strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
ské stanice, kde ještě zbývá dokončit modernizaci kolejiště, přesáhnou 700 milionů korun.
Zcela nové nádraží má také Česká Lípa. Je moderní
a nově vybudované včetně peronů, ale podle některých
místních obyvatel malé a chudě vybavené. Stavba v hodnotě jedné miliardy korun byla zahájena v roce 2015
a dokončena letos začátkem roku.
Zhruba 1500 nádraží a dalších budov získala SŽDC
od Českých drah loni v létě za 3,3 miliardy korun. Po jejich
převzetí oznámila, že zahájí opravy dlouhodobě zanedbaných výpravních budov. V první fázi má jít o zhruba dvě
stovky nejvíce poškozených a zároveň frekventovaných
nádraží a opravy za zhruba osm miliard korun.
Drobné opravy v řádu několika milionů korun byly
zahájeny na 161 hlavně menších stanicích už vloni, větší
rekonstrukce se momentálně dokončuje v Havířově nebo
v Náchodě. Podle informací ze SŽDC se dále připravují
kompletní modernizace stanic v Chebu, Přerově nebo
třeba v Berouně.
10
11
12
13
14
náletu amerického letectva zasažena bombami určenými
nedaleké rafinerii. Po válce vzniklo několik projektů na
výstavbu nové, ale ta byla nakonec uvedena do provozu
až v roce 1958.
Pardubická nádražní budova má prostornou 90 metrů dlouhou odbavovací halu, která je před osvětlovacími
stěnami z obou stran vybavena galeriemi, v nichž je
umístěna skleníková zeleň. Budovu oživují červené a černé keramické obklady navozující dojem režného zdiva.
Čelní stěny nádražní haly zdobí barevné mozaiky – mapa
stavebních památek v Československu a zvěrokruh s hodinami. Od roku 1993 je v hale také plaketa Jana Pernera,
který v Pardubicích žil v době, kdy se jako vrchní inženýr
státních drah podílel na výstavbě prvních železnic. Pod
plaketou je tabulka vyznačující 50. rovnoběžku a v jednom z podchodů další plaketa připomínající inženýra Jana
Kašpara, prvního českého aviatika.
Jen pár zdobných prvků
První funkcionalistická železniční stavba vyrostla v Poděbradech. Výpravní budova tamější stanice je z roku 1926
a v minulosti byla označována jako nejhezčí v celém Československu. Tvarem připomíná siluetu parní lokomotivy
a byla nedávno opravena. Barevným provedením pláště
budovy i interiéru nyní znovu připomíná původní architektonický návrh.
Objekt jako takový postrádá jakékoliv dekorace či
ornamenty. Najdeme zde jen několik zdobných prvků. Například žulový reliéf státního znaku, sklomalby na oknech
hlavní haly, rozměrný ciferník naproti pokladnám a v hale
sochu Elektrifikace železnic od Jana Kodeta.
Nejkrásnější nádraží České republiky
2016
Mimoň
2015
Nový Jičín město
2014
Brno–Chrlice
2013
Rynoltice
2012
Opava východ
2011
Uherské Hradiště
2010
Choceň
2009 Zahrádky u České Lípy
2008
Trutnov hlavní nádraží
2007 Ostroměř
Metrostav_13_14_2017.indd 4
Sorela i folklor
Výzdoba mnohých nádraží je dodnes poplatná poválečnému optimismu a představám o lepší budoucnosti.
Prvky takzvané sorely (socialistického realismu) najdeme
i v Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Plzni, Teplicích
nebo na již zmíněném nádraží Praha–Smíchov.
Současná budova nádraží Olomouc, která pochází
z let 1938 až 1939, dostala v šedesátých letech nové
oživující prvky. Travertinové plastiky s železničními a regionálními motivy v bočních křídlech odbavovací haly
byly doplněny o nové malby, sochy a reliéfy s erotickými
a technologickými motivy nad pokladnami. Průčelní stěnu nad schodištěm zdobí sgrafita představující rozjásaný
průvod Hanáků a Hanaček s velkým nápisem „Rozkvétá
kraj, má milovaná zem, když dělníci a ženci svou tvořivou
prací ji věnčí“.
Příkladem citlivých zásahů je naopak stanice v Uherském Hradišti, která v roce 2011 zvítězila v celostátní
soutěži o nejkrásnější nádraží v ČR. Výpravní budova
postavená ve stylu Jurkovičových staveb (foto č. 13) si
během pozdějších úprav zachovala prvky slovácké lidové
architektury. Folklorní motivy, jejichž autorkou byla místní
malérečka Rozka Falešníková z Tasova, tak dodnes zdobí
nejen vnější plášť budovy, ale především interiér odbavovací haly.
Nádraží v Uherském Hradišti bylo slavnostně uvedeno
do provozu 12. října 1930 a o 26 let později prošlo rekonstrukcí. Komplexní opravy se dočkalo v roce 2004.
Prosklené novostavby
V Karlových Varech je od letošního května v provozu
nová výpravní budova, zajímavá stavba reprezentativního vzhledu. Po více než sedmdesáti letech nahradila
provizorní objekt ze čtyřicátých let minulého století, který
byl narychlo postaven místo vybombardované budovy
původního nádraží.
Moderní novostavba s aerodynamickým tvarem, který
připomíná kávové zrno, vychází z návrhu architekta Petra
Franty. Ústředním prvkem je zde prosklená hala přecházející přes obě patra a vytvářející vzdušný a prosvětlený
veřejný prostor. K hale se v podzemním podlaží napojí
podchod vedoucí na jednotlivá nástupiště. V nadzemním
podlaží je prostor pro prodej jízdenek a administrativní
část včetně zázemí. Celkové náklady přestavby karlovar-
Hlasujte pro svého favorita
Občanské sdružení Asociace Entente Florale CZ – Souznění pořádá už jedenáctým rokem soutěž o titul nejkrásnější
nádraží České republiky. Vloni v ní zvítězila stanice Mimoň na Českolipsku (foto č. 10), která získala 2713 hlasů
z celkových 6276. Tamní historická nádražní budova
byla před devíti lety opravena a její rekonstrukce vrátila
nádraží do podoby z roku 1900. Zmizely různé přístavby,
které k původní stavbě postupem let přibyly, obnovy se
dočkaly také historické fasády z obnažených cihel, které
v minulosti překryl nános žluté barvy.
Zvláštní cenu „pohádkové stanice“ si v loňském jubilejním ročníku odnesla nádraží Nová Paka – město,
nádraží v Rovensku pod Troskami a bývalé nádraží a nynější kavárna Káva s párou v Litoměřicích, což je ukázka
vydařeného podnikatelského záměru, který dokázal využít
původní, dráhou už nepoužívané prostory k vybudování
atraktivní provozovny pro dospělé a díky venkovní modelové železnici s dominantami Litoměřic také pro děti.
Mezi ostatními nominovanými se vloni objevila nádraží v Harrachově, Mariánských Lázních, Vodňanech,
Studénce nebo v Teplicích nad Bečvou. Předloňský titul
nejkrásnějšího nádraží získala stanice Nový Jičín – město
(foto č. 14). V předchozích ročnících si tuto cenu veřejnosti odnesla nádraží v Brně – Chrlicích (foto č. 15), v Rynolticích na Liberecku (foto č. 16), východní nádraží v Opavě
(foto č. 17), nádraží ve městě Uherské Hradiště a stanice
v Ostroměři u Hořic (foto č. 18) a v Trutnově.
Asociace Entente Florale sbírá nominace pro letošní
rok do 9. září, od 23. září do 10. října proběhne hlasování
na webových stránkách www.nejnadrazi.cz, výsledky
budou vyhlášeny 11. listopadu v Senátu Parlamentu
České republiky. „Naše soutěž je ve středoevropském
kontextu unikátní tím, že ji nevyhlašuje majitel, správce,
dopravce ani objednatel dopravy. Zaměřuje se nejen
na dopravní a přepravní hledisko z pohledu standardu
kvality plnění dopravních služeb, ale oceňuje především
dobrovolnickou péči zaměstnanců o prostředí stanic nad
rámec běžných povinností, pokud jde o květinovou výzdobu, údržbu a zpřístupnění prostor pro cestující tak, aby
se v prostředí železničních stanic a zastávek cítili lépe,“
vysvětluje jeden ze spolupracovníků soutěže Ing. Zdeněk
Michl, předseda občanského sdružení ŽelPage.
Anketa závislá na hlasování občanů nabízí každoročně
deset finalistů. Některá nádraží se do soutěže hlásí opakovaně – například Rynoltice, které napodruhé uspěly,
nebo Jindřichův Hradec. Ke statečným bojovníkům mezi
nádražími, která se poněkolikáté hlásí a postoupila do
finále, ale lidé je „neprohlasovali“ k vítězství, patří podle
ředitelky Asociace Entente Florale CZ Drahomíry Kolmanové ještě Kamenice nad Lipou a Ploskovice.
„Soutěž organizujeme především s cílem zlepšit stav
železničních stanic a také s cílem zapojit místní obyvatele.
Jednak tím, že si nádraží všímají a mohou pochválit práci
personálu, a také proto, že chceme, aby si uvědomili, že
právě jim opravdu bytostně záleží na stavu jejich nádraží.
Oni odtud ráno odjíždějí do práce, tady se utváří jejich
‚ranní naladění‘, a pro návštěvníky je nádraží první vizitkou,“ připojuje ředitelka.
Asociace pořádá soutěž od roku 2007. Spolupracují
s ní například Plzeňská dráha, České dráhy, Jindřichohradecké místní dráhy, Správa železniční dopravní cesty,
Posázavský pacifik nebo občanské sdružení ŽelPage.
Nádraží jako hvězdy stříbrného plátna
Děj oskarového filmu Ostře sledované vlaky z roku 1966
se natáčel v Loděnicích u Berouna (foto č. 19). Cedule
Kostomlaty nicméně odpovídá literární předloze. Bohumila Hrabala inspirovala k napsání knihy vlastní zkušenost z dob, kdy na nádraží v Kostomlatech pracoval
17
18
jako výpravčí a událost, kdy skupina partyzánů vyhodila
do povětří německý muniční vlak. Loděnická stanice
na trati Praha–Beroun má dodnes půvab malých tichých
zastávek, kde jako by se zastavil čas.
V krimikomedii Ladislava Smoljaka Rozpuštěný a vypuštěný, kde účinkuje nádraží zejména v závěrečných
scénách, si hlavní roli zahrála železniční stanice v Praze – Dejvicích. Cestující to mohou ještě dnes lehce poznat:
průčelí budovy, kde inspektor Trachta organizuje zatčení
zločinců, ani kolejiště s nárazníkem z peřin, v němž končí
jízda drezíny s nešťastníky, kteří použili Bírhanzlovu mast
(„na lysinu past“), se od roku 1984, kdy se zde film natáčel, vůbec nezměnily.
Předlohu pro železniční stanici Bílý Potok, kde působil
komiksový hrdina Alois Nebel, se zase stalo malé nádraží
v Horní Lipové na trati Hanušovice–Jeseník. Ve filmu z roku 2011 si samozřejmě zahrálo i hlavní nádraží v Praze,
kde výpravčí Alois potkal svou osudovou lásku Květu.
text Blanka Růžičková,
f o t o Tom á š J o h áne k a ar c hi v M e t r o s t a v u
15
16
19
04/08/17 11:03