Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 3
strana 3
LETNÍ PŘÍLOHA
Sedověk: Jak to tenkrát stavěli?!
Zřícenina hradu na neístupm ostrohu, nejstarší
katedly nebo třeba Karv most. Monumentální dí-
la navozují otázku, jak si tehdejší stavitelé poradili
stechnickými problémy, které musely podobné stavby
provázet. Zjevně to zvdli, ale otom, jak to tenkt
lali, nám většinou žádné zprávy nezanechali. Vodít-
kem pro pátrání tak zůstávají dobové kresby, nálezy
z rekonstrukcí, ale hlavně domněnky, které mohou,
ale také nemusejí odpodat zcela přesně skutnosti.
Víme, že sedověcí stavitelé už znali a zřejmě ta
vyívali jednoduché stroje. Že uměli využít pomoci kola,
nakloněné roviny, kladky nebo páky. Že stavěli pomocí
lešení ali kdispozici receptury pro spojování základ-
ho stavebního materiálu (vestředoku to byl vnašich
končinách kámen, častěji pískovec a opuka) kvalit
maltovou smě, jež se nakterých stavbách zté doby
dochovala akala tak působení potrnostních vli
až dodnních dnů.
Je namístě zraznit, že středověcí stavitelé poívali
až navýjimky téměř výhradně místní zdroje. Zdivo vka-
tedrálách tvoří lomový kámen, obvykle pískovec nebo
opuka, pojená maltou. To platí zejména pro okolí Prahy,
kde materlu bylo dost. Ale naíklad vjch Čechách,
kde chyběl, se stalo ztvrdé žuly. Už tehdy se kámen
sypal dobednění azaléval vápenným pojivem.
Byť se oznení středok používá pro období
od5.do15. století, zachované stavby nebo jejich pozůs-
tatky se datují do druhé poloviny tohoto období. Ra
středok se pojí s románskými stavbami, ale běž
tuto éru charakterizuje gotika. Včeských zemích vznikla
ve13.a14.století řada významných církevch staveb,
kostelů a kšterů postavených v „novém“ stavebním
stylu nazvaném původně hanlivě gotika jako oznení
barbarského stylu podle germánského kmene Gótů.
Jednou zprvních gotických staveb je unás kaple krá-
lovského hradu naBezzu (1275), gotiku reprezentuje též
cisterciácký kšterní kostel vSedlci uKutné Hory. Prahu
obohatil díly vrcholné gotiky zvště Karel IV.; zajil pře-
stavbu Pražského hradu, kde bylo vroku 1344 zapato
se stavbou Chrámu sv. Víta. Ze světských staveb zmiňme
Kartejn, který si Karel IV. nechal postavit jako repre-
zentativní sídlo isto ochrany korunovačních klenotů,
nebo Staroměstskou mosteckou věž naKrálovské cestě,
symbolizující vladskou moc. Vedle Prahy byla nejdůle-
žitějším centrem gotiky Kutná Hora (pozdně gotická kaple
sv. Barbory).
Tehdy nastaventi Evropy...
Tak jako dnes i ve středoku byly nelnou součás
stavby nejznější pomocné stroje. Platí to zejména pro
období, kdy vznikaly nanem území významné gotic
stavby. Už v době Přemyslovců to byly nejen církev,
ale také monumentální soukromé stavby, hlavně hrady.
Ave14. století zavlády Karla IV. zažily české země něco
jako stavební boom. Onem hlavním městě té doby se
mluví jako o„staveništi Evropy“.
Podle památřů se na velkých stavch neasji
ívaly různé typy dřevěných jábů, vrátků či beranidel.
I tyto stroje měly svůj vývoj. Zpátku šlo nejsš jen
ojednoduché trámové konstrukce, jáby vetvaru šibe-
nice sručním ovládáním, ale později byly zdokonalovány
navíjecími bubnovými koly nebo horizontálními vrátky.
Ateprve ve14. století přichází novinka vpodobě kleco-
ho otočného jábu se šlapami koly.
Pokud se týká beraní, zachovalo se vyobraze
klecového beranidla z 15. stole. Bylo opaeno dvěma
šlapacími koly, kladkou avelkým beranem apohybovalo
se vesvislých trámových ližinách. Badatelé ovšem uvá-
jí, že je otázkou, zdali takto mohutný stroj byl vyíván
naíklad kberanění pilotáže vřece. Probmem by byla
manipulace avyobrazenými svislými ližinami by se asi
jen těžko daly zatloukat daí pilíře vtěsné bzkosti již
vybudované stěny.
Lešení zapomoci dřeva akono
Stavby se neobešly bez lešení. Dřívější stavitelé nepo-
chybně už v ram středověku stavěli lení po cem
obvodu věže, přemž k jeho sestavení používali dřevo
akonopné provazy. Materiál získávali vokolí. Nejčasji
posloily mladé stromky, jejichž kmeny se před svazo-
váním ještě upravovaly máčením ve vodě. Samonosný
typ lešení byl tvořen štenýři, kůly ukotvemi dozemě
pomocí beranidla vedvou řadách, fixovanými vpodélném
iv íčném směru kulatinou či trámky. Kemisťo
zjednoho patra lešení dodruhého se využívalo žebříků či
trámových schodnic přibytých dřevěnými kolíky.
Mnohé věže azbytky hradů nesou stopy jiného typu
lešení, takzvaně konzolového. Prozrazuje je souvislá
řada důlků umísch vedle sebe vestejné výšce. Něco
podobho lze vidět například vmagické zřícenině hradu
vPanensm Týnci. Stopy vysoko nakamenné stěně ne-
jsou stopami poobléhání nebo oselování! Jejich původ
je zcela prozaický: jde ootvory pokapsách, donichž se
vkládala kulatina nebo tmky, aby se pak naně příčně
pokládala pochozí prkna.
Historik Michal Cihla také vesvé publikaci ostav
Karlova mostu uvádí, že se prokazatelně už tehdy využí-
valy nejznější pomocné konstrukce, počínaje složitou
pilotovanou plošinou nebo lešením kolem celé stavby až
pojednoduché konzole zazné doobvodu zdiva, pokte-
rých se řemeslníci pohybovali jako polení.
Záhada věže Jakobínka
Sedověké lení obepínající věž, ale i klecový jáb
(foto č. 1) dnes mohou zájemci vidět „naživo“ například
vRožmberku nad Vltavou, kde probíhá rekonstrukce tam-
ní věže Jakobínka. Její obnova, která prohá pod patro-
nací Českobudějovického památkového ústavu svyužitím
dobových nástrojů, je jedním zprojek, které mají velký
význam zhlediska potvrzení teorií otehdejších stavebních
plánech apostupech.
Okrouhlá kamenná věž Jakobínka je soástí hradu
Rožmberk. Nadruhém nádvoří původního komplexu dvou
rožmberských hradů (horního adolního) vybudovaných
nažové hoře (Rosenbergu) stojí mná už od13. sto-
le. Věž postupně ctrala, projekt najejí záchranu běží
odroku 2012. Sdokončením opravy, která prohá pod
dohledem patkářů tak, aby odpodala možnostem
stavitelů původní věže, se pítá víštím roce.
Hlavní koordinátor projektu ředitel Národního památ-
kového ústavu vČeských Budějovicích Ing.Petr Pavelec
ipouští, že neexistují informace otom, jak se věž kdysi
skutně budovala. Kestavbě nelze nat žádné nákresy
ani jiné písemné dokumenty. Proto opravě předczelo
téměř detektivtrání vnejrůznějších možných prame-
nech. Badatelé prozkoumali věž, inspirovali se italskými
staviteli, pátrali v nejrůznějších písemných pramenech.
„Hledali jsme vdobové ikonografii, vestředokých ru-
kopisech nebo iveskiřích Leonarda da Vinci, kam si
kreslil stavební stroje používané při stavbě kopule chrámu
Santa Maria del Fiore veFlorencii, kde vroce 1472 praco-
val jako učeň,“ uvedl pro média Petr Pavelec.
Podle původních plánů měla být Jakobínka celá opra-
vena už letos. Během rekonstrukce se však objevily nové
možnosti. „Například když jsme postavili lešení amohli
jsme detailně prostudovat sechu, zjistili jsme, že ji
žeme opravit jinak, než bylo původně vplánech. Ty už
jsme měnili třikrát,“ řekl Petr Pavelec pro server iDnes.
Doufá, že během daích zásahů odhalí věž doposud své
největší tajemství: jak je vlastně skutně stará. Mezi
odborky se totiž mluví odvou odsebe poměrně vzle-
ch doch: buďto ji postavili ve13., nebo v16. stole.
Věřím, že se objeví vezdi nějaké dosud skryté dře
prvky, najejichž základě se dopátráme vzniku věže. Po-
dle letokruhů jsme dnes schopni sesností téměř jeden
c datovat, že byl strom pokácen třeba vroce 1350.
Pokud by se prozalo, že je věž už ze 13. století, mohla
se stavět jinak. Kdyby byla Jakobínka mlaí, mohli použít
podobné lení amožná vřetenový ruční výtah, který by
nahoru dopravoval materiál. Ale jeřáb ne, jejich rozkvět
nastal až vpolovině 14. stole,“ uvedl Petr Pavelec.
Jeřáb jako hlavní atrakce
Model dřevěho stavebního jeřábu, který pohá při
opravě Jakobínky (foto č. 2), poczí z tesařské dílny
mistra Petra Růžičky. Pro tohoto naence askutečného
mistra sho oboru to není zdaleka první stroj podob
konstrukce. Jeřáb navrhl tak jako své předchozí modely
spolu se statikem Vítem Mlázovským. Jejich dře
jeřáby už dřív pracovaly naPražském hradě, naKarlově
mostě, na hradě Tk nebo při stavbě středokého
hradu Gdelon veFrancii. Ten je zam poslední, sjeh
pomocí se naJakobínce vyzdvihovaly kamenné krakorce
pro dřevěný ochoz asnímž se navěži opravuje klenba.
Má délku 14 m avýšku 7 m. Tento dřevěný jeřáb vybave-
ný obrovským kolem nalidský pohon dnes stojí vúrovni
helmice věže téř 40 m nad zemí.
Podle patkářů zČeských Budějovic se zde opět po-
dařilo sestrojit zcela funkční repliku, která unese břemena
o hmotnosti půl tuny. Obsluhu zajišťují tři lidé: chodec
pohání kolo, vazač nahoře či dole uvazuje břemena ave-
litel koordinuje práce. Chodec odněj musí přesně vědět,
vjaké poloze je břemeno, atedy jakou rychlostí pohybovat
Jakobínka: komentované prohlídky
Projekt restaurování věže Jakobínka využívá
sedověké stavební technologie včetně fun
repliky stavebho jábu astředověho dřevěného
lešení, to vše zapomoci autentických ručních
nástrojů ajednoduchých mechanických strojů.
Národní památkový ústav zde nabízí komentované
prohlídky. Výklad je zaměřen nahistorii věže,
průh restaurátorských prací avyití historických
stavebních postupů atechnologií, které jsou soástí
projektu rekonstrukce věže.
Podmínkou účasti je věk nad 18 let adobrá fyzická
kondice. Výklad ohistorii věže, postupu prací avyi
historických řemesel vede nalešení šéf jiheských
patřů Mgr.Petr Pavelec, Ph.D., spoluautor
projektu aředitel Národho památkového ústavu,
územní památkové správy vČeských Budějovicích.
Kúčasti nakomentované prohlídce je nutné se předem
objednat. Rezervaci vstupenek vceně 300 Kč zajťuje
státní hrad Rožmberk, 38218 Rmberk nad Vltavou,
tel.: +420 380749838, e-mail: rozmberk@npu.cz.
Rakousko: Burgbau Friesach
Sedoký hrad Burgbau, který roste vKorutanech
nedaleko středověkého městka Friesach, se sta
teprve devět let. Jde oexperiment podporovaný
stem azašný historiky aarcheology. Hrad,
který má mít dvě věže, je budován výhradně dobovými
stroji. Svyužim sedověkých řemesel se dokončí
tak za40 let. Zam stojí jen část hradní věže, nakteré
letos vlétě vyrostl velký dřevěný jeřáb. Zdruhé strany
podhradí se nachází pracoviště našní vápence,
lení ahašení vápna.
Sedoké staveniště je možné navšvit oddubna
doříjna, oprázdnich jsou prohlídky sprůvodcem
ikrát denně. Doslý zaplatí zavstupenku 11 eur (asi
286 Kč), slevy jsou pro seniory, děti istudenty nebo
vpřípadě skupin.
Muzeum Karlova mostu:
úžasný model
Karv most byl budován jako náhrada staršího
románského Juditina mostu. Ten byl velmi zásadně
poškozen povodní v roce 1342 a vzhledem k jeho
proporcím, ptu piřů a probmy při povodních
ejmě nebylo hospodárné jej obnovovat. Příprava
stavby nového mostu nebyla jednoduchá. Proto zde
15 let sloužila provizorní dřevěná lávka a k založení
noho kamenho mostu dlo až 15 let po zbe
Juditina mostu. Základní kámen položil v roce
1357 císař Karel IV. na pram břehu řeky poblíž
křižovnického kláštera. Hned vedle jeho vchodu dnes
najdete muzeum, které tehdejší stavbu velmi názor
mapuje. K vidění jsou modely stavby i některé z
použitých materiálů.
Muzeum je otevřeno denně. Cena, za niž lze zhlédnout
i historii řádu Křižovků a jeho spojení s postavou
svaté Anežky České, činí 170 Kč. Jako bonus (nebo i
samostatně) za daích 170 Kč lze přikoupit atraktivní
a ponou projížďku po Vltavě pod Karlovým mostem
s výkladem o historii okolních budov. Držitelé pražské
dopravní karty Lítačka mají obojí za polovinu.
1 2
3
Metrostav_14_15_2018.indd 3 15.08.18 11:28
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2018, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (712 ms)

Rendering Strana 4 (102435): (0/1) (699 ms)

Rendering Strana 3 (102433): (0/1) (758 ms)

Rendering Strana 2 (102431): (0/1) (757 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2917/vth118610-1.jpg (3x)

 i2917/vth118612-1.jpg (3x)

 i2917/bg102433.svg

 i2917/vth118614-1.jpg (3x)

 i2917/vth118608-1.jpg

 i2917/vth118618-1.jpg (2x)

 i2917/vth118621-1.jpg (2x)