strana 5
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Práce v libereckém areálu Magny finišují
Automobilovému průmyslu se v České republice v posledních letech daří, a tak rozšiřují výrobu i jeho
dodavatelé. Jedním z příkladů je společnost Magna
Exteriors v Liberci, která se zabývá výrobou nárazníků,
palubních desek či pátých dveří pro osobní automobily,
ale také třeba masek pro nákladní vozy. S rozvojem výroby se tak mění i její výrobní areál v Liberci.
Ve výrobním závodě firma už podruhé rozšířila vstřikovnu a v areálu vyrůstají nové haly (foto). Divize 8 Metrostavu ještě pod vedením vedoucího projektu Lukáše
Kalfeřta začala s rozšířením vstřikovny loni v květnu, v listopadu byla zahájena stavba dvou nových hal 1 a 2, kde se
bude nacházet sklad forem, a následně tam ještě vyrostla
hala 15. Kromě toho se divize 8 podílí i na hale označené
číslem 4. „Projekty od počátku řídil vedoucí Lukáš Kalfeřt
s mistrem Ing. Janem Petráněm. Posléze se přidal druhý
mistr Jiří Horák. Společně s kolegou Petrem Václavíkem
jsem zakázku převzal letos v dubnu, protože kolega Lukáš
Kalfeřt svou práci pro Metrostav v červnu ukončil. Mým
úkolem bylo dotáhnout zakázku do zdárného konce,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Ondřej Matoušek.
1
Malá vodní elektrárna je opět v plném provozu
Tým divize 6 ukončil práce na rekonstrukci malé vodní
elektrárny (MVE) na západní špičce pražského ostrova
Štvanice (foto č. 1). Téměř historický objekt z roku
1913 využívá potenciálu energie řeky Vltavy více než
sto let. Metrostav se zde angažoval už podruhé: přestavbu elektrárny prováděl i v letech 1984 až 1987.
Součástí nynější zakázky byla kromě modernizace
také rekonstrukce technologického zařízení. Týkala se tak
i strojovny osazené třemi Kaplanovými přímoproudými
turbínami (foto č. 2) o výkonu 3x1,89 MW při maximálním průtoku vody. Metrostav zajišťoval dle smlouvy o dílo
veškeré stavební práce, které kromě jiného zahrnovaly
sanaci průsaků stěn včetně oprav a nových omítek, nové betonové podlahy a dlažby, kabelové a trubní kanály,
odvodňovací kanálky, zámečnické konstrukce, opravy
poklopů, nátěry ocelových konstrukcí, výmalby atd.
Rekonstrukce začala v srpnu 2017 a probíhala v etapách tak, aby investor, státní podnik Povodí Vltavy, mohl
2
využívat alespoň část instalované technologie. „Stavební
práce pro uvedení prvního soustrojí do provozu byly dokončeny loni v únoru. Druhé soustrojí se spouštělo v září
a třetí v únoru letošního roku. Jednotlivé etapy byly předávány ve smluvních lhůtách a také konečné předání celého
díla, které proběhlo letos v červnu, bylo ke spokojenosti
investora bez jediné závady,“ říká za Metrostav vedoucí
projektu inženýr Jiří Vrubel.
Minimální lhůta pro odstávky
Podmínkou zakázky na Štvanici bylo dodržet co nejkratší dobu odstávek, které nesměly dohromady překročit
40 dní. „Náročnost námi provedených prací byla hlavně
v nutnosti koordinace s ostatními dodavateli technologií.
Některé činnosti se dohadovaly z hodiny na hodinu a například doprava materiálu na místo zpracování a odvoz
sutě se prováděl za využití portálového jeřábu pomocí
,,vaniček“ s ruční nakládkou a vykládkou. Rovněž vymyslet prostorové lešení nad turbínami tak, aby toto řešení
všem vyhovovalo, ale nikomu nepřekáželo, byl jeden
z náročných úkolů,“ vysvětluje Jiří Vrubel.
Metrostav, konkrétně divize 6, pracuje na Štvanici také
na další zakázce. V prostoru u levého břehu řeky a v dolní
části tamního zdymadla buduje oddělená čekací stání pro
malá a velká plavidla. Mimochodem vodní díla v okolí ostrova Štvanice mohou zájemci obdivovat z nábřeží Vltavy
nebo z Hlávkova mostu. Po proudu řeky uvidí v levém
rameni toku pevný Helmovský jez se spádem 4,2 m, který
je navázán na vtokový objekt elektrárny.
Hala 101, ve které se nachází vstřikovna, se nyní
rozšířila na celou délku haly přesahující 85 m, a to v šíři
jednoho modulu, tedy 13 m. V přístavbě, která je již dokončena, budou částečně uskladněny formy a bude se
zde provádět jejich servis, zbývající prostor zaplní další
vstřikolisy. V halách 1 a 2, které jsou již také dokončené
a v nichž pouze probíhají práce na dokončení zpevněných
ploch v zadní části objektů, budou uskladněny lisovací
formy. Také hala 15 je dokončena a v hale 4 tým Ing. Ondřeje Matouška bez problémů stihl důležitý milník, totiž
dokončit železobetonovou podlahu se vsypem.
Stavba za plného provozu
Všechny objekty mají velmi podobnou konstrukci a jsou
založeny na pilotách. Nosnou ocelovou konstrukci tvoří
válcované nosníky například HEA 600, IPE 600, svařované sloupy tvaru I výšky 900 mm a s šířkou pásnice
300 mm. Základová železobetonová deska má tloušťku 500 mm a pro lisovací formy musí unést zatížení
300 N/m2. „Ocelovou konstrukci dodávala firma Realmont, což je na Liberecku přední dodavatel nejen pro
Metrostav, ale i pro společnost Magna Exteriors. Kromě
toho spolupracujeme s divizí 11 a divizí 4 či M-Stavebninami,“ vyjmenovává Ing. Matoušek a dodává, že práce ve
výrobním areálu Magna Exteriors se musí plně podřídit
chodu výroby, expedice a skladování výrobce (foto č. 2).
Ačkoli zakázka probíhá za plné výroby, běží bez jakýchkoli vážnějších problémů. „Celý projekt má být dokončen do konce srpna, jsme ale připraveni jej dále upravit podle nových objednávek. Naše liberecké obchodní
oddělení pod vedením Ing. Mojmíra Stuchlíka totiž podává
další cenové nabídky,“ uzavírá Ing. Matoušek.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
plavidel ročně propluje obřími plavebními
komorami slovenského Vodního díla Gabčíkovo,
které nyní modernizuje Metrostav.
Na stavbě unikátního komplexu Stanica Nivy
Často jsme z centra Bratislavy viděli snímky k tomuto projektu z jeřábů, tedy z ptačí perspektivy. Pojďme se podívat ale blíže, přímo na stavbu (foto č. 1), kde musejí naši lidé pracovat v ne vždy lehkých podmínkách a nezřídka
za velmi vysokých teplot. V centru velkoměsta to v létě totiž skutečně pálí!
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
Projekt tramvajové trati v Brně může začít
Koncem roku 2022 by brněnskou městskou část Bohunice měla s centrem města propojit nová tramvajová
trať. Jde o důležitou dopravní stavbu, protože v Bohunicích se nachází fakultní nemocnice i univerzitní
kampus. Divize 1 Metrostavu zatím podepsala smlouvu
mezi objednatelem a zhotovitelem, kterým je vedle
Metrostavu i společnost Firesta-Fišer.
Na trati v celkové délce 912 m budou celkem tři zastávky, z toho dvě vybudované nově. Zastávka, která se
nachází v místě napojení na stávající trať, projde rekonstrukcí. „Stavba zahrnuje celé spektrum nejrůznějších
stavebních činností a řemesel. Ve velkém budeme provádět podzemní stěny, piloty jako pažení pro stanice a železobetonové konstrukce stropu a základové desky tunelu,“
uvádí vedoucí projektu Ing. David Pohlodek. Konkrétní
rozdělení prací s partnerem ve sdružení zatím není dojednáno, nicméně divize 1 by se ráda podílela především na
stavbě tunelu, který bude součástí trati. Podzemní tunel
v délce 490 m bude ražen pod ochranou podzemních
stěn a stropu. „V trase tunelu vyhloubíme zářez v terénu.
V něm poté vybudujeme podzemní stěny, na kterých následně vybetonujeme strop. Po jeho zásypu se uskuteční
ražba a betonáž základové – rozpěrné – desky tunelu. Na
ní pak budou ležet koleje,“ popisuje Ing. Pohlodek.
V letošním roce chce jeho tým zahájit stavbu přeložkami inženýrských sítí a od jara příštího roku by měly
začít práce na celé trase. „Jako nejnáročnější výzvu vidím
stavbu části tunelu na frekventované Jihlavské ulici. Nejde
jen o samotnou stavbu tunelu, ale i koordinaci dopravy
v dotčených místech,“ říká vedoucí projektu. Vzhledem
k tomu, že součástí zakázky je také získání stavebního
povolení, mohou se další komplikace objevit v důsledku
možných námitek a obstrukcí ze strany osob a organizací,
které se mohou proti rozhodnutí odvolat a zároveň mařit
průběh rozhodování. „To je jedna z mála věcí, kterou nejsme schopni ovlivnit,“ uzavírá inženýr Pohlodek.
Martina Vampulová
vizualizace Magistrát města Brna
1
Tým Metrostavu, konkrétně pracovníci divize 6 pod
vedením Ing. Vladislava Horáčka, se tu již od loňského
června podílejí na stavbě polyfunkčního objektu Stanica
Nivy v Bratislavě. Jde o klíčový dopravní uzel, ve kterém
vzniká také unikátní nákupní centrum. Z místa se stala
vstupní brána Bratislavy již roku 1983, kdy tu vzniklo
původní hlavní autobusové nádraží.
Tato lokalita nyní získává novu tvář: komplex bude mít
pět nadzemních a dvě podzemní podlaží, přičemž v prvním jsou plánovaná nástupiště pro autobusy. Metrostav
provádí část A, kterou tvoří 5 dilatací o celkové rozloze
cca 27 800 m2. Stavbaři v jednotlivých sekcích pracují na
betonážích svislých konstrukcí a stropů od 2. PP až do
5. NP (foto č. 2 a 3).
Zajímavá je stavba řečí čísel: třeba bednění musejí dělníci jen pro stavbu divize 6 namontovat asi 233 000 m2!
Do nosných konstrukcí části A bude nutné celkem uložit
94 500 m3 betonu a 14 500 tun výztuže. Se vším si ale
stavbaři poradí tak, aby zakázku úspěšně zvládli. Práce
Metrostavu by tu měly skončit v listopadu 2019, očekávaný termín dokončení celé stavby je v roce 2020.
–red–, foto Drahoslav Ramík
Kudy nově pojedou tramvaje?
Prodloužená trať se odpojí v uzlu Osová, kde
budou moci lidé přestupovat na další tramvajové
a trolejbusové linky. Z Osové povede tunelem pod
Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská
a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky. Na trati
vzniknou dvě zastávky: Nová Jihlavská (vizualizace)
a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude
umístěna pod zemí. Součástí bude tunel o délce 650 m,
který povede v hloubce 6 až 11 m.
Metrostav_12_13_2019.indd 5
2
3
22.07.19 13:28