Servis a údržba dálničních
tunelů v režii Metrostavu
17. srpna 2018 / 14-15 / XXX
více v reportáži na str. 5
Ptáme se: Mgr. Zdeňka Kostříže,
vedoucího útvaru centrály str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ve znamení maratonu
Jaké nástroje a technické postupy
používali středověcí stavitelé? str. 3
Divize 5 končí v Čelákovicích
důležitou železniční stavbu str. 5
Divize 8 staví nové učebny
a laboratoře pro studenty UJEP str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Ražby v cizině
I když se v České republice
nerazí nové tunely,
Metrostav nezahálí.
Na přelomu července a srpna
odstartovaly práce na dvou
tunelech v zahraničních.
V Norsku raziči divize 5 pod
vedením Ing. Ivana Piršče zahájili ražbu kabelových tunelů
na silnici Rv 555 v Bergenu (foto). A s novým tunelem se
začalo také na Slovensku, kde tým divize 5 pod vedením
Ing. Jiřího Břichňáče zahájil stavbu 2240 m dlouhého
tunelu Prešov na obchvatu stejnojmenného města
na východním Slovensku.
Podpořte naši závodnici na Xterru
Irena Klingorová, jež se podílí na rekonstrukci budovy
Národního muzea, také reprezentuje Metrostav. Letos se jí
kromě titulu Mistryně republiky v 24h MTB podařilo získat
i kvalifikaci na MS v terénním triatlonu Xterra, a to na závodě
Xterra Czech, který se pojede 28. října na havajském
ostrově Maui. Podpořte ji a pošlete ji do závodu. Více
informací na https://www.startovac.cz/projekty/ircaklingorova-na-xterra-world-championship-2018/.
Postavíme školu
Tým divize 9 pod vedením
Josefa Majera postaví
v Líbeznicích v Praze-východ
novou školu s kapacitou
pro 600 žáků. Budou ji
navštěvovat jednak místní
děti a jednak školáci ze
sedmi okolních obcí – Měšic, Baště, Předboje, Nové Vsi,
Zlonína a Bořanovic. Stavba slavnostně odstartovala
31. července v 10 hodin symbolickým okamžikem –
zasazením lípy v areálu školy (foto). Nová budova nabídne
20 učeben, kapacitní kuchyni a jídelnu. Sloužit by měla už
od 1. září 2019, celý projekt by pak podle předpokladů měl
být dokončen v lednu 2020.
Ministr na stavbě Národního muzea
V Historické budově Muzea na Václavském náměstí v Praze
intenzivně pokračují práce na dokončení její generální
rekonstrukce. Průběh oprav si v úterý 7. srpna přišel
prohlédnout ministr kultury Antonín Staněk. Doprovázel
ho ředitel výstavby Jan Kučera z divize 9, která je lídrem
Sdružení Metrostav – Průmstav – IMOS. Trasa „kontroly“
pana ministra vedla čelním vstupem do Historické budovy
Národního muzea a zahrnovala prohlídku vstupního
vestibulu, centrální schodištní dvorany a sálů. Dodejme,
že generální rekonstrukce se pomalu chýlí ke konci.
Tradiční letní svátek cyklistů – Metrostav Handy Cyklo Maraton – začal slavnostně u centrály naší firmy na pražské Palmovce 31. července v 10 hodin dopoledne. Jezdci se na extrémní cyklistický podnik dostavili včetně prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava i přes úmorná vedra. Do náročného boje s kilometry odstartovaly tři týmy – Metrostav, Skupina
Metrostav a Subterra, aby se přesunuly na Petřín, kde všichni závodníci oficiálně odstartovali. Více informací naleznete na straně 6. Foto Petr Adámek
Křídla pro most Století nezávislosti
Ejpovice napojeny
Před 100 lety nevzniklo po první světové válce jen
Československo, ale i druhá Polská republika. Aby naši
severní sousedé na století nezávislosti nezapomněli,
pojmenovali po něm rozestavěný zvedací most přes
Mrtvou Vislu v gdaňské čtvrti Sobieševo, jehož výstavbu řídí Ing. Ladislav Chovanec z polského zastoupení
Metrostavu. V průběhu července doplnily téměř hotový
pětipolový a 173 m dlouhý Most Stolecia Niepodległości dvě pohyblivá ocelová křídla, která umožní dopravu
po řece i plavidlům vyšším než pět metrů.
Obě křídla, z nichž každé vážilo kolem 320 tun, přitáhly
po moři i řece na staveniště mostu remorkéry. V Gdyni,
kde se finalizovala jejich výroba, je ještě před plavbou
montéři doplnili o hydraulický systém, mostní ložiska,
odvodnění i ryglování. Na místě montáže v Sobieševu
je pak pracovníci polského dodavatele osadili do pozice
pomocí hydrauliky a speciálního pontonu se zatápěcími
komorami (foto). „Kvůli zachování rovnováhy konstrukce
a nutnosti jejího velmi přesného osazení jsme se před
montáží obávali nepříznivého počasí. Hlavně větru, který
na řece vytváří vysoké vlny. Počasí nám ale přálo a náš
subdodavatel – firma TREND – se překonal. Obě křídla
osadil už za tři dny. V podstatě jsme tak skončili montáž
o celý týden dřív, než jsme plánovali,“ chválí průběh
Ing. Ladislav Chovanec.
U důležitého projektu Metrostavu – železničních tunelů
Ejpovice u Plzně – práce viditelně pokročily a stavbaři
dílo připravují do provozu. V celém jižním tunelu je již
pevná jízdní dráha a proběhlo také její napojení kolejí
na vjezdovém portále do tunelu (foto).
nec jsme našli společnost GAFAKO, která sice předtím
nedělala mosty, ale měla velké zkušenosti s ocelovými
konstrukcemi. Změna dodavatele však znamenala, že
jsme z 80 % rozpracovanou konstrukci museli ve Vistalu
naložit na ponton a převézt na nové místo. Také sdružení
s Vistal Infrastructure je čistě formální, protože nemá
žádné zaměstnance a jenom čeká na schválení úpadku.
Se vším si proto musíme poradit sami. Navíc nám život
velice komplikuje nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
Překonání všech těch problémů si neumím představit bez
dobrého týmu techniků, který se nám podařilo s polskými
kolegy vytvořit,“ konstatuje vedoucí projektu.
Co bude následovat?
I když jsou hlavní práce na mostě hotové, stavbaře ještě
čeká podlití ložisek, instalace hydraulických systémů
v podporách mostu, řídicího systému a pak to, čemu říkají
konfekce – římsy, svodidla, zábradlí a vozovky – potom
proběhne zatěžovací zkouška a práce v řece: dalby a odbojnice. „V harmonogramu máme ukončení prací na mostě a předání všech dokumentů investorovi tak, aby mohl
požádat o povolení k užívání do 30. září. Celkové ukončení
stavby ale plánujeme do 30. listopadu, protože po otevření nového mostu musíme ještě rozebrat starý pontonový
a dodělat opevnění břehů,“ uzavírá Ing. Chovanec.
Ing. Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Nový Mercedes vyráží na údržbu silnic
Naše dceřiná firma BES si pořídila nový univerzální
nosič nářadí UNIMOG řady 530 s výbavou pro údržbu
silnic. Pro práce v letním období disponuje 2 sekačkami MULAG, pro zimní údržbu je nosič vybaven sypačovou nástavbou pro chemický posyp o objemu 4 m³
a radlicí od firmy SCHMIDT. Vozidlo bude nasazeno
na dálnici D4 v úseku Praha–Příbram (pro ŘSD ČR)
a na silnicích II. a III. tříd v oblasti Příbram a Benešov.
Metrostav_14_15_2018.indd 1
Čekalo se na ocelová křídla
Práci jeho týmu komplikovala skoro od začátku nejen
technická náročnost díla, ale zejména nepříjemné právní
spory. Zakázku totiž Metrostav oddział w Polsce získal
ve sdružení s firmami Vistal Gdynia a Vistal Infrastructure. Ta první a hlavní, která měla za úkol vyrobit i ocelová
křídla, totiž zbankrotovala.
„Po jejím krachu jsme hledali nového dodavatele, což
se nám nakonec po velkých problémech podařilo. Byl
to však ne oříšek, ale pořádný ořech, protože spousta
firem byla s Vistalem nějak propojena a po počátečních
jednáních jejich zástupci odmítali pokračovat. Nako-
„Nyní se navážejí koleje do severního tunelu a v půlce
srpna se začne pokládat pevná jízdní dráha i v severním
tunelu,“ informuje z místa Václav Anděl, stavbyvedoucí
z divize 5. Probíhá také instalace tunelových technologií
a během léta byla dokončena betonáž na výjezdovém
portále. Jedná se o betonáž ochranné desky nad tunely.
Nad tuto betonovou desku přijde zásyp, který navrátí
kopci Chlum původní vzhled. Vše je tedy na dobré cestě
k tomu, aby první vlak jižním tunelem projel 15. listopadu,
severním pak 7. prosince.
Ejpovický tunel se svou délkou zhruba 4150 m bude
nejdelším českým železničním tunelem. Cestující ovšem
více ocení, že zkrátí trať Praha–Plzeň mezi železniční
stanicí Ejpovice a železniční zastávkou Plzeň-Doubravka
o 6,1 km. Dojezdová doba bude kratší o devět minut,
protože trať již nepovede severním obloukem k Chrástu.
Tunel je také součást modernizace železniční tratě mezi
Rokycany a Plzní. Zahájena byla 9. srpna 2013 v rámci
obnovy III. tranzitního železničního koridoru.
–red–, foto archiv stavby
15.08.18 11:28