Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 3
Legendární Hadimrška
Na šedet osobních a nákladních automobilů můžete
vit v Technickém muzeu Tatra vKopřivnici (foto č. 1).
Expozici složenou zvozů tamějšího závodu Tatra dopl-
ňují nejen podvozky, motory, modely či designérské
vrhy, ale také sportovní trofeje, dobové fotografie
arůzné rarity. Spoustu informací získáte i z boxů s fil-
movými sekvencemi automobilových skvostů.
Podle kurátora Radima Zátopka je nejstarším exponá-
tem v muzeu automobil NW typ B, který pail kprvm
„velkosériově“ vyráběným vozům Kopřivnické vozovky,
jak se továrna od roku 1918 do roku 1936 nazývala. Závod
totiž podle záznamů opustilo asi třicet vozidel. Jednalo se
o modernizovaný typ, který vynikal celou řadou pokro-
kových konstrukčních detailů, předem vyzkoušených na
úsšném závodním speciálu. V muzeu je k viní uni-
kátní model s dodávkovou karoserií, kterou bylo mno
použít díky vhodné koncepci podvozku (foto č. 2).
Tatra muzeum vystavuje i repliku vozu NW Präsident
z roku 1897. Byl to vůbec první automobil ve sední
Evropě vyrobený továrním zsobem. V Kopřivnici jej
postavili, aby reprezentoval náš průmysl na Jubilejní
výstavě ve Vídni, která se konala o rok pozji. Vůz měl
dokumentovat vysoké mistrovství kopřivnických dělníků
v řemeslném zpracování jak po stránce kolářské, tak ika-
rořské. V muzeu najdete i legendární Tatru 57 (foto č.3),
která se stala nejprodávaněím kopřivnickým autem
30.a40.let 20. století. Hbitá sedmapadetka původ
dostala přezdívku Malá tatra, ale nakonec se pro ni vžil
zev Hadimrška podle slavného filmu Vlasty Buriana
To neznáte Hadimršku. Nejvěím exponátem je Tatra
815GTC, která má najeto zhruba 200 tisíc km. Veznu
roku 1987 vyvezla pět členů podky na expediční cestu
kolem sta a během 37 měsíců projela šest kontinentů.
Když se ptám Radima Zátopka, co se návšvkům,
kterých přichází přes 78 tisíc r, v muzeu líbí nejvíc,
odpovídá lakonicky: „Nevím, každý si najde to svoje. Pro
koho je rozhodující barva, jiný obdivuje technické vy-
chytávky, daí třeba závodní speciály (foto č. 4).“ Ty se
vTatře vyráběly od roku 1900. Vit můžete třeba auto
pro Rallye Dakar či monoposty z 50. a 60. let 20.století.
Za historií letect
Vojenský cvičný proudový letoun L29 Deln, L200 Mo-
rava využívaný jako aerotaxi nebo původně sovětský
letoun Jakovlev Jak-11, který se v Kunovicích vyráběl
pod oznením Let C-11. To jsou jen tři z řady strojů,
které vznikaly v továrně v Kunovicích a dnes je můžete
vit na ploše tamějšího letecho muzea (foto č. 1).
Kromě nich si zde můžete prohlédnout i mnoho jich
expotů, které se podařilo získat muzeu, jež patří do
správy Slovácho muzea v Uhersm Hradišti. O vzni-
ku zajímavé přehlídky vzdných strojů, nejzajímavěj-
ších exponátech i budoucnosti výstavy jsme hovořili
shistorikem Slockého muzea Mgr. Pavlem Portlem.
Jak a kdy vznikl nápad na zalení muzea?
Podle kroniky napadla první myšlenka na vytvoření mu-
zea letadel vyrobených v Kunovich Antonína Hráčka
zpodniku Let Kunovice v roce 1970 při návštěvě závodu
LOT Letecké opravny Trenčín, kde uvil vyřazený letoun
C-11. Spolu s kolegou Jiřím Markem se nápad rozhodli
uskutečnit a první letoun získali už za čtyři roky. Šlo
ovazený Delfín L-29A (foto č. 2), který máme dodnes.
Jaké exponáty v současné době vystavujete?
Letouny různých typů – dopravní, bojové, cvné – apro
zné účely – zdravotní, fotogrammetrické, salonní. Pů-
vodně mělo jít o muzeum letounů vyrobených alesp
částečně v Kunovicích, ale postupně přibývaly další
expoty, předeím armádní. Dnes tu máme 24 letadel
ajeden vrtulk. Nátěvci neuvidí jen zelský stroj
Z-37 Čmelák, který proczí rekonstrukcí.
Které letadlo v muzeu je nejstarší?
vodně sovětský Jakovlev Jak-11, jenž se v Kunovicích
vletech 19536 vyběl jako Let C-11. Ten náš byl zakou-
pen v roce 1975 a v roce 2006 prošel rekonstrukcí.
Jaký expot je z vašeho hlediska nejzajímaí?
Pro nátěvky je to uitě Avia Il-14T (foto č. 3), jeh
prototyp u nás poprvé vzlétl v roce 1958. Získali jsme jej
v roce 1985 od ardy z Hradce Klové. Je to nejvyšší
letoun v muzeu – téměř osmimetrový – a návšvníci do
j mohou i vstoupit. Původně byl určen pro výsadkáře,
ale později prošel inovací interru do salonní verze, takže
jsou v něm křesla, stolky, pohovka, kuchka…
O co mají návštěvníci největší zájem?
To je docela těžká otázka, každého totiž zajímá něco jiné-
ho. Nepřehlédnutelný je ale nedokoený letoun L-610,
který nemá plášť, dochovala se jen kostra. Zájemci tak
mohou vidět, jak vypadá letadlo ve výrobě bez kapotáže.
Je provoz muzea náročný a co plánujete do budoucna?
Sami jsme schopni vylat si pouze na provoz, do nějž je
naíklad započítána údržba travnaté plochy. Rozvíjíme
ale projekt Zachraňte letecké muzeum, jehož cílem je roz-
šíření plochy a stavba han, které mají lépe ochránit
expoty a zkvalitnit služby pro nátěvky.
strana 3
Dopravní muzea skrývají zajímavé unikáty
te, jak v Praze dřív fungovala městská hromadná do-
prava, jakými vozy se jezdilo po silnich a které stroje
taly ve vzduchu? Celá řada dopravních muzeí, kte
se naczejí nejen v Praze, ale i v dalších městech ČR,
že na tuto otázku poskytnout zajímavé odpovědi.
Celodenní procházka historií techniky
Pravpodobně nejstarší muzeum, které už roku 1910ve
Schwarzenberském paláci na Hraanech představilo do-
pravní expozici, bylo Národní technické muzeum v Praze.
Dnes se nachází na Letné apozornost návštěvků vněm
itahuje zejména velká hala věnovaná historii dopravy
(foto č. 1). U nás paí k nerozsáhleím a najdete v ní
třeba první automobily se spalovacím či parním moto-
rem a vývojovou řadu motocyklů od konce 19. století do
současnosti. Pod stropem visí koš plynového balonu,
kluzák Igo Ericha, unikáty historických letadel Anatra
Anasalj isportovní letouny Zn ZXIII či Z50L (foto č.2).
Nechybí ani muzejní klenot, letoun Kašpar JK, sysm
Blériot z roku 1911, s nímž Jan Kpar u nás uskutečnil
první dálkový let. To vše vytváří neopakovatelnou atmo-
sféru impozantho chrámu techniky, v němž mají s
slovo jak proslulé adokonalé stroje, jež se osvěily, tak
i mechanismy dokumentucí omyly či slepé uličky vědy.
Od transformace muzea v roce 2012 byste zde však
které expoty hledali marně – naíklad obrovské lo-
komotivy, které by se měly přesunout do připravovaného
železnho muzea na Masarykově nádraží. Nablýska
parní krasavice ovšem uvolnily místo vozidlům, na které
ív nezvalo místo – naíklad koněsežné hasičské
stříkačce z roku 1795, automobilu Benz Viktoria z ro-
ku1893, který jako první jezdil na našem území, či vozu
NW Präsident, který tu byl jako první roku 1897 vyroben.
Na nátěvu muzea si ale vyhraďte celý den. Stránky
www.ntm.cz prozradí, že ukrývá o mnoho víc než jen
dopravní expoty. Třeba i model tunelovacího stroje, se
kterým Metrostav razil trové tunely pražského metra.
Koňská tramvaj i s koňmi či autobus Ikarus
Do tajů a historie pražské hromadné dopravy můžete
proniknout ve Sešovich. Ve zdeí vozovně, jejíž haly
pocházejí z roku 1909, vystavuje Muzeum MHD, které pa-
í Dopravmu podniku hl. m. Prahy, přiblně 45vozidel
od historických tramvají přes autobusy, trolejbusy až po
montážní nákladní vozy – www.dpp.cz/muzeum-mhd.
„Expozici doplňuje řada modelů a dalších různorodých
sbírkových předmětů,“ říká Aneta Řeková z tiskového
oddělení Dopravního podniku. Nejstarším tramvajovým
vozidlem střešovického muzea je vůz kky z roku 1886.
Nežete jej přehlédnout. Jsou do něj totiž zapřaženi dva
vycpaní koně (foto č. 3). V muzeu uvidíte idvojici nejstar-
ších elektrických tramvají z roku 1900 či autobus zroku
1948 nebo trolejbus Tatra T400 z roku 1954 (foto č. 4).
„Velmi oblíbené jsou vozy, které nátěvci sami
zažili jtě v běžném provozu a mohou o nich vypt
nebo na ně nostalgicky zavzpomínat. Ti starší třeba na
tramvaje, ze kterých se dalo za jízdy vyskakovat, a mlaí
naíklad na kloubový autobus Ikarus, jenž je každý den
vozil do školy,“ vyjmenová Aneta Řeková. Všechna
vozidla jsou opatřena sítí v otevřených dveřích, takže lze
nahlédnout do interiéru. Vstup dovnitř vozu však ne
možný. Sjedinou výjimkou. Tou je letní otevřený vl
z z roku 1896, kam se můžete posadit a představovat
si, jak se na přelomu 19. a 20. století po Praze cestovalo.
Posadit se však můžete i do stíhačky nebo Čmeláku
Celou řadu vystavech letadel, vrtulníků, ale třeba i tan-
ků si můžete osahat v nevšedním soukrom muzeu Air
Park nedaleko Zre u Plzně – http://airpark.wz.cz. Je
rájem zejména pro děti a tanky. S vyenou vojenskou
helmou mohou kluci i holky šplhat do tanků, posadit se
za knipl letadla i vrtulku, posedět v zemědělském letadle
Z-37 Čmelák zm z filmu Trhák nebo vkokpitu stíhač-
ky Mig 21 MA, která přežila nní srážku s jiným strojem.
Jsem překvapená, co všechno se tady dá vit,“ říká
maminka dvou chlapců ve věku 4 a 6 let z Plzně adodává:
„Už se mi dlouho nestalo, že by kluci při odchodu z-
jaho muzea breli. Strávili jsme tady přes tři hodiny
astejně jsem je odsud nemohla dostat.“ Naené děti jsou
tu vidět na kažm kroku a branku muzea opoušjí velmi
nerady. I tatínci často odcházejí posmutlí…
Rodině Tarantíků, především otci Karlovi a synovi
Milovi, kteří v roce 1993 muzeum zakdali, se u Zruče
povedl mistrovský kousek. Z jejich unikátů stačí zmínit
eba americký shací letoun F 104 Starfighter AN-30
vyřazený z armády ve velmi kompletní verzi, jedinou stí-
hačku Mirage IIIR v ČR či francouzský stíhač SMB-2, jenž
první překonal rychlost zvuku. Největší letadlo v Air Parku
je Tupolev Tu-104A. Stojí u vchodu do muzea a díky němu
přehlídku vojenské a civilní techniky nemůžete minout.
Muzeí automobilových veteránů, historických moto-
rek nebo letadel jsou v ČR desítky. Zatím neerstvějším
írůstkem v seznamu bude nové Technické muzeum
vLiberci, které by se mělo otevřít ještě do konce letho
ta v Pavilonu G bývalého libereckého výstavtě.
Celou stranu připravila Martina Vampulo-
, foto poskytla zmiňovaná muzea
1
1
1
2
2
23
3
3
4
4
LETNÍ PŘÍLOHA
Metrostav_13_2014.indd 3 06.08.14 9:40
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2014, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (487 ms)

Rendering Strana 4 (102926): (0/1) (481 ms)

Rendering Strana 3 (102924): (0/1) (520 ms)

Rendering Strana 2 (102922): (0/1) (519 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3011/vth119279-1.jpg (3x)

 i3011/vth119281-1.jpg (3x)

 i3011/bg102924.svg

 i3011/vth119283-1.jpg (3x)

 i3011/vth119274-1.jpg

 i3011/vth119288-1.jpg (2x)

 i3011/vth119292-1.jpg (2x)