strana 2

Zkrácená uzavírka

PTÁME SE

Každý motorista, který chtěl v polovině července jet

po dálnici D3 v jižních Čechách, narazil – samozřejmě

obrazně – na dílo divize 3. Pracovníci jejího provozu

ocelových konstrukcí totiž potřebovali přes dálnici osadit padesátitunovou montážní sestavu nového mostu

na přeložce trati v úseku Chotoviny–Sudoměřice. Provoz na D3 u obce Rzavá byl proto na dvě noci přerušen.

Původně měl být vyloučen na tři, ale tým Ing. Jindřicha

Hátleho, MBA, dokončil práci o 15 hodin dřív.

Nový ocelový most je navržen jako Langerův nosník

– trám dolní mostovky s I profily o výšce 3340 mm

vyztuží horní oblouk s uzavřeným truhlíkovým průřezem

tvaru lichoběžníku. Asi 13 m široká nosná konstrukce

překročí délku 100 m, oblouky vyrostou 16,5 m nad

mostovku. Celková hmotnost oceli dosáhne 1217 tun.

„Třicet hlavních dílců mostu o délce do 28 m a hmotnosti

až 58 tun vyráběli od února zaměstnanci našeho střediska

výroby ocelových konstrukcí v Horních Počernicích (foto

Ing. Davida Cyroně,

náměstka divize 5 pro Slovensko

1

Perkmistrovský dům opět vypadá jako kdysi

1

2

č. 1). Na stavbě musíme mít pro vykládku některých dílů

mobilní jeřáb (foto č. 2) s nosností až 500 tun,“ popisuje

Ing. Hátle a pokračuje: „Před montáží nám kolegové z provozu mostních technologií divize 4 vybudovali podpůrné

konstrukce ze systému PIŽMO, druzí – ze střediska lešení

divize 6 – vystavěli prostorové lešení nejen pod mostovkou, ale i nad ní, kvůli přístupu k obloukům.“

Padesátitunový díl, skládající se z hlavního nosníku

a mostovky, byl s milimetrovou přesností osazen během

druhé noční uzávěry z 15. na 16. července (foto č. 3–5).

–red–, foto archiv divize 3 a Josef Husák

V Rudolfově u Českých Budějovic měli jednu z nejstarších radnic u nás. Vznikla koncem 16. století a původně

sloužila pro Královský báňský úřad. Městští úředníci

v ní pracovali až do roku 2009, kdy se museli odstěhovat kvůli vydání havarijního výměru. Dnes sídlí v místním zámečku a bývalý Perkmistrovský dům (foto č. 1)

prošel díky divizi 6 rekonstrukcí a už letos po prázdninách v něm bude otevřeno Hornické muzeum.

„Úkol jsme dostali zajímavý a rozhodně ne jednoduchý,“ konstatoval vedoucí projektu Ing. Petr Šimák

a upřesnil: „Radnice už totiž prošla rekonstrukcí, která

nebyla historicky zrovna citlivá. Naším úkolem bylo vrátit

domu původní podobu.“ Přípravářka Ing. Jana Valentová

doplnila: „Objekt byl v daleko horším stavu, než se na první pohled zdálo, což do značné míry ohrožovalo konečný

termín dokončení prací, a to jak nárůstem jejich objemu,

tak kvůli vícenákladům, které musel investor řešit.“

I přes komplikace pracovníci divize 6 akci zvládli

za osm měsíců a budovu ve zrekonstruovaném „staronovém“ stavu předali investorovi koncem letošního června.

U dvoupodlažního objektu, který má sedlovou střechu,

věžičku a je částečně podsklepen, vyměnili střechu, dveře, okna, opravili stěny, stropy, fasádu a upravili vnitřní

dispozice. Museli přitom brát zřetel na odlišnosti jednotlivých částí budovy. Perkmistrovský dům se totiž skládal

ze tří částí, které byly postaveny v rozdílných obdobích,

a postupné rozšiřování budovy se projevilo na odlišných

zděných a stropních konstrukcích jednotlivých částí.

Při rekonstrukci se hlavně uplatnila klasická řemesla.

Dlaždiči položili vnitřní dubovou mozaikovou podlahu

(foto č. 2), truhláři obložili dřevem i vnitřní schodiště.

Omítkáři zrestaurovali na fasádě dva erby a dvoje sluneční hodiny. Tesaři přelaťovali krov a pokrývači na něj

nově osadili střechu ze zachovaných bobrovek. Trhliny ve

zdech zedníci „sešili“ ocelí. „Práce řídil na místě stavbyvedoucí Ing. Otto Hrodek a velmi přísně dohlížel na to, aby

řemeslníci dodrželi všechny požadavky památkářů,“ říká

Ing. Valentová a doplňuje: „Měli jsme problém s vlhkostí

zdiva, který jsme vyřešili infuzní clonou. Jako součást odvlhčovacího systému jsme použili stěrkové hydroizolační

materiály a sanační omítky včetně prodyšných maleb.“

V Rudolfově – jehož název pochází z dob císaře Rudolfa II., který mu udělil status města – se od roku 1540 až

téměř do první světové války s přestávkami těžilo stříbro.

V blízkém sousedství radnice vycházela na povrch těžební

jáma Tří králů a šachta Krále Šalamouna. „Mezi místními

obyvateli kolují zvěsti o tom, že je radnice na staré štoly

napojena, což se při rekonstrukci ani nepotvrdilo, ani nevyvrátilo. Objevili jsme ale několik konstrukcí, které zvěsti

o štolách přiživily,“ uzavírá Ing. Valentová.

Kromě klasické expozice návštěvníci v muzeu najdou

už po prázdninách také knihovnu a multifunkční sál. Nový

venkovní výtah umožní prohlídku i těm méně pohyblivým.

–jar–, foto Josef Husák

2

Vzdělávání zaměstnanců Skupiny Metrostav

3

4

5

Metrostav_13_2014.indd 2

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav (CVSM) vzniklo letos 1. ledna. Po přestěhování z ulice Na Žertvách

do Palmovka Parku II prošlo jeho programy do konce

června už 3474 zaměstnanců hned z několika firem

Skupiny. Zkušenosti i nové poznatky totiž pracovníkům

CVSM umožnily rozšířit nabídku aktivit – původně

šitých na míru Metrostavu – také pro jeho dceřiné společnosti. Díky tomu, že dobře znají provozní podmínky

a jsou v kontaktu s odpovědnými zaměstnanci, dokážou s interními lektory proškolit všechny kolegy účinněji než externí agentura. V září zahájí zcela novou řadu seminářů s volným přístupem a zajímavými tématy.

Systém vzdělávání Metrostavu dosáhl léty vylepšování velmi vysoké úrovně a dlouhodobě jej oceňují i externí

auditoři. Protože je nejen hodnověrný, ale i efektivní, může pomoci i ostatním společnostem Skupiny Metrostav.

Zahrnuje totiž nejen adaptaci nových zaměstnanců, kurzy

ze zákona, jazykový program či vysoce kvalitní odborné

vzdělávání (foto). Pracovníci CVSM jsou schopni připravit

rozvojový program podle specifických požadavků kterémukoliv úseku, provozu či projektovému týmu.

Nabídku využil také ředitel firmy SQZ Ing. Jiří Prokop,

který si vyžádal sestavení programu na zvýšení obchodních dovedností a zlepšení úrovně komunikace a spolupráce zaměstnanců, kteří působí ve vzdálených a účelově

odlišných laboratořích. Po skončení úvodního semináře

i následného výjezdního zasedání poznamenal: „Kolegům

z centra děkuji za dobré nápady a odborně zpracovaný

projekt, který nám pomohl v obchodní komunikaci a zkvalitnil naše týmové jednání. Jejich vystupování a postupy

při školení svědčí nejen o profesionalitě, ale také o schopnosti připravit přátelské prostředí uvolněné pro diskusi.

Už jsme se i v praxi přesvědčili, že jimi doporučované

postupy fungují, a proto ve spolupráci pokračujeme.“

Ve čtvrtek 4. září odstartují ve 14 hodin pracovníci

CVSM novou řadu pravidelných seminářů. Budou volně

přístupné pro zaměstnance všech firem Skupiny Metrostav a měly by jim poskytnout nejen informace, které se

hodí v profesním životě, ale i takové, které využijí v soukromí. Lektoři z řad pracovníků Skupiny, z akademické

půdy či vzdělávacích agentur se při akcích podělí o aktuální informace z různých technických oborů, ale upozorní

třeba i na úskalí úrokových sazeb, dluhů či exekucí. Otevřou také témata týkající se nového občanského zákoníku.

Řadu seminářů, která je zatím každý sudý čtvrtek naplánována až do konce roku, zahájí téma Větrání bytových

a pobytových místností. Informace o programu i všech

aktivitách CVSM najdete na skupinovém intranetu.

Po práci na stavbě tunelů Siglu a Ólafs na Islandu vedl

inženýr David Cyroň ražbu tunelu Radejčín a pak metra

V.A pomocí TBM. Po roce ve funkci výrobního náměstka divize 5 zastává od května 2014 obdobnou pozici,

v níž odpovídá za divizní výstavbu na Slovensku.

Jste jediný náměstek Metrostavu, jenž má na starosti

region, navíc zahraniční. Co je náplní vaší činnosti?

Ve spolupráci se všemi útvary divize se zabývám přípravou a realizací staveb na Slovensku. Vyhledám potenciální

nové zakázky, třeba i formou subdodávek v už vysoutěžených projektech. Hlavně však zajišťuji dohled nad prováděním těch rozpracovaných. Spolu s kolegy zastupuji

Metrostav ve sdruženích na výstavbu dálničních úseků D3

Svrčinovec–Skalité a D1 Hričovské Podhradie–Lietavská

Lúčka, na jejichž realizaci se Metrostav a divize 5 podílejí.

Metrostav zastupuji i při jednáních, kde partneři ve sdružení či investor vyžadují přítomnost osoby s rozhodovací

pravomocí. Dále se snažím metodicky vést vedoucí projektů a pomáhám jim. Vzhledem k nedávným personálním

posunům v divizi jsou totiž někteří z nich ve svých pozicích poprvé a navíc v cizině. Všichni, kdo na Slovensku

působíme, se ohlížíme také na ostatní firmy Skupiny

Metrostav. Podařilo se nám už podpořit a na naše zakázky

prosadit například společnosti SQZ či Zakládání staveb.

V jakém stadiu jsou vaše slovenské dálniční projekty?

Na D3 i D1 máme ve sdruženích minoritní podíly. Jsou

však dostatečné k tomu, abychom na obou projektech

vybudovali jednu tunelovou troubu. Na D3 se jedná o asi

900 m dlouhý dvoucestný tunel Poľana s únikovou štolou

a na D1 jde o tubus asi 650 m dlouhého tunelu Žilina. Oba

provádíme podle žluté knihy FIDIC v interním sdružení

s Doprastavem. Dřív mnozí z nás pracovali na společných

zakázkách a stále nás spojují osobní vazby. Dnes jsme

partneři, ale zároveň konkurenti. Jednání ve sdruženích

proto nejsou jednoduchá. U tunelu Poľana, kde je naším

vedoucím projektu Ing. Jiří Břichňáč, už společný projektový tým zahájil 2. července ražby a za dva týdny metodou

NRTM vyrazil v kalotě přes 15 m, z toho téměř 10 m je

vyraženo kompletně. Je zde totiž komplikovaná geologie

a profil je nutné uzavírat velmi rychle. Tunel Žilina zatím

tým pod vedením našeho vedoucího projektu Ing. Andreje

Korby připravuje, ražby by mohly začít v říjnu.

Pracujete však i v Bratislavě...

Divize 8 tam za našeho přispění vyhrála soutěž na modernizaci asi 2km úseku tramvajové trati ve čtvrti Dúbravka

a stavba nedávno začala. Společný tým obou divizí řídí

vedoucí projektu Ing. Zbyšek Staš. Navazujeme tak na výbornou spolupráci s osmičkou ze stavby metra V.A.

Jak by měl váš úsek náměstka na Slovensku fungovat?

Představuji si, že to bude flexibilní tým, který se bude

přesouvat podle toho, kde bude mít divize 5 nejvíc staveb.

Proto teď sídlíme v Žilině. Mimo mě v úseku působí hlavní

ekonom Ing. Radomír Sládek a oba zástupci Metrostavu

ve sdruženích pro D1 i D3. Vyšší dodavatelství staveb

obsahuje i zázemí pro přípravu projektů. V budoucnu

počítáme s jeho personálním posílením.

Máte zkušenosti z Islandu, na stavbě metra V.A jste

spolupracoval s německými odborníky. Co je podle vás

specifického na práci u našich východních sousedů?

Důležité je uvědomit si, že Slovensko je zahraniční země.

Máme sice společnou historii, ale rozhodně odlišnou

mentalitu a za 21 let od rozdělení našich států mají Slováci

i jinou legislativu, účetnictví a peníze. Ač se to těm, kdo

pamatují společný stát, nebude zdát, existuje mezi námi

i jazyková bariéra. Ne při mluvení či čtení, ale při psaní.

A to oboustranně. Ještě že dobře funguje česko-slovenský Google překladač, který často používám.

Co si myslíte o budoucnosti staveb na Slovensku?

Slovensko nabízí Metrostavu obrovskou příležitost. Plánuje rozvoj dopravní infrastruktury, a protože to je hornatá země, měly by se v ní za prostředky EU budovat dálnice

a železnice s tunely i mosty. Nejvíc by se mi líbilo, kdybychom některý z tunelů mohli vybudovat pomocí TBM.

06.08.14 9:40