Hlavní nádraží Praha je uzel
nejen železniční
31. července 2009 / 13–14 / XXI
více na str. 5
Ptáme se: Ing. Libora Chlopčíka,
ředitele oblasti divize 1 str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Přes rybník Koberný roste dálniční
most str. 2
Pražské metro a jeho stanice očima
architekta str. 3
Tvar inspirovaný přírodou
Severomoravská ukázka
všestrannosti Metrostavu str. 5
Krátce / Aktuálně
Změny v představenstvu společnosti
V úterý 23. června rozhodlo představenstvo Metrostavu
o změnách ve statutárním orgánu firmy. Z funkce předsedy
představenstva odstoupil Ing. Ivan Šesták a nadále je
jen jeho členem. Od 1. července je novým předsedou Jiří
Bělohlav a místopředsedou Ing. Zdeněk Šinovský.
Prorážka v Prackovicích
Po 9 měsících práce prorazili 18. června v Prackovicích
raziči divize 1 Subterra levou troubu tunelu na
dostavovaném úseku dálnice D8. Významný mezník stavby
oslavili se zástupci investora, s novináři a pracovníky
zhotovitelských firem. „Dnes už končíme i profilaci pravé
trouby a tunel připravujeme na definitivní obezdívky,“ řekl
koncem července manažer projektu Oldřich Čejka.
Grand Prix 2009
Tunel Klimkovice na dálnici
D47 dostal letos v soutěži
Stavba Moravskoslezského
kraje cenu Grand Prix.
Společné dílo společností
Metrostav a Subterra získalo
hlavní cenu také v kategorii
dopravní, inženýrské a vodohospodářské stavby. Oceněný
tunel měří přes kilometr a jeho dvěma samostatnými
dvoupruhými tubusy řidiči projíždějí už více než rok.
Změny v zastoupeních divizí 1 a 3
Na základě vyhodnocení činnosti v jednotlivých regionech
změnil generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát
působnost a odpovědnost divizí v moravských krajích.
Zastoupení v Olomouckém a Zlínském kraji převzala
od 1. července po divizi 3 divize 1, která tak rozšířila
svoji působnost na celou Moravu. Bude ji mít územně
rozčleněnou na Severomoravský region se sídlem
v Ostravě a Jihomoravský region se sídlem v Brně.
Metrostav Development
zahájil stavbu a prodej bytů
Pod Tyršovým vrchem v Praze 4
informace najdete na www.tyrsuvvrch.cz
České dopravní stavby
Při vyhlašování vítězů soutěže Česká dopravní stavba
roku 2008 se zástupci Metrostavu radovali třikrát. Ocenění totiž získaly všechny naše přihlášené stavby – jak
tunel Klimkovice, tak IV. provozní úsek trasy C pražského metra i rekonstrukce Americké třídy v Plzni.
Nejvyšší ocenění z rukou předsedy vlády České republiky Jana Fischera převzal ve čtvrtek 25. června
v Betlémské kapli i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel
Pilát (foto uprostřed). Premiér při slavnostním vyhlášení
soutěže zdůraznil potřebnost dokončení rozestavěných
a připravených dopravních staveb. Podle něj jsou důležité
nejen pro usnadnění mezilidské komunikace, ale hlavně
pro další rozvoj ekonomiky naší země i celé Evropy.
Metrostav_13_14_09.indd 1
Před pár dny překlenul Oparenské údolí oblouk první
nosné konstrukce mostu na úseku dálnice D8 přes České středohoří. Unikátní šířkou rozpětí 135 m a útlým
profilem připomíná z dálky duhu. Při pohledu zblízka
udivuje šikovností, s jakou si naše divize 5 rychle poradila s letmou betonáží ve zdejší chráněné krajině.
„Most stavíme od března loňského roku ze dvou samostatných stavenišť,“ popisuje Bc. Alexandr Tvrz, který
stavbu zahajoval jako vedoucí projektu a od dubna ji řídí
z pozice vedoucího nového provozu mostů a povrchových
dopravních staveb. „Týmy našich vlastních zaměstnanců
pod vedením Romana Šimáčka a Miloslava Hrubého
z nich pracují symetricky proti sobě. Na celou stavbu
mostu dnes jako vedoucí projektu dohlíží Milan Špička.“
Oblouk levé mostní konstrukce je těsně před uzavřením (titulní foto). Sjel z něj i druhý betonářský vozík (malé
foto) a oba už jsou zavěšeny na zárodcích oblouku pravého mostu. Hotové části oblouku zaměřují geodeti z divize 5 ve spolupráci s kolegy z CCE Praha. Měření musejí
provádět brzo ráno, kdy má oblouková konstrukce, včetně
provizorních závěsů, rovnoměrnou a stálou teplotu. Vlivem oslunění se totiž obě asi 75 m dlouhé poloobloukové
konzoly na kabelech pohybují a jejich odchylka dosahuje
až řádu centimetrů. Geodeti záznamy porovnají s projektovaným tvarem konstrukce a po rektifikaci polohy pomocí kabelů na provizorních 19 m vysokých pylonech nechají
obě části zafixovat ocelovými nosníky. Betonáři potom
dokončí poslední, asi 1,5 m širokou uzavírací spáru.
Úspěšnému průběhu stavby napomáhá technická
skupina nového provozu divize 5, vedená Ing. Robertem
Brožem, Ph.D., která má za úkol optimalizovat technická
řešení významných dopravních staveb divize. Ve spolupráci s prof. Ing. Janem Vítkem, CSc., expertem z centrály Metrostavu, se jim u Oparenského mostu podařilo
zeštíhlit konstrukci využitím vysokopevnostních betonů.
Snížili tak dopad výstavby na životní prostředí, dosáhli
delší životnosti mostu a zmenšili spotřebu materiálů.
Další inovací, kterou divize 5 aplikovala u mostních
konstrukcí v ČR úplně poprvé, je vodní chlazení nosných konstrukcí z vysokopevnostních betonů. Při jejich
tuhnutí se vyvíjí vysoké hydratační teplo s negativním
vlivem na vznik trhlin a životnost konstrukce. „Abychom
toto působení u oblouků Oparenského mostu omezili,
připevnili jsme k armatuře každé betonované lamely dvě
trojice trubkových smyček s uzavřeným okruhem vody,“
vysvětluje Alexandr Tvrz a pokračuje: „Ta se díky čerpadlu
chladí ve vaně s ledem připravovaným z pitné vody. Při
Hala pro 13. pramen
Rodina Becherů založila svou proslulou likérku v Karlových Varech v sedmém roce 19. století. Nová výrobní
hala současné společnosti Jan Becher – Karlovarská
Becherovka dostala po 202 letech do vínku šťastné
sedmičky hned dvě. Poklep na její základní kámen totiž
krajský hejtman Josef Novotný, generální ředitel firmy
Anthony Schofield, primátor Karlových Varů Werner
Hauptmann a Patrick Ricard, předseda dozorčí rady
holdingu Pernod Ricard (foto zleva), slavnostně provedli v symbolicky šťastný den 7. 7.
Tým divize 9 Metrostavu v čele s vedoucím projektu
Janem Mrázem stavbu nové likérky zahájil už v polovině
června demolicemi stávajících objektů. Hlavní halu o ploše 1440 m² a tři menší přilehlé objekty po stavební stránce
dokončí už letos v prosinci. Plný provoz se v moderní
výrobně rozeběhne v polovině roku 2011.
Přemístění historické likérky z centra města do okrajové karlovarské čtvrti Bohatice přinese úlevu obyvatelům,
turistům i lázeňským hostům, protože ze začátku klidové
pěší zóny vyloučí provoz těžkých nákladních aut.
V původní budově na ulici T. G. Masaryka však zůstane
i nadále zachováno Muzeum Jan Becher a reprezentační
prodejna společnosti. Příchozím připomíná odkaz rodiny,
jejíž proslulý bylinný likér Becherovka, nazývaný třináctý
karlovarský pramen, je stále světoznámý. Dnes možná
i proto, že patří do nabídky skupiny Pernod Ricard, druhého největšího výrobce destilátů a vína na světě.
této ekologicky nezávadné technologii se nám podařilo
snížit vrchol teplotní křivky při vývoji tepla asi o 15 ºC.
Chlazení probíhá zhruba 30 hodin a nejvyšší dosud dosažená teplota 55 ºC už kvalitu betonu nezhoršuje.“
Po demontáži provizorních pylonů budou práce na
levém mostě symetricky pokračovat výstavbou čtyř pilířů
na oblouku. Po nich přijde na řadu betonáž posledních
šesti polí předpjaté trámové mostovky. V té době se však
už díky divizi 5 začne nad Oparenským údolím jako duha
klenout druhý oblouk unikátní mostové konstrukce.
28.7.2009 17:00:43