4. srpna 2016 / 13–14 / XXVIII
Nepostradatelní pracovníci str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ptáme se: Ing. Jana Krysty,
vedoucího střediska divize 3 str. 2
Kolegové přežili rekonstrukci špitálku
ve zdraví str. 2
Všude dobře, doma nejlépe str. 3
Pohled z Jilské ulice se nezměnil,
dům je ale jiný str. 5
Stavbaře střídají stěhováci
Spousta práce je v Národním muzeu
hotová, mnoho další čeká str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Posílení pozice v cestmistrovství
V červnu se portfolio firem s kapitálovou účastí Metrostavu
rozšířilo o sedlčanskou společnost Údržba silnic s.r.o.,
která se v regionech Sedlec, Sedlčany, Příbramsko
a na části dálnice D4 zabývá stavebními i nestavebními
pracemi a činnostmi spojenými s údržbou komunikací.
Doplní tak aktivity firmy BES a posílí postavení Skupiny
Metrostav v segmentu dodavatelů pro krajská střediska
správy a údržby silnic Středočeského kraje.
Metrostav v Ankaře
V Turecku se 22. června
konala valná hromada
firmy Metrostav Ankara
İnșaat, kterou Metrostav
založil s místním partnerem
(Ankara İnșaat). Jednání se
zúčastnili zejména členové
představenstva – ředitel útvaru zahraničního podnikání
Skupiny MTS Ing. Václav Soukup a pan Ferhat Bolat.
Spolu s dalšími diskutovali i o aktuálních příležitostech na
tureckém trhu, kde firma může od 7. srpna soutěžit také
veřejné zakázky. Sešli se též s českým velvyslancem
v Turecku a ocenili jeho zájem o naši tamější činnost.
Pracovně-lékařské služby od září jinak
Od 1. září začne pracovně-lékařské služby zaměstnancům
Metrostavu, Metrostavu Development a Metrostavu
Facility poskytovat společnost MediClinic (dříve
Bioregena), která sídlí v Poliklinice Vajgarská v Praze 9
– Kyjích a má pobočky i v Brně, Plzni a v Ostravě.
Návštěva u císaře
Kolegové ze Subterry
rekonstruují druhým rokem
4205 m dlouhý tunel Alter
Kaiser-Wilhelm ve spolkové
zemi Porýní-Falc mezi
městy Cochem a Edinger-Eller v Německu. Jejich
práce se pomalu chýlí ke konci, a tak 23. července pozvali
veřejnost, aby si téměř hotové dílo prohlédla.
Z dalších žáků jsou dnes kolegové
Do Metrostavu nastoupilo dalších 28 čerstvě vyučených
řemeslníků ze smluvních a nově i spolupracujících škol.
Tři další nástup odložili a pokračují v maturitním studiu.
Novým kolegům přejeme šťastné vykročení do první práce
a děkujeme všem, kdo jim pomáhají!
1
„Sacre Coeur² (foto č. 1) byla nejsložitější stavba, na
jaké jsem zatím pracoval. Tak komplikovaná zakázka
se běžně nevyskytuje, takže na ni asi budu dlouho
vzpomínat. Myslím si, že na začátku projektu snad
nikdo nedokázal odhadnout všechny problémy, na
které jsme při stavbě narazili a museli je vyřešit. Teď
už je však Sacre Coeur² hotový, předaný a stěhují se
do něj obyvatelé. Všem, co přispěli k jeho úspěšnému
dokončení, bych chtěl poděkovat,“ říká vedoucí projektu Ing. Filip Křesťan z divize 9.
Výstavbě Sacre Coeur² v Praze na Smíchově se noviny věnovaly mnohokrát. Zejména těžkým ocelovým
mostům, do kterých musel být vestavěn, aby překonal
pod ním vedoucí Strahovský tunel. Po díle ocelářů z divize 3 se ale sluší věnovat pozornost i dobře odvedené
práci betonářů z divize 6.
Kvůli správnému spolupůsobení prvně uložených
ocelových konstrukcí a na ně postupně dobetonovávaných železobetonových pater musely být oba mosty
nadvýšeny – ten u Holečkovy ulice o 85 mm a druhý blíž
k portálu tunelu o 65 mm. „V celém objektu jsme proto
měli velký problém s určením roviny +/–0,000,“ vzpomíná Ing. Křesťan. „Přibýváním stálého zatížení se ocelové
konstrukce postupně dotvarovávaly, z čehož vyplývala
třeba nutnost neustále sledovat a upravovat hlavice
podpůrných konstrukcí. Velký problém nastal také při
kompletním propojování hlavních nosných konstrukcí
s těmi v odstavené betonáži. Všechny monolitické prvky se totiž betonovaly v nadvýšení, které respektovalo
nadvýšení ocelových konstrukcí a bylo proměnné po
celou dobu výstavby, protože se měnilo každodenním
přitěžováním. Do kompletačních procesů nám to přineslo starosti při osazování prvků, jako jsou okna, dveře
a výtahy či finální podlahy. Také osazení oken kopírovalo
nadvýšení a určovalo výškovou rovinu v rámci jednoho
bytu. Tato rovina se přitom současně musela narovnávat
s vedlejšími byty s ohledem na společné prostory,“ popisuje Ing. Křesťan jen některé z obtíží, s nimiž se museli
vyrovnat stavbaři a také betonáři z divize 6, které řídil
tým Ing. Marka Kubra.
Celá rezidence je rozčleněna na šest bytových sekcí
a ve dvou suterénních a až šesti nadzemních podlažích
skrývá téměř 100 nadstandardních bytových jednotek.
Půdorysně vytváří podkovu a svými křídly uzavírá vnitřní atrium (foto č. 2). V něm je nezávisle na ostatních konstrukcích vybudovaný parking pro více než sto osobních
aut. Ing. Křesťan k němu poznamenal: „Leží přímo nad
Strahovským tunelem na železobetonovém roznášecím
roštu, který vynáší užitné zatížení i hmotnost podlahy
a ocelové konstrukce pro zelené zastřešení dvora. Kvůli
jeho dokončení jsme se museli vypořádat i s tím, že jsme
ve vnitrobloku nemohli postavit lešení a udělat fasády
tehdy, když se nám to nejvíc hodilo.“
Konec dobrý, všechno dobré. „Jsem rád, že hlavní
konstrukce Sacre Coeur² dostali za úkol vybudovat
kolegové z Metrostavu. Kdyby je dělala jiná firma, asi
bychom měli starostí víc. Takhle jsme se při enormně
krátké době výstavby dokázali domluvit a problémy
rychle vyřešit. Svědčí o tom i výsledek naší práce – investor je spokojený a začíná s námi jednat o další možné
zakázce,“ uzavírá Ing. Křesťan.
Se Sacre Coeur² (foto č. 3) se ale ještě určitě neloučíme. Věříme totiž, že kvalitní, pohledná a náročná stavba
na exponovaném místě Prahy vzbudí zájem alespoň
jedné poroty v některé z následných odborných soutěží.
–red–, foto Petr Adámek
Staré versus nové
Nad kolejištěm v železniční stanici Praha hlavní nádraží se
rozjasnilo nebe – zatím ale jen v jedné ze dvou hal, které
je zastřešují. Stavbaři vedení týmem Ing. Jana Krajdla
z divize 3 se už totiž ocitli v polovině práce, jak je vidět
nejen z dálky (foto č. 1), ale i z nástupišť (foto č. 2). Pohled
z blízka (foto č. 3) výrazné zlepšení konstrukcí potvrzuje.
–red–, foto Petr Adámek
1
2
Metrostav a polské Dni Żuław
Ve městě Nowy Dwór Gdański proběhly koncem června Dni Żuław. A protože poblíž buduje divize 4
rychlostní silnici S7, zúčastnil se jich i Metrostav.
„Při zahájení jsem spolu s kolegou z vedlejší stavby
předal starostovi města symbolický dárek – malý klín
z bouraného mostu. Následující den jsme z infostánku
organizovali výjezdy na části stavby a představovali
naši techniku. Sobotní účast však byla velmi slabá,
protože odpoledne hrálo Polsko fotbalový zápas na
Euru,“ řekl ředitel výstavby v Polsku Ing. Radim Čáp.
Metrostav_13_14_2016.indd 1
2
3
3
01.08.16 12:29