strana 6

Aktuálně z Vysočiny

Práce na rekonstrukci mostu Vysočina u Velkého Meziříčí pokračují podle plánu. Náročnou přestavbu v rámci

dlouhodobé modernizace dálnice D1 provádí tým pod

vedením Ing. Jiřího Salavy z divize 4.

V polovině července probíhalo třeba čištění ocelové

konstrukce otryskáním vodou o tlaku 1000 barů (foto),

montáž bednění nebo příprava na výměnu ložisek mostového pole. Stavba se během léta často připomíná

v souvislosti s kolonami vozidel u Velkého Meziříčí, které

se tu v důsledku dopravního omezení tvoří takřka denně.

Kvůli rekonstrukci tohoto nejvyššího mostu dálnice je

totiž otevřená jen jedna mostovka, na níž auta najíždějí

v režimu 2 + 1 pruh, stavbaři nemají kam uhnout... Řidiče

tak žádáme o velkou trpělivost, protože sdělení z cedulí

silničářů „Musíme to opravit!“ zde platí bezpochyby.

Metrostav na tomto projektu u Velkého Meziříčí zahájil

práce již koncem března a ve velmi náročných podmínkách (na kovovém povrchu a uvnitř mostu lze naměřit až

65 ºC) tu pracuje 200 až 300 dělníků, nezřídka také v sobotu. Na hlavní práce spojené s rozšířením pravé mostovky jim totiž musí stačit pouhých 70 dnů.

Most se nachází na 144. km dálnice D1 a překlenuje

údolí řeky Oslavy. Je dlouhý 425 m, vysoký 77,5 m a široký 29,5 m. Díky těmto rozměrům je most nejvyšší

a druhý nejdelší na dálnici D1. Stavbaři jej nyní rozšíří

o 75 cm v každém směru a zesílí hlavní konstrukci. Provedou také novou protikorozní ochranu. Připomeňme, že

stavba mostu Vysočina začala již před 47 lety – na jaře

roku 1972 a stavbaři tehdy čelili při práci velké výzvě.

Letmá montáž, která je využívána především pro mosty

přes vysoká údolí nebo v nepřístupném terénu, byla v takovém rozsahu v naší republice realizována poprvé. Most

nad Velkým Meziříčím byl úspěšně uveden do provozu

28. listopadu 1978. Zajímavosti z celé přestavby najdete

na webu www.mostvysocina.cz.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Vývoj cen bytů v EU

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Evropská komise nedávno zveřejnila výsledky meziročního srovnání cen domů/bytů v Unii. Data vznikla

na základě údajů, které Eurostatu dodaly národní statistické úřady členských států.

Srovnává se podle Indexu ceny domů – House Price

Index (HPI); do této statistiky se započítávají obytné

nemovitosti zakoupené domácnostmi (rodinné a řadové

domy jakož i byty staré i nově postavené).

Z hlediska porovnání vývoje v 1. čtvrtletí 2019 se

stejným obdobím roku 2018 souhrnný údaj za eurozónu

vykazuje růst cen domů a bytů o 4,0 %. Stejně tak údaj

za celou EU28 vykazuje růst cen domů a bytů o 4,0 %.

Ovšem jediný stát – Maďarsko – vykázal meziroční růst

cen o více než 10 % – konkrétně 11,3 %. Pokles cen

zaznamenala opět Itálie (−0,8 %). Pro srovnání Eurostat

uvádí Island – růst 5,3 % a Norsko – růst 4,4 %. Vývoj v

ostatních státech uvádíme v grafu.

Meziroční růst cen nemovitostí

v procentech ve vybraných státech:

1

2

3

4

5

6

7

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

V centru Prahy se intenzivně staví. Byty, kanceláře,

rekonstrukce silnic... Začne také výstavba nové trasy

metra. To jsou tisíce metrů krychlových betonu. Přesto

TBG Metrostav od začátku letošního roku naše hlavní

město ušetřil od průjezdů 4000 kamionů!

Betonárny Rohanský ostrov a Libeň (foto) jsou v blízkosti centra města. Disponují ovšem přístavy pro nákladní

lodě, které dopravují strategickou surovinu pro výrobu

betonu – kamenivo. Díky tomu nedochází k dalšímu zahlcování pražských komunikací nákladními auty.

Kamenivo pro pražské betonárny se dopravuje do

Prahy hlavně ze severních lokalit v oblasti toků řek Labe

a Vltavy. Kdyby se námi ušetřené kamiony v tomto roce

postavily do řady za sebou, vytvořily by kolonu vedoucí

z Prahy až do Roudnice nad Labem. Je to téměř 50 km!

Kristýna Vinklerová, foto TBG Metrostav

9,4 %

8,4 %

8,2 %

8,1 %

7,3 %

6,9 %

5,7 %

5,0 %

4,2 %

3,6 %

2,9 %

0,7 %

z dr oj E ur o s t a t, P hD r. D u š an Č ec h v ala

Šlápni do toho!

–red–, foto archiv Metrostavu

Bez tisíců kamionů

ČR

Slovinsko

Nizozemsko

Polsko

Bulharsko

Španělsko

SR

Německo

Rakousko

Belgie

Francie

Finsko

Minulý rok se podařilo získat handbike trenažér pro

bývalého patrona Michale Břetenáře. Michal se proto

letos rozhodl tohoto virtuálního klání na handbike trenažérech, které simulují cyklistiku hendikepovaných,

účastnit také a vede si velmi dobře. Momentálně je na

celkovém 3. místě! Letos se handbike trenažér pokusíme získat pro Zdeňka Klímu, paralympionika ve sledge

hokeji, který kvůli srážce s vlakem přišel o nohy.

Handbike trenažér je umístěn v centrální budově Metrostavu, objekt PPII, v místnosti č. 19 (v přízemí vedle

recepce). Před vstupem do místnosti prosím požádejte

personál v recepci o klíče od místnosti a zapište se do

knihy návštěv. Stejně tak učiňte při odchodu. Manuál ke

spuštění a ovládání a časové možnosti užívání trenažéru

naleznete v místnosti na stole.

Tým, který ujede nejvíce km, vyhrává handbike trenažér pro svého patrona. Konec soutěže je v listopadu 2019.

Jízdou na handbike trenažéru podporujete nejen našeho

patrona závodu, ale také své zdraví. Více informací naleznete na: https://www.cestazasnem.cz/openrace

Helena Čechurová

Nová umělecká díla

v centrále Metrostavu

8

9

Obrazem z tunelu Dýrafjörður uprostřed pustiny na Islandu

Série fotografií ze staveniště u tunelu Dýrafjörður (foto č. 1 a 2), kde na náročném projektu pracuje tým divize 5

pod vedením Ing. Josefa Malknechta, ukazuje, že práce zdárně pokračují. Připomeňme, že k prorážce 5,3 km

dlouhého tunelu, který vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði, došlo před Velikonocemi. Stavaři aktuálně

dokončují definitivní ostění, pracují na izolacích proti vodě a mrazu a provádějí betonářské práce – konkrétně

betonáž ochranného límce (předštítku) severního portálu (foto č. 3, foto č. 4 a 5 nabízí pohled do vnitřku i z vnitřku

hloubeného úseku). Probíhá zavírání bednění sekce 7 (foto č. 6) a výztuž sekce 7 (foto č. 7). Poslední snímky

zachycují práce v tunelu. „Momentálně značíme, vrtáme (foto č. 8) a lepíme kotvičky (foto č. 9). V polovině

července bylo navrtáno asi 15 500 děr z cca 35 000. Brzy začneme se samotnou instalací izolační pěny. Tento měsíc

dokončíme práce na definitivním ostění a začneme instalovat izolace (pěnu). Poté následuje zavěšení kari sítě přes

pěnu a aplikace stříkaného betonu. V srpnu dokončíme betonáž předštítku severního portálu a přestěhujeme se na

jižní portál a začneme betonovat předštítek tam. Zajímavé je, a jsme za to rádi, že zhruba měsíc a půl panuje pěkné

počasí. Většinou slunečno, maximální denní teploty 15 až 17 ºC,“ uzavírá inženýr Malknecht.

Od června letošního roku mohou pracovníci i návštěvníci centrály Metrostavu obdivovat v přízemí budovy

u vstupu do jídelny dvě umělecká díla od Adrieny Šimotové z cyklu Vpřed z roku 1997.

Adriena Šimotová (1926–2014) byla česká malířka,

grafička a sochařka, která různými technikami zpracovávala papír a textil. Celou její tvorbou prostupoval hluboký

zájem o člověka, síť vztahů a symboliku lidského těla. Díla

kultivující naše pracovní prostředí zapůjčila galerie Pecka

na dobu jednoho roku.

Ing. Vojtěch Kostiha, foto Martin Polák

–red–, foto archiv stavby

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 12-13/2019 vyšlo 24. 7. 2019 (14-15/2019 vyjde 19. 8. 2019) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob,

Ing. Renáta Zavřelová, Ing. Michal Zelenka a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201,

fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_12_13_2019.indd 6

22.07.19 13:28