Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 5
Parku u prského hlavho nádraží se řívalo „Sher-
wood“. S Robinem Hoodem a jeho zbojníky to mělo má-
lo společného, ale stejně jako kdysi v tomto anglickém
lese i tady a v ilehlých prostorách nebylo bezpečno.
Tento nelichotivý status quo platil až do roku 2006, kdy
pracovníci Metrostavu zahájili pro společnost Grandi
Stazioni ČR pravděpodobně největší a nejradikálnější
rekonstrukci nádraží v historii Českých drah.
Jak by to tu mělo vypadat, naznačila před rokem nultá
z šesti etapestavby hlavního nádraží, při níž vznikl pro-
sklený patrový „ostrov“ s prodejnou knih a oděvů a nové
sociál zíze. Letos v červnu skoila i etapa první,
pro provoz nádraží možná nejdůležitější, ktev sever
části haly vytvořila centrum pro odbavení cestujících.
Kromě pokladen, kde si jednu z prvních jízdenek zakoupil
i ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský (foto č. 2), jsou v něm ta-
ké pracoviště pro drážní služby. Na zrekonstruované ploše
ř 16 tic m² vzniklo v odbavovací hale i 23 nových
obchodních jednotek (foto č. 1), z toho tři restaurace.
Dělat takto rozsáhlou rekonstrukci za plného provozu
je zazka, kterou ani firma jakou je Metrostav neprovádí
každý den,“ řekl Ing. Michal Kaiser, vedou projektu z di-
vize 9, která tyto práce zajišťuje jako generální dodavatel.
„Nejde jen o to, že tudy denně procházejí desetitisíce lidí,
ale tím skutečným Damoklovým mem, který nám visí
nad hlavou, je jízdní řád. t obviněn ze zpoždění vlaků
není rozhodně nic příjemného.
Většina zejména bouracích a přípravných prací se pro-
váděla mimo dopravní špičky, a když to bylo nutné, praco-
valo se i v noci. Jako u většiny velkých rekonstrukcí, i tady
se teprve po zahájení prací ukázalo, že se postup stavby
musí změnit oproti tomu, co předpokládal projekt.
Přes všechny překážky se i první etapu podařilo týmu
divize 9 dokončit kvalita včas. Po vyklizení prostoru
a přes pokladen ny práce plynule přeczejí
do jčásti odbavovahaly, kde bude mimo jiné i slu-
žebna policie a pošta. Po to etapě přijde na řadu také
historická Fantova budova a celá rekonstrukce pražského
hlavního nádraží by měla být dokončena v roce 2011.
Jsem esvědčen, že to nejsložitější a nejhorší je
za námi, podotkl Ing. Kaiser. Nejen proto, že teď už
naše činnost nekoliduje s dodržováním jízdních řádů, ale
i proto, že jsme se sžili s prostředím. Víme, co můžeme
čekat a žeme ukázat, co umíme.
Metrostav ostat na hlavním nádraží ukázal, že
opravdu umí. Po loňském zprovoznězrekonstruovaných
nástupišť IIV totiž sdružení vedené týmem Ing. Přemysla
Krejsy z naší divize 3 dokončilo letos v polovině července
i poslední práce na pomocných objektech a terénních
úpravách i modernizaci západní části této železnič
stanice. Naši firmu proto připomíná i pamětní deska,
kterou 16. 7. spolu se zástupci investora odhalil obchodní
ředitel Metrostavu Jiří Proczka, MBA.
ri–, foto Josef Husák
Metrostav se ve svých materiálech představuje jako
univerzálstavebfirma. O tom, že tomu tak vskut-
ku je, se mohou nově přesvědčit i na severu Moravy.
V Opavě totiž tým Ing. Marka Veseho z divize 1 do-
končuje rekonstrukci a přestavbu památkově chráné
banky na Obecní dům. V Bohumíně zase před několika
dny vedouprojektu Václav Meisner z divize 9 předal
investorovi novostavbu šaten pro 1250 zaměstnanců
firmy BONATRANS GROUP. Stavěl ji pro divizi 1, kte
se v Moravskoslezském kraji daří natolik, že vlastními
silami zdejší zakázky nepokryje a potřebné pracovníky
si půjčuje z ostatních oblasi divizí Metrostavu.
„Když jsem říkal, že v Bohumíně stavím podnikové
šatny, velkou pozornost to u kolegů nevzbuzovalo,“ usmí-
se Václav Meisner. „Obvykle zpozorněli, až když jsem
dodal, že budou pro 1250 pracovníků.“
BONATRANS GROUP je největší evropský výrob-
ce železničních dvojkolí a práce v jeho výrobnách ží
nepřetržitě ve ech směnách. Nová budova se šatnami
a sociálním zízením zvýší pohodlí jeho zaměstnanců.
Nová kolárna, která byla také součástí zakázky, zajis
bezpečnost jejich dvoukolých dopravních prostředků.
Společný tým divizí 1 a 9 na staveništi nejprve nechal
odstranit stakonstrukce a na ploše přes 1000 m² vy-
stavěl nepodsklepenou třípodlažní budovu šaten pro ženy,
muže a externí pracovky v celkovém počtu 1311 osob.
Nový montovaobjekt kolárny pro 130 kol a 25 moto-
cykna ple 621 m² zakryl ocelovou střechou a jeho
obvod obehnal plotovými profilovanými sítěmi.
Železobetonový montovaný skelet šaten s půdorysem
cca 50x21 m je založen na plovoucích vrtach velkoprů-
měrových pilotách, které zatížení od stavby přenášejí
pomocí tření mezi svým pláštěm a zeminou. Budova,
zastřešená hydroizolační folií z PVC, obvodový plášť
ze sendvičových panezvnějšku oblených ocelovým
plechem (foto č. 1).
Vzhledem k nepřetržitému výrobnímu provozu bu-
dou šatny a ilehlá sociálzařízení extrémně zažena
nejméně třikrát denně,“ řekl Václav Meisner. Aby pokles
tlaku vody nebo porucha vodovodního řadu neohrozila
komfort zastnanců, zabudovali jsme pod objekt plas-
tovou nádrž s objemem 40 m³, která i výpadku zajistí
zaměstnancům dostatek vody pro osobní hygienu.“
Při rekonstrukci v Opavě (foto č. 2) měli pracovníci
divize 1 jiné starosti. „Stavba trvala pouhých 200 pracov-
ních dnů,vysvětlil vedoucí projektu Ing. Marek Veselý.
V tomto téměř šibeničním termínu jsme museli provést
repase či kopie uměleckých prvků a do historických kon-
strukcí, opravených původními technologiemi, nainstalo-
vat nejnovější audiovizuální, sdělovací a zabezpečovací
techniku a zařízení. Samozřejmě tak, aby nerušily celkový
dojem. Počasí k nám navíc bylo přívětivé jen v zimě, kdy
jsme měnili starou a nepůvodní plechovou krytinu za gla-
zované bobrovky. V době, kdy jsme nahrazovali povlakové
krytiny na terasách, však přišly červnové průtrže mračen
a neíjemně nás omezily. slednou vysokou vlhkost
vzduchu, při které vůbec neschly malby, jsme ze zátku
odstraňovali vysoušeči. Po pár dnech jsme je ale museli
vrátit, aby posloužily v obcích na Novojínsku, které po
lijácích postihly povodně.“
Novobarokní banka, postavená v roce 1915 podle
návrhu známého vídeňského architekta Rudolfa Eislera,
byla ed 50 lety zapsána do seznamu nemovitých kul-
turních památek. Až do posledních let sloužila původnímu
účelu. Nárůst požadavků na bezpečnost a technologické
standardy v bankovnictví v ní vedly pouze k drobm
stavebním úpravám a jenom v padesátých letech minu-
ho století k byla dostavěna jednopodlažpřístavba.
Rekonstrukce měla za úkol očistit, opravit či repasovat
poškozené konstrukce a vtit stavbě vodní lesk, aniž
by zásadně ovlivnila její vzhled. Z banky však měl vznik-
nout společenský objekt pro pořádání kulturních akcí
a prezentaci historie Opavy, bylo proto nutné vyměnit
veškeré vnitřní rozvody a instalace podle nových dispozic
a doplnit je moderními technologiemi.
Dnes se už v suterénu budovy chystá otevření hudeb-
ního, filmového a divadelního klubu. Kromě něj poskytne
prostor i pro technic a hospořské zemí nového
Obecho domu. V přízemí se připravuje velký společen-
ský sál pro kultur pořady a kavárna s terasou. V prvm
patře kustodi začínainstalovat stálou výstavu edsta-
vující historii města Opavy. Ve druhém patře budou malé
výstav prostory, salonek a kanceláře, kte obsadí i no-
vě provedenou půdní vestavbu o patro výš.
V průběhu posledních síců tedy divize 1 ukázala
investorům i obyvatelům severMoravy, že stavitelský
obor ovládá od technicistch průmyslových staveb
po rekonstrukce historických památek. Portfolio svých
referencí tu v dohledné době jistě ještě rozšíří.
Lenka Svobodová, foto Štefan Špic
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Hlavní nádraží Praha – uzel nejen železniční
1
Letmá betonáž nejtšího mostního pole o roztí 151 m skončila
V tek 10. července završilo posledch 19 m³ betonu stavbu nosné konstrukce mostu přes Labe u Litoměřic. Tým
Ing. Petra Štědronsho z divize 4 Metrostavu zde ky svým zkušenostem úspěš dokončil dosud největší letmo
betonované mostní pole v České republice. Oba betonážní vozíky pak spustil do člunů na Labi.I po loňských zkušenostech
se spouštěním voků z vahadla na druhém ehu řeky to byl koordinní oříšek,vzponá stavbyvedoucí Ing. Tomáš
Hnojský. „Práce nám komplikovala vysoká hladina řeky po povodních a silný proud. Vše se nám ale podilo a po šesti
hodich manévrování usedl celý 60tunový kolos do lodi na centimetr přesně.“ V soasdobě most doplňuřímsy,
svodidla a protihlukové stěny. Celý by měl být dokončen už letos 31. října. Obyvatelé Litoměřic se již nemohou dočkat.
Severomoravská ukázka všestrannosti
2
Osm mostů na pětsetdvanáctce
Na výstav úseku 512, který je soás Silničho
okruhu kolem Prahy a vede v prostoru jižně pod Je-
senicí, se vedle Dálničních staveb Praha, společnosti
Skanska a Prských silničních a vodohospodářských
staveb významně podí i naše divize 4. Zodpovídá
za stavbu ce než íkilometrové části rychlostko-
munikace R1, včetně mostů a inženýrských sítí.
„Mezi technicky nárné části paí zejména 1,2 km
dlouhý a cca 9 m vysoký násep, který vyžaduje kompli-
kovanější sanaci podloží s využitím tzv. vpichovaných
drénů. Násep musíme mít hotový do konce letošního
listopadu, i když archeologové náš úsek opustili teprve
před měsícem,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Radim Čáp.
Ze stavebních objektů je v rámci svěřeného úseku
nejvýznamnější devítipolový most SO 212 (foto č. 1),
který povede es Dobřejovický potok a valý rybník.
Bude měřit 253 metry a vytvoří jej ocelové nosníky
se spřaženou železobetonovou deskou. Jeho ocelovou
nosnou konstrukci s hmotnoskolem 1200 tun vyrobila
a dodává naše divize 7. Most povede pouhé čti metry
nad terénem, a nevytvoří tak příliš výraznou dominantu.
Oproti tomu druhý, 160 m dlouhý most SO 206 přes
údolí Botiče se bude díky monolitické předpjaté dvoutrá-
mové konstrukci klenout celých 18 metrů vysoko. Jeho
stavbu realizuje vlastními silami provoz mostních tech-
nologií divize 4 (foto č. 2).
Součás naší zakázky na Silničním okruhu kolem
Prahy jsou kromě hlavní trasy a osmi mostů i eložky
sítí, úpravy přilehlých cest, meliorací, drží a vodotečí,
včetně potoka Botiče v osadě Kocanda. Tu i obec Herink
ochrání protihlukové stěny, kterých Metrostav na svém
úseku celkem vybuduje téměř čtyři kilometry.
1
1
2
2
strana 5
Metrostav_13_14_09.indd 5 28.7.2009 17:02:20
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 6

 

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 6

Strana 6

5

Sending statistics … done (359 ms)

Rendering Strana 6 (104203): (0/1) (358 ms)

Rendering Strana 5 (104201): (0/1) (403 ms)

Rendering Strana 4 (104199): (0/1) (403 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3136/vth120870-1.jpg (3x)

 i3136/vth120872-1.jpg (3x)

 i3136/bg104201.svg

 i3136/vth120874-1.jpg (3x)

 i3136/vth120865-1.jpg

 i3136/vth120867-1.jpg (2x)

 i3136/vth120868-1.jpg (2x)