou oblastních ředitelství (v Brně a Ostravě)
máme svěřeno činnosti na celé Moravě a k tomu máme
nejdéle působící oblast v Plzeňském kraji se sídlem v Plzni. Připočteme-li Prahu a Středočeský kraj, máme co
do plochy působnosti ze všech divizí z České republiky
nejrozsáhlejší krajíc. Proti tomu zase ale nemáme stálé
zastoupení nikde v zahraničí, pouze omezeně působíme
na Slovensku. Další významnou charakteristikou divize 1
je řada výrobních středisek divizních technologií a specia
lizací, které divize tradičně buduje a rozvíjí jak v Praze, tak
i v regionech, kde má svá zastoupení.
Můžete shrnout činnosti v regionech? Nastaly tam
nějaké změny?
V regionech je naše úsilí spojeno již dlouho s obecnou
snahou fungovat v daném místě jako silná a zavedená
„místní firma“. Takto ve všech krajích naší působnosti budujeme nově například střediska HSV s ambicemi zvládat
v budoucnu vlastními (místními) silami část zednických
prací a provádění železobetonových konstrukcí na našich
stavbách. Jsem toho názoru, že mít vlastního tesaře nebo
zedníka patří ke znakům řádné stavební firmy.
Jak se tedy daří získat nové lidi?
Je to stále složitější problém, ale snažíme se. V Plzni jsme
si pomohli tím, že jsme převzali firmu Prostav, která se
zaměřovala na železobetonové konstrukce. Získali jsme
skupinu zkušených techniků a řemeslníků, se kterými
tuto dovednost v našich barvách dále rozvíjíme. Rád bych
vyzdvihl naše dlouhodobě úspěšné Středisko plynovodů
v Brně nebo v Praze Středisko vodovodů a kanalizací,
které je nositelem jedné z tradičních původních technologií divize 1 (včetně kompetence a kapacity provádět též
stavby za použití hornických technologií). Střediska mají
schopnost získávat nové zaměstnance i díky tomu, že
jimi prováděné práce jsou z odborného hlediska zajímavé.
Které stěžejní projekty u divize 1 nyní probíhají?
Každý rok zahajujeme a dokončujeme kolem třiceti zakázek a to nepočítám drobné zakázky specializovaných
středisek. Není snadné vybírat, co zmínit. Z poslední doby
je nejvíce viditelná prestižní zakázka rekonstrukce Národního muzea, kterou jsme letos dokončili ve spolupráci
s divizí 9. Skoro tamtéž realizujeme ve spolupráci s divizí 3 novostavbu jedné z budoucích dominant Václavského
náměstí – rohovou budovu VN47 na rohu s Opletalovou
ulicí. V Brně provádíme na etapy rozsáhlou rekonstrukci
Janáčkova divadla, což je veřejností velmi sledovaná akce,
kterou bychom měli v poslední etapě dokončit letos na
podzim. Z jiného soudku je pak řada staveb průmyslových
nebo technologických jako koupaliště Riviéra v Brně nebo
výrobní haly pro společnost s.n.o.p. v Pohořelicích u Brna
nebo v Klášterci nad Ohří.
Co považujete za klíčové pro budoucnost vaší divize?
Vždy se vyplatilo sázet na sehrané kolektivy a i v těžších
chvílích se obracet pro pomoc především do vlastních
řad. Předpokladem k tomu je vytváření stabilních podmínek a jistot pro naše týmy. Ruku v ruce s tím je třeba
nezaspat a vyhledávat nové příležitosti k našemu rozvoji.
To platí jak o rozvoji našich stávajících technologií, tak
o vyhledávání potenciálních nových oborů a obchodních
příležitostí. V posledních letech jsme několik zajímavých
možností akvizic objevili a prověřovali a v těchto snahách
hodláme nadále pokračovat.
Za rozhovor děkuje David Kalců
22.07.19 13:28