strana 2

Po roce na koridoru

PTÁME SE

Loni Metrostav zahájil práce na velkém projektu Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl.

n., II. část. Na mnoha místech vznikly nové mosty či se

pomalu rýsují nové vlakové zastávky. Zásadní proměnou prochází železniční stanice Praha-Vršovice.

Třeba původní most přes ulici Otakarova/Vršovická je

rekonstruován (foto č. 1) a v rámci 4. etapy tam probíhá

příprava na pískování ocelových nosníků. Nelze si také nevšimnout stavebního ruchu u vršovického nádraží. Kromě

nových nástupišť tu vzniká podchod (foto č. 2 a 3), který

pro pěší propojí prostor Nuslí s nádražím. „Zemní práce

a záporové pažení jsou hotové, v nejbližších dnech bude

probíhat betonáž tubusu a rampy 4. nástupiště,“ informuje stavbyvedoucí Ing. Zbyšek Vozárik. Práce v plném

proudu běží také třeba na mostě přes ulici Bartoškova

a Nad Vinným potokem (foto č. 4) či u Zahradního Města

(foto č. 5 a č. 6), kde vzniká nová zastávka.

Ing. Jaroslava Herana,

ředitele divize 1

–red–, foto archiv Metrostavu

Pomoc zkušených techniků BeMo z Innsbrucku

1

2

3

Rakouskou kancelář firmy BeMo Tunnelling (BeMo)

v Innsbrucku lze přirovnat k technickému mozku společnosti BeMo. Uchovává její letité zkušenosti i nejlepší odborná řešení či postupy osvědčené při minulých

zakázkách a toto know-how obratně přenáší do nových

projektů. Uvádíme přehled, u kterých staveb Technická

kancelář BeMo pomáhá aktuálně.

Zatímco zhotovování prováděcí dokumentace pro

tunel Herrschaftsbuck na dálnici A98 v Německu a pro

záchrannou štolu tunelu Burgberg se převážně chýlí ke

konci, v případě tunelu Spitzenberg (foto) na německé

dálnici A44 si obtížné geologické podmínky vyžadují neustálé přizpůsobování projektu razicích prací. Momentálně

probíhá ražba v úseku, pro který jsou charakteristické

složité geologické podmínky. Dochází tam k mírnému

pohybu svahu a problém je také v nízkém nadloží tunelu

(řez). Na základě dodatečného navezení a zhutnění zeminy

do části s nedostatečným nadložím, zajištění této oblasti

mikropilotovými deštníky a následnou ražbou za pomoci

dílčího členění výrubu kaloty a rozsáhlého geotechnického monitoringu byla naprojektována opatření, která

umožňují bezpečnou výstavbu tunelu v daném úseku.

Knesebeckstrasse v Berlíně a různorodé části na projektu

ve Volmarsteinu, kde na A1, jedné z nejfrekventovanějších

dálnic v Německu, probíhá rekonstrukce mostu.

U výstavby jaderné elektrárny

Kancelář v Innsbrucku pomáhá také u výstavby britské

jaderné elektrárny Hinkley Point C v Somersetu na pobřeží Bristolského zálivu. Naprojektováním startovací jámy

včetně navržení konstrukce pro zahájení TBM – ražeb pro

Hinkley Point C – dokázala Technická kancelář navázat

na svou předchozí projektovou činnost ve Velké Británii.

Kromě zhotovování prováděcí projekce spolupůsobí

Technická kancelář při zpracování nabídek na projekty

výstavby tunelů a speciálních inženýrských staveb a poskytuje pomoc stavebním týmům při přípravách a realizaci jejich pracovních činností. Zdařbůh!

J oh an ne s J äger, Rober t Do s t ál

Foto archiv BeMo

Řez tunelu Spitzenberg

Navezená

zemina

Další projekty v Německu: Baukau a Volmarstein

Od začátku roku 2019 se technická kancelář BeMo v Innsbrucku spolupodílí na technické a projekční přípravě pro

projekt hloubeného tunelu v Baukau u německého města

Herne a projektuje rozsáhlé dopravní přeložky a obchvaty na této frekventované dálniční křižovatce dálnic A42

a A43 v Severním Porýní – Vestfálsku. Dále tým techniků

v Innsbrucku zpracovává prováděcí projekt stavební jámy

Nařízení GDPR rok poté: kontroly bez nedostatků

4

5

6

Metrostav_12_13_2019.indd 2

V květnu 2019 uběhl první rok od nabytí účinnosti evropského nařízení o ochraně osobních údajů fyzických

osob, tzv. GDPR, a tudíž i první rok ochrany osobních

údajů dle nového „modelu“ v Metrostavu.

V průběhu tohoto roku jsme úspěšně dokončili proces

nastavení nových pravidel, podle nichž i nadále chráníme

osobní údaje našich zaměstnanců, obchodních partnerů

či jakýchkoliv dalších osob a toto se také promítlo do organizačně řídící dokumentace a fungování ve společnosti.

Naši připravenost na vyšší evropské standardy v této

oblasti prověřila nečekaná kontrola Úřadu pro ochranu

osobních údajů (ÚOOÚ), který se u nás na přelomu roku

2018 a 2019 zajímal především o docházkové systémy na

stavbách a o proces zpracování biometrických osobních

údajů zachycovaných těmito systémy. Zástupci ÚOOÚ

při kontrole nezjistili žádná pochybení a Metrostavu ani

nebyly vytčeny žádné zásadní nedostatky.

V průběhu měsíce června 2019 jsme za pomoci

dotazníkového šetření u jednotlivých odpovědných zaměstnanců Metrostavu ověřili, že nový systém funguje

a že s novou legislativou, mezi niž se od 24. dubna 2019

zařadil i nově přijatý zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování

osobních údajů, je zcela v souladu.

Na jaře letošního roku proběhla v rámci průběžného

proškolování zaměstnanců série školení (ilustrační foto)

pro vedoucí pracovníky působící zejména na stavbách

a v červnu pak ještě školení zaměstnanců obchodního

úseku na poradě obchodních náměstků.

Nový informační web pro zaměstnance

Ve spolupráci s Útvarem informačních technologií naší firmy vznikl na Sharepointu informační web, jehož

posláním je přiblížit všem zaměstnancům co nejsrozumitelnějším způsobem problematiku ochrany osobních

údajů v Metrostavu. Součástí tohoto webu je také pasáž

věnovaná často kladeným dotazům, s nimiž se ve své

praxi můžete setkat, a dále zde najdete také kontakty na

osoby, které vám s řešením problémů z oblasti ochrany

osobních údajů mohou být nápomocny.

K dnešnímu dni jsme v oblasti ochrany osobních

údajů nezaznamenali žádnou stížnost, což chápeme jako

povzbuzení pro naši další činnost. Aktuálně se připravuje

interní audit, který v letošním roce prověří v Metrostavu

a jeho vybraných dceřiných společnostech nastavení

úrovně ochrany osobních údajů ve vztahu k platným

právním předpisům. Do budoucna plánujeme využít,

vedle již zmiňovaného webu, také připravovaný systém

e-learningu, jehož prostřednictvím vás budeme seznamovat s dalšími novinkami a významnými události na poli

ochrany osobních údajů v naší společnosti.

M gr. Z u z an a H y n ko v á

Foto archiv Metrostavu

Letošní rok s devítkou na konci je pro něj z hlediska

souhry čísel zajímavý: Ing. Heran v roce 1989, tedy

před 30 lety, začal pracovat u Metrostavu, tehdy v divizi 9. Před 19 lety přestoupil na divizi 1 do pozice výrobního náměstka a od roku 2012 „jedničku“ řídí. Této

divizi se daří zvládat vysoký počet zakázek.

Jak sám vnímáte divizi 1 v roce 2019?

Divize 1 je specifická tím, že má velmi široký záběr činností jak z hlediska typu staveb (občanské, průmyslové,

bytové, novostavby, rekonstrukce), tak z hlediska geo­

grafické působnosti v rámci České republiky. Prostřednictvím dvou oblastních ředitelství (v Brně a Ostravě)

máme svěřeno činnosti na celé Moravě a k tomu máme

nejdéle působící oblast v Plzeňském kraji se sídlem v Plzni. Připočteme-li Prahu a Středočeský kraj, máme co

do plochy působnosti ze všech divizí z České republiky

nejrozsáhlejší krajíc. Proti tomu zase ale nemáme stálé

zastoupení nikde v zahraničí, pouze omezeně působíme

na Slovensku. Další významnou charakteristikou divize 1

je řada výrobních středisek divizních technologií a specia­

lizací, které divize tradičně buduje a rozvíjí jak v Praze, tak

i v regionech, kde má svá zastoupení.

Můžete shrnout činnosti v regionech? Nastaly tam

nějaké změny?

V regionech je naše úsilí spojeno již dlouho s obecnou

snahou fungovat v daném místě jako silná a zavedená

„místní firma“. Takto ve všech krajích naší působnosti budujeme nově například střediska HSV s ambicemi zvládat

v budoucnu vlastními (místními) silami část zednických

prací a provádění železobetonových konstrukcí na našich

stavbách. Jsem toho názoru, že mít vlastního tesaře nebo

zedníka patří ke znakům řádné stavební firmy.

Jak se tedy daří získat nové lidi?

Je to stále složitější problém, ale snažíme se. V Plzni jsme

si pomohli tím, že jsme převzali firmu Prostav, která se

zaměřovala na železobetonové konstrukce. Získali jsme

skupinu zkušených techniků a řemeslníků, se kterými

tuto dovednost v našich barvách dále rozvíjíme. Rád bych

vyzdvihl naše dlouhodobě úspěšné Středisko plynovodů

v Brně nebo v Praze Středisko vodovodů a kanalizací,

které je nositelem jedné z tradičních původních technologií divize 1 (včetně kompetence a kapacity provádět též

stavby za použití hornických technologií). Střediska mají

schopnost získávat nové zaměstnance i díky tomu, že

jimi prováděné práce jsou z odborného hlediska zajímavé.

Které stěžejní projekty u divize 1 nyní probíhají?

Každý rok zahajujeme a dokončujeme kolem třiceti zakázek a to nepočítám drobné zakázky specializovaných

středisek. Není snadné vybírat, co zmínit. Z poslední doby

je nejvíce viditelná prestižní zakázka rekonstrukce Národního muzea, kterou jsme letos dokončili ve spolupráci

s divizí 9. Skoro tamtéž realizujeme ve spolupráci s divizí 3 novostavbu jedné z budoucích dominant Václavského

náměstí – rohovou budovu VN47 na rohu s Opletalovou

ulicí. V Brně provádíme na etapy rozsáhlou rekonstrukci

Janáčkova divadla, což je veřejností velmi sledovaná akce,

kterou bychom měli v poslední etapě dokončit letos na

podzim. Z jiného soudku je pak řada staveb průmyslových

nebo technologických jako koupaliště Riviéra v Brně nebo

výrobní haly pro společnost s.n.o.p. v Pohořelicích u Brna

nebo v Klášterci nad Ohří.

Co považujete za klíčové pro budoucnost vaší divize?

Vždy se vyplatilo sázet na sehrané kolektivy a i v těžších

chvílích se obracet pro pomoc především do vlastních

řad. Předpokladem k tomu je vytváření stabilních podmínek a jistot pro naše týmy. Ruku v ruce s tím je třeba

nezaspat a vyhledávat nové příležitosti k našemu rozvoji.

To platí jak o rozvoji našich stávajících technologií, tak

o vyhledávání potenciálních nových oborů a obchodních

příležitostí. V posledních letech jsme několik zajímavých

možností akvizic objevili a prověřovali a v těchto snahách

hodláme nadále pokračovat.

Za rozhovor děkuje David Kalců

22.07.19 13:28