Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 6
Letecké záběry soasných i minulých staveb Metrostavu mezi Plzní a Prahou
Fotografa Metrostavu posadilo do letadla přání zachytit znadhledu velkou dopravní stavbu – modernizaci trati
vúseku RokycanyPlzeň. Metrostav na ní pracuje jako lídr ve sdružení se Subterrou a dílo, které po Ing. Přemyslu
Krejsovi převzal jako ředitel výstavby Ing. Tomáš Kohout zdivize 5, už od lsho podzimu znně pokrilo.
Pracovci provozu mostů z divize 5 řízení vedoum projektu Milanem Špkou včervnu přesně podle pnu
dokončili přestavbu všech mostů a propustků na první koleji (foto č. 1) a totéž teď při výluce provádějí na druhé.
Archeologicky zajímavou lokalitou bylo staveniště 1600m ejpovické přelky (foto č. 2), na jejímž konci stroje hloubí
300 m dlouhou jámu (foto č. 3). Na jejím dně, v hloubce až 18 m, tu vznikne rozjezdová plocha pro zeminový št
S-799, sjehož pomocí tunely Ejpovice vyrazí odky zprovozu VNT tunely pod vedem Ing. Štefana Ivora. Zatím se
tu však nejvíc radovali archeologové, když nevno odkryli pozůstatky nejstarší ule vytvené vodní nádrže u nás
zdoby před asi 8000 lety. Letadlo při své cestě přeletělo i nad půdorysně zajímavým Centrem Crystal ve Zlatníkách,
které buduje tým Josefa Majera zdivize 9 (foto č. 4). VPlzni se mihlo nad fotbalovým stadionem Viktorky (foto
č.5), který vroce 2012 přestavěl tým Pavla Zezuláka zdivize 1. Přelet mostu Křimická (foto č. 6) na trase I. etapy
západního silnho obchvatu Plzně uzal, že stavba finišuje. Měla by skončit už vzáří a vedoum projektu za naši
spolnost je zde Ing. Pavel Brázdil z divize 1, která spolupracuje s týmem Ing. Petra Hanzala z divize 5. Poslední
snímek ukazuje mraveniště na staveništi v Dolních Břežanech, kde rostou konstrukce mezinárodního laserového
centra ELI Beamlines. Metrostav tu ve sdružení zastupují divize 3 a 9 včele sIng. Tomášem Vašutem z divize 3.
strana 6
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
stupy smluvních
žáků do Metrostavu
Jako každý rok i letos polí ne řady čerstvě vye-
ní řemeslníci, absolventi smluvních škol Metrostavu.
Terny jejich nástupů ale budou flexibilnější než dřív,
aby si divize mohly lépe naplánovat jejich příchody na
jednotlivé projekty či pracovtě, jak požadovaly.
V červenci již nastoupilo do práce 17 učňů, dalších
13ijde v průběhu srpna a září. Šest smluvch žá
bude závěrnou zkoku skládat až po prázdnich.
Nejvíce vyenců (24) absolvovalo pražskou Střed
školu technickou na Zeleném Pruhu, po šesti potom shod-
ně Střední školu stavebch řemesel vBr-Bosonohách
a Střední školu technickou a stavební v Ústí nad Labem.
Většina nastupujích mladých kolegů je v kontaktu se
svými budoucími nadřízemi již od jara. Věříme proto, že
se ve svém prvm zaměstnání rychle adaptují, vyrostou
z nich šikovní misi svého řemesla a pro Metrostav od-
vedou už v blízké budoucnosti mnoho kvalitní pce.
Mgr. Jana Kořínková
3400

1400
50
kladné poučení
Před 40 lety vyhořel Veletržní palác, jedna znejkrás-
ích funkcionalistických staveb české metropole.
Likvidace požáru trvala přes týden avzniklá škoda byla
vyčíslena částkou 224 milionů tehdejších korun.
Pac vyrostl v letech 192528 podle návrhu architek-
tů Josefa Fuchse a Oldřicha Tyla. Až do 2. světové války
sloil výstavám a byl nejtší sho druhu na světě.
V50.letech 20. století v něm byly výstavní prostory zru-
šeny apředváděcí ochozy (foto Profimedia) zaplnily kóje
z dřevotřísky, aby zde mohly sídlit podniky zahraničního
obchodu. Jejich představitelé na dodržování párních
edpisů nedbali, i když je kontroly požární prevence
upozorňovaly na probmy. Až přišel 14. srpen roku 1974.
Požáru si všimla kolem 21. hodiny stžná ve 4. pa-
tře u místnosti lakýrníků. K rozlehlému podsklepenému
komplexu se 6 NP a dma dvoranami se sjely zásahové
jednotky zcelé Prahy, přischali ihasiči zKladna, Kolína
amnoha daích měst. Zasahovali i dobrovolníci avojáci.
Nejprve evakuovali 600hostů ze suterénho kina ašest
lidí ze sechy. Do boje proti ohni nasadili vodní dělo svý-
konem 5000 l/min apární l, kotvenou u Švermova
(Štefánikova) mostu. Likvidace požáru byla ohšena až
20. srpna ráno, poslední ohniska zanikla o týden pozji
– potom začali hasiči čerpat vodu ze zatopech suterénů.
Vyšetřování prozradilo, že požár vznikl samovzní-
cením čisticí bavlny poísněné fermeží. Odhalilo i řadu
kritických nedostatků. Nahodilé pární zatížení v pa-
ci přesáhlo neuvěřitelch 500 kg/m²! U kanceří se
itom uvažuje jen s 60 kg/m². Kapacita vodovodní sí
byla nedostatná, vobjektu nebyla EPS, stabilní hasicí
zízení nebylo funkč. Oheň se šířil požárně neodle-
mi chodbami i dvoranami, rozvody klimatizace a vzdu-
chotechnického vytání nely požární klapky. Chodby
a dve blokoval nábytek, nástupní plochy pro hasiče za-
parkovaná auta. Nebyla kdispozici požární dokumentace.
Veřejná bezpnost nakonec doklady opáru zaba-
vila, případ vedla jako utajovaný a zbytky paláce měly být
zlikvidovány. Odborkům se však podařilo prosadit jeho
rekonstrukci, která se završila v90.letech, kdy už budovu
vlastnila Národní galerie. K výročí požáru letos uspádala
hned tři výstavy. Více najdete na www.ngprague.cz.
Návrh provizorho
mostu z UHPC
Ve spolupci firem Metrostav a TBG Metrostav byl
vyvinut ultra vysokopevnostní beton (UHPC), který byl
úsšně poit na nedávno otevřené lávce v Čeláko-
vich. Další potenciální aplikací tohoto mimořádně
trvanlivého materiálu je mostní provizorium. Pod ve-
dením prof. Ing. Jana L. Vítka, CSc., FEng., je v rámci
své diplomové práce navrhl Ing. Štěpán Kohoutek,
pracovk divize 5 Metrostavu.
Navržená varianta mostu má délku 20 metrů, šířku tři
metry a umožňuje přejezd vozidla s hmotností až 48tun.
Jeho konstrukci tvoří parapetní nosník (viz příčný řez), je
sestaven z dvoumetrových segmentů spojených předpí-
nacími tyčemi, které jsou umístěny v plastových kanálcích
v trojúhelníkových dutinách spodní desky a v horním
zelení zábradelních nosků. Vylehčená spodní deska,
která přenáší užitné zatížení, má tloťku 300 mm. Sny
parapetho nosku jsou velmi tenké, pouhých 50mm,
proto jsou na okrajích segmentů vyzteny příčnými
žebry. Díky vysoké kvalitě a trvanlivosti UHPC může být
deska mostu přímo pojíž, není na ni třeba doplňovat
žádnou izolaci ani provádět vozovku.
Most se skdá pouze ze dvou typů segmentů – ty-
pických (vnitřních) a koncových. Koncové segmenty jsou
kratší a mají zesílené sny, které ztužují příčný řez mos-
tu, a úpravu pro zakotvení předpínach tyčí. Konstrukce
mostu je velmi lehká, její hmotnost dosahuje necelých
40tun. Sestaví se vedle překážky, jeřáb ji osadí na opěry
a ihned může zít sloit provozu. Demontáž pro
obráceně – jáb přenese most mimo přežku auvolní
se předpínací te. Jednotlivé segmenty se potom oddě
anákladní auta je odvezou na skládku, kde mohou čekat
na další využití, prote všechny soásti mostho pro-
vizoria jsou znovu použitelné.
Navržené ření se jtě může dále rozvíjet. Lze změ-
nit šířku, roztí i možnosti výstavby mostního provizo-
ria, což bude předtem daích výzkumných projektů.
Uvažuje se i o možnostech praktického využití konstruk-
ce, která může být díky vysoké kvalitě materlu osazena
také jako most definitivní.
vrh mostho provizoria z UHPC vznikl v rámci
řešení výzkumho projektu TIP s názvem Zvýšení tr-
vanlivosti betonových konstrukcí vystavených extrémním
zatížením. Za podpory Ministerstva průmyslu aobchodu
České republiky jej Metrostav řeší ve spolupci s Fakul-
tou stavební ČVUT vPraze. Konstrukce je chrána užit-
m vzorem u Úřadu pmysloho vlastnictví, obdob
jako několik dalších, které už noviny představily.
prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 13–14/2014 vyšlo 8. 8. 2014 (15–16/2014 vyjde 9. 9. 2014) / Složení redakční rady Ing.F. Polák (předseda), Ing.J.Pavlíček (místopředseda),
Ing.J.Kavan, P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing,s.r.o., Nad Kazankou
37, Praha7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
2
1
4
6
3
5
7
Informace o TBM
Kdý, koho zajímají tunelovací stroje a jejich práce,
by se měl sezmit se dvěma užitečmi pomůcka-
mi – přírkou a DVD. Vzniklyza vydatho přispění
Ing.Borise Šebesty zdivize 8 a jsou stále kdispozici.
Jako první spatřilo stlo světa DVD nazvané TBM –
technologie mechanizovaného tunelování. Jeho prvotním
účelem bylo přibžit ražby na příkladu projektu pražs-
ho metra V.A pomocí plnoprofilových zeminových štítů.
Ing. Šebesta na více než 10minutové prezentaci spolu-
pracoval se společností Valbek, která vytvila animace,
a s filmový studiem KF, jež poskytlo dokumentární záběry
stavby od začátku ražeb až do spolné prorážky obou
strojů do komory ve stanici metra Dejvická. Poslední vol-
ná DVD jsou zdarma kdispozici u Ing. Šebesty a snímek
brzy najdete i na webových stránch Metrostavu.
Uživatelskou příručku pro mechanizované tunelování
vpodmínkách ČR vydala Česká tunelářská asociace ITA-
-AITES a sestavila ji pracovní skupina pro mechanizované
tunelování, kterou Ing. Šebesta řídí. Ve třináctičlenném
kolektivu autorů se zMetrostavu kromě něj na brožuře
poleli i Mgr. David Hrka, Ing. Karel Rössler, Ing. Filip
Schiffauer a dr. Ing. Petr Vítek. Přírku si lze velektro-
nické podobě stáhnout zwebu www.ita-aites.cz a až do
vyčerpání zásob je zdarma kdispozici vsekretartu CzTA.
Kromě teoretické části obsahuje i praktické rady, zku-
šenosti a informace, které čtí odborníci získali zejména
i stavbě metra V.A a kontaktem se zahraničním. Je
určená jak odborkům, tak pracovkům, kteří se spro-
blematikou mechanizovaných ražeb teprve seznamují.
Metrostav_13_2014.indd 6 06.08.14 9:41

 

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 6

Strana 6

6

Sending statistics … done (876 ms)

Rendering Strana 6 (102935): (0/1) (908 ms)

Rendering Strana 5 (102931): (0/1) (908 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3011/vth119288-1.jpg (3x)

 i3011/vth119292-1.jpg (3x)

 i3011/bg102935.svg

 i3011/vth119274-1.jpg (2x)

 i3011/vth119279-1.jpg (2x)

 i3011/vth119281-1.jpg (2x)

 i3011/vth119283-1.jpg (2x)