strana 5
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Ocelové konstrukce pro doly i silniční mosty
Hned tři zakázky právě dokončil nebo končí tým Ing. Tomáše Daníčka z divize 3 a všechny se týkaly ocelových
konstrukcí. Šlo jednak o důležitou dodávku pro Severočeské doly a.s., doly Bílina, o dva mosty přes železniční trať na Slovensku a další přemostění, které bude
součástí obchvatu u Hroznětína na Karlovarsku.
„Už dlouho pracuji se stejnými techniky a náš vztah je
založen na důvěře a samostatnosti,“ odpovídá Ing. Tomáš
Daníček na otázku, jak náročné bylo stavby koordinovat.
„Mnoho členů týmu je schopno řídit zakázky samostatně,
a to od přípravy až po realizaci. Proto je pro mě nejsložitější včas rozpoznat, kdy by se která stavba mohla dostat
do nesnází. Ať už časových, ekonomických nebo jiných,“
upřesňuje vedoucí projektu, jehož sehraný tým dokázal
i poslední zakázky zvládnout bez větších komplikací.
Konstrukce pro nakládku tříděného uhlí
Pro doly Bílina postavil tým Ing. Daníčka ocelové kostry
(foto č. 1) čtyř objektů a opláštil je. Konstrukce objektu
a vážila 80 tun. Zásobník zase stavbaři mohli montovat
jen z plošin, které pojížděly mimo půdorys objektu. Tam
totiž nebylo dořešené podloží ani hotové terénní úpravy.
Dva silniční mosty přes železnici na Slovensku
Při dodávce a montáži dvou mostů přes trať z Púchova
do Žiliny se tým Ing. Tomáše Daníčka nejprve musel seznámit s místními podmínkami. Osazování mostu v obci
Bytča probíhalo letos v lednu během dvou nočních výluk.
„Čekali jsme hodně, ale čím nás Slovensko přivítalo, nás
přece jen trochu zaskočilo – před první výlukou napadlo
50 cm sněhu, druhou noc celé čtyři hodiny pršelo. Nicméně jednopolový, čtyřnosníkový most jsme vlastními
silami sestavili podle plánu. S podpůrnými konstrukcemi
a lešením nám pomohla divize 6,“ říká vedoucí projektu.
Druhý, třípolový, dvounosníkový most u obce Predmier byl nejprve na předmontážních roštech sestaven
do tří velkých celků, které měřily 18, 52 a 18 m. Na místo
je umístily jeřáby – největší břemeno osadili přes trať bě-
1
Rychlá rekonstrukce tramvajové trati v Praze
Základní podmínkou, která umožnila rekonstrukci
tramvajové trati na Evropské třídě v úseku mezi křižovatkami s Thákurovou a Horoměřickou ulicí, bylo zprovoznění metra V.A z Dejvic do Motola. Týmu Ing. Ladislava Šabacha ze střediska kolejových staveb divize 5,
jenž trať rekonstruuje, tak vlastně práci odstartovali
kolegové z Metrostavu, kteří tento úsek podzemní dráhy pod Evropskou třídou před pár měsíci dostavěli.
Na rozdíl od skryté ražby tunelů metra probíhá práce
na tramvajovém tělese pod přísným dohledem veřejnosti. Aby výluka tramvají a dopravní omezení na Evropské
třídě byly co nejkratší, musí divize 5 stavbu zvládnout
za pouhých 49 dní a skončit ji jen chvilku po vydání tohoto
čísla novin – 7. srpna. „Extrémně krátkou dobu výstavby
nám znepříjemňují vysoké letní teploty, které jsou někdy
opravdu vyčerpávající,“ říká Ing. Martin Filo, který na projektu pracuje jako technik. Podotýká: „Také na této stavbě
spojili síly zaměstnanci hned několika firem Skupiny Met-
2
rostav. Tramvajový svršek pro nás dělá Subterra, zkoušky
firma SQZ, geodetické služby zajišťuje společnost CCE
Praha a spolupracujeme také s Metrostavem stavebniny.“
V 1570 m dlouhém dvoukolejném úseku museli stavbaři prvně demolovat starou tramvajovou trať na velkoplošných panelech (foto č. 2). Potom provedli novou
na příčných pražcích s průběžným štěrkovým kolejovým
svrškem (foto č. 1) buď otevřeným či zatravněným, nebo uzavřeným – těžkým či lehkým – živičným krytem
v místech přejezdů a přechodů. Ve zhruba 200m části
vybudovali trať jako pevnou jízdní dráhu na betonové desce s kolejemi upevněnými systémem W-tram, při němž
podbetonovali již položená kolejová pole.
Součástí zakázky byla i modernizace tří tramvajových
zastávek, které už dnes mají zvýšenou nástupní hranu,
bezbariérové přístupy a vodicí prvky pro zrakově postižené. O nutnosti vybudovat třeba novou detekci tramvají
pro přednost na semaforech, položení dráhových kabelů
či provedení dopravního značení nemluvě.
Před uzávěrkou těchto novin měli kolegové vedení
Ing. Ladislavem Šabachem hotové všechny zemní práce
a položené koleje. Svou pozornost už proto soustředili
zejména na tramvajový svršek, konkrétně na úpravu geometrických parametrů kolejí, na svařování kolejnic, finální
úpravu krytu tramvajové trati a dokončovací práce. Díky
jejich nasazení už 8. srpna brzy ráno vyjedou tramvaje
po Evropské ulici tišeji i rychleji a cesta v nich bude bezpečnější a komfortnější pro všechny cestující. Obyvatelé
v okolí jistě potěší také stavební ticho.
–red–, foto archiv stavby
1
2
v kolejišti přitom vážila 240 tun, pásový most na nakládací zásobník 345 tun a ještě o pět tun těžší byla konstrukce
nakládacího zásobníku. Čtvrtý byl pásový most pro dopravník odtahu podsítného materiálu s hmotností 30 tun.
„Nejprve jsme se museli vyrovnat s velmi krátkou dobou
na přípravu. Vzhledem k celkovému objemu asi 1000 tun
konstrukcí jsme celý projekt rozdělili mezi několik dodavatelů výrobně-technické dokumentace i výrobců,“ vzpomíná Ing. Daníček. Stavbu v kolejišti navíc mohli montéři
provádět pouze podle přesně stanoveného harmonogramu, který týdně počítal jen s jednodenními odstávkami.
S osazením čtyř částí mostů pro nakládací zásobník si navíc museli poradit v prostorově omezených podmínkách.
Každá přitom měla šířku 8 m, výšku 5 m, délku 90 m
hem noční výluky. Podepření mostu včetně přístupů se
opět ujala divize 6, která vše nejen navrhla, ale i provedla.
Důležitý silniční obchvat na Karlovarsku
Třetí most o šesti polích a pěti nosnících, který tým
Ing. Tomáše Daníčka postavil, se nachází u obce Hroznětín a je důležitou součástí tamního obchvatu. Dodávku
a montáž jeho konstrukce si u divize 3 objednala divize 4.
Podle Ing. Daníčka šlo o standardní zakázku, kdy nebylo potřeba použít ani extrémně velké jeřáby. Komplikaci
znamenaly jen jednokolejná trať a místní komunikace, které most překlenul (foto č. 2). V současné době na stavbě
probíhají dokončovací práce na protikorozní ochraně .
Martina Vampulová, foto archiv staveb
metrů tunelu Veitastrond v Norsku vyrazil od začátku
stavby do 28. července 2015 tým Ing. Pavla Bürgela
z divize 5. Tunel bude celkem dlouhý 1565 metrů.
TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU
Bydlení s atmosférou nedaleko metra
Jak jinak, je na nás, abychom informovali o další
stavbě, kterou Metrostav zahájil letos v červnu. Nová
úroveň bydlení v Praze 8 je v rukou Ing. Marka Kubra
a jeho lidí z divize 6, kteří pro společnost CTR group
budují další fázi projektu Atrium Kobylisy. Na realitním
trhu se úspěšně etabloval už v roce 2010, kdy byla dokončena a hlavně rozprodána jeho první část.
Nejen lokalita, kde je původní vilová zástavba, ale
především požadovaná kvalita zpracování je pozvánkou
k investici do bydlení. Konečně opouštíme strohé geometrické proporce staveb a v odkazu na zbouraný hotel Praha
nabízíme tekutou nebo, chcete-li, organickou architekturu, kde rohy nepíchají do očí (vizualizace).
Vzhledem k tomu, že stavba začala nedávno, je zatím
hotová jen základová deska a do konce července přibudou
dvě podzemní patra, na stavbě byl instalován první jeřáb.
Není třeba se ale plašit, máme čas až do října 2016, a jak
zmínil Ing. Kubr, stavba pokračuje bez zádrhelů.
V této fázi díla se zatím postupuje standardními kroky
bez velkých technologických výstřelků. Až se však stavba
dostane nad zem a budou se tvořit pláště komplexu, takto
dvou budov ve tvaru písmene L, které dispozicí vytvoří
polouzavřený prostor – atrium, bude zřejmé, že v Kobylisích vyrůstá opravdu moderní rezidenční bydlení. Použité
technologie pak mají zajistit velmi malou energetickou
náročnost bytů. Těch má vzniknout 137 a k tomu i několik
pronajímatelných komerčních prostor.
O dalších fázích stavby budeme informovat a samozřejmě přineseme fotografie dokončeného projektu.
–ad.ka–, vizualizace CTR group
Nepřehlédnutelné vizitky Metrostavu III
Středisko zdvihací techniky divize 11 vedené Ing. Lukášem Müllerem nabízí více než 20 různých jeřábů.
Dnes představíme věžový rychlostavitelný jeřáb Liebherr 50 K s kočkou umožňující automatické změny
závěsu z dvoj- na čtyřnásobný a naopak. Ve strojovém
parku Metrostavu je sice jen jeden, v poslední době byl
ale k vidění na řadě významných zakázek. Třeba na stavbě MÚK Opatovice (foto) či mostu Dobkovičky na D8
a postupně hned na několika částech tunelového komplexu Blanka – na rampách na Letné, u Trojského mostu
a u výdechové šachty z tunelů v ulici Nad Octárnou.
Metrostav_13_14_2015.indd 5
LIEBHERR 50 K
Stacionární
na 4 opěrné patky
Výška pod hák
23,1 m
Max. výška pod hák
32,7 m
Nosnost/max. vyložení
1 t/40 m
Max. nosnost dvojzávěs
2,25 t/3,3–20,8 m
čtyřzávěs
4,5 t/3,3–11,9 m
Elektrický příkon
40 kVA
Pojezd kočky
20/40 m/min.
Zdvihání špičky výložníku
0–450 cca 38 sec.
Jeřáb lze ovládat z kabiny nebo dálkovým ovládáním.
28.07.15 11:52