Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 4
Pražské funkcionalistické vily
Jelikož jsme se v minulém letním speciálu seznámili s prvmi funkcionalistickými stavbami, které byly koncem
dvacátých let minuho století postaveny v centru Prahy, vyme se dnes mimo něj, abychom se povali, jak
vypadaly rodinné domy a vily navrhované v duchu identické estetiky.
Vily architekta Jarora Krejcara
Obdobně jako v předcházejícím čnku začneme ta
nyní díly architekta Krejcara, jemuž se opět jako jednomu
zprvch podařilo realizovat dvě výjimečné, necitlivými
rekonstrukcemi bohužel zničené funkcionalistické vily.
Starší si v roce 1927 ve Strnicích postavili man-
želé Grete a Karl Ludwig Reinerovi, příslušníci pražs,
meckým jazykem vdnoucí inteligence. Karel Reiner
byl redaktorem zahranní rubriky deku Prager Presse,
Grete se mimo jiné proslavila prvním adlouhou dobu ta
jedim překladem Příběhů dobrého vojáka Švejka.
Vilu, kterou v období protektorátu bezostyšně vydran-
covalo gestapo a po roce 2000 její dnešní majitel přesta-
věl k nepoznání, charakterizovalo značně strohé pojetí
velmi bzké jak stavbám Adolfa Loose (1870–1933), tak
Krejcarovu paci Olympic. Prim zde hrály soustavy teras
a balkonů lemované trubkovým zábradm a pergolami
stejně jako velká, tzv. francouzská okna, která zvovala
obytný komfort domu, pro nějž Krejcar navrhl i veške
interiérové vybavení včetně mobiliáře.
Na dům, jenž Karel Teige nepovažoval za signifikantní
íklad architektury nové orientace, a proto jej nezadil
do své monografie o Krejcarovi, architekt nazal v první
studii luxusní rezidence Richarda Gibiana v Dejvich.
K projektu přelomové stavby se Krejcar dostal na zá-
kladě užší soutěže, k níž Gibian, velkoobchodník skance-
lářskou technikou, „vyzval několik pražských architektů“.
První verzi Krejcar koncipoval jako „téměř symetrickou
stavbu s velkou zahradou a tenisovým kurtem“. Utvářela
ji dvojice budov, vlastní rezidence a dům správce, které
architekt po vzoru Bauhausu spojil krytým mostem.
Finální studie, kterou s Krejcarem vypracoval jen za
kolik měců architekt Miroslav Lorenc (1896–1943),
se „podobala modelu tzv. Rosenbergova domu, který
roku1923 navrhli a rok na to v české revui Stavba pub-
likovali nizozemští neoplasticističtí architekti ze skupiny
De Stijl, Cornelis van Eesteren a Theo van Doesburg“.
Podobnosti, jak si poiml historik umění Rostislav Š-
cha, jdou uobou prací do takových detai, že můžeme
sklidem říci, že Krejcarova Gibianova vila se projekm
nizozemských architektů podobá jak vejce vejci, zejména
co se týče krytého mostu a kompozice rozvinuté do všech
stran. Přesto nejde o žádnou kopii ani plagt. Původnost
řešení hrála totiž pro příslušky avantgardy, zpodstaty
internacionální, jen marginální roli, poněvadž pro ně před-
stavovala „stejně opovrženíhodnou instituci jako Umění
svelkým U“. Originalitu, především stylovou a formální,
tak považovali za reziduum měšťáckého individualismu
stojícímu proti šíření progresivních myšlenek, které si
protagonisté nové stavební kultury běžně vyměňovali.
Velkorysost vily kolaudované v červnu roku 1929
ímo souvisí s velkorysostí stavebka a jeho ženy Věry
isjejich ztotněním se s moderní architekturou. Manželé
Gibianovi totiž neváhali investovat nemalé prosedky do
koupě dvou pozemků na místo jednoho a také dát bo-
mskému Krejcarovi volnou ruku. Výnou za to získali
dům, který nel dlouhou dobu sobě rovného.
V základě se realizovaná verze v podstatě neliší od
projektu, kterým si Krejcar manžele Gibianovi získal.
Utří jej tuž srostlice dvou budov, rezidence a domu
správce, do něhož architekt soustředil veškeré technic
zázemí. Obě křídla spojuje krytý most, pod nímž se na-
cházel průjezd do zahrady s hlavním vstupem a krytým
stáním místo garáže. Do přízemí vily přímo spojené se
zahradou architekt sousedil nevale komfortní, de
facto kontinuální obytný prostor dělený podle jednotli-
vých funkcí na polouzavřené sekce. Opakem přízemí, jež
charakterizovala otevřenost, je první, ložnicové patro, kte-
mu dominoval apartn manželů. Obytný komfort vily
pak jtě zvyšovala soustava teras, balkonů a střešch
zahrad opatřech typickými slunolamy a konstrukcemi
pro závěsy umňujími rodině skrýt se před pohledy
kolemjdouch zdavců. A právě v tom se provedený
projekt zásadně liší od varianty číslo jedna.
Jestle prvotní studii z jara 1927 charakterizovala
estetika poetismu, projekt vypracovaný pro stavební po-
volení – úřady jej schlily 20. prosince 1927 – byl již čis-
tým produktem funkcionalismu. Ke změně v koncepci tak
muselo s nejtší pravděpodobností dojít během léta, ato
pod vlivem klíčové události evropského významu, jíž se
stalo otevření vzorové kolonie Weißenhof ve Stuttgartu.
Na této přehlídce propagucí nové tendence varchitektu-
ře, bytové kultuře i životm stylu byly také prezentovány
progresivní stavební materiály a technologie, z nichž je
Gibianova vila provedena. Jaromír Krejcar ji tudíž pojal
jako manifest modernity se vším všudy.
Dům má železobetonovou konstrukci vyplněnou vel-
koformátovými tvárnicemi Calofrig-Isostone, vyráběnými
z křemelinového betonu. Toto duté stavivo, které se na
stavbě armovalo železem a vypovalo betonem, mělo vy-
nikací zvukově i tepelně izolační vlastnosti a bylo lehké.
Vlastní vila architekta Evžena Linharta
Obdobm zsobem, tedy na základě inspirace díly ji-
ho architekta, konkrétně Le Corbusiera, vznikal projekt
vlastní vily dalšího přísluška avantgardy a člena spolku
Devětsil, architekta Linharta (1898–1949). Architekturu
vystudoval na pražské technice, kde se spolužáky Jarosla-
vem Fragnerem, Karlem Honzíkem a Vítem Obrtelem zalo-
žil skupinu Puristická čtka. Zpočátku jejich dílo ovlivnil
kubismus, avšak již kolem roku 1922 začali „pracovat na
vlastním puristicm stylu, k jehož inspiračním zdrojům
patřil strohý josenský a empírový klasicismus, purismus
Josefa Chochola, dřevěné domy zamericho Far Westu
a z oblasti Karibského moře iželezobetonové průmyslové
stavby“. Zvláštní půvab doval jejich projekm, jak pí-
še Rostislav Šcha, „smysl pro krásu nejobyčejněích
, podobací se magicmu realismu Henry Rousseaua
aprogramový naivismus kreslířského podání“.
S tímto druhem purismu má ovšem Linhartova dejvic-
ká vila Na Viničních horách jen málo spolného, prote
už je dílem jeho nové, funkcionalistické orientace. Přesto
první studie domu, na nichž mladý architekt zal praco-
vat v roce 1926, ještě skicoval jako puristické. Ke změ
ve stylu, očividně opět pod dojmem stuttgartské kolonie,
dospěl až v následujícím roce, kdy dům, jenž měl postavit
podnik Karla Mužíka, získal stavební povole.
Vila, zkolaudovaná v srpnu 1929, sestává z dvojice
kvadratických těles vztyčených nad půdorysem ve tvaru
písmene L. Koncepce prostorového uspořádání, jak je
ejmé z fasád domu, vychází z obytného půdorysu ata
z jeho funkcí. V domě se totiž vedle části obytné nacházel
i atelr, jejž Linhart situoval do menšího, atypicky zastře-
šeho křídla s terasou. Soástí vily, které dominuje ví-
ceúrovňový obytný prostor vybavený nikoliv schodištěm,
brž komunikační rampou, byl i autorský betonový mo-
biliář, který Linhart integroval přímo do nosné železobe-
tonové konstrukce vyzděné tvárnicemiCalofrig-Isostone.
Le Corbusierova idea domu jako stroje na bydlení přestala
tak i v Praze být proklamací a stala se skutkem.
Do stavby tak nákladné vily nacházející se díky péči
současných majitelů, Linhartových potomků, v auten-
tickém stavu se mladý a zínací architekt mohl pustit
jen díky své že, přesně řeno jejímu štědrému věnu.
Avšak ani to nakonec na dokončení vily nestilo, a tak se
architekt musel zadlit. Aby si splácení půjčky usnadnil,
upravil místnosti celé vily na tři samostatné byty. Jeden
z nich, přízemní, pak pronajal svému bzkému příteli
aspoláku ze studií, interiérovému architektu a designé-
ru Antonu Heythumovi a jeho ženě Charlottě, takž de-
signérce amoderní tanečnici. Byt vybavený Antonínovým
bytkem se nacházel v přízemí vily: „Z velké koupelny
rozdělením získána předsíň, kuchyňka i koupelna. Z haly
vhodm zařízením upraven ovací pokoj…
lo architekta Adolfa Benše
V době, kdy Evžen Linhart dokončil svou vilu, se již naplno
rozhela pře o tom, zdali architektura je, či není um.
Jedni o tom nepochybovali, avšak druzí, které reprezento-
val Jaromír Krejcar a především pak teoretik Karel Teige,
byli přesdčeni, že není. Architekturu, obzvlášť tu no-
vou, moderní považovali za vědeckou disciplínu, aproto
funkcionalismus v jejich podání označujeme vědeckým.
Jedm z tvůrců, kteří k této poloze inklinovali, byl
i architekt Adolf Benš (1894–1982). Vzlání nejprve
skal na pražské technice a pozji i na speciální škole
architektury při Akademii výtvarných umění, kterou ab-
solvoval u velikánů české architektonické moderny, profe-
sorů Jana Kotěry a Josefa Gočára. Na začátku své tvorby
experimentoval s purismem, ale již kolem poloviny 20. let
tvořil v duchu funkcionalismu, v jehož intench navrhl
spolu Josefem Křížem vítězný projekt holešovicho pa-
ce pražských Elektrických podniků (1926, 1927–1935).
Úkol, před který byl postaven, jej nail brilantně pracovat
s „náročným provozním programem, jehož podty mu
pomáhaly prostorově probudovat a výtvarně ozvláštnit
jednoduchý výchozí stereometrický tvar“.
Tuto koncepci přenesl i do projektů rodinch domů
avil, z nichž nejvýznamnější je vila inženýra VáclavaDivi-
še a jeho ženy Jindřky z let 1928–1930. Luxusní dům je
zasazen do prudho svahu, který by jen málokdo doká-
zal tak brilantně zúročit ve prospěch koncepce obytného
prostoru jako Adolf Be. Architekt totiž jeho největší
hendikep – slitou tenní konfiguraci, která prakticky
vylučovala zřízení jakékoliv „obytné“ zahrady – přeměnil
v dezu, když dům umístil do vyšší části parcely, čímž
skal fantastický výhled na Vltavu, Stromovku i Pražský
hrad. Vzhledem k tomu, že obytné prostory nemohl přímo
propojit se zahradou, opatřil jinak tvarově jednoduchou
vilu několika terasami, z nichž tu, která navazuje na cen-
trální obytnou halu, předsadil před boční průčelí. Díky
tomuto řešení se Benšovi podařilo narušit jistou strnulost,
která hrozila v případě, že by hlavní průčelí koncipoval
jako symetrické. Stavbě tak propůjčil neopakovatel
vzezření, jehož estetiku dále umocňuje atypic, excent-
ricky ustěné okno, přesji řečeno prosklená stěna. Za
ní, což je na první pohled zřejmé, se skrývá hlavní obyt
prostor, který se rozprosrá na více než jedné polovině
poscho, přístupné po jednoramenném, nevšedním z-
sobem řešem schodišti, jež osvětluje prosklený strop.
Povadž individlní vila stojí osamoceně na svém
pozemku, lze v ní daleko sze než v nájemch domech
uplatniti všechen architektonický a technický pokrok
nového bydlení: dobrou dispozici půdorysnou a prosto-
rovou, bezvadné vybavení moderními součástkami ama-
teriály, instalacemi, stroji a nábytkem. Dokonale projekto-
vaná a vybavená moderní vila může tedy demonstrovati,
jak vypadá v praxi zmé heslo moderní architektury:
dům = stroj na bydle.“ Autorem těchto slov je Ladislav
Žák, mimořádně nadaný trce, autor původního nábytku
i několika vil bohaté pražské smetánky.
Architekt, designér a teoretik Ladislav Žák
Ladislav Žák získal vzlání na Akademii výtvarného
umění, kde kromě architektury u Josefa Gočára také vy-
studoval malbu, která jeho tvorbě propůjčuje jistou dávku
lyričnosti. A to i navzdory tomu, že své nejlepší realizace
Žák koncipoval právě jako stroje na bydle.
Nejbže z nich má k Le Corbusierovu „okřídlemu“
ení vysočanská vila ienýra Miroslava Hajna, jemuž
pojetí domu jako stroje na bydlení muselo bezpochyby
konvenovat. Byl totiž leteckým konstruktérem pracují-
cím pro nedalekou tornu Avia, pro kterou navrhl řadu
letadel. Za všechny uveďme jedno z vůbec prvních, jed-
noplošk Avia BH 1, které na první mezirodní výstavě
v Praze vzbudilo „takovou pozornost, že pan president
Masaryk věnoval konstruktérům Kč 100 000 na podporu
daích pokusů“. Vila proto připomíná, i když je provedena
klasickými stavebními postupy, produkt průmyslové vel-
kovýroby, který umocňuje řada fines, kterými Žák stavbu
opatřil. Vedle pásových oken firmy Kraus s charakteri-
stickými větracími zdířkami v horní části to především
je střešní vyhlídková plošina připomínající kapitánský
stek luxusní jachty a subtilní, odvážně konstruovaná
terasa evokucí křídlo letounu.
S prvky, které inspirovaly moderní dopravní prosed-
ky, architekt samozřejmě pracoval také uvnitř intaktně
zachovaho domu, kde mu jako vzor posloužily kajuty
oblíbených zaocnských parníků. Právě podle nich na-
vrhl jednotlivé pokoje v ložnicovém prvním patře, vyjma
Hajnovy velkoryse pojaté pracovny, které vévodilo rýso-
vací prkno. Opakem prvního, značně sevřeho poschodí,
jemuž vládne znná uzavřenost, je přízemí, které Žák po-
jal jako maxilně oteený obytný prostor, vybavený jak
důmyslným vestavěným mobiliářem, tak volně stojícím
kovovým nábytkem vlastní konstrukce. Dům, který ame-
rický historik moderní architektury Kenneth Frampton
označil za stavbu, jež „určitým způsobem ztělesňuje celou
edválečnou epochu“ , byl proveden v letech 1932–1933.
Pokračování příště
Jakub Potůček, černobílé foto archiv JP
strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
Vila Richarda Gibiana (Charlese de Gaulla 22, čp. 816, Dejvice) krátce po době vzniku a dnes
Adolf Benš postavil vilu manželů Divišových v Troji v Trojské ulici 134, čp. 224
Vilu Miroslava Hajna od architekta Žáka (Pod Kronkou 31, čp. 404, Vysočany) doplňuje bujná zeleň
Vlastní vila Evžena Linharta (Na Vinních horách 46, čp. 774, Dejvice) je dodnes ozdobou oko
Metrostav_13_14_2016.indd 4 01.08.16 12:29
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2016, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (987 ms)

Rendering Strana 5 (102631): (0/1) (988 ms)

Rendering Strana 4 (102628): (0/1) (1056 ms)

Rendering Strana 3 (102625): (0/1) (1054 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2962/vth118961-1.jpg (3x)

 i2962/vth118964-1.jpg (3x)

 i2962/bg102628.svg

 i2962/vth118967-1.jpg (3x)

 i2962/vth118956-1.jpg

 i2962/vth118958-1.jpg (2x)

 i2962/vth118970-1.jpg (2x)