strana 6

Cesta do Pobaltí

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Zahraniční zkušenosti

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Pro nejlepší manažery Metrostavu ve věku do 33 let

jsou tradiční odměnou odborné cesty do zahraničí. Ti,

které na konferenci TEK vyznamenal generální ředitel

letos, vycestovali do Pobaltí a Petrohradu.

Mladí kolegové zavítali na zajímavé stavby i další

pamětihodná místa a nevynechali jedinou příležitost

seznámit se s historií i současností navštívených měst

i s plány jejich dalšího rozvoje. Obsáhlý program kladl

na účastníky velké nároky, a to včetně fyzické kondice.

Hlavní organizátor Ing. Vlastimil Šrůma ze společnosti

ACONSE CZ je totiž nenechal ani chvíli vydechnout.

Průběh pobytu, který nabízel i bližší příležitost k vzájemnému seznámení, byl zajímavý i z odborného hlediska.

Věnoval totiž pozornost nejen novým budovám a inženýrským stavbám v atraktivní destinaci, ale i zdařilým

rekonstrukcím a revitalizacím historických objektů.

V Centru vzdělávání se 20. června sešlo více než

60 odborníků a zástupců vedení společností Skupiny

Metrostav, aby sdíleli zkušenosti z působení našich

společností a jejich divizí v zahraničí.

Při setkání připraveném útvarem zahraničního podnikání představili zástupci z jednotlivých lokalit přehled

dosud realizovaných aktivit a přednesli množství podnětů

pro další směřování na zahraničních trzích.

Ve vystoupení ředitele firmy Bemo Tunnelling zazněly

zkušenosti získané nejen při realizaci zakázek v Evropě,

ale i v zámoří. Kolegové ze Subterry se věnovali poznatkům ze své činnosti ve Švédsku, Maďarsku i Německu.

Zástupci divizí Metrostavu představili, jak je složité poradit si s podnikatelským prostředím a prováděním zakázek

v Polsku a Bělorusku nebo vyvážet naše kapacity na daleký Island či do Norska nebo do Finska. Ředitel útvaru

zahraničního podnikání Ing. Václav Soukup se svými

kolegy uvedl příklady z působení našich firem v Německu,

Skandinávii či na Balkáně a v Turecku.

Závěrem zazněly návrhy a náměty k zajištění dalšího

úspěšného podnikání společností Skupiny Metrostav

za českými hranicemi. Prezentace ze setkání jsou dostupné na stránkách vzdělávání intranetu Skupiny.

M gr. Z den ě k K o s t ř í ž

Rekonstrukce hradeb

Mezi investice, které souvisely s tunelovým komplexem Blanka na povrchu, se zařadily i rekonstrukce

dvou pětibokých pevnostních bastionů (bašty sv. Benedikta a sv. Václava) a spojovací kurtiny mezi nimi.

Od letošního dubna je provádí provoz tunelového komplexu Blanka z divize 8.

Barokní opevnění, kterého se stavba týká, vzniklo

v polovině 17. století a leží na památkově chráněném území u Pražského hradu. Stavbaři by jej měli opravit do podoby odpovídající co nejvíc původnímu vzhledu a pod

bastiony, na místě bývalého zařízení staveniště, založit

nový park, jehož část už byla slavnostně zpřístupněna.

„Vzhledem k místu působení úzce spolupracujeme

s památkáři. Navzájem se známe už z doby výstavby Blanky, respektujeme se a snažíme se vzájemně si vyjít vstříc.

Rekonstrukci konzultujeme i s odborníky z Terezína, kteří

mají u nás s barokními fortifikacemi největší zkušenosti,“

říká vedoucí projektu Jiří Kordík. „S osvětlením parku

nám pomáhají elektrikáři z divize 6 a na opravě hradeb

pracují i dělníci z našeho provozu,“ dodává.

Bašty i kurtina mají jádro z konstrukční lomové opuky

obložené plentou ze zřejmě několikrát pálených cihel.

Zdobí je nároží, sokly a oblounové římsy z arkozového

pískovce z lomu Kamenné Žehrovice, který se používal

i na stavbu katedrály svatého Víta. Zub času na hradbách

vyhlodal nejen jednotlivé cihly, ale korunu opevnění

poškodila náletová zeleň, cihly i kámen napadly řasy

a mechy, spárovací maltu vyplavila voda a lidé ke zkáze

přispěli historickým rozebíráním zdí na stavební materiál

i poměrně nedávno provedenými nekvalitními opravami.

Tým Blanka opraví kamenné jádro opukou. Vše další

zrestauruje a plentu doplní autentickými cihlami z jiných

lokalit, oblouny křemitým pískovcem z lokality Božanov.

Na závěr musí odborníci vnitřní i vnější konstrukce biocidně ošetřit, kámen konsolidovat organokřemičitými

prostředky a provést jeho povrchovou hydrofobizaci.

Zní to docela jednoduše. Rekonstrukci ale komplikují

změny vyvolané skutečným stavem odkrývaných konstrukcí, které jsou často v horším stavu, než předpokládal

projekt. A také to, že pracovníci dvacetičlenného provozu

Blanka souběžně dostavují podzemní garáže na Letné

a Prašném mostě, kde dokončují i část parku, či povrchové úpravy mostu Svatovítská. V rámci protipovodňových opatření ještě budují komunikace v Troji a provádějí

technické změny vyvolané zkušebním provozem v tunelu

Blanka, v němž se částečně spolupodílí také na údržbě.

„Jsme zastoupeni i v jednotlivých komisích zkušebního

provozu Blanky, které řeší nejen komplexní problematiku

této rozsáhlé stavby, ale i dopravní návaznosti a dodatečné požadavky jednotlivých městských částí,“ uzavírá

vedoucí provozu Ing. Petr Šrámek. Práce na hradbách

u Hradu (foto) skončí divize 8 v květnu 2017, kdy se pod

opravenými bastiony s kurtinou otevře další park.

–red–, foto archiv stavby

1

M gr. Z den ě k K o s t ř í ž

Závody pro každého

2

3

4

5

6

7

8

9

Procházka po pražském Žižkově odhalí, jak se bydlí a pracuje Na Vackově

Bytový komplet na pozemku ohraničeném na severozápadě parkem Židovské pece začali kolegové z Metrostavu

Development po mnoha letech příprav budovat v roce 2009. Není proto divu, že jeho první část, alfarezidence, je

už dnes zcela zabydlená (foto č. 1). Její výstavbu řídil tým Ing. Martina Jiroty z divize 9 a stejně jako při dalších

etapách projektu mu vydatně pomáhali betonáři z divize 6 a řada dalších pracovníků z celé Skupiny Metrostav.

V okolí alfarezidence se dnes nachází řada dalších domů v různém stadiu rozpracovanosti (foto č. 2). Zájemci si

mohou vybrat byty z druhé etapy výstavby, kterou opět vede tým divize 9, tentokrát v čele s Jiřím Paulerem. Pohled

na komplex označený písmeny AB (foto č. 3 a 4) prozrazuje, že je hotový, a to včetně sadových úprav ve vnitrobloku

(foto č. 5). Po letošní červnové kolaudaci si tu byty přebírají budoucí obyvatelé. V objektu C (foto č. 6), jehož

výstavba začala o půl roku později, ještě probíhají dokončovací práce a předpřejímky s investorem. Ke kolaudaci

v něm však dojde už tento měsíc. Zajímavým zpestřením lokality budou tři viladomy se zaoblenými pětiúhelníkovými

půdorysy (foto č. 7 a 8). Dnes je sice skrývá lešení, ale to prozrazuje, že se už oblékají do fasád a jejich stavba se

blíží ke konci. Hotové by měly být letos v říjnu. Hned vedle nich jeřáb s logem Metrostavu upozorňuje na prozatím

poslední zahájenou stavbu Metrostavu v této zajímavé lokalitě – na domech D a E zde pracují betonáři z divize 6

(foto č. 9) vedení Ing. Markem Kubrem a projekt řídí tým Petra Kopičky z divize 1. Celý bytový komplex obsáhne

závěrem na 1300 bytů, a než jej kolegové dokončí, jistě se jím náš fotograf ještě několikrát projde, aby nabídl pohled

do míst, která – ač nedaleko městského centra – nabízejí klid a pohodu pro příjemný a moderní život.

Zdraví a handicapovaní, muži i ženy, junioři se seniory,

lidé i psi – ti všichni se setkávají na akcích spolku Cesta za snem, který vede Heřman Wolf. Jedním z pořádaných seriálů je i ČEZ kvadriatlon smíšených dvojic, kterého se vzhledem k partnerství na projektu Metrostav

Handy Cyklo Maraton 2016 už potřetí zúčastnili i naši

závodníci – za vydatné pomoci řady kolegů.

O prvním zimním kvadriatlonu v Bedřichově psaly

noviny v čísle 5/2016 z 29. března. Druhý závod z letošní

série přivítal 25. června Jablonec nad Nisou, konkrétně

okolí jeho přehrady, kde, jen tak pro zajímavost, Metrostav

před pár lety úspěšně vybudoval protipovodňová opatření. Tři dvojice zde opět závodily ve čtyřech disciplínách,

tentokrát však letních: v plavání, kanoistice, jízdě na kole

a střelbě na elektronické střelnici.

Tým Metrostav A ve složení Alena Jančíková a Martin

Jedlička (na foto druhá a třetí zleva) vybojoval v kategorii

Handicapovaný & Nehandicapovaný krásné třetí místo

a oproti zimnímu klání si o stupínek polepšil. V kategorii

Muž & Žena byl tým C devátý a béčko dvaadvacáté.

V Praze si 23. července kolegové ve Vltavě, na ní

i kolem ní svá postavení udrželi nebo i vylepšili. Alena

Jančíková s Martinem Jedličkou byli čtvrtí a oba týmy – C

v týmové štafetě a B mezi muži a ženami – skončily páté.

Gratulujeme a děkujeme za skvělou reprezentaci!

Hlavním cílem kvadriatlonu, kterého se vždy účastní

i několik hvězdných jmen z řad profesionálních sportovců, nebylo ani tentokrát za každou cenu zvítězit. Výtěžek

z akce v Jablonci pomohl dvanáctileté handicapované tanečnici Adélce na pořízení nového vozíku a pražský závod

finančně pomohl rodinám dětí s autismem.

Poslední část kvadriatlonového seriálu letos proběhne

21. srpna v Přední Výtoni na Lipně.

Mezitím ale odstartuje Metrostav Handy Cyklo Maraton 2016 (MHCM), a jak už název naznačuje, Metrostav

je jeho generálním partnerem. Za podpory řady kolegů

v něm budou přímo závodit hned dva naše osmičlenné

týmy – jeden za Metrostav a druhý za jeho Skupinu. Spolu s ostatními soupeři musí s jedním handicapovaným

cyklistou projet asi 2222 kilometrů dlouhou trasu z Prahy do Bratislavy a zpět v limitu 111 hodin. Start závodu

proběhne 2. srpna v době, kdy toto vydání novin bude

ve výrobě. Cíl ale na cyklistické týmy čeká až v sobotu

6. srpna na Vítězném náměstí v Praze 6, tedy dva dny po

jejich vydání. Máte proto ještě příležitost přijít pozdravit

naše reprezentanty a pobavit se při doprovodných akcích.

Více informací najdete na webu www.cestazasnem.cz.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 13–14/2016 vyšlo 4. 8. 2016 (15/2016 vyjde 19. 8. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,

Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_13_14_2016.indd 6

01.08.16 12:30