strana 5

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Práce v libereckém areálu Magny finišují

Automobilovému průmyslu se v České republice v posledních letech daří, a tak rozšiřují výrobu i jeho

dodavatelé. Jedním z příkladů je společnost Magna

Exteriors v Liberci, která se zabývá výrobou nárazníků,

palubních desek či pátých dveří pro osobní automobily,

ale také třeba masek pro nákladní vozy. S rozvojem výroby se tak mění i její výrobní areál v Liberci.

Ve výrobním závodě firma už podruhé rozšířila vstřikovnu a v areálu vyrůstají nové haly (foto). Divize 8 Metrostavu ještě pod vedením vedoucího projektu Lukáše

Kalfeřta začala s rozšířením vstřikovny loni v květnu, v listopadu byla zahájena stavba dvou nových hal 1 a 2, kde se

bude nacházet sklad forem, a následně tam ještě vyrostla

hala 15. Kromě toho se divize 8 podílí i na hale označené

číslem 4. „Projekty od počátku řídil vedoucí Lukáš Kalfeřt

s mistrem Ing. Janem Petráněm. Posléze se přidal druhý

mistr Jiří Horák. Společně s kolegou Petrem Václavíkem

jsem zakázku převzal letos v dubnu, protože kolega Lukáš

Kalfeřt svou práci pro Metrostav v červnu ukončil. Mým

úkolem bylo dotáhnout zakázku do zdárného konce,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Ondřej Matoušek.

1

Malá vodní elektrárna je opět v plném provozu

Tým divize 6 ukončil práce na rekonstrukci malé vodní

elektrárny (MVE) na západní špičce pražského ostrova

Štvanice (foto č. 1). Téměř historický objekt z roku

1913 využívá potenciálu energie řeky Vltavy více než

sto let. Metrostav se zde angažoval už podruhé: přestavbu elektrárny prováděl i v letech 1984 až 1987.

Součástí nynější zakázky byla kromě modernizace

také rekonstrukce technologického zařízení. Týkala se tak

i strojovny osazené třemi Kaplanovými přímoproudými

turbínami (foto č. 2) o výkonu 3x1,89 MW při maximálním průtoku vody. Metrostav zajišťoval dle smlouvy o dílo

veškeré stavební práce, které kromě jiného zahrnovaly

sanaci průsaků stěn včetně oprav a nových omítek, nové betonové podlahy a dlažby, kabelové a trubní kanály,

odvodňovací kanálky, zámečnické konstrukce, opravy

poklopů, nátěry ocelových konstrukcí, výmalby atd.

Rekonstrukce začala v srpnu 2017 a probíhala v etapách tak, aby investor, státní podnik Povodí Vltavy, mohl

2

využívat alespoň část instalované technologie. „Stavební

práce pro uvedení prvního soustrojí do provozu byly dokončeny loni v únoru. Druhé soustrojí se spouštělo v září

a třetí v únoru letošního roku. Jednotlivé etapy byly předávány ve smluvních lhůtách a také konečné předání celého

díla, které proběhlo letos v červnu, bylo ke spokojenosti

investora bez jediné závady,“ říká za Metrostav vedoucí

projektu inženýr Jiří Vrubel.

Minimální lhůta pro odstávky

Podmínkou zakázky na Štvanici bylo dodržet co nejkratší dobu odstávek, které nesměly dohromady překročit

40 dní. „Náročnost námi provedených prací byla hlavně

v nutnosti koordinace s ostatními dodavateli technologií.

Některé činnosti se dohadovaly z hodiny na hodinu a například doprava materiálu na místo zpracování a odvoz

sutě se prováděl za využití portálového jeřábu pomocí

,,vaniček“ s ruční nakládkou a vykládkou. Rovněž vymyslet prostorové lešení nad turbínami tak, aby toto řešení

všem vyhovovalo, ale nikomu nepřekáželo, byl jeden

z náročných úkolů,“ vysvětluje Jiří Vrubel.

Metrostav, konkrétně divize 6, pracuje na Štvanici také

na další zakázce. V prostoru u levého břehu řeky a v dolní

části tamního zdymadla buduje oddělená čekací stání pro

malá a velká plavidla. Mimochodem vodní díla v okolí ostrova Štvanice mohou zájemci obdivovat z nábřeží Vltavy

nebo z Hlávkova mostu. Po proudu řeky uvidí v levém

rameni toku pevný Helmovský jez se spádem 4,2 m, který

je navázán na vtokový objekt elektrárny.

Hala 101, ve které se nachází vstřikovna, se nyní

rozšířila na celou délku haly přesahující 85 m, a to v šíři

jednoho modulu, tedy 13 m. V přístavbě, která je již dokončena, budou částečně uskladněny formy a bude se

zde provádět jejich servis, zbývající prostor zaplní další

vstřikolisy. V halách 1 a 2, které jsou již také dokončené

a v nichž pouze probíhají práce na dokončení zpevněných

ploch v zadní části objektů, budou uskladněny lisovací

formy. Také hala 15 je dokončena a v hale 4 tým Ing. Ondřeje Matouška bez problémů stihl důležitý milník, totiž

dokončit železobetonovou podlahu se vsypem.

Stavba za plného provozu

Všechny objekty mají velmi podobnou konstrukci a jsou

založeny na pilotách. Nosnou ocelovou konstrukci tvoří

válcované nosníky například HEA 600, IPE 600, svařované sloupy tvaru I výšky 900 mm a s šířkou pásnice

300 mm. Základová železobetonová deska má tloušťku 500 mm a pro lisovací formy musí unést zatížení

300 N/m2. „Ocelovou konstrukci dodávala firma Realmont, což je na Liberecku přední dodavatel nejen pro

Metrostav, ale i pro společnost Magna Exteriors. Kromě

toho spolupracujeme s divizí 11 a divizí 4 či M-Stavebninami,“ vyjmenovává Ing. Matoušek a dodává, že práce ve

výrobním areálu Magna Exteriors se musí plně podřídit

chodu výroby, expedice a skladování výrobce (foto č. 2).

Ačkoli zakázka probíhá za plné výroby, běží bez jakýchkoli vážnějších problémů. „Celý projekt má být dokončen do konce srpna, jsme ale připraveni jej dále upravit podle nových objednávek. Naše liberecké obchodní

oddělení pod vedením Ing. Mojmíra Stuchlíka totiž podává

další cenové nabídky,“ uzavírá Ing. Matoušek.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

plavidel ročně propluje obřími plavebními

komorami slovenského Vodního díla Gabčíkovo,

které nyní modernizuje Metrostav.

Na stavbě unikátního komplexu Stanica Nivy

Často jsme z centra Bratislavy viděli snímky k tomuto projektu z jeřábů, tedy z ptačí perspektivy. Pojďme se podívat ale blíže, přímo na stavbu (foto č. 1), kde musejí naši lidé pracovat v ne vždy lehkých podmínkách a nezřídka

za velmi vysokých teplot. V centru velkoměsta to v létě totiž skutečně pálí!

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

Projekt tramvajové trati v Brně může začít

Koncem roku 2022 by brněnskou městskou část Bohunice měla s centrem města propojit nová tramvajová

trať. Jde o důležitou dopravní stavbu, protože v Bohunicích se nachází fakultní nemocnice i univerzitní

kampus. Divize 1 Metrostavu zatím podepsala smlouvu

mezi objednatelem a zhotovitelem, kterým je vedle

Metrostavu i společnost Firesta-Fišer.

Na trati v celkové délce 912 m budou celkem tři zastávky, z toho dvě vybudované nově. Zastávka, která se

nachází v místě napojení na stávající trať, projde rekonstrukcí. „Stavba zahrnuje celé spektrum nejrůznějších

stavebních činností a řemesel. Ve velkém budeme provádět podzemní stěny, piloty jako pažení pro stanice a železobetonové konstrukce stropu a základové desky tunelu,“

uvádí vedoucí projektu Ing. David Pohlodek. Konkrétní

rozdělení prací s partnerem ve sdružení zatím není dojednáno, nicméně divize 1 by se ráda podílela především na

stavbě tunelu, který bude součástí trati. Podzemní tunel

v délce 490 m bude ražen pod ochranou podzemních

stěn a stropu. „V trase tunelu vyhloubíme zářez v terénu.

V něm poté vybudujeme podzemní stěny, na kterých následně vybetonujeme strop. Po jeho zásypu se uskuteční

ražba a betonáž základové – rozpěrné – desky tunelu. Na

ní pak budou ležet koleje,“ popisuje Ing. Pohlodek.

V letošním roce chce jeho tým zahájit stavbu přeložkami inženýrských sítí a od jara příštího roku by měly

začít práce na celé trase. „Jako nejnáročnější výzvu vidím

stavbu části tunelu na frekventované Jihlavské ulici. Nejde

jen o samotnou stavbu tunelu, ale i koordinaci dopravy

v dotčených místech,“ říká vedoucí projektu. Vzhledem

k tomu, že součástí zakázky je také získání stavebního

povolení, mohou se další komplikace objevit v důsledku

možných námitek a obstrukcí ze strany osob a organizací,

které se mohou proti rozhodnutí odvolat a zároveň mařit

průběh rozhodování. „To je jedna z mála věcí, kterou nejsme schopni ovlivnit,“ uzavírá inženýr Pohlodek.

Martina Vampulová

vizualizace Magistrát města Brna

1

Tým Metrostavu, konkrétně pracovníci divize 6 pod

vedením Ing. Vladislava Horáčka, se tu již od loňského

června podílejí na stavbě polyfunkčního objektu Stanica

Nivy v Bratislavě. Jde o klíčový dopravní uzel, ve kterém

vzniká také unikátní nákupní centrum. Z místa se stala

vstupní brána Bratislavy již roku 1983, kdy tu vzniklo

původní hlavní autobusové nádraží.

Tato lokalita nyní získává novu tvář: komplex bude mít

pět nadzemních a dvě podzemní podlaží, přičemž v prvním jsou plánovaná nástupiště pro autobusy. Metrostav

provádí část A, kterou tvoří 5 dilatací o celkové rozloze

cca 27 800 m2. Stavbaři v jednotlivých sekcích pracují na

betonážích svislých konstrukcí a stropů od 2. PP až do

5. NP (foto č. 2 a 3).

Zajímavá je stavba řečí čísel: třeba bednění musejí dělníci jen pro stavbu divize 6 namontovat asi 233 000 m2!

Do nosných konstrukcí části A bude nutné celkem uložit

94 500 m3 betonu a 14 500 tun výztuže. Se vším si ale

stavbaři poradí tak, aby zakázku úspěšně zvládli. Práce

Metrostavu by tu měly skončit v listopadu 2019, očekávaný termín dokončení celé stavby je v roce 2020.

–red–, foto Drahoslav Ramík

Kudy nově pojedou tramvaje?

Prodloužená trať se odpojí v uzlu Osová, kde

budou moci lidé přestupovat na další tramvajové

a trolejbusové linky. Z Osové povede tunelem pod

Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská

a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky. Na trati

vzniknou dvě zastávky: Nová Jihlavská (vizualizace)

a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude

umístěna pod zemí. Součástí bude tunel o délce 650 m,

který povede v hloubce 6 až 11 m.

Metrostav_12_13_2019.indd 5

2

3

22.07.19 13:28