strana 5

zPRaVoDajstVí z DIVIzí

1

Revitalizace Klementina odkryla cennou fresku

V červnu ukončil tým Ing. Karla Hrdlovicse z divize 9

první etapu rozsáhlé revitalizace naší nejstarší jezuitské koleje – pražského Klementina. Po 16 měsících

práce stavaři vrátili krásu interiérům objektů (foto č. 1)

kolem technického nádvoří, které přiléhá k Mariánskému náměstí. Rekonstrukce se týkala zejména prostor

Národní knihovny ČR, Barokního knihovního sálu, Zrcadlové kaple a Hodinové a Astronomické věže.

2

Stavbaři prvně odstranili novodobé nánosy, aby vzhled

objektů co nejvíce přiblížili jejich původnímu duchu. Ná­

ročnou práci jim oživil nález několika fresek. Nejzajíma­

vější a nejcennější z nich odkryli ve druhém podlaží nad

vstupem do Klementina z Mariánského náměstí – konkrét­

ně v místnosti budoucího sekretariátu ředitele (foto č. 1).

Freska pochází z 18. století a odborníci v současné době

zjišťují, kdo by mohl být jejím autorem.

Při rekonstrukci restaurátoři objevili i další cenné

nálezy. „Fresky spojovací chodby ve druhém nadzemním

podlaží v objektu u Platnéřské ulice jsou ale zatím jen za­

fixované. Rozhodnutí o tom, zda je restaurovat, padne až

při třetí etapě stavby, neboť chodba pokračuje do prostor,

kterých se bude týkat, a odborníci předpokládají, že se

původní výmalba objeví i v nich,“ říká Ing. Hrdlovics.

Součástí stavby byla i výměna oken dotčených objek­

tů a střešní prejzové krytiny na ploše asi 4000 m². A to bě­

hem roku 2010, který měl z hlediska klimatických poměrů

k ideálu daleko. „Při odkrývání střechy jsme měli nejvíc

obav ze zabezpečení fresek v barokním sále knihovny. Pro

jistotu jsme k jejich ochraně navíc přidali dvě samostatné

oddělené izolační vrstvy, které měly zabránit případnému

poškození či zničení fresek,“ vzpomíná Ing. Hrdlovics.

Kvůli rozšíření restaurátorských prací a také vzhle­

dem k tomu, že se v průběhu stavby změnila technologie

chlazení prostor, byla první etapa revitalizace Klementina

dokončena s tříměsíčním zpožděním oproti původnímu

plánu. Ten ve druhé etapě předpokládá rekonstrukci ob­

jektů přiléhajících ke Křižovnické ulici. O tom, kdo se na ní

bude podílet, rozhodne už brzy veřejná soutěž.

Naděje v délce devíti a půl kilometru

Mezi Vysočany a Droužkovicemi zajišťuje sdružení firem Metrostav, EUROVIA CS a EDS HOLDING, vedené

týmem Ing. Zdeňka Rozsypálka z naší divize 4, stavbu

zhruba 9,5 km dlouhého úseku rychlostní komunikace R7. Dílo stavbaři zahájili v červenci 2010, úsek má

být uveden do provozu přesně o tři roky později – termín definitivního dokončení je stanoven na září 2013.

„V současné době jsme zhruba v třetině výstavby,“

řekl Ing. Rozsypálek. „Dokončili jsme většinu přeložek in­

ženýrských sítí, naplno běží budování tělesa hlavní trasy.

Hotovy už jsou všechny objízdné komunikace a rozesta­

věli jsme všech osm mostů (foto č. 1 a 2), které spadají

pod naši režii. Dva z nich budou tubosidery – přesýpané,

montované z dílců vlnitého plechu. Kromě toho už jsou

rozestavěny i obě mimoúrovňové křižovatky a zahájili

jsme práce na odvodňovacích objektech.“

Takto rozsáhlá a svým způsobem i různorodá stavební

činnost vyžaduje především perfektní organizaci a sou­

hru jednotlivých složek. A ruku v ruce s tím i schopnost

improvizace při řešení nečekaných situací. Tím spíš, že

zdejší výstavba probíhá v bezprostřední blízkosti vysoce

frekventované silnice I/7. Ta sice znamená jistou výhodu

z hlediska obslužnosti stavby, ale na druhé straně přináší

povinnost udržovat na ní čistotu a neustále aktualizovat

dopravně­inženýrská opatření. Komplikace provází i za­

kládání mostů, a to jak hlubinné, tak i plošné. V zářezech

byly navíc odkryty vrstvy uhelných jílů a proplástků, které

se musí zabezpečit před případným samovznícením.

1

Schopnost poradit si s podobnými nečekanými pro­

blémy a událostmi se pochopitelně od zhotovitele stavby

tohoto typu, důležitosti a rozsahu očekává. A lidé z divi­

ze 4 toto očekávání také průběžně a beze zbytku naplňují,

o čemž ostatně svědčí i fakt, že dosavadní průběh stavby

běží bez větších zádrhelů a podle předpokládaného har­

monogramu. Přesto zde zatím zůstávají nevyřešené dva

problémy, které by podle názoru Ing. Rozsypálka mohly

splnění konečného termínu ohrozit a na něž nemá divize 4

žádný vliv – čekání na některá stavební povolení a neza­

jištění přeložek vysokého a velmi vysokého napětí.

Naděje však, jak známo, umírá poslední. Ta místní mě­

ří devět a půl kilometru a v praxi znamená výrazné zvýšení

bezpečnosti provozu a zlepšení dopravního spojení prů­

myslových zón a obcí v okolí Mostu, Loun a Postoloprt.

–rip–, foto Josef Husák

Úsek rychlostní komunikace R7 mezi Vysočany

a Droužkovicemi měří 9444 m. Plocha vozovek

přesahuje 206 tisíc m². Kromě vlastní silnice je částí

stavby i 144 stavebních objektů, mezi které patří

11 mostů s celkovou délkou 261 m, dvě mimoúrovňové

křižovatky a protihluková stěna. Přeložky vedlejších

komunikací dosáhnou délky 4855 m. Přeložky

inženýrských sítí zahrnují 39 objektů. Nechybí zde ani

zemní práce: 225 000 m³ výkopů a 874 000 m³ násypů.

2

Pavilon akutní medicíny v Karlových Varech

Asi deset měsíců zbývá stavbařům z divize 9 k dokončení jedné z nejvýznamnějších a nejsledovanějších

staveb v Karlových Varech – Pavilonu akutní medicíny a centrálního vstupu krajské nemocnice. Investici

za bezmála 900 milionů – rozpočtové náklady stavební

části činí 597 milionů Kč – na jejíž realizaci přispěly fondy EU, provádí Metrostav ve sdružení se společnostmi BAU-STAV, TIMA a PREFA-BETON Cheb.

podlažích, probíhají práce na střešním souvrství helipor­

tu. Hrubé rozvody technologií jsou hotovy asi z poloviny.

Ne všechno šlo ale vždy snadno. Tvrdým oříškem

se ukázalo především zakládání stavby, kde problém

představovala nehomogennost místního geologického

podloží, kterou průzkum nedokázal plně odhalit. Kvůli tzv.

bludným kamenům proto bylo nutné dodatečně provést

mikropilotáž skrz již zakotvené velkoformátové piloty. Ta­

„Staveniště v areálu karlovarské nemocnice jsme

převzali loni začátkem května. Hotovou novostavbu vy­

šetřovacího pavilonu s léčebným komplementem, která

vyroste na půdorysu 2059 m² a vytvoří hlavní vstup

do areálu z Americké ulice, bychom měli podle součas­

ného harmonogramu předávat 29. června příštího roku,“

řekl Jan Kučera, vedoucí projektu z divize 9. „Vlastní pavi­

lon tvoří vyzdívaný monolitický skelet o dvou podzemních

a třech nadzemních podlažích se speciální nástavbou

včetně heliportu. Součástí zakázky je přirozeně i výstav­

ba přilehlých komunikací, chodníků, veřejného osvětlení

a sadové úpravy, to vše za plného provozu nemocnice.“

V současné době mají stavbaři hotové svislé a vo­

dorovné monolitické konstrukce (foto). Dokončené jsou

také dělicí příčky v obou podzemních a dvou nadzemních

to technologie sice vyřešila problém nosnosti a stability

založení, čas ale nešlo vrátit, a tak termín dokončení stav­

by musel být oproti původnímu posunut o tři měsíce.

Zakládání je však už dnes minulostí. Na stavbě brzy

přijdou na řadu omítky, lité podlahy a montáž oken i fa­

sádního systému, který vytvoří kombinace provětrávané

zavěšené fasády s keramickým či plechovým obkladem,

kontaktního zateplovacího systému a prosklené rastrové

fasády. Na úrovni prvního podzemního podlaží obepne

stěny pavilonu betonový štípaný blok či režný pásek, plášť

nadzemních podlaží pokryje probarvená omítka. Po do­

končení pavilonu akutní medicíny získají Karlovy Vary

supermoderní zdravotnické zařízení s nejlepším zázemím

pro traumatologickou a intenzivní péči v regionu.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Prorážka obou tunelových trub za jeden den

Ve čtvrtek 4. srpna se uskutečnila dlouho oddalovaná

prorážka obou tubusů tunelu Radejčín. Radovat se z ní

mohli nejen pracovníci naší divize 5 (foto č. 1), kteří

na díle pracovali, zástupci investora a představitelé

firem zúčastněných na výstavbě, ale i obyvatelé okolních obcí. Světlo na konci tunelu jim totiž může přiblížit

okamžik, na který netrpělivě čekají – dostavbu dálnice

D8, která od jejich domovů odvede rušnou dopravu.

Z celé délky 446 ražených metrů levé trouby tunelu

Radejčín chybělo 4. srpna definitivní ostění jen na pěti

dílech, kam z technologických důvodů nemohla dojet

betonářská forma. Cesta k uzavřené čelbě na pražské

straně tubusu proto byla neobvykle pohodlná a účastníci

prorážky si při ní mohli dobře prohlédnout celé dílo (foto

č. 2). V září 2009 je raziči z divize 5 zahájili pod vedením

Ing. Davida Cyroně, dnes je řídí Ing. Pavel Kuděj.

„Chtěl bych vyzdvihnout úsilí všech, kdo se na výstav­

bě tunelu Radejčín podíleli a podílejí – od investora přes

1

projektanty až po stavebníky. Naše spolupráce s nimi je

ukázkovým příkladem toho, jak dobře si můžeme vzá­

jemně pomáhat. Gratuluji k odvedenému dílu a okolním

obyvatelům přeji, aby tu tunelem už brzy vedla dálnice,“

řekl předseda OBÚ Most Ing. Dušan Havel, MPA.

Než Ing. Cyroň vydal pokyn bagristům, aby lžícemi

strojů odtrhli betonový kryt čelby, ocenil horninové pro­

středí, ve kterém tunel Radejčín vznikal: „Často si na zdej­

ší suché ražby vzpomenu. Zvlášť teď, kdy přítoky vody

do tunelů metra V.A dosahují až 20 litrů za sekundu.“

Po prorážce levé trouby hosté vystoupili do jámy

u pražského portálu a bagristé před nimi uvolnili i tu pra­

vou. Ředitel výstavby dálnice D8 za Metrostav Ing. Roman

Fuksa prorážku uzavřel: „Do zimy dokončíme hloubené tu­

nely u ústeckého portálu a forma zajede do pravé tunelové

trouby. Hlavní práce na mostech Oparno i Dobkovičky i na

tunelu Prackovice už máme hotové. Doufáme, že investor

už brzy najde prostředky na dokončení celé D8.“

2

–rip–, foto Josef Husák