Hlavní nádraží Praha je uzel

nejen železniční

31. července 2009 / 13–14 / XXI

více na str. 5

Ptáme se: Ing. Libora Chlopčíka,

ředitele oblasti divize 1 str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Přes rybník Koberný roste dálniční

most str. 2

Pražské metro a jeho stanice očima

architekta str. 3

Tvar inspirovaný přírodou

Severomoravská ukázka

všestrannosti Metrostavu str. 5

Krátce / Aktuálně

Změny v představenstvu společnosti

V úterý 23. června rozhodlo představenstvo Metrostavu

o změnách ve statutárním orgánu firmy. Z funkce předsedy

představenstva odstoupil Ing. Ivan Šesták a nadále je

jen jeho členem. Od 1. července je novým předsedou Jiří

Bělohlav a místopředsedou Ing. Zdeněk Šinovský.

Prorážka v Prackovicích

Po 9 měsících práce prorazili 18. června v Prackovicích

raziči divize 1 Subterra levou troubu tunelu na

dostavovaném úseku dálnice D8. Významný mezník stavby

oslavili se zástupci investora, s novináři a pracovníky

zhotovitelských firem. „Dnes už končíme i profilaci pravé

trouby a tunel připravujeme na definitivní obezdívky,“ řekl

koncem července manažer projektu Oldřich Čejka.

Grand Prix 2009

Tunel Klimkovice na dálnici

D47 dostal letos v soutěži

Stavba Moravskoslezského

kraje cenu Grand Prix.

Společné dílo společností

Metrostav a Subterra získalo

hlavní cenu také v kategorii

dopravní, inženýrské a vodohospodářské stavby. Oceněný

tunel měří přes kilometr a jeho dvěma samostatnými

dvoupruhými tubusy řidiči projíždějí už více než rok.

Změny v zastoupeních divizí 1 a 3

Na základě vyhodnocení činnosti v jednotlivých regionech

změnil generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát

působnost a odpovědnost divizí v moravských krajích.

Zastoupení v Olomouckém a Zlínském kraji převzala

od 1. července po divizi 3 divize 1, která tak rozšířila

svoji působnost na celou Moravu. Bude ji mít územně

rozčleněnou na Severomoravský region se sídlem

v Ostravě a Jihomoravský region se sídlem v Brně.

Metrostav Development

zahájil stavbu a prodej bytů

Pod Tyršovým vrchem v Praze 4

informace najdete na www.tyrsuvvrch.cz

České dopravní stavby

Při vyhlašování vítězů soutěže Česká dopravní stavba

roku 2008 se zástupci Metrostavu radovali třikrát. Ocenění totiž získaly všechny naše přihlášené stavby – jak

tunel Klimkovice, tak IV. provozní úsek trasy C pražského metra i rekonstrukce Americké třídy v Plzni.

Nejvyšší ocenění z rukou předsedy vlády České republiky Jana Fischera převzal ve čtvrtek 25. června

v Betlémské kapli i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel

Pilát (foto uprostřed). Premiér při slavnostním vyhlášení

soutěže zdůraznil potřebnost dokončení rozestavěných

a připravených dopravních staveb. Podle něj jsou důležité

nejen pro usnadnění mezilidské komunikace, ale hlavně

pro další rozvoj ekonomiky naší země i celé Evropy.

Metrostav_13_14_09.indd 1

Před pár dny překlenul Oparenské údolí oblouk první

nosné konstrukce mostu na úseku dálnice D8 přes České středohoří. Unikátní šířkou rozpětí 135 m a útlým

profilem připomíná z dálky duhu. Při pohledu zblízka

udivuje šikovností, s jakou si naše divize 5 rychle poradila s letmou betonáží ve zdejší chráněné krajině.

„Most stavíme od března loňského roku ze dvou samostatných stavenišť,“ popisuje Bc. Alexandr Tvrz, který

stavbu zahajoval jako vedoucí projektu a od dubna ji řídí

z pozice vedoucího nového provozu mostů a povrchových

dopravních staveb. „Týmy našich vlastních zaměstnanců

pod vedením Romana Šimáčka a Miloslava Hrubého

z nich pracují symetricky proti sobě. Na celou stavbu

mostu dnes jako vedoucí projektu dohlíží Milan Špička.“

Oblouk levé mostní konstrukce je těsně před uzavřením (titulní foto). Sjel z něj i druhý betonářský vozík (malé

foto) a oba už jsou zavěšeny na zárodcích oblouku pravého mostu. Hotové části oblouku zaměřují geodeti z divize 5 ve spolupráci s kolegy z CCE Praha. Měření musejí

provádět brzo ráno, kdy má oblouková konstrukce, včetně

provizorních závěsů, rovnoměrnou a stálou teplotu. Vlivem oslunění se totiž obě asi 75 m dlouhé poloobloukové

konzoly na kabelech pohybují a jejich odchylka dosahuje

až řádu centimetrů. Geodeti záznamy porovnají s projektovaným tvarem konstrukce a po rektifikaci polohy pomocí kabelů na provizorních 19 m vysokých pylonech nechají

obě části zafixovat ocelovými nosníky. Betonáři potom

dokončí poslední, asi 1,5 m širokou uzavírací spáru.

Úspěšnému průběhu stavby napomáhá technická

skupina nového provozu divize 5, vedená Ing. Robertem

Brožem, Ph.D., která má za úkol optimalizovat technická

řešení významných dopravních staveb divize. Ve spolupráci s prof. Ing. Janem Vítkem, CSc., expertem z centrály Metrostavu, se jim u Oparenského mostu podařilo

zeštíhlit konstrukci využitím vysokopevnostních betonů.

Snížili tak dopad výstavby na životní prostředí, dosáhli

delší životnosti mostu a zmenšili spotřebu materiálů.

Další inovací, kterou divize 5 aplikovala u mostních

konstrukcí v ČR úplně poprvé, je vodní chlazení nosných konstrukcí z vysokopevnostních betonů. Při jejich

tuhnutí se vyvíjí vysoké hydratační teplo s negativním

vlivem na vznik trhlin a životnost konstrukce. „Abychom

toto působení u oblouků Oparenského mostu omezili,

připevnili jsme k armatuře každé betonované lamely dvě

trojice trubkových smyček s uzavřeným okruhem vody,“

vysvětluje Alexandr Tvrz a pokračuje: „Ta se díky čerpadlu

chladí ve vaně s ledem připravovaným z pitné vody. Při

Hala pro 13. pramen

Rodina Becherů založila svou proslulou likérku v Karlových Varech v sedmém roce 19. století. Nová výrobní

hala současné společnosti Jan Becher – Karlovarská

Becherovka dostala po 202 letech do vínku šťastné

sedmičky hned dvě. Poklep na její základní kámen totiž

krajský hejtman Josef Novotný, generální ředitel firmy

Anthony Schofield, primátor Karlových Varů Werner

Hauptmann a Patrick Ricard, předseda dozorčí rady

holdingu Pernod Ricard (foto zleva), slavnostně provedli v symbolicky šťastný den 7. 7.

Tým divize 9 Metrostavu v čele s vedoucím projektu

Janem Mrázem stavbu nové likérky zahájil už v polovině

června demolicemi stávajících objektů. Hlavní halu o ploše 1440 m² a tři menší přilehlé objekty po stavební stránce

dokončí už letos v prosinci. Plný provoz se v moderní

výrobně rozeběhne v polovině roku 2011.

Přemístění historické likérky z centra města do okrajové karlovarské čtvrti Bohatice přinese úlevu obyvatelům,

turistům i lázeňským hostům, protože ze začátku klidové

pěší zóny vyloučí provoz těžkých nákladních aut.

V původní budově na ulici T. G. Masaryka však zůstane

i nadále zachováno Muzeum Jan Becher a reprezentační

prodejna společnosti. Příchozím připomíná odkaz rodiny,

jejíž proslulý bylinný likér Becherovka, nazývaný třináctý

karlovarský pramen, je stále světoznámý. Dnes možná

i proto, že patří do nabídky skupiny Pernod Ricard, druhého největšího výrobce destilátů a vína na světě.

této ekologicky nezávadné technologii se nám podařilo

snížit vrchol teplotní křivky při vývoji tepla asi o 15 ºC.

Chlazení probíhá zhruba 30 hodin a nejvyšší dosud dosažená teplota 55 ºC už kvalitu betonu nezhoršuje.“

Po demontáži provizorních pylonů budou práce na

levém mostě symetricky pokračovat výstavbou čtyř pilířů

na oblouku. Po nich přijde na řadu betonáž posledních

šesti polí předpjaté trámové mostovky. V té době se však

už díky divizi 5 začne nad Oparenským údolím jako duha

klenout druhý oblouk unikátní mostové konstrukce.

28.7.2009 17:00:43