Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 6
strana 6
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
1
2
Oslavy Zlaté stezky
Ta letos se Metrostav stal jedm z partnerů Slav-
nossolné Zlaté stezky v Prachaticích. Město, jehož
historii a rozkvět ve 14. až 16. století si lidé připomína-
li 24. a 25. června, Metrostav dobře zná. Rekonstrukci
jeho divadla i výstavbu místho Hospice svatého Jana
Nepomuka Neumanna totuž pár let řadí ke svým re-
ferencím. Snad brzy v něm tým divize 6 také opět začne
stavět i Domov matky Vojtěchy.
Středověká obchodní cesta, která Čechy spojovala
s Podunajím, sloužila prokazatelně už v roce 1010 k do-
vozu soli, koření, vína a drahých látek z jižněji položených
zemí. Zpět se povozy vracely třeba s chmelem, vlnou,
ží a pivem. Mimořádná výnosnost zvlášť obchodu
se so stezku v 16. století pojmenovala názvem Zlatá.
Prachatice, které byly jejím lem na českém území, díky
výrazzbohatly a dodnes si zachovaly historické re-
nesanční dro s výstavnými měšťanskými domy.
Dřívější slávu a úspěšnost si prachatičtí obyvatelé
každoročně ipomína průvody v historických kostý-
mech, kulturními programy či trhy s ukázkami dobových
řemesel. Letoš Slavnosti solné Zlaté stezky proběhly
pojednadvacáté a od těch loňských, jubilejních, se
lišily bohaím programem a dobovými atrakcemi pro
ti a vystoupením řady známých zpěváků a hudebních
skupin, mezi kterými vynikala kapela Čechomor.
Také příš rok bude poslední týden v červnu pait
v Prachaticích oslavám. Jestli se na nich bude znovu
podílet i Metrostav, se můžete přijet přesvědčit na vlastní
oči. Podrobnosti o proběhlé akci najdete na internetových
stránkách www.prachatice.cz, kde se jisuž za r mě-
síců objeví také program oslav v roce 2012.
3
Pomoc potřebným
Způsobů, jak Metrostav pomáhá tam, kde veřejné
zdroje nestí, je mnoho. Patří mezi i dlouhodo
zapůjčení dvou staveništních buk, které divize 11
evezla do Střediska esťanské pomoci v Horních
Počernicích (SKPHOPO). Ve středu 17. srpna je ředitel
divize 11 Ing. Zdeněk Ševčík slavnostně předal jeho
řediteli Ing. Janu Procházkovi (foto zleva).
V jedné z ubytovacích budov SKPHOPO v Horních Po-
černicích probíhá rekonstrukce a naše stavební buňky bu-
dou po dobu oprav sloužit dva roky jako krizová možnost
bydlení pro klienty sediska. Metrostav mu ostatně už
několik let vypomáhá i drobnějšími finančními částkami.
Středisko, které Evangelická církev metodistická zří-
dila v areálu vaho zámku v Praze-Horních Po-
černicích, poskytuje kromě jiných služeb i ubytování
v azylovém domě s kapacitou 90 lůžek. Je určený zejména
osobám s dětmi, které se ocitly v neíznivé soclní situ-
aci spojené se ztrátou bydlení. Další informace naleznete
na internetových stránkách www.skphopo.cz.
Via est vita
Ve Vikýřovicích u Šumperka je od loňského podzimu
otevřeno Muzeum silnic. V jeho sexpozici, nazva-
né Via est vita – což přeloženo z latiny znamená Silnice
je život, se návštěvci mohou seznámit s historvý-
stavby silnic na našem úzeod nejstarších soumar-
ských stezek až po moderní dálnice.
Muzeum, které sídlí v valém hospodářském dvoře
ze 16. století, vzniklo díky podpoře Olomouckého kraje,
grantu z tzv. Norských fondů a úsilí pracovníků krajs
správy silnic, která do j poskytla exponáty ze svých
dlouholetých sbírek.
Expozice ve Vikýřovicích ukazuje mimo jihistoric-
mapy etz roku 1937, na které je zakreslena
trasa ní první dálnice podle návrhu Jana Antonína Bati.
Najdete zde i výjimečnou sbírku služebních a firemních
odznaků a medailí, stejně jako zrekonstruovasilniční
saně, bryčku či sto let starý kololis, který býval žm
vybavením kováren a sloužil k utahování loukoťových kol.
ístup do muzea lemuje řada historických kamench
patníků, ve venkovní expozici jsou vystaveny historické
silniční mechanismy a ocelové příhradové mosty.
Zam je ve Vikýřovich otevřena jen první část sil-
ničního muzea. Pokud Olomoucký kraj získá dostatek
finančních prostředků, měla by od roku 2012 projít re-
konstrukcí také zvající dvě křídla statku, kde své místo
najdou oddělení věnovaná mostům a firmě bratří Kleinů,
úspěšných budovatelů rakousko-uherských silnic a želez-
nic, ktí sobili zejména na Moravě.
Muzeum silnic, jehož internetové stránky naleznete
na adrese www.ssok.cz/muzeum.html, je otevřeno ve
ední dny od úterý do tku mezi 10. a 16. hodinou
a v sobotu od devíti do dvanácti. Šťastnou cestu!
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 14–15/2011 vyšlo 25. 8. 2011 (16/2011 vyjde 12. 9. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávánovinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Rozsáhlé dopravní stavby v Praze mění rychle svou podobu
Čas od času vztá fotograf Metrostavu k nebi, aby pořídil letecké záběry velkých pražských staveb naší společnosti.
Jeho letos publikované snímky ukazu změny na staveništích tunelů Blanka, mimoúrovňové křižovatky Malovanka
a nově i metra V.A. Dříve zveřejněné fotografie můžete nejrychleji vyhledat v archivu novin na www.metrostav.cz.
Rampy křižovatky U Vorlíků na letenském úseku stavby Blanka (foto č. 1) už třeba zveřeujeme počtvrté. Prvně se
ocitly v čísle 15 z roku 2008, podruhé v letním dvojčísle 13–14 o rok později a vloni byly v čísle 19. Při jejich srov
můžete sledovat, jak rychle se letenská pláň plní konstrukcemi tunelů i podzemch garáží. Příští rok už možná
nebudou vidět vůbec a pohled na Letnou se začne podobat vizualizaci, jak ji dnes můžete vidět na internetových
stránkách www.tunelblanka.cz. Na stejné stavbě o kus dál na Prašném mostě (foto č. 2) už po dalším roce prací auta
nekličkují po provizorní silnici, jen odbočka do Svatovítské ulice zatím stále ještě nevede v definitivní trase a přes
železnici přechází po východní části nového mostu.ovatka Malovanka (foto č. 3) vypadá už etí rok podobně.
Výrazně se však změnil vzhled Patočkovy ulice mezi a portálem ražených tuneBlanka v jámě Myslbekova, která
je v horčásti smku. Archeologové už opustili i naleziště na staventi, takže v části bž ke Strahovsmu tunelu
rychle pokračuje výstavba tunelů čelním odtěžováním a na druhé straně rostou tunelové trouby v otevřené stavební
mě. Poslední záběr popr shora edstavuje stavební dvůr BRE1 na Vypichu (foto č. 4). Zleva tu štola Kateřina
vede do montážní komory, jež ústí na dno kruhové montážní jámy, nad níž se v horní části fotografie tyčí dva jeřáby.
Nový sportovní partner
Jihomoravský region divize 1 zal od letho srpna
sponzorovat Petra Koukala (foto), nejlepšího českého
hráče badmintonu. Nazal tak na tradici Metrostavu
podporovat nadané česreprezentanty, ktí souží
v méně známých sportovních odtch.
Pětadvacetiletý Petr Koukal, který dnes hraje za TJ So-
kol Veselý Brno-Jehnice, je úřadující a pětinásobný mistr
České republiky jednotlivců a účastník olympijských her
v Pekingu. V roce 2010 jeho kariéru nečekaně erušila
operace rakovinného nádoru a náročné chemoterapie,
po kterých se mu však opět podilo obsadit český bad-
mintonový trůn. Postupuje zpět i v žebříčku světových
hráčů, mezi kterými dosáhl před nemocí 36. místa, a ne-
přestává bojovat o svou druhou olympijskou účast.
Smlouva mezi Petrem Koukalem a Metrostavem je za-
tím podepsána na jeden rok a jem cílem je umožnit hráči
kvalitní přípravu na LOH v Londýv roce 2012. Podle
osobních webových stránek www.petrkoukal.com
náš nový sportovní partner rád červenou barvu. S logem
Metrostavu na dresu se mu proto jistě bude dařit. Držíme
mu palce, aby uspěl na Mezinárodním mistrovstČes
republiky, které se koná 29. září až 2. října v Brně.
–ls–, foto archiv Petra Koukala
4
Badminton má bohatou historii. Prvdoložené
záznamy o něm pocházejí ze 7. století z Číny, kde se hra
s opeřenými míčky nazývala di-dčijan-dsi. Její obdobu
znali v Japonsku i v Koreji, podobné hry provozovali
také indiáni v Severní, Střední i Jižní Americe
a dokonce se hrály i ve středověké Evropě, kde však
byly časem zapomenuty. Dějiny moderního badmintonu
zínají hrou zvanou poona podle indického města,
kde ji okolo roku 1850 „objevili“ britšvojáci. Své
současné jméno získala v roce 1860 podle zámečku
Badminton House, kde ji hrával vévoda z Beufortu.
Od roku 1992 se badminton hraje na olympijských
hrách a hráči během zápasu běžně naběhají až několik
kilometrů a jejich sme přesahují rychlost 300 km/h.
Až do poloviny 14. století se o stezky a cesty na nem
území téměř nikdo nestaral a podle toho vypadaly.
Až Karel IV. si udomil, že jen po dobré cestě
budou do země rádi jezdit kupci či obchodníci. Proto
nařídil o cesty dbát a zlepšit jejich zanedbaný stav.
Zalo se tedy s postupnou přestavbou cest, které
byly zároveň rozšiřovány tak, aby se na nich snadno
vyhnuly dva povozy. Vozovka na zemských stezkách
byla zesilována, a zřejmě proto se novým „silným
cestám“ zalo zkráceně říkat silnice. Za duchovho
otce slova dálnice se považuje český stavební inženýr
a kapitán ženijního vojska Karel Chmel (1908–1983),
který vytvořil zkratku ze slov dálný a silnice. Ozne
se rychle ujalo i vžilo pro svoji jednoduchost a pro
koncovku -nice, která velmi doe koresponduje se
vžitými názvy silnice a železnice.

 

Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2011, Strana 6

Strana 6

6

Sending statistics … done (301 ms)

Rendering Strana 6 (103960): (0/1) (340 ms)

Rendering Strana 5 (103958): (0/1) (339 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3091/vth120580-1.jpg (3x)

 i3091/vth120582-1.jpg (3x)

 i3091/bg103960.svg

 i3091/vth120572-1.jpg

 i3091/vth120574-1.jpg

 i3091/vth120576-1.jpg

 i3091/vth120578-1.jpg (2x)