4. srpna 2016 / 13–14 / XXVIII

Nepostradatelní pracovníci str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ptáme se: Ing. Jana Krysty,

vedoucího střediska divize 3 str. 2

Kolegové přežili rekonstrukci špitálku

ve zdraví str. 2

Všude dobře, doma nejlépe str. 3

Pohled z Jilské ulice se nezměnil,

dům je ale jiný str. 5

Stavbaře střídají stěhováci

Spousta práce je v Národním muzeu

hotová, mnoho další čeká str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Posílení pozice v cestmistrovství

V červnu se portfolio firem s kapitálovou účastí Metrostavu

rozšířilo o sedlčanskou společnost Údržba silnic s.r.o.,

která se v regionech Sedlec, Sedlčany, Příbramsko

a na části dálnice D4 zabývá stavebními i nestavebními

pracemi a činnostmi spojenými s údržbou komunikací.

Doplní tak aktivity firmy BES a posílí postavení Skupiny

Metrostav v segmentu dodavatelů pro krajská střediska

správy a údržby silnic Středočeského kraje.

Metrostav v Ankaře

V Turecku se 22. června

konala valná hromada

firmy Metrostav Ankara

İnșaat, kterou Metrostav

založil s místním partnerem

(Ankara İnșaat). Jednání se

zúčastnili zejména členové

představenstva – ředitel útvaru zahraničního podnikání

Skupiny MTS Ing. Václav Soukup a pan Ferhat Bolat.

Spolu s dalšími diskutovali i o aktuálních příležitostech na

tureckém trhu, kde firma může od 7. srpna soutěžit také

veřejné zakázky. Sešli se též s českým velvyslancem

v Turecku a ocenili jeho zájem o naši tamější činnost.

Pracovně-lékařské služby od září jinak

Od 1. září začne pracovně-lékařské služby zaměstnancům

Metrostavu, Metrostavu Development a Metrostavu

Facility poskytovat společnost MediClinic (dříve

Bioregena), která sídlí v Poliklinice Vajgarská v Praze 9

– Kyjích a má pobočky i v Brně, Plzni a v Ostravě.

Návštěva u císaře

Kolegové ze Subterry

rekonstruují druhým rokem

4205 m dlouhý tunel Alter

Kaiser-Wilhelm ve spolkové

zemi Porýní-Falc mezi

městy Cochem a Edinger-Eller v Německu. Jejich

práce se pomalu chýlí ke konci, a tak 23. července pozvali

veřejnost, aby si téměř hotové dílo prohlédla.

Z dalších žáků jsou dnes kolegové

Do Metrostavu nastoupilo dalších 28 čerstvě vyučených

řemeslníků ze smluvních a nově i spolupracujících škol.

Tři další nástup odložili a pokračují v maturitním studiu.

Novým kolegům přejeme šťastné vykročení do první práce

a děkujeme všem, kdo jim pomáhají!

1

„Sacre Coeur² (foto č. 1) byla nejsložitější stavba, na

jaké jsem zatím pracoval. Tak komplikovaná zakázka

se běžně nevyskytuje, takže na ni asi budu dlouho

vzpomínat. Myslím si, že na začátku projektu snad

nikdo nedokázal odhadnout všechny problémy, na

které jsme při stavbě narazili a museli je vyřešit. Teď

už je však Sacre Coeur² hotový, předaný a stěhují se

do něj obyvatelé. Všem, co přispěli k jeho úspěšnému

dokončení, bych chtěl poděkovat,“ říká vedoucí projektu Ing. Filip Křesťan z divize 9.

Výstavbě Sacre Coeur² v Praze na Smíchově se noviny věnovaly mnohokrát. Zejména těžkým ocelovým

mostům, do kterých musel být vestavěn, aby překonal

pod ním vedoucí Strahovský tunel. Po díle ocelářů z divize 3 se ale sluší věnovat pozornost i dobře odvedené

práci betonářů z divize 6.

Kvůli správnému spolupůsobení prvně uložených

ocelových konstrukcí a na ně postupně dobetonovávaných železobetonových pater musely být oba mosty

nadvýšeny – ten u Holečkovy ulice o 85 mm a druhý blíž

k portálu tunelu o 65 mm. „V celém objektu jsme proto

měli velký problém s určením roviny +/–0,000,“ vzpomíná Ing. Křesťan. „Přibýváním stálého zatížení se ocelové

konstrukce postupně dotvarovávaly, z čehož vyplývala

třeba nutnost neustále sledovat a upravovat hlavice

podpůrných konstrukcí. Velký problém nastal také při

kompletním propojování hlavních nosných konstrukcí

s těmi v odstavené betonáži. Všechny monolitické prvky se totiž betonovaly v nadvýšení, které respektovalo

nadvýšení ocelových konstrukcí a bylo proměnné po

celou dobu výstavby, protože se měnilo každodenním

přitěžováním. Do kompletačních procesů nám to přineslo starosti při osazování prvků, jako jsou okna, dveře

a výtahy či finální podlahy. Také osazení oken kopírovalo

nadvýšení a určovalo výškovou rovinu v rámci jednoho

bytu. Tato rovina se přitom současně musela narovnávat

s vedlejšími byty s ohledem na společné prostory,“ popisuje Ing. Křesťan jen některé z obtíží, s nimiž se museli

vyrovnat stavbaři a také betonáři z divize 6, které řídil

tým Ing. Marka Kubra.

Celá rezidence je rozčleněna na šest bytových sekcí

a ve dvou suterénních a až šesti nadzemních podlažích

skrývá téměř 100 nadstandardních bytových jednotek.

Půdorysně vytváří podkovu a svými křídly uzavírá vnitřní atrium (foto č. 2). V něm je nezávisle na ostatních konstrukcích vybudovaný parking pro více než sto osobních

aut. Ing. Křesťan k němu poznamenal: „Leží přímo nad

Strahovským tunelem na železobetonovém roznášecím

roštu, který vynáší užitné zatížení i hmotnost podlahy

a ocelové konstrukce pro zelené zastřešení dvora. Kvůli

jeho dokončení jsme se museli vypořádat i s tím, že jsme

ve vnitrobloku nemohli postavit lešení a udělat fasády

tehdy, když se nám to nejvíc hodilo.“

Konec dobrý, všechno dobré. „Jsem rád, že hlavní

konstrukce Sacre Coeur² dostali za úkol vybudovat

kolegové z Metrostavu. Kdyby je dělala jiná firma, asi

bychom měli starostí víc. Takhle jsme se při enormně

krátké době výstavby dokázali domluvit a problémy

rychle vyřešit. Svědčí o tom i výsledek naší práce – investor je spokojený a začíná s námi jednat o další možné

zakázce,“ uzavírá Ing. Křesťan.

Se Sacre Coeur² (foto č. 3) se ale ještě určitě neloučíme. Věříme totiž, že kvalitní, pohledná a náročná stavba

na exponovaném místě Prahy vzbudí zájem alespoň

jedné poroty v některé z následných odborných soutěží.

–red–, foto Petr Adámek

Staré versus nové

Nad kolejištěm v železniční stanici Praha hlavní nádraží se

rozjasnilo nebe – zatím ale jen v jedné ze dvou hal, které

je zastřešují. Stavbaři vedení týmem Ing. Jana Krajdla

z divize 3 se už totiž ocitli v polovině práce, jak je vidět

nejen z dálky (foto č. 1), ale i z nástupišť (foto č. 2). Pohled

z blízka (foto č. 3) výrazné zlepšení konstrukcí potvrzuje.

–red–, foto Petr Adámek

1

2

Metrostav a polské Dni Żuław

Ve městě Nowy Dwór Gdański proběhly koncem června Dni Żuław. A protože poblíž buduje divize 4

rychlostní silnici S7, zúčastnil se jich i Metrostav.

„Při zahájení jsem spolu s kolegou z vedlejší stavby

předal starostovi města symbolický dárek – malý klín

z bouraného mostu. Následující den jsme z infostánku

organizovali výjezdy na části stavby a představovali

naši techniku. Sobotní účast však byla velmi slabá,

protože odpoledne hrálo Polsko fotbalový zápas na

Euru,“ řekl ředitel výstavby v Polsku Ing. Radim Čáp.

Metrostav_13_14_2016.indd 1

2

3

3

01.08.16 12:29