strana 6
Cesta do Pobaltí
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Zahraniční zkušenosti
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Pro nejlepší manažery Metrostavu ve věku do 33 let
jsou tradiční odměnou odborné cesty do zahraničí. Ti,
které na konferenci TEK vyznamenal generální ředitel
letos, vycestovali do Pobaltí a Petrohradu.
Mladí kolegové zavítali na zajímavé stavby i další
pamětihodná místa a nevynechali jedinou příležitost
seznámit se s historií i současností navštívených měst
i s plány jejich dalšího rozvoje. Obsáhlý program kladl
na účastníky velké nároky, a to včetně fyzické kondice.
Hlavní organizátor Ing. Vlastimil Šrůma ze společnosti
ACONSE CZ je totiž nenechal ani chvíli vydechnout.
Průběh pobytu, který nabízel i bližší příležitost k vzájemnému seznámení, byl zajímavý i z odborného hlediska.
Věnoval totiž pozornost nejen novým budovám a inženýrským stavbám v atraktivní destinaci, ale i zdařilým
rekonstrukcím a revitalizacím historických objektů.
V Centru vzdělávání se 20. června sešlo více než
60 odborníků a zástupců vedení společností Skupiny
Metrostav, aby sdíleli zkušenosti z působení našich
společností a jejich divizí v zahraničí.
Při setkání připraveném útvarem zahraničního podnikání představili zástupci z jednotlivých lokalit přehled
dosud realizovaných aktivit a přednesli množství podnětů
pro další směřování na zahraničních trzích.
Ve vystoupení ředitele firmy Bemo Tunnelling zazněly
zkušenosti získané nejen při realizaci zakázek v Evropě,
ale i v zámoří. Kolegové ze Subterry se věnovali poznatkům ze své činnosti ve Švédsku, Maďarsku i Německu.
Zástupci divizí Metrostavu představili, jak je složité poradit si s podnikatelským prostředím a prováděním zakázek
v Polsku a Bělorusku nebo vyvážet naše kapacity na daleký Island či do Norska nebo do Finska. Ředitel útvaru
zahraničního podnikání Ing. Václav Soukup se svými
kolegy uvedl příklady z působení našich firem v Německu,
Skandinávii či na Balkáně a v Turecku.
Závěrem zazněly návrhy a náměty k zajištění dalšího
úspěšného podnikání společností Skupiny Metrostav
za českými hranicemi. Prezentace ze setkání jsou dostupné na stránkách vzdělávání intranetu Skupiny.
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
Rekonstrukce hradeb
Mezi investice, které souvisely s tunelovým komplexem Blanka na povrchu, se zařadily i rekonstrukce
dvou pětibokých pevnostních bastionů (bašty sv. Benedikta a sv. Václava) a spojovací kurtiny mezi nimi.
Od letošního dubna je provádí provoz tunelového komplexu Blanka z divize 8.
Barokní opevnění, kterého se stavba týká, vzniklo
v polovině 17. století a leží na památkově chráněném území u Pražského hradu. Stavbaři by jej měli opravit do podoby odpovídající co nejvíc původnímu vzhledu a pod
bastiony, na místě bývalého zařízení staveniště, založit
nový park, jehož část už byla slavnostně zpřístupněna.
„Vzhledem k místu působení úzce spolupracujeme
s památkáři. Navzájem se známe už z doby výstavby Blanky, respektujeme se a snažíme se vzájemně si vyjít vstříc.
Rekonstrukci konzultujeme i s odborníky z Terezína, kteří
mají u nás s barokními fortifikacemi největší zkušenosti,“
říká vedoucí projektu Jiří Kordík. „S osvětlením parku
nám pomáhají elektrikáři z divize 6 a na opravě hradeb
pracují i dělníci z našeho provozu,“ dodává.
Bašty i kurtina mají jádro z konstrukční lomové opuky
obložené plentou ze zřejmě několikrát pálených cihel.
Zdobí je nároží, sokly a oblounové římsy z arkozového
pískovce z lomu Kamenné Žehrovice, který se používal
i na stavbu katedrály svatého Víta. Zub času na hradbách
vyhlodal nejen jednotlivé cihly, ale korunu opevnění
poškodila náletová zeleň, cihly i kámen napadly řasy
a mechy, spárovací maltu vyplavila voda a lidé ke zkáze
přispěli historickým rozebíráním zdí na stavební materiál
i poměrně nedávno provedenými nekvalitními opravami.
Tým Blanka opraví kamenné jádro opukou. Vše další
zrestauruje a plentu doplní autentickými cihlami z jiných
lokalit, oblouny křemitým pískovcem z lokality Božanov.
Na závěr musí odborníci vnitřní i vnější konstrukce biocidně ošetřit, kámen konsolidovat organokřemičitými
prostředky a provést jeho povrchovou hydrofobizaci.
Zní to docela jednoduše. Rekonstrukci ale komplikují
změny vyvolané skutečným stavem odkrývaných konstrukcí, které jsou často v horším stavu, než předpokládal
projekt. A také to, že pracovníci dvacetičlenného provozu
Blanka souběžně dostavují podzemní garáže na Letné
a Prašném mostě, kde dokončují i část parku, či povrchové úpravy mostu Svatovítská. V rámci protipovodňových opatření ještě budují komunikace v Troji a provádějí
technické změny vyvolané zkušebním provozem v tunelu
Blanka, v němž se částečně spolupodílí také na údržbě.
„Jsme zastoupeni i v jednotlivých komisích zkušebního
provozu Blanky, které řeší nejen komplexní problematiku
této rozsáhlé stavby, ale i dopravní návaznosti a dodatečné požadavky jednotlivých městských částí,“ uzavírá
vedoucí provozu Ing. Petr Šrámek. Práce na hradbách
u Hradu (foto) skončí divize 8 v květnu 2017, kdy se pod
opravenými bastiony s kurtinou otevře další park.
–red–, foto archiv stavby
1
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
Závody pro každého
2
3
4
5
6
7
8
9
Procházka po pražském Žižkově odhalí, jak se bydlí a pracuje Na Vackově
Bytový komplet na pozemku ohraničeném na severozápadě parkem Židovské pece začali kolegové z Metrostavu
Development po mnoha letech příprav budovat v roce 2009. Není proto divu, že jeho první část, alfarezidence, je
už dnes zcela zabydlená (foto č. 1). Její výstavbu řídil tým Ing. Martina Jiroty z divize 9 a stejně jako při dalších
etapách projektu mu vydatně pomáhali betonáři z divize 6 a řada dalších pracovníků z celé Skupiny Metrostav.
V okolí alfarezidence se dnes nachází řada dalších domů v různém stadiu rozpracovanosti (foto č. 2). Zájemci si
mohou vybrat byty z druhé etapy výstavby, kterou opět vede tým divize 9, tentokrát v čele s Jiřím Paulerem. Pohled
na komplex označený písmeny AB (foto č. 3 a 4) prozrazuje, že je hotový, a to včetně sadových úprav ve vnitrobloku
(foto č. 5). Po letošní červnové kolaudaci si tu byty přebírají budoucí obyvatelé. V objektu C (foto č. 6), jehož
výstavba začala o půl roku později, ještě probíhají dokončovací práce a předpřejímky s investorem. Ke kolaudaci
v něm však dojde už tento měsíc. Zajímavým zpestřením lokality budou tři viladomy se zaoblenými pětiúhelníkovými
půdorysy (foto č. 7 a 8). Dnes je sice skrývá lešení, ale to prozrazuje, že se už oblékají do fasád a jejich stavba se
blíží ke konci. Hotové by měly být letos v říjnu. Hned vedle nich jeřáb s logem Metrostavu upozorňuje na prozatím
poslední zahájenou stavbu Metrostavu v této zajímavé lokalitě – na domech D a E zde pracují betonáři z divize 6
(foto č. 9) vedení Ing. Markem Kubrem a projekt řídí tým Petra Kopičky z divize 1. Celý bytový komplex obsáhne
závěrem na 1300 bytů, a než jej kolegové dokončí, jistě se jím náš fotograf ještě několikrát projde, aby nabídl pohled
do míst, která – ač nedaleko městského centra – nabízejí klid a pohodu pro příjemný a moderní život.
Zdraví a handicapovaní, muži i ženy, junioři se seniory,
lidé i psi – ti všichni se setkávají na akcích spolku Cesta za snem, který vede Heřman Wolf. Jedním z pořádaných seriálů je i ČEZ kvadriatlon smíšených dvojic, kterého se vzhledem k partnerství na projektu Metrostav
Handy Cyklo Maraton 2016 už potřetí zúčastnili i naši
závodníci – za vydatné pomoci řady kolegů.
O prvním zimním kvadriatlonu v Bedřichově psaly
noviny v čísle 5/2016 z 29. března. Druhý závod z letošní
série přivítal 25. června Jablonec nad Nisou, konkrétně
okolí jeho přehrady, kde, jen tak pro zajímavost, Metrostav
před pár lety úspěšně vybudoval protipovodňová opatření. Tři dvojice zde opět závodily ve čtyřech disciplínách,
tentokrát však letních: v plavání, kanoistice, jízdě na kole
a střelbě na elektronické střelnici.
Tým Metrostav A ve složení Alena Jančíková a Martin
Jedlička (na foto druhá a třetí zleva) vybojoval v kategorii
Handicapovaný & Nehandicapovaný krásné třetí místo
a oproti zimnímu klání si o stupínek polepšil. V kategorii
Muž & Žena byl tým C devátý a béčko dvaadvacáté.
V Praze si 23. července kolegové ve Vltavě, na ní
i kolem ní svá postavení udrželi nebo i vylepšili. Alena
Jančíková s Martinem Jedličkou byli čtvrtí a oba týmy – C
v týmové štafetě a B mezi muži a ženami – skončily páté.
Gratulujeme a děkujeme za skvělou reprezentaci!
Hlavním cílem kvadriatlonu, kterého se vždy účastní
i několik hvězdných jmen z řad profesionálních sportovců, nebylo ani tentokrát za každou cenu zvítězit. Výtěžek
z akce v Jablonci pomohl dvanáctileté handicapované tanečnici Adélce na pořízení nového vozíku a pražský závod
finančně pomohl rodinám dětí s autismem.
Poslední část kvadriatlonového seriálu letos proběhne
21. srpna v Přední Výtoni na Lipně.
Mezitím ale odstartuje Metrostav Handy Cyklo Maraton 2016 (MHCM), a jak už název naznačuje, Metrostav
je jeho generálním partnerem. Za podpory řady kolegů
v něm budou přímo závodit hned dva naše osmičlenné
týmy – jeden za Metrostav a druhý za jeho Skupinu. Spolu s ostatními soupeři musí s jedním handicapovaným
cyklistou projet asi 2222 kilometrů dlouhou trasu z Prahy do Bratislavy a zpět v limitu 111 hodin. Start závodu
proběhne 2. srpna v době, kdy toto vydání novin bude
ve výrobě. Cíl ale na cyklistické týmy čeká až v sobotu
6. srpna na Vítězném náměstí v Praze 6, tedy dva dny po
jejich vydání. Máte proto ještě příležitost přijít pozdravit
naše reprezentanty a pobavit se při doprovodných akcích.
Více informací najdete na webu www.cestazasnem.cz.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 13–14/2016 vyšlo 4. 8. 2016 (15/2016 vyjde 19. 8. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_13_14_2016.indd 6
01.08.16 12:30