Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 3
strana 3
LETNÍ PŘÍLOHA
Česká železniční síť patří mezi nejhustší v Evropě.
Vpočtu cestujících jí ale přední místo zdaleka nepatří.
Pátní tratě, zejména koridory, prošly naelomu ti-
síciletí modernizací. Budovy železničních stanic nani
často teprve čekají. Amnohá nádraží stále vypadají,
jako by se tam zastavil čas.
Šedivé azaprášené nádražní budovy, vlepším případě
ivené alespoň v létě kvetoucími záhony a barevnými
truhlíky, někdy patníkům skutečně evokují návrat
do padesátých let minulého století. Vedle nich jsou tu
ovšem iopravené historické budovy nebo nepříliš zná
skvosty, ocované místními občany anadšenci, pro něž
je železnice srdeční zálitostí často už odtských let.
Odpředminulého století
VČesku existuje na2500 zastávek, nakterých se nachází
zhruba 8000 nádražch budov adalších železničních sta-
veb. Státní organizace Správa železniční dopravní cesty
(SŽDC), která vloni získala stanice, jež do té doby paily
Českým drahám, udí, že nejméně polovina z nich je
vhavarijním či neuspokojivém stavu apotřebuje rekon-
strukce. Sevropskými dotacemi na ně hodlá v íšch
letech vynaložit prostředky vřádu několikamiliard korun.
První nádražní budovy se naúzemí Česka stavěly už
vprvní polovině předminulého stole. Vznikaly na trati
České Budějovice – Linec, což byla vůbec první vej-
ná dráha v prostoru kontinentální Evropy. Ještě jako
koněska byla uvedena dozkušebního provozu vro-
ce1839. Věí část železniční sítě us byla dokončena
do roku 1914 a poslední nová trať, na trase Havčv
Brod – Brno, byla zprovozněna vroce 1953.
Úplně první budovou, kterou lze označit jako železnič-
ní stanici, byl zájezdní hostinec Veselka vHolkově vj-
ních Čechách, který sloužil jako přepřažní stanice. Dnes
je sice vHolkově jiné nádraží, ale vobci lze najít istaré
budovy hostince adalší památky slavné éry, během níž se
zde při jízdě zČeských Budějovic poprvé přepřahali koně.
Obraz historie
tšina původních objektů, tj. prvních budov postavených
ed sto ace lety, již neexistuje, ale najdou se ivýjimky.
vodní je například secesní budova nádraží Praha – Dej-
vice, některé části hlavho nádraží (foto č.1) ajiné památ-
kově chráněné objekty. Další nádraží byla poničena nálety
za druhé světové války a zničené budovy dostaly novou
podobu. Většina už v poválečných letech jako naíklad
vPardubicích (foto č. 2), ale naíklad stanice vKarlových
Varech přežívala vprovizoriu až donedávné doby.
Nádražní budovy vsobě nesou kus historie. Vypoví-
dají odobové módě ajsou obrazem osudů „svých“ měst
aobcí. Společenská objednávka nebo spíše objednávka
mocných vymazala zmapy Prahy novorenesaní nádra-
ží Praha – Těšnov. Budovy zroku 1875 byly vroce 1985
odstřeleny kvůli rozhodnutí ovýstavbě severojní magis-
trály. Ikdyž svého času patřily knejkrásněím vEvro
abyly národní kulturní památkou, městské zastupitelstvo
komunistické strany bylo neoblomné: magistrála má
ednost před památkami. Námitky, že ubží secesnímu
hlavnímu nádraží azlikviduje těšnovské ijiné stavby, sme-
tl tehdejší městský tajemník KSČ Antonín Kapek slovy, že
klidně sám sedne dobuldozeru anádraží zbourá.
Další smutný příběh: jako novodobé memento stojí
i výjezdu zhlavho nádraží Praha směrem naSmíchov
ruina secesní budovy, někdejšího nádraží Vyšehrad. Ta
byla sice prohlášena zakulturní památku, ato dokonce
už vroce 2001, ale přesto dál chátrá apodle soasho
stavu nemá naději navzkříšení. České dráhy se jí kvůli
kladům nanutnou rekonstrukci zbavily před deseti lety
a soukromí majitelé, kteří tehdy budovu a okolní areál
koupili za 42,5 milionu korun, se o opravy naposledy
pokusili vroce 2008.
Na opravy už dlouho čekají i daí prské stanice.
Podchod na draží Praha – Vysočany vyděsí i hod
silné jedince. Spíš odpudivě než radostně působí ipřes
budovatelské fresky v interru také nádraží Praha –
Smíchov. Odbavovací budova zpadesátých let minulého
století je vyzdobena freskami vestylu socialistického re-
alismu – takzvané sorely. Narozsáhlé ple tak nechybí
bdělý pohraničník, ženy skzející úrodu ahlavně hodně
lníků adělnic vplné práci (foto č. 3).
stupiště ajeho okolí jsou tak jistě silným zážitkem
pro pasažéry Orient-Expressu, kteří mají (znepochopitel-
ch důvodů) právě zde pražskou zastávku při své zážit-
kové jízdě luxusním vlakem. Zajízdenku dohistorických
modrozlatých vagonů letos natrase BetkyPrahaPa-
řížLonn platí 3828eur, což je přes sto tisíc korun.
Praha – hlavní nádraží
Mnohá větší města nebo místa nafrekventovaných tra-
ch dnes mají nádražní budovy, které jsou pod ochranou
patkářů. A kromě nich je zde několik daích, již re-
konstruovaných nebo nových stanic, které lze považovat
zaskutečné skvosty.
Publicista Toš Johánek, autor knihy Dvě stole
načeské železnici vydané vroce 2016, vtéto souvislosti
zmiňuje nejen víze veřejné ankety onejkrásnější nádraží,
ale také například stanice vMarnských Lázních, Uher-
ském Brodě, Třinci (foto č. 4), Olomouci, Hradci Králové,
Plzni (na foto č. 5 Jižní předměstí) nebo vPardubicích.
Osobně však nejc ocuje proměnu pražského
hlavního nádraží, o kterou se ze stavebních firem nej-
ce zasloil Metrostav. „I když ještě zvá dokoit
rekonstrukci Fantovy budovy, už zase patří mezi nejheí
vEvropě. Je to nádraží, které má své historické kouzlo
a zároveň vstupní halu, jež odpovídá padavkům jed-
nadvacátého století,“ říká Tomáš Jonek. Historická
Fantova budova vestylu secese, zníž je zatím dokoená
jen Fantova kavárna (foto č. 6) aopravena část uličního
obvodového pláště, má být snad zrekonstruona vprů-
běhu následujících let.
Odbavovací prostory největšího českého nádraží, na-
zývaného též Wilsonovo avodně nádraží císe Františ-
ka Josefa, prošly vletech 2006 až 2016 rozhlou rekon-
strukcí, která probíhala podle projektu architekta Patrika
Kotase vrežii italské firmy Grandi Stazioni aMetrostavu.
Odbavovací hala sobchody arestauracemi zala sloit
veřejnosti vdubnu 2011 (foto č. 7).
Metrostav vesdružení sfirmou Prominecon CZ získal
jako daí izakázku nazasešení příjezdové haly. Práce,
jež zahrnovaly vedle vybudování nového pště nad ná-
stupišti také opravu ocelových částí konstrukce avýměnu
sklených výplní nádražní haly, skončí letos vří.
Ohlédnutí do minulosti hlavho nádraží vPraze
První budova stanice vystavěná vnovorenesančním slohu
byla zprovozna vroce 1871. Následující secesní budo-
va postavená poarchitektonické soutěži podle vítězho
vrhu Josefa Fanty byla dokončena v roce 1909. Byla
skutně reprezentativní: pokladny byly umístěny vpří-
zemí vesední části budovy, vmístech dnešní karny.
Kopuli dodnes zdobí secesní motivy asochy odStanislava
Suchardy aLadislava Šalouna zpodobňující česká města.
Cestujícím tehdy sloužily velkoryse pojaté čekárny vle-
vém křídle a dvě restaurace různých cenových hladin.
Budova odpočátku disponovala ikanceřemi apro ve-
řejnost zatím nepřístupnými salonky pro významné hosty.
Navlak vnich čekali například Tomáš Garrigue Masaryk,
Thomas Alva Edison, Le Corbusier nebo Charlie Chaplin.
Pozji podobu nádraží významně ovlivnila stavba
pražského metra. Stanice Hlavní nádraží byla vůbec prv
budovaná natrase C, která zahájila provoz vroce 1974.
Také kli ní vznikla nová odbavovací hala se střechou,
po ž však bohel dnes vede přímo před vchodem
dohistorické budovy velmi rušná severojižní magistrála.
Mariánské Lázně
Italská stopa vpodobě investora Grandi Stazioni astaveb-
ní práce Metrostavu se potkaly ivípadě nádraží vMa-
riánských Lázních. Tamní staniční budova se porekon-
strukci zlet 2008 až 2011 vyloupla doskutečné krásy. Lí
se místním ituristům, ktí dosta přicestují vlakem.
Historie pražského i mariánskolázeňského nádraží
má řadu shodných bodů. Původní staniční budova byla
postavena vestejné době (vroce 1872) jako ta pražská
aotřicet let později také prla přestavbou vsecesním
stylu (foto č. 8).
Zakázku narevitalizaci získala spolnost Metrostav.
Stavbi měli zaúkol naplnit záměr hlavho architekta
(opět Patrika Kotase) aco nejvíce přiblížit vzhled nádraží
podobě zroku 1902, kdy byla dokoena velkoryse navr-
žená secesní přístavba sodjezdovou halou. Vcelostátní
soutěži o nejlepší dopravní stavbu získala provedená
modernizace nominaci na titul Česká dopravní stavba/
/Technologie roku 2009. Porota ocenila, že byl zachován
vodní historický vzhled nádraží acestující mohou vy-
užívat komfortu spojení budovy smoderními nástupišti.
Odklasicismu pofunkcionalismus
Veřejné nádražní budovy byly vdobě svého vzniku často
budovány jako vizitka daného města. Zájemcům o ar-
chitekturu tak nabízejí přehlídku vývoje dobového vku-
su – od klasicismu přes secesi až po funkcionalismus.
Ukázkou klasicismu vjeho pozdější podobě – empíru –
jsou budovy Masarykova nádraží vPraze nebo nádraž
budova stanice Záeh naMoravě.
Masarykovo nádraží je vůbec nejstarším provozova-
m koncovým nádražím vEvropě. Stavba zroku 1845
původně zahrnovala dvě samostatné dvoupatrové bu-
dovy, jednu příjezdovou adruhou odjezdovou. Dřevěné
prosklené zasešení nástupišť ahaly mezi budovami po-
depřené litinovými sloupy pochází zroku 1862. Nádražní
budovy azasení jsou postaveny vestylu vrcholného
empíru aklasicismu vkombinaci stehdy moderní nastu-
pující architekturou romantické novorenesance.
Stanice Záeh naMoravě (foto č. 9) dnes představuje
zajímavé propojení dvou zcela odlišných stavebních slohů
– moderní architektury 21. století aempírových objek
původní železniční stanice.
Výpravní budova i restaurace, pozji hotel Merkur
(zbouraný vroce 2002), zde stály už vroce 1845, kdy byl
zahájen pravidelný provoz naolomoucko-pražské dráze.
Architektonicky cenný arl dotvilo později dokončené
tzv. Kleinovo skladiště. Nové prvky přinesla přestavba,
která byla součástí modernizace železničního koridoru, na
ž se výstavbou tunelů polel iMetrostav. Modernizo-
vané prostory nádraží byly cestujícím předány potři roky
trvající rekonstrukci vsrpnu roku 2006.
Skvosty bez dekorace
Nemálo velkých českých stanic zpřelomu 19. a20 stole
nese rysy dalšího stylu: secese. Najdeme je vPardubi-
ch, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem nebo napří-
klad vPlzni (foto č. 11 na straně 4). Mnohem významněji
se však do jejich podoby později zapsal styl s názvem
moderna. U něj už ustoupila zdobnost funkcionalitě
azačaly vznikat stavby, jako je nádražní budova vHradci
Králové (foto č. 12 na straně 4). Odmoderny potom byl
jenom krok kfunkcionalismu, který odmítá jakýkoli druh
dekorace apreferuje funkční parametry budovy.
Jednu znejvýznamnějších ukázek poválečného funk-
cionalismu představuje památkově chráněná staniční bu-
dova vPardubicích, která má dodnes zachovalé původní
interry. První stavby natomto nádraží vznikly už vpo-
lovině 19. století. Pozdější výpravní budova zroku1908
se zachovala až do 26. srpna roku 1944, kdy byla při
Česká nádraží – ruiny i skutné skvosty
1
2
6
4
8
3
7
5
9
Metrostav_13_14_2017.indd 3 04/08/17 11:03
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (675 ms)

Rendering Strana 4 (102533): (0/1) (667 ms)

Rendering Strana 3 (102523): (0/1) (712 ms)

Rendering Strana 2 (102513): (0/1) (711 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2937/vth118708-1.jpg (3x)

 i2937/vth118719-1.jpg (3x)

 i2937/bg102523.svg

 i2937/vth118730-1.jpg (3x)

 i2937/vth118703-1.jpg

 i2937/vth118749-1.jpg

 i2937/vth118755-1.jpg (2x)