Servis a údržba dálničních

tunelů v režii Metrostavu

17. srpna 2018 / 14-15 / XXX

více v reportáži na str. 5

Ptáme se: Mgr. Zdeňka Kostříže,

vedoucího útvaru centrály str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ve znamení maratonu

Jaké nástroje a technické postupy

používali středověcí stavitelé? str. 3

Divize 5 končí v Čelákovicích

důležitou železniční stavbu str. 5

Divize 8 staví nové učebny

a laboratoře pro studenty UJEP str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Ražby v cizině

I​ když se v České republice

nerazí nové tunely,

Metrostav nezahálí.

Na přelomu července a srpna

odstartovaly práce na dvou

tunelech v zahraničních.

V Norsku raziči divize 5 pod

vedením Ing. Ivana Piršče zahájili ražbu kabelových tunelů

na silnici Rv 555 v Bergenu (foto). A s novým tunelem se

začalo také na Slovensku, kde tým divize 5 pod vedením

Ing. Jiřího Břichňáče zahájil stavbu 2240 m dlouhého

tunelu Prešov na obchvatu stejnojmenného města

na východním Slovensku.

Podpořte naši závodnici na Xterru

Irena Klingorová, jež se podílí na rekonstrukci budovy

Národního muzea, také reprezentuje Metrostav. Letos se jí

kromě titulu Mistryně republiky v 24h MTB podařilo získat

i kvalifikaci na MS v terénním triatlonu Xterra, a to na závodě

Xterra Czech, který se pojede 28. října na havajském

ostrově Maui. Podpořte ji a pošlete ji do závodu. Více

informací na https://www.startovac.cz/projekty/ircaklingorova-na-xterra-world-championship-2018/.

Postavíme školu

Tým divize 9 pod vedením

Josefa Majera postaví

v Líbeznicích v Praze-východ

novou školu s kapacitou

pro 600 žáků. Budou ji

navštěvovat jednak místní

děti a jednak školáci ze

sedmi okolních obcí – Měšic, Baště, Předboje, Nové Vsi,

Zlonína a Bořanovic. Stavba slavnostně odstartovala

31. července v 10 hodin symbolickým okamžikem –

zasazením lípy v areálu školy (foto). Nová budova nabídne

20 učeben, kapacitní kuchyni a jídelnu. Sloužit by měla už

od 1. září 2019, celý projekt by pak podle předpokladů měl

být dokončen v lednu 2020.

Ministr na stavbě Národního muzea

V Historické budově Muzea na Václavském náměstí v Praze

intenzivně pokračují práce na dokončení její generální

rekonstrukce. Průběh oprav si v úterý 7. srpna přišel

prohlédnout ministr kultury Antonín Staněk. Doprovázel

ho ředitel výstavby Jan Kučera z divize 9, která je lídrem

Sdružení Metrostav – Průmstav – IMOS. Trasa „kontroly“

pana ministra vedla čelním vstupem do Historické budovy

Národního muzea a zahrnovala prohlídku vstupního

vestibulu, centrální schodištní dvorany a sálů. Dodejme,

že generální rekonstrukce se pomalu chýlí ke konci.

Tradiční letní svátek cyklistů – Metrostav Handy Cyklo Maraton – začal slavnostně u centrály naší firmy na pražské Palmovce 31. července v 10 hodin dopoledne. Jezdci se na extrémní cyklistický podnik dostavili včetně prezidenta Skupiny Jiřího Bělohlava i přes úmorná vedra. Do náročného boje s kilometry odstartovaly tři týmy – Metrostav, Skupina

Metrostav a Subterra, aby se přesunuly na Petřín, kde všichni závodníci oficiálně odstartovali. Více informací naleznete na straně 6. Foto Petr Adámek

Křídla pro most Století nezávislosti

Ejpovice napojeny

Před 100 lety nevzniklo po první světové válce jen

Československo, ale i druhá Polská republika. Aby naši

severní sousedé na století nezávislosti nezapomněli,

pojmenovali po něm rozestavěný zvedací most přes

Mrtvou Vislu v gdaňské čtvrti Sobieševo, jehož výstavbu řídí Ing. Ladislav Chovanec z polského zastoupení

Metrostavu. V průběhu července doplnily téměř hotový

pětipolový a 173 m dlouhý Most Stolecia Niepodległości dvě pohyblivá ocelová křídla, která umožní dopravu

po řece i plavidlům vyšším než pět metrů.

Obě křídla, z nichž každé vážilo kolem 320 tun, přitáhly

po moři i řece na staveniště mostu remorkéry. V Gdyni,

kde se finalizovala jejich výroba, je ještě před plavbou

montéři doplnili o hydraulický systém, mostní ložiska,

odvodnění i ryglování. Na místě montáže v Sobieševu

je pak pracovníci polského dodavatele osadili do pozice

pomocí hydrauliky a speciálního pontonu se zatápěcími

komorami (foto). „Kvůli zachování rovnováhy konstrukce

a nutnosti jejího velmi přesného osazení jsme se před

montáží obávali nepříznivého počasí. Hlavně větru, který

na řece vytváří vysoké vlny. Počasí nám ale přálo a náš

subdodavatel – firma TREND – se překonal. Obě křídla

osadil už za tři dny. V podstatě jsme tak skončili montáž

o celý týden dřív, než jsme plánovali,“ chválí průběh

Ing. Ladislav Chovanec.

U důležitého projektu Metrostavu – železničních tunelů

Ejpovice u Plzně – práce viditelně pokročily a stavbaři

dílo připravují do provozu. V celém jižním tunelu je již

pevná jízdní dráha a proběhlo také její napojení kolejí

na vjezdovém portále do tunelu (foto).

nec jsme našli společnost GAFAKO, která sice předtím

nedělala mosty, ale měla velké zkušenosti s ocelovými

konstrukcemi. Změna dodavatele však znamenala, že

jsme z 80 % rozpracovanou konstrukci museli ve Vistalu

naložit na ponton a převézt na nové místo. Také sdružení

s Vistal Infrastructure je čistě formální, protože nemá

žádné zaměstnance a jenom čeká na schválení úpadku.

Se vším si proto musíme poradit sami. Navíc nám život

velice komplikuje nedostatek kvalifikovaných pracovníků.

Překonání všech těch problémů si neumím představit bez

dobrého týmu techniků, který se nám podařilo s polskými

kolegy vytvořit,“ konstatuje vedoucí projektu.

Co bude následovat?

I když jsou hlavní práce na mostě hotové, stavbaře ještě

čeká podlití ložisek, instalace hydraulických systémů

v podporách mostu, řídicího systému a pak to, čemu říkají

konfekce – římsy, svodidla, zábradlí a vozovky – potom

proběhne zatěžovací zkouška a práce v řece: dalby a odbojnice. „V harmonogramu máme ukončení prací na mostě a předání všech dokumentů investorovi tak, aby mohl

požádat o povolení k užívání do 30. září. Celkové ukončení

stavby ale plánujeme do 30. listopadu, protože po otevření nového mostu musíme ještě rozebrat starý pontonový

a dodělat opevnění břehů,“ uzavírá Ing. Chovanec.

Ing. Lenka Svobodová, foto archiv stavby

Nový Mercedes vyráží na údržbu silnic

Naše dceřiná firma BES si pořídila nový univerzální

nosič nářadí UNIMOG řady 530 s výbavou pro údržbu

silnic. Pro práce v letním období disponuje 2 sekačkami MULAG, pro zimní údržbu je nosič vybaven sypačovou nástavbou pro chemický posyp o objemu 4 m³

a radlicí od firmy SCHMIDT. Vozidlo bude nasazeno

na dálnici D4 v úseku Praha–Příbram (pro ŘSD ČR)

a na silnicích II. a III. tříd v oblasti Příbram a Benešov.

Metrostav_14_15_2018.indd 1

Čekalo se na ocelová křídla

Práci jeho týmu komplikovala skoro od začátku nejen

technická náročnost díla, ale zejména nepříjemné právní

spory. Zakázku totiž Metrostav oddział w Polsce získal

ve sdružení s firmami Vistal Gdynia a Vistal Infrastructure. Ta první a hlavní, která měla za úkol vyrobit i ocelová

křídla, totiž zbankrotovala.

„Po jejím krachu jsme hledali nového dodavatele, což

se nám nakonec po velkých problémech podařilo. Byl

to však ne oříšek, ale pořádný ořech, protože spousta

firem byla s Vistalem nějak propojena a po počátečních

jednáních jejich zástupci odmítali pokračovat. Nako-

„Nyní se navážejí koleje do severního tunelu a v půlce

srpna se začne pokládat pevná jízdní dráha i v severním

tunelu,“ informuje z místa Václav Anděl, stavbyvedoucí

z divize 5. Probíhá také instalace tunelových technologií

a během léta byla dokončena betonáž na výjezdovém

portále. Jedná se o betonáž ochranné desky nad tunely.

Nad tuto betonovou desku přijde zásyp, který navrátí

kopci Chlum původní vzhled. Vše je tedy na dobré cestě

k tomu, aby první vlak jižním tunelem projel 15. listopadu,

severním pak 7. prosince.

Ejpovický tunel se svou délkou zhruba 4150 m bude

nejdelším českým železničním tunelem. Cestující ovšem

více ocení, že zkrátí trať Praha–Plzeň mezi železniční

stanicí Ejpovice a železniční zastávkou Plzeň-Doubravka

o 6,1 km. Dojezdová doba bude kratší o devět minut,

protože trať již nepovede severním obloukem k Chrástu.

Tunel je také součást modernizace železniční tratě mezi

Rokycany a Plzní. Zahájena byla 9. srpna 2013 v rámci

obnovy III. tranzitního železničního koridoru.

–red–, foto archiv stavby

15.08.18 11:28