Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4
strana 4
Naše „národní“ řeka pramení v prostoru, který se -
kdy s jistou nadsázkou označuje jako střecha Evropy“.
Vnitrozemské Česko je totiž jedinou zemí na starém
kontinentu a pravděpodobně i na celém světě, kte-
působí jako rozvodí tří moří. Potůčky a prameny
vyvěrají na svazích Šumavy, Kašperských a Novo-
hradských hor odevzdávají postupně svou vodu říčkám
a řekám, které končí svou pouť v Severm, Baltsm
i v Čerm moři. Trampové Vltavu nazvali Velká řeka
a spolu s nimi v jejích proudech a na jejích břech stá-
le trávíme dovolenou. Co o víme?
V křestním listu nejdelší, 433 km dlouhá čes
řeka uvedena dvě místa zrodu: horní pramen vystupuje
na povrch nedaleko šumavské Kvildy mezi vrchy Černá
hora a Stráž ve výšce 1172 m n. mořem, nejprve jako
Černý potok, který se za Kvildou mění v Teplou Vltavu.
Druhé rameno, Studená Vltava, přitéká zprava a spojuje se
s prvním zhruba po třiceti kilometrech. Odtud pak společ-
ně tečnou jako Vltava až do soutoku s Labem u Mělníka.
Cestou sbírají vody z území o rozloze 28 310 km
2
.
Své jméno Vltava odvozuje z germánského Wilth-
ahwa, divoká, prudká voda. Současná německá podoba,
Moldau, pocház českého překladu ze 13. století Mol-
taua. Vůbec popr se v písemných análech objevuje
Vltava ve Fuldském rukopisu z roku 872 ve větě „Wuidam
etiam in fluvio Fuldaha submerserunt“; je tedy označová-
na jako Fuldaha. Jako Vltava, tehdy psáno Wltawa, proté-
ká českou krajinou s definitivní platností někdy od konce
17. století, zpravidla se udává rok 1680.
Půvabná, vlídná, životodárná...
Vltava je zvláštní řeka, svým způsobem ojedinělá. Má totiž
co, co tšině ostatch řek chybí: vlídnost a proměn-
livost. Každých pár kilometrů je jiná, v prostoru i v čase.
Sjíždět ji znamená cestovat historií českých zemí.
Na jech březích vyrůstala první dliště již v dobách
Keltů, Bójů, Markomanů a českých Doudlebů, ale páteř
současného osídlevznikala v Povltaví v rozmezí 11. až
14. století. Jen namátkou: r. 1050 n, r. 1090 Zbraslav,
r. 1198 Kamýk, r. 1219 Orlík, r. 1237 Hluboká, r. 1246
Rožmberk, r. 1250 Český Krumlov, r. 1263 kšter Zlatá
Koruna, r. 1265 České Budějovice, r. 1349 Dívčí Kámen...
Vltava znamenala doslova a do písmene život a ob-
živu. Po jehladipluly nesčetné vory svážející dřevo,
sůl, kámen, písek, dobytek, kolomaz a samozřejmě pivo.
Mimochodem, pivo bylo již tenkrát všeobec uznáva-
ným „tekutým chlebem“, a to do té míry, že svatý Vojtěch
u spravedlivého rozhořčení dokonce zapověděl jeho kon-
zumaci pod trestem vyobcováz církve. Nebylo mu to
nic platné. Na všeobecnou supliku krále Václava I., ryřů,
biskupů, opatů a úpěnlivé naléhání všeho lidu papež Ino-
cenc IV. Vojtěchovu klatbu zrušil.
Pod hladinou Vltavy se prohánělo i neuvěřitelně mno-
ho ryb. V Praze se podle dobových kronik kromě sumců
a kaprů lovili lososi, úhoři či pstruzi přímo „na vozy“.
...ale také nebezpečná
Vltava většinu času lidem ukazovala svou vlídnou tvář. Tu,
kterou zvěčnil B. Smetana ve své symfonické básni, tvář
zpodobněnou v moll. Ale tahle řeka, jakkoliv nenápadná
a „domácká“, dokáže téci i v dur. A pak rázem přestává ja-
koliv legrace. Nedávné a opakované povodně a záplavy
jsou toho více než dokladem. Hrozba Vltavy v dur – a sa-
mozřejmě všech dalších českých řek, říček i potoků si
vynutila změnu oficiálhydromorfologicdoktríny pla-
tící v druhé polovině minulého století, podle níž bylo hlav-
ním smyslem úpravy říčních toků dostat vodu z krajiny co
nejrychleji. Voda, která odteče, prý nemůže škodit...
Ukázalo se, že to byla představa nejen poněkud naivní,
ale i arogantní, trochu ve stylu „poručíme tru dti“.
Neporučíme, nad povodněmi se nedá vyhrát, s nimi se
musíme naučit žít. Tak jako naši předkové.
A ti to s Vltavou neměli jednoduc. Dochované -
znamy uvádějí více než půl stovky povodní. Ten nejstarší
z roku 819 říká, že za vlády knížete Hostivíta přišly zátopy
s bouřkami trvajícími 28 dní; mělo je doprovázet snad
i zeměesení, protože liukali do hor a schovávali se
v jeskyních. Z dalších velkých povodní, které měla Vltava
na sdozhruba tři- až čtyřikrát za stole, stojí za při-
pomenuvelká voda z roku 1272, která zničila prakticky
echny vltavské mlýny a kamenný Juditin most v Praze
a na čas proměnila Staré město v řečiště. Až do roku 1290
tehdy obyvatelé Prahy naváželi do že položených čás
hlínu a kamení, aby terén zvýšili o dva až tři metry.
Co do intenzity, mohutnosti a ničivých účinků se
ovšem žádná z ívějších povodní nedá srovnávat s tou,
která se ivalila v roce 1890. Udeřila v pozdním tě,
v období, kdy mívá Vltava nejméně vody. Způsobily ji
přívalové deště, když mezi 1. a 4. zářím spadlo na povodí
Vltavy tolik vody, jako jindy za dva měce – celkem 3 mi-
liardy krychlových metrů. Ničila vše, co přišlo do cesty,
a kromě zatopeného hlavho sta zanechala Karlův
most v takovém stavu, že se uvažovalo o jeho stržení.
Povodním se nevyhnulo ani minulé stole. Pátá nej-
větší postihla Prahu v roce 1940, další pak následovaly
v letech 1954 a 1956. Z hlediska mohutnosti však absolut-
ní primát patří té poslední z roku 2002; v tomto ohledu si
své označení „tisíciletá voda“ zcela zaslouží. V kulminaci
Vltavou protékalo každou vteřinu více než 5500 m³ vody,
a to je množství, které běžně nesou řeky jako Dunaj nebo
Rýn. Jen pro ilustraci:žný průměr je 146 m
3
.
Na začátku byl vor
Kažřeka v genech zárodek dopravtepny. Prv
neumělé vory se na Vltavě objevily v dobách, kdy na jejích
březích sídlili Keltové. Pak se staly hlavním dopravním
prostředkem na dalších bezmála 3000 let.
Na vorech se dopravovalo prakticky echno zboží.
Potraviny, jako sůl, chléb, máslo, med, sýry, neodmysli-
telné pivo v 15. století byl budějovický pivovar největším
Vlny Vltavy zpívají v moll i burácejí v dur
1
v Čechách a jedním z nejvěích v Evropě zelí, ovoce,
eváky, hudební nástroje, látky, prkna, bedny, sudy, šin-
dele, dřevěné uhlí, papír až po kámen a pověstčeský
vápenec z Chýnova, který dál putoval do Francie, Benátek,
Holandska a Anglie. Vory přežely i pasažéry, protože
doprava po řece byla často bezpečnější než po souši.
Na Vltavě bylo zkrátka rušno. Počátkem 18. století se
plavilo ročně do Prahy okolo 1500 vorů o celkové lce
plus mínus 270 m a na 45 000 vorů devítimetrových.
První větší lodi se na vltavské hladině objevují ve vět-
ším počtu v 15. stolev souvislosti s obléháním Prahy
husity. Dal je postavit císař Zikmund a měly dopravit po-
sily, které by vpadly bojujícím kacířům do zad. Celá složitá
a nákladná akce výsledek neovlivnila, nicméně od té doby
se lodi stávají pravidelnou součástí plavby po Vltavě. Vo-
rům sice nemohly konkurovat, přesto již koncem 17. sto-
letí sjíždí Vltavu z Budějovic pravidelně na 800 plavidel.
V roce 1841 je na vodu spuštěn prvparník Bohemia,
který se ihned vydává na cestu do Mělníka a Drážďan.
První pražs paroplavební společnost vznikla v roce
1865 a její „Praha“ vyplula proti proudu až do Štěchovic.
Pánem řeky však i nadále zůstává vor. Voroplavba
dokonce dosáhla svého vrcholu počátkem 20. století, kdy
v roce 1906 připlulo do Prahy 5369 vorů a dopravilo sem
mimo jiné 583 000 krychlových metrů dřeva.
Spoutaná, nikoliv však zkrocená
Vodní doprava má vůči všem ostatním typům řadu „nej“.
Kromě toho, že je nejstarší a vlastně položila základy
nevyhnutelného a dnes občas i proklínaného procesu
globalizace, je provozně nejlacijší a nejšetrjší k ži-
votnímu prose. Je oem svým zsobem i nejpro-
blematičtější, a to zejména na řekách velikosti a spádu
Vltavy. Alfa i omega ech potíží se nazý splavnost.
Proto se také již v raných dobách objevují na jejím toku
první vodní díla jezy a propusti. Jezy sloužily hlavně
k vytvoření potřebného spádu pro vodní mlýny, propusti
otvíraly cestu vorům.
Co bylo dostačupro voroplavbu, však zdaleka ne-
postačovalo lodím. tší nosnost rovná se hlubší ponor.
Na scénu tak vstupu plavební komory. Pět zdymadel
postavených na elomu 19. a 20. stoleuvolňuje cestu
z Prahy do lníka. Do této třídy staveb patří i plaveb
komory na pražské Štvanici a na Schově vybudované
u pevných jepro lodi s nosnos750 t.
Jenže to všechno je jtě bezstarost děts
skotačena dolním toku proti tomu, co čekalo a če-
Vltavu pro splavněúseku mezi Prahou a Českými
Budějovicemi, případně dále směrem na Český Krumlov
a Rožmberk. Do hry navíc vstupuje další a z historického
hlediska zbrusu nový prvek: energetika.
Nadešel čas vltavské kaskády
Tu jako součást vltavské vodní cesty tvoří devět přehrad:
Lipno I a II, Hněvkovice, Kořensko, Orlík, Kamýk, Slapy,
Štěchovice a Vrané. Orlík zadržuje nejvíce vody, Lipno vy-
tváří největší plochu 48,7 km². Potíž je v tom, že některé
z nich nemají dokončené plavební komory.
Momentálně je Vltava splavná v úsecích Mělník – Pra-
ha pro lodi o nosnosti 2500 t. Mezi Prahou a Slapy a dále
mezi Slapy a Orlíkem mohou plout lodi s nosností 300 t,
přičemž na posledně jmenovaném úseku je v provozu
plavební komora v Kamýku. Plavební šachta na Slapech
a lodvýtah na Orku jsou teprve rozestany.
Vltavská kaskáda ale tvoří jen část vodch děl na pla-
vební cestě z Mělníka do Budějovic. K jejímu zprovoznění
je toho potřeba vybudovat mnohem víc. Prohloubením
říčního dna v kterých úsecích počínaje es úpravu
jezů a propusaž po vení problému ocelového mostu
v Týně nad Vltavou, který přetíná řeku pouhé 3 m nad hla-
dinou, což je z hlediska plavby lo zcela nedostačující.
Vod stavby, Vltava a Metrostav
Řadu staveb nutných k zprovoznění vltavské vodní cesty
prováděl i provádí Metrostav. A o nové se ve výběrovém
řízení bude uczet. Logicky, je to podnik s „vodhisto-
rií, dostatečným zemím, technickým vybavením a ze
ech českých firem s tímto typem staveb pravpo-
dobně nejtší zkušenosti. O tom ostatně svědčí i to, že
protipovodňoopatření na ochranu Prahy a vodní dílo
Vraňany, které stavěla naše divize 6, byly oceněny jako
Stavby vodního hospodářství v letech 2005 a 2006.
V rámci první etapy projektu Dokončení vltavské vod-
cesty pracovníci Metrostavu prohloubili dno řeky
od jezu v Hluboké nad Vltavou k jezu v Českém Vrbném,
takže voci skali nových 9 km atraktivtrasy. V Čes-
kém Vrbném Metrostav stai novou plavebkomoru.
Ve druhé části se Vltavská vodní cesta prodlouží pro-
hloubením dna ve zdrži Vodního la Hněvkovice zhruba
o 18 km a vznikne plavební komora na jezu Hlubonad
Vltavou. Třeúsek projektu v délce 5,6 km potom v roce
2013 propojí České Budějovice s vodní nádrží Orlík.
Vltavská vodní cesta jako nejstarší dopravprojekt
v českých zemích přetrvávající od vlády Karla IV., který
poprvé el s myšlenkou propojení dvou moří vybu-
dováním kalu Vltava Dunaj, jeh postatkem je
Schwarzenberský kanál, se zvolna chýlí ke konci. (K pro-
blematice výstavby kanálu viz ílohu novin Metrostavu
z 3. 7. 2008.). Jejím dokončením získá nejvodnatější česká
řeka novou kvalitu. A co je pro nás echny možná ještě
důležitější, neztratí nic z té, která dělá Vltavu Vltavou.
ri–, foto Josef Husák
Výběr ze staveb Metrostavu na Vltavě a v jejím okolí:
foto č. 1 – Marina Lipno
foto č. 2 – Apartmánové domy Lipno Lake Resort
foto č. 3 – Apartmánové domy Marina Lipno
foto č. 4 – Malá vodní elektrárna Dolany-Libčice
foto č. 5 – Malá vodní elektrárna Vrany
foto č. 6 – Malá vodní elektrárna Klecany
2
3
4
6
5
Metrostav_13_14_09.indd 4 28.7.2009 17:02:05
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2009, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (333 ms)

Rendering Strana 5 (104201): (0/1) (322 ms)

Rendering Strana 4 (104199): (0/1) (377 ms)

Rendering Strana 3 (104197): (0/1) (376 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3136/vth120868-1.jpg (3x)

 i3136/vth120870-1.jpg (3x)

 i3136/bg104199.svg

 i3136/vth120872-1.jpg (3x)

 i3136/vth120865-1.jpg

 i3136/vth120867-1.jpg (2x)

 i3136/vth120874-1.jpg (2x)