Perkmistrovský dům opět
xxxx
více
ve fotoreportáži
vypadá
jako kdysina str. 4
8. srpna 2014 / 13–14 / XXVI
více v článku na str. 2
Ptáme se: Ing. Davida Cyroně,
náměstka divize 5 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Zkrácená uzavírka dálnice D3 při
stavbě mostu fotosloupek str. 2
Dopravní muzea skrývají zajímavé
unikáty str. 3
Stavby Metrostavu z nadhledu
Moderní a pohodlné ubytování ocení
nejenom lidé str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Slavnost u vodní nádrže Jordán
Ve čtvrtek 31. července byla slavnostně zakončena stavba
nazvaná Obnova rybníka Jordán, na které se v Táboře ve
sdružení podílel tým Ing. Petra Šimáka z divize 6. Raziči
Jiřího Nováka z divize 1 při ní vyrazili spodní výpust vodní
nádrže, která vznikla v roce 1492 a byla odvodněna poprvé
po 180 letech. Z jejího dna stroje odstranily 260 tisíc m³
bahna a pyrotechnici odvezli 712 kusů munice včetně
letecké pumy a 12 kg trhavin. Významné nálezy zde odkryli
i archeologové. Aby Jordán vypadal jako dřív, musí přítoky
vody jeho hladinu zvednout ještě asi o osm metrů.
Pro horké letní dny
V úterý 22. července bylo
pro veřejnost slavnostně
otevřeno bezbariérové
koupaliště Ládví v Praze 8,
jehož rekonstrukci nedávno
dokončil tým Ing. Pavla
Trojana z divize 9. Hlavní
součástí zakázky bylo vybudování nového, 30 m dlouhého
plaveckého bazénu, který mohou používat i osoby
s omezenými možnostmi pohybu (foto). Areál nabízí
prostor pro rekreaci až 600 návštěvníků najednou a mimo
jiné také celoročně otevřenou restauraci.
Moderní kino Svět
Zatímco v řadě měst biografy
zanikají, jihočeské město
Lišov si ten svůj nechalo
zdigitalizovat. Zakázku
nedávno dokončil tým
Jaroslava Jedličky z divize 6
a moderní interiér kina Svět
přivítal první diváky 30. července slavnostním promítnutím
českého snímku Revival režisérky Alice Nellis.
Informace a fotografie ze staveb
Metrostavu najdete také na
pravidelně aktualizovaném
facebookovém profilu na
www.facebook.com/Metrostav
Komíny jsou minulostí
V bývalém vojenském újezdu Mladá nedaleko Milovic
pracuje od letošního února tým Josefa Majera z divize 9 na demolici více než 300 chátrajících objektů.
V pátek 11. července tu za pozornosti médií řídil likvidaci hned dvou vysokých komínů. První padl k zemi téměř
stometrový komín zděný z betonových bloků (foto), který
nebyl nikdy v provozu. Instalování náloží do 160 vrtů v jeho tělese trvalo asi tři hodiny. Druhý přišel na řadu menší
zděný cihlový komín se čtvrtinovou výškou. Byl používaný
jen do odsunu ruských vojsk a nabíjení jeho 40 vrtů trvalo
zhruba 1,5 hodiny. Příprava na povedený odstřel, který
odstranil nefunkční výškové objekty, trvala dva dny.
Metrostav_13_2014.indd 1
Do portfolia úspěšných zakázek Metrostavu se už brzy zařadí osmipolový most přes údolí Vejprnického potoka, trať Plzeň–Domažlice a silnici II/203 na trase I. etapy výstavby
západního silničního obchvatu Plzně. Za jeho budování odpovídá tým Ing. Pavla Brázdila z divize 1 a na spodní stavbě mostu, výsunu jeho ocelové vodorovné konstrukce a betonáži spřažené desky mostovky se významně podíleli pracovníci divize 5 vedení Ing. Petrem Hanzalem. Další letecké snímky a informace najdete ve fotoreportáži na straně 6.
Trojkombinace pro energetiku, ekologii a sport Návrat na dálnici D11
Stavba malé vodní elektrárny se obvykle netýká jen
objektu na výrobu elektrického proudu. Kromě úprav
okolí ji doprovázejí i další díla většinou ekologického
charakteru, nejčastěji rybí přechody. Pracovníci divize 6, kteří nedávno dokončili MVE v Roudnici n/L, měli
tuto dvojkombinaci rozšířenu o další doplněk – umělou
dráhu pro vodní slalom. Ta stará, která vedla vorovou
propustí, totiž musela ustoupit novému vodnímu dílu.
1
Elektrárna se zatravněnou střechou (foto č. 1) je
zasazená do břehu Labe a byla uvedena do provozu vloni v říjnu. „Měli jsme štěstí, že se nám ji podařilo předat
k montáži technologie s měsíčním předstihem,“ uvedl
vedoucí projektu Ing. Tomáš Ambros. „Díky tomu byla
hotová před červnovými povodněmi a velká voda nenapáchala škody, které by byly obrovské.“ Součástí zakázky
byl i nový komůrkový rybí přechod mezi MVE a jezem
a oprava existujícího rybího přechodu na druhém břehu.
„Nyní už máme všechno hotovo i na stavbě umělé
slalomové dráhy, kterou jsme předávali v půli letošního
června. V červenci jsme už dokončovali jenom věci, které vzešly z dodatečných požadavků vodáků,“ upřesňuje
Ing. Ambros a dodává: „Při stavbě jsme si užili hlavně
s dopravou. Okolo dráhy jsme totiž jezdit nemohli, protože
tam vede jen úzká cyklostezka. Stroje tak musely objíždět
celý sportovní areál, a to nám přinášelo časové prodlevy
a celkově kladlo větší nároky na organizaci prací.“ Stavbaři proto postupovali odspodu, kde nejdříve udělali železobetonové konstrukce. Pak přišla na řadu střední část
včetně ovládacích technologií a teprve potom mohli začít
pracovat na horní, přírodní části koryta.
2
A na co všechno se mohou vodáci při slalomu těšit?
Na dráze, kterou inspirovala olympijská trať v Londýně, je
čekají opravdu ty nejlepší vymoženosti. Je dlouhá 348 m,
má několik oblouků i lagunu (foto č. 2) a podle sklonu
a šířky je rozdělena na čtyři části. Její šíře se pohybuje
mezi 8 a 15 m a hloubka dosahuje 1,5 m. Překážky, které
je možné přesouvat v kolejnicích zabetonovaných ve dně,
pocházejí z Velké Británie a doplnily je dřevěné půlkulatiny. Horní část železobetonového koryta obsahuje pohyblivý uzávěr s možností regulace průtoku vody, v místě
vyústění do laguny je kajakářský playspot. „Je to speciální zařízení, které pomocí regulovatelné sklopné hráze
modeluje různé formy jezu a umožňuje trénink freestyle
kajakingu a jízdy na divoké vodě,“ upřesňuje Ing. Ambros.
Po 8 letech od předání prvního staveniště se 22. července konečně rozeběhla stavba posledního asi 2,5km
úseku dálnice D11, který chybí k propojení Hradce
Králové a Prahy. Slavnostnímu zahájení díla přihlížel
premiér ČR Mgr. Bohuslav Sobotka a mezi dalšími
hosty i generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát,
obchodní ředitel Ing. Milan Veselský a ředitel divize 4
Ing. Josef Neuwirth. Stavba skončí v srpnu roku 2017.
Na stavbě 2460 m dlouhé D11 mezi Osičkami a Hradcem musí stavbaři během tří let vybudovat pět mostů, dvě
protihlukové stěny, přeložky komunikací i inženýrských
sítí a hlavně mimoúrovňovou křižovatku Kukleny, kterou
je nutné postavit při zachování provozu na silnici I/11.
I když za provedení projektu odpovídá sdružení tří společností v čele s firmou Eurovia CS, stěžejní díl prací na
tomto úseku odvedou zaměstnanci Metrostavu. Vedoucí
projektu Ing. Richard Rakouš z divize 4 vysvětluje: „V roce 2002 se vysoutěžila stavba zhruba 12km úseku, který
si sdružení rozdělilo. A zrovna my měli stavět tu poslední
část, kterou dříve neumožnily dokončit nevyrovnané
majetkoprávní vztahy. Došlo na ni až dnes, a proto bude
téměř vše stavět Metrostav, konkrétně pracovníci provozu
mostních konstrukcí divize 4 za přispění kolegů z dopravy a zemních prací. Na Eurovii CS v podstatě zbudou jen
konstrukční vrstvy vozovky a na Strabag již jen drobné
stavební objekty související třeba s SOS hláskami.“
První stroje nastoupily na staveniště dálnice D11 už
den před slavnostním zahájením stavby – v prostoru mimoúrovňové křižovatky Kukleny pomáhají s průzkumem
archeologům. Ti zde očekávají bohaté nálezy od dob neolitu (7000–5000 let př. n. l.) přes únětickou kulturu starší
doby bronzové (2200–1700/1600 př. n. l.) až po středověkou vesnici ze 13. století. Alespoň tak předpovídají letecké
pohledy na reliéf krajiny a předstihový průzkum, který
pracovníci Muzea východních Čech provedli v roce 2012.
06.08.14 9:40