strana 6
Oslavy Zlaté stezky
Také letos se Metrostav stal jedním z partnerů Slavností solné Zlaté stezky v Prachaticích. Město, jehož
historii a rozkvět ve 14. až 16. století si lidé připomínali 24. a 25. června, Metrostav dobře zná. Rekonstrukci
jeho divadla i výstavbu místního Hospice svatého Jana
Nepomuka Neumanna totiž už pár let řadí ke svým referencím. Snad brzy v něm tým divize 6 také opět začne
stavět i Domov matky Vojtěchy.
Středověká obchodní cesta, která Čechy spojovala
s Podunajím, sloužila prokazatelně už v roce 1010 k do
vozu soli, koření, vína a drahých látek z jižněji položených
zemí. Zpět se povozy vracely třeba s chmelem, vlnou,
kůží a pivem. Mimořádná výnosnost – zvlášť obchodu
se solí – stezku v 16. století pojmenovala názvem Zlatá.
Prachatice, které byly jejím cílem na českém území, díky
ní výrazně zbohatly a dodnes si zachovaly historické re
nesanční jádro s výstavnými měšťanskými domy.
Dřívější slávu a úspěšnost si prachatičtí obyvatelé
každoročně připomínají průvody v historických kostý
mech, kulturními programy či trhy s ukázkami dobových
řemesel. Letošní Slavnosti solné Zlaté stezky proběhly
už pojednadvacáté a od těch loňských, jubilejních, se
lišily bohatším programem a dobovými atrakcemi pro
děti a vystoupením řady známých zpěváků a hudebních
skupin, mezi kterými vynikala kapela Čechomor.
Také příští rok bude poslední týden v červnu patřit
v Prachaticích oslavám. Jestli se na nich bude znovu
podílet i Metrostav, se můžete přijet přesvědčit na vlastní
oči. Podrobnosti o proběhlé akci najdete na internetových
stránkách www.prachatice.cz, kde se jistě už za pár mě
síců objeví také program oslav v roce 2012.
in f o rm a c e / a k t u a l i t y / z a j í m a v o s t i
Via est vita
n a š e FOTO R E P O R TÁ Ž
Ve Vikýřovicích u Šumperka je od loňského podzimu
otevřeno Muzeum silnic. V jeho stálé expozici, nazvané Via est vita – což přeloženo z latiny znamená Silnice
je život, se návštěvníci mohou seznámit s historií výstavby silnic na našem území od nejstarších soumarských stezek až po moderní dálnice.
Muzeum, které sídlí v bývalém hospodářském dvoře
ze 16. století, vzniklo díky podpoře Olomouckého kraje,
grantu z tzv. Norských fondů a úsilí pracovníků krajské
správy silnic, která do něj poskytla exponáty ze svých
dlouholetých sbírek.
Expozice ve Vikýřovicích ukazuje mimo jiné historic
ké mapy – včetně té z roku 1937, na které je zakreslena
trasa naší první dálnice podle návrhu Jana Antonína Bati.
Najdete zde i výjimečnou sbírku služebních a firemních
odznaků a medailí, stejně jako zrekonstruované silniční
saně, bryčku či sto let starý kololis, který býval běžným
vybavením kováren a sloužil k utahování loukoťových kol.
Přístup do muzea lemuje řada historických kamenných
patníků, ve venkovní expozici jsou vystaveny historické
silniční mechanismy a ocelové příhradové mosty.
Zatím je ve Vikýřovicích otevřena jen první část sil
ničního muzea. Pokud Olomoucký kraj získá dostatek
finančních prostředků, měla by od roku 2012 projít re
konstrukcí také zbývající dvě křídla statku, kde své místo
najdou oddělení věnovaná mostům a firmě bratří Kleinů,
úspěšných budovatelů rakousko-uherských silnic a želez
nic, kteří působili zejména na Moravě.
Muzeum silnic, jehož internetové stránky naleznete
na adrese www.ssok.cz/muzeum.html, je otevřeno ve
všední dny od úterý do pátku mezi 10. a 16. hodinou
a v sobotu od devíti do dvanácti. Šťastnou cestu!
1
Nový sportovní partner
Jihomoravský region divize 1 začal od letošního srpna
sponzorovat Petra Koukala (foto), nejlepšího českého
hráče badmintonu. Navázal tak na tradici Metrostavu
podporovat nadané české reprezentanty, kteří soutěží
v méně známých sportovních odvětvích.
Pětadvacetiletý Petr Koukal, který dnes hraje za TJ So
kol Veselý Brno-Jehnice, je úřadující a pětinásobný mistr
České republiky jednotlivců a účastník olympijských her
v Pekingu. V roce 2010 jeho kariéru nečekaně přerušila
operace rakovinného nádoru a náročné chemoterapie,
po kterých se mu však opět podařilo obsadit český bad
mintonový trůn. Postupuje zpět i v žebříčku světových
hráčů, mezi kterými dosáhl před nemocí 36. místa, a ne
přestává bojovat o svou druhou olympijskou účast.
Smlouva mezi Petrem Koukalem a Metrostavem je za
tím podepsána na jeden rok a jejím cílem je umožnit hráči
kvalitní přípravu na LOH v Londýně v roce 2012. Podle
osobních webových stránek www.petrkoukal.com má
náš nový sportovní partner rád červenou barvu. S logem
Metrostavu na dresu se mu proto jistě bude dařit. Držíme
mu palce, aby uspěl na Mezinárodním mistrovství České
republiky, které se koná 29. září až 2. října v Brně.
Až do poloviny 14. století se o stezky a cesty na našem
území téměř nikdo nestaral a podle toho vypadaly.
Až Karel IV. si uvědomil, že jen po dobré cestě
budou do země rádi jezdit kupci či obchodníci. Proto
nařídil o cesty dbát a zlepšit jejich zanedbaný stav.
Začalo se tedy s postupnou přestavbou cest, které
byly zároveň rozšiřovány tak, aby se na nich snadno
vyhnuly dva povozy. Vozovka na zemských stezkách
byla zesilována, a zřejmě proto se novým „silným
cestám“ začalo zkráceně říkat silnice. Za duchovního
otce slova dálnice se považuje český stavební inženýr
a kapitán ženijního vojska Karel Chmel (1908–1983),
který vytvořil zkratku ze slov dálný a silnice. Označení
se rychle ujalo i vžilo pro svoji jednoduchost a pro
koncovku -nice, která velmi dobře koresponduje se
vžitými názvy silnice a železnice.
2
Pomoc potřebným
–ls–, foto archiv Petra Koukala
Badminton má bohatou historii. První doložené
záznamy o něm pocházejí ze 7. století z Číny, kde se hra
s opeřenými míčky nazývala di-dčijan-dsi. Její obdobu
znali v Japonsku i v Koreji, podobné hry provozovali
také indiáni v Severní, Střední i Jižní Americe
a dokonce se hrály i ve středověké Evropě, kde však
byly časem zapomenuty. Dějiny moderního badmintonu
začínají hrou zvanou poona podle indického města,
kde ji okolo roku 1850 „objevili“ britští vojáci. Své
současné jméno získala v roce 1860 podle zámečku
Badminton House, kde ji hrával vévoda z Beufortu.
Od roku 1992 se badminton hraje na olympijských
hrách a hráči během zápasu běžně naběhají až několik
kilometrů a jejich smeče přesahují rychlost 300 km/h.
3
4
Rozsáhlé dopravní stavby v Praze mění rychle svou podobu
Čas od času vzlétá fotograf Metrostavu k nebi, aby pořídil letecké záběry velkých pražských staveb naší společnosti.
Jeho letos publikované snímky ukazují změny na staveništích tunelů Blanka, mimoúrovňové křižovatky Malovanka
a nově i metra V.A. Dříve zveřejněné fotografie můžete nejrychleji vyhledat v archivu novin na www.metrostav.cz.
Rampy křižovatky U Vorlíků na letenském úseku stavby Blanka (foto č. 1) už třeba zveřejňujeme počtvrté. Prvně se
ocitly v čísle 15 z roku 2008, podruhé v letním dvojčísle 13–14 o rok později a vloni byly v čísle 19. Při jejich srovnání
můžete sledovat, jak rychle se letenská pláň plní konstrukcemi tunelů i podzemních garáží. Příští rok už možná
nebudou vidět vůbec a pohled na Letnou se začne podobat vizualizaci, jak ji dnes můžete vidět na internetových
stránkách www.tunelblanka.cz. Na stejné stavbě o kus dál na Prašném mostě (foto č. 2) už po dalším roce prací auta
nekličkují po provizorní silnici, jen odbočka do Svatovítské ulice zatím stále ještě nevede v definitivní trase a přes
železnici přechází po východní části nového mostu. Křižovatka Malovanka (foto č. 3) vypadá už třetí rok podobně.
Výrazně se však změnil vzhled Patočkovy ulice mezi ní a portálem ražených tunelů Blanka v jámě Myslbekova, která
je v horní části snímku. Archeologové už opustili i naleziště na staveništi, takže v části blíž ke Strahovskému tunelu
rychle pokračuje výstavba tunelů čelním odtěžováním a na druhé straně rostou tunelové trouby v otevřené stavební
jámě. Poslední záběr poprvé shora představuje stavební dvůr BRE1 na Vypichu (foto č. 4). Zleva tu štola Kateřina
vede do montážní komory, jež ústí na dno kruhové montážní jámy, nad níž se v horní části fotografie tyčí dva jeřáby.
Způsobů, jak Metrostav pomáhá tam, kde veřejné
zdroje nestačí, je mnoho. Patří mezi ně i dlouhodobé
zapůjčení dvou staveništních buněk, které divize 11
převezla do Střediska křesťanské pomoci v Horních
Počernicích (SKPHOPO). Ve středu 17. srpna je ředitel
divize 11 Ing. Zdeněk Ševčík slavnostně předal jeho
řediteli Ing. Janu Procházkovi (foto zleva).
V jedné z ubytovacích budov SKPHOPO v Horních Po
černicích probíhá rekonstrukce a naše stavební buňky bu
dou po dobu oprav sloužit dva roky jako krizová možnost
bydlení pro klienty střediska. Metrostav mu ostatně už
několik let vypomáhá i drobnějšími finančními částkami.
Středisko, které Evangelická církev metodistická zří
dila v areálu bývalého zámečku v Praze-Horních Po
černicích, poskytuje kromě jiných služeb i ubytování
v azylovém domě s kapacitou 90 lůžek. Je určený zejména
osobám s dětmi, které se ocitly v nepříznivé sociální situ
aci spojené se ztrátou bydlení. Další informace naleznete
na internetových stránkách www.skphopo.cz.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 14–15/2011 vyšlo 25. 8. 2011 (16/2011 vyjde 12. 9. 2011) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří
Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736