Přelet nad stavbami

xxxx

více

ve fotoreportáži

na astr.

4

Metrostavu

v Praze

okolí

31. července 2015 / 13–14 / XXVII

více ve fotoreportáži na str. 6

Ptáme se: Ing. Bohumila Rohna,

obchodního náměstka divize 4 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Divize 3 oživuje nefunkční

energetické centrum str. 2

Národní muzeum – symbol identity

českého národa str. 3

Varšava se už může těšit

Rychlá rekonstrukce tramvajové trati

na Evropské třídě v Praze str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Stavební výroba v Evropské unii

V polovině července přinesl Eurostat srovnání vývoje

stavební výroby členských států EU, mimo jiné porovnání

sezonně očištěných údajů z května 2015 oproti stejnému

měsíci roku 2014. Na vzrůstu stavební výroby o 0,3 % mělo

v eurozóně zásluhu inženýrské stavitelství růstem o 1,7 %,

zatímco objem výroby toho pozemního klesl o 0,1 %.

Za květen 2015 byl zaznamenán meziroční růst stavební

výroby v osmi zemích a pokles v sedmi. Nejvyššího růstu

dosáhlo Slovensko (18,7 %) následované Nizozemskem

(16,4 %), Českou republikou (13,4 %) a Švédskem

(13,3 %). Nejhlubší pokles postihl Slovinsko (-9,9 %).

Úspěch v Norsku

Divize 5 ve sdružení

s místním partnerem

Bertelsen & Garpestad

podala nejnižší nabídku

(s těsným rozdílem 0,9 %

před společností Skanska

Norge) ve veřejné soutěži

na zakázku Vossapakko K3.1 – Jobergtunnelen v Norsku

(viz mapa). Projekt zahrnuje tunel ražený technologií Drill

& Blast o délce 1950 m, 90m část prováděnou technologií

NRTM a silniční úsek o délce zhruba 1 km. Stavbu, jejíž

zahájení je plánováno na srpen 2015, by měl řídit Ing. Ivan

Piršč. Více než 1,5 km dlouhý tunel Veitastrond a 900m

silnici už v zemi buduje tým Ing. Pavla Bürgela z divize 5

ve sdružení s norskou firmou Havnen Anlegg.

Expozice pro NM

V souvislosti s generální

rekonstrukcí historické

budovy Národního muzea

(NM), kterou ve sdružení

řídí tým Jana Kučery

z divize 9, byla v červenci

vyhlášena architektonická

soutěž na řešení nových expozic, výstavních prostor

a návštěvnického provozu. Uzávěrka prvního kola soutěže

je 19. října, se zveřejněním výsledků počítá vedení muzea

v lednu až únoru příštího roku. V dubnu 2016 by měla

následovat veřejná výstava hodnocených návrhů. Samotná

rekonstrukce historické budovy NM skončí v roce 2018.

„Z hlediska rozpracovanosti a harmonogramu jsem

optimista. Dokončení stavební části modernizace S8

v našem úseku včetně mostu Grota je reálně možné už

koncem letošního srpna. Předpokládáme však formální obstrukce ze strany investora zejména při potvrzování dokladové části a vydávání koncových protokolů.

Proto jsem pesimista a držím se konečného smluvního

termínu díla, tedy poloviny října,“ říká o ukončení

stavby ve Varšavě její ředitel Ing. Radim Čáp z divize 4.

„Narazili jsme na nespočet technických problémů

zejména u dvacítky rekonstruovaných mostů, kde jsme

až po odkrytí konstrukcí poznali jejich skutečný stav.

Zbylých 26 mostů jsme postavili nově, tudíž bez velkých

finančních překvapení,“ vzpomíná Ing. Čáp. „Formálně se

po částečném zprovoznění některých úseků či objektů

v rámci dopravně inženýrských opatření nejvíc potýkáme

s vkládáním nových map do katastrálního registru a s termíny vydávání dílčích povolení k užívání pro dokončené

MVE Želiezovce čeká na turbíny

Začátkem července předal na Slovensku tým Ing. Luboše

Jonáše z divize 6 malou vodní elektrárnu Želiezovce

technologům, když dokončil její stavební připravenost

pro montáž dvou horizontálních Kaplanových turbín typu

PIT s průměrem oběžného kola 2,25 m. Celou stavbu na

řece Hron – včetně vzdouvacího jezu a rybího přechodu –

plánuje divize 6 dokončit v létě příštího roku.

První výsledky

Univerzitní centrum

energeticky efektivních

budov (UCEEB), které sídlí

v Buštěhradě a pro ČVUT jej

nedávno postavilo sdružení

divizí 9 a 1 Metrostavu

vedené Janem Kučerou,

připravilo už tři technologie pro použití v praxi. Na

podpis v současnosti čekají licenční smlouvy k lehkému

obvodovému plášti, vibrolisovaným betonovým prvkům

s příměsí cihelného prachu a k technologii rekuperace

tepla pomocí nízkoteplotní jednotky.

Opavští pacienti i lékaři se dočkali

Ve Slezské nemocnici v Opavě dokončil tým Ing. Michala

Rádka ze severomoravského regionu divize 1 novostavbu

šestipodlažního pavilonu interních oborů. Jeho slavnostní

otevření proběhlo 28. července a bližší informace o něm

i o stavbě přinese příští číslo firemních novin.

Metrostav_13_14_2015.indd 1

1

Během 27 měsíců musel jeho tým dokončit přes šedesát stavebních objektů. Přestavět téměř pětikilometrový

úsek ulice Aleja Armii Krajowej (AK) mezi křižovatkami

Powązkowska a Modlińska na rychlostní komunikaci

se 3–4 jízdními a jedním odstavným pruhem v každém

směru včetně pěti velkých mimoúrovňových křižovatek.

Rozšířit skoro 650 m dlouhý most Generała Grota Roweckiego, tamější nejvytíženější přemostění Visly. Zakázka dala kolegům zabrat, i když jim na mostě pomáhali

oceláři divize 3 vedení Ing. Danielem Riedlem.

V době uzávěrky těchto novin už po severním mostě

Grota svištěla doprava a na jižním finišovaly finišéry s pokládkou asfaltové vrstvy vozovky (foto č. 1). Montéři osazovali zábradlí cyklostezky i svodidla a natěrači pokračovali s protikorozní ochranou ocelových konstrukcí, kterou

by měli dokončit v závěru srpna. Ostatní práce na mostě

měly být hotové už v červenci, a to včetně zatěžovacích

zkoušek. Jejich statická část proběhla úspěšně začátkem

měsíce, dynamická měla skončit obdobně v jeho závěru.

2

objekty,“ připomíná méně populární část stavebních zakázek, která zvlášť v Polsku nabírá na objemu.

V očích varšavské veřejnosti si kolegové vedou velmi

dobře – v monitoringu tisku i internetových komentářích

stále výrazně převažují kladné ohlasy. Je už totiž dobře

vidět, jak se celý projekt chýlí včas ke konci. Severní jízdní

pás AK je i včetně malých křižovatek v provozu od loňského 7. listopadu. Na jižním stavbaři pokládají asfaltové

souvrství, montují výplně 600 m dlouhého protihlukového

tunelu (titulní foto), protihlukové stěny a svodidla či betonují poslední tři pole nosné konstrukce mostní estakády

vedoucí nad křížením AK s ulicí Modlińská (foto č. 2).

Ke spokojenosti ale divizi 4 ve Varšavě ještě něco

chybí. Jak technikům ubývá práce na S8, podávají čím dál

víc nabídek do soutěží na výstavbu či rekonstrukci polské

silniční a dálniční sítě. Kromě modernizace varšavských

ulic Marsa a Żołnierskiej však zatím neúspěšně. „A to mě

mrzí. Máme totiž na mnohem víc,“ uzavírá Ing. Čáp.

Radost v Krásné Hoře

Na opravách silnic ve Středočeském kraji se stále

častěji podílí divize 4 Metrostavu. Její kvalitní práci

nedávno ocenili i obyvatelé Krásné Hory nad Vltavou,

kde byl 23. července slavnostně otevřen zrekonstruovaný průtah městem (foto).

Stavbu více než dvoukilometrového úseku silnic II/102

a II/118 řídil tým Ing. Zdeňka Ludvíka z divize 4. Zabrala

mu přes jeden rok, protože probíhala po etapách. Součástí projektu totiž byla také rekonstrukce dešťové kanalizace

a také nebylo možné rozkopat celé město najednou.

Při zakázce divizi 4 výrazně pomohla firma BES, která

také patří do Skupiny Metrostav. Hlavní práce jejích zaměstnanců v Krásné Hoře nad Vltavou uzavřela pokládka

asfaltového povrchu s celkovou plochou téměř 14 000 m².

Pozvaní hosté si však na malé oslavě 23. července mohli

všimnout nejen nové silnice, ale také upravených přechodů pro chodce, které dnes vyhovují i osobám s omezenou

schopností pohybu či zrakově postiženým.

Symbolickou pásku na krásnohorském náměstí společně přestřihli zástupci Středočeského kraje, ROP Střední Čechy – projekt spolufinancovala EU – starosta města

a za Metrostav jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský

(foto čtvrtý zprava) a ředitel divize Ing. Josef Neuwirth

(foto třetí zleva), který mimo jiné poděkoval společnosti

BES za dobrou spolupráci. Díky za kvalitně odvedené dílo

vyjádřili ve svých proslovech i všichni ostatní řečníci.

–red–, foto Olga Hadáčková

–red–, foto archiv stavby

28.07.15 11:52