strana 2

Návštěva ve výšce

PTÁME SE

Obě schodišťové věže pro nový hlavní výrobní blok,

který v Elektrárně Ledvice staví naše divize 8, vyrostly

od začátku června do 21. 7. o víc než 100 m. I když jim

do vrcholu ještě přes 40 m chybí, pozval tým Ing. Radka Zemana na staveniště zástupce investora – společnosti ČEZ, generálního dodavatele firmy ŠKODA PRAHA Invest a představitele tisku, aby si je prohlédli.

„Železobetonové věže o půdorysu 13x13 m stavíme

souběžně pomocí posuvného bednění,“ vysvětlil Ing. Bohumil Ježek, předseda představenstva společnosti Omega-Teplotechna Praha, která s Metrostavem při provádění

této technologie úspěšně spolupracuje. „Hydraulické válce zvedají pracovní plošinu po šplhacích tyčích asi o jeden

až 2,5 cm každých 10 minut. Stavba tak v průběhu nepřetržité pracovní směny vyroste za 24 hodin až o 3 m.“

Betonáž věží začala nenápadně. V úterý 9. června (foto

č. 1) se na základové desce stěží dalo rozeznat jejich umístění. O čtrnáct dní později (foto č. 2) už nešly přehlédnout.

Zdvojené pracovní lávky, zajišťující bezpečnost nahoře

Ing. Libora Chlopčíka,

ředitele severomoravské oblasti divize 1

Kromě rektora ČVUT prof. Ing. Václava Havlíčka, CSc., (vlevo) se nablýskaných kladívek při malé slavnosti za investora

chopili doc. Ing. Miloslav Pavlík, CSc., prorektor pro výstavbu a investiční činnost, a Ing. Petr Kubant, ředitel Útvaru

výstavby a investiční činnosti ČVUT. Metrostav zastupoval jeho generální ředitel Ing. Pavel Pilát a ředitel divize 1

Ing. Milan Veselský (pátý a druhý zprava), jehož tým už novou školu pro architekty začal stavět.

Divize 1 staví školu pro budoucí architekty

1

2

3

i na zemi, oblékly šedé věže do slušivých hnědých límců.

Nad nimi spojil vrcholy obou pracovišť zelený ocelový

most. S rostoucí výškou betonáže požadavky na bezpečnost rostou. Na fotografii ze 14. července (foto č. 3) už

obě věže mají ve výšce 60 m i bezpečnostní límec.

V úterý 21. 7. (foto č. 4) práci divize 8 pochválili i vedoucí pracovníci Metrostavu v čele s prezidentem Skupiny

Jiřím Bělohlavem. Generálního ředitele Ing. Pavla Piláta

a obchodního ředitele Jiřího Procházku, MBA, doprovodil

ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek přímo na vrchol věží.

Kvalita a rychlost betonářské práce si vysloužily uznání.

–ls–, foto Jiří Junek, Josef Husák

4

Metrostav_13_14_09.indd 2

Pražské Dejvice byly posledního června svědkem slavnostního ceremoniálu. Zástupci investora a dodavatelů

zde na staveništi slavnostně poklepali na základní kámen nové budovy Fakulty architektury ČVUT. Nedaleko

nedávno dokončené Národní technické knihovny má už

dnes dodavatelské sdružení firem Metrostav a VCES,

vedené týmem Ing. Jana Šlajse z divize 1, zajištěnou

stavební jámu a provedenou i většinu zemních prací.

Stavba se v Dejvicích rozeběhla rychle, nová školní budova Fakulty architektury za více než miliardu korun totiž

musí začít sloužit studentům už za 18 měsíců, v letním

semestru akademického roku 2010/2011.

Objekt bude provozně i dispozičně univerzální a výrazově jednoduchý. Je navržen tak, aby mohl sloužit pro

vysokoškolskou výuku různých technických oborů. Aby

umožnil vzájemné poznání studentů a jejich učitelů, budou

jej charakterizovat prosklené příčky, které umožní průhledy nejen do učeben, seminárních místností a ateliérů, ale

nezvykle i do pracoven vyučujících.

Novostavba bude k přístupové ose celého areálu ČVUT

obrácena otevřeným nádvořím. Její monolitický železobetonový skelet, založený na pilotách a železobetonové

základové desce, bude mít osm nadzemních a tři podzemní podlaží. Nad půdorysem v rovnoramenném tvaru

písmene L bude vztyčen kompaktní energeticky úsporný

objekt s relativně těžkým obvodovým pláštěm obloženým

lícovými cihlami (vizualizace).

Jeho podzemní podlaží jsou navržena převážně pro

parkování. Vejde se do nich až 320 osobních aut a kromě nich zde bude i planografie, občerstvení, sochařský

atelier a technická zázemí. V parteru budou mimo vstupní

recepce, studijního oddělení a centrálních šaten i tři velké

posluchárny. Jako jediné vystoupí z geometricky jednoduchého objemu školy. Budou polozapuštěné do terénu,

opláštěné barevným kovovým obkladem a největší z nich

poslouží až pro tři sta studentů.

V sedmi horních patrech školy budou kolem tří krytých atrií rozmístěny učebny a pracovny pedagogů. Prosklené střechy vnitřních dvorů vnesou do středu objektu

denní světlo. Kolem nich povedou otevřené ochozy nebo

chodby, uprostřed dispozic najdou svůj prostor respiria,

zasedací místnosti a hygienická zařízení. Novou budovu

školy spojí ocelovobetonová lávka s druhým nadzemním

podlažím stávající budovy architektury, která je známá

jako „Áčko“. Za zmínku stojí i skladba střešního pláště

novostavby, jež bude zakončena extenzivní zelení.

„Zastavěná plocha nového objektu dosáhne téměř

5000 m², obestavěný prostor se přiblíží 150 000 kubíků,“ přibližuje stavbu vedoucí projektu Ing. Jan Šlajs

a doplňuje: „Při zemních pracích už pracovníci divize 7

pod trvalým dohledem archeologů odtěžili asi dvě třetiny

z plánovaných 55 000 m³ zeminy. V poslední době nám

dílo komplikovalo deštivé počasí, do budoucnosti jsem

však optimista. Energii do práce nám totiž dává i profesorka Alena Šrámková, která budovu se svým kolektivem

navrhla. Při poklepu základního kamene jsme jí popřáli

k neuvěřitelnému životnímu jubileu a slíbili, že svou prací

jejímu elegantnímu návrhu neuděláme ostudu.“

–ls–, foto Josef Husák,

vizualizace Šrámková architekti

Přes rybník Koberný roste dálniční most

V rámci dostavby 25km úseku dálnice D3 z Tábora do

Veselí nad Lužnicí buduje tým Ing. Petra Štědronského

z divize 4 Metrostavu také 575 m dlouhý dálniční most

přes rybník Koberný a sousední biokoridor (vizualizace). V současnosti dokončil jeho hlubinné založení.

„Most, který stavíme nedaleko jihočeských Košic,

bude mít pro každý dopravní směr samostatnou mostní

konstrukci z letmo betonovaných komorových nosníků

z předpjatého betonu. Jeho spodní stavba se kromě

opěr bude skládat z pěti dvojic pilířů o délkách od 6 do

10 metrů,“ popisuje stavbyvedoucí Ing. Jan Růžička, který

práce na místě řídí. „Každý pilíř je založen na 19 pilotách

o průměru 1,2 m, jejichž délka se pohybuje od 18,5 až do

37 metrů. Tři dvojice pilířů jsou umístěny přímo v rybníce.

Pro jejich zhotovení jsme proto museli vytvořit sypanou

hráz, kterou po dokončení mostu odstraníme.“

Z šesti mostních polí v každém mostě budou čtyři

měřit téměř 110 m, dvě pole u opěr dosáhnou téměř šedesáti. „Nosnou konstrukci provedeme technologií letmé

betonáže. Na každém pilíři nejdřív zhotovíme zárodek

o délce 16 metrů, na který připevníme betonážní vozíky,“

zjednodušeně popsal postup Ing. Růžička. „Z každého

zárodku potom budeme po 5 m dlouhých lamelách na obě

strany symetricky betonovat vahadla až do poloviny pole,

kde se mezi sebou spojí. Vahadel bude na stavbě deset.“

Vedle dálničního mostu přes rybník Koberný postaví

Metrostav pod vedením Ing. Bohumila Rohna na této části

D3 také dálniční most přes údolí Černovického potoka

a 14 dalších menších mostů a nadjezdů, včetně dvou

přesypaných přechodů pro zvěř. Realizaci celého úseku

má na starost sdružení, ve kterém jsou kromě Metrostavu

zastoupeny i firmy Strabag, Inžinierske stavby a EUROVIA

CS. Po nové dálnici mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem

se automobilisté poprvé projedou už v roce 2011.

–ls–, vizualizace MODELBARON

Když před rokem a čtvrt Ing. Chlopčík nastoupil do Metrostavu, nepřišel sám. Spolu s ním se zaměstnanci

společnosti stalo i 13 jeho kolegů, kteří jako sehraný

tým změnili své působiště po letech strávených v divizích skupiny Skanska. Ze začátku v Moravskoslezském

kraji pracovali jako druhá oblastní jednotka divize 1.

Časem se s jejím prvním týmem spojili a od října 2008

v Ostravě sídlí jen jedno zastoupení Metrostavu.

Řídíte oblastní ředitelství, které má proměnlivý počet

pracovníků. Proč a jak se mění?

V poslední době se nám v oblasti daří, a tak získáváme

i zakázky, na které už naše projektové týmy kapacitně nestačí. Vypomáhají nám proto nejen pracovníci z pražské

centrály divize 1 a z oblastního ředitelství pro Jihomoravský kraj, ale třeba i z divize 9. Smlouvy o jejich „zápůjčce“

uzavíráme s jinými oblastmi nebo i divizemi Metrostavu

podle potřeby a ke spokojenosti zúčastněných.

V organizaci Metrostavu na Moravě došlo ke změnám.

Které z nich se dotýkají moravskoslezské oblasti?

Od prvního července přešly pod divizi 1 Olomoucký

a Zlínský kraj, ve kterých dříve působila divize 3. Na Moravě tak vznikla jižní oblast, kterou při zachování zlínské

kanceláře řídí z Brna Ing. Luděk Stehlík. V druhé, severní

části Moravy se naše pracovní teritorium rozšířilo o Olomoucký kraj. V každé z nových oblastí jsme zvolili rozdílnou obchodní taktiku. S Ing. Stehlíkem a vedením divize 1

jsme se dohodli, že je porovnáme, vyhodnotíme a domluvíme se na společném postupu, který bude v budoucnosti

pro celou moravskou oblast divize 1 nejvýhodnější.

V posledním roce tedy na Moravě došlo k mnoha změnám. Co byste k nim ještě upřesnil?

Úzce spolupracujeme nejen s oblastmi naší divize a s divizí 9, ale i s divizí 4, která v Ostravě staví například

komunikaci Prodloužená Místecká, dále se společností

Subterra a v poslední době i se slovenským Doprastavem.

Vzájemně si vyměňujeme informace a koordinujeme naše

obchodní aktivity v regionu podle potřeb i kapacitních

možností jednotlivých firem. Při jednáních se snažíme

propagovat nejen vlastní divizi, ale celou Skupinu Metrostav či DDM Group. Působíme každý v trochu jiném

segmentu, a protože si nekonkurujeme, naše spolupráce

je pro všechny výhodná. Co se týče naplněnosti na letošní

rok, jsem proto optimista.

Krize se tedy na severu Moravy neobjevuje...

Objevuje. Je méně zakázek a větší konkurence. Pro investiční útlum se třeba zastavila stavba bytového domu

v Opavě-Kateřinkách. Práce je však přesto zatím dost.

Co všechno už Metrostav v regionu postavil a staví?

Divize 1 zde působí pět let. Pod bývalým vedením postavila třeba aquaparky ve Frýdku-Místku a v Kravařích,

v Ostravě hypermarket Tesco a ve Várenské ulici zrekonstruovala velkou administrativní budovu. Náš tým si vyzkoušel interní systémy Metrostavu na stavbě autosalonu

ve Frýdku-Místku a tým společný s brněnskou oblastí nedávno na Slovensku v Trenčíně dostavěl nákupní centrum

Laugaricio. Končíme přestavbu Obecního domu v Opavě

a „náš“ tým z divize 9 právě předává investorovi halu

pro BONATRANS GROUP se šatnami pro až 1311 osob.

Kompletní TZB pro ni k plné spokojenosti dodala Subterra.

Mimo region rekonstruujeme muzeum v Dobrovici.

Končíte, předáváte a co budete dělat dál?

Ve sdružení s firmou HOCHTIEF CZ bychom měli brzo

zahájit rekonstrukce devatenácti základních a mateřských

škol v Ostravě Porubě. V současné době také vyjednáváme s investorem podmínky pro stavbu apartmánového

domu v Čeladné. Tato obec i díky golfovému turnaji série

PGA zažívá ohromný rozvoj.

Zbývá vám přitom všem i čas na nějaké koníčky?

Samozřejmě, že ano. Pokud se zrovna nevěnuji rodině,

příležitostně jezdím se svým terénním vozem off road

trasy v podhůří Beskyd (foto).

28.7.2009 17:01:31