Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 4
strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
letu amerického letectva zasažena bombami určemi
nedaleké rafinerii. Po lce vzniklo několik projektů na
výstavbu nové, ale ta byla nakonec uvedena doprovozu
až vroce1958.
Pardubická nádražní budova má prostornou 90 met-
rů dlouhou odbavovací halu, která je před osvětlovacími
stěnami z obou stran vybavena galeriemi, v nichž je
umístěna skleníková zeleň. Budovu oživují červené ačer-
né keramické obklady navozující dojem režného zdiva.
Čelní sny nádražní haly zdobí barevné mozaiky – mapa
stavebních památek vČeskoslovensku azvěrokruh sho-
dinami. Odroku 1993 je vhale také plaketa Jana Pernera,
který vPardubicích žil vdobě, kdy se jako vrchní ienýr
státních drah podílel navýstavbě prvch železnic. Pod
plaketou je tabulka vyznující 50. rovnožku avjed-
nom zpodchodů další plaketa připomínající ienýra Jana
Kašpara, prvního českého aviatika.
Jen pár zdobných prvků
První funkcionalistická železniční stavba vyrostla vPo-
bradech. Výpravní budova taměí stanice je zroku1926
avminulosti byla oznována jako nejhezčí vcelém Čes-
koslovensku. Tvarem připomíná siluetu parní lokomotivy
abyla nedávno opravena. Barevným provedením pláště
budovy iinteriéru nyní znovu připomíná původní archi-
tektonický návrh.
Objekt jako takový postrádá jakoliv dekorace či
ornamenty. Najdeme zde jen několik zdobných prvků. Na-
íklad žulový reliéf stního znaku, sklomalby naoknech
hlavní haly, rozrný ciferk naproti pokladm avhale
sochu Elektrifikace železnic od Jana Kodeta.
Sorela ifolklor
Výzdoba mnohých nádraží je dodnes poplatná pová-
lečnému optimismu aedstavám o leí budoucnosti.
Prvky takzvané sorely (socialistického realismu) najdeme
ivČeských Budějovicích, Ústí nad Labem, Plzni, Teplich
nebo najiž zmíném nádraží PrahaSmíchov.
Současná budova nádraží Olomouc, která pochá
z let 1938 až 1939, dostala v šedesátých letech nové
ivující prvky. Travertinové plastiky sželezničními are-
gionálními motivy v bočních křídlech odbavovací haly
byly doplněny onové malby, sochy arelfy serotickými
atechnologickými motivy nad pokladnami. Průčelní stě-
nu nad schodišm zdobí sgrafita představující rozjásaný
průvod Haků aHanek svelkým nápisem „Rozktá
kraj, má milovaná zem, když dělníci aženci svou tvořivou
prací ji věí“.
íkladem citlivých zásahů je naopak stanice vUher-
ském Hradišti, která v roce 2011 zzila v celostátní
soutěži o nejkrásnější nádraží v ČR. Výpravní budova
postavená vestylu Jurkovových staveb (foto č. 13) si
hem pozdějších úprav zachovala prvky slovácké lido
architektury. Folklorní motivy, jejichž autorkou byla míst
malérka Rozka Falková zTasova, tak dodnes zdo
nejen ví plášť budovy, ale především interr odbavo-
vací haly.
Nádraží vUherském Hradišti bylo slavnostně uvedeno
doprovozu 12. října 1930 ao26 let později prošlo rekon-
strukcí. Komplexní opravy se dkalo vroce 2004.
Prosklené novostavby
V Karlových Varech je od letho ktna v provozu
nová výpravní budova, zajímavá stavba reprezentativ-
ho vzhledu. Po ce než sedmdeti letech nahradila
provizorní objekt ze čtyřicátých let minulého století, který
byl narychlo postaven místo vybombardované budovy
původního nádraží.
Moderní novostavba saerodynamickým tvarem, který
ipomíná kávové zrno, vychází znávrhu architekta Petra
Franty. Ústředním prvkem je zde prosklená hala přec-
zející přes obě patra avytvářející vzdušný aprosvětlený
veřejný prostor. K hale se v podzemním podlaží napojí
podchod vedoucí najednotlivá nástupiště. Vnadzemním
podlaží je prostor pro prodej jízdenek a administrativ
část včetně zázemí. Celkové náklady přestavby karlovar-
ské stanice, kde jtě zbývá dokončit modernizaci koleji-
ště, přesáhnou 700 milionů korun.
Zcela nové nádraží má také Česká Lípa. Je moderní
anově vybudované včetně peronů, ale podle některých
místních obyvatel malé achudě vybavené. Stavba vhod-
notě jedné miliardy korun byla zahájena v roce 2015
adokoena letos zátkem roku.
Zhruba 1500 nádraží a dalších budov získala SŽDC
odČeských drah loni vtě za3,3 miliardy korun. Pojejich
evzetí oznámila, že zahájí opravy dlouhodobě zanedba-
ch výpravních budov. Vprvní fázi má jít ozhruba d
stovky nejvíce poškozených a zároveň frekventovaných
drí aopravy zazhruba osm miliard korun.
Drobné opravy v řádu několika milionů korun byly
zahájeny na161 hlavně menších stanicích už vloni, věí
rekonstrukce se momenlně dokouje vHavířově nebo
vNáchodě. Podle informací ze SŽDC se dále připravují
kompletní modernizace stanic v Chebu, Přerově nebo
eba vBerouně.
Hlasujte pro svého favorita
Občanské sdružení Asociace Entente Florale CZ – Souzně-
ní pořádá už jedenáctým rokem soutěž otitul nejkrásněí
drí České republiky. Vloni vní zvízila stanice Mi-
moň naČeskolipsku (foto č. 10), která získala 2713hlasů
z celkových 6276. Tamní historická nádrní budova
byla před devíti lety opravena ajejí rekonstrukce vrátila
drí dopodoby zroku 1900. Zmizely různé přístavby,
které kpůvodní stavbě postupem let přibyly, obnovy se
dočkaly takéhistorické fady zobnažených cihel, kte
vminulosti překryl nános žluté barvy.
Zvláštní cenu „pohádkové stanice“ si v loňském ju-
bilejním rku odnesla nádraží Nová Paka – město,
drí vRovensku pod Troskami avalé nádraží any-
í kavárna Káva srou vLitoměřicích, což je ukázka
vydařeného podnikatelského záměru, který dokázal využít
původní, dráhou už nepoužívané prostory kvybudování
atraktivní provozovny pro dospělé aky venkovní mode-
lové železnici sdominantami Litoměřic také pro děti.
Mezi ostatními nominovanými se vloni objevila ná-
draží v Harrachově, Mariánskýchzních, Vodňanech,
Studénce nebo vTeplich nad Bečvou. Předloňský titul
nejkrásnějšího nádraží získala stanice Nový Jičín – město
(foto č. 14). Vpředchozích rnících si tuto cenu vejnos-
ti odnesla nádraží vBrně – Chrlicích (foto č. 15), vRynol-
ticích naLiberecku (foto č. 16), východní nádraží vOpa
(foto č. 17), nádraží ve městě Uherské Hradtě astanice
vOstroměři uHořic (foto č. 18) avTrutnově.
Asociace Entente Florale sbírá nominace pro letoš
rok do9. září, od 23. září do 10. října proběhne hlasování
na webových stnkách www.nejnadrazi.cz, výsledky
budou vyhlášeny 11. listopadu v Senátu Parlamentu
České republiky. „Naše souž je ve sedoevropském
kontextu unikátní tím, že ji nevyhlašuje majitel, správce,
dopravce ani objednatel dopravy. Zaměřuje se nejen
na dopravní a epravní hledisko z pohledu standardu
kvality plnění dopravních služeb, ale oceňuje především
dobrovolnickou péči zaměstnanců oprostředí stanic nad
rámec běžných povinností, pokud jde oktinovou výzdo-
bu, údržbu azístupní prostor pro cestující tak, aby
se vprostředí železnních stanic azasvek cítili lépe,“
vysvětluje jeden ze spolupracovků souže Ing. Zdeněk
Michl, předseda občanského sdružení ŽelPage.
Anketa závislá nahlasování občanů nabízí každoročně
deset finalistů. Některá nádraží se dosoutěže hlásí opa-
kovaně – například Rynoltice, které napodruhé uspěly,
nebo Jindřicv Hradec. Kestatečným bojovm mezi
drími, která se pokolité hsí a postoupila do
finále, ale lidé je „neprohlasovali“ kvítězství, patří podle
ředitelky Asociace Entente Florale CZ Drahomíry Kolma-
nové ještě Kamenice nad Lipou aPloskovice.
„Soutěž organizujeme předeím slem zlepšit stav
železničních stanic ataké scílem zapojit místní obyvatele.
Jednak tím, že si nádraží všímají amohou pochválit práci
personálu, ataké proto, že chceme, aby si uvědomili, že
právě jim opravdu bytostně zálí nastavu jejich nádraží.
Oni odtud ráno odjíždějí dopráce, tady se utváří jejich
‚ranní naladění‘, apro návníky je nádraží první vizit-
kou,“ připojuje ředitelka.
Asociace pádá souž od roku 2007. Spolupracu
s ní například Plzeňská dha, České dhy, Jindřicho-
hradecké místní dráhy, Správa železniční dopravní cesty,
Pozavský pacifik nebo občanské sdružení ŽelPage.
draží jako hzdy stříbrného plátna
j oskarového filmu Ose sledované vlaky zroku 1966
se natáčel vLonicích uBerouna (foto č. 19). Cedule
Kostomlaty nicméně odpovídá literární předloze. Bo-
humila Hrabala inspirovala knapsání knihy vlastní zku-
šenost z dob, kdy na nádraží v Kostomlatech pracoval
jako výpravčí audálost, kdy skupina partyzánů vyhodila
do pověí německý muniční vlak. Lonická stanice
natrati PrahaBeroun má dodnes půvab malých tichých
zastávek, kde jako by se zastavil čas.
Vkrimikomedii Ladislava Smoljaka Rozpuštěný avy-
puštěný, kde účinkuje nádraží zejména v závěrných
scénách, si hlavní roli zahrála železnní stanice v Pra-
ze–Dejvicích. Cestující to mohou ještě dnes lehce poznat:
průčelí budovy, kde inspektor Trachta organizuje zaení
zlinců, ani kolejiště snárazkem zpeřin, vněmž končí
zda drezíny snešťastky, kteří poili Bírhanzlovu mast
(„na lysinu past), se odroku 1984, kdy se zde film natá-
čel, vůbec nezměnily.
Předlohu pro železniční stanici Bílý Potok, kde působil
komiksový hrdina Alois Nebel, se zase stalo malé nádraží
vHorní Lipové natrati HanušoviceJeseník. Vefilmu zro-
ku 2011 si samozřejmě zahrálo ihlavní nádraží vPraze,
kde výpravčí Alois potkal svou osudovou lásku Květu.
text Blanka Růžková,
foto Tomáš Johánek aarchiv Metrostavu
Nejkrásnější nádraží České republiky
2016 Mimoň
2015 Nový Jičín město
2014 Brno–Chrlice
2013 Rynoltice
2012 Opava východ
2011 Uherské Hradtě
2010 Choceň
2009 Zahrádky uČeské Lípy
2008 Trutnov hlavní nádrí
2007 Ostroměř
11
10
13
12
14
15
17
16 19
18
Metrostav_13_14_2017.indd 4 04/08/17 11:03
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (563 ms)

Rendering Strana 5 (102550): (0/1) (556 ms)

Rendering Strana 4 (102533): (0/1) (594 ms)

Rendering Strana 3 (102523): (0/1) (594 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2937/vth118719-1.jpg

 i2937/vth118730-1.jpg

 i2937/bg102533.svg

 i2937/vth118749-1.jpg

 i2937/vth118703-1.jpg

 i2937/vth118708-1.jpg

 i2937/vth118755-1.jpg[p1]