strana 5
Moderní a pohodlné ubytování ocení nejen lidé
ZPRAVODAJSTVÍ
Firma BeMo staví lehké metro v Karlsruhe
Od loňského července patří do Skupiny Metrostav také
rakouská společnost BeMo Tunnelling (BeMo), která
významně působí v Německu. V současnosti tam pracuje na jedné z technicky nejsložitějších městských
dopravních staveb – na tunelové části lehkého metra
v Karlsruhe na jihozápadě země. Po dokončení silničního tunelu v roce 2019 toto dílo výrazně uleví povrchové dopravě v centru významného města, kde mimo jiné
sídlí i německý Ústavní soud. Složitost a komplexnost
stavby je výzvou nejen pro společnost BeMo, ale nabízí
i příležitosti dalším firmám ze Skupiny Metrostav.
Projekt nazvaný Kombilösung Karlsruhe, který má odvést část kolejové a silniční dopravy do podzemí, se skládá ze dvou částí. Nejprve bude postaven městský kolejový
tunel pro podzemní trasu tramvajové tratě neboli lehkého
metra (na mapě je znázorněn červenou čárkovanou čarou), následně dojde na vybudování silničního tunelu pro
podzemní vedení automobilové dopravy v Kriegsstraße
1
objemu zakázky. Probíhá především speciální zakládání
staveb na jižní straně tří hloubených stanic – Kronenplatz, Marktplatz/Lammstraße a Europaplatz. V prostoru
budoucí stanice Europaplatz dělníci zhotovují převrtávané
a tangenciální pilotové stěny, které vytvoří přes 300 kusů
asi 19 m dlouhých pilot s průměrem 1,2 m. U stanice
Lammstraße začali po ukončení přípravných opatření
zpevňovat podloží sousedního obchodního domu Karstadt tryskovými injektážemi. Stavební jámu pro výstavbu
stanice Kronenplatz zajistí kotvené podzemní stěny s celkovou délkou přes 300 m.
Ražbu strojem s bentonitovým štítem (foto č. 1), který
ve Schwanau vyrobila společnost Herrenknecht, by zaměstnanci firmy BeMo měli zahájit letos v listopadu. Stroj
už proto montéři sestavují ve startovací jámě (foto č. 2).
Ražba NRTM pod stlačeným vzduchem by měla začít
ve třetím čtvrtletí roku 2015. Celou zakázku by kolegové
ze společnosti BeMo měli dokončit v závěru roku 2017.
3
(na mapě je znázorněn červenou plnou čarou). Investorem
celého díla je přes dceřiné společnosti samo město, financování z 60 procent kryje německý spolkový rozpočet
a po 20 procentech přispívají spolková země Badensko-Württembersko a Karlsruhe.
Společnost BeMo je pověřená realizací celé první
stavební části a zhotoví při ní mnoho stavebních objektů.
Celková délka trasy lehkého metra ve tvaru písmene T,
kterou buduje, měří asi 4,6 km. Necelé 4 km z toho bude
ražený tunel, který doplní tři úseky trati v zářezu, krátký
hloubený tunel a sedm hloubených podzemních stanic.
Základní objekty zakázky představují dvě ražená podzemní díla. První tunel – s délkou kolem 250 m a plochou
výrubu 70–170 m² – provedou pracovníci společnosti
BeMo v nestabilním geologickém prostředí pomocí Nové rakouské tunelovací metody (NRTM) pod stlačeným
vzduchem. Druhý, který bude měřit přes 2 km, vyrazí
mechanicky s nasazením jednoho plnoprofilového bentonitového štítu s průměrem razicí hlavy 9,3 m. Čelbu tedy
v tomto případě podepře bentonitová suspenze.
K dnešnímu dni BeMo na první části projektu dokončilo zhruba 30 procent prací z celkového plánovaného
2
Metrostav_13_2014.indd 5
Svou příležitost pro uplatnění si v Karlsruhe našla
i firma Zakládání staveb, další člen Skupiny Metrostav.
Její pracovníci se zde v posledních měsících významně
podíleli na speciálním zakládání. Získali tím cenné zkušenosti a ve spolupráci se společností BeMo se jim otevírají
možnosti pro působení po celém Německu.
Obyvatelé Karlsruhe práce na stavbě se zájmem sledují. Komplikují jim sice život, ale oceňují, že je firma BeMo
provádí kvalifikovaně a při zachování alespoň částečného provozu v centru města, nedaleko řady historických
památek (foto č. 3 a 4). Pochvala místních samozřejmě
těší i ostatní členy Skupiny Metrostav, kteří kolegům
přejí úspěšné zvládnutí sice komplikovaného, ale velmi
zajímavého projektu. Centru města se po jeho dokončení
dopravně uleví a lidé, kteří v něm žijí nebo jej navštěvují,
se dočkají zaslouženého klidu.
Více informací o projektu Kombilösung Karlsruhe najde ten, kdo rozumí německy, na městských internetových
stránkách www.diekombiloesung.de nebo v anglickém
výtahu na stránkách našich kolegů www.bemo.net.
Vzhled řady tuzemských vesnic a měst dodnes hyzdí
pozůstatky budov bývalých JZD. Městys Uhelná Příbram u Golčova Jeníkova už mezi ně nepatří. Tým
Tomáše Novotného z divize 8 v ní starý kravín zboural
a na místě původního statku vystavěl nové velkokapacitní stáje, porodnu, dojírnu, silážní žlaby a vše ostatní, co souvisí s velkochovem mléčných plemen skotu.
Stavby pro zemědělství Metrostav často nebuduje.
„Od začátku jsme se v souladu s přáním investora museli
podřídit potřebám pro nás nezvyklého uživatele – krávy.
Její nespokojenost totiž snižuje dojivost. Například krytinu na střechu jsme vybírali tak, aby po ní nebubnovaly
kapky deště, jejichž zvuk dobytek ruší a stresuje. Tam, kde
se už brzy bude pohybovat přes 1200 krav, navíc nesměly
být ostré rohy, výstupky, kamínky či schody. Nejvíc nás
ale potrápily drážky v betonové podlaze pro přirozené
obrušování paznehtů, kterými se stavby pro lidi obvykle
nevybavují,“ usmívá se vedoucí projektu.
Jeho tým v Uhelné Příbrami řídil 12 měsíců práce na
demolici starých objektů a stavbě dvou nových stájí se
čtyřmi řadami zastýlaných lehacích boxů – každá je pro
488 dojnic a má rozměry 177 x 33 m (foto č. 1). Kvůli důkladnému provětrávání jsou jejich boční stěny otevřené,
osazené protiprůvanovými sítěmi a je možné zakrýt je
elektricky poháněnými svinovacími plachtami. Do porodny se vejde téměř 200 krav, zděná dojírna se sedlovou
1
střechou je navržena pro 2 x 24 dojnic (foto č. 2) a má
před nástupem čekárnu. Silážní žlaby z monolitického
železobetonu mají uzavřené komory, které pojmou až
35 tisíc tun materiálu. Na jejich výstavbu byl použit beton
s odolností proti agresivnímu prostředí a neprostupnost
dna zajišťuje fóliová izolace z PVC o ploše asi 12 tisíc m².
Desítky pracovníků pod vedením divize 8 na farmě
postavily také čerpací a skladovací jímky či sklady a vybudovaly inženýrské sítě a komunikace o celkové rozloze
16 tisíc m². Nový areál byl napojen na bioplynovou stanici,
kterou za pomoci betonářů z divize 6 dokončila divize 8
podle jiné smlouvy už v roce 2013.
Hotové dílo investor převzal 31. července. O tom, že
se podařilo po všech stránkách, svědčí i ocenění projektového týmu v soutěži Bezpečné pracoviště Metrostavu.
„V zemědělství se investoři chovají stále postaru,
podání ruky platí a nejsou to lidé, kteří předem vymýšlejí
strategii, jak nás dostat do sankcí. Jsou prostě upřímní,
i když se jim něco nelíbí, a hrajou fair play. Stejně rád jako
na ně budu vzpomínat i na drobné živnostníky, kteří pro
nás stavěli a jejichž nasazení bylo u většiny obdivuhodné.
Také bych rád poděkoval svým týmovým kolegům z divize 8, kteří práci věnovali mnoho hodin navíc, často i v noci
a s nasazením rozhodně daleko za standardem,“ uzavírá
vedoucí projektu Tomáš Novotný.
–red –, foto Martina Malá
2
U pražské Vidoule rostou moderní bytové domy
V posledních letech stoupá zájem o rezidenční bydlení
v zajímavých částech Prahy. Developeři proto neustále přicházejí s novými lokalitami, kde mladým lidem
a rodinám s dětmi nabízejí nejrůznější bytové projekty.
Jeden z nich – Bydlení Vidoule, který je znám i pod názvem Obytný soubor Naskové Praha 5-Košíře – vyrůstá
pod vedením Jiřího Paulera z divize 9.
Svůj název získal projekt nejen podle blízkého vrchu
Vidoule, od kterého je vzdálen zhruba jeden kilometr
severním směrem, ale také podle ulice Naskové, kolem
níž vyrostou dva obytné domy propojené společným
podzemním podlažím. Budou se nacházet nedaleko vilové
čtvrti, již proslavil Hřebejkův kultovní film Pelíšky. Bílošedivé objekty budou mít zvýrazněné poslední ustupující
podlaží a okolí některých oken oranžovou barvou (vizualizace). Vyrostou maximálně do výše čtyř nadzemních
podlaží a byty umístěné v tom posledním budou mít
k dispozici terasy. Oba domy nabídnou celkem 50 bytových jednotek dispozičně řešených jako 2-5+kk. Majitelé
bytů pak budou moci využívat ještě 60 parkovacích stání
ve společném prvním podzemním podlaží objektů.
Nosnou konstrukci budov vytvoří kombinace železobetonového monolitického systému sloupů a stěn s monolitickými stropy. Příčné stěny do úrovně přízemí budou
železobetonové monolitické, v ostatních patrech potom
zděné. Na obvodový plášť severní a jižní fasády navrhla
architektka Mgr. Hana Severová fasádní obklad ALUCOBOND v oranžové barvě a všechny fasády doplnila kontaktním zateplovacím systémem.
Tak budou domy vypadat zhruba za rok a půl. V současné době jsou však stavební práce teprve na začátku
a tým Jiřího Paulera provádí zemní práce a piloty. „Zahajujeme rozvody kanalizace pod deskou, probíhají práce
na drenážním systému a uzemnění spodní stavby,“ říká
vedoucí projektu. Během podzimu by měly být dokončeny
piloty a areálová kanalizace, začátkem příštího roku pak
monolitické konstrukce. Žádné zásadní komplikace Jiří
Pauler v současné době ani v budoucnu na stavbě neočekává, podle jeho slov půjde o standardní stavbu dvou
propojených bytových domů. „Výběrová řízení na subdodavatele stavby probíhají, takže v tuto chvíli ani nevíme, zda se mimo naši divizi budou prací účastnit i další
kolegové z Metrostavu či ostatních členů jeho skupiny,“
dodává vedoucí projektu Jiří Pauler.
Stavbu by měl jeho tým dokončit v únoru roku 2016
a pak by se měly byty předávat budoucím majitelům.
Ačkoli do dokončení zbývá přibližně rok a půl, své místo
k bydlení si v Obytném souboru Naskové vybrala už zhruba třetina jeho budoucích obyvatel.
Martina Vampulová, vizualizace Hokosoft
Ing. Robert Dostál, Ing. Helmut Göhringer, f o t o ar c hi v s pole č no s t i B eM o a J H
4
06.08.14 9:40