strana 6
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Nástupy smluvních
žáků do Metrostavu
Jako každý rok i letos posílí naše řady čerstvě vyučení řemeslníci, absolventi smluvních škol Metrostavu.
Termíny jejich nástupů ale budou flexibilnější než dřív,
aby si divize mohly lépe naplánovat jejich příchody na
jednotlivé projekty či pracoviště, jak požadovaly.
V červenci již nastoupilo do práce 17 učňů, dalších
13 přijde v průběhu srpna a září. Šest smluvních žáků
bude závěrečnou zkoušku skládat až po prázdninách.
Nejvíce vyučenců (24) absolvovalo pražskou Střední
školu technickou na Zeleném Pruhu, po šesti potom shodně Střední školu stavebních řemesel v Brně-Bosonohách
a Střední školu technickou a stavební v Ústí nad Labem.
Většina nastupujících mladých kolegů je v kontaktu se
svými budoucími nadřízenými již od jara. Věříme proto, že
se ve svém prvním zaměstnání rychle adaptují, vyrostou
z nich šikovní mistři svého řemesla a pro Metrostav odvedou už v blízké budoucnosti mnoho kvalitní práce.
M gr. J an a K o ř ín ko v á
Informace o TBM
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Každý, koho zajímají tunelovací stroje a jejich práce,
by se měl seznámit se dvěma užitečnými pomůckami – příručkou a DVD. Vznikly za vydatného přispění
Ing. Borise Šebesty z divize 8 a jsou stále k dispozici.
Jako první spatřilo světlo světa DVD nazvané TBM –
technologie mechanizovaného tunelování. Jeho prvotním
účelem bylo přiblížit ražby na příkladu projektu pražského metra V.A pomocí plnoprofilových zeminových štítů.
Ing. Šebesta na více než 10minutové prezentaci spolupracoval se společností Valbek, která vytvořila animace,
a s filmový studiem KF, jež poskytlo dokumentární záběry
stavby od začátku ražeb až do společné prorážky obou
strojů do komory ve stanici metra Dejvická. Poslední volná DVD jsou zdarma k dispozici u Ing. Šebesty a snímek
brzy najdete i na webových stránkách Metrostavu.
Uživatelskou příručku pro mechanizované tunelování
v podmínkách ČR vydala Česká tunelářská asociace ITA-AITES a sestavila ji pracovní skupina pro mechanizované
tunelování, kterou Ing. Šebesta řídí. Ve třináctičlenném
kolektivu autorů se z Metrostavu kromě něj na brožuře
podíleli i Mgr. David Hruška, Ing. Karel Rössler, Ing. Filip
Schiffauer a dr. Ing. Petr Vítek. Příručku si lze v elektronické podobě stáhnout z webu www.ita-aites.cz a až do
vyčerpání zásob je zdarma k dispozici v sekretariátu CzTA.
Kromě teoretické části obsahuje i praktické rady, zkušenosti a informace, které čeští odborníci získali zejména
při stavbě metra V.A a kontaktem se zahraničním. Je
určená jak odborníkům, tak pracovníkům, kteří se s problematikou mechanizovaných ražeb teprve seznamují.
1
Návrh provizorního
mostu z UHPC
Ve spolupráci firem Metrostav a TBG Metrostav byl
vyvinut ultra vysokopevnostní beton (UHPC), který byl
úspěšně použit na nedávno otevřené lávce v Čelákovicích. Další potenciální aplikací tohoto mimořádně
trvanlivého materiálu je mostní provizorium. Pod vedením prof. Ing. Jana L. Vítka, CSc., FEng., je v rámci
své diplomové práce navrhl Ing. Štěpán Kohoutek,
pracovník divize 5 Metrostavu.
Navržená varianta mostu má délku 20 metrů, šířku tři
metry a umožňuje přejezd vozidla s hmotností až 48 tun.
Jeho konstrukci tvoří parapetní nosník (viz příčný řez), je
sestaven z dvoumetrových segmentů spojených předpínacími tyčemi, které jsou umístěny v plastových kanálcích
v trojúhelníkových dutinách spodní desky a v horním
zesílení zábradelních nosníků. Vylehčená spodní deska,
která přenáší užitné zatížení, má tloušťku 300 mm. Stěny
parapetního nosníku jsou velmi tenké, pouhých 50 mm,
proto jsou na okrajích segmentů vyztuženy příčnými
žebry. Díky vysoké kvalitě a trvanlivosti UHPC může být
deska mostu přímo pojížděná, není na ni třeba doplňovat
žádnou izolaci ani provádět vozovku.
Most se skládá pouze ze dvou typů segmentů – typických (vnitřních) a koncových. Koncové segmenty jsou
kratší a mají zesílené stěny, které ztužují příčný řez mostu, a úpravu pro zakotvení předpínacích tyčí. Konstrukce
mostu je velmi lehká, její hmotnost dosahuje necelých
40 tun. Sestaví se vedle překážky, jeřáb ji osadí na opěry
a ihned může začít sloužit provozu. Demontáž probíhá
obráceně – jeřáb přenese most mimo překážku a uvolní
se předpínací tyče. Jednotlivé segmenty se potom oddělí
a nákladní auta je odvezou na skládku, kde mohou čekat
na další využití, protože všechny součásti mostního provizoria jsou znovu použitelné.
Navržené řešení se ještě může dále rozvíjet. Lze změnit šířku, rozpětí i možnosti výstavby mostního provizoria, což bude předmětem dalších výzkumných projektů.
Uvažuje se i o možnostech praktického využití konstrukce, která může být díky vysoké kvalitě materiálu osazena
také jako most definitivní.
Návrh mostního provizoria z UHPC vznikl v rámci
řešení výzkumného projektu TIP s názvem Zvýšení trvanlivosti betonových konstrukcí vystavených extrémním
zatížením. Za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu
České republiky jej Metrostav řeší ve spolupráci s Fakultou stavební ČVUT v Praze. Konstrukce je chráněna užitným vzorem u Úřadu průmyslového vlastnictví, obdobně
jako několik dalších, které už noviny představily.
prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng.
TYPICKÝ PŘÍČNÝ ŘEZ
3400
1400
50
Nákladné poučení
2
3
4
5
6
7
Letecké záběry současných i minulých staveb Metrostavu mezi Plzní a Prahou
Fotografa Metrostavu posadilo do letadla přání zachytit z nadhledu velkou dopravní stavbu – modernizaci trati
v úseku Rokycany–Plzeň. Metrostav na ní pracuje jako lídr ve sdružení se Subterrou a dílo, které po Ing. Přemyslu
Krejsovi převzal jako ředitel výstavby Ing. Tomáš Kohout z divize 5, už od loňského podzimu značně pokročilo.
Pracovníci provozu mostů z divize 5 řízení vedoucím projektu Milanem Špičkou v červnu přesně podle plánu
dokončili přestavbu všech mostů a propustků na první koleji (foto č. 1) a totéž teď při výluce provádějí na druhé.
Archeologicky zajímavou lokalitou bylo staveniště 1600m ejpovické přeložky (foto č. 2), na jejímž konci stroje hloubí
300 m dlouhou jámu (foto č. 3). Na jejím dně, v hloubce až 18 m, tu vznikne rozjezdová plocha pro zeminový štít
S-799, s jehož pomocí tunely Ejpovice vyrazí osádky z provozu VNT tunely pod vedením Ing. Štefana Ivora. Zatím se
tu však nejvíc radovali archeologové, když nedávno odkryli pozůstatky nejstarší uměle vytvořené vodní nádrže u nás
z doby před asi 8000 lety. Letadlo při své cestě přeletělo i nad půdorysně zajímavým Centrem Crystal ve Zlatníkách,
které buduje tým Josefa Majera z divize 9 (foto č. 4). V Plzni se mihlo nad fotbalovým stadionem Viktorky (foto
č. 5), který v roce 2012 přestavěl tým Pavla Zezuláka z divize 1. Přelet mostu Křimická (foto č. 6) na trase I. etapy
západního silničního obchvatu Plzně ukázal, že stavba finišuje. Měla by skončit už v září a vedoucím projektu za naši
společnost je zde Ing. Pavel Brázdil z divize 1, která spolupracuje s týmem Ing. Petra Hanzala z divize 5. Poslední
snímek ukazuje mraveniště na staveništi v Dolních Břežanech, kde rostou konstrukce mezinárodního laserového
centra ELI Beamlines. Metrostav tu ve sdružení zastupují divize 3 a 9 v čele s Ing. Tomášem Vašutem z divize 3.
Před 40 lety vyhořel Veletržní palác, jedna z nejkrásnějších funkcionalistických staveb české metropole.
Likvidace požáru trvala přes týden a vzniklá škoda byla
vyčíslena částkou 224 milionů tehdejších korun.
Palác vyrostl v letech 1925–28 podle návrhu architektů Josefa Fuchse a Oldřicha Tyla. Až do 2. světové války
sloužil výstavám a byl největší svého druhu na světě.
V 50. letech 20. století v něm byly výstavní prostory zrušeny a předváděcí ochozy (foto Profimedia) zaplnily kóje
z dřevotřísky, aby zde mohly sídlit podniky zahraničního
obchodu. Jejich představitelé na dodržování požárních
předpisů nedbali, i když je kontroly požární prevence
upozorňovaly na problémy. Až přišel 14. srpen roku 1974.
Požáru si všimla kolem 21. hodiny strážná ve 4. patře u místnosti lakýrníků. K rozlehlému podsklepenému
komplexu se 6 NP a dvěma dvoranami se sjely zásahové
jednotky z celé Prahy, přispěchali i hasiči z Kladna, Kolína
a mnoha dalších měst. Zasahovali i dobrovolníci a vojáci.
Nejprve evakuovali 600 hostů ze suterénního kina a šest
lidí ze střechy. Do boje proti ohni nasadili vodní dělo s výkonem 5000 l/min a požární loď, kotvenou u Švermova
(Štefánikova) mostu. Likvidace požáru byla ohlášena až
20. srpna ráno, poslední ohniska zanikla o týden později
– potom začali hasiči čerpat vodu ze zatopených suterénů.
Vyšetřování prozradilo, že požár vznikl samovznícením čisticí bavlny potřísněné fermeží. Odhalilo i řadu
kritických nedostatků. Nahodilé požární zatížení v paláci přesáhlo neuvěřitelných 500 kg/m²! U kanceláří se
přitom uvažuje jen s 60 kg/m². Kapacita vodovodní sítě
byla nedostatečná, v objektu nebyla EPS, stabilní hasicí
zařízení nebylo funkční. Oheň se šířil požárně neoddělenými chodbami i dvoranami, rozvody klimatizace a vzduchotechnického vytápění neměly požární klapky. Chodby
a dveře blokoval nábytek, nástupní plochy pro hasiče zaparkovaná auta. Nebyla k dispozici požární dokumentace.
Veřejná bezpečnost nakonec doklady o požáru zabavila, případ vedla jako utajovaný a zbytky paláce měly být
zlikvidovány. Odborníkům se však podařilo prosadit jeho
rekonstrukci, která se završila v 90. letech, kdy už budovu
vlastnila Národní galerie. K výročí požáru letos uspořádala
hned tři výstavy. Více najdete na www.ngprague.cz.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 13–14/2014 vyšlo 8. 8. 2014 (15–16/2014 vyjde 9. 9. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_13_2014.indd 6
06.08.14 9:41