Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 2
ČOV vPoděbradech je vezkušebním provozu
Koncem června byla do ročního zkušebho provozu
uvedena modernizovaná a zkapacitněná čistírna od-
padních vod pro Poděbrady aokolní obce. Slavnostní-
ho okamžiku, který završil práci týmu Ing.PetraBrože
zdivize 6, se zúčastnili ihejtman Středočesho kraje
Ing. Miloš Petera, ředitel divize 6 Ing.Jan Cuc (foto
č.2 vpravo) ajednatel VHZ-DIS, partnera vesdružení.
Termín dokončení stavby se oproti plánu posunul asi
oi měce. Ing.Brož nezaviněné zpdění vysvětlil: „No-
vá biologická linka stojí vmístě bývalé skdky ropných
tek. Před začátkem stavby jsme proto museli zdotče
plochy odtěžit kontaminovanou zeminu a zlikvidovat ji.
Nac se ukázalo, že původní nádrže určené ksanaci byly
vhorším stavu, než se předpokdalo, což nebylo možné
zjistit dopředu. Znamenalo by to totiž odstavit čistírnu
zprovozu, nádrže vypustit, vistit aprovést jejich zko-
ky ještě před vypracováním projektu.“
Vzhledem ktomu, že se ČOV (foto č. 1) nachází blízko
bytové zástavby, byla navržena se zastropenými aktivač-
ními nádržemi a uzavřeným kalovým hospodářstvím,
které stavbaři kompletně přebudovali. Doplnili je iroz-
sáhlou vzduchotechnikou apračkou vzduchu okapacitě
20000m
3
/h. „Konstruně je to velmi nestandardní ře-
še, prote nádrže jsou nadzemní auzavřené. Zhlediska
stavby to ale bylo výhodné, protože jsme kousek odLabe
nemuseli provát složité zaklá,“ uvedl Ing.Br.
ČOV byla vPoděbradech postavena v90. letech mi-
nulého století podle francouzsho projektu, origilní
vizlní styl respektuje ijejí nová část. Díky intenzifikaci
a modernizaci, při níž technici využili nejlepší dostup-
né technologie, se její kapacita zvýšila z 25 tisíc na
38200ekvivalentch obyvatel. Práce přitom probíhaly
při zachování nepřetržitého provozu alespoň jedné linky.
m Ing.Petra Bre se stavbyvedoum Ing.Přemy-
slem Sochou, příprařem Ing.Samuelem Balcarem ami-
strem Jakubem Sehnoutkou vestejné době rekonstruoval
také čisrnu odpadních vod vnedalem Městci Králové.
Soma vodohospodářskými stavbami si pracovníci di-
vize 6 poradili navýbornou akespokojenosti zadavatele.
Martina Vampulová, foto Bohumil Rosenkranz
Nepostradatelní
Geodeti – moc se onich nepíše, přesto se bez nich žád-
ná stavba neobejde. Vlastní geodetické středisko proto
mají téměř všechny výrobní divize Metrostavu – kromě
divizí 8 a9 – akaždý zjejich odborků si jistě zasloí
pokování zaplivou apřesně odvedenou práci.
Vdivizi 4 vzniklo středisko geodetických prací hned
po jejím založení v roce 2002 a pracuje v m sedm
zeřičů, ztoho dva vPolsku. Vtuzemsku se snimi
dnes můžete setkat navšech divizních stavbách – nare-
konstrukch obou úseků dálnice D1 aJáchymovské tky
či při budování přejezdů astředových svodidel dálnice R7.
Mezi Oskami aHradcem Králové nastavbě dálnice D11
Ing.Marek Krátký nevno měřil vrstvy štěrkodrti ue-
ložky silnice I/11 (foto č. 1), pod jejím nadjezdem zaměřo-
val terén sMartinem Markem (foto č. 2 vlevo), sDanielem
Talackem (foto č. 3 vpravo) připravoval vodicí lankodráhu
finišeru pro pokdku mechanicky zpevněho kameniva.
Vedoucí střediska Ing.Jaromír Sdek (foto č. 4 a5),
který do Metrostavu nastoupil v roce 1972, pomáhá
svýstavbou mostu naVD Hracholusky. Vzpo: „Před
40lety bylo ne základní vybavení teodolit, nivelák, pás-
mo, goniometrické tabulky aruční pítač, pozdějikalku-
lačka. Vše jsme museli spočítat, zakreslit avytyčit manu-
álně, vpodzemí nastavbě metra zaminilní viditelnosti.
Zlom nastal spříchodem moderch PC, se zleujícími
se programy anovým vybavením – totálními stanicemi,
jež jsou v poslední době vybaveny i GPS, a digitálními
nivelačními přístroji. Umožňují pracovat na stavbě jen
jednomu geodetovi adata vyhodnocují ve 3D.“
red, foto archiv divize 4
Ing.Jana Krysty,
vedoucího střediska divize 3
Po studiu na Stavební fakultě VUT v Brně chtěl
Ing.Krysta nastoupit kvýznamné firmě, protože měl
zájem polet se na velkých projektech. Vybral si
Metrostav avroce 2001 začal pracovat vdivizi 7 jako
mistr. Poměrně brzy se specializoval nazakázky, které
obsahovaly ocelové konstrukce, začas je jako vedou
projektu i řídil – v Praze-Stodůlkách třeba vybudo-
val autosalon Mercedes aadministrativní budovu pro
ČSSZ. Odroku 2015 je vedoucím provozho střediska
ocelových konstrukcí amostů divize 3.
Jak jste se dostal koceřům?
hodou. Při studiu jsem o ocelových konstrukch
neuvažoval. Brzo mi ale přirostly ksrdci auž si neumím
edstavit, že bych dělal něco jiného. Dnes, když jdu vý-
robnou, tak mi ocel dokonce voní. Pokud sejí zate,
musíte spolupracovat sprojektanty, architekty istatiky
avěnujete se detailům, ato mě vždycky bavilo nejvíc.
Kolik má vaše středisko lidí ačím se zabývá?
me asi 110 zaměstnanců – na70 dělníků, půl nanapůl
pro výrobu amontáž, akolem 35 techniků. Jsou mezi ni-
mi istatici avedoucí projektů. Porovnat je mezi sebou je
často docela oříšek, prote většina znich jsou výraz
osobnosti. Nekonkurujeme zámečníkům ve vesnických
dílnách, ale věnujeme se komplikovanějším zakázkám
svyšší přidanou hodnotou. Nejraději máme velké, tech-
nicky náročné konstrukce, které musíme vymyslet ana-
vrhnout pro ně realizační dokumentaci. Stěžejní jsou pro
s mosty aslité konstrukce pro pozemní stavitelst,
které sední firmy udělat neumějí amy se naně těšíme.
Poleli jste se nevno na stavbě Trojsho mostu
acentra Quadrio. Načem pracujete dnes?
Krásnou zakázku teď koíme pro divizi 4 – železn
most vChebu, který se začátkem srpna zne zasouvat
dopolohy. Má rozpětí kolem 70 metrů, váží asi 600 tun
a je to tzv. Langrův trám, tedy tuhý nosník vyzte
obloukem. Hezké konstrukce zhruba ostejné hmotnosti
teď vyrábíme pro zahranho investora nazakázku City
Deco napražské Pankráci. Jedná se odevět příhradových
nosníků obloukového tvaru, které jsou svované zuza-
vřených čtvercových profilů. Budou umístěné vesešní
partii objektu, zavětrova, vzájemně spojené aprosed-
nictvím táhel ponesou část spodch pater budovy.
Jaký objem výkonů střediska zarají práce pro sester-
ské divize a jaký pro externí objednatele?
Vplánu máme tři pětiny pro Metrostav azbytek pro exter.
Jsem rád, že se nám daří vyžit kapacity extermi zakáz-
kami, protože ito ukazuje, že pracujeme kvalitně ajsme
konkurenceschopní. Spolupracujeme například s dci-
nou firmou rakouské společnosti Bilfinger MCE veSla-
m, které jsme před pár lety dodali nosné části mostu
Nacka veŠvédsku ateď pro ni vyráme most doEtiopie.
Kolik práce máte dnes aco budete vyrábět dál?
me co dělat dokonce prázdnin, ale co bude dál, moc
nevime. O projektech sice víme, ale než objednatel
zná konkrétní zadá, uplynou 34 měsíce od podpisu
jeho smlouvy sinvestorem. Nastartovat potom narychlo
echny kapacity bývá obtížné. Soutěžíme ale dodávku
amontáž asi 3200 tun ocelových konstrukcí pro divizi4
doVaršavy na modernizaci ptahu ulicemi Marsa-Żoł-
nierska aspolečně sdivizí 5 nazíme naše mosty idose-
verských zemí, tak věřím, že se nám bude dařit.
Jaký je podle vás největší rozl mezi prací nastavbě
avedením střediska?
Moje současná práce je slitější amám mnohem větší
zodpodnost. V závěru staveb sice pracujete do noci,
občas si ale ulevíte, prote zakázky zínají a končí
amezi nimi může být chvilka volna. Pohybujete se pros
posinusoidě. Jako vedoucí střediska si ale neodpočinete
nikdy, prote provoz nikdy nekončí amusíte mít pád
pro všechny práci. Nejležijší je ale vobou případech
dobrý asourodý tým, aten my máme. Pak už je jen pod-
stat, aby se uvnitřMetrostavu nezapomínalo nanosné
technologie ac se spolupracovalo.
strana 2
PME SE
1
Kolegové přežili rekonstrukci vezdraví
Počátní varování investora, že se stavbaři mohou
i rekonstrukci špitálu vČeských Budějovich setkat
svodci moru, lepry či cholery, se naštěstí nenapl-
nilo. Všichni pracovci ztýmu Ing.Milana Hromádky
zjihočeského zastoupení divize 6 ijejich subdodavate-
lé, kteří nazakázce pracovali, ji přežili vezdraví. Díky
jejich úsilí získal objekt u kostela Nejsvětější Trojice
vzhled odpodající 18. století, úředníci Národho
památkového ústavu důstojné prosedí pro práci ave-
řejnost zde brzy bude moci navštívit malé muzeum.
Celou stavbu hodnom velmi pozitivně hlavně díky
solidnímu investorovi, kterým byl NPÚ. Byl jsem rád, že
ichni zúčastnění přistupovali kpráci svážností apéčí,
jakou si historický objekt zaslouží, ananic se zbytečně
nechvátalo, což se protlo idokvality díla. Znaší strany
se oto nejvíc zasloužili stavbyvedoucí Ing.Otto Hrodek
amistr Michal Hryk,“ vzpomíná Ing.Hrodka.
Oprava jahokoliv prvku vyžadovala předchozí re-
staurátorský průzkum, který musel určit, jaký rozsah
prací budou řemeslníci provádět. Památkáři totiž pado-
vali zachovat vco nejtší možné míře původní historic
konstrukce. „Z tohoto pohledu byla určitě nejslitější
rekonstrukce krovu, konstatuje vedoucí projektu.
Starý špitál, prvně zmiňovaný roku 1371, prošel pozd-
ně gotickou přestavbou, při níž byl doplněn okostelík Nej-
svější Trojice, dalšího rozšíření se dočkal v18.století.
Sloužil nemocným leprou, později vm byli lidé nakaže
morem či cholerou av 19.století se zněj stal chudobinec.
Kostel sloil bohoslužm do roku1971, poslední rodiny
se odstěhovaly ot let později. Vroce1977 byl optě
azanedbaný areál převeden dosprávy Krajsho středis-
ka státní památkové péče aochrany přírody a vpodkroví
ily na skoro 20 let kanceláře. Naposledy objekt využívali
členové budějovické salesiánské komunity.
Dnes by špitálek (foto č. 1), jak se baroknímu kom-
plexu říká, dříjší uživatelé nepoznali. Zinteriérů zmizely
pozůstatky přestaveb a stavbi budovám vrátili nejen
funkčnost, ale doplnili je imoderním zařízením, aby je
mohli památkáři pohodlněji využívat. Rekonstrukce, roz-
lená naetapy, skončila najaře zahradnickými úprava-
mi, do jejichž zeleně dnes svítí čisté bílé fasády (foto č.2).
red, foto Otto Hrodek
2
1
2
3
4
1 25
Metrostav_13_14_2016.indd 2 01.08.16 12:29
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (489 ms)

Rendering Strana 3 (102625): (0/1) (471 ms)

Rendering Strana 2 (102622): (0/1) (530 ms)

Rendering Strana 1 (102620): (0/1) (528 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2962/vth118956-1.jpg (3x)

 i2962/vth118958-1.jpg (3x)

 i2962/bg102622.svg

 i2962/vth118961-1.jpg (3x)

 i2962/vth118964-1.jpg

 i2962/vth118967-1.jpg (2x)

 i2962/vth118970-1.jpg (2x)