strana 6
Seznámení s dějinami
Až do 14. října 2015 se mohou návštěvníci Pražského
hradu seznámit zejména v tereziánském křídle starého
královského paláce s Dědictvím Karla Velikého. Zajímavá putovní výstava, sestavená v rámci projektu
Kolébky evropské kultury, zaujala i Metrostav, a proto
se stal jedním z jejích partnerů.
Po belgickém Ename a italské Ravenně doputovala
nedávno do České republiky ojedinělá expozice, která
představuje raný středověk, významnou etapu pro tvorbu současné evropské kulturní identity. Výstava chce
návštěvníka vtáhnout nejen do hledání toho, co máme
v Evropě společné či rozdílné a v čem nás může tato etapa
dějin dnes inspirovat, ale i přivést k zamyšlení, jak různě
můžeme pohlížet na poměrně nedávnou historii.
K pražské podobě výstavy Dědictví Karla Velikého přispěly exponáty z partnerských zemí projektu – z Nizozemska, Belgie, Německa, Slovenska, Slovinska, Chorvatska
a Itálie. Vedle nich budou poprvé vystaveny také významné památky z českých sbírek včetně úplného představení
nově zrestaurovaných nálezů z unikátního pohřebiště
v Lumbeho zahradě na Pražském hradě, které bylo objeveno na konci 70. let 20. století a zahrnovalo 141 koster
z období od konce devátého do první čtvrtiny 11. století.
Podle mimořádně bohatého vybavení hrobů zlatými a stříbrnými šperky z velkomoravského a franského prostředí
skrývalo patrně ostatky státní elity spojené s knížecím
prostředím raného českého státu.
Expozice je rozdělena do šesti částí. První na příkladu
historických map seznamuje s historií sjednocovacích
procesů v Evropě. Druhá představuje osobnost Karla Velikého (742–814), panovníka, který patří k nejvýznamnějším evropským politikům a jehož odkaz se prolíná tvorbou
kulturní identity velké části Evropy. Část třetí – nazvaná
Rozmanitost – provede návštěvníka pěti vybranými evropskými regiony v období raného středověku a vyzdvihuje jejich specifika i jejich kulturní a přírodní rozmanitost.
Čtvrtá část – pojmenovaná Jednota – seznamuje s prvky,
které jednotlivé evropské regiony spojují na politické
a kulturní rovině. Pátá část výstavy formou pokladnice
předvádí lokální kulturu raně středověkých elit. V poslední
šesté části se návštěvník vydá po virtuální Stezce kulturního dědictví. Provede jej po deseti významných raně
středověkých lokalitách, které jsou partnery projektu.
Výstavu doplňuje vzdělávací program, jenž chce žáky
druhých stupňů základních škol a středoškolské studenty přivést k vnímání pestrosti vlastní historie. Kdo si
nestihne prohlédnout výstavu v Praze, bude mít poslední
možnost navštívit ji v Marseille, kde své putování uzavře.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Adaptační kurzy
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Metrostav věnuje velkou pozornost výběru a prvním
krokům nových zaměstnanců. Je tomu tak i v případě
spolupracovníků z řad absolventů vysokých škol.
Mezi cílené adaptační kroky u uvedené skupiny našich
nových kolegyň a kolegů patří i pětidenní adaptační kurz.
Účastníkům přináší informace nejen o systému řízení a firemních zásadách, ale poskytuje i důležitou možnost setkání napříč celou společností, kdy není nouze o zajímavé
diskuse nad projekty, prezentacemi a stavem spolupráce
jednotlivých pracovišť a divizí. Absolventi různých odvětví
a typu škol se seznamují i s podporou využívání vlastních
kapacit Skupiny Metrostav, s následky nedodržení principů etického jednání či nekvality provádění stavebního
díla. Velká pozornost je věnována i oblasti bezpečnosti
a ochrany zdraví či vztahům firmy k veřejnosti. Je připraven i program směřovaný na sebepoznání a nalézání
individuálních rozvojových aktivit.
Podstatnou část kurzu stráví mladí zaměstnanci při
exkurzích na právě probíhajících stavbách Metrostavu nebo při návštěvě Stavebního dvora v Horních Počernicích.
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav pořádá adaptační
kurz absolventů vysokých škol pravidelně nejméně dvakrát ročně. V případě, že se chcete dozvědět víc, stačí
navštívit intranetové stránky http://skupina/ukr.
1
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
Centimetr žádná míra?
2
3
4
5
6
7
Výhodnější dovolená
Vzhledem k tomu, že Metrostav je partnerskou firmou
cestovní kanceláře Čedok, mohou si zaměstnanci společností jeho Skupiny vybírat i letošní dovolenou ze
speciální nabídky zájezdů s výhodnými slevami.
Slevy z katalogových cen se týkají jak včasného nákupu leteckých či autokarových pobytových i poznávacích
zájezdů, tak pobytových zájezdů letadlem po tomto časném období, nabídky zvané last minute nebo ceny samostatných letenek. Zvýhodněná částka se přitom vztahuje
nejen na zaměstnance firem Skupiny, ale i na všechny
doprovodné osoby ubytované společně s nimi na jedné
rezervaci. Z nabídky jsou vyjmuty pouze speciální zájezdy
pro seniory a destinace Itálie – Sardinie.
Týdně aktualizovanou nabídku typu last minute najdete celoročně také na skupinovém intranetu ve složce
Zájezdy s Čedokem. Pokud pro úhradu zájezdu použijete
poukázky Ticket Multi, lze avizované slevy uplatnit pouze
z částky doplatku ceny.
Zaměstnanci firem Skupiny Metrostav mohou letošní
letní dovolenou strávit výhodně i v Novém Smokovci ve
Vysokých Tatrách na Slovensku ve vile Jedľa (foto). Podrobnosti o její nabídce najdete na intranetu Metrostavu.
–red–, foto archiv Skupiny Metrostav
Aby se lidé na celém světě lépe domluvili, měli by
používat jednotný systém měření. Právě před 140 lety
– 20. května 1875 – se na tom na popud Francouzské
akademie věd shodli zástupci 18 států, pro které se
od té doby stal základní jednotkou délkové míry metr.
K dohodě o metrickém systému se připojilo i Rakousko-Uhersko. Spolu s ostatními proto i jeho představitelé
obdrželi kopii mezinárodního etalonu – standardu – metru, která byla zhotovena ze slitiny platiny a iridia. Jeho
předloha byla uložena v pařížské laboratoři zřízené v návaznosti na metrickou konvenci.
Metrická soustava ale vznikla ve Francii už roku 1790,
když francouzské národní shromáždění usoudilo, že délková míra by měla být stejná, jako je délka kyvadla, jehož
doba půlkyvu je rovna jedné sekundě, a pověřilo vědeckou
komisi stanovit soustavu jednotek. Komise však navrhla,
aby základem pro délku byla jedna desetimiliontina vzdálenosti od rovníku k severnímu pólu. V této podobě metr
před 140 lety akceptovala i Mezinárodní metrová komise.
Pozdější fyzikální definice odstranily závislost na uloženém etalonu tím, že délku metru vyjádřily pomocí fyzikálních konstant. První definice byla schválena roku 1960
a zněla: Metr je délka, rovnající se 1.650.763,73násobku
vlnové délky záření šířícího se ve vakuu, které přísluší přechodu mezi energetickými hladinami 2p10 a 5d5 kvantové
úrovně atomu kryptonu 86. Nejnovější definice svázala
roku 1983 délku metru přes rychlost světla ve vakuu s velikostí sekundy, a i když ani ona nezní jednoduše, je pro
běžného člověka srozumitelnější než předchozí.
Metrický systém dnes platí ve většině zemí, výjimkami
jsou USA, Libérie a Myanmar. O omylech způsobených
používáním různých jednotek psaly i noviny č. 4/2015.
Účinné plašiče ptáků
8
9
Poslední přelet nad stavbami Metrostavu v Praze a jejím okolí
Pro rozloučení s poslední stranou novin si fotograf Josef Husák vybral letecké pohledy na Prahu a její nejbližší okolí.
Z jeho dokumentace se do fotoreportáže vejde pouhých devět snímků. Zachycují červnový stav zakázek, na kterých
Metrostav pracuje nebo je nedávno dokončil. Rezidenční park Na Vackově (foto č. 1) je pro firmu obzvlášť důležitý.
Představuje projekt jejích vlastních developerů, který za pomoci dalších kolegů, zejména betonářů z divize 6, řídí
divize 9. Dnes zde hned dvě etapy díla naráz řídí tým Jiřího Paulera. V Praze-západ v Dolních Břežanech končí
tým vedený Ing. Tomášem Vašutem z divize 3 spolu s divizí 9 a Ing. Petrem Jeřábkem výstavbu laserového centra
ELI Beamlines (foto č. 2). Letecký záběr na rozestavěný komplex Sacre Coeur 2 (foto č. 3), na němž pod vedením
Ing. Filipa Křesťana z divize 9 stále pracují oceláři divize 3 a betonáři divize 6, vůbec neprozrazuje, že pod ním leží
Strahovský tunel. Vedle sídla Metrostavu staví tým Ing. Jaroslava Kazatele z divize 6 nový bytový dům (foto č. 4).
Jeho obyvatelé nás brzy budou mít jako na dlani. A pak už fotograf zachytil jen to, co kolegové dokončili – Meteor
Centre Office Park v Karlíně (foto č. 5), multifunkční komplex Quadrio u Spálené ulice (foto č. 6), Pražské inovační
centrum InnoCrystal ve Zlatníkách (foto č. 7), Trojský most přes Vltavu (foto č. 8) a železniční zastávku Podbaba
(foto č. 9). Bez ohledu na velikost či složitost půdorysů je za všemi díly skrytá dobrá práce ke spokojenosti investorů
a mnoho času i úsilí všech zúčastněných. Věříme, že takových staveb ještě přibude – a nejen v Praze.
Průhledné úseky protihlukových stěn podél komunikací
představují smrtelné nebezpečí pro tisíce ptáků ročně.
Praxe bohužel ukázala, že polepy skel siluetami dravých ptáků jako prevence nárazu zdaleka nestačí, pokud
jsou mezery mezi samolepkami větší než 10 cm, což
obvykle bývají (foto). Řešením jsou svislé pruhy o šířce
alespoň dva centimetry s rozestupy do deseti centimetrů,
které se ptáci nesnaží prolétnout. Otázku druhu polepu
skleněných protihlukových stěn řešila třeba divize 1 na
nedávno dokončeném mostě Křimická na obchvatu Plzně.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 13–14/2015 vyšlo 31. 7. 2015 (15–16/2015 vyjde 2. 9. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_13_14_2015.indd 6
28.07.15 11:53