strana 2
Zkrácená uzavírka
PTÁME SE
Každý motorista, který chtěl v polovině července jet
po dálnici D3 v jižních Čechách, narazil – samozřejmě
obrazně – na dílo divize 3. Pracovníci jejího provozu
ocelových konstrukcí totiž potřebovali přes dálnici osadit padesátitunovou montážní sestavu nového mostu
na přeložce trati v úseku Chotoviny–Sudoměřice. Provoz na D3 u obce Rzavá byl proto na dvě noci přerušen.
Původně měl být vyloučen na tři, ale tým Ing. Jindřicha
Hátleho, MBA, dokončil práci o 15 hodin dřív.
Nový ocelový most je navržen jako Langerův nosník
– trám dolní mostovky s I profily o výšce 3340 mm
vyztuží horní oblouk s uzavřeným truhlíkovým průřezem
tvaru lichoběžníku. Asi 13 m široká nosná konstrukce
překročí délku 100 m, oblouky vyrostou 16,5 m nad
mostovku. Celková hmotnost oceli dosáhne 1217 tun.
„Třicet hlavních dílců mostu o délce do 28 m a hmotnosti
až 58 tun vyráběli od února zaměstnanci našeho střediska
výroby ocelových konstrukcí v Horních Počernicích (foto
Ing. Davida Cyroně,
náměstka divize 5 pro Slovensko
1
Perkmistrovský dům opět vypadá jako kdysi
1
2
č. 1). Na stavbě musíme mít pro vykládku některých dílů
mobilní jeřáb (foto č. 2) s nosností až 500 tun,“ popisuje
Ing. Hátle a pokračuje: „Před montáží nám kolegové z provozu mostních technologií divize 4 vybudovali podpůrné
konstrukce ze systému PIŽMO, druzí – ze střediska lešení
divize 6 – vystavěli prostorové lešení nejen pod mostovkou, ale i nad ní, kvůli přístupu k obloukům.“
Padesátitunový díl, skládající se z hlavního nosníku
a mostovky, byl s milimetrovou přesností osazen během
druhé noční uzávěry z 15. na 16. července (foto č. 3–5).
–red–, foto archiv divize 3 a Josef Husák
V Rudolfově u Českých Budějovic měli jednu z nejstarších radnic u nás. Vznikla koncem 16. století a původně
sloužila pro Královský báňský úřad. Městští úředníci
v ní pracovali až do roku 2009, kdy se museli odstěhovat kvůli vydání havarijního výměru. Dnes sídlí v místním zámečku a bývalý Perkmistrovský dům (foto č. 1)
prošel díky divizi 6 rekonstrukcí a už letos po prázdninách v něm bude otevřeno Hornické muzeum.
„Úkol jsme dostali zajímavý a rozhodně ne jednoduchý,“ konstatoval vedoucí projektu Ing. Petr Šimák
a upřesnil: „Radnice už totiž prošla rekonstrukcí, která
nebyla historicky zrovna citlivá. Naším úkolem bylo vrátit
domu původní podobu.“ Přípravářka Ing. Jana Valentová
doplnila: „Objekt byl v daleko horším stavu, než se na první pohled zdálo, což do značné míry ohrožovalo konečný
termín dokončení prací, a to jak nárůstem jejich objemu,
tak kvůli vícenákladům, které musel investor řešit.“
I přes komplikace pracovníci divize 6 akci zvládli
za osm měsíců a budovu ve zrekonstruovaném „staronovém“ stavu předali investorovi koncem letošního června.
U dvoupodlažního objektu, který má sedlovou střechu,
věžičku a je částečně podsklepen, vyměnili střechu, dveře, okna, opravili stěny, stropy, fasádu a upravili vnitřní
dispozice. Museli přitom brát zřetel na odlišnosti jednotlivých částí budovy. Perkmistrovský dům se totiž skládal
ze tří částí, které byly postaveny v rozdílných obdobích,
a postupné rozšiřování budovy se projevilo na odlišných
zděných a stropních konstrukcích jednotlivých částí.
Při rekonstrukci se hlavně uplatnila klasická řemesla.
Dlaždiči položili vnitřní dubovou mozaikovou podlahu
(foto č. 2), truhláři obložili dřevem i vnitřní schodiště.
Omítkáři zrestaurovali na fasádě dva erby a dvoje sluneční hodiny. Tesaři přelaťovali krov a pokrývači na něj
nově osadili střechu ze zachovaných bobrovek. Trhliny ve
zdech zedníci „sešili“ ocelí. „Práce řídil na místě stavbyvedoucí Ing. Otto Hrodek a velmi přísně dohlížel na to, aby
řemeslníci dodrželi všechny požadavky památkářů,“ říká
Ing. Valentová a doplňuje: „Měli jsme problém s vlhkostí
zdiva, který jsme vyřešili infuzní clonou. Jako součást odvlhčovacího systému jsme použili stěrkové hydroizolační
materiály a sanační omítky včetně prodyšných maleb.“
V Rudolfově – jehož název pochází z dob císaře Rudolfa II., který mu udělil status města – se od roku 1540 až
téměř do první světové války s přestávkami těžilo stříbro.
V blízkém sousedství radnice vycházela na povrch těžební
jáma Tří králů a šachta Krále Šalamouna. „Mezi místními
obyvateli kolují zvěsti o tom, že je radnice na staré štoly
napojena, což se při rekonstrukci ani nepotvrdilo, ani nevyvrátilo. Objevili jsme ale několik konstrukcí, které zvěsti
o štolách přiživily,“ uzavírá Ing. Valentová.
Kromě klasické expozice návštěvníci v muzeu najdou
už po prázdninách také knihovnu a multifunkční sál. Nový
venkovní výtah umožní prohlídku i těm méně pohyblivým.
–jar–, foto Josef Husák
2
Vzdělávání zaměstnanců Skupiny Metrostav
3
4
5
Metrostav_13_2014.indd 2
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav (CVSM) vzniklo letos 1. ledna. Po přestěhování z ulice Na Žertvách
do Palmovka Parku II prošlo jeho programy do konce
června už 3474 zaměstnanců hned z několika firem
Skupiny. Zkušenosti i nové poznatky totiž pracovníkům
CVSM umožnily rozšířit nabídku aktivit – původně
šitých na míru Metrostavu – také pro jeho dceřiné společnosti. Díky tomu, že dobře znají provozní podmínky
a jsou v kontaktu s odpovědnými zaměstnanci, dokážou s interními lektory proškolit všechny kolegy účinněji než externí agentura. V září zahájí zcela novou řadu seminářů s volným přístupem a zajímavými tématy.
Systém vzdělávání Metrostavu dosáhl léty vylepšování velmi vysoké úrovně a dlouhodobě jej oceňují i externí
auditoři. Protože je nejen hodnověrný, ale i efektivní, může pomoci i ostatním společnostem Skupiny Metrostav.
Zahrnuje totiž nejen adaptaci nových zaměstnanců, kurzy
ze zákona, jazykový program či vysoce kvalitní odborné
vzdělávání (foto). Pracovníci CVSM jsou schopni připravit
rozvojový program podle specifických požadavků kterémukoliv úseku, provozu či projektovému týmu.
Nabídku využil také ředitel firmy SQZ Ing. Jiří Prokop,
který si vyžádal sestavení programu na zvýšení obchodních dovedností a zlepšení úrovně komunikace a spolupráce zaměstnanců, kteří působí ve vzdálených a účelově
odlišných laboratořích. Po skončení úvodního semináře
i následného výjezdního zasedání poznamenal: „Kolegům
z centra děkuji za dobré nápady a odborně zpracovaný
projekt, který nám pomohl v obchodní komunikaci a zkvalitnil naše týmové jednání. Jejich vystupování a postupy
při školení svědčí nejen o profesionalitě, ale také o schopnosti připravit přátelské prostředí uvolněné pro diskusi.
Už jsme se i v praxi přesvědčili, že jimi doporučované
postupy fungují, a proto ve spolupráci pokračujeme.“
Ve čtvrtek 4. září odstartují ve 14 hodin pracovníci
CVSM novou řadu pravidelných seminářů. Budou volně
přístupné pro zaměstnance všech firem Skupiny Metrostav a měly by jim poskytnout nejen informace, které se
hodí v profesním životě, ale i takové, které využijí v soukromí. Lektoři z řad pracovníků Skupiny, z akademické
půdy či vzdělávacích agentur se při akcích podělí o aktuální informace z různých technických oborů, ale upozorní
třeba i na úskalí úrokových sazeb, dluhů či exekucí. Otevřou také témata týkající se nového občanského zákoníku.
Řadu seminářů, která je zatím každý sudý čtvrtek naplánována až do konce roku, zahájí téma Větrání bytových
a pobytových místností. Informace o programu i všech
aktivitách CVSM najdete na skupinovém intranetu.
Po práci na stavbě tunelů Siglu a Ólafs na Islandu vedl
inženýr David Cyroň ražbu tunelu Radejčín a pak metra
V.A pomocí TBM. Po roce ve funkci výrobního náměstka divize 5 zastává od května 2014 obdobnou pozici,
v níž odpovídá za divizní výstavbu na Slovensku.
Jste jediný náměstek Metrostavu, jenž má na starosti
region, navíc zahraniční. Co je náplní vaší činnosti?
Ve spolupráci se všemi útvary divize se zabývám přípravou a realizací staveb na Slovensku. Vyhledám potenciální
nové zakázky, třeba i formou subdodávek v už vysoutěžených projektech. Hlavně však zajišťuji dohled nad prováděním těch rozpracovaných. Spolu s kolegy zastupuji
Metrostav ve sdruženích na výstavbu dálničních úseků D3
Svrčinovec–Skalité a D1 Hričovské Podhradie–Lietavská
Lúčka, na jejichž realizaci se Metrostav a divize 5 podílejí.
Metrostav zastupuji i při jednáních, kde partneři ve sdružení či investor vyžadují přítomnost osoby s rozhodovací
pravomocí. Dále se snažím metodicky vést vedoucí projektů a pomáhám jim. Vzhledem k nedávným personálním
posunům v divizi jsou totiž někteří z nich ve svých pozicích poprvé a navíc v cizině. Všichni, kdo na Slovensku
působíme, se ohlížíme také na ostatní firmy Skupiny
Metrostav. Podařilo se nám už podpořit a na naše zakázky
prosadit například společnosti SQZ či Zakládání staveb.
V jakém stadiu jsou vaše slovenské dálniční projekty?
Na D3 i D1 máme ve sdruženích minoritní podíly. Jsou
však dostatečné k tomu, abychom na obou projektech
vybudovali jednu tunelovou troubu. Na D3 se jedná o asi
900 m dlouhý dvoucestný tunel Poľana s únikovou štolou
a na D1 jde o tubus asi 650 m dlouhého tunelu Žilina. Oba
provádíme podle žluté knihy FIDIC v interním sdružení
s Doprastavem. Dřív mnozí z nás pracovali na společných
zakázkách a stále nás spojují osobní vazby. Dnes jsme
partneři, ale zároveň konkurenti. Jednání ve sdruženích
proto nejsou jednoduchá. U tunelu Poľana, kde je naším
vedoucím projektu Ing. Jiří Břichňáč, už společný projektový tým zahájil 2. července ražby a za dva týdny metodou
NRTM vyrazil v kalotě přes 15 m, z toho téměř 10 m je
vyraženo kompletně. Je zde totiž komplikovaná geologie
a profil je nutné uzavírat velmi rychle. Tunel Žilina zatím
tým pod vedením našeho vedoucího projektu Ing. Andreje
Korby připravuje, ražby by mohly začít v říjnu.
Pracujete však i v Bratislavě...
Divize 8 tam za našeho přispění vyhrála soutěž na modernizaci asi 2km úseku tramvajové trati ve čtvrti Dúbravka
a stavba nedávno začala. Společný tým obou divizí řídí
vedoucí projektu Ing. Zbyšek Staš. Navazujeme tak na výbornou spolupráci s osmičkou ze stavby metra V.A.
Jak by měl váš úsek náměstka na Slovensku fungovat?
Představuji si, že to bude flexibilní tým, který se bude
přesouvat podle toho, kde bude mít divize 5 nejvíc staveb.
Proto teď sídlíme v Žilině. Mimo mě v úseku působí hlavní
ekonom Ing. Radomír Sládek a oba zástupci Metrostavu
ve sdruženích pro D1 i D3. Vyšší dodavatelství staveb
obsahuje i zázemí pro přípravu projektů. V budoucnu
počítáme s jeho personálním posílením.
Máte zkušenosti z Islandu, na stavbě metra V.A jste
spolupracoval s německými odborníky. Co je podle vás
specifického na práci u našich východních sousedů?
Důležité je uvědomit si, že Slovensko je zahraniční země.
Máme sice společnou historii, ale rozhodně odlišnou
mentalitu a za 21 let od rozdělení našich států mají Slováci
i jinou legislativu, účetnictví a peníze. Ač se to těm, kdo
pamatují společný stát, nebude zdát, existuje mezi námi
i jazyková bariéra. Ne při mluvení či čtení, ale při psaní.
A to oboustranně. Ještě že dobře funguje česko-slovenský Google překladač, který často používám.
Co si myslíte o budoucnosti staveb na Slovensku?
Slovensko nabízí Metrostavu obrovskou příležitost. Plánuje rozvoj dopravní infrastruktury, a protože to je hornatá země, měly by se v ní za prostředky EU budovat dálnice
a železnice s tunely i mosty. Nejvíc by se mi líbilo, kdybychom některý z tunelů mohli vybudovat pomocí TBM.
06.08.14 9:40