a

u.

at

letNí PŘíloHa

strana 4

cesta kolem světa za

pár desítek minut

Království na kolejích

Procestovat svět během jediného odpoledne a přitom

si prohlédnout třeba i sedm divů světa? Nic není nemožné – cestu budete muset podniknout jen jednu: do

centra Ostravy na výstaviště Černá louka. A tam už na

vás budou čekat nejznámější skvosty světové architektury i vzpomínky na minulost. Všechny na jednom

místě, jehož prohlídka nezabere ani mnoho času.

Při návštěvě areálu miniatur MINIUNI si budete při­

padat trochu jako v příbězích Jonathana Swifta. Budete

možná zažívat stejné pocity jako jeho kapitán Lemuel Gul­

liver v Lilliputánu. Hodiny na londýnském Big Benu (foto

č. 1) budete mít totiž jen o málo výš než oči, vlak stojící

u nádraží Ostrava­město byste zase bez problémů vzali

do dlaní a letadlo na letišti vám bude připomínat hračky

z dětství. Ostravský areál vás určitě uchvátí. Vše totiž

odpovídá skutečnosti, jen jsou stavby v měřítku 1:25.

1

Historie i současnost Prahy jako na dlani

K létu patří cestování. Pokud jste toho letos moc projet

nestihli, nezoufejte a vydejte se s námi do světa miniatur. Na jednom místě tak můžete objevit zajímavá zákoutí České republiky, poznat historickou Prahu, vidět

zajímavosti ze světa, nebo se vrátit do dětských let nad

kilometry kolejí s titěrnými vláčky. Některé modely se

nacházejí – jak by řekl Český Honza – hned za humny.

1

V MINIUNI můžete při procházce i hádat, před čím

právě stojíte. Bez problémů určitě poznáte pražskou Sta­

roměstskou radnici, aténskou Akropoli i Cheopsovu pyra­

midu. Za chvíli už můžete obdivovat šikmou věž v Pise, o

pár kroků dál stojí renesanční budova krakovské tržnice

Sukiennice a na dohled máte větrné mlýny v holandském

Kinderdijku nebo středověkým dojmem působící Rybář­

skou baštu v Budapešti. Zblízka si můžete prohlédnout

také miniaturní Královský hrad ve Varšavě, nepřehlédnete

ani Eiffelovu věž. Poznáte ale Slezskou univerzitu v ne­

dalekých Katovicích či Michalskou bránu v Bratislavě?

Milovníky moderny pak určitě osloví letní dům El Capricho

katalánského architekta Antoniho Gaudího, který je smě­

sicí modernistického a neomudéjarského slohu.

m

é

ě

2

Modelová minulost v nejmodernějším provedení

Prahu uvidíte jako na dlani, když prozkoumáte Langwei­

lův model v Muzeu HMP v ulici Na Poříčí. Tento světový

unikát zobrazující Staré Město, Malou Stranu, Josefov

a Hradčany (foto č. 1) vytvořil v letech 1826 až 1837 sluha

Univerzitní knihovny v Klementinu Antonín Langweil.

Jeho papírový model na dřevěné konstrukci zobrazuje

přes dva tisíce budov historického jádra Prahy. Více než

polovina z nich už sice byla zbourána či radikálně přesta­

2

věna, o to víc je ale zajímavý. Stavby zobrazuje dokonale

realisticky se všemi detaily včetně ozdob na fasádách.

Dobrému pozorovateli neuniknou ani oprýskané omítky

na některých domech či vytlučená okna. Když se budete

pozorně dívat, objevíte na modelu třeba i zabijačku právě

probíhající v jednom dvorku, uskladněné sudy od vína

nebo opřený žebřík. A ještě něčím Langweilův model za­

ujme: zobrazuje totiž téměř liduprázdné město. Výjimku

tvoří dva vojáci na stráži, nehybní stejně jako domy.

Při prohlídce maličkých domečků vám bude užiteč­

ným vodítkem i digitální podoba modelu. Je výsledkem

práce řady špičkových odborníků z oborů inteligentní ro­

botika, počítačové vidění a grafika. Zdolávali mimořádně

náročný úkol, jenž oplýval mnohými unikátními omezení­

mi, která jsou ojedinělá i ve světovém měřítku. Domečky

jsou pouze tři až pět centimetrů vysoké, ale některé mají

různé věže a jiné dominanty, jež dosahují až 20 cm. Uličky

modelu jsou někdy zase úzké jen 2 až 4 mm, takže do nich

nebylo možné dostat ani světlo, ani snímací techniku.

Odborníci si ale se všemi nástrahami poradili, a tak

je dnes k dispozici nejen model detailně nasnímaný, ale

i zrekonstruovaný ve 3D. Data obsahují téměř vše, co bylo

možné systematickým optickým snímáním „zahlédnout“.

Je však zřejmé, že i přes použití té nejsofistikovanější

technologie zůstala řada opravdu detailních míst nevi­

ditelných. Ale tato místa nezahlédnete ani při prohlídce

originálního modelu. Nicméně pokud se vám Langweilův

model zalíbil natolik, že byste si jej chtěli prohlížet i doma,

můžete si v muzeu koupit na památku CD s interaktivním

3D virtuálním průvodcem po modelu.

Smíchovská skoro současnost

Langweilův model Prahy není jediným velkým modelem

naší metropole. Tím druhým je její urbanistický model

v měřítku 1:1000, vystavený ve Stroupežnického ulici

nedaleko pražského Anděla. Podle něj se téměř třicet

let posuzoval rozvoj města a umístění nových staveb

v Praze. Základní část modelu vytvářeli od roku 1980

Ing. arch. Vlastimil Slíva a Jiří Straka a dnes má celkem

305 sekcí. Každá z nich měří 50 x 62,5 cm. Model zobra­

zuje nejen historické centrum Prahy, ale i podstatnou část

celého jejího zastavěného území. Jeho současný rozměr

dosahuje úctyhodných 115,5 m², které ve skutečnosti

představují 11 812 hektarů. To je téměř nepředstavitelná

plocha, odpovídající 23 625 fotbalovým hřištím!

Samotný model, který vznikal dvacet let, je zhotoven

na vrstevnicovém podkladu, přičemž vrstevnicové stupně

jsou vyřezány z lepenky. Budovy a další objekty byly vy­

tvořeny z plexiskla a následně bíle nastříkány (foto č. 2).

Některé nejmodernější stavby byste však v modelu hledali

marně, stejně jako část Prahy 5. Zobrazuje totiž pouze ob­

jekty vybudované do roku 2000 a část města nikdy nebyla

vyrobena. V expozici ji nahrazují mapy.

Díky moderním technologiím si model můžete pro­

hlédnout s pomocí čtyř dotykových obrazovek, na kterých

ovládáte všesměrové kamery, jež umožňují detailní pohled

na některý ze 400 vybraných objektů. Navíc si na model

můžete promítnout zvýraznění třeba nádraží, mostů, par­

ků nebo záplav v roce 2002 (foto č. 3). Kromě toho i trasy

metra, které neodmyslitelně patří i k Metrostavu.

„Na první koleji odjíždí vlak do Království železnic!“

Tato parafráze známé scény z českého filmu Kulový

blesk by mohla být pozvánkou hlavně pro mužskou

část čtenářů. Do Vizovic se sice nevydáme, zato vás

pozveme na pražský Smíchov, kde se to vlaky – velkými i malými – jen hemží. A nejen jimi…

V Království železnic se po třech kolejištích na ploše

115 m² prohánějí nejrůznější české, československé, ale

také německé a rakouské expresy. Chvíli zdejší rychlíky,

osobní, nákladní a dokonce i parní vlaky jezdí během dne

(foto č. 1). Poté, co zhasnou světla, se kolejiště ponoří

do šera a rozjede se noční železniční provoz, který můžete

porovnávat s denním režimem. Ačkoli vlakům patří v Krá­

lovství železnic největší místo, pohybují se v něm také

auta a kamiony, pozornosti určitě neunikne ani záchranný

vrtulník zasahující při železniční nehodě.

Miniaturní svět se na Smíchově rozrůstá do přibliž­

ného modelu České republiky. Zmenšenina Ústeckého

kraje se rozkládá na ploše 54 m² a zobrazuje propletený

had 121 metrů kolejí a 139 nejrůznějších staveb. Mode­

lářsky patří k nejsložitějším částem kolejiště, protože si

u něj autoři museli poradit s profilově komplikovanou

krajinou v údolí Labe a hustou železniční sítí v naší nej­

průmyslovější oblasti. Poznáte zde nejen tři nejdůležitější

města – Děčín, Ústí nad Labem a Most, ale můžete spatřit

i další dominanty, třeba hrad Střekov, Mosteckou uhelnou

pánev, pivovar ve Velkém Březnu či pohybující se závodní

vozy na autodromu v Mostě.

1

2

Z Ústeckého kraje vede trať přes Ervěnický viadukt

do stanic Karlovy Vary horní nádraží, Mariánské Lázně

(foto č. 2) až do nákladového nádraží v Plzni. Prochází

zdařile ztvárněným Karlovarským krajem, jenž zahrnuje

120 metrů kolejí, 125 staveb a 1150 nejrůznějších figu­

rek, které dění v krajině oživují zvláště dětem. Ocitnete se

v Karlových Varech přímo uprostřed festivalového dění.

Prožít zde můžete vítání filmových hvězd nebo pozdravit

legendu festivalu a jejího prezidenta Jiřího Bartošku. Jen

o kousek dál určitě poznáte hrad Loket, vyhlídku Tři kříže

nebo nezaměnitelný skalní útvar Kamzík.

Už brzy by se měl svět miniaturních krajů rozšířit

i o Plzeňský. Celý model České republiky by měl být po­

stupně dokončen do prosince roku 2014 a jeho rozloha

přesáhne 1000 m². Království železnic se tak stane největ­

ší modelovou železnicí ve střední a východní Evropě a třetí

největší v Evropě vůbec. Už dnes však stojí za prohlídku.

Učivo z dějepisu si mohou nejen vaše děti, ale i vy

zopakovat u modelů sedmi divů světa. Těch původních.

Úchvatné jsou nejen visuté zahrady Semiramidiny a mau­

zoleum v Halikarnassu, ale i maják z ostrova Faros, který

na snímku č. 2 stojí za Artemidiným chrámem v Efesu.

Až detailně prozkoumáte všechny stavby v areálu,

budete mít radost, že jste během několika desítek minut

procestovali celý svět. Přitom ale stačilo ujít jen několik

desítek metrů… No, není to skvělé?

Stranu připravila Martina Vampulová s využitím fotografií, které laskavě posk ytla

zmiňovaná muzea či společnosti

Poznáte, co a kde se na snímku děje?

Miniaturní světy u nás i v zahraničí:

www.langweil.cz, www.model-prahy.cz,

www.kralovstvi-zeleznic.cz, www.cerna-louka.cz,

www.boheminium.cz, www.miniaturenpark.de,

www.minimundus.at, www.eisenbahnwelten-rathen.de,

www.madurodam.nl, www.miniatur-wunderland.com

3

Pětice prvních čtenářů, která správně uvede, jaká

železniční zastávka je na fotografii, získá zdarma

jednu rodinnou vstupenku pro dva dospělé a dvě děti

do Království železnic a na prohlídku modelu Prahy.

Patnáct dalších v pořadí vyhraje do obou expozic volnou

vstupenku pro jednu osobu. Maily s odpovědí zasílejte

na e-mailovou adresu lenka.svobodova@metrostav.cz.