Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 2
Dvě univerzitní budovy v Olomouci září novotou
Od poloviny června má Palackého univerzita v hanácké
metropoli dvě další rekonstruované budovy. Zasloužil
se o to tým Ing. Jana Vachutky z divize 1, když pro
Pedagogickou fakultu přestavěl historický palác vPur-
krabské ulici a zrekonstruoval objekt E se skleky
volomoucké čtvrti Holice (foto), který sloí Přírodo-
decké fakultě. Dnes jsou obě stavby dokončeny a od
podzimu je mohou začít užívat pedagogové a studenti.
Během rekonstrukce obou budov paláce v Purkrabské
ulici, který má první nadzemní podlaží gotické, druhé re-
nesanční a třetí barokní, stavbi zrekonstruovali 3510m²
ploch sloužících pro vzlávací avědecko-výzkumná pra-
coviště a další prostory včetně nádvoří. Navýšili tak kapa-
citu místností zejména pro výuku spojenou s výzkumem
avytvořili i místo pro zázemí studentů a jejich samostu-
dium. Dobře odvedenou práci bohužel nemohou přiblížit
fotografie – ulice i nádvoří jsou totiž velice stísněné.
„Při rekonstrukci národní památky Purkrabská se
oproti předpokladům objevily významnější statické po-
ruchy chodbových kleneb, komínových průduchů i ně-
kterých vnitřních stěn a také masivnější napadení dřevo-
morkou, což nám kompletně zpřeházelo harmonogram.
Neřešitelné problémy nám ale stavba nepřichystala,
vzpomíná Ing. Vachutka s tím, že nejtší komplikace
způsobili i tady dodavatelé. „Při stavu stavebního trhu
není vůbec myslitelné nechat realizaci díla jen na zhotovi-
telích. Musíte s nimi neustále řešit technologické postupy
a kvalitu prací a nechávat je ty špatně provedené ihned
edělat. Sem tam je nutné se s některými i definitivně
rozloučit. Stejný přístup je ale zapoebí mít i k sobě. Tím
se nestanete populární, sš naopak, ale máte jistotu, že
jste pro výslednou kvalitu díla udělali maximum,“ dodává.
i rekonstrukci paláce se stavbaři museli vyrovnat
takésvlhkostí. Tentokrát však nepoužili běžnou sanační
omítku, ale zdi omítli mikroporézní sušicí omítkou KEMA,
která by měla zajistit „odvětní“ vlhkosti. „Věřím, že se
její vlastnosti vbudoucnu potvrdí,“ říká Ing. Vachutka.
Třípodlažní objekt E v Holici, na který navazují vy-
tápěné skleníky, stavbaři nejen rekonstruovali, ale ta
dostavovali a zateplovali. Všechny pěstební skleníky jsou
dnes nově ovládány pomocí systémů MaR a stavbi jsou
zdaví, jak se navržený systém osvědčí v praxi.
A jak se Ing. Vachutkovi podilo zvládat dvě rekon-
strukce najednou? „Velký díl odpovědnosti jsem na skle-
ku přenesl na stavbyvedoucího Ing. Vítězslava Přikryla
a na Purkrabské na mistra Ing. Tomáše Rozbroje. Z mé
pozice je kombinace dvou až tří zakázek v souběhu mož-
, ale po roce už vyčervající. Pro kolegy na stavbě to
je stejné. S investorem jsme vOlomouci stáli vřadě věcí
zorově proti sobě, vždy byl ale jeho přístup férový a za
to mu patří pokování,“ uzavírá vedoucí projektu.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Most mezi tunely
Tým Ing.Pavla Kuděje zdivize 5 buduje poslední most
nastavbě D8 mezi tunely Radejčín aPrackovice.
ly nosných konstrukcí jeho dvou asi 140 m dlouhých
mostů, samostatných pro každý jízdní směr, vyrobili
oceláři z divize 3. Po projetí tunelem Radejčín je před
pražským portálem (foto č. 1) sestavují jejich kolegové
ztýmu Ing.Toše Daníčka.
„Prvně vysuneme vpěti taktech pravý most,“ popisuje
Ing.Jakub Jek ztechnické skupiny provozu mostů aŽB
konstrukcí divize 5, jehož pracovníci vedení Martinem
Šťávou provádějí výsun vlastními silami. Po připojení
červeného výsuvného nosu (foto č. 2), který míří natunel
Prackovice (foto č. 3), proběhl první výsun 29. června (fo-
to 4). Jeho délka byla 13,90 m,hmotnost vysouvané části
125 t. Druhý výsun asi o14 dnípozdějizabraldva dny
a192tunová konstrukce se při něm posunula o35,66 m
(foto č. 5, 6). Výsun pravého mostu skončí6.září.
red–, foto archiv stavby
Ing.Bohumila Rohna,
obchodního náměstka divize 4
Poukončení studia oboru konstrukce adopravní stavby
nastavební fakultě ČVUT zal Ing.Rohn vroce 1987
pracovat vMetroprojektu. Později projektoval proza-
hraniční společnost, rok apůl působil jako autorský do-
zor nastavbách komunikací vKazachstánu aTurecku.
Vroce 2007 nastoupil dotechnického úseku divize 4,
kde připravoval istavbu dálnice D3 vúseku Tábor – Ve-
selí nad Lnicí, jejíž realizaci pak zaMetrostav řídil.
Obchodním náměstkem je téměř dva roky.
Nemrzelo vás přejít ze stavby dokanceláře?
Stavba dálnice D3 pro mě znamenala velikou zkušenost.
d nani vzpomínám, protože nastavařině je nejkrásněj-
ší, když něco budujete. Přechod dopozice náměstka byl
ročný. Někdo ale musí řídit lidi ashánět zakázky. Moje
dnešní pce je proto zcela jiná než dřívější anení jedno-
duc. Zadva roky jsem se už hodně naučil. Musím se
ale vzlávat neustále, ato mě baví.
Zlepšila se už unás situace vdopravním stavebnict?
Snad, ale jak to může vypadat, když včele ministerstva
dopravy je zaposledních šest let desátý ministr! Akaždý
nil náměstky či ředitele, zastavily se stavby ijejich pro-
jektování. Zdá se však, že naŘSD je už stabilnější vedení,
naše komunikace se zlepšila aprojekty se rozbíhají. SŽDC
si uželezničních staveb vede ještě lépe. Divize 4 se chce
jejím zakázm věnovat víc než dosud – zejména kolejo-
vým spodkům, které můžeme provádět vlastními silami.
Práci divize 4 nadálnici D1 jsme představili vminulém
čísle novin. Najaké další projekty se vČesku chystáte?
Soutěžíme hlavně zazky, které by přinesly práci našim
kapacitám – provozům mostních technologií, zemních
prací či dopravy a mechanizace a sediskům vozovek.
Spolu sfirmami Swietelsky stavební aDoprastav jsme ne-
vno podali nejnižší nabídku nastavbu dálnice D3 vúse-
ku BošilecŠetín. SEurovií CS se nám podilo tož
urekonstrukce dálnice D2 mezi 28. a42. km. Zvládnout ji
napodzim zapouhé tři měsíce bude náročné a nahraně
výkonnosti obou firem. Letos by se ještě měly vypsat
souže namodernizaci dalších pěti částí dálnic. Sohle-
dem natrend prodlužování úseků azkracování termínů
bychom proto měli obohatit náš strojový park. Máme ta
množství zakázek naopravy silnic spokdkou asfaltu. Do
to oblasti stavebnictví jsme se veStředočeském kraji
dostali díky spolupci sfirmou BES. Potřebovali bychom
ale přístup kezdrojům roířit i v jiných regionech.
Jak se divizi 4 daří naSlovensku?
Na Slovensku jsme obchodně velmi aktivní a stále se
sníme náš podíl na trhu zvyšovat. Získali jsme ne-
vno pět zakázek, které tam naplní náš letošní výrob
program. Jedná se o rekonstrukce silnic v trnavském
regionu a v Žilinském a Prešovském kraji, při nichž je
nejdůležitější rozbít původní cementobetonový kryt ana-
hradit jej asfaltovým. NaSlovensku máme díky firmám PK
Doprastav aDoprastav Asfalt snadněí přístup kezdro-
jům aš finišer Vögele tam bude pracovat celý podzim.
Jinak se nás tam týkají ivelké akce. Připravujeme nabídku
na dálnici D3 v úseku ČadcaSvinovec, kde se jedná
ožlutý FIDIC. Další akce, nakterou jsme podali kvalifikaci
ačekáme navypsání soutěže, je část dálnice D1 uKošic.
VeVaršavě končíte stavbu S8. Co bude vPolsku dál?
Obchodní činnost v Polsku sleduji, ale je zcela v rii
kolegů, kteří tam působí. Soutěží se tam dnes hodně
dopravních staveb apůsobí tam proto celostová kon-
kurence. Je sklé, že se nám vní dí. Stavbu S8 vede
tým Ing.Čápa úsšně kzávěru, proto mohl sestavit ma
obchodní tým, který už dosáhl řady prekvalifikací aupro-
jektu namodernizaci varšavských ulic Marsa aŻołnier-
skiej dokonce podal nejnší nabídku. Ostatní se nás zatím
pokoušejí ze souže vadit – vPolsku totiž existuje mož-
nost nahlížet dokonkurenčních nabídek ahledat vnich
chyby, což se právě děje. Jinak se blíží dofinále příprava
výstavby dalšího úseku metra veVaršavě, kde nanabídce
spolupracujeme sdivizemi 5 a8. Věřím, že skvalitními
lidmi, které máme nejen v Polsku, obstojíme všude.
strana 2
PME SE
1
Divize 3 oživuje nefunkční energetické centrum
Při cestě poRadlické ulici poutá už přes třicet let po-
zornost čtvrtý nejvyšší komín vPraze. Letos včervnu
se vjeho okolí objevili stavbaři vedení týmem Ing.Da-
vida Vlasáka z divize 3, aby bývalé energocentrum
Waltrovky, továrny naletecké motory pojmenované za
socialismu Motorlet, přebudovali nakancelářský kom-
plex. Díky nim nahradí nevzhledný brownfield moder-
ně vystrojené avybavené budovy, které ale ani popře-
stavbě neztratí genia loci historické průmyslové zóny.
Energetické centrum Waltrovky pozbylo významu
krátce poelomu tisíciletí, kdy se výrobna leteckých mo-
torů přesunula doLean. Kolem komína zněj mezi Rad-
lickou ulicí aPražským Semmeringem – částí Buštěhrad-
ské železniční dráhy – zbyl slepenec technických budov,
jež byly postupem času přistavovány a nadstavovány
kpůvodní uhelné kotelně z50. let minulého století. V pro-
jektu jsou označeny: E1 – kotelna; E4 – bunkr, skrz který
se kekotelně doželo palivo odželezniční vlečky; E2a –
naposledy prostor kogenerní jednotky; E2b – původ
areálová rozvodna vysokého natí; E3 – plynová kotelna
zroku1984 socelovým skeletem. Před očima techniků
divize 3 se vroce 2015 objevily jako zdánlivě nepoužitelné
ruiny. Investor ale chtěl využít výjimnosti objektů, jejich
tvarů, konstrukčních výšek i nosných systémů a s po-
mocí architektů GRIDO ARCHITEKTURA & DESIGN se
dozvštních, netypických konstrukcí rozhodl vrátit život.
„Najít průnik mezi ruinou, zadáním apřáním investora
nebude jednoduché. Navíc když se jedná orekonstrukci,
i níž nikdy nevíte, naco narazíte,“ konstatoval Ing.Vla-
k vdobě, kdy nastaveništi končily hlavní demolice (foto
č. 2), byla zajištěna stavební jáma a prohaly sanace
zachovaných konstrukcí ivýstavba nových – ocelových
abetonových. Nach druhých pracují betonáři zdivize 6.
Ivroce 2016 bude uRadlické stát 115 metrů vysoký
komín zroku 1984. ZE1 se ale stane exterrové atrium
sobnaženým původním skeletem ačtyřpodlažním kance-
řským křídlem. E2a se promění vtréninkové centrum se
sklady arelaxačními prostorami, vE2b vznikne kantýna.
Zplynové kotelny E3 bude pětipodlažní kancelářská bu-
dova, nosné centrum nového komplexu (vizualizace č. 1).
Úředníkům začne sloužit ibunkr E4. Aby všichni měli kde
parkovat, dostaví divize 3 vRadlicích garáže asamozřej-
mě celý komplex sjednotí azkšlí pomocí terénních asa-
dových úprav. Původní průmyslové budovy však uživate-
lům připomene nejen starý komín, ale iněkteré zachova
konstrukce, šedá barva imitující beton či ozdobné kovové
mříže před vybranými okny inspirované původním členě-
ním výplní. Podle zprávy E15.cz z15. ktna bude vareálu
sídlit tuzemské vedení skupiny Robert Bosch.
red–, foto stavba, vizualizace GA&D
2
2
1
3
4
5
6
Metrostav_13_14_2015.indd 2 28.07.15 11:52
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2015, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (740 ms)

Rendering Strana 3 (102714): (0/1) (741 ms)

Rendering Strana 2 (102713): (0/1) (781 ms)

Rendering Strana 1 (102711): (0/1) (782 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2984/vth119051-1.jpg (3x)

 i2984/vth119053-1.jpg (3x)

 i2984/bg102713.svg

 i2984/vth119054-1.jpg

 i2984/vth119056-1.jpg

 i2984/vth119058-1.jpg

 i2984/vth119060-1.jpg (2x)