Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 6
2
4
6
8
1
3
5
7
9
íležitost dostat se po dálnici D11 do Hradce Králové bez auta využily tisíce lidí
Poslední 4,2 km dlouhý úsek dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové – z obce Osky do krajského města – bude
slavnostně zprovozn letos 21. srpna. Přílitost vyzkoušet si jeho hladký povrch při dni otevřené dálnice (DOD)
vyily v sobotu 29. července tisíce lidí, zejména obyvatel z okolí (foto č. 1). Na dílo byli zvědaví i proto, že se
zalo budovat už před 12 lety. Šest let pak stavba sla a rozhla se až v červenci 2014. Rodiny s kárky, in-line
bruslaři, cyklisté (foto č. 2) ikoloběžkáři si novou D11 mohli prohlédnout a vyzkoet v plné parádě. Ikdyž za
provedení projektu odpovídalo sdrení tří spolností v čele s firmou Eurovia CS, stěžejní díl prací na tomto úseku
odvedl Metrostav. „Vybudovali jsme dálniční těleso, čtyři mosty, dešťovou kanalizaci, přeložky komunikací i sítí,
vybavení dálnice a hlavně MÚK Kukleny. Dnes už dokončujeme pouze drobnosti adokumentaci nutnou k předání
la,“ řekl vedoucí projektu Ing. Richard Rakouš z divize 4, který na místě přivítal i ministra dopravy Ing. Dana
Ťoka (foto č. 3). Stavbyvedoucí Ing. Petr Marhold rozdával dětem reflexní pásky abezpečnostní vesty (foto č. 4). Na
okraji dálnice byla k vidění stavební technika, mezi kterou se neztratila auta Metrostavu (foto č.5). Na vyzkoení
všvky čekala krásná, nová a téměř pustá dálnice (foto č. 6). Mohlo na ni vše, co mělo nohy či kola (foto č. 7),
kromě motorových vozidel. Výjimku měl jen ministr dopravy (foto č. 8). Snad aby mohl rychle dojet na konec nového
úseku, kde asfaltový kryt mizí v polích (foto č. 9). Na navazující části D11 z Hradce Klové na Smiřice už sice
pracují archeologové, stavební povolení ale napadlo hnutí Děti Země a zahájení díla tím zíná být v nedohlednu.
strana 6
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Daleko navýchodě
Vturecm hlavním městě, kde sídlí firma Metrostav
Ankara Inșaat, kráčela historie… Dlouhé dějiny místa,
kam zatím moc turistů nadovolenou nejezdí, upozorňu-
jí, že vasijsm vnitrozemí Turecka asi 200 km odČer-
ho moře existovala rozvinutá civilizace už vdobách,
kdy u nás žili lidé únětické kultury. I když letopty
z doby před Kristem mohou připomínat hodinu děje-
pisu, ohlédnutí dojiné než vlastní minulosti obohatí.
Vkopcovim terénu kolem Ankary se v nadmské
výšce kolísající mezi 800 až 1350 metry usídlili první li
– Chattové – již vetřetím tisíciletí před ním letopočtem.
Kolem roku 1700 př. n. l. ovládli město Cheti, kteří zde
založili říši s hlavním městem Chattušaš a opev
hradiště západně od metropole nazvali Ankuva. Jeho
jméno se postupem věků změnilo naÁncyru, starecky
znamenající kotvu, a v lehce pozměněné formě – jako
Ankara – existuje doposud.
Panovníci se vAnke rychle střídali
(všechna data jsou z doby před naším letopočtem):
konec 1. ticiletí Frygové (jejich hlavním městem byl
nedaleký Gordion, kde Alexandr Veliký
později přeťal gordický uzel)
7. stole kočovní Kimmerio
6. stol. Lýdové
roku 547 Perša
roku 333 Alexandr Veliký
roku 323 Antigonos I.
roku 300 pontští Řekové
roku 278 keltští Tektoságové (išli odRýna)
roku 229 pergamský král Attalos I.
roku 189 Áncyra přla dospvy Říma
roku 88 Áncyru zničil pontský král Mithridates
roku 25 sto ovládl římský císař Augustus
Z doby císaře Augusta pochází většina ankarských
antických patek, které se vestě dosud sporadicky
nacházejí. Nejznámější znich je nápis Monumentum An-
cyranum nazdi chmu císaře Augusta abohyně Romy.
Císař Augustus se rozhodl učinit zÁncyry jedno ze
tří hlavních administrativních středisek střední Anatolie
a stanovil ji hlavním městem provincie Galacia. Během
rozkvětu zadob římského panování veměstě podle od-
hadů žilo až 200 tisíc obyvatel. Vedla tudy i významná
římská cesta navýchod.
Kjinám apamátm Ankary zdoby našeho letopoč-
tu se vrátíme někdy příš.
Ing.Marek Gasparov
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 13–14/2017 vyšlo 8. 8. 2017 (15/2017 vyjde 24. 8. 2017) / Složení redakční rady Ing.J.Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing.J.Kavan, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing.L. Svobodová,
Ing.J.Šob aIng.M. Zrcko / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication,s.r.o., Nad Kazankou 37,
Praha7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejný.
Nejen výborný most
Včervenci uplynulo 130 let odnarození profesora Sta-
nislava Bechyně, významného českého průkopníka vý-
voje stavitelství zbetonu, projektanta mostů, teoretika
avysokoškolského pedagoga.
V letech 1905–1910 Stanislav Bechyně vystudoval
Vysokou školu technickou vPraze svyznamenáním ana-
stoupil do právě zakdané betonářské firmy Dr. Karla
Skorkovského. Jako doktor technických věd byl nejen
průkopníkem stavitelství zbetonu voblasti teorie ipra-
xe, ale zúčastnil se také politického dění. Vroce 1918 se
stal členem Českého národního výboru, který 28. října
vObecním domě vPraze manifestně vydal Zákon ozří-
zení československého státu.
Vroce 1920 byl Bechyně jmenován tehdy nejmladším
řádným profesorem naFakultě inženýrského stavitelst
ČVUT – pro statiku, dynamiku a betonové stavitelství.
Stejnou problematikou se zabýval ii navrhování asta-
tických výpočtech nosných konstrukcí řady staveb.
znamná technická díla
Pro mosty profesora Stanislava Bechyně jsou typické
smělé oblouky ačasto průkopnická řešení. Patří knim na-
íklad jeden zprvních železobetonových mostů vČesku
– obloukový most vHořepníku naPelhřimovsku (1913),
mosty vKřinci (1917–1918), přes Chrudimku vPardubi-
ch (1935). Vroce 1937 získal první cenu jehoprojekt
Nuselského mostu se dvěma mostovkami, který nebyl po-
staven kvůli nastupující válce. Dokončený dálniční most
es údolí Šmejkalky uSenohrab, postavený vroce1950,
má rozpětí oblouků 120 m adélku mostovky 250 m. Most
es Váh vKomárně (1955) splochým obloukem asroz-
m 112,5metru mu vynesl mezinárodní uznání.
Prof.Bechyně se polel inařadě průmyslových sta-
veb. Pro pražskou automobilku Praga vLibni navrhl po-
prvé vRakousko-Uhersku konstrukci sibovými stropy
asloupy zovinuté litiny (1916). Vroce 1919 poprvé použil
rámové patrové konstrukce (spojení betonových sloupů
atrámů) při návrhu nastavbu paláce Lucerna v Praze.
Projektoval hangáry, účastnil se stavby Veletržho palá-
ce vPraze, výškové budovy Penzijho ústavu na Žižkově
a propítal i statiku Národního patníku na tkově.
Napomáhal také při přesunu děkanského kostela vMos-
tě. Vroce 1967 ho fotograf zachytil nastavbě podchodu
naVáclavském nástí v Praze (foto vpravo).
decká a pedagogická činnost
Řadu svých vědeckých prací ověřoval na stavbách (na-
íklad práce s cementem v zimě, zpracování betonu
vibrátory, užití oceli svysokou mezí prnosti apod.). Až
doroku 1945 zastával vefirmě Skorkovský pozici hlavní-
ho inžera, poválce pokračoval vevýuce iprojektování.
Jeho vědecká apublikní činnost byla oceněna řadou
uzní ařádů: vroce 1952 byl zvolen akademikem ČSAV,
vroce 1972 získal čestný titul doktora technických věd
ČVUT v Praze. Profesor Stanislav Bechyně se zajímal
rovněž okulturu, přírodu aosvětu. Jako spoluzakladatel
pražské zoologické zahrady (1931) byl autorem dodnes
stojícího železobetonového pavilonu vodních ptáků.
Stanislav Bechyně zemřel 15. října 1973 aje pocho-
ván v rodné Přibyslavi. Jeho funkcionalistická trojská
vila se dostala domajetku podniku Vodní stavby, který ji
obhospodoval až dosvého zániku. Dnes již tato budova
neexistuje, protože novému majiteli nevyhovovala.
Petr Zázvorka
Padesát let služby
Odroku 1967 zásobuje Prahu betonem výrobna naRo-
hanském ostrově. Vznikla kvůli výstavbě metra vrámci
podniku Vodní stavby, dnes ji využívá TBG Metrostav.
Původní automatizovanou věžovou betonárnu (fo-
to č. 1) se dma míchacími jádry CIFA italské výroby
scelkovým výkonem 60 kubíků za hodinu řídil německý
systém děrných štítků.
Soasná betorna (foto č. 2) má tři míchací jádra
(BHS a LIEBHERR), kapacitu 90 m
3
/hod. a je opaena
nejmodernějším elektronickým řídicím systémem.
Zdroj archiv TBG Metrostav
1
2
sledky hodnocení
Na hlavní stránce firemního intranetu je v sekci Oz-
mení zvejněn děkovný dopis genelního ředitele
společnosti Ing. Pavla Piláta, kterým reaguje na kaž-
doroční hodnoticí rozhovory. Opět prohly v prvním
čtvrtletí a letos se jich zúčastnilo 2550 zastnanců,
ktí do listů hodnocení uvedli celkem 1269 různých
, návrhů či připomínek.
Metrostav_13_14_2017.indd 6 04/08/17 11:04

 

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 5
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 6
Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 13-14/2017, Strana 6

Strana 6

6

Sending statistics … done (714 ms)

Rendering Strana 6 (102556): (0/1) (741 ms)

Rendering Strana 5 (102550): (0/1) (741 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2937/vth118749-1.jpg (3x)

 i2937/vth118755-1.jpg (3x)

 i2937/bg102556.svg

 i2937/vth118703-1.jpg

 i2937/vth118708-1.jpg

 i2937/vth118719-1.jpg (2x)

 i2937/vth118730-1.jpg (2x)