strana 2
Na řece přece nezáleží
Ptáme se
Divize 6, která se specializuje na vodohospodářské
a energetické stavby, buduje a rekonstruuje malé vodní elektrárny po celé republice. Fotograf navštívil dvě
– jednu na Labi a druhou na Vltavě. Na obou má tým
Ing. Jiřího Škrance za sebou významný kus práce.
Stavba MVE Litoměřice – České Kopisty na pra
vém břehu Labe v říčním kilometru 795,688 přivítala
v polovině července hosty. Pozval je investor, akciová
společnost Dolnolabské elektrárny, aby spolu s jeho zá
stupci a stavbaři z divize 6 oslavili dokončení stavební
jámy a vybetonování základů nové elektrárny (foto č. 1).
Práci kolegů si zblízka prohlédl i ředitel divize 6 Ing. Jan
Cuc (foto č. 2 vpravo). Ocenil, jak dobře vzdorovali nejen
letošní povodni, ale i vztlaku podzemních artéských vod,
které ohrožovaly bezpečné vytěžení stavební jámy. Stav
by v těsné blízkosti řeky (foto č. 3) mají vždy svá úskalí.
Divize 6 je však zvládá s přehledem.
Ing. Karla Mezihoráka,
odborného technického pracovníka
z útvaru kontroly řízení zakázek
1
Ražby stanice Veleslavín chrání svatá Barbora
1
2
V letošní první srpnový den zahájili pracovníci divize 1
Subterra ražby trojlodní stanice Veleslavín na trase
metra V.A. Jejich práce už od počátku probíhají pod
ochranou patronky všech horníků svaté Barbory, jejíž
posvěcenou sošku uložil do schránky u portálu zdejší
vedoucí ražeb Ing. Jan Panuška (foto č. 2).
Vedoucí projektu výstavby stanice Veleslavín Ing. Petr
Chamra z divize 8 Metrostavu na začátku malé slavnos
ti nejdřív poděkoval pracovníkům společností Subterra
a Zakládání staveb za rychlé vyhloubení atypické stavební
jámy. Ing. Petr Bican z divize 2 Subterra, který ve stejné
pozici pracuje pro svou firmu, podrobněji popsal příprav
né práce, jež jeho divize zahájila už před rokem. Kromě
odtěžení jámy zahrnovaly i přeložky inženýrských sítí,
včetně ražených kanalizačních řadů DN 1000 a DN 400.
Vedoucí ražeb Ing. Panuška z divize 1 Subterra přiblí
žil způsob, jakým jeho lidé stanici vyrazí: „Pomocí Nové
rakouské tunelovací metody s horizontálně členěným
výrubem se spojeným jádrem a opěřím a postupným
uzavíráním dna začneme prvně razit asi 95 m dlouhý levý
boční tubus až na konec staniční části. S předepsaným
odstupem čeleb potom jako druhý provedeme stejně dlou
hý pravý tubus. Pokud nenarazíme na obzvlášť nepříz
nivou geologii a razicí štíty budou pracovat podle plánu,
měli bychom zhruba v polovině listopadu začít připravovat
levý tubus na protažení Tondy, pravý asi o měsíc později
pro Adélu. Po jejich průjezdu a ražbě směrem k jámě E2
provedeme definitivní ostění bočních staničních lodí, vy
razíme střední loď a definitivně ji zajistíme.“
Páter Benedikt Kolaja z Břevnovského kláštera po pro
slovech požehnal dřevěné sošce sv. Barbory od Dalibora
Čenčíka a Ing. Panuška ji umístil do schránky vedle por
tálu pravého tubusu. Předák první směny divize 1 poté
sektem pokřtil čelbu levého, která opatřena zárodkem
předštítku (foto č. 1) netrpělivě čekala, až budou večer
zahájeny práce na průchodu pilotovou stěnou jámy.
Při ražbách stanice Veleslavín čeká tuneláře průchod
horninovým prostředím se špatnými geologickými pod
mínkami. Průzkum zde předpokládá jíloprachovité břidlice
různého stupně zvětrání, jejichž horizont postupně upadá.
Při ražbě středního výrubu u konce stanice skalní nadloží
skoro vymizí. Horizontální členění výrubu a způsob jeho
zajištění byly navrženy podle statického výpočtu a měly
by razičům umožnit bezpečný a přitom rychlý postup.
Protože je již od začátku chrání patronka všech horníků,
ražby jistě skončí v očekávaném termínu.
2
3
Na Vltavě v Miřejovicích tým Ing. Škrance přestavuje
sto let starou elektrárnu, ve které zůstane po repasi za
chován v činnosti originální velín vyrobený v továrně Fran
tiška Křižíka. Zdejší zakázka je rozdělena do dvou etap
a před pár týdny skončila ta první (foto č. 4), při níž byla
vyměněna první dvojice z pěti původních Francisových
turbín. V následné etapě se cyklus prací bude opakovat
u druhých dvou agregátů, pátá turbína už prošla repasí
a znovu vyrábí elektřinu. První MVE na Labi u Litoměřic
jí ročně vyrobí 30–33 GWh, druhá na Vltavě 13–18 GWh.
Obě po dokončení přispějí ke zlepšení životního prostředí,
protože svým ekologickým provozem umožní v okolním
prostředí snížit množství emisí CO2.
4
Výzkum chování tunelového ostění při požáru
V návaznosti na tři předcházející články o podpoře vědy v Metrostavu dnes přiblížíme podíl naší společnosti
na výzkumu působení ohně na ostění tunelů.
Tunely jsou dopravní stavby, které je třeba navrhovat
i s ohledem na rizika vzniku požáru. Uzavřený prostor ná
sobí jeho účinky, omezuje únikové možnosti a komplikuje
záchranné práce. Tunelové ostění – ve většině případů
z betonu – musí také odolávat účinkům ohně, aby nedošlo
k ohrožení bezpečnosti vlastní tunelové konstrukce. Exis
tuje několik způsobů, jak je proti požáru ochránit. Ověření
jejich efektivity bylo předmětem výzkumné činnosti v Me
trostavu během posledních let.
Poškození betonu vlivem požáru má dvě základní
příčiny. První z nich je jeho degradace vlivem vysoké
teploty, kvůli které klesá zejména pevnost betonu. Druhá
je odprýskávání – voda obsažená v betonu se působením
vysoké teploty mění na páru a jejím tlakem dochází k po
stupnému odtrhování povrchové oblasti betonu.
Opatření snižující účinky požáru na beton omezují obě
příčiny, avšak často pouze částečně. Při nižších teplotách
do cca 1000 °C a současně při jejich pomalejším nárůstu
nemusí beton vyžadovat téměř žádnou ochranu proti
odprýskání, což se prokázalo při zkouškách betonu pro
ostění tunelu Libouchec, kde byly požadavky na teplotní
zatížení relativně mírné. Současné světové předpisy však
vyžadují teplotní zatížení s velmi rychlým růstem teploty,
odpovídajícím požáru vozidla s hořlavým nákladem, kdy
se 1000 ºC dosáhne během několika minut a teplota někdy
vystoupá až k 1350 ºC. Tehdy jsou už opatření nutná.
Nejjednodušším opatřením je přidání speciálních po
lypropylenových vláken do betonové směsi. Když se ta
kový beton vystaví vysokým teplotám, vlákna se odpaří
a vzniklé dutiny umožní odvod vodní páry bez odprýskání.
Beton se sice vysokou teplotou znehodnotí, ale zůstane
na místě a částečně ochrání vnitřní betonové vrstvy, pří
padně výztuž. Po požáru je nutné ostění opravit.
Beton v tunelech lze chránit i speciálním nástřikem,
odzkoušen byl např. FIX Fireshield 1350 od firmy MEY
CO. Nástřik o tloušťce 40 až 50 mm je sice při požáru
znehodnocen, ale svou vysokou izolační schopností mů
že ochránit beton jak proti vysokým teplotám, tak proti
odprýskání. Po požáru jej stačí odstranit a tunel opatřit
novým nátěrem, v optimálním případě není třeba ostění
opravovat. Při loňských experimentech byla sledována
ochrana vodorovného stropu hloubeného tunelu pomocí
desek Promatect T od firmy PROMAT. I když mají tloušťku
pouze 25 mm, dokázaly zajistit velmi účinnou ochranu be
tonu jak proti odprýskání, tak proti vysokým teplotám.
Zkoušky na velkých modelech – stěny o výšce 3 m
nebo mechanicky zatížené desky na rozpětí 4 m (foto) –
se prováděly v laboratořích PAVUS ve Veselí nad Lužnicí
v rámci spolupráce Metrostavu s ČVUT v Praze. Všechny
provedené experimenty odhalily výhody a nevýhody jed
notlivých ochranných opatření a poskytly jasnou předsta
vu o tom, jak by mohly fungovat v reálných podmínkách.
prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc.
V Metrostavu začal Karel Mezihorák pracovat v roce
2004, ještě při postgraduálním studiu systémového
inženýrství na stavební fakultě ČVUT. Dnes na centrále
v úseku výrobně-technického ředitele podporuje a rozvíjí časové řízení zakázek. Svůj volný čas věnuje mimo
jiné dobrovolnické práci v neziskové organizaci Fair.
Posláním vašeho sdružení je přispívat k rozvoji keňského venkova. Jak jste se k této práci dostal a proč
podporujete právě Keňu?
Byla to víceméně náhoda. Do Keni jsem se sice chystal už
před pěti lety, protože mám rád hory a z ní se nastupuje
na Kilimandžáro, cestu jsem ale z finančních důvodů ne
podnikl. Když jsem potom začal chodit se svou současnou
přítelkyní, která je zakladatelkou občanského sdružení
Fair, začal jsem jí pomáhat. Hanka se rozvojovou spolu
prací zabývala už při studiu a Keňu si vybrala proto, že
všem potřebným pomoci nemohla a v ní měla známé.
Proč a jakým způsobem vaše podpora probíhá?
Velkým problémem mnoha afrických států je migrace
venkovanů do měst. Protože v nich nemohou najít práci,
končí ve slumech, kde jsou otřesné podmínky. Po keň
ském venkově proto šíříme povědomí o tom, jak to
ve městech skutečně vypadá, a přispíváme k tomu, aby se
lidem ve vesnicích žilo lépe a nikam neodcházeli. Ve slu
mech v Nairobi se snažíme zlepšit situaci pomocí center
pro děti. Jsme malé, finančně nepříliš silné sdružení, a tak
i naše práce v Keni se rozvíjí pozvolna. Prvně jsme v ní
pomohli založit partnerskou neziskovou organizaci, která
naše představy na místě realizuje. Ve městečku Webuye
jsme rozjeli pilotní projekt mikrokreditů – malých půj
ček – které místní komunitě pomohou rozšířit výdělečné
aktivity. Koupí si za ně třeba šicí stroj nebo násadu ryb
do rybníků. Část peněz nemusí vracet, místo nich po
skytnou potraviny, třeba ryby dětským centrům. Kromě
jídla nabízíme dětem ve slumech program Watoto kwa
watoto – Děti dětem, v jehož rámci se pomocí různých vý
tvarných činností zabaví a zprostředkují africkou kulturu
i jazyk českým školákům. U nás jsme spolupráci navázali
třeba se ZŠ Bohumila Hrabala v Libni.
Jak na svou činnost získáváte peníze?
Máme drobné sponzory, kteří nám přispívají, jiní pro nás
zdarma tisknou propagační materiály. Sami pořádáme
přednášky a výstavy fotografií z Keni, abychom její pro
blémy přiblížili. Peníze získáváme ze vstupného nebo
prodeje kávy a čaje ve Fair obchůdku. Jednou za rok ně
kdo z nás na vlastní náklady odletí do Afriky, abychom se
na místě přesvědčili, jak projekty běží.
V Keni jste byl v roce 2008 a 2009. Jak se vám líbila?
První cesta pro mě byla docela dobrodružná, protože
jsem při ní původně měl jen doprovázet Hanku. Ona ale
onemocněla, neletěla, a její práci jsem bez podrobnějších
znalostí musel celou zastat sám. Ta druhá výprava již byla
pohodovější – víc jsem věděl, Hanka jela se mnou, a já se
už mohl více věnovat svému koníčku, fotografování.
Co vám činnost v neziskové organizaci přináší, proč se
dobrovolnické práci ve svém volném čase věnujete?
Člověk by neměl být sobecký. Myslím si, že je dobré
podpořit ty, kterým štěstí v životě tolik nepřálo. Když
pomáháte dospělým, odezva od nich není vždy tak jasná
a okamžitá. Když ale uděláte radost dětem, rozzáří se jim
oči, a z toho máte i okamžitě dobrý pocit. Já mohu navíc
při práci pro Fair rozvíjet své koníčky – počítačovou
grafiku a fotografování lidí v jejich přirozeném prostředí.
V několika posledních letech obojí zužitkuji při tvorbě Fair
letáků a kalendářů. Podobným aktivitám bych se určitě
věnoval vždycky, tady jsou navíc prospěšné.
Potřebujete pro svou činnost nějakou pomoc?
Finanční prostředky, třeba i drobné, nikdy neodmítneme.
Hledáme však i spolehlivé dobrovolníky, kteří by nám
pomohli třeba s výstavami, stánky na festivalech či s we
bovými stránkami. Budu však také rád, když se kolegové
na adrese www.fair-ngo.eu s naší prací jen seznámí.