strana 3

LETNÍ PŘÍLOHA

Legendární Hadimrška

Za historií letectví

Na šedesát osobních a nákladních automobilů můžete

vidět v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici (foto č. 1).

Expozici složenou z vozů tamějšího závodu Tatra doplňují nejen podvozky, motory, modely či designérské

návrhy, ale také sportovní trofeje, dobové fotografie

a různé rarity. Spoustu informací získáte i z boxů s filmovými sekvencemi automobilových skvostů.

Podle kurátora Radima Zátopka je nejstarším exponátem v muzeu automobil NW typ B, který patřil k prvním

„velkosériově“ vyráběným vozům Kopřivnické vozovky,

jak se továrna od roku 1918 do roku 1936 nazývala. Závod

totiž podle záznamů opustilo asi třicet vozidel. Jednalo se

o modernizovaný typ, který vynikal celou řadou pokrokových konstrukčních detailů, předem vyzkoušených na

úspěšném závodním speciálu. V muzeu je k vidění unikátní model s dodávkovou karoserií, kterou bylo možno

použít díky vhodné koncepci podvozku (foto č. 2).

Vojenský cvičný proudový letoun L29 Delfín, L200 Morava využívaný jako aerotaxi nebo původně sovětský

letoun Jakovlev Jak-11, který se v Kunovicích vyráběl

pod označením Let C-11. To jsou jen tři z řady strojů,

které vznikaly v továrně v Kunovicích a dnes je můžete

vidět na ploše tamějšího leteckého muzea (foto č. 1).

Kromě nich si zde můžete prohlédnout i mnoho jiných

exponátů, které se podařilo získat muzeu, jež patří do

správy Slováckého muzea v Uherském Hradišti. O vzniku zajímavé přehlídky vzdušných strojů, nejzajímavějších exponátech i budoucnosti výstavy jsme hovořili

s historikem Slováckého muzea Mgr. Pavlem Portlem.

1

Dopravní muzea skrývají zajímavé unikáty

1

2

Tatra muzeum vystavuje i repliku vozu NW Präsident

z roku 1897. Byl to vůbec první automobil ve střední

Evropě vyrobený továrním způsobem. V Kopřivnici jej

postavili, aby reprezentoval náš průmysl na Jubilejní

výstavě ve Vídni, která se konala o rok později. Vůz měl

dokumentovat vysoké mistrovství kopřivnických dělníků

v řemeslném zpracování jak po stránce kolářské, tak i karosářské. V muzeu najdete i legendární Tatru 57 (foto č. 3),

která se stala nejprodávanějším kopřivnickým autem

30. a 40. let 20. století. Hbitá sedmapadesátka původně

dostala přezdívku Malá tatra, ale nakonec se pro ni vžil

název Hadimrška podle slavného filmu Vlasty Buriana

3

4

To neznáte Hadimršku. Největším exponátem je Tatra

815 GTC, která má najeto zhruba 200 tisíc km. V březnu

roku 1987 vyvezla pět členů posádky na expediční cestu

kolem světa a během 37 měsíců projela šest kontinentů.

Když se ptám Radima Zátopka, co se návštěvníkům,

kterých přichází přes 78 tisíc ročně, v muzeu líbí nejvíc,

odpovídá lakonicky: „Nevím, každý si najde to svoje. Pro

někoho je rozhodující barva, jiný obdivuje technické vychytávky, další třeba závodní speciály (foto č. 4).“ Ty se

v Tatře vyráběly od roku 1900. Vidět můžete třeba auto

pro Rallye Dakar či monoposty z 50. a 60. let 20. století.

Metrostav_13_2014.indd 3

Víte, jak v Praze dřív fungovala městská hromadná doprava, jakými vozy se jezdilo po silnicích a které stroje

létaly ve vzduchu? Celá řada dopravních muzeí, které

se nacházejí nejen v Praze, ale i v dalších městech ČR,

může na tuto otázku poskytnout zajímavé odpovědi.

Celodenní procházka historií techniky

Pravděpodobně nejstarší muzeum, které už roku 1910 ve

Schwarzenberském paláci na Hradčanech představilo dopravní expozici, bylo Národní technické muzeum v Praze.

Dnes se nachází na Letné a pozornost návštěvníků v něm

přitahuje zejména velká hala věnovaná historii dopravy

(foto č. 1). U nás patří k nerozsáhlejším a najdete v ní

třeba první automobily se spalovacím či parním motorem a vývojovou řadu motocyklů od konce 19. století do

současnosti. Pod stropem visí koš plynového balonu,

kluzák Igo Ericha, unikáty historických letadel Anatra

Anasalj i sportovní letouny Zlín Z XIII či Z 50 L (foto č. 2).

2

Nechybí ani muzejní klenot, letoun Kašpar JK, systém

Blériot z roku 1911, s nímž Jan Kašpar u nás uskutečnil

první dálkový let. To vše vytváří neopakovatelnou atmosféru impozantního chrámu techniky, v němž mají své

slovo jak proslulé a dokonalé stroje, jež se osvědčily, tak

i mechanismy dokumentující omyly či slepé uličky vědy.

Od transformace muzea v roce 2012 byste zde však

některé exponáty hledali marně – například obrovské lokomotivy, které by se měly přesunout do připravovaného

železničního muzea na Masarykově nádraží. Nablýskané

parní krasavice ovšem uvolnily místo vozidlům, na které

dřív nezbývalo místo – například koněspřežné hasičské

stříkačce z roku 1795, automobilu Benz Viktoria z roku 1893, který jako první jezdil na našem území, či vozu

NW Präsident, který tu byl jako první roku 1897 vyroben.

Na návštěvu muzea si ale vyhraďte celý den. Stránky

www.ntm.cz prozradí, že ukrývá o mnoho víc než jen

dopravní exponáty. Třeba i model tunelovacího stroje, se

kterým Metrostav razil traťové tunely pražského metra.

Koňská tramvaj i s koňmi či autobus Ikarus

Do tajů a historie pražské hromadné dopravy můžete

proniknout ve Střešovicích. Ve zdejší vozovně, jejíž haly

pocházejí z roku 1909, vystavuje Muzeum MHD, které pa-

3

tří Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, přibližně 45 vozidel

od historických tramvají přes autobusy, trolejbusy až po

montážní nákladní vozy – www.dpp.cz/muzeum-mhd.

„Expozici doplňuje řada modelů a dalších různorodých

sbírkových předmětů,“ říká Aneta Řeháková z tiskového

oddělení Dopravního podniku. Nejstarším tramvajovým

vozidlem střešovického muzea je vůz koňky z roku 1886.

Nemůžete jej přehlédnout. Jsou do něj totiž zapřaženi dva

vycpaní koně (foto č. 3). V muzeu uvidíte i dvojici nejstarších elektrických tramvají z roku 1900 či autobus z roku

1948 nebo trolejbus Tatra T400 z roku 1954 (foto č. 4).

„Velmi oblíbené jsou vozy, které návštěvníci sami

zažili ještě v běžném provozu a mohou o nich vyprávět

nebo na ně nostalgicky zavzpomínat. Ti starší třeba na

tramvaje, ze kterých se dalo za jízdy vyskakovat, a mladší

například na kloubový autobus Ikarus, jenž je každý den

vozil do školy,“ vyjmenovává Aneta Řeháková. Všechna

vozidla jsou opatřena sítí v otevřených dveřích, takže lze

nahlédnout do interiéru. Vstup dovnitř vozu však není

možný. S jedinou výjimkou. Tou je letní otevřený vlečný

vůz z roku 1896, kam se můžete posadit a představovat

si, jak se na přelomu 19. a 20. století po Praze cestovalo.

Posadit se však můžete i do stíhačky nebo Čmeláku

Celou řadu vystavených letadel, vrtulníků, ale třeba i tanků si můžete osahat v nevšedním soukromém muzeu Air

Park nedaleko Zruče u Plzně – http://airpark.wz.cz. Je

rájem zejména pro děti a tatínky. S vypůjčenou vojenskou

helmou mohou kluci i holky šplhat do tanků, posadit se

za knipl letadla i vrtulníku, posedět v zemědělském letadle

Z-37 Čmelák známém z filmu Trhák nebo v kokpitu stíhačky Mig 21 MA, která přežila noční srážku s jiným strojem.

„Jsem překvapená, co všechno se tady dá vidět,“ říká

maminka dvou chlapců ve věku 4 a 6 let z Plzně a dodává:

„Už se mi dlouho nestalo, že by kluci při odchodu z nějakého muzea brečeli. Strávili jsme tady přes tři hodiny

a stejně jsem je odsud nemohla dostat.“ Nadšené děti jsou

tu vidět na každém kroku a branku muzea opouštějí velmi

nerady. I tatínci často odcházejí posmutnělí…

Rodině Tarantíků, především otci Karlovi a synovi

Milošovi, kteří v roce 1993 muzeum zakládali, se u Zruče

povedl mistrovský kousek. Z jejich unikátů stačí zmínit

třeba americký stíhací letoun F 104 Starfighter AN-30

vyřazený z armády ve velmi kompletní verzi, jedinou stíhačku Mirage IIIR v ČR či francouzský stíhač SMB-2, jenž

první překonal rychlost zvuku. Největší letadlo v Air Parku

je Tupolev Tu-104A. Stojí u vchodu do muzea a díky němu

přehlídku vojenské a civilní techniky nemůžete minout.

Muzeí automobilových veteránů, historických motorek nebo letadel jsou v ČR desítky. Zatím nejčerstvějším

přírůstkem v seznamu bude nové Technické muzeum

v Liberci, které by se mělo otevřít ještě do konce letošního

léta v Pavilonu G bývalého libereckého výstaviště.

Jak a kdy vznikl nápad na založení muzea?

Podle kroniky napadla první myšlenka na vytvoření muzea letadel vyrobených v Kunovicích Antonína Hráčka

z podniku Let Kunovice v roce 1970 při návštěvě závodu

LOT Letecké opravny Trenčín, kde uviděl vyřazený letoun

C-11. Spolu s kolegou Jiřím Markem se nápad rozhodli

uskutečnit a první letoun získali už za čtyři roky. Šlo

o vyřazený Delfín L-29A (foto č. 2), který máme dodnes.

1

Jaké exponáty v současné době vystavujete?

Letouny různých typů – dopravní, bojové, cvičné – a pro

různé účely – zdravotní, fotogrammetrické, salonní. Původně mělo jít o muzeum letounů vyrobených alespoň

částečně v Kunovicích, ale postupně přibývaly další

exponáty, především armádní. Dnes tu máme 24 letadel

a jeden vrtulník. Návštěvníci neuvidí jen zemědělský stroj

Z-37 Čmelák, který prochází rekonstrukcí.

Které letadlo v muzeu je nejstarší?

Původně sovětský Jakovlev Jak-11, jenž se v Kunovicích

v letech 1953–6 vyráběl jako Let C-11. Ten náš byl zakoupen v roce 1975 a v roce 2006 prošel rekonstrukcí.

Jaký exponát je z vašeho hlediska nejzajímavější?

Pro návštěvníky je to určitě Avia Il-14T (foto č. 3), jehož

prototyp u nás poprvé vzlétl v roce 1958. Získali jsme jej

v roce 1985 od armády z Hradce Králové. Je to nejvyšší

letoun v muzeu – téměř osmimetrový – a návštěvníci do

něj mohou i vstoupit. Původně byl určen pro výsadkáře,

ale později prošel inovací interiéru do salonní verze, takže

jsou v něm křesla, stolky, pohovka, kuchyňka…

2

Celou stranu připravila Martina Vampulová, foto poskytla zmiňovaná muzea

4

3

O co mají návštěvníci největší zájem?

To je docela těžká otázka, každého totiž zajímá něco jiného. Nepřehlédnutelný je ale nedokončený letoun L-610,

který nemá plášť, dochovala se jen kostra. Zájemci tak

mohou vidět, jak vypadá letadlo ve výrobě bez kapotáže.

Je provoz muzea náročný a co plánujete do budoucna?

Sami jsme schopni vydělat si pouze na provoz, do nějž je

například započítána údržba travnaté plochy. Rozvíjíme

ale projekt Zachraňte letecké muzeum, jehož cílem je rozšíření plochy a stavba hangárů, které mají lépe ochránit

exponáty a zkvalitnit služby pro návštěvníky.

06.08.14 9:40