Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 3
fotografa Václava Jirsy
Václav Jirsa měl pražsmetro prvně v hledáčku fotoa-
parátu už v roce 1969. Stavbu tunelů i stanic přibližoval
čtenářům Večerní Prahy pravidelně jednou týdně až do
otevření trasy A v roce 1978. Na stavbu linky B se už vy-
pravoval zřídka. Zaměřil se na sport a za svou fotografii
z letparalympiády získal v roce 2005 ťálové oko
– nejvyšší cenu soutěže Czech Press Photo.
Jak stavba prvch tunelů metra v Praze vypadala?
Předtím jste nefáral. Jak na vás podzemí působilo?
Stavba metra fascinovala. Byl to technický zázrak,
když v zemi mizely tuny železa a betonu a najednou se vy-
louply hotové tunely a stanice. Po prvním seznámení jsem
už do podzemí chodil sám. Naučil jsem se je respektovat,
abych v něm mohl bezpečně pracovat. Ze začátku však
ještě filmy byly lo citli. Stále jsem měl probmy se
světlem, prachem a s vlhkostí. V chladných dnech jsem
musel i l hodiny čekat, než se mi aparát odmil. Filmy
i fotky jsem si vyvolával m a byla to docela alchymie,
než jsem našel způsob, jak podzemní atmosféru správ
vyjádřit. Později to už pro mě byla rutina.
Fotil jste jen práci, nebo jste měl čas i na jiné motivy?
Jak vás stavaři v podzemíijali?
Se stavbyvedoucími jsem si většinou tykal. Vycházeli
jsme spolu skle, vždycky mi předem volali, když se na
stavbě mělo dít něco zajímavého. Jednou se ale jeden
z nich na mě trochu rozzlobil celý den jsem procházel
nedokončenou trasu C a dokumentoval ji. Už jsem nevěděl
jak vybrat záběr, aby byl odlišný. A tak, když jsem dorazil
k otevřené jámě stanice Pražského povsa viděl trs
pampelek, vzal jsem širokoúhlý objektiv, zaklekl a stav-
bu přes ně vyfotil. Stavbyvedoucímu se pak prý smáli, že
zatímco jinde pracují, on na Pankráci pěstuje kytky.
Snažil jste se vždycky odvádět dobrou řemeslnou prá-
ci. Zachytit okamžik tak, abyste se pod svou i doku-
mentárfotografii mohl se ctí podepsat. Myslíte, že
vaše snímky a stavba metra Pražany zajímaly?
„Pražské metro je od počátku vymyšleno geniálně. Je vysoce kvalitním urbanistickým dílem, organickou sou-
částí metropole, kterou harmonicky doplňuje nadzemními objekty svých výstupů (foto č. 1). Jeho vzhled charak-
terizuje osobitá technicistní kultivovanost, která svou mírou zdobnosti nepřekračuje funkci. Autorům se podilo
nalézt správný poměr mezi účelovou dopravsítí a prostorem pro život. Naše metro je proto po právu jednou
z českých Staveb 20. století a lí se nejen mně, ale i všem architektům, kteří se s ním seznámili.
Doc. Ing. arch. Radomíra Sedláko, CSc.
strana 3
PTÁME SE
Pražské metro a jeho stanice očima architekta
Metro před kamerou
Národní filmový archiv ve svých sbírkách uchovává pro
budoucí generace i čtyři dokumentární snímky o stav-
pražského metra. Vznikly ve Studiu KF producenta
Jana Krásy, který se s Metrostavem seznámil už za své
studentské brigády před více než 30 lety. Do dnešní do-
by již zmapoval mnoho našich staveb, dnes jej můžete
pravidelně potkávat v tunelech Blanka.
Před každým filmem musíme nejdřív načerpat infor-
mace o tom, co budeme točit, abychom věděli co a jak
zachytit,“ říká. „I když bychom po skončení načení
mohli na všechno zapomenout, o práci Metrostavu si
toho pamatuji dost. Stavební dokumenty totiž dělám rád
a zajímá mě, jak se technologie v tomto oboru vyvíjejí.
První dokument Studia KF o pražském metru dopro-
zel stavbu čtvrtého provozního úseku trasy B. „Byla
náročná, poprvé se na ní razily dvoukolejné tunely meto-
dou NRTM,“ vzpomíná Jan Krása. „Také mě tu zaujala ar-
chitektura stanice metra Rajská zahrada a na ní navazují
tubusy vedené nad terénem.“
Z výstavby IV. C1 vznikly filmy hned dva prvza-
chytil stavbu jako celek a drupodrobně ukazoval pro-
váděvysouvaných tunepod Vltavou. „Doplnili jsme
jej animacemi, aby bylo patrné, jak tato unikátní výstavba
probíhala,“ říká Jan Krása. Technologie vysouvání
nadchla. Zapůsobilo na i zaujetí, se kterým i
všichni pracovali. Vždy, když jedu čkem pod Vltavou,
si na tuto stavbu a naše natáčení vzpomenu.
Budování úseku IV. C2 zachytil tým Studia KF (fota)
i časosběrnou metodou.Ze stejného místa a pod stejným
úhlem jsme snímali třeba stanici Sížkov, kde jsme růst
ocelové konstrukce dokumentovali v časovém intervalu
jednoho měsíce,“ doplnil producent Jan Krása.
Vytvoření 20minutového snímku předchánatočení
až 40 hodin filmu. „Pracujeme s profesionální technikou
Betacam, abychom ekonali nepříznipodmínky tma-
vého a vlhkého prostředí,“ vysvětluje Jan Krása. „Kromě
dokumentu, na jehož střihu i komentáři vždy spolupra-
cujeme s odborným konzultantem z Metrostavu, obvykle
vytváříme i další asi hodinový snímek mapující průběh
stavby pro investora a většinou si uschovávám i všechny
primární záznamy, které jsme natočili.
Dokumenty o pražsm metru jsou ky tvůrm
stejně unikátní a zajímavé jako stavba sama. Ostat
tvůrčí nasazení a profesionální práce Studia KF jsou u nás
dobře známé. Vznikla v něm řada uznávaných dokumentů,
ve spolupráci s vynikajícím režisérem Pavlem Kouteckým
třeba Občan Havel, Proměny Pražského hradu a film
Drahý mistře o architektu Josipu Plečnikovi, který se stal
Dokumentem roku 1996. Jan Ksa byl i producentem
snímku Nevítaní, který letos zvízil i v soutěži pojmeno-
vané právě po mistrovi dokumentu Pavlu Kouteckém.
V mnoha zahraničních metropoch mastanice pod-
zemní dráhy jednoduchý průmyslový výraz odpovídají
dopravnímu účelu: cestující do nich rychle seběhnou,
ukončí nástup a stup a ješrychleji vyběhnou ven...
Pražské metro je však po architektonické stránce navrže-
tak, aby svou dopravní funkci doplnilo íjemným de-
signem, odpovídajícím historickému městu, pod kterým
prochází. Velkou roli proto i jeho návrhu hrál a stále
hraje důraz na kvalitní architekturu.
„Podzemní stavby se od nadzemních liší i tím, že
nemají fasádu a mají vlastně jen interiér. Naše metro
však v sobě zahrnuje i exteriérové prvky, protože výrazně
vystupuje na povrch. Zse mi však, že je i v podzemí
záměrně řešeno jako exteriér. Stěny řady stanic jsou třeba
obloženy sklem nebo na trase A eloxovanými terči, které
patří mezi typicfasádní prvky. Stlo a pyt, které se
od nich odrážejí, modelují podzemní prostor tak, že i dutý
tvar vnímáme zevni podobně jako objem a proporce
budov nad zemí,“ vysvětluje doc. Sedláková a doplňuje:
„Všechny stanice pražského metra se mi líbí, i když každá
z trochu jiného důvodu. Mou pozornost vždycky pouta
ty, které jsou něčím zvláštní.
Na první zprovozněné trase C je to především stanice
Vyšehrad. Ojedině je samot pad umístit ji na
předpolí mostu a umožnit z ní výhled na panorama Hrad-
čan i do Nuselského údolí. Architekt Ing. arch. Stanislav
Hubička zde záměrně a zcela správ navrhl jen velká
okna (foto č. 2), která dojem z vyhlídky neruší.
Na trase A je jedničkou bezpochyby stanice Ma-
lostranská od Ing. arch. Zdeňka Drobného a Ing. arch.
Otakara Kuči. Její podzemní vestibul je vyložený tmavým
kamenem, kombinovaným s historickými prvky v čele
s replikou sochy Naděje od Matyáše Bernarda Brauna
(foto č. 3). Výstup do atria se zahradou a fontánou uka-
zuje, že naše metro je nejen nejrychleí a nejekonomič-
tější pražský dopravní prostředek, ale že jeho autoři vždy
uznávali svou povinnost k prostoru nad ním.
„Nejraději mám trasu B, i když zřejmě i proto, že ji nejvíc
využívám,pokračuje doc. Sedláková. „Po architektonic
stránce je svou bílou barvou, zvláštním způsobem osvětlení
i krásným tvarem pilířů úchvatná stanice Anděl (foto č. 4),
na které se podíleli Ing. arch. Eva Břusková, Lev Nikolajevič
Popov a Ing. arch. Marie Davidová. Jsem také ráda, že se do
podzemí i po povodních vrátily původní obkladové materi-
ály, i když třeba jen ve středovém pásu. Ve stanici Náměstí
Republiky tak zůstalo zachováno alesppár originálních
obkladových čoček ak. sochaře clava Cíglera (foto č. 5).
Umístit do podzekřehké sklo, nac tradčeský mate-
riál, považuji za geniální nápad.
Z nových stanic na trase C ze Sížkova do Lean se
často mluví o stanici Sížkov (foto č. 6), kterou navrhl
Ing. arch. Patrik Kotas.Zachytila jsem hlasy, že je nabub-
řelá a bombastická,“ říká doc. Sedláková. Nesouhlasím
s nimi. ‚Kostra bílé velryby‘ je na Proseku architektonicky
velmi litá, protože zakouje volný prostor a z fád
ulice na šedivém panelákovém sídlišti pomáhá vytvořit
živý bulvár. Kdyby tam byla jen ‚díra do země‘, bylo by to
urbanisticky špatně. Město, které si samo sebe ží, si
takovou romantiku může dovolit.“
Metro je doprav fenon 20. století a zcela výji-
mečná stavba rozlehlá a sle se rozrůstající podzemní
síť odrážející architektonické styly i stavební technologie
doby svého vzniku. Je moderm dopravním prostřed-
kem, který musí cestujícím nabídnout kromě rychlosti
i pohodlí, nejlépe bez průvanu. To ne pražské metro
je navíc kultivované a po stránce architektonické velmi
kvalitní. Každý, kdo se na jeho stavbě podílel, může t
na svou práci hrdý. V neposled řadě i Metrostav.
1
2
4
6
3
5
Metrostav_13_14_09.indd 3 28.7.2009 17:01:49
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (361 ms)

Rendering Strana 4 (104199): (0/1) (351 ms)

Rendering Strana 3 (104197): (0/1) (400 ms)

Rendering Strana 2 (104196): (0/1) (399 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3136/vth120867-1.jpg (3x)

 i3136/vth120868-1.jpg (3x)

 i3136/bg104197.svg

 i3136/vth120870-1.jpg (3x)

 i3136/vth120865-1.jpg

 i3136/vth120872-1.jpg (2x)

 i3136/vth120874-1.jpg (2x)