strana 6
Aktuálně z Vysočiny
Práce na rekonstrukci mostu Vysočina u Velkého Meziříčí pokračují podle plánu. Náročnou přestavbu v rámci
dlouhodobé modernizace dálnice D1 provádí tým pod
vedením Ing. Jiřího Salavy z divize 4.
V polovině července probíhalo třeba čištění ocelové
konstrukce otryskáním vodou o tlaku 1000 barů (foto),
montáž bednění nebo příprava na výměnu ložisek mostového pole. Stavba se během léta často připomíná
v souvislosti s kolonami vozidel u Velkého Meziříčí, které
se tu v důsledku dopravního omezení tvoří takřka denně.
Kvůli rekonstrukci tohoto nejvyššího mostu dálnice je
totiž otevřená jen jedna mostovka, na níž auta najíždějí
v režimu 2 + 1 pruh, stavbaři nemají kam uhnout... Řidiče
tak žádáme o velkou trpělivost, protože sdělení z cedulí
silničářů „Musíme to opravit!“ zde platí bezpochyby.
Metrostav na tomto projektu u Velkého Meziříčí zahájil
práce již koncem března a ve velmi náročných podmínkách (na kovovém povrchu a uvnitř mostu lze naměřit až
65 ºC) tu pracuje 200 až 300 dělníků, nezřídka také v sobotu. Na hlavní práce spojené s rozšířením pravé mostovky jim totiž musí stačit pouhých 70 dnů.
Most se nachází na 144. km dálnice D1 a překlenuje
údolí řeky Oslavy. Je dlouhý 425 m, vysoký 77,5 m a široký 29,5 m. Díky těmto rozměrům je most nejvyšší
a druhý nejdelší na dálnici D1. Stavbaři jej nyní rozšíří
o 75 cm v každém směru a zesílí hlavní konstrukci. Provedou také novou protikorozní ochranu. Připomeňme, že
stavba mostu Vysočina začala již před 47 lety – na jaře
roku 1972 a stavbaři tehdy čelili při práci velké výzvě.
Letmá montáž, která je využívána především pro mosty
přes vysoká údolí nebo v nepřístupném terénu, byla v takovém rozsahu v naší republice realizována poprvé. Most
nad Velkým Meziříčím byl úspěšně uveden do provozu
28. listopadu 1978. Zajímavosti z celé přestavby najdete
na webu www.mostvysocina.cz.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Vývoj cen bytů v EU
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Evropská komise nedávno zveřejnila výsledky meziročního srovnání cen domů/bytů v Unii. Data vznikla
na základě údajů, které Eurostatu dodaly národní statistické úřady členských států.
Srovnává se podle Indexu ceny domů – House Price
Index (HPI); do této statistiky se započítávají obytné
nemovitosti zakoupené domácnostmi (rodinné a řadové
domy jakož i byty staré i nově postavené).
Z hlediska porovnání vývoje v 1. čtvrtletí 2019 se
stejným obdobím roku 2018 souhrnný údaj za eurozónu
vykazuje růst cen domů a bytů o 4,0 %. Stejně tak údaj
za celou EU28 vykazuje růst cen domů a bytů o 4,0 %.
Ovšem jediný stát – Maďarsko – vykázal meziroční růst
cen o více než 10 % – konkrétně 11,3 %. Pokles cen
zaznamenala opět Itálie (−0,8 %). Pro srovnání Eurostat
uvádí Island – růst 5,3 % a Norsko – růst 4,4 %. Vývoj v
ostatních státech uvádíme v grafu.
Meziroční růst cen nemovitostí
v procentech ve vybraných státech:
1
2
3
4
5
6
7
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
V centru Prahy se intenzivně staví. Byty, kanceláře,
rekonstrukce silnic... Začne také výstavba nové trasy
metra. To jsou tisíce metrů krychlových betonu. Přesto
TBG Metrostav od začátku letošního roku naše hlavní
město ušetřil od průjezdů 4000 kamionů!
Betonárny Rohanský ostrov a Libeň (foto) jsou v blízkosti centra města. Disponují ovšem přístavy pro nákladní
lodě, které dopravují strategickou surovinu pro výrobu
betonu – kamenivo. Díky tomu nedochází k dalšímu zahlcování pražských komunikací nákladními auty.
Kamenivo pro pražské betonárny se dopravuje do
Prahy hlavně ze severních lokalit v oblasti toků řek Labe
a Vltavy. Kdyby se námi ušetřené kamiony v tomto roce
postavily do řady za sebou, vytvořily by kolonu vedoucí
z Prahy až do Roudnice nad Labem. Je to téměř 50 km!
Kristýna Vinklerová, foto TBG Metrostav
9,4 %
8,4 %
8,2 %
8,1 %
7,3 %
6,9 %
5,7 %
5,0 %
4,2 %
3,6 %
2,9 %
0,7 %
z dr oj E ur o s t a t, P hD r. D u š an Č ec h v ala
Šlápni do toho!
–red–, foto archiv Metrostavu
Bez tisíců kamionů
ČR
Slovinsko
Nizozemsko
Polsko
Bulharsko
Španělsko
SR
Německo
Rakousko
Belgie
Francie
Finsko
Minulý rok se podařilo získat handbike trenažér pro
bývalého patrona Michale Břetenáře. Michal se proto
letos rozhodl tohoto virtuálního klání na handbike trenažérech, které simulují cyklistiku hendikepovaných,
účastnit také a vede si velmi dobře. Momentálně je na
celkovém 3. místě! Letos se handbike trenažér pokusíme získat pro Zdeňka Klímu, paralympionika ve sledge
hokeji, který kvůli srážce s vlakem přišel o nohy.
Handbike trenažér je umístěn v centrální budově Metrostavu, objekt PPII, v místnosti č. 19 (v přízemí vedle
recepce). Před vstupem do místnosti prosím požádejte
personál v recepci o klíče od místnosti a zapište se do
knihy návštěv. Stejně tak učiňte při odchodu. Manuál ke
spuštění a ovládání a časové možnosti užívání trenažéru
naleznete v místnosti na stole.
Tým, který ujede nejvíce km, vyhrává handbike trenažér pro svého patrona. Konec soutěže je v listopadu 2019.
Jízdou na handbike trenažéru podporujete nejen našeho
patrona závodu, ale také své zdraví. Více informací naleznete na: https://www.cestazasnem.cz/openrace
Helena Čechurová
Nová umělecká díla
v centrále Metrostavu
8
9
Obrazem z tunelu Dýrafjörður uprostřed pustiny na Islandu
Série fotografií ze staveniště u tunelu Dýrafjörður (foto č. 1 a 2), kde na náročném projektu pracuje tým divize 5
pod vedením Ing. Josefa Malknechta, ukazuje, že práce zdárně pokračují. Připomeňme, že k prorážce 5,3 km
dlouhého tunelu, který vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði, došlo před Velikonocemi. Stavaři aktuálně
dokončují definitivní ostění, pracují na izolacích proti vodě a mrazu a provádějí betonářské práce – konkrétně
betonáž ochranného límce (předštítku) severního portálu (foto č. 3, foto č. 4 a 5 nabízí pohled do vnitřku i z vnitřku
hloubeného úseku). Probíhá zavírání bednění sekce 7 (foto č. 6) a výztuž sekce 7 (foto č. 7). Poslední snímky
zachycují práce v tunelu. „Momentálně značíme, vrtáme (foto č. 8) a lepíme kotvičky (foto č. 9). V polovině
července bylo navrtáno asi 15 500 děr z cca 35 000. Brzy začneme se samotnou instalací izolační pěny. Tento měsíc
dokončíme práce na definitivním ostění a začneme instalovat izolace (pěnu). Poté následuje zavěšení kari sítě přes
pěnu a aplikace stříkaného betonu. V srpnu dokončíme betonáž předštítku severního portálu a přestěhujeme se na
jižní portál a začneme betonovat předštítek tam. Zajímavé je, a jsme za to rádi, že zhruba měsíc a půl panuje pěkné
počasí. Většinou slunečno, maximální denní teploty 15 až 17 ºC,“ uzavírá inženýr Malknecht.
Od června letošního roku mohou pracovníci i návštěvníci centrály Metrostavu obdivovat v přízemí budovy
u vstupu do jídelny dvě umělecká díla od Adrieny Šimotové z cyklu Vpřed z roku 1997.
Adriena Šimotová (1926–2014) byla česká malířka,
grafička a sochařka, která různými technikami zpracovávala papír a textil. Celou její tvorbou prostupoval hluboký
zájem o člověka, síť vztahů a symboliku lidského těla. Díla
kultivující naše pracovní prostředí zapůjčila galerie Pecka
na dobu jednoho roku.
Ing. Vojtěch Kostiha, foto Martin Polák
–red–, foto archiv stavby
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 12-13/2019 vyšlo 24. 7. 2019 (14-15/2019 vyjde 19. 8. 2019) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob,
Ing. Renáta Zavřelová, Ing. Michal Zelenka a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201,
fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_12_13_2019.indd 6
22.07.19 13:28