Perkmistrovský dům opět

xxxx

více

ve fotoreportáži

vypadá

jako kdysina str. 4

8. srpna 2014 / 13–14 / XXVI

více v článku na str. 2

Ptáme se: Ing. Davida Cyroně,

náměstka divize 5 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Zkrácená uzavírka dálnice D3 při

stavbě mostu fotosloupek str. 2

Dopravní muzea skrývají zajímavé

unikáty str. 3

Stavby Metrostavu z nadhledu

Moderní a pohodlné ubytování ocení

nejenom lidé str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Slavnost u vodní nádrže Jordán

Ve čtvrtek 31. července byla slavnostně zakončena stavba

nazvaná Obnova rybníka Jordán, na které se v Táboře ve

sdružení podílel tým Ing. Petra Šimáka z divize 6. Raziči

Jiřího Nováka z divize 1 při ní vyrazili spodní výpust vodní

nádrže, která vznikla v roce 1492 a byla odvodněna poprvé

po 180 letech. Z jejího dna stroje odstranily 260 tisíc m³

bahna a pyrotechnici odvezli 712 kusů munice včetně

letecké pumy a 12 kg trhavin. Významné nálezy zde odkryli

i archeologové. Aby Jordán vypadal jako dřív, musí přítoky

vody jeho hladinu zvednout ještě asi o osm metrů.

Pro horké letní dny

V úterý 22. července bylo

pro veřejnost slavnostně

otevřeno bezbariérové

koupaliště Ládví v Praze 8,

jehož rekonstrukci nedávno

dokončil tým Ing. Pavla

Trojana z divize 9. Hlavní

součástí zakázky bylo vybudování nového, 30 m dlouhého

plaveckého bazénu, který mohou používat i osoby

s omezenými možnostmi pohybu (foto). Areál nabízí

prostor pro rekreaci až 600 návštěvníků najednou a mimo

jiné také celoročně otevřenou restauraci.

Moderní kino Svět

Zatímco v řadě měst biografy

zanikají, jihočeské město

Lišov si ten svůj nechalo

zdigitalizovat. Zakázku

nedávno dokončil tým

Jaroslava Jedličky z divize 6

a moderní interiér kina Svět

přivítal první diváky 30. července slavnostním promítnutím

českého snímku Revival režisérky Alice Nellis.

Informace a fotografie ze staveb

Metrostavu najdete také na

pravidelně aktualizovaném

facebookovém profilu na

www.facebook.com/Metrostav

Komíny jsou minulostí

V bývalém vojenském újezdu Mladá nedaleko Milovic

pracuje od letošního února tým Josefa Majera z divize 9 na demolici více než 300 chátrajících objektů.

V pátek 11. července tu za pozornosti médií řídil likvidaci hned dvou vysokých komínů. První padl k zemi téměř

stometrový komín zděný z betonových bloků (foto), který

nebyl nikdy v provozu. Instalování náloží do 160 vrtů v jeho tělese trvalo asi tři hodiny. Druhý přišel na řadu menší

zděný cihlový komín se čtvrtinovou výškou. Byl používaný

jen do odsunu ruských vojsk a nabíjení jeho 40 vrtů trvalo

zhruba 1,5 hodiny. Příprava na povedený odstřel, který

odstranil nefunkční výškové objekty, trvala dva dny.

Metrostav_13_2014.indd 1

Do portfolia úspěšných zakázek Metrostavu se už brzy zařadí osmipolový most přes údolí Vejprnického potoka, trať Plzeň–Domažlice a silnici II/203 na trase I. etapy výstavby

západního silničního obchvatu Plzně. Za jeho budování odpovídá tým Ing. Pavla Brázdila z divize 1 a na spodní stavbě mostu, výsunu jeho ocelové vodorovné konstrukce a betonáži spřažené desky mostovky se významně podíleli pracovníci divize 5 vedení Ing. Petrem Hanzalem. Další letecké snímky a informace najdete ve fotoreportáži na straně 6.

Trojkombinace pro energetiku, ekologii a sport Návrat na dálnici D11

Stavba malé vodní elektrárny se obvykle netýká jen

objektu na výrobu elektrického proudu. Kromě úprav

okolí ji doprovázejí i další díla většinou ekologického

charakteru, nejčastěji rybí přechody. Pracovníci divize 6, kteří nedávno dokončili MVE v Roudnici n/L, měli

tuto dvojkombinaci rozšířenu o další doplněk – umělou

dráhu pro vodní slalom. Ta stará, která vedla vorovou

propustí, totiž musela ustoupit novému vodnímu dílu.

1

Elektrárna se zatravněnou střechou (foto č. 1) je

zasazená do břehu Labe a byla uvedena do provozu vloni v říjnu. „Měli jsme štěstí, že se nám ji podařilo předat

k montáži technologie s měsíčním předstihem,“ uvedl

vedoucí projektu Ing. Tomáš Ambros. „Díky tomu byla

hotová před červnovými povodněmi a velká voda nenapáchala škody, které by byly obrovské.“ Součástí zakázky

byl i nový komůrkový rybí přechod mezi MVE a jezem

a oprava existujícího rybího přechodu na druhém břehu.

„Nyní už máme všechno hotovo i na stavbě umělé

slalomové dráhy, kterou jsme předávali v půli letošního

června. V červenci jsme už dokončovali jenom věci, které vzešly z dodatečných požadavků vodáků,“ upřesňuje

Ing. Ambros a dodává: „Při stavbě jsme si užili hlavně

s dopravou. Okolo dráhy jsme totiž jezdit nemohli, protože

tam vede jen úzká cyklostezka. Stroje tak musely objíždět

celý sportovní areál, a to nám přinášelo časové prodlevy

a celkově kladlo větší nároky na organizaci prací.“ Stavbaři proto postupovali odspodu, kde nejdříve udělali železobetonové konstrukce. Pak přišla na řadu střední část

včetně ovládacích technologií a teprve potom mohli začít

pracovat na horní, přírodní části koryta.

2

A na co všechno se mohou vodáci při slalomu těšit?

Na dráze, kterou inspirovala olympijská trať v Londýně, je

čekají opravdu ty nejlepší vymoženosti. Je dlouhá 348 m,

má několik oblouků i lagunu (foto č. 2) a podle sklonu

a šířky je rozdělena na čtyři části. Její šíře se pohybuje

mezi 8 a 15 m a hloubka dosahuje 1,5 m. Překážky, které

je možné přesouvat v kolejnicích zabetonovaných ve dně,

pocházejí z Velké Británie a doplnily je dřevěné půlkulatiny. Horní část železobetonového koryta obsahuje pohyblivý uzávěr s možností regulace průtoku vody, v místě

vyústění do laguny je kajakářský playspot. „Je to speciální zařízení, které pomocí regulovatelné sklopné hráze

modeluje různé formy jezu a umožňuje trénink freestyle

kajakingu a jízdy na divoké vodě,“ upřesňuje Ing. Ambros.

Po 8 letech od předání prvního staveniště se 22. července konečně rozeběhla stavba posledního asi 2,5km

úseku dálnice D11, který chybí k propojení Hradce

Králové a Prahy. Slavnostnímu zahájení díla přihlížel

premiér ČR Mgr. Bohuslav Sobotka a mezi dalšími

hosty i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát,

obchodní ředitel Ing. Milan Veselský a ředitel divize 4

Ing. Josef Neuwirth. Stavba skončí v srpnu roku 2017.

Na stavbě 2460 m dlouhé D11 mezi Osičkami a Hradcem musí stavbaři během tří let vybudovat pět mostů, dvě

protihlukové stěny, přeložky komunikací i inženýrských

sítí a hlavně mimoúrovňovou křižovatku Kukleny, kterou

je nutné postavit při zachování provozu na silnici I/11.

I když za provedení projektu odpovídá sdružení tří společností v čele s firmou Eurovia CS, stěžejní díl prací na

tomto úseku odvedou zaměstnanci Metrostavu. Vedoucí

projektu Ing. Richard Rakouš z divize 4 vysvětluje: „V roce 2002 se vysoutěžila stavba zhruba 12km úseku, který

si sdružení rozdělilo. A zrovna my měli stavět tu poslední

část, kterou dříve neumožnily dokončit nevyrovnané

majetkoprávní vztahy. Došlo na ni až dnes, a proto bude

téměř vše stavět Metrostav, konkrétně pracovníci provozu

mostních konstrukcí divize 4 za přispění kolegů z dopravy a zemních prací. Na Eurovii CS v podstatě zbudou jen

konstrukční vrstvy vozovky a na Strabag již jen drobné

stavební objekty související třeba s SOS hláskami.“

První stroje nastoupily na staveniště dálnice D11 už

den před slavnostním zahájením stavby – v prostoru mimoúrovňové křižovatky Kukleny pomáhají s průzkumem

archeologům. Ti zde očekávají bohaté nálezy od dob neolitu (7000–5000 let př. n. l.) přes únětickou kulturu starší

doby bronzové (2200–1700/1600 př. n. l.) až po středověkou vesnici ze 13. století. Alespoň tak předpovídají letecké

pohledy na reliéf krajiny a předstihový průzkum, který

pracovníci Muzea východních Čech provedli v roce 2012.

06.08.14 9:40