Přelet nad stavbami
xxxx
více
ve fotoreportáži
na astr.
4
Metrostavu
v Praze
okolí
31. července 2015 / 13–14 / XXVII
více ve fotoreportáži na str. 6
Ptáme se: Ing. Bohumila Rohna,
obchodního náměstka divize 4 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Divize 3 oživuje nefunkční
energetické centrum str. 2
Národní muzeum – symbol identity
českého národa str. 3
Varšava se už může těšit
Rychlá rekonstrukce tramvajové trati
na Evropské třídě v Praze str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Stavební výroba v Evropské unii
V polovině července přinesl Eurostat srovnání vývoje
stavební výroby členských států EU, mimo jiné porovnání
sezonně očištěných údajů z května 2015 oproti stejnému
měsíci roku 2014. Na vzrůstu stavební výroby o 0,3 % mělo
v eurozóně zásluhu inženýrské stavitelství růstem o 1,7 %,
zatímco objem výroby toho pozemního klesl o 0,1 %.
Za květen 2015 byl zaznamenán meziroční růst stavební
výroby v osmi zemích a pokles v sedmi. Nejvyššího růstu
dosáhlo Slovensko (18,7 %) následované Nizozemskem
(16,4 %), Českou republikou (13,4 %) a Švédskem
(13,3 %). Nejhlubší pokles postihl Slovinsko (-9,9 %).
Úspěch v Norsku
Divize 5 ve sdružení
s místním partnerem
Bertelsen & Garpestad
podala nejnižší nabídku
(s těsným rozdílem 0,9 %
před společností Skanska
Norge) ve veřejné soutěži
na zakázku Vossapakko K3.1 – Jobergtunnelen v Norsku
(viz mapa). Projekt zahrnuje tunel ražený technologií Drill
& Blast o délce 1950 m, 90m část prováděnou technologií
NRTM a silniční úsek o délce zhruba 1 km. Stavbu, jejíž
zahájení je plánováno na srpen 2015, by měl řídit Ing. Ivan
Piršč. Více než 1,5 km dlouhý tunel Veitastrond a 900m
silnici už v zemi buduje tým Ing. Pavla Bürgela z divize 5
ve sdružení s norskou firmou Havnen Anlegg.
Expozice pro NM
V souvislosti s generální
rekonstrukcí historické
budovy Národního muzea
(NM), kterou ve sdružení
řídí tým Jana Kučery
z divize 9, byla v červenci
vyhlášena architektonická
soutěž na řešení nových expozic, výstavních prostor
a návštěvnického provozu. Uzávěrka prvního kola soutěže
je 19. října, se zveřejněním výsledků počítá vedení muzea
v lednu až únoru příštího roku. V dubnu 2016 by měla
následovat veřejná výstava hodnocených návrhů. Samotná
rekonstrukce historické budovy NM skončí v roce 2018.
„Z hlediska rozpracovanosti a harmonogramu jsem
optimista. Dokončení stavební části modernizace S8
v našem úseku včetně mostu Grota je reálně možné už
koncem letošního srpna. Předpokládáme však formální obstrukce ze strany investora zejména při potvrzování dokladové části a vydávání koncových protokolů.
Proto jsem pesimista a držím se konečného smluvního
termínu díla, tedy poloviny října,“ říká o ukončení
stavby ve Varšavě její ředitel Ing. Radim Čáp z divize 4.
„Narazili jsme na nespočet technických problémů
zejména u dvacítky rekonstruovaných mostů, kde jsme
až po odkrytí konstrukcí poznali jejich skutečný stav.
Zbylých 26 mostů jsme postavili nově, tudíž bez velkých
finančních překvapení,“ vzpomíná Ing. Čáp. „Formálně se
po částečném zprovoznění některých úseků či objektů
v rámci dopravně inženýrských opatření nejvíc potýkáme
s vkládáním nových map do katastrálního registru a s termíny vydávání dílčích povolení k užívání pro dokončené
MVE Želiezovce čeká na turbíny
Začátkem července předal na Slovensku tým Ing. Luboše
Jonáše z divize 6 malou vodní elektrárnu Želiezovce
technologům, když dokončil její stavební připravenost
pro montáž dvou horizontálních Kaplanových turbín typu
PIT s průměrem oběžného kola 2,25 m. Celou stavbu na
řece Hron – včetně vzdouvacího jezu a rybího přechodu –
plánuje divize 6 dokončit v létě příštího roku.
První výsledky
Univerzitní centrum
energeticky efektivních
budov (UCEEB), které sídlí
v Buštěhradě a pro ČVUT jej
nedávno postavilo sdružení
divizí 9 a 1 Metrostavu
vedené Janem Kučerou,
připravilo už tři technologie pro použití v praxi. Na
podpis v současnosti čekají licenční smlouvy k lehkému
obvodovému plášti, vibrolisovaným betonovým prvkům
s příměsí cihelného prachu a k technologii rekuperace
tepla pomocí nízkoteplotní jednotky.
Opavští pacienti i lékaři se dočkali
Ve Slezské nemocnici v Opavě dokončil tým Ing. Michala
Rádka ze severomoravského regionu divize 1 novostavbu
šestipodlažního pavilonu interních oborů. Jeho slavnostní
otevření proběhlo 28. července a bližší informace o něm
i o stavbě přinese příští číslo firemních novin.
Metrostav_13_14_2015.indd 1
1
Během 27 měsíců musel jeho tým dokončit přes šedesát stavebních objektů. Přestavět téměř pětikilometrový
úsek ulice Aleja Armii Krajowej (AK) mezi křižovatkami
Powązkowska a Modlińska na rychlostní komunikaci
se 3–4 jízdními a jedním odstavným pruhem v každém
směru včetně pěti velkých mimoúrovňových křižovatek.
Rozšířit skoro 650 m dlouhý most Generała Grota Roweckiego, tamější nejvytíženější přemostění Visly. Zakázka dala kolegům zabrat, i když jim na mostě pomáhali
oceláři divize 3 vedení Ing. Danielem Riedlem.
V době uzávěrky těchto novin už po severním mostě
Grota svištěla doprava a na jižním finišovaly finišéry s pokládkou asfaltové vrstvy vozovky (foto č. 1). Montéři osazovali zábradlí cyklostezky i svodidla a natěrači pokračovali s protikorozní ochranou ocelových konstrukcí, kterou
by měli dokončit v závěru srpna. Ostatní práce na mostě
měly být hotové už v červenci, a to včetně zatěžovacích
zkoušek. Jejich statická část proběhla úspěšně začátkem
měsíce, dynamická měla skončit obdobně v jeho závěru.
2
objekty,“ připomíná méně populární část stavebních zakázek, která zvlášť v Polsku nabírá na objemu.
V očích varšavské veřejnosti si kolegové vedou velmi
dobře – v monitoringu tisku i internetových komentářích
stále výrazně převažují kladné ohlasy. Je už totiž dobře
vidět, jak se celý projekt chýlí včas ke konci. Severní jízdní
pás AK je i včetně malých křižovatek v provozu od loňského 7. listopadu. Na jižním stavbaři pokládají asfaltové
souvrství, montují výplně 600 m dlouhého protihlukového
tunelu (titulní foto), protihlukové stěny a svodidla či betonují poslední tři pole nosné konstrukce mostní estakády
vedoucí nad křížením AK s ulicí Modlińská (foto č. 2).
Ke spokojenosti ale divizi 4 ve Varšavě ještě něco
chybí. Jak technikům ubývá práce na S8, podávají čím dál
víc nabídek do soutěží na výstavbu či rekonstrukci polské
silniční a dálniční sítě. Kromě modernizace varšavských
ulic Marsa a Żołnierskiej však zatím neúspěšně. „A to mě
mrzí. Máme totiž na mnohem víc,“ uzavírá Ing. Čáp.
Radost v Krásné Hoře
Na opravách silnic ve Středočeském kraji se stále
častěji podílí divize 4 Metrostavu. Její kvalitní práci
nedávno ocenili i obyvatelé Krásné Hory nad Vltavou,
kde byl 23. července slavnostně otevřen zrekonstruovaný průtah městem (foto).
Stavbu více než dvoukilometrového úseku silnic II/102
a II/118 řídil tým Ing. Zdeňka Ludvíka z divize 4. Zabrala
mu přes jeden rok, protože probíhala po etapách. Součástí projektu totiž byla také rekonstrukce dešťové kanalizace
a také nebylo možné rozkopat celé město najednou.
Při zakázce divizi 4 výrazně pomohla firma BES, která
také patří do Skupiny Metrostav. Hlavní práce jejích zaměstnanců v Krásné Hoře nad Vltavou uzavřela pokládka
asfaltového povrchu s celkovou plochou téměř 14 000 m².
Pozvaní hosté si však na malé oslavě 23. července mohli
všimnout nejen nové silnice, ale také upravených přechodů pro chodce, které dnes vyhovují i osobám s omezenou
schopností pohybu či zrakově postiženým.
Symbolickou pásku na krásnohorském náměstí společně přestřihli zástupci Středočeského kraje, ROP Střední Čechy – projekt spolufinancovala EU – starosta města
a za Metrostav jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský
(foto čtvrtý zprava) a ředitel divize Ing. Josef Neuwirth
(foto třetí zleva), který mimo jiné poděkoval společnosti
BES za dobrou spolupráci. Díky za kvalitně odvedené dílo
vyjádřili ve svých proslovech i všichni ostatní řečníci.
–red–, foto Olga Hadáčková
–red–, foto archiv stavby
28.07.15 11:52