strana 6

Oslavy Zlaté stezky

Také letos se Metrostav stal jedním z partnerů Slavností solné Zlaté stezky v Prachaticích. Město, jehož

historii a rozkvět ve 14. až 16. století si lidé připomínali 24. a 25. června, Metrostav dobře zná. Rekonstrukci

jeho divadla i výstavbu místního Hospice svatého Jana

Nepomuka Neumanna totiž už pár let řadí ke svým referencím. Snad brzy v něm tým divize 6 také opět začne

stavět i Domov matky Vojtěchy.

Středověká obchodní cesta, která Čechy spojovala

s Podunajím, sloužila prokazatelně už v roce 1010 k do­

vozu soli, koření, vína a drahých látek z jižněji položených

zemí. Zpět se povozy vracely třeba s chmelem, vlnou,

kůží a pivem. Mimořádná výnosnost – zvlášť obchodu

se solí – stezku v 16. století pojmenovala názvem Zlatá.

Prachatice, které byly jejím cílem na českém území, díky

ní výrazně zbohatly a dodnes si zachovaly historické re­

nesanční jádro s výstavnými měšťanskými domy.

Dřívější slávu a úspěšnost si prachatičtí obyvatelé

každoročně připomínají průvody v historických kostý­

mech, kulturními programy či trhy s ukázkami dobových

řemesel. Letošní Slavnosti solné Zlaté stezky proběhly

už pojednadvacáté a od těch loňských, jubilejních, se

lišily bohatším programem a dobovými atrakcemi pro

děti a vystoupením řady známých zpěváků a hudebních

skupin, mezi kterými vynikala kapela Čechomor.

Také příští rok bude poslední týden v červnu patřit

v Prachaticích oslavám. Jestli se na nich bude znovu

podílet i Metrostav, se můžete přijet přesvědčit na vlastní

oči. Podrobnosti o proběhlé akci najdete na internetových

stránkách www.prachatice.cz, kde se jistě už za pár mě­

síců objeví také program oslav v roce 2012.

in f o rm a c e / a k t u a l i t y / z a j í m a v o s t i

Via est vita

n a š e FOTO R E P O R TÁ Ž

Ve Vikýřovicích u Šumperka je od loňského podzimu

otevřeno Muzeum silnic. V jeho stálé expozici, nazvané Via est vita – což přeloženo z latiny znamená Silnice

je život, se návštěvníci mohou seznámit s historií výstavby silnic na našem území od nejstarších soumarských stezek až po moderní dálnice.

Muzeum, které sídlí v bývalém hospodářském dvoře

ze 16. století, vzniklo díky podpoře Olomouckého kraje,

grantu z tzv. Norských fondů a úsilí pracovníků krajské

správy silnic, která do něj poskytla exponáty ze svých

dlouholetých sbírek.

Expozice ve Vikýřovicích ukazuje mimo jiné historic­

ké mapy – včetně té z roku 1937, na které je zakreslena

trasa naší první dálnice podle návrhu Jana Antonína Bati.

Najdete zde i výjimečnou sbírku služebních a firemních

odznaků a medailí, stejně jako zrekonstruované silniční

saně, bryčku či sto let starý kololis, který býval běžným

vybavením kováren a sloužil k utahování loukoťových kol.

Přístup do muzea lemuje řada historických kamenných

patníků, ve venkovní expozici jsou vystaveny historické

silniční mechanismy a ocelové příhradové mosty.

Zatím je ve Vikýřovicích otevřena jen první část sil­

ničního muzea. Pokud Olomoucký kraj získá dostatek

finančních prostředků, měla by od roku 2012 projít re­

konstrukcí také zbývající dvě křídla statku, kde své místo

najdou oddělení věnovaná mostům a firmě bratří Kleinů,

úspěšných budovatelů rakousko-uherských silnic a želez­

nic, kteří působili zejména na Moravě.

Muzeum silnic, jehož internetové stránky naleznete

na adrese www.ssok.cz/muzeum.html, je otevřeno ve

všední dny od úterý do pátku mezi 10. a 16. hodinou

a v sobotu od devíti do dvanácti. Šťastnou cestu!

1

Nový sportovní partner

Jihomoravský region divize 1 začal od letošního srpna

sponzorovat Petra Koukala (foto), nejlepšího českého

hráče badmintonu. Navázal tak na tradici Metrostavu

podporovat nadané české reprezentanty, kteří soutěží

v méně známých sportovních odvětvích.

Pětadvacetiletý Petr Koukal, který dnes hraje za TJ So­

kol Veselý Brno-Jehnice, je úřadující a pětinásobný mistr

České republiky jednotlivců a účastník olympijských her

v Pekingu. V roce 2010 jeho kariéru nečekaně přerušila

operace rakovinného nádoru a náročné chemoterapie,

po kterých se mu však opět podařilo obsadit český bad­

mintonový trůn. Postupuje zpět i v žebříčku světových

hráčů, mezi kterými dosáhl před nemocí 36. místa, a ne­

přestává bojovat o svou druhou olympijskou účast.

Smlouva mezi Petrem Koukalem a Metrostavem je za­

tím podepsána na jeden rok a jejím cílem je umožnit hráči

kvalitní přípravu na LOH v Londýně v roce 2012. Podle

osobních webových stránek www.petrkoukal.com má

náš nový sportovní partner rád červenou barvu. S logem

Metrostavu na dresu se mu proto jistě bude dařit. Držíme

mu palce, aby uspěl na Mezinárodním mistrovství České

republiky, které se koná 29. září až 2. října v Brně.

Až do poloviny 14. století se o stezky a cesty na našem

území téměř nikdo nestaral a podle toho vypadaly.

Až Karel IV. si uvědomil, že jen po dobré cestě

budou do země rádi jezdit kupci či obchodníci. Proto

nařídil o cesty dbát a zlepšit jejich zanedbaný stav.

Začalo se tedy s postupnou přestavbou cest, které

byly zároveň rozšiřovány tak, aby se na nich snadno

vyhnuly dva povozy. Vozovka na zemských stezkách

byla zesilována, a zřejmě proto se novým „silným

cestám“ začalo zkráceně říkat silnice. Za duchovního

otce slova dálnice se považuje český stavební inženýr

a kapitán ženijního vojska Karel Chmel (1908–1983),

který vytvořil zkratku ze slov dálný a silnice. Označení

se rychle ujalo i vžilo pro svoji jednoduchost a pro

koncovku -nice, která velmi dobře koresponduje se

vžitými názvy silnice a železnice.

2

Pomoc potřebným

–ls–, foto archiv Petra Koukala

Badminton má bohatou historii. První doložené

záznamy o něm pocházejí ze 7. století z Číny, kde se hra

s opeřenými míčky nazývala di-dčijan-dsi. Její obdobu

znali v Japonsku i v Koreji, podobné hry provozovali

také indiáni v Severní, Střední i Jižní Americe

a dokonce se hrály i ve středověké Evropě, kde však

byly časem zapomenuty. Dějiny moderního badmintonu

začínají hrou zvanou poona podle indického města,

kde ji okolo roku 1850 „objevili“ britští vojáci. Své

současné jméno získala v roce 1860 podle zámečku

Badminton House, kde ji hrával vévoda z Beufortu.

Od roku 1992 se badminton hraje na olympijských

hrách a hráči během zápasu běžně naběhají až několik

kilometrů a jejich smeče přesahují rychlost 300 km/h.

3

4

Rozsáhlé dopravní stavby v Praze mění rychle svou podobu

Čas od času vzlétá fotograf Metrostavu k nebi, aby pořídil letecké záběry velkých pražských staveb naší společnosti.

Jeho letos publikované snímky ukazují změny na staveništích tunelů Blanka, mimoúrovňové křižovatky Malovanka

a nově i metra V.A. Dříve zveřejněné fotografie můžete nejrychleji vyhledat v archivu novin na www.metrostav.cz.

Rampy křižovatky U Vorlíků na letenském úseku stavby Blanka (foto č. 1) už třeba zveřejňujeme počtvrté. Prvně se

ocitly v čísle 15 z roku 2008, podruhé v letním dvojčísle 13–14 o rok později a vloni byly v čísle 19. Při jejich srovnání

můžete sledovat, jak rychle se letenská pláň plní konstrukcemi tunelů i podzemních garáží. Příští rok už možná

nebudou vidět vůbec a pohled na Letnou se začne podobat vizualizaci, jak ji dnes můžete vidět na internetových

stránkách www.tunelblanka.cz. Na stejné stavbě o kus dál na Prašném mostě (foto č. 2) už po dalším roce prací auta

nekličkují po provizorní silnici, jen odbočka do Svatovítské ulice zatím stále ještě nevede v definitivní trase a přes

železnici přechází po východní části nového mostu. Křižovatka Malovanka (foto č. 3) vypadá už třetí rok podobně.

Výrazně se však změnil vzhled Patočkovy ulice mezi ní a portálem ražených tunelů Blanka v jámě Myslbekova, která

je v horní části snímku. Archeologové už opustili i naleziště na staveništi, takže v části blíž ke Strahovskému tunelu

rychle pokračuje výstavba tunelů čelním odtěžováním a na druhé straně rostou tunelové trouby v otevřené stavební

jámě. Poslední záběr poprvé shora představuje stavební dvůr BRE1 na Vypichu (foto č. 4). Zleva tu štola Kateřina

vede do montážní komory, jež ústí na dno kruhové montážní jámy, nad níž se v horní části fotografie tyčí dva jeřáby.

Způsobů, jak Metrostav pomáhá tam, kde veřejné

zdroje nestačí, je mnoho. Patří mezi ně i dlouhodobé

zapůjčení dvou staveništních buněk, které divize 11

převezla do Střediska křesťanské pomoci v Horních

Počernicích (SKPHOPO). Ve středu 17. srpna je ředitel

divize 11 Ing. Zdeněk Ševčík slavnostně předal jeho

řediteli Ing. Janu Procházkovi (foto zleva).

V jedné z ubytovacích budov SKPHOPO v Horních Po­

černicích probíhá rekonstrukce a naše stavební buňky bu­

dou po dobu oprav sloužit dva roky jako krizová možnost

bydlení pro klienty střediska. Metrostav mu ostatně už

několik let vypomáhá i drobnějšími finančními částkami.

Středisko, které Evangelická církev metodistická zří­

dila v areálu bývalého zámečku v Praze-Horních Po­

černicích, poskytuje kromě jiných služeb i ubytování

v azylovém domě s kapacitou 90 lůžek. Je určený zejména

osobám s dětmi, které se ocitly v nepříznivé sociální situ­

aci spojené se ztrátou bydlení. Další informace naleznete

na internetových stránkách www.skphopo.cz.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 14–15/2011 vyšlo 25. 8. 2011 (16/2011 vyjde 12. 9. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří

Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736