Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 5
Malá vodní elektrárna je opět vplném provozu
Tým divize 6 ukončil práce na rekonstrukci malé vodní
elektrárny (MVE) na západní špičce pražsho ostrova
Štvanice (foto č. 1). Téměř historický objekt z roku
1913 využívá potenciálu energie řeky Vltavy více než
sto let. Metrostav se zde angažoval už podruhé: pře-
stavbu elektrárny prol ivletech 1984 až 1987.
Součástí nynější zakázky byla kromě modernizace
také rekonstrukce technologického zařízení. Týkala se tak
istrojovny osazené třemi Kaplanovými přímoproudými
turnami (foto č. 2) ovýkonu 3x1,89 MW při maxil-
ním ptoku vody. Metrostav zajťoval dle smlouvy olo
veškeré stavební pce, které kromě jiného zahrnovaly
sanaci průsaků stěn včetně oprav anových omítek, no-
vé betonové podlahy adlažby, kabelové atrubní kanály,
odvodňovací kanálky, zámnické konstrukce, opravy
poklopů, nátěry ocelových konstrukcí, výmalby atd.
Rekonstrukce začala vsrpnu 2017 aprobíhala veta-
ch tak, aby investor, státní podnik Povodí Vltavy, mohl
vyívat alespoň část instalované technologie. „Stavební
práce pro uvedení prvho soustrojí do provozu byly do-
končeny loni vúnoru. Druhé soustrojí se spolo vzáří
aetí vúnoru letošního roku. Jednotlivé etapy byly předá-
ny ve smluvních lhůtách ataké konečné předání celého
la, které prohlo letos včervnu, bylo ke spokojenosti
investora bez jediné závady,“ říká za Metrostav vedoucí
projektu ienýr Jiří Vrubel.
Minimální lta pro odstávky
Podmínkou zazky na Štvanici bylo dodržet co nejkrat-
ší dobu odsvek, které nesměly dohromady překročit
40dní. „Nárnost námi provedených prací byla hlavně
vnutnosti koordinace sostatními dodavateli technologií.
které činnosti se dohadovaly zhodiny na hodinu ana-
íklad doprava materiálu na místo zpracování a odvoz
sutě se prol za využití portálového jeřábu pomo
,,vanek“ sruční nakládkou avykdkou. Rovž vymy-
slet prostorové lešení nad turbínami tak, aby toto ření
em vyhovovalo, ale nikomu nepřeželo, byl jeden
znárných úkolů,“ vysvětluje Jiří Vrubel.
Metrostav, konkrétně divize 6, pracuje na Štvanici také
na další zakázce. Vprostoru ulevého břehu řeky avdol
části tamního zdymadla buduje oddělená čekací sní pro
malá avelká plavidla. Mimochodem vodní díla vokolí os-
trova Štvanice mohou zájemci obdivovat znábřeží Vltavy
nebo z Hlávkova mostu. Po proudu řeky uvidí v levém
rameni toku pevný Helmovský jez se spádem 4,2 m, který
je naván na vtokový objekt elektrárny.
Blanka Růžičková, foto Petr Amek
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 5
1
2
Projekt tramvajové trati vBrně může začít
Koncem roku 2022 by brnskou městskou část Bo-
hunice měla scentrem města propojit nová tramvajo
trať. Jde o ležitou dopravní stavbu, prote v Bo-
hunicích se nachází fakultní nemocnice i univerzitní
kampus. Divize 1 Metrostavu zatím podepsala smlouvu
mezi objednatelem a zhotovitelem, kterým je vedle
Metrostavu ispolečnost Firesta-Fišer.
Na trati v celkové délce 912 m budou celkem tři za-
stávky, ztoho dvě vybudované nově. Zastávka, která se
nachází vmístě napojení na stávající trať, projde rekon-
strukcí. „Stavba zahrnuje celé spektrum nejrůznějších
stavebních činností ařemesel. Ve velkém budeme pro-
t podzemní stěny, piloty jako pažení pro stanice ažele-
zobetonové konstrukce stropu azákladové desky tunelu,“
uvádí vedoucí projektu Ing. David Pohlodek. Konkrét
rozdělení prací spartnerem ve sdrení zatím není dojed-
no, nicméně divize 1 by se ráda podílela především na
stavbě tunelu, který bude součástí trati. Podzemní tunel
v délce 490 m bude ražen pod ochranou podzemních
stěn astropu. „Vtrase tunelu vyhloubíme zářez vterénu.
Vm poté vybudujeme podzemní sny, na kterých ná-
sledně vybetonujeme strop. Po jeho zásypu se uskuteční
ražba abetonáž základové – rozrné – desky tunelu. Na
ní pak budou let koleje,“ popisuje Ing.Pohlodek.
Vletošním roce chce jeho tým zahájit stavbu přelož-
kami ienýrských sítí a od jara příštího roku by měly
zít práce na celé trase. „Jako nejnáročnější výzvu vidím
stavbu části tunelu na frekventované Jihlavské ulici. Nejde
jen osamotnou stavbu tunelu, ale i koordinaci dopravy
vdotčených místech,“ říká vedoucí projektu. Vzhledem
k tomu, že součástí zakázky je také skání stavebního
povolení, mohou se další komplikace objevit vdůsledku
možch námitek aobstrukcí ze strany osob aorganizací,
které se mohou proti rozhodnutí odvolat azároveň mařit
průběh rozhodoní. „To je jedna zmála věcí, kterou ne-
jsme schopni ovlivnit,“ uzavírá inženýr Pohlodek.
Martina Vampulová
vizualizace Magistrát města Brna
Práce vlibereckém areálu Magny finišu
Automobilovému průmyslu se vČeské republice vpo-
sledních letech daří, a tak rozšují výrobu i jeho
dodavatelé. Jedním z příkladů je spolnost Magna
Exteriors vLiberci, která se zavá výrobou nárazků,
palubních desek či pátých dveří pro osobní automobily,
ale také třeba masek pro nákladní vozy. Srozvojem vý-
roby se tak mění ijejí výrobní areál vLiberci.
Ve výrobním závodě firma už podruhé rozšířila vstři-
kovnu avareálu vyrůstají nové haly (foto). Divize 8 Me-
trostavu jtě pod vedením vedouho projektu Luše
Kalfeřta zala srozšířením vsikovny loni vkvětnu, vlis-
topadu byla zahájena stavba dvou nových hal 1 a2, kde se
bude nacházet sklad forem, anásledně tam ještě vyrostla
hala 15. Kromě toho se divize 8 podílí ina hale oznené
číslem 4. „Projekty od pátku řídil vedoucí Lukáš Kalfeřt
smistrem Ing.Janem Petrám. Posléze se přidal druhý
mistr Jiří Horák. Společně skolegou Petrem Václavíkem
jsem zakázku převzal letos vdubnu, prote kolega Lukáš
Kalfeřt svou práci pro Metrostav včervnu ukončil. Mým
úkolem bylo dohnout zazku do zdárného konce,“ po-
pisuje vedoucí projektu Ing.Onej Matoek.
Hala 101, ve které se nachází vstřikovna, se ny
roířila na celou délku haly přesahující 85 m, ato všíři
jednoho modulu, tedy 13 m. Vístavbě, která je již do-
končena, budou částně uskladněny formy a bude se
zde prot jejich servis, zvající prostor zaplní další
vsikolisy. Vhalách 1 a2, které jsou již také dokonče
av nichž pouze probíhají pce na dokončení zpevněných
ploch v zadní části objektů, budou uskladněny lisovací
formy. Také hala 15 je dokoena avhale 4 tým Ing.On-
dřeje Matouška bez problémů stihl důležitý milník, totiž
dokončit železobetonovou podlahu se vsypem.
Stavba za plného provozu
echny objekty mají velmi podobnou konstrukci ajsou
založeny na pilotách. Nosnou ocelovou konstrukci tvoří
lcované nosky například HEA 600, IPE 600, svo-
vané sloupy tvaru I výšky 900 mm a s šířkou pásnice
300 mm. Základová železobetonová deska má tloť-
ku 500 mm a pro lisovací formy musí ust zažení
300 N/m
2
. „Ocelovou konstrukci dovala firma Real-
mont, což je na Liberecku přední dodavatel nejen pro
Metrostav, ale ipro společnost Magna Exteriors. Kromě
toho spolupracujeme sdivizí 11 adivizí 4 či M-Stavebni-
nami,“ vyjmenovává Ing.Matoušek adodává, že práce ve
výrobním areálu Magna Exteriors se musí plně poídit
chodu výroby, expedice askladování výrobce (foto č. 2).
Ačkoli zakázka prohá za plné výroby, běží bez ja-
kýchkoli vážnějších problémů. „Celý projekt má být do-
končen do konce srpna, jsme ale připraveni jej dále upra-
vit podle nových objednávek. Naše liberecké obchodní
odlení pod vedením Ing.Mojmíra Stuchlíka totiž podává
daí cenové nabídky,“ uzará Ing.Matoušek.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
plavidel ročně propluje obřími plavebními
komorami slovenského Vodního díla Gabčíkovo,
které nyní modernizuje Metrostav.
Kudy nově pojedou tramvaje?
Prodloužená trať se odpojí v uzlu Osová, kde
budou moci lidé přestupovat na daí tramvajové
atrolejbusové linky. ZOsové povede tunelem pod
Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská
aJihlavská avyústí na ulici Netroufalky. Na trati
vzniknou dvě zastávky: Nová Jihlavská (vizualizace)
aNemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude
umístěna pod zemí. Soástí bude tunel o délce 650 m,
který povede v hloubce 6 až 11 m.
Na stavbě unitního komplexu Stanica Nivy
Často jsme zcentra Bratislavy viděli snímky ktomuto projektu zjeřábů, tedy zptačí perspektivy. Pome se podí-
vat ale blíže, přímo na stavbu (foto č. 1), kde musejí naši lidé pracovat vne vždy lehkých podmínkách anezřídka
za velmi vysokých teplot. Vcentru velkoměsta to vlétě totiž skutečně pálí!
Tým Metrostavu, konktně pracovníci divize 6 pod
vedením Ing.Vladislava Horáčka, se tu již od lského
června polejí na stavbě polyfunkčního objektu Stanica
Nivy vBratislavě. Jde okčový dopravní uzel, ve kterém
vzniká také unikátní nákupní centrum. Zmísta se stala
vstupní bna Bratislavy již roku 1983, kdy tu vzniklo
původní hlavní autobusové nádraží.
Tato lokalita nyní získává novu tvář: komplex bude mít
t nadzemních advě podzemní podlaží, přemž vprv-
ním jsou plánovaná nástuptě pro autobusy. Metrostav
provádí část A, kterou tvoří 5 dilatací ocelkové rozloze
cca 27800 m
2
. Stavbi vjednotlivých sekcích pracují na
betožích svislých konstrukcí astropů od 2. PP až do
5.NP (foto č. 2 a3).
Zajímavá je stavba řečí čísel: třeba bednění musejí děl-
ci jen pro stavbu divize 6 namontovat asi 233000m
2
!
Do nosných konstrukcí části A bude nutné celkem uložit
94500 m
3
betonu a14 500 tun výzte. Se vším si ale
stavbi poradí tak, aby zakázku úsšně zvládli. Pce
Metrostavu by tu měly skončit vlistopadu 2019, oče-
vaný termín dokončení celé stavby je vroce 2020.
red, foto Drahoslav Rak
1
2 3
Metrostav_12_13_2019.indd 5 22.07.19 13:28
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 6

 

Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2019, Strana 6

Strana 6

5

Sending statistics … done (399 ms)

Rendering Strana 6 (102363): (0/1) (392 ms)

Rendering Strana 5 (102362): (0/1) (431 ms)

Rendering Strana 4 (102361): (0/1) (431 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2902/vth118531-1.jpg (2x)

 i2902/vth118532-1.jpg (2x)

 i2902/bg102362.svg

 i2902/vth118533-1.jpg

 i2902/vth118528-1.jpg

 i2902/vth118529-1.jpg

 i2902/vth118530-1.jpg