Unikátní centrum vstoupí do
zkušebního provozu
8. srpna 2017 / 13–14 / XXIX
více v článku na str. 2
Ptáme se: Ing. Zdeňka Hoška,
vedoucího projektu divize 3 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Elegantní exteriéry ukrývají moderní
vybavení str. 2
Česká nádraží – ruiny i skutečné
skvosty Letní příloha str. 3 a 4
Odhalování původní krásy
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Divize 3 Metrostavu ukončila
kompletní rekonstrukci EPR II str. 5
Stavbaři, na scénu!
Po zakázkách v Národním divadle a Hudebním divadle
Karlín v Praze začali stavbaři z Metrostavu pracovat
také v Janáčkově divadle v Brně. Tým Ing. Radomíra
Richtera z jihomoravského regionu divize 1 zde během
čtrnácti měsíců provede ve sdružení rozsáhlé rekonstrukce jeho zázemí a střechy.
Hlavními aktéry slavnostního předání staveniště byli
posledního června ředitel divize 1 Ing. Jaroslav Heran
a za investora náměstek primátora města Brna pro investice Richard Mrázek (foto zleva).
„Se zástupci firem IMOS Brno a OHL ŽS vytvoříme
společný projektový tým, který povedeme jako lídr sdružení. Už v červenci zahájíme bourací práce a ochranu
prvků divadelní technologie. Na celé dílo budeme mít
velmi krátkou dobu. Navíc nové střešní konstrukce nad
již zrekonstruovaným hledištěm a jevištěm jsme dostali
za úkol provést v režimu žluté knihy FIDIC, takže budeme
odpovídat i za projektovou dokumentaci a také vyřízení
změny stavby před jejím dokončením,“ uvádí vedoucí
projektu Ing. Richter. Rekonstrukci střechy totiž projekt
původně nezahrnoval, neboť jí prošla už v roce 2005. Tehdy však byla opravena pouze svrchní krytina a až později
při upevňování nové vzduchotechniky se přišlo na špatný
stav jejích nosných konstrukcí.
Nový web společnosti Metrostav
Metrostav spustil internetové stránky v novém designu.
Prohlédnout si je můžete na webu www.metrostav.cz.
Firemní noviny na něm najdete v sekci Pro média.
MHCM odstartoval
V úterý 1. srpna odstartoval
Metrostav handy cyklo
maraton, kterého se letos
zúčastní týmy Metrostavu,
jeho Skupiny a Subterry.
Vzhledem k tomu, že závod
pro zdravé i handicapované
sportovce skončí až 5. srpna, budou se mu věnovat příští
noviny. Fotografie i zpravodajství najdete na Facebooku.
Další ocenění
V soutěži Stavba
Karlovarského kraje 2017
udělila porota druhé místo
rekonstrukci silnice I/25
v oblasti horní a dolní točky
Jáchymov. Tu druhou (foto)
upravoval tým Ing. Zdeňka
Rozsypálka z divize 4. Hala pro Witte Access Technology
v Ostrově, dílo týmu Ing. Pavla Löbela z karlovarského
zastoupení divize 9, v soutěži získala čestné uznání.
Rekonstrukce zlepší pohodlí diváků i zázemí provozu
Při opravách budovy Janáčkova divadla stavbaři rozšíří
sociální zařízení, zmodernizují interiéry diváckých prostor
a bufet. Kompletně zrekonstruují provozní části včetně
zázemí pro zaměstnance či jevištních technologií. Na
výměně síťových rozvodů by se přitom mohli vlastními
silami podílet i pracovníci z firem Skupiny Metrostav.
Ve střeše nahradí původní prefabrikované desky modernější konstrukce, která umožní zavěšení prvků vzduchotechniky. Součástí zakázky bude i oprava příjezdových, přístupových a parkovacích ploch.
Dvě vodní díla
V nedávné době dokončil tým
Ing. Petra Brože z divize 6
hned dvě zakázky týkající
se vodních děl. Nejprve se
jednalo o opravu sdruženého
objektu v hrázi VD Sedlec
pro investora Povodí Ohře.
Koncem července pak Povodí Vltavy předal hotovou stavbu
na VD Klíčava, jejímž hlavním účelem bylo vybudování
klapkových uzávěrů spodních výpustí nádrže (foto).
–red–, foto Václav Šálek
Připomínka zdravotního programu
I letos je v Metrostavu připraveno očkování proti chřipce.
Máte-li o ně zájem a dosud nejste přihlášeni, učiňte tak
neprodleně prostřednictvím personálních manažerek.
Práce na rekonstrukci historické budovy Národního muzea v Praze pokračují plným tempem. Dílo, které řídí tým
divize 9 za pomoci techniků divize 1, by se mělo ještě v létě zbavit fasádního lešení. Více ve fotosloupku na straně 2.
Konečně se u nás začala stavět další dálnice
Předposlední víkend v červenci řídil v Plzni tým
Ing. Petra Hanzala z divize 5 demontáž části nosné
konstrukce mostu zvaného Gambrinus. Byla nutná
kvůli přestavbě tamějšího železničního uzlu a každý
ze čtyř snesených dílů vážil kolem 80 tun.
Metrostav_13_14_2017.indd 1
Ve čtvrtek 29. června byla slavnostně zahájena stavba
dálnice D48 Rybí – MÚK Rychaltice. Při poklepu na
základní kámen díla nechyběl vedle ministra dopravy
Ing. Dana Ťoka a generálního ředitele ŘSD Ing. Jana
Kroupy ani Ing. Radim Čáp – ředitel naší divize 4 (foto
třetí zprava), která zakázku ve sdružení povede.
„Vzhledem k tomu, že musíme při zachování provozu
přestavět asi 11,5 km dlouhou část současné silnice I/48,
která je směrově nedělený čtyřpruh, na komunikaci dálničního typu se středním dělicím pruhem, budeme hlavní
trasu včetně dálničních mostů stavět po polovinách,“ popisuje vedoucí projektu Ing. Jiří Karlický z divize 4, který
je zároveň ředitelem výstavby celého úseku. „V našem
devítičlenném pracovním týmu dodavatelského sdružení
je pět zástupců Metrostavu a po dvou představitelích
společností COLAS CZ a SWIETELSKY stavební, což jsou
naši partneři,“ dodává.
Projekt zahrnuje téměř 140 stavebních objektů, které
už jsou ve sdružení rozděleny. Každý jeho účastník tak
přesně ví, za co odpovídá. Jen to, co rozdělit nejde, řeší
společně. Divize 4 dostala mimo jiné na starost provedení
celé hlavní trasy a výstavbu šesti dálničních mostů, šesti
kilometrů dálniční kanalizace a tří kilometrů protihlukových stěn. Ing. Karlický proto už dnes předpokládá, že
na stavbě bude za Metrostav pracovat provoz mostních
technologií a středisko betonových vozovek divize 4.
Stavbu už v předstihu zahájila příprava území – kácení,
doplňkový geologický průzkum a vybudování vytyčovací
sítě. V současné době probíhají práce na přeložkách inženýrských sítí a skrývky ornice.
Pro zlepšení bezpečnosti, ale i zkrácení doby jízdy
„Jenom od roku 2004 došlo vlivem zvýšení intenzity dopravy v přestavovaném úseku k 345 nehodám, při nichž
zemřelo devět lidí,“ řekl při zahájení díla Ing. Kroupa
a vysvětlil tak hlavní důvod, proč se na dnešní silnici I/48
zabydlí až do konce roku 2020 stavbaři. Ti mají před sebou mimo jiné přestavbu 27 mostů, z toho 16 dálničních,
a výstavbu mimoúrovňové křižovatky Příbor-východ.
–red–, foto Robert Gruzovský
Janáčkovo divadlo bylo postaveno v letech 1960–1965
podle návrhu Jana Víška – po sedmi architektonických
soutěžích, které odstartovaly už roku 1910 a jichž se
zúčastnilo více než půldruhého sta architektů, mezi
nimiž nechyběli třeba Josef Gočár, Josef Chochol,
Pavel Janák či Jan Kotěra. Provoz divadla byl
slavnostně zahájen 2. října 1965 operou Leoše Janáčka
Příhody lišky Bystroušky. Od roku 2007 prochází hlavní
brněnská scéna rozsáhlou rekonstrukcí, při níž už byly
opraveny třeba fasády i nevyhovující hlediště.
04/08/17 11:03